Selaat arkistoa kohteelle Williams.

Paaluennätys Hamiltonin nimiin Monzassa

3.9.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulle sateen pitkittämässä Italian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalu oli Hamiltonille uran 69., jolla hän nousee kaikkien aikojen ykköseksi paalutilastossa ohi Michael Schumacherin.

Hamilton on ollut tähän mennessä koko viikonlopun nopein kuski oli keli mitä tahansa, joten hänen voittamisensa tulee olemaan erittäin hankalaa itse kisassa. Jos Hamilton saa loistavan lähdön, niin hän ajaa helppoon voittoon. Ainoat uhat tulisivat tekniikan pettämisestä tai toisen kuljettajan ajovirheestä.

Mielenkiintoiset lähtöasetelmat

Suuri yllätys ei ollut se, että sateisissa aika-ajoissa Red Bull oli aivan kärkivauhdissa. Max Verstappen oli aika-ajojen toinen ennen tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Red Bull-kuskit eivät kuitenkaan saa pitää sijoituksiaan, sillä he ovat saaneet lähtöruuturangaistuksia voimanyksikön komponenttien vaihdosta. Useat kuljettajat ovat joutuneet myös ottamaan niskaansa lähtöruuturangaistuksia, joten Verstappen starttaa jo 14:ntenä ja Ricciardo 17:ntenä. Jos tämä kaksikko selviää avauskierroksesta ilman osumia, niin he taistelevat sijoituksista kärkikuusikossa.

Red Bullien pudottaminen lähtöruudukon häntäpäähän tarkoittaa sitä, että tulokaskuski Lance Stroll starttaa Hamiltonin rinnalta eturivistä. Williams-kuskista tulee historian nuorin eturiviin yltänyt kuljettaja, kun hän rikkoo nuoremman Verstappenin nimissä olleen ennätyksen. Williamsilla ei tiedetty, että mistä he löysivät tälläisen vauhdin sadekelille, sillä he ovat viime aikoina olleet suurissa ongelmissa pidon kanssa märällä radalla. Myös Esteban Ocon yllätti, sillä hän starttaa peräti kolmannesta lähtöruudusta. Force India-kuski pysyy toivottavasti erossa tallikaveri Sergio Perezistä tämän viikonlopun kisan aikana, sillä muuten voi räiskyä yli tallikaverusten välillä kuten muutaman kerran tällä kaudella.

En usko, että Stroll pystyy kärkikuskeja pitämään takanaan, sillä Williamsin vauhti on ollut viime aikoina aika heikkoa. Ocon voi pystyä kiusaamaan ainakin Ferrari-kuskeja, sillä Force India on lähempänä kärkeä kuin Williams.

Jatkuuko suomalaisten Monzan kirous?

Suomalainen ei ole koskaan juhlinut osakilpailuvoittoa formula ykkösissä Monzassa, eikä aika-ajojen perusteella näytä siltä, että tämä fakta muuttuisi vielä tänäänkään. Mercedeksen Valtteri Bottas starttaa neljäntenä ja Ferrarin Kimi Räikkönen viidentenä.

Bottas jäi viimeisessä osiossa yli 2 sekunnin päähän tallikaveristaan. Tällä kaudella ohittaminen radalla on äärimmäisen vaikeata, joten jos Hamilton ei törmää ongelmiin, niin Bottas voi tänään olla maksimissaan toinen. Vauhtia täytyy nastolalaisen löytää varsinkin aika-ajoissa, jos hän aikoo voittaa vielä tällä kaudella Hamiltonin sekä taistella maailmanmestaruudesta.

Ferrarille aika-ajot olivat heidän kotiradallaan aika synkät. Räikkösen kannalta positiivinen asia oli se, että hän löi tallikaveri Sebastian Vettelin aika-ajoissa. Jos Räikkönen mielii olla ruutulipulla ennen Vetteliä, niin hänen täytyy ottaa superstartti, jolla hän saisi ainakin Bottaksen tallikaverusten väliin. Räikkönen on mukana myös palkintotaistossa yhdessä tallikaverinsa ja maanmiehensä kanssa.

Räikkönen nosti aika-ajon jälkeen puheenaiheeksi kunnollisten sadekelirenkaiden puuttumisen, sillä olosuhteiden parantumista jouduttiin odottamaan tuntitolkulla, vaikka vettä ei hirveästi ollut radalla. Onneksi olosuhteet paranivat sen verran, että aika-ajot pystyttiin eilen ajamaan, sillä sen siirtäminen kisapäivälle olisi pilannut kaikkien oheisluokkien aikataulut. Toivottavasti päättäjät heräisivät ja toisivat takaisin monsuunirenkaat, sillä ei se ole niin kuskeille kuin katsojille mukavaa odotella tuntitolkulla sadetta.

McLarenilta pieniä heräämisen merkkejä

McLaren-Honda on tehnyt pienoisen hyppäyksen eteenpäin, kun Stoffel Vandoone ajoi aika-ajoissa kärkikymmenikköön, mutta hän sai lähtöruuturangaistuksen moottorinvaihdosta johtuen.

Honda on ottanut pieniä edistysaskelia voimayksikkönsä kanssa, vaikka edelleen on vielä paljon työmaata japanilaisvalmistajalla edessään. Fernando Alonso starttaa kisaan viimeisenä lähtöruuturangaistusten myötä, joten pystyisikö hän loistavalla lähdöllään kiusaamaan nopeimpiaan tämänpäiväisessä kisassa.

Italian GP käynnistyy legendaarisella Monzan radalla klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton johdatti Mercedekset kaksoisvoittoon Silverstonessa

17.7.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon Silverstonen radalla ajetussa Britannian GP:ssä sunnuntaina. Voitto oli britille viides kotiyleisönsä edessä, mikä nosti hänet Jim Clarkin ja Alain Prostin rinnalle viisinkertaisina Britannian GP:n voittajina.

Kyseessä oli Hamiltonille jo 57. voitto kuninkuusluokassa, kun taas kahden viikon kuluttua Unkarissa hän pääsee yrittämään nousua Michael Schumacherin rinnalle kaikkien aikojen paalutilastossa. Ja mikä tärkeintä britti kavensi voitollaan Sebastian Vettelin johdon MM-sarjassa vain yhteen pisteeseen.

Bottaksen upea nousu

Mercedeksen Valtteri Bottaksella oli kova urakka nousta lähtöruuturangaistuksen myötä palkintokorokkeelle, johon suomalainen kuitenkin ylsi mahtavan ajon ansiosta. Bottas lähti kisaan yhdeksäntenä, mutta nousi lähdössä jo seitsemänneksi. Siitä suomalainen hivuttautui hiljalleen ylöspäin, mistä kohokohtana oli kova taistelu MM-johtaja Vettelin kanssa.

Kun näytti siltä, että suomalaiset taistelevat keskenään vielä toisesta sijasta, niin yhtä tämän kauden vahvimmista kisoistaan ajanutta Ferrarin Kimi Räikköstä kohtasi epäonni vasemman eturenkaan kuoriutuessa. Onni onnettomuudessa oli se, että Räikkönen oli suhteellisen lähellä varikkoa, joten hän putosi ainoastaan kolmanneksi. Tallikaveri Vettelin rengasrikko kierrosta myöhemmin oli vieläkin näyttävämpi, mikä pudotti saksalaisen kolmannelta sijalta lopulta seitsemänneksi.

Molemmat suomalaiset saivat mielestäni kiitettävän arvosanan tästä kisasta. Varsinkin Bottas on ollut liekeissä Monacon jälkeen, sillä piste-ero Vetteliin ennen Monacoa oli 54, kun nyt yhden voiton ja neljän kakkossijan myötä ero on kutistunut 23 pisteeseen. Toivottavasti Räikkösen huono onni päättyi Silverstonessa, jotta suomalainen voi näyttää sunnuntain kisassa nähtyä vauhtiaan myös jatkossa. Jos ajosuorituksia katsotaan, niin molempien tallien pitäisi tarjota suomalaiskuskilleen jatkosopimuksia välittömästi!

Red Bullilla positiivinen kisapäivä

Red Bull sai vasta kolmatta kertaa tällä kaudella sekä ensimmäistä kertaa sitten Monacon molemmat autonsa ruutulipulle asti. Max Verstappen päätti kolmen kisan keskeytysputkensa ajamalla neljänneksi, mutta hän olisi voinut olla kolmas, jos hollantilainen ei olisi kärsinyt samasta rengasongelmasta Ferrarien kanssa.

Daniel Ricciardo lähti teknisen vian takia vasta 19. lähtöruudusta, mutta australialainen nosti Red Bullinsa upean nousun myötä lopputuloksissa viidenneksi. Ricciardo on pistetaulukossa yhä neljäntenä, mutta Räikkönen nousi nyt 19 pisteen päähän australialaisesta, minkä pitäisi kääntyä suomalaisen eduksi, mikäli autojen suorituskyvyt pysyvät nähdyn kaltaisina.

Nico Hülkenberg oli lähellä olla viides, mutta energiankeruujärjestelmässä ollut vika pudotti saksalaisen loppukisasta kuudenneksi, mutta tämäkin tulos oli 40-vuotisjuhlia viettäneelle Renaultille loistava suoritus. Kotiyleisönsä edessä ollut Jolyon Palmer joutui pysäyttämään Renaultinsa jo lämmittelykierrokselle. Palmerilta odotettiin näyttöjä, mutta niitä jäädään odottelemaan Hungaroringiltä.

Myös 40-vuotisjuhliaan viettäneelle Williamsille jäi jotain taskuun tästä viikonlopusta, kun Felipe Massa nosti kisassa itsensä kymmenenneksi. Selvästi tämän kauden parhaimman kisansa ajanut Stoffel Vandoorne jäi tylysti 11:nneksi. Vandoorne oli selvästi McLaren-tallikaveriaan Fernando Alonsoa nopeampi tänä viikonloppuna, joten toivottavasti belgialainen pystyy jatkamaan tästä kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

Tuntuu, että ei ole viikonloppua ilman tallikaverien törmäilyä tällä kaudella, kun avauskierroksella oli Toro Rossojen vuoro osua toisiinsa. Kolari menee täysin Daniil Kvjatin piikkiin, mikä ei tee hyvää jo entisestään tulehtuneille väleille venäläisen sekä tallikaveri Carlos Sainzin välillä. Sainzia huhuiltiin jo Renaultille, mutta siirto ei ehkä tapahdu vielä Unkariin mennessä, mutta kesäloman jälkeinen Spa saattaa olla jo lähempänä. Jotain on tapahduttava näiden tallikaverusten välillä: joko he sopivat tai toinen saa lähteä tallista.

Aiemmin tällä kaudella toisiinsa osuneet Force India-kuskit onnistuivat välttämään toisensa, kun Esteban Ocon jatkoi hyviä otteitaan kahdeksannella sijallaan. Tallikaveri Sergio Perez oli ruutulipulla vuorostaan yhdeksäs.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Unkarin Hungaroringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 10/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-tilanne

Estääkö Räikkönen brittijuhlat Silverstonessa?

16.7.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti kotiyleisönsä riemuksi paalupaikan Britannian GP:n aika-ajoissa lauantaina Silvertonessa. Hamiltonin pitää kuitenkin lähdössä olla tarkkaavaisena, sillä hänen rinnaltaan eturivistä starttaa Ferrarin Kimi Räikkönen.

Kolmatta kertaa tällä kaudella aika-ajoissa tallikaverinsa lyönyt Räikkönen lähtee kisaan pilaamaan brittijuhlat. Räikkösen aiemmat palkintosijat tällä kaudella ovat tulleet juuri niistä kisoista, joissa hän on lyönyt tallikaveri Sebastian Vettelin aika-ajoissa. Voitto vielä uupuu, sillä hän oli Venäjällä kolmas ja Monacossa toinen. Viimeksi Räikkönen on juhlinut osakilpailuvoittoa Australiassa maaliskuussa 2013.

Räikkönen totesi eilisen aika-ajon jälkeen, että hänellä ei ole mitään hävittävää kisassa, joten nähtäisiinkö aggressiivinen Räikkönen tänään startissa. Jos Valtteri Bottas otti viikko sitten elämänsä startin, niin Räikkönen tarvitsee tänään vastaavanlaista. Lähdössä ohi Hamiltonista, minkä jälkeen karkuun muilta. Mielenkiintoista on se, että eturivi on tänään sama kuin vuoden 2007 Britannian osakilpailussa, jonka voittoon ajoi tämä eturivin toisesta lähtöruudusta startannut mies.

Bottaksella haastavat lähtöasetelmat

Mercedes-kuski Bottakselle kuului jobinpostia perjantaina hyvin sujuneen harjoituspäivän jälkeen, kun suomalaiskuskin autoon jouduttiin vaihtamaan uusi vaihdelaatikko, mikä tiesi viiden lähtöruudun pudotusta sunnuntaille. Bottas ajoi aika-ajoissa neljänneksi, joten hän starttaa rangaistuksen myötä yhdeksäntenä.

Bottas lähtee kisaan myös muista kärkikuskeista poiketen pehmeällä renkaalla, joten hänen taktiikkansa on avoimempi mahdollisille turva-autoille ja sadekuuroille. Silverstonessa on yksi pisimmistä varikoista, joten aikaa tuhlaantuu varikolla jopa kaksi kertaa enemmän kuin Kanadassa. Jos suomalainen pääsisi muiden varikkokäyntien aikana kärkipaikalle, niin sadekuuro tällöin voisi nostaa suomalaisen jopa voittotaisteluun mukaan. Jos sadetta ei nähdä, niin Bottaksen selvitessä avauskierroksesta ehjänä, suomalainen taistelee sijoituksista neljän parhaan joukossa.

Näkeekö Verstappen vihdoin ruutulipun?

Red Bullin Max Verstappen lähtee kisaan neljännestä lähtöruudusta. Valitettavasti Verstappen on keskeyttänyt viimeiset kolme osakilpailua. Uskomatonta on se, että Verstappen on viimeksi ajanut ruutulipulle toukokuussa Monacossa. Olisiko tänään nuoren hollantilaisen vuoro nähdä ruutulippu lähes kuukauden tauon jälkeen?

Red Bullille kuului jälleen huonoja uutisia aika-ajoissa, kun tällä kertaa Daniel Ricciardon auto hyytyi aika-ajon avausosiossa. Ricciardo lähtee joukon hänniltä, joten hänellä on sieltä pitkä matka MM-pisteille.

Vandoorne peittosi Alonson aika-ajoissa

Stoffel Vandoorne otti kauden ensimmäisen päänahan tallikaveristaan Fernando Alonsosta, kun hän ajoi yhdeksänneksi. Alonso jäi ulos aika-ajon viimeisestä osiosta, mutta lähtöruuturangaistus pudottaa hänet viimeiseksi.

Pystyisikö Vandoorne avaamaan tämän kauden MM-pistetilinsä tämänpäiväisessä kisassa?

Renaultin Jolyon Palmer saattaa ajaa tänään F1-uransa viimeisen kisansa kotiyleisönsä edessä, sillä Carlos Sainzin huhutaan neuvottelevan siirrosta ranskalaistiimiin jo seuraavaan Unkarin kisaan. Pystyisikö Palmer avaamaan pistetilinsä kotiyleisön tuella?

Williams juhlii tänä viikonloppuna 40-vuotista taivaltaan Silverstonessa. Felipe Massa sekä Lance Stroll eivät onnistuneet vaihtelevissa olosuhteissa ajetuissa aika-ajoissa. Massa oli 14:s ja Stroll 15:s. Jos keli pysyy kuivana, niin Williams on lähellä jäännöspisteitä.

Legendaarinen Britannian GP käynnistyy Silverstonessa klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ricciardo voittoon dramaattisessa Bakun GP:ssä

26.6.2017 F1-kisat

Virallisesti ensimmäistä kertaa ajettu Azerbaidzanin GP tarjosi yhden modernin F1-historian dramaattisimmista osakilpailuista. Voittoa juhli lopulta lähtöruudukon keskivaiheilta startannut Red Bullin Daniel Ricciardo.

Viime vuonna Euroopan GP:n näyttämönä toiminut Baku tarjosi yhden kauden tylsimmistä osakilpailuista, joten tämä vuosi oli mahtava piristysruiske.

Kisan tapahtumat alkoivat jo avauskierroksella, kun Mercedeksen Valtteri Bottas ajautui päin Ferrarin Kimi Räikköstä jo toistamiseen tällä kaudella. Räikkönen jätti Bottakselle riittävästi tilaa, mutta Bottas ajautui kanttarin päältä Räikkösen kylkeen. Räikkösen auton pohjalevy kärsi mittavia vaurioita, kun taas Bottakselta puhkesi rengas. Onko liikaa pyydettyä, että tämä olisi viimeinen yhteentörmäys suomikuskien kesken?

Toro Rosson Daniil Kvjat hyytyi radan varteen, mikä toi turva-auton radalle. Uusintalähdössä Räikkönen kärsi rengasrikon, kun Force Indiat osuivat toisiinsa myös radan kakkosmutkassa, mistä lentäneet hiilikuidun osat rikkoivat Räikkösen takarenkaan. Ferrarin mekaanikot korjasivat suomalaisen auton punaisten lippujen aikana, mutta Räikkönen jäi kierroksen kärjelle ollen 14:s.

Tämä oli jo kolmas kisa neljästä edellisestä, jossa Räikkönen menettää hyvän sijoituksen ilman omaa syytään. Kun katsoo mitä kaikkea muuta tapahtui kisan aikana, niin Räikkösen voitto olisi ollut hyvinkin todennäköinen ilman ongelmia. Täytyy toivoa, että suomalainen nähdään palkintokorokkeella Red Bull Ringillä kuten vuosi sitten.

Hamilton ja Vettel ottivat radalla yhteen

Kun suomalaiset törmäsivät toisiinsa, niin neljäntenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel nousi paalumies Lewis Hamiltonin kantaan kiinni. Hamilton teki aluksi kyseenalaisen liikkeen, kun hänen vauhtinsa näytti putoavan turva-auton poistuessa, jolloin Vettel törmäsi Mercedes-auton perään. Kiukkuinen Vettel nousi Hamiltonin rinnalle ja ajoi itse asiassa kärkimiestä päin, kun hän viittoili toisella kädellään Mercedes-kuskille.

Olin aluksi sitä mieltä, että molemmat olisivat ansainneet tilanteesta rangaistuksen, mutta tuomaristo totesi kisan jälkeen, että Hamilton ei painanut jarrua tai nostanut jalkaansa kokonaan kaasulta pois. Näin Vettelille kisassa tuomittu 10 sekunnin stop and go -rangaistus oli oikea tuomio. Hamiltonilla on tapana pudottaa vauhtiaan mutkassa vaarallisesti, kun turva-auto on poistumassa edestä, joten olisi ollut hyvä, jos tuohon jatkuvasti tapahtuvaan sääntöjen harmaalla alueella liikkumiseen olisi saatu selvyys.

Hamilton ei päässyt kuitenkaan nauttimaan kauaa johtoasemastaan, sillä hänen päätukeansa ei ollut kiinnitetty perusteellisesti punaisen lipun jälkeen. Punainen lippu kutsuttiin, jotta rata voitaisiin turvallisesti puhdistaa erinäisistä hiilikuidun palasista. Kuljettajat olivat nousseet ulos autoistaan punaisten lippujen ajaksi, minkä jälkeen Hamiltonin päätukea ei oltu kiristetty kiinni. Tämä tarkoitti sitä, että Hamilton joutui tulemaan varikolle korjaamaan asian, mikä pudotti hänet kiistakumppani Vettelin taakse kahdeksanneksi.

Ricciardon uhkarohkea ohitus avain voittoon

Ricciardo oli noussut kuudenneksi, kun kisa jatkui punaisen lipun takana. Australialainen teki uhkarohkean ohituksen uusintalähdössä, kun hän nousi avausmutkan jarrutuksessa Nico Hülkenbergin, Lance Strollin ja Felipe Massan ohi. Tämä oli avain voittoon, sillä hän sai ajaa tyhjällä radalla, kun Hamilton ja Vettel joutuivat pysähtymään edestä.

Hülkenberg olisi voinut ottaa uransa ensimmäisen palkintosijan, mutta hän ajoi seinään ja joutui keskeyttämään hetkeä myöhemmin. Massa olisi voinut taistella myös palkintosijasta, mutta hän joutui keskeyttämään rikkinäisen iskunvaimentimen takia. Red Bullin Max Verstappen oli yksi viikonlopun turhautuneimmista, sillä hän olisi ollut yksi vahvimmista voittajaehdokkaista, mutta hän ei päässyt toisena viikonloppuna perätysten 11. kierrosta pidemmälle, kun tällä kertaa hänen autostansa katosivat öljynpaineet. Hollantilaiselle kyseessä oli jo neljäs keskeytys viimeisestä kuudesta kisasta.

Näin ollen hymyilevä australialainen ajoi kuninkuusluokassa viidenteen voittoonsa. Ricciardon voitto tuli 10:nnestä lähtöruudusta, mikä on alhaisin lähtöruutu, josta on voitettu kisa sitten Fernando Alonson 11. lähtöruudun Valenciassa vuonna 2012. Sattumoisin Bakun rata on aika samantyyppinen kuin Baku, sillä molemmat ovat katuratoja, joissa on todella pitkiä suoria.

Strollista nuorin tulokas palkintokorokkeella

Bottas teki uskomattoman nousun viimeiseltä sijalta ja kierroksen kärkeä perässä aina palkintokorokkeelle asti. Bottas pääsi vielä maalisuoralla Williamsin Strollin ohi toiseksi. Stroll on historian nuorin tulokaskuski, joka on noussut palkintokorokkeelle kuninkuusluokassa 18 vuoden ja 239 päivän ikäisenä. Jacques Villeneuve on edellinen kanadalainen F1-kisan palkintokorokkeella, kun hän oli kolmas vuoden 2001 Saksan GP:ssä. Viimeksi Williams oli palkintokorokkeella vuoden 2016 Kanadan GP:ssä.

Vettel, joka aloitti kauden kuudella peräkkäisellä palkintosijalla, on nyt jäänyt kahdessa peräkkäisessä kisassa palkintosijojen ulkopuolelle. Vettel oli Hamiltonin edellä maalissa neljäs. Molemmat ovat ainoat kuljettajat, jotka ovat keränneet MM-pisteitä jokaisesta tämän kauden osakilpailusta. Vettel kasvatti johtonsa MM-sarjassa 14 pisteeseen.

Esteban Ocon selvisi kolaristaan tallikaveri Sergio Perezin kanssa ollen kuudes. Haasin Kevin Magnussen nousi seitsemännen sijansa turvin MM-pisteissä ohi tallikaveri Romain Grosjeanin. Carlos Sainz selvisi avausmutkan pyörähdyksestään, sillä hän toi ainoan Toro Rosson ruutulipulle kahdeksantena.

Alonso avasi vihdoinkin McLaren-Hondan pistetilin, kun kaksinkertainen maailmanmestari oli ruutulipulla yhdeksäs. Tallikaveri Stoffel Vandoorne oli maalissa 12:s, joten McLaren sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa ruutulipulle.

Force Indiat eivät olleet ainoita, jotka törmäsivät toisiinsa, sillä myös Sauber-kuskit osuivat toisiinsa. Pascal Wehrlein toi autonsa ruutulipulle kymmenentenä tallikaveri Marcus Ericssonin edessä. Ruotsalaiskuski on edelleen avaamatta pistetiliään tämän kauden aikana.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Red Bull Ringillä ajettavalla Itävallan GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 8/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ferrari yllätti positiivisesti testiavauksessa

6.3.2017 Näkökulma

Formula ykkösten talvitestit alkoivat viime viikolla Espanjan Barcelonan radalla. Talvitesteissä tapahtui niin positiivisia kuin negatiivisia asioita. Käydään läpi nyt omasta mielestäni ensimmäisen viikon kolme plussaa ja miinusta.

+

  • Ferrari: Maranellossa ei olla talvitauon aikana vain levätty laakereillaan, vaan edistystä on tapahtunut erityisesti moottoripuolella. Ferrari oli erittäin luotettava ja myös nopea avausviikolla, mikä luo hyvän pohjan testien jälkimmäiselle viikolle.
  • Valtteri Bottas: Talven aikana Williamsilta Mercedekselle siirtynyt Bottas on integroitunut hyvin hallitsevan maailmanmestarin riveihin. Bottas on joutunut talven aikana opettelemaan paljon uusia asioita, joita hän myös pääsi rutkasti sisäistämään radalla jo avausviikolla. Suomalainen tulee varmasti antamaan kovan vastuksen kolminkertaiselle maailmanmestarille Lewis Hamiltonille.
  • Renkaat: Näyttäisi siltä, että kyseessä on selvästi rengasvalmistaja Pirellin aikakauden kestävimmät renkaat. Toivottavasti se tarkoittaa sitä, että kuljettajat voisivat ajaa mahdollisimman kovaa lähdöstä maaliin saakka. Myös sadekelirenkaita on paranneltu täksi kaudeksi huomattavasti.

 


  • Honda: Japanilaisvalmistaja Honda aloitti kolmannen kautensa McLarenin kanssa savuisissa merkeissä. Avausviikolla paukkui järjestäen Hondan moottoreita. Jos mitään mullistavaa ei tapahdu, niin voidaan odottaa erityisesti erittäin hankalaa kauden alkupuoliskoa McLarenin kuljettajille.
  • Lance Stroll: 18-vuotias kohutulokas Stroll ajoi pariinkin otteeseen ulos talvitesteissä. Viimeisin ulosajo oli niin paha, että Williamsilta jäi viimeinen testipäivä kokonaan väliin. Kanadalainen on vielä läpi käynyt laajan testiohjelman isänsä rahallisella tuella, joten hänellä on huomattavasti paremmat lähtökohdat kuin edellisillä tulokkailla. Annetaan nuorelle kuskille vielä kuitenkin aikaa ennen lopullista arviota.
  • Red Bull: Vaikka Renault on tehnyt edistystä moottorin kanssa, niin Red Bull-tallilla on ollut jonkin verran teknisiä ongelmia avausviikolla. Heidän kannaltaan on onneksi vielä muutama viikko ennen Australiaa, mutta pahasti ilmassa on vastaavanlaisia ennusmerkkejä kuin kauden 2014 alussa.

Talvitestit ajetaan päätökseen tällä viikolla, kun autot kiertävät Barcelonan rataa tiistaista perjantaihin.

Kommentti: Valtteri Bottas oli Mercedekseltä oikea valinta

20.1.2017 Näkökulma

Formula ykkösten kuskimarkkinoiden viimeiset palaset loksahtivat paikalleen alkuviikosta, kun reilun kuukauden kestänyt huhumylly saatiin vihdoinkin päätökseensä.

Ensiksi ilmoitettiin, että Pascal Werhlein on solminut sopimuksen Sauber-tallin kanssa. Tämän jälkeen Williams-talli ilmoitti, että Valtteri Bottas on vapautettu sopimuksestaan brittitallin kanssa, ja hänen paikkansa ottaa alunperin viime kauteen F1-uransa päättänyt Felipe Massa. Bottas vuorostaan siirtyy kolme edellistä kautta F1-sarjaa dominoineeseen Mercedes-talliin korvaten uransa maailmanmestaruuteen päättäneen Nico Rosbergin.

Mercedes teki mielestäni oikean valinnan kolmesta eri syystä. Ensinnäkin Bottas on ollut Williams-tallissa erittäin pistevarma ja virheetön kuljettaja. Toiseksi Bottas oli kokeneempi kuin muut vapailla markkinoilla olevat, mikä oli tärkeä asia, sillä mestaruudesta taistelevaan autoon ei voi asettaa kokematonta kuljettajaa, sillä kaikki nuoret kuljettajat eivät pysty käsittelemään näin suuria paineita. Kolmanneksi Bottas ei lähde politikoimaan tallikaverinsa kanssa, mikä oli myös tärkeä puoltava tekijä sopimuksessa, sillä Mercedes ei halua samanlaista tilannetta tallin sisälle kuin edellisinä kausina.

Mitä tulee sitten siihen, että pystyykö Bottas kukistamaan kolminkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin, niin se on mahdollista. Ensiksi täytyy katsoa, että kuinka hyvä auto on suhteessa muihin. Jos auto on ylivoimainen muihin verrattuna, niin varsinkin alkukaudesta on tärkeätä pysyä Hamiltonin kannassa kiinni. Kun Hamilton tekee virheen tai kokee teknisiä ongelmia, niin Bottaksen pitää olla heti hyödyntämässä ne.

Jos auto sen sallii, niin Bottas voi hyvinkin ajaa maailmanmestariksi tällä kaudella. Paras tapa lyödä Hamilton on olla lähtemättä mukaan hänen mediapeleihinsä, ja antaa tekojen radalla puhua puolestansa.

Hamilton paalulta mestaruusjahtiin

27.11.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton piti mestaruushaaveensa elossa, kun hän löi selvästi tallikaverinsa Nico Rosbergin taistelussa Abu Dhabin GP:n paalupaikasta lauantaina.

Hamilton tarvitsee kisassa muiden kuljettajien apua, sillä vaikka hän voittaisi sunnuntaina, niin Rosbergille riittää kolmen joukkoon sijoittuminen uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden varmistamiseen. Mielenkiintoista on nähdä, että mikä on Rosbergin lähestyminen kisaan, sillä Hamilton tarvitsee vähintään 12 pistettä, kun taas MM-sarjaa johtava Rosberg ei tarvitse pisteitä, jos Hamilton jää pisteittä.

Pystyvätkö Red Bullit tai Ferrarit hämmentämään MM-taistelua?

Red Bullit ja Ferrarit miehittivät kaksi seuraavaa riviä Abu Dhabin GP:n aika-ajoissa. Kolmantena starttaava Daniel Ricciardo sekä kuudentena lähtevä Max Verstappen lähtevät molemmat kisaan muista kärkikuskeista poikkeavalla rengastaktiikalla. Pystyvätkö Red Bullit kiilaamaan Mercedesten väliin superpehmeillä renkaillaan? Toivottavasti, sillä tällöin Rosbergille ei riittäisi ainoastaan köröttely tallikaverinsa takana.

Kimi Räikkönen löi tallikaveri Sebastian Vettelin tämän kauden aika-ajoissa luvuin 11-10, mikä ei ole olleenkaan huono saavutus suomalaiselta, jota jotkut tahot aina syyttävät huonoksi aika-ajajaksi. Räikkönen käänsi aika-ajotilaston edukseen kauden jälkimmäisellä puoliskolla, sillä hän oli tallikaveriaan nopeampi viimeisissä kymmenessä aika-ajossa peräti kahdeksasti.

Räikkönen lähtee neljäntenä ja Vettel viidentenä Abu Dhabin iltakisaan. Ferrarilla uskotaan, että viileämmät olosuhteet auttavat heitä pitkissä vedoissa, joten kisasta saattaa tulla erittäin mielenkiintoinen toivottavasti kolmen tallin välienselvittely. Olisi hienoa, jos Räikkönen pystyisi päättämään kautensa palkintosijaan.

Force India varmistamassa neljättä sijaansa

Force India-talli lähtee 27 pisteen etumatkalla Williamsiin, kun lähdetään kauden päätöskisaan. Force Indian Nico Hülkenberg lähtee seitsemäntenä ja Sergio Perez kahdeksantena illan kisaan. Kun Williamsin Felipe Massa oli kymmenes ja Valtteri Bottas 11:s, niin tilanne näyttää vahvasti siltä, että Force India ottaa F1-historiansa parhaimman sijoituksena autonvalmistajien sarjassa ollen neljäs.

Kisasta ei tule varmasti Williamsille helppoa, joten jos Bottas pystyisi nousemaan edes seitsemänneksi, niin hän voisi olla siihen lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen. Massa haluaa varmasti päättää 14 kautta kestäneen F1-uransa hyvään suoritukseen sunnuntaina.

Toinen kuljettaja, joka päättää F1-uransa Abu Dhabiin on Jenson Button. Vuonna 2009 Brawn-tallissa maailmanmestariksi ajanut Button lähtee jäähyväiskisaansa 12:ntena. Button lähtee päättämään 17 vuotta kestänyttä F1-uraansa ottamalla pisteitä jäähyväiskisastaan.

Brasilian GP:ssä Felipe Nasr toi Sauberille tärkeät kaksi MM-pistettä, joilla suurissa talousvaikeuksissa oleva talli nousi ohi Manorin. Jos Manor aikoo nousta pistesijoille Abu Dhabissa, niin he varmasti toivovat vuoden 2012 uusintaa, jolloin Abu Dhabissa nähtiin historiansa jännittävin ja dramaattisin kisa, mistä ei puuttunut kolareita eikä turva-autoja.

Abu Dhabin GP kertoo, että onko Rosbergin vuoro juhlia vai ottaako Hamilton jo uransa neljännen maailmanmestaruuden? Nämä kaikki selviää, kun F1-kausi huipentuu Abu Dhabin hämärtyvissä iltavaloissa klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton siirsi mestaruusjuhlat päätöskisaan

14.11.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi sunnuntaina voittoon dramaattisessa Brasilian GP:ssä, josta ei puuttunut ulosajoja sekä näyttäviä ohituksia. Hamilton siirsi voitollaan MM-tittelin kohtalon kauden päätöskisaan.

Hamilton kontrolloi kisaa helponnäköisesti kärkipaikalla, eikä luopunut johtoasemastaan missään vaiheessa. Red Bullin Max Verstappen olisi saattanut tehdä Hamiltonin kisasta vaikean, mutta nuori hollantilainen sortui ajovirheeseen, jonka jälkeen Red Bull epäonnistui rengastaktiikassaan.

Verstappen putosi letkan hännille, mutta useiden näyttävien ohitusten jälkeen, hän nousi lopulta uskomattomasti palkintokorokkeen kolmannelle paikalle. Vaikka en pidä Verstappenin asenteesta, niin hän oli ehkäpä ainoa kuljettaja, joka näytti nauttivan ajamisesta sateella. MM-sarjaa johtava Nico Rosberg huokaisi varmasti helpotuksesta, sillä Verstappen sekä puolittainen pyörähdys olisivat voineet rokottaa Mercedes-kuskin pistepottia Brasiliasta.

Rosbergin toinen sija Brasiliassa tarkoittaa sitä, että hän voi kolmannellakin sijalla varmistaa maailmanmestaruuden Abu Dhabissa, vaikka Hamilton voittaisi. Näin ollen Hamilton, joka on nyt voittanut idolinsa Ayrton Sennan kotiradalla sekä ensimmäinen 24:llä eri radalla GP-kisan voittanut kuljettaja, tarvitsee pienimuotoisen ihmeen päätöskisassa, mikäli hallitseva maailmanmestari mielii uusia maailmanmestaruutensa.

Räikkösen ulosajo säikäytti

Ferrarin Kimi Räikkönen roikkui aina ensimmäiseen turva-autoon asti palkintosijan tuntumassa, kunnes hän pyörähti uusintalähdössä pääsuoralla. Räikkösen Ferrari pyörähti vaarallisesti pääsuoran poikki, mutta onni oli tällä kertaa suomalaisen puolella, sillä ainekset hengenvaaralliseen onnettomuuteen olivat olemassa.

Mielestäni Räikkösen Ferrarista saattoi puhjeta rengas, sillä onboard-kamerasta katsottuna ulosajo ei näyttänyt tavalliselta vesiliirrolta. Räikkönen ei itse kommentoinut renkaita kuin vaan toteamalla, että 2000-luvun alkupuolella ei saderenkailla ollut minkäänlaisia vaikeuksia ajaa näissä olosuhteissa. Ferrarin huono taktiikka hautasi Sebastian Vettelin keskikastiin, mutta saksalainen nousi lopulta viidenneksi häviten vain sekunnin Force Indian Sergio Perezille.

Williamsin kohtalo sinetöity

Williams tarvitsi ihmettä Brasiliasta, mutta sitä ei tullut, sillä molemmat kuskit jäivät ilman pisteitä, kun taas Force Indian Perez oli neljäs ja Nico Hülkenberg seitsemäs. Näin ollen intialaistiimi jättää Williamsin autonvalmistajien pistetaulukossa viidenneksi. Tällä tappiolla voi olla vaikutuksia myös Williamsin ensi kauden budjettiin.

Valtteri Bottaksen ja Felipe Massan kisat menivät piloille, sillä Williams vaihtoi liian aikaisin välikelin renkaille. Massan viimeinen kotikisa päättyi ulosajoon, minkä jälkeen brasilialainen otettiin näyttävästi vastaan varikkosuoralla.

Päättäjillä pallo pahasti hukassa

Mielestäni kisaa olisi kannattanut suoraan siirtää tunnilla, sillä kilpailun johto sääti turva-auton kanssa oikein urakalla. Välillä ajeltiin, kun ei olisi pitänyt ja välillä taas lopetettiin ajaminen, vaikka sade oli hiipunut. Toivottavasti ensi kaudeksi rengasvalmistaja Pirelli saa kehitettyä huomattavasti paremmat saderenkaat.

Kilpailun tuomaristo saa myös sapiskaa, sillä Red Bullin Daniel Ricciardo tuli varikolle, kun varikko oli suljettu. Ennen vastaavasta rikkeestä on saanut 10 sekunnin Stop & Go -rangaistuksen tai jopa hylkäyksen. Tällä kertaa Ricciardo selvisi pelkällä viiden sekunnin aikasakolla, eikä hän lopulta hyötynyt varikkokäynnistään, mutta sen ei pitäisi lieventää rangaistusta.

Kisa oli merkittävä Sauberille, sillä Felipe Nasrin yhdeksännen sijan myötä sveitsiläistiimi nousi autonvalmistajien MM-sarjassa ohi Manorin. 9. sija saattaa olla useiden miljoonien eurojen arvoinen, sillä vain 10 parasta tiimiä saa palkintorahoja kauden päätteeksi.

Pitkään peräti neljäntenä roikkunut Toro Rosson Carlos Sainz ajoi erittäin hyvää kisaa, mutta sivusi lopulta uransa parasta sijoitustaan, kun espanjalainen ylitti ruutulipun kuudentena. Myös Esteban Ocon oli pitkään pistetaistossa, mutta auto ei lopulta ollut riittävän nopea kärkikymmenikköön. Manorille kesken kauden noussut Ocon ajaa ensi kaudella Force Indian väreissä.

Haasille parhaan lähtöruudun hankkinut Romain Grosjean ei päässyt edes starttaamaan seitsemännestä lähtöruudusta, sillä hän oli haastavien olosuhteiden ensimmäinen uhri, kun ranskalainen ajoi seinään jo matkalla lähtöruudukkoon. Ilman jatkosopimusta Haasin kanssa jäänyt Esteban Gutierrez otti yhteen tiiminsä kanssa niin suullisesti kuin myös fyysisesti taiston tauottua.

F1-historian 67. kausi huipentuu kahden viikon kuluttua Abu Dhabissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 20/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulta Brasilian trilleriin

13.11.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti kauden 2016 paalukuninkuutensa, kun hallitseva maailmanmestari otti Brasilian GP:n paalupaikan lauantaina. Hamiltonille paalu oli jo kauden 11:s.

Idolinsa Ayrton Sennan väritteisellä kypärällä ajava Hamilton haluaa varmasti päättää sunnuntaina epäonnensa Interlagosissa, sillä hän ei ole ikinä voittanut Brasiliassa. Senna voitti kotiyleisönsä edessä vasta kahdeksannella yrittämällään. Sunnuntain kisa kertoo, että pystyykö Hamilton rikkomaan oman putkensa kymmenennellä yrittämällä.

Sääennusteet lupaavat sadekeliä sunnuntaiseen kisaan, mikä on viimeinen asia, jonka MM-sarjaa johtava ja eturivistä starttaava Nico Rosberg haluaa nähdä. Rosberg voisi helposti ajaa toisena ruutulipulle kuivalla kelillä, mutta sateella virheiden todennäköisyys kasvaa hurjasti. Jos kisa alkaa sateella, niin hänen täytyy olla lähdössä erityisen varovainen.

Sade on ennenkin sekoittanut pakkaa Interlagosin radalla, sillä sateen määrä vaihtelee hurjasti jopa minuuteittain. Jos vastaavanlaisissa olosuhteissa ajetaan sunnuntaina, niin Mercedeksellä on kovat paineet niskassa, sillä he eivät halua pilata Hamiltonin tai Rosbergin mestaruusmahdollisuuksia taktiikkavirheellä.

Räikköseltä kauden parasta aika-ajoa

Ferrarin Kimi Räikkönen oli peräti kolmanneksi nopein Brasilian GP:n aika-ajoissa. Pitkään kuudentena ollut Räikkönen onnistui viimeisellä yrityksellään nousemaan kolmanneksi. Räikkönen tasoitti näin ollen aika-ajot verrattaessa tallikaveri Sebastian Vetteliin, kun edessä ovat enää vain yhdet aika-ajot tällä kaudella.

Vaikka sitä toivoisi Räikkösen ajavan sunnuntaina voitosta, niin se vaatii Mercedes-kuljettajille odottamattomia vaikeuksia. Todennäköisesti suomalainen taistelee kolmannesta sijasta yhdessä Max Verstappenin, Vettelin ja Daniel Ricciardon kanssa. Tämä kyseinen nelikko saa olla tarkkana, jotta he eivät ole ratkaisevassa roolissa MM-taistelussa sunnuntaina.

Red Bullin mahdollisuudet ajaa kärkisijoista ovat paremmat sadekelillä, joten mielenkiintoista on nähdä, että millainen sää Brasiliassa vallitsee lähtöhetkellä.

Force India jälleen Williamsin edellä

Williamsin hyvä harjoitusvire ei jatkunut enää aika-ajoissa, sillä tallin molemmat kuljettajat jäivät kärkikymmenikön ulkopuolelle. Vastikään jatkosopimuksen tehnyt Valtteri Bottas oli 11:s ja kotiyleisönsä edessä viimeistä kertaa esiintyvä Felipe Massa oli 13:s.

Williams ajoi mielestäni perjantaina muita kärkitalleja kevyemmällä autolla, mikä näkyi sitten lauantain aika-ajoissa. Brittitiimin taivaalle tuo Force India synkkiä pilviä, sillä Nico Hülkenberg oli kahdeksas ja Sergio Perez yhdeksäs.

Force India lähtee yhdeksän pisteen etumatkalta taisteluun neljännestä sijasta autonvalmistajien MM-sarjassa. Jos Force India pääsee 10 pisteen etumatkalla Abu Dhabiin, niin Williams ei enää ajamalla siitä suosta nouse. Mielestäni jo nyt Williams tarvitsee ihmeitä (sadekeliä), jos heitä kerrankin onnistaisi vaikeissa olosuhteissa, jotta he saavuttaisivat enemmän pisteitä kuin Force India.

Kauden toisen puoliskon suurissa vaikeuksissa ollut Haas-talli näyttäisi löytäneen jarruongelmiinsa ratkaisun, kun Romain Grosjean saavutti seitsemännen lähtöruudun, mikä on yhdysvaltalaistiimille heidän paras lähtöruutunsa tähän mennessä. Haas-tallikaveri Esteban Gutierrez oli 12:s.

Interlagosin radalla ajettava trilleri käynnistyy klo. 18 Suomen aikaa.

Brasilian GP:n lähtöjärjestys

Kommentti: Bottas teki väärän valinnan

4.11.2016 Näkökulma

Formula ykkösissä ajava Williams-talli ilmoitti torstaina solmineensa yksivuotisen jatkosopimuksen Valtteri Bottaksen kanssa. Bottas saa uudeksi tallikaverikseen 18-vuotiaan kanadalaisen Lance Strollin.

Aloitetaan ensiksi positiivisista asioista. Ensi kausi on jo viides kausi Bottakselle Williams-tallissa, joten tiimin toimintatavat ovat suomalaisen selkäytimessä. Tulevalla kaudella Bottaksesta tulee eniten GP-kisoja Williamsilla ajaneeksi kuljettajaksi. Toinen positiivinen seikka on se, että eri lähteistä saatujen tietojen mukaan Bottaksen jatkosopimus on yksivuotinen, joten hän on vapaa vaihtamaan tallia ensi kauden jälkeen.

Siirrytään jatkosopimuksen negatiivisiin puoliin. Ensiksi otetaan käsittelyyn tallin resurssit, sillä niillä ei kilpailla kärkitallien lisäksi myöskään Williamsin takana oleville Renault’lle tai McLaren-Hondalle. Vaikka säännöt ensi kaudeksi muuttuvatkin, niin mikään ei takaa Williamsille samanlaista nousua kuin viimeksi, jolloin sen nousu kärkitaistoon perustui enemmänkin Mercedeksen ylivoimaiseen moottoriin.

Williams on pudonnut koko ajan kauemmas kärjestä viimeisten kahden vuoden aikana, joten en näe tämän laskusuhdanteen loppuvan ihan lähitulevaisuudessa. Tässä piilee Bottaksen ongelma, sillä hän on jo ensi kaudella 28-vuotias, joten hänellä ei ole enää aikaa odotella, mikäli hän haluaa ajaa huipputalleissa tulevaisuudessa. Pahimmassa tapauksessa Bottaksen kannalta, niin tehdastiimeistä ei avaudu paikkoja vapaaksi myöskään ensi kauden jälkeen.

Mielestäni Bottaksella olisi ollut Renault’lla hyvä mahdollisuus rakentaa tallista omansa, sillä ranskalaistiimi on uudelleenrakennusvaiheessa ja he olisivat tarvinneet Bottaksen kaltaista kuljettajaa. Renault’in tämänkautisesta suorituskyvystä ei voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, sillä ranskalaistiimi pelasti tallin Lotuksen raunioilta vasta viime kauden lopussa, joten he eivät ole suuresti panostanut tämän kauden suorituskykyyn.

Ensi kaudella ei myöskään ole enää rajoituksia auton kehittämisessä, joten Renault pystyy vielä paljon moottoriaan kehittämään, kun taas Williams joutuu tyytymään siihen moottoriin, jonka Mercedes heille antaa käyttöön. Kun Renault saa vielä autoonsa enemmän downforcea, niin se on mutkissakin Williamsia nopeampi. En olisi yllättynyt, vaikka Renault ohittaisi ensi kaudella jo Williamsin suorituskyvyssä.

Myös Bottaksen uusi tallikaveri Stroll voi tuottaa suomalaiselle harmia, sillä Bottas on tilanteessa missä hänellä ei ole mitään muuta kuin hävittävää. Suomalaisen on päihitettävä nuori kanadalainen, sillä muuten Bottas voi lopettaa haaveilut kärkitalleihin pääsystä. Miljardööri-isä Lawrence on kustantanut pojalleen erittäin kattavan testiohjelman ennen kauden alkua, joten miksipä ei hän rahalla saisi pojalleen muun muassa uudet päivitysosat autoon ennen Bottasta. Ihmeelliset varikkotaktiikatkin, joita on nähty tälläkin kaudella, niin voivat osua Bottaksen kohdalle useammin myös ensi kaudella.

Ensi kaudella jälkeen sitten nähdään, että pääseekö Bottas sinne tehdastiimin vai jääkö hän pyörimään keskikastiin.