Selaat arkistoa kohteelle Williams.

Hamilton kavensi takamatkaansa Meksikossa

31.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton siirsi sunnuntaisella Meksikon GP:n voitollaan MM-ratkaisua ainakin Brasiliaan saakka. Brittikuski nousi voittojen määrässä Alain Prostin rinnalle.

Hamiltonin voitto herätti närää kanssakilpailijoissa, sillä hallitseva maailmanmestari oikaisi suorastaan härskisti lähdössä radan avausmutkan. Kansainvälinen autoliitto FIA perusteli Hamiltonin rankaisematta jättämistä, sillä että brittikuski olisi hidastanut oikaisun jälkeen.

Ongelmana on se, että jos Hamilton olisi hidastanut vauhtiaan ja ajanut radan mukaisesti, niin hän olisi ensiksikin tuhonnut renkaansa ja toiseksi Hamilton ei olisi pystynyt pitämään kiinni kärkipaikastaan. Tämän takia en voi ymmärtää, että hiekkaesteet poistettiin ratojen varsilta, sillä ei aiemmin vastaavaa pelleilyä ole nähty.

Jos hiekkaesteitä ei palauteta, niin mielestäni yksi hyvistä vaihtoehdoista voisi olla tolpan kiertäminen. Kun jätät tolpan kiertämättä määrätyltä puolelta, niin jos et päästä takana tulevaa ohi, saat automaattisesti 10 sekunnin aikarangaistuksen. Olen aika varma, että oikomiset loppuisivat siihen paikkaan, sillä nykyään valkoiset viivat jättävät liikaa tulkinnanvaraa, mitä ei tapahtuisi tässä esittämässäni esimerkissä.

Hamilton on nyt 19 pistettä tallikaveriaan perässä, kun kaksi osakilpailua on ajamatta. Nico Rosbergille riittää toiseksi ja kolmanneksi sijoittuminen jäljellä olevissa kisoissa, vaikka Hamilton voittaisi ne molemmat.

Vettel hiiltyi Verstappenille

Red Bullin Max Verstappen aiheutti jo lähdössä tuomaristolle tutkittavaa, kun hän painosti Rosbergin ulos radalta. Verstappen selvisi vielä tästä ilman rangaistusta, mutta kisan lopussa hän oikaisi avausmutkan, jotta hän saisi estettyä Ferrarin Sebastian Vettelin ohitusyrityksen.

Vettel kuumeni siitä, että Verstappen ei antanut sijoitustaan saksalaiselle, vaikka Red Bull-kuski oli oikaissut avausmutkan. Tämän jälkeen Verstappen hidasti Vettelin vauhtia niin paljon, että Red Bull-tallikaveri Daniel Ricciardo sai kaksikon kiinni. Ricciardo haki ohitusta Vettelistä, joka vaihtoi ajolinjaansa jarrutusalueella kohti entistä tallikaveriaan. Kuin ihmeen kaupalla molemmat selvisivät vahingoitta.

Kun ruutulippu heilui, niin Vettelin pinna paloi lopullisesti, kun hän tiimiradiossa haukkui sekä Verstappenin että kilpailun johtaja Charlie Whitingin. Kisan tuomaristo antoi riitapukareille aikasakot, joten Ricciardo oli Mercedes-kaksikon jälkeen kolmas. Verstappen oli siis neljäs ja Vettel viides. Tämäkään ei mennyt oikein, sillä jos Verstappen olisi toiminut sääntöjen mukaan, niin Vettel olisi todennäköisesti sijoittunut molempien Red Bull-kuljettajien edelle.

Tämä oli jo toinen tilanne samassa kisassa, kun tuomaristo oli täysin pihalla radalla tapahtuneista tilanteista. Seurataanko siellä edes kilpailua?

Ferrarilta käsittämätön taktiikka Räikköselle

Viime viikolla Ferrarin varikkomiehistö sähläsi, niin tällä viikolla oli varikkomuurin vuoro. Kimi Räikkösen olisi pitänyt ajaa Ferrari-tallikaveri Vettelin tavoin yhden pysähdyksen taktiikalla, mutta suomalaiskuskin taktiikka vaihdettiin kahteen pysähdykseen, mikä tarkoitti sitä, että Räikkönen jäi Force Indian Nico Hülkenbergin taakse jumiin. Räikkönen pystyi kuitenkin lopussa punnertamaan itsensä ohi Hülkenbergin ja kuudenneksi.

Räikkösen renkaat olisi hyvin riittäneet loppuun asti. Ferrarin suomalaiskuski olisi hyvinkin voinut olla lopulta jopa palkintokoroketaistelussa mukana.

Williamsin Valtteri Bottas ajoi jälleen maksimisuorituksen, kun hän sijoittui kahdeksanneksi. Williams-tallikaveri Felipe Massa oli yhdeksäs ja onnistui pitämään Force Indian Sergio Perezin takanaan. Harmittava asia Williamsin kannalta oli se, että Hülkenberg oli seitsemäs, joten intialaistiimi kasvatti yhdellä pisteellä eroansa Williamsiin. Force Indian johto autonvalmistajien sarjassa on nyt yhdeksän pistettä.

Maailmanmestaruus on Rosbergille seuraavan kerran katkolla kahden viikon kuluttua Interlagosin radalla, Brasiliassa.

Meksikon GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 19/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Red Bullit haastajina Meksikon voittotaisteluun

30.10.2016 F1-ennakot

Vaikka Mercedes-kuskit valloittivatkin eturivin sunnuntaiseen Meksikoon GP:hen, niin he saavat tarkkailla erityisesti Red Bull-kuskeja.

MM-taistelussa takaa-ajajan roolissa oleva Lewis Hamilton kiidätti hopeanuolensa jälleen kerran paalupaikalle. Pitkään näytti jo siltä, että MM-sarjaa johtava Nico Rosberg joutuu tyytymään vasta neljänteen lähtöruutuun, mutta viimeinen yritys nosti saksalaisen eturivin toiseen lähtöruutuun.

Pehmeillä renkailla kisaan starttaava MM-sarjan kärkikaksikko saa katsoa lähdössä peileihinsä, sillä toisesta rivistä hyökkäävät Red Bullit superpehmeillä renkailla. Red Bull oli erittäin vahva pitkissä vedoissa perjantain harjoituksissa, joten nähtäisiinkö Meksikossa Max Verstappen ja Daniel Ricciardo tosissaan taistelemassa voitosta.

Räikkösellä teknisiä ongelmia

Ferrarin Kimi Räikkönen löi jälleen tallikaverinsa Sebastian Vettelin, kun Räikkönen oli kuudes ja Vettel seitsemäs. Räikkönen kärsi aika-ajon viimeisellä osiolla moottoriongelmasta, mikä toivottavasti ei tarkoita lähtöruuturangaistuksia. Räikkönen kavensi aika-ajot tallikaveriaan vastaan tilanteeseen 10-9, mikä on huomattavasti parempi saldo kuin 12 kk sitten.

Räikkönen epäili, että Ferrarista jäi paljon vauhtia piiloon, joten toivottavasti Maranellon punaiset värit loistavat itse sunnuntain kisassa. Jos Räikkönen ei saa lähtöruuturangaistuksia, niin hän ajaa kärkiviisikon sijoituksista.

Bottaksen tähtäimessä Force Indiat

Williamsin Valtteri Bottas oli jälleen tallikaveri Felipe Massaa nopeampi, kun Williams-kuskit miehittivät sijat kahdeksan ja yhdeksän. Itse kisassa Williams lähtee jahtaamaan Force Indian kahdeksan pisteen suuruista johtoa autonvalmistajien MM-sarjassa.

Force Indian Nico Hülkenberg lähtee viidentenä ja tallikaveri Sergio Perez 12:ntena, joten Williamsin varikkomuurilla pitää olla hereillä, jotta molemmat kuskit eivät putoa kummankin Force Indian taakse ensimmäisten varikkopysähdysten jälkeen. Bottas taistelee kisassa jäännöspisteistä eli sijoista 7-10.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksältä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton jälleen voittoisa Austinissa

24.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi neljännen kerran voittoon Yhdysvaltain GP:ssä, joka ajettiin nyt viidennen kerran Teksasin Austinissa sijaitsevalla Circuit of the Americasin -radalla. Hamiltonille voitto oli jo uran viides Yhdysvaltain osakilpailuissa.

Paalumies Hamilton sai vihdoinkin hyvän lähdön kilpailuun, eikä menettänyt kärkipaikkaansa kuin vain varikkopysähdysten ajaksi. Voitto tuli hallitsevalle maailmanmestarille makoisaan paikkaan, sillä viimeksi Hamilton juhli osakilpailuvoittoa heinäkuussa Saksan Hockenheimissa.

Hamilton nousi voittonsa myötä vasta kolmanneksi F1-kuljettajaksi, joka on saavuttanut urallaan vähintään 50 GP-voittoa. Kolminkertaisen maailmanmestarin edellä ovat vain Alain Prost (51) ja Michael Schumacher (91).

Rosbergille suuri torjuntavoitto

Mercedeksen Nico Rosbergilla ei ollut yhtä helppo kisa kuin tallikaverillaan. Pehmeillä renkailla startannut Rosberg ei saanut yhtä hyvää lähtöä kuin tallikaveri Hamilton, sillä saksalaiskuski joutui taipumaan superpehmeillä startanneelle Daniel Ricciardolle.

Rosberg ajoi pitkään kolmantena, sillä häntä kovasti hiillostanut Red Bullin Max Verstappen kurvasi ilmoittamatta varikolle, kun itävaltalaistallin mekaanikot eivät olleet valmiina pysähdykseen. Hitaan stopin jälkeen Verstappenin auto pysähtyikin hetkeä myöhemmin radan varteen, mikä tarkoitti virtuaalista turva-autoa.

Verstappenin keskeytys oli Rosbergin pelastus, sillä hän ei ollut vielä pysähtynyt, kun taas Verstappenin tallikaveri Ricciardo oli jo pysähtynyt, joten Mercedes-kuski sai käytännössä viimeisen pysähdyksensä ilmaisiksi. Näin ollen Rosberg oli ruutulipulla toinen ja Ricciardo kolmas.

Rosbergin toinen sija tarkoitti sitä, että hänen MM-johtonsa kaventui 26 pisteeseen, kun vielä kolme osakilpailua on ajamatta. Saksalaiselle riittää edelleen toiset sijat maailmanmestaruuden varmistamiseen, vaikka tallikaveri Hamilton voittaisi kaikki loput osakilpailut.

Ferrari pilasi Räikkösen kisan varikolla

Viidennestä lähtöruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi hienosti neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Räikkönen pystyi superpehmeillä renkaillaan haastamaan koko avausstintin ajan pykälää kovemmilla renkailla ajaneen Rosbergin.

Räikkönen oli ensimmäisiä autoja, joka siirtyi superpehmeistä pehmeisiin renkaisiin. Valitettavasti suomalaisen Ferrari ei sopinut laisinkaan pehmeille renkaille, sillä hän joutui Verstappenin ohittamaksi hetkeä myöhemmin. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti palasi hurjaksi, kun hän siirtyi hieman ennen kisan puoltaväliä takaisin superpehmeisiin.

Kun Räikkönen tuli tekemään kolmatta ja samalla viimeistä pysähdystään, niin Ferrarille sattui anteeksiantamaton virhe, sillä suomalainen päästettiin liikkeelle ennen kuin oikea takapyörä oli kunnolla kiinnitetty. Räikkönen ei voinut asialle mitään, sillä hänelle näytettiin vihreää valoa, vaikka takapyörä ei ollut vielä kunnolla kiinni. Tästä seurauksena harmillinen keskeytys, kun Ferrarilla oli loistava mahdollisuus ottaa Red Bullia kiinni tallipisteissä.

Näin neljännen sijan peri Ferrarin Sebastian Vettel, joka oli läpi viikonlopun hitaampi Ferrari-kuljettajista. Vettel on muutenkin ollut jollain tavalla vaisu kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Saapa nähdä, että jatkuuko sama meno myös kauden loppuun saakka.

Bottaksen kisa piloille avausmutkassa

Williamsin Valtteri Bottaksen kisa meni pieleen jo ennen kuin se ehti edes alkamaan. Bottas osui yhteen Force Indian Nico Hülkenbergin kanssa avausmutkassa, kun Force India-kuski joutui väistämään yllättäen oven sulkenutta Vetteliä.

Bottas kärsi rengasrikon, joka aiheutti myös mittavia vahinkoja pohjalevyyn, kun Williams-kuski mateli takaisin varikolle kolmella pyörällä. Tallin laskelmien mukaan Bottas menetti 0,3 – 0,5 sekuntia vauhtia per kierros. Bottas oli ruutulipulla 16:s.

McLaren-Hondan Fernando Alonso vastasi kisan näyttävimmistä ohituksista, kun hän väänsi itsensä väkisin sekä Williamsin Felipe Massan että Toro Rosson Carlos Sainzin ohitse. Alonso oli ruutulipulla peräti viides. Jenson Button vielä lisäsi McLaren-tallin pistetiliä yhdeksännellä sijallaan.

Force Indian Sergio Perez nousi kahdeksanneksi, kun hän joutui avauskierroksella juuri Sainzin pyöräyttämäksi. Massa otti siis seitsemännellä sijallaan vain kaksi pistettä enemmän kuin Force India, joka johtaa yhä kahdeksalla pisteellä taistelua autonvalmistajien neljännestä sijasta.

Romain Grosjean otti Haas-tallille sen kotikisassaan kymmenennen sijan eli yhden MM-pisteen.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 18/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Lewis Hamilton vihdoin paalulle Teksasissa

23.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalupaikka oli Hamiltonille ensimmäinen Circuit of the Americas -radalla.

Hamilton on kahtena edellisenä kautena joutunut myöntämään Mercedes-tallikaverinsa Nico Rosbergin Yhdysvaltain GP:n aika-ajoissa paremmaksi, mutta hallitseva maailmanmestari onnistui vihdoinkin lauantaina kukistamaan Rosbergin. Paalulta Hamiltonin on ainakin henkisesti helpompi lähteä kaventamaan tallikaverinsa 33 pisteen suuruista MM-johtoa sunnuntaina.

Mielenkiintoista on nähdä, että mitä tapahtuu lähdössä, sillä kärkinelikosta vain kolmantena starttaava Red Bullin Daniel Ricciardo on liikkeellä superpehmeillä renkailla. Hamilton, Rosberg sekä Red Bullin Max Verstappen lähtevät kaikki liikkeelle pehmeillä renkailla. En olisi yllättynyt, vaikka avausmutkassa rytisisi, sillä lähtökiihdytys tehdään jyrkkään ylämäkeen, joten avausmutkan leikkauspistettä on vaikeata nähdä.

Hamiltonille avain voittoon löytyy hyvästä startista sekä oikea-aikaisista pysähdyksistä.

Räikkönen löi jälleen tallikaverinsa

Ferrarin Kimi Räikkönen on äitynyt hyvään aika-ajovireeseen kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Räikkönen on pystynyt lyömään Sebastian Vettelin neljästi lauantaisin, kun kesätauon jälkeen on nyt kuudet aika-ajot ajettu. Asiasta merkittävän tekee se, että Vetteliä pidetään yhtenä lähtöruudukon parhaimmista aika-ajoajajista, kun taas Räikköselle aika-ajot ovat olleet heikkous jo tovin verran.

Räikkönen oli siis viides Yhdysvaltain aika-ajoissa ennen tallikaveriaan. Ellei edessä tapahdu jotain merkittävää, niin Ferrarin vauhti ei riitä viidettä sijaa korkeammalle, joten pahasti näyttää siltä, että Räikkönen ajaa tallikaveriansa vastaan tuosta viidennestä sijasta sunnuntaina.

Bottas nopeampi Williams-kuskeista

Williamsin Valtteri Bottas oli kahdeksas ennen tallikaveri Felipe Massaa. Williams-kaksikon eteen kiilasi kuitenkin vastikään monivuotisen sopimuksen Renaultin kanssa tehnyt Nico Hülkenberg. Force Indian Hülkenberg oli aika-ajojen seitsemäs, mikä oli huono asia autonvalmistajien neljännestä sijasta heidän kanssaan taistelevan Williamsin kannalta.

Pahoin pelkään, että Williamsin vauhti ei riitä sunnuntaina taistelussa Force Indiaa vastaan, sillä he saavat tarkkailla erityisesti kärkikymmenikön ulkopuolelta starttaavaa Force Indian Sergio Pereziä. Näkisin Bottaksen ajavan kisassa pistesijoista 8-10.

Ensimmäistä kertaa kotiyleisönsä edessä kilpaileva Haas-talli on ollut suurissa ongelmissa myös tänäkin viikonloppuna. Perjantain harjoituksissa Haasin autoista irtosi lukuisia osia, joten Esteban Gutierrez ja Romain Grosjean voivat olla onnellisia, jos he edes selviävät ruutulipulle sunnuntain kisassa.

Yhdysvaltain GP:n lähtövalot sammuvat klo 22 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Mercedes varmisti autonvalmistajien maailmanmestaruuden Suzukassa

9.10.2016 F1-kisat

Mercedes varmisti Japanin GP:ssä jo kolmannen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruutensa. Mestaruus ratkesi neljä osakilpailua ennen kauden päättymistä.

Paalumies Nico Rosbergille ei löytynyt haastajaa, kun eturivistä startannut Mercedes-tallikaveri Lewis Hamilton putosi lähtökiihdytyksessä peräti kahdeksanneksi. Rosberg ajeli paalulta kontrolloituun voittoon, liittäen samalla nimensä Japanin GP:n legendaaristen voittajien joukkoon.

Hamilton nousi varikkotaktiikan avulla suhteellisen helposti kolmanneksi, mutta juuttui kisan lopuksi Red Bullin Max Verstappenin perään. Hamilton yritti päätöskierrokselle lähdettäessä rohkeata ohitusta Verstappenista, joka muutti jälleen kerran vaarallisesti ajolinjaansa jarrutusalueella. Hamilton joutui väistämään Verstappenia ulosajoalueelle, sillä Mercedes-kuski tuli kyllä niin kovaa viimeiseen shikaaniin, että hän olisi todennäköisesti ajautunut sinne ilman väistöliikettäkin.

Mercedes-talli ilmoitti kisan jälkeen tekevänsä asiasta protestin, mutta eri lähteistä saatujen tietojen mukaan tallipäällikkö Toto Wolff perui protestin, kun hän oli jo poistunut rata-alueelta. Näin ollen Rosberg lähtee peräti 33 pisteen johdossa Suzukasta, joten Hamilton tarvitsee ulkopuolisilta apuja voittaakseen mestaruuden, vaikka hallitseva maailmanmestari voittaisi neljä viimeistä kilpailua. Tämä näyttää epätodennäköiseltä, sillä Hamilton on viimeksi juhlinut ykköstilaa Saksassa heinäkuun lopulla.

Räikkönen maksimisuoritukseen lähtökohdat huomioiden

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi lauantain aika-ajoissa hienosti kolmanteen lähtöruutuun, mutta sunnuntaiaamu toi tullessaan huonoja uutisia, sillä Ferrari oli joutunut vaihtamaan uuden vaihdelaatikon suomalaiskuskinsa autoon, mikä tarkoitti putoamista kahdeksanteen lähtöruutuun.

Samalla Räikkönen putosi lähtöruudukossa kosteammalle puolelle, mikä vaikutti hieman suomalaisen lähtökiihdytykseen. Räikkönen teki kisassa muutamia hienoja ohituksia, joista upeimpana Force Indian Sergio Perezin sekä Renault-tallissa ajavan Jolyon Palmerin tuplaohitus pääsuoralla.

Räikkönen kertoi auton olleen erittäin hankala ajettava edessä olevaa seuratessa, joten viidettä sijaa voidaan pitää maksimisuorituksena. Uskoisin Räikkösen olleen toinen ilman lähtöruuturangaistusta, sillä Ferrari näytti toimivan suhteellisen hyvin puhtaassa ilmassa. Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelin taktiikka onnistui piirun verran paremmin, mistä palkintona neljäs sija.

Toivottavasti Räikkönen saa myös loppukauden aikana aika-ajot osumaan kohdilleen, jolloin toivottavasti ei ole luvassa lähtöruuturangaistuksia.

Williams nousi jäännöspisteille

Williams-kuskit jäivät aika-ajoissa kärkikymmenikön ulkopuolelle, joten he saivat vapaasti valita starttirenkaansa. Sekä Valtteri Bottas että Felipe Massa lähtivät kisaan kärkikymmeniköstä poiketen keskikovilla renkailla. Molemmat kuskit menettivät muutamia sijoituksia lähdössä, mutta yhden pysähdyksen taktiikka nosti lopputuloksissa Massan yhdeksänneksi ja Bottaksen kymmenenneksi.

Huono uutinen oli se, että neljännestä sijasta Williamsin kanssa taisteleva Force India sai Perezin ruutulipulle seitsemäntenä ja Nico Hülkenbergin kahdeksantena. Näin ollen intialaistiimi johtaa nyt jo 10 pisteellä Williamsiin. En usko, että Williams pystyy tuota eroa enää loppukauden aikana kuromaan umpeen.

Bottas oli myös harmistunut siitä, että hänen tallikaverinsa otettiin aiemmin sisälle, vaikka suomalaiskuski oli Massan edellä ennen varikkopysähdyksiä. Olen ollut jo jonkin aikaa sitä mieltä, että Williams-kortti on jo nähty ja Bottaksen on aika siirtyä toiseen talliin (Renault). Toivottavasti näin tapahtuu jo ensi kaudeksi.

McLaren-talli saapui luottavaisena moottorivalmistaja Hondan kotikisaan, mutta viikonloppu oli täysi pannukakku. Uusi voimanlähde ei tuonut toivottua parannusta, sillä Fernando Alonso oli 16:s ja Jenson Button 18:s.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua ajettavalla Yhdysvaltain GP:llä.

Japanin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Rosberg niukasti paalulle Suzukassa

8.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg löi 13 tuhannesosalla tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Japanin GP:n paalupaikasta Suzukassa lauantaina.

Rosberg lähtee sunnuntaiseen kisaan kasvattamaan 23 pisteen MM-johtoaan. Hamilton tulee kisassa varmasti tekemään kaikkensa voittaakseen, sillä Rosberg voisi voittonsa myötä pistää hallitsevan maailmanmestarin erittäin tukalaan tilanteeseen MM-taistossa.

Mercedes-kuskit eivät ole kohdanneet toisiaan radalla hetken aikaan, joten olisiko sunnuntain kisassa luvassa romua Mercedes-kaksikon välillä. Erittäin tiukka ja nopea avausmutka antaa tälle mahdollisuuden, sillä kyseessä ei olisi ensimmäinen kerta, kun MM-taiston ratkaisunhetkiä nähtäisiin Suzukan avausmutkassa.

Räikköseltä kauden paras aika-ajo

Ferrarin Kimi Räikkönen ajoi selkeästi tämän kauden parhaimman aika-ajonsa, kun hän sijoittui kolmanneksi. Räikkönen jäi Mercedes-kaksikosta vain kolmen kymmenyksen päähän. Ferrarin suomalaiskuski jätti taakseen sekä tallikaveri Sebastian Vettelin että Red Bull-kaksikon, mitä voidaan pitää tähän mennessä kauden parhaimpana aika-ajosuorituksena.

Vettel oli aika-ajon neljäs, mutta hän lähtee vasta seitsemäntenä, sillä hän sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen Malesian GP:n avausmutkan kolarin aiheuttamisesta. Vettelin edelle nousivat näin ollen Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo että Force Indian Sergio Perez.

Räikkösen odotan taistelevan huomisessa kisassa palkintosijasta. Jos Mercedekselle sattuu Malesian kaltaisia ongelmia, niin toivottavasti Räikkönen on hyödyntämässä niitä, jotta sunnuntaina saataisiin kauden viides GP-voittaja.

Force India on Williamsin niskan päällä

Williamsin Valtteri Bottas jäi toisena viikonloppuna peräkkäin kärkikymmenikön ulkopuolelle aika-ajoissa. Bottas starttaa kisaan tutusta 11. lähtöruudusta. Williams-tallikaveri Felipe Massa jäi tällä kertaa 12:nneksi.

Williamsin kannalta huolestuttavaa on se, että Force Indian Perez starttaa kuudentena ja meksikolaisen tallikaveri Nico Hülkenberg yhdeksäntenä. Suzukassa tuskin on mahdollista samanlaiseen taktiiseen lottovoittoon kuin edellisenä viikonloppuna, mikä ei lupaa hyvää Williamsille. Sunnuntaille luvattu sade ei myöskään nosta brittitallin mahdollisuuksia.

Force India on kolmen pisteen johdossa Williamsiin lähdettäessä sunnuntaiseen kilpailuun, joten olen yllättynyt, mikäli Williams saa piste-eroa kavennettua. Uskoisin, että Bottas taistelee sunnuntaina jäännöspisteistä.

Haas-talli on ollut suurissa ongelmissa viimeisinä kolmen viikonloppuna jarrujensa kanssa. Lauantain aika-ajo toi pientä valoa tunnelin päähän, kun yhdysvaltalaistalli sai molemmat autonsa kärkikymmenikköön ensimmäistä kertaa lyhyen F1-taipaleensa aikana.

McLaren-Hondalta odotettiin parempaa suoritusta moottorivalmistajansa kotikisassa, mitä aika-ajoissa nähtiin, kun Fernando Alonso oli 15:s ja Jenson Button 17:s. Jos Alonso ottaa samanlaisen lähdön kuin muutamassa edellisissä kilpailuissa, niin heillä on mahdollisuuksia taistella jäännöspisteistä. McLaren-kuskeilla ei ole asiaa kärkikuusikkoon vielä tänäkään viikonloppuna.

Japanin GP käynnistyy varhain sunnuntaiaamuna klo. 8 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Daniel Ricciardon ilo, oli Lewis Hamiltonin keskeytys

2.10.2016 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo nousi lopultakin palkintokorokkeen korkeimmalle korokkeelle Malesian GP:ssä sunnuntaina, kun ylivoimaisessa johdossa kiitäneen Mercedes-kuski Lewis Hamiltonin liito päättyi konerikkoon.

Paalulta startannut Hamilton oli ajamassa täydellistä kilpailua sekä nousemassa MM-sarjan kärkeen, sillä Mercedes-tallikaveri Nico Rosberg törmäsi ongelmiin jo avausmutkassa. Hamilton sai kuitenkin unohtaa voittohaaveensa, kun brittikuskin Mercedes-auto hyytyi radan varteen 41. kierroksella.

Vain muutamaa kierrosta aiemmin Ricciardo otti rajusti yhteen Red Bull-tallikaveri Max Verstappenin kanssa, mikä oli senteistä kiinni päättyä katastrofiin. Red Bull-kaksikko oli ensimmäisiä kuljettajia, jotka pysähtyivät Hamiltonin keskeytyksen tuoman virtuaalisen turva-auton aikana. Tämän jälkeen molemmille Red Bull-kuskeille kerrottiin ”ota juomaa” -koodikieltä, mikä saattoi tarkoittaa vallitsevan tilanteen jäädyttämistä, sillä näillä sijoilla ajeltiin ruutulipulle asti.

Ricciardo teki hienon eleen kilpailun jälkeen, sillä hän omisti Malesian GP:n voittonsa reilu vuosi sitten menehtyneen, läheisen ystävän, Jules Bianchin muistolle. Red Bullille kyseessä oli ensimmäinen kaksoisvoitto sitten vuoden 2013 Brasilian GP:n, joka oli viimeinen kisa V8-aikakaudella.

Rosberg ottamassa tiukan otteen mestaruuteen

Rosberg ei pystynyt eturivistä haastamaan tallikaveriaan lähtökiihdytyksessä, kunnes hän joutui Ferrarin Sebastian Vettelin yliajamaksi. Vettel taisteli raivoisasti avausmutkassa Verstappenin kanssa, minkä seurauksena hän ajautui päin Mercedes-kuskia.

Tuomaristo tuomitsi Vettelin syylliseksi kolariin, mistä Ferrari-kuski sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan kisaan sekä kaksi rangaistuspistettä. Itse näin avausmutkan kolarin kilpailutilanteena, sillä Verstappen lukitsi jarrutuksessa takarenkaansa, mistä hän ajautui päin Vetteliä, joka ei voinut enää ohjata autoansa.

Rosberg ajoi kisan loppupuolella vielä Ferrarin Kimi Räikkösen kylkeen, mistä saksalaiselle tuomittiin 10 sekunnin aikasakko, mutta Mercedes-kuski oli siitä huolimatta kolmas. Mielestäni tuosta tilanteesta olisi pitänyt antaa vähintään varikon läpiajorangaistus, sillä tuo aikasakko ei merkitse mitään Mercedekselle, sillä saksalaisvalmistajan auto on ylivoimainen muihin verrattuna. Ennemmin näkisin, että ongelma on tuomariston rangaistuslinjan johdonmukaisuuden puutteessa. Nykyään liian usein joku saa rangaistuksen jostain rikkeestä, mistä ei jollekin toiselle anneta rangaistusta ollenkaan.

Hamilton on nyt jo 23 pistettä tallikaveriaan perässä, kun on enää viisi osakilpailua jäljellä. Tämä tarkoittaa sitä, että Hamiltonilla ei ole varaa keskeytyksiin enää loppukauden aikana, mikäli hän mielii uusia maailmanmestaruutensa. Kuka olisi ennen kesätaukoa uskonut, että Rosberg kääntää homman päälaelleen kesätauon jälkeen? Näin nopeasti asiat muuttuvat Formula ykkösissä.

Suomalaiset ylsivät maksimisuorituksiin

Molemmat suomalaiskuskit ajoivat Malesian helteessä maksimit, kun Räikkönen oli jälleen neljäs ja Williamsin Valtteri Bottas viides. Räikkösen Ferrari-auton pohjalevy kärsi mittavia vaurioita törmäyksessä Rosbergin kanssa, joten neljäs sija oli ehdottomasti maksimisuoritus tänään suomalaiselta.

Ferrarin kannalta vaan harmillinen homma oli Red Bullin kaksoisvoitto, jonka lisäksi vielä Vettelin keskeytys. Nyt viimeistään on varmaa, että Ferrari jää Red Bullin taakse kolmanneksi autonvalmistajien MM-sarjassa, mikä on todella iso pettymys.

Bottas ajoi erinomaisen kilpailun kaikenlaisten sopimushuhujen keskellä. Suomalaiskuski siis hienosti viides, kun Williams-tallikaveri Felipe Massa jäi pisteiden ulkopuolelle teknisten ongelmien vuoksi.

Force India piti kuitenkin vielä pisteissä Williamsin takanaan, kun Sergio Perez oli kuudes ja Nico Hülkenberg kahdeksas. Piste-ero intialaistiimin eduksi on nyt kolme pistettä. Pidän silti edelleen Force Indiaa ennakkosuosikkina ottamaan neljännen sijan sarjassa.

Täytyy vielä mainita, että McLaren-Hondan Fernando Alonso teki huiman nousun viimeisestä ruudusta seitsemänneksi. Tämä kisa ajettiin vielä vanhan speksin koneella, mikä lupaa hyvää uuden koneen debyytille Japanissa. Toinen McLaren-kuski Jenson Button ajoi 300. F1-kisassaan yhdeksänneksi. Mainitaan vielä Renaultin Jolyon Palmerin pistetilin avaus kymmenennellä sijallaan.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Japanin Suzukassa.

Malesian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 16/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulle Malesiassa

1.10.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle Sepangissa ajetuissa Malesian GP:n aika-ajoissa lauantaina.

Hamilton ajoi virheettömällä ajolla paalulle, kun taas Mercedes-tallikaveri Nico Rosberg ei saanut kasaan virheetöntä aikakierrosta viimeisessä osiossa ja jäi toiseksi.

Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo miehittävät lähtöruudukon toisen rivin. Sunnuntain kisasta ei välttämättä tule Mercedes-kuskien välinen taistelu voitosta, sillä Red Bullien kisavauhti oli vakuuttavaa perjantain harjoituksissa. Jos vettä tai vaihtelevia olosuhteita nähdään kisassa, niin Red Bullin osakkeet sen kuin nousevat entisestään.

Paalumies Hamilton lähtee sunnuntaina jahtaamaan tallikaverinsa kahdeksan pisteen johtoa, joten jos Hamilton voittaa, niin hän tarvitsee muiden apua, poistuakseen Malesiasta pistejohdossa.

Ferrari odottaa enemmän kisavauhdiltaan

Ferrari-talli joutui pettymään jälleen aika-ajovauhtiinsa, sillä Sebastian Vettel oli viides ja Kimi Räikkönen kuudes. Ferrari-tallikaverusten välinen aikaero oli vajaat viisi sadasosaa.

Aika-ajopäivä oli huomattavasti pilvisempi kuin perjantain harjoituspäivä, mikä näytti vaikuttavan Ferrarin vauhtiin enemmän suhteessa muihin. Ferrari-leirissä odotetaan enemmän kisavauhdilta, sillä he odottavat aurinkoisempaa säätä kisapäivälle.

Vettelin ja Räikkösen olisi jo heti mielellään lähdössä päästävä ohi Red Bull-kaksikosta, sillä Ferrarin varikkotaktiikat eivät ole viime aikoina vakuuttaneet. Tästä syystä toivotaan, että keli pysyy kuivana myös itse kilpailussa. Sadetta en toivo myöskään sen takia, että kun Malesiassa sataa, niin sitä vettä tulee niin paljon, että nykypäivän formuloilla ei niissä keleissä ajella.

Bottaksella vapaa rengasvalinta kisaan

Williamsin Valtteri Bottas ei tällä kertaa saanut puhdasta kierrosta aika-ajoissa, joten hän jäi vasta 11:nneksi. Williams-tallikaveri Felipe Massa oli aika-ajojen kymmenes.

Jos on kuivaa, niin Bottas saa vapaasti valita renkaansa starttiin, mikä voi olla mahdollisen sateen sattuessa etu, sillä hän saattaisi kovemmalla rengasseoksella pystyä ajamaan ilman yhtä pysähdystä. Williams tarvitsee pisteitä, sillä Force Indian Sergio Perez oli seitsemäs ja Nico Hülkenberg kahdeksas. Näkisin Williamsin taistelevan kisassa noista jäännöspisteistä, joten Force Indian saavuttaminen tulee olemaan haastavaa.

McLaren-Hondan Jenson Button starttaa uransa 300. F1-starttiin sunnuntaina yhdeksännestä lähtöruudusta. McLaren-tallikaveri Fernando Alonso keräsi lähtöruuturangaistuksia tähän viikonloppuun, jotta hän voi ajaa uusilla osilla ensi viikonlopun Japanin GP:ssä.

Elokuussa Belgian Spassa debytoinut Esteban Ocon löi ensimmäistä kertaa Manor-tallikaverinsa Pascal Wehrleinin Malesian aika-ajoissa. Ocon oli reilun kymmenyksen nopeampi kuin Wehrlein.

Malesian GP käynnistyy sunnuntaina jo aamukymmeneltä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Rosberg taktisen oivalluksen siivittämänä MM-kärkeen Singaporessa

19.9.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi paalulta voittoon Singaporen iltakilpailussa sunnuntaina. Mercedes-tallin taktinen oivallus siivitti Rosbergin kolmanteen peräkkäiseen voittoon.

Rosberg kontrolloi eroa muihin läpi kisan, mutta Red Bullin Daniel Ricciardon vaihtaessa kolmen pysähdyksen taktiikkaan 47. kierroksella, niin Mercedes ei voinut enää ottaa saksalaista varikolle, sillä hän olisi menettänyt kärkipaikkansa. Näin ollen Rosberg joutui ajamaan ruutulipulle kahden pysähdyksen taktiikalla, missä hän onnistui.

Mercedes onnistui myös nostamaan Lewis Hamiltonin onnistuneella taktiikalla kolmanneksi. Rosberg nousi voittonsa myötä takaisin MM-kärkeen kahdeksan pisteen erolla Hamiltoniin. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Hamilton vastamaan tallikaverinsa vauhtiin kahden viikon kuluttua Malesiassa.

Ferrarin kömmähdys maksoi Räikköselle palkintosijan

Ferrarin Kimi Räikkönen taisteli pitkään Hamiltonin kanssa viimeisestä palkintosijasta. Räikkönen vastasi kisan näyttävimmästä ohituksesta, kun hän ohitti Hamiltonin radan kymmenennessä mutkassa.

Räikkönen ei valitettavasti pystynyt pitämään palkintosijaansa, sillä Ferrarin olisi pitänyt joko pysähtyä ennen Hamiltonia tai antaa Räikkösen ajaa maaliin pehmeillä renkailla. Ferrari valitsi kuitenkin sen huonoimman vaihtoehdon, jolloin Räikkönen otettiin Hamiltonin jälkeen sisään, mikä tarkoitti Hamiltonin nousemista kolmanneksi.

On käsittämätöntä, että Ferrari jatkaa kesällä nähtyjä taktiikkavirheitään, sillä näyttää siltä, ettei italialaistallissa oteta opiksi virheistään. Ferrarin Sebastian Vettel teki hienon nousun viimeisestä ruudusta peräti viidenneksi, joten edes toisessa taktiikassa onnistuttiin. Vettel löi kuudenneksi sijoittuneen Red Bullin Max Verstappenin, mutta Red Bull kasvatti johtonsa 15 pisteeseen taistelussa autonvalmistajien toisesta sijasta.

Williamsilla jälleen tuskallinen viikonloppu

Williamsin Valtteri Bottaksen kisa meni piloille jo sen avausmetreillä, kun Force Indian Nico Hülkenbergin pyörähdys aiheutti kontaktin McLaren-Hondan Jenson Buttonin sekä Bottaksen välillä. Bottaksen Williamsista tyhjeni vasen takarengas, mikä aiheutti samalla paljon vahinkoa suomalaiskuskin auton pohjaan.

Bottas taisteli loppukisan takajoukoissa, kunnes mekaaninen vika päätti suomalaisen kilpailun. Williams-tallikaveri Felipe Massa ei myöskään pystynyt nappaamaan MM-pisteitä, sillä autossa ei riittänyt vauhtia, eikä tuossa brasilialaisen varikkotaktiikassakaan paljon hurrattavaa ollut. Massa oli ruutulipulla 12:s.

Force Indian Sergio Perez otti kahdeksannella sijallaan sen verran pisteitä, että intialaistalli nousi pisteellä takaisin autonvalmistajien neljännelle sijalle ohi Williamsin. Loppukausi näyttää vaikealta Williamsin kannalta, sillä Force India on vahvistunut kauden edetessä, kun brittitalli on edennyt vuorostaan päinvastaiseen suuntaan.

Renaultin Kevin Magnussen palasi MM-pisteille ensimmäistä kertaa sitten toukokuun Venäjän GP:n. Magnussen oli kymmenes Singaporessa.

Kisan yksi puhuttavimmista tilanteista nähtiin alun turva-auton poistuessa, kun radalla nähtiin ratavirkailija, vaikka kärkiautot lähestyivät avausmutkaa jo täyttä vauhtia. Tämmöisiä riskejä turva-auton kanssa ei saisi kansainvälinen autoliitto FIA ottaa, sillä kaiken tekemisen keskiössä pitäisi olla niin kuskien kuin myös ratavirkailijoiden sekä yleisön turvallisuus. Mielummin otetaan kaikissa asioissa varman päälle, kun selitellään sitten jälkikäteen, että mitä olisi pitänyt tehdä.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Malesian GP:llä.

Singaporen GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 15/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Rosberg paalulta jahtaamaan Singaporen valloitusta

18.9.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg otti vakuuttavalla erolla muihin paalun Singaporen osakilpailuun lauantaina.

Rosbergin rinnalta starttaa Red Bullin Daniel Ricciardo, joka jahtaa tosissaan kauden avausvoittoaan Singaporen kaduilla. Hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton jäi vasta kolmanneksi. Hamilton ei ole toistaiseksi pystynyt vastaamaan Mercedes-tallikaverinsa vauhtiin tänä viikonloppuna. Neljänneksi kiilasi Red Bullin Max Verstappen.

Ricciardon paras sauma voittoon on lähdössä, sillä ohittaminen radalla tulee olemaan Singaporessa vaikeata. Hamilton lähtee kisaan vain kahden pisteen etumatkalla tallikaveriinsa, joten Rosberg voi nousta takaisin MM-kärkeen, jos hän pystyy lyömään tallikaverinsa.

Toivottavasti Red Bullit pystyvät haastamaan Mercedekset myös kisassa.

Ferrarilla murheellinen aika-ajo

Ferrarin Kimi Räikkönen otti aika-ajoissa viidennen lähtöruudun, kun tallikaveri Sebastian Vettel jäi viimeiseksi, sillä saksalaiskuskin autosta petti takajousitus aika-ajon avausosiossa.

Jotain erilaista taktiikkaa täytyy Ferrarin tässä kisassa koittaa, jotta he saisivat nostettua molempia kuljettajiaan ylöspäin tulosluettelossa. Olisiko aikainen pysähdys kovemmille renkaille avain menestykseen tämänpäiväisessä kisassa? Ohittaminen kun tulee olemaan vaikeaa iltakilpailussa.

Jos Vettel saisi edes muutaman pisteen napattua, niin se olisi jo hyvä saavutus.

Williams osittain epäonninen aika-ajoissa

Williams jätti yrityksensä viimeisen kortin varaan, mikä ei onnistunut, sillä Haasin Romain Grosjean toi keltaiset liput radalle, eivätkä Williams-kuskit pystyneet parantamaan aikojansa. Heidän onnekseen Force Indian Sergio Perez syyllistyi kahteen rikkeeseen, sillä meksikolainen ei hidastanut riittävästi keltaisten lippujen vaikutusalueella sekä ohitti Haasin Esteban Gutierrezin ohituskiellon aikana. Perez putosi näin ollen 18. ruutuun.

Valtteri Bottas starttaa kymmenentenä ja tallikaveri Felipe Massa 11:ntenä. Pahin kilpakumppani Force Indian Nico Hülkenberg starttaa kahdeksantena, joten Williamsilla on hyvät mahdollisuudet hänen lyömiseensä, jos taktiikat saadaan tällä kertaa kohdilleen. Näkisin Bottaksen taistelevan Singaporessa jäännöspisteistä.

Singaporen kisa on kauden pisin kisa, joten kuljettajien sekä fyysiset että henkiset voimavarat joutuvat äärirajoille tässä kisassa, joten turva-auto tai ainakin virtuaalinen turva-auto voi olla iltakisassa tuttuakin tutumpi näky.

Singaporen iltakilpailu käynnistyy klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys