• It’s the time again. Overnight ride from Somewhere to Tampere 150km at least. I have not ride December the 200km yet. Bad back is getting even worse. I have lost my appetite for early starts. It is so dark outside.[…]

  • Tämän kuun 200 km on vielä ajamatta. Selkä reistailee entistä enemmän. Sen johdosta oikea jalka ”halvaantuu” ajaessa voimattomaksi muutamassa tunnissa. Yhdellä jalalla ajaminen hidastaa vauhtia aikalailla. Viikon[…]

  • 80th kk x 200. Startti suhteellisen raskaan työviikon jälkeen perjantai-iltana klo 19.10. Alussa kiire tauolle Kinnulanlahteen ennen sulkemisaikaa. Auraamaton pätkä yllätti ennen taukoa. Hapoille :( Kevyttä retki[…]

  • 2013 LEL DNF

    2015 PBP OK

    2017 LEL DNF

    What next? I’m still riding monthly 200k (x77th month). After first 100k riding is very dull. I almost miss winter riding because in the winter time there is some[…]

  • Syksy on mennyt oleillessa. Kuukausittaisen 200km:n lenkin olen edelleen ajanut (77. peräkkäinen kuukausi, kai). Kesäpyörällä sen ajamisella ei ole ollut viime aikoina mitään tekemistä kunnon kanssa. Hiljaa 2[…]

  • Alwaystoofar kirjoitti uuden julkaisun, LEL2017, sivulla Alwaystoofar 4 kuukautta, 1 viikko sitten

    I didn’t write anything before ride because these pages didn’t work.
    I left for London on Thursday 27.7. Spent a night in Airport Forenom like 2015 PBP. This time I was flying with Finnair to Heathrow[…]

  • Alwaystoofar kirjoitti uuden julkaisun, Full Value Rider, sivulla Alwaystoofar 6 kuukautta sitten

    Pitkänmatkan pyöräily ( ”Randonneur-pyöräily on Ranskasta alkunsa saanut pyöräilymuoto, jossa ei kilpailla vaan yritetään päästä maaliin annetussa aikarajassa” ) on muutaman viime vuoden aikana harrastukse[…]

  • Spring

    I have ridden 200, 300, fleche (360) and 600 brevet so far. I got back pain (SI-joint?) after flu that I had on the Easter. Painful ailment. Still I have tried to ride normally.

    Fleche was maybe the[…]

  • Long and windy 200k. Wet and icy.

    It has been very difficult to get up and start riding.. Now it’s even more difficult. I woke up 4:30 and was on the bike 6:45. Luckily it’s not dark anymore.[…]

  • I have ridden half LEL (fail – rode with one leg) and the whole PBP. Shortly PBP is well organized and LEL less. LEL needs much more navigating skills and its ”self-sufficient” what ever it means. For a first timer[…]

  • Alwaystoofar kirjoitti uuden julkaisun, Real Winter Cycling, sivulla Alwaystoofar 1 vuosi sitten

    Some familiar stuff again:

    Real means colder than minus 10 Celsius. I don’t have any limits. -32C has been coldest so far.

    Critical points of the body

    1. Feet – I have old Lake MX303 (?) winter shoes. They[…]

  • No, eipä ole tapahtunut juuri mitään uutta. 200km kerran kuussa on jatkunut. Viime lauantaina ajoin n:ro 67. Iisalmeen mutkan kautta. Huolimatta parin viikon sairastelusta ja sairaana olemisesta reissu meni su[…]

  • Siis kerran kuukaudessa 200km brevet-säännöin. Olen varmaan tästä jo aiemmin kirjoittanut, mutta kirjoitanpa uudestaan. Esim. Englannissa tälle on tarkatkin säännöt, mutta Suomessa ei mitään ”virallista” ohjetta ol[…]

  • Niille, jotka eivät voorumilla käy:

    Kirjoittelen pe-la-ajosta, vaikka se ei alkujakaan brevettiajoa ollut. Olen jo useana vuonna ajanut 600km brevetin Ouluun ja takaisin. Vaikka tänä vuonna 600km tuli ajettua[…]

  • Many years (every year) I have decide to participate HSH-600B (HSH) This year it happened.

    I left Kuopio friday for Espoo Camping in Espoo near Helsinki.

    DSC_0008

    Camping area was almost empty that was very good for me.

    The ride started form Helsinkin City center 8:00am. I had to ride there 26km early in the morning. I were lost a couple of times but I made it on time.

    DSC_0010

    There were 20 of us starting the ride. Weather was otherwise very good but high headwind wasn’t so uplifting. First 85km up and down steep hills- very hilly. Too much for me. I hated every meter. I rode with group of three most of time at the beginning of the ride. Normally some distance behind the others.

    DSC_0014

    I have two navigators. Garmin 800 (piece of shit) and Bryton 60 (piece of shit, too). I don’t use any road list. It is too complicated to me ;) I try to ride with somebody wiser than me if navigating is needed.

    DSC_0012

    The route was beautiful but it didn’t help me at all. We had night break early in the morning about 6am in Kokemäki. After break two of us carried on together. In Forssa my reliable companion quit. Some problems with his leg. I found another one. Local older gentleman riding his first brevet. I wondered how an earth because he was in much better shape than me. We ride last 120 km together. It went a quite well. We finished 10pm. 2 hours still left. Not bad.

    The ride was very hard. Partly too hilly for me. Normally I ride B600 Kuopio-Oulu-Kuopio. And it isn’t this bad at all. I ate a lot during the ride. That was a pleasant surprise!

    organizer photos

  • Moni asiasta tietämätön usein kysyy miten näitä pitkiä matkoja jaksaa ajaa. Minäkään en ole, kuten muutama muukin meistä, mikään urheilijan perikuva. Päinvastoin kahden kilometrin työmatkan loppumäessä pitää kävellesäni töihin pitää tauko, että jaksan loppuun ;)

    Ensimmäinen asia millä näitä oppii ajamaan ja kykenee ajamaan on toisto. On lähdettävä ajamaan usein pitkää matkaa. Kerran pari kesässä ei kyllä harrastusta sytytä tai vie eteenpäin. Toinen asia on ajaa millä kelillä tahansa. Jos on sellainen kermaperse niin kuin useimmat on, ei kyllä pitkillä matkoilla ole hyväksi. Sata varma on, että joskus ja aika usein sattuu ns. brevet-keli, joka on hirveän ja erittäin hirveän vesi-/räntäsateen välissä olevaa säätä. Tätä 10 tuntia muutaman kerran koettuna jalostaa kummasti. Sen jälkeen neljän tunnin sateet eivät tunnu enää missään.

    Itse ajattelen aina selviäväni tiettyyn kohtaan / etappiin matkalla. Yleensä se on puoliväli tai käännös kotia kohti. Sinne asti kun selviän, niin tulen vaikka konttaamalla kotiin. Joskus olen ajanut toisten reittejä ja en ole tiennyt, kuinka paljon matkaa on jäljellä, niin silloin on ollut henkisesti erittäin raskasta. Ja lopullinen uupuminen erittäin lähellä.

    Kuopioon takaisin ajaessa lasken aina mäkiä. Monta mäkeä on jäljellä. Mäki kerrallaan. Ajan niin hiljaa, kuin mahdollista, jos väsymys sen vaatii. Yhdellä 400 km Pielisen kierroksen paluumatkalla ns. Laakkosen mäessä mummo sauvakäveli minun ohitseni, vaikka ajoin pyörällä. Vauhti oli säälittävä, mutta eteenpäin silti mentiin. Ko. mäki toiseksi viimeinen – tiedoksi.

    Vettä pitää aina olla – täytä vesipullot vaikka akuuttia tarvetta ei olekaan – en muista tätä toteuttaa. Pidä tauko mielummin ennen, kuin jälkeen. Tämän olen pikku hiljaa oppinut.

    Keskityn ajomatkoihin -mitä pitempi matka sitä pitempi keskittymisaika – yleensä ainakin viikon pari mietin miltä missäkin kohti matkaa tuntuu. Missä kohti alkaa lopullisesti vituttamaan, että mitä minä täällä taas itseni kiusaan. Yleensä se tunne tuleekin vähän myöhemmin ja se tuntuu hyvältä.

    [caption id="attachment_238" align="alignnone" width="300"]Totaaliuupumus Kuusamo GP Totaaliuupumus Kuusamo GP[/caption]

    Yllä olevan kuvasarjan viimeinen kuva on otettu Kuusamossa talvella Kuusamo Gran Prixin ajon lopussa. 160km aika kovassa pakkasessa täysin ylivauhtista ajoa. Viimeisen 20km olin lähes tajuton ja yhtä pitkää alamäkeä en muista edes ajaneeni. Yksi kovimpia reissuja.

    Don’t panic -älä hermostu, vaikka tuntuu, että ei kulje. Joskus tuntuu, että kello pysähtyy ja matka ei etene metriäkään. Otan silloin ns. ryömintävaihteen käyttöön ja ajan metrin kerrallaan. Aina on matka loppunut.

  • Fillarifoorumissa olen roikkunut yli 10 vuotta. Sen seuraamisessa ei niin hirveästi järkeä ole, mutta siitä on tullut tapa, josta on hankala irti päästä. Aina jotain sieltä on oppinut ja tietää vähän mitä muualla tapahtuu. Läski- ja maastopyörät eivät kiinnosta pätkääkään, joten nykyään suurin osa kirjoittelusta jää lukematta. Ja sitten empaattinen lässyttely ärsyttää yli kaiken.

    Blogeja tulee seurattua lähinnä Twitterin kautta. Muutama usalainen on luennassa. Ironrider on meikäläistä vastaava ajaja, joka myös ajoi läpi usean talven 200km ajoja samoissa olosuhteissa. Aloitti aiemmin, kuin minä. Viime syksynä hänellä katkesi putki – viisas mies. Chasing Mailboxes on toinen, joten olen pitkään seurannut. Naishenkilö, joka miehensä kanssa ajaa brevettejä joko tandemilla tai erikseen. Ovat kyllä liian ”hyväkuntoisia” meikäläisen makuun – eikä jutuissa kovin paljon kärsimystä löydy ;) Tässäpä muutama ulkomaalainen. Kotimaasta Vetomiehen Väärinpyöräilijäblogi ja Heben jorinat kuuluvat seurantalistaan. Jostain syystä he viittavat usein minuun näissä asioissa niin kuin heidän ajamisensa olisi minun vikani. Kuusamon miehen juttuista olen selvillä enemmänkin Twitterin ja Facebookin avustuksella.

    Twitter on tällä hetkellä pääväline pitkänmatkan pyöräilyn seuraamiseen. Meikäläisen luukku. Suurin osa seuraamistani tileistä on pitkänmatkan pyöräilyyn liittyviä.

    AjUFFXg1_bigger

    Facebookissa pystyy parhaiten seuraamaan Randonneurs Finland ajankohtaisasioita. Suosittelen, jos Facebookissa muuten notkuu. Fillarilehteä en enää tilaa. Syynä varmaan se, että ei siinä monta asiaa ollut mikä olisi kiinnostanut. Ulkomaalaisia lehtiä seurasin ennen. Nykyään en enää yhtään.

  • I rode all those rides. B300 was a quite normal ride to Viitasaari and back. Fleche to Jyväskylä was very good ride with team of three. Only 370km and 23.45h. Some new roads. Visited Sulkava first time by bike and Juva ABC, too.

    B400 was kind of via dolorosa. I planned a trip to Mikkeli and back same route. Weather was perfect when I started friday evening. First to Varkaus where I had break. Then to Pieksämäki where local ABC (below) was closed already at 10 pm. Not 12pm.

    [caption id="attachment_226" align="alignnone" width="225"]Pieksämäki ABC Pieksämäki ABC [/caption]

    Luckily I had enough water and something to eat. But after midnight I became very sleepy and had to even every 15 minutes. 80km to Mikkeli took almost 5h.

    [caption id="attachment_223" align="alignnone" width="300"]Road  side hotel ;) Roadside hotel ;)[/caption]

    Temperature was about 8-10 Celsius but I had enough clothes which is not so usual for me. In Mikkeli there is 24h ABC station so I had fresh porridge after 5am.

    I left Mikkeli about 6am and soon it starter to rain heavily. It rained the whole trip back to Kuopio. I was so wet and had so cold that I was ready to quit. But because I didn’t have transportation to home so I carried on. I had my winter jacket and rain coat but still it was very cold. Rain trousers were no good anymore after 4 hours of rain.

    I rode home very slow hill by hill. It took 26h (402km). I had planned to be fast (22H) (as always ;) ) But shit happens…

    Next ride may be B600 if I dont sell my bikes before that ;)

  • PikkukuvaLast Saturday I rode first brevet of the year. 200km with road bike. Kuopio – Rautalampi – Kerkonkoski – Vesanto – Kuopio. Weather was mostly very good. Some snow and rain made me wet, but not bad all. I was six[…]

  • Lataa lisää