Selaat arkistoa kohteelle wehrlein.

Hamilton voittoon dramaattisesti päätöskierroksella

4.7.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Itävallan GP:n voittajaksi päätöskierroksella, kun hän osui yhteen tallikaveri Nico Rosbergin kanssa.

Paalulta startannut Hamilton näytti alussa karkaavan pahimmilta kilpailijoiltaan, mutta sekä hän että Ferrari-kuskit jäivät odottamaan sadetta, joka ei koskaan saapunut rata-alueelle. Näin kuudennesta ruudusta startannut Rosberg, joka pysähtyi huomattavasti muita kärkikuskeja aiemmin, nousi kärkeen.

Turva-auto saatiin radalle, kun Ferrarin Sebastian Vettel venytti liian pitkälle stoppiaan, jolloin hänen oikea takarenkaansa hajosi pääsuoralla. Vettel joutui keskeyttämään, sillä hänen autonsa pohjalevy oli kärsinyt mittavia vaurioita.

Huikea viimeinen kierros

Turva-auto ei kuitenkaan pysynyt tarpeeksi pitkään radalla, joten Mercedes-kuskit joutuivat pysähtymään vielä lopussa kertaalleen. Tämä nosti Red Bullin Max Verstappenin hetkellisesti kärkeen, mutta hän joutui enimmäkseen keskittymään Ferrarin Kimi Räikkösen takana pitämiseen, sillä Mercedes-kuskit pääsivät suhteellisen nopeasti nuoren hollantilaisen ohi.

Näin voittotaistelu käytiin Mercedes-kuskien välillä, mikä näytti ratkenneen jo Rosbergille, kunnes Hamilton aloitti raivoisan takaa-ajon. Rosberg sortui viimeisen kierroksen avausmutkassa ajovirheeseen, jolloin Hamilton pääsi hänen imuunsa mutkan ulostulossa.

Rosberg ei kuitenkaan aikonut luovuttaa, vaan ajoi päin ulkokurvissa ollutta Hamiltonia, mikä rikkoi saksalaiskuskin etusiiven. Näin Hamilton nousi voittoon dramaattisten vaiheiden jälkeen. Rikkinäisellä autolla nilkuttanut Rosberg ylitti ruutulipun neljäntenä. Samalla saksalaisen MM-johto kaventui vain 11 pisteeseen.

Rosberg selitteli kisan jälkeen, että hänellä oli suuria ongelmia jarrujen kanssa viimeisellä kierroksella, eikä hän ymmärtänyt syytä Hamiltonin ”aikaiselle” käännökselle. Nyt on kyllä saksalaisella kova mietinnän paikka, sillä hän ajoi täysin suoraan Hamiltonia päin. Näyttää vahvasti siltä, että Rosbergilla ei vaan pää kestä tiukoissa paikoissa.

Tuomaristo antoi kisan jälkeen Rosbergille kymmenen sekunnin aikasakon (ei vaikuttanut sijoitukseen), kaksi rangaistuspistettä sekä huomautuksen rikkinäisellä autolla ajamisesta. Tuo kymmenen sekunnin rangaistus oli suorastaan vitsi tuomaristolta, mikä osoittaa taas kerran sen, ettei Mercedes-kuskeja rangaista yhtä kovalla kädellä kuin muita. Tuomaristo pohti asiaa yli kolme tuntia, kun itse olisin antanut 25 sekunnin rangaistuksen huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Mikä on rangaistus, jos sinä et edes kärsi siitä mitään?

Räikkönen palasi palkintokorokkeelle

Räikkönen lähti matkaan neljännestä ruudusta ja ohitti lähdössä Force Indian Nico Hülkenbergin, jonka vauhti kisassa oli täysin surkeata. Alkukierroksilla suomalaiskuski kiidätti Ferrarinsa myös Jenson Buttonin McLaren-Hondan ohi. Taktiikkavirhe pudotti hänet Red Bullien taakse, mutta suomalainen lopulta kampesi itsensä Daniel Ricciardon ohi. Jos Sergio Perezin ulosajo ei olisi tuonut keltaisia lippuja, niin Räikkönen olisi päässyt vielä Verstappenin ohi.

Tämä oli hyvä näpäytys taas niille median edustajille, jotka nostivat päätään Monacosta lähtien. Ferrarin kannalta harmittavinta oli Vettelin keskeytys, sillä hyvä pistepotti jäi saamatta, kun tallin taktiikkamiehet jäivät odottamaan olematonta sadetta.

Williamsilla umpisurkea viikonloppu

Williamsille ei jäänyt paljoa kerrottavaa tästäkään viikonlopusta, sillä heillä ei ollut valikoimassaan tarpeeksi pehmeitä renkaita, joten pehmeämmät renkaat sulivat alle liian nopeasti. Valtteri Bottas oli kuitenkin yhdeksäs, joten hän sai edes kaksi pistettä kasaan.

Tallikaveri Felipe Massan kisa meni piloille, kun talli joutui vaihtamaan vanhan mallin siiven brasilialaisen autoon, mikä tarkoitti starttia varikon portilta. Vauhti ei ollut Massallakaan missään vaiheessa kohdillaan, joten hän keskeytti hieman ennen loppua.

Huolestuttavaa on se, että Red Bull Ringin piti olla yksi Williamsin vahvimmista radoista, mikä ei lupaa hyvää jatkoa ajatellen. Valitettavaa Bottaksen kannalta on se, että kaikki kärkipaikat näyttävät olevan täytettyjä, joten parempia ajopaikkoja ei näyttäisi olevan lähiaikoina horisontissa.

Wehrlein otti Manorille kauden avauspisteen

Pascal Wehrlein sivusi jo aika-ajoissa Manorin parasta aika-ajosijoitusta, eikä hän kisassakaan jäänyt kauas tallin ennätyksestä. Kun Perez ajoi lopussa ulos, niin Wehrlein otti jäännöspisteen Manorille. Wehrlein haastoi myös lopussa tiukasti Bottaksen jopa yhdeksännestä sijasta. Näin Sauber on ainoa talli vielä ilman MM-pisteitä.

Edellisen kerran tämä häntäpään talli saavutti MM-pisteitä Monacon GP:ssä kaudella 2014, kun edesmennyt Jules Bianchi toi autonsa ruutulipulle yhdeksäntenä.

Muita MM-pisteille yltäneitä erikoismaininnan ansaitsevia oli Button kuudennella sijallaan, sillä brittikuski jätti tänä viikonloppuna Fernando Alonson täysin varjoonsa. Romain Grosjean palautti tulokastalli Haasin takaisin MM-pisteille, kun ranskalainen oli maalissa seitsemäs. Lauantain aika-ajoissa moottoririkon kärsinyt Toro Rosson Carlos Sainz nousi myös hienosti takajoukoista kahdeksanneksi.

F1-sarja jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla, kun vuorossa on Britannian GP.

Itävallan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 9/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton ylivoimaisesti paalulle Itävallassa

3.7.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan vaikeissa olosuhteissa ajetuissa Itävallan GP:n aika-ajoissa.

Hamilton hallitsi parhaiten kostean radan tuomat olosuhteet aika-ajon päätösosiossa, kun hän ajoi yli puolen sekunnin erolla paalulle. Mercedes-tallikaveri ja MM-sarjaa johtava Nico Rosberg oli toinen, mutta hän starttaa vaihdelaatikon vaihdon takia vasta kuudentena.

Hamilton lähtee sunnuntain kisassa kaventamaan tallikaverin 24 pisteen johtoa MM-sarjassa, mihin hallitsevalla maailmanmestarilla pitäisi olla loistavat mahdollisuudet. Jos Rosberg pystyy välttämään ongelmat, niin hän taistelee kisassa palkintosijasta.

Hülkenberg ja Button suuryllättäjät

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi haastavat olosuhteet loistavasti, sillä hän oli kolmas, mutta Rosbergin rangaistuksen myötä ”Hulk” nousee eturivin toiseen ruutuun. Hülkenberg on viimeksi ollut kolmen joukossa, kun hän ajoi paalulle Williamsilla kauden 2010 Brasilian GP:ssä. Force India-kuskin ajamista avausosion lopussa tuomaristo tutki aika-ajojen jälkeen, mutta saksalaisen todettiin nostaneen kaasua keltaisten lippujen alueella, vaikka hän ajoikin kyseisellä kierroksella nopeimman sektoriaikansa.

Toisesta ruudusta starttaava Hülkenberg on viime aikoina lähtenyt hyvin viivalta, joten paalumies Hamiltonin täytyy olla tarkkana lähdössä, ettei saksalainen pääse ohi. Sergio Perezin aika-ajo meni pieleen, kun hänen Force Indiastaan petti tukivarsi jo aika-ajon avausosiossa.

Jenson Button otti McLarenille uuden Honda-aikakauden parhaimman aika-ajotuloksen, kun hän oli alustavasti viides, mutta nousi kolmanteen lähtöruutuun muiden rangaistusten ansiosta. Button voi huomenna aiheuttaa päänvaivaa kärkipään kuskeille, mutta McLarenin vauhti tuskin loppujen lopuksi riittää kovinkaan korkealle. Mahdollinen sadekeli voi huomattavasti parantaa brittikuskin mahdollisuuksia.

Räikkönen taistelee palkintosijasta

Ferrarin Kimi Räikkönen oli alustavasti kuudes, kun tallikaveri Sebastian Vettel oli neljäs. Vettel sai myös rangaistuksen vaihdelaatikon vaihdosta, joten hän putoaa yhdeksänteen lähtöruutuun. Räikkönen nousi näin Rosbergin ja Vettelin rangaistusten myötä neljänneksi.

Jos on kuivaa, niin Ferrari-kuskit lähtevät kisaan muista kärkikuskeista poiketen superpehmeillä renkailla. Mercedes yritti vaihtaa vielä samalle taktiikalle, mutta toisen aika-ajon lopussa alkanut sade päätti nämä yritykset. Ferrarit yrittävät ajaa muita pidempään kovemmilla renkailla, jolloin pehmeämmillä renkailla ajavat Mercedekset jäisivät ruuhkaan.

Räikkönen lähtee jahtaamaan vähintään toista sijaa tämänpäiväisestä kisasta. Jos Hamilton ja Rosberg törmäävät ongelmiin, niin silloin tie voittoon pitäisi olla auki. Ferrarilla toivotaan, että sadetta ei enempää nähtäisi tämän viikonlopun aikana, jotta he pystyisivät hyödyntämään mahdollisen rengasetunsa.

Williamsilla vaikeaa sateella

Williamsit olivat ihan hyvässä vauhdissa aika-ajojen alussa, mutta sadekeli tuntuu edelleen tuottavan heille huomattavasti enemmän ongelmia kuin muille kärkitalleille. Valtteri Bottas oli kahdeksas ja Felipe Massa kymmenes, mutta Vettelin rangaistus nostaa Bottaksen seitsemänteen lähtöruutuun.

Williams toivoo varmasti kuivaa keliä, sillä heidän autonsa toimii edelleen huomattavasti paremmin kuivalla kuin sateella. Red Bull Ringin pitäisi sopia erinomaisesti Williamsille, joten Bottas voi taistella jopa palkintosijasta, jos on kuivaa.

Wehrlein ylsi uskomattomaan suoritukseen

Manorin tulokaskuski Pascal Wehrlein sivusi 12:nnella lähtöruudullaan tallin kaikkien aikojen parasta lähtöruutua. Edesmennyt Jules Bianchi starttasi edellisen kerran vastaavalta sijalta Iso-Britannian GP:hen kaudella 2014.

Sunnuntain kisassa nähdään, että pystyykö Wehrlein tuomaan tallille ensimmäiset pisteet sitten Monacon GP:n 2014. Jos he onnistuvat taktikoinnissa paremmin kuin muut, niin se on mahdollista, sillä Mercedes-moottorista Manoria ei ihan heittämällä ohitella.

Lauantain oheisluokissa nähtiin, että jopa näin lyhyellä radalla voi sataa vain osassa rataa, mikä pisti tallien rengastaktiikat täysin sekaisin, joten vastaava keli voisi auttaa muun muassa Rosbergia ja Vetteliä.

Sunnuntai käynnistyi sateisena, joten jäädään odottamaan, että mitkä ovat olosuhteet, kun kilpailu käynnistyy klo 15 Suomen aikaa.

Itävallan GP:n lähtöjärjestys

Rosbergille viides perättäinen voitto Bahrainin illassa

4.4.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi peräti viidenteen peräkkäiseen voittoon dramaattisessa Bahrainin iltakilpailussa.

Eturivistä lähteneen Rosbergin iltaa helpotti se, että paalumies Lewis Hamilton osui yhteen Williamsin Valtteri Bottaksen kanssa avausmutkassa. Hamilton sai paljon vauriota autoonsa, mutta hän nousi lopulta kolmanneksi.

Rosbergille voitto oli uran 16:s, mikä nostaa hänet tasoihin Stirling Mossin kanssa, eniten GP-voittoja ilman maailmanmestaruutta saavuttaneeksi kuljettajaksi. Saksalainen varmasti toivoo, että hän voi palauttaa tämän kunnian takaisin Mossille kauden päätteeksi.

Ferrarilla kaksijakoiset tunnelmat

Kimi Räikkönen ei saanut parasta mahdollista starttia neljännestä lähtöruudustaan, mutta paikkasi virheensä usealla näyttävällä ohituksella. Kärkimies Rosberg oli kuitenkin karannut liian kauas, jotta Räikkönen olisi pystynyt haastamaan häntä tosissaan voitosta, joten hän joutui tyytymään jälleen toiseen sijaan. Ferrarin suomalaiskuski on kahdeksalla palkintosijallaan edelleen Bahrainin GP:n palkintosijoissa omassa luokassaan.

Räikkösen Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel koki ensimmäistä kertaa 160 GP-kisan mittaisella urallaan keskeytyksen jo lämmittelykierroksella, kun hän joutui pysähtymään radan varteen näyttävän savupilven saattelemana. Ferrarin kannalta huolestuttavaa on se, että molemmissa autoissa on ollut teknisiä ongelmia avausviikonloppuina. Räikkönen on nyt kolme pistettä tallikaveriaan edellä MM-pisteissä kahden ajetun kisan jälkeen.

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi jälleen vahvan kisan jälkeen neljänneksi, jonka myötä hän on peräti kolmantena MM-pistetaulukossa. Haas-tallin Romain Grosjean jatkoi myös vahvoja esityksiään, kun hän pisti viidennellä sijallaan jopa paremmaksi kuin kauden avauksessa. Samalla Haas-tallista tuli ensimmäinen yhdysvaltalaistalli sitten kauden 1986 ja Haasin (ei mitään tekemistä nykyisen tallin kanssa), joka on pystynyt ajamaan kahdessa peräkkäisessä GP-kisassa MM-pisteille.

Avauskisassa tallikaverinsa kanssa törmäillyt Max Verstappen ajoi läpi kisan vahvasti, mikä palkittiin Toro Rosson parhaimmalla suorituksella Bahrainissa eli kuudennella sijalla. Vasta 15:nnestä lähtöruudusta startannut Daniil Kvjat oli hienon ajon jälkeen ruutulipulla seitsemäs ennen Williamseja.

Felipe Massa ei saanut parasta suorituskykyä irti uudesta etusiivestään, mutta suurin syy sille, että Williamsit olivat kahdeksas ja yhdeksäs löytyi rengastaktiikasta. Kun muut tallit ajoivat suurimmaksi osaksi superpehmeillä ja pehmeillä, niin Williamsilla ajeltiin liian konservatiivisella taktiikalla eli keskikovilla.

Tämän lisäksi Bottas sai avausmutkassa osumaa autoonsa, joka varmasti vaikutti auton ajettavuuteen. Williamsin suomalaiskuskille tuomittiin myös täysin käsittämätön varikon läpiajorangaistus osumasta Hamiltonin kanssa, vaikka Mercedes-kuski leikkasi suomalaisen eteen, eikä jättänyt hänelle riittävästi tilaa.

F1-tulokas heti MM-pisteille

Fernando Alonson korvaajana Bahrainissa ajanut Stoffel Vandoorne ajoi vakuuttavan GP-debyyttinsä. 12:nnesta lähtöruudusta lähtenyt Vandoorne teki lukuisia ohituksia, kun hän avasi kymmenennellä sijallaan MM-pistetilinsä. Vandoornesta tuli ensimmäinen belgialaiskuski MM-pisteillä sitten Thierry Boutsenin oltua viides Australian GP:ssä vuonna 1992.

Vandoornen McLaren-tallikaveri Jenson Button olisi hyvinkin voinut olla vieläkin korkeammalla, kunnes hänen matkantekonsa päättyi radan varteen kisan seitsemännellä kierroksella.

Varikon portilta muiden perään startannut Kevin Magnussen ajoi lupaavan kisan, vaikka Renault-kuski olikin ensimmäinen kuski, joka jäi MM-pisteiden ulkopuolelle. Huolestuttavampaa oli se, että tallikaveri Jolyon Palmerin kisa päättyi jo lämmittelykierrokselle hydrauliikkavikaan.

Pascal Wehrlein ajoi yhden Manor-tallin parhaimmista kisoista, sillä hän pystyi ajamaan tosissaan muita vastaan läpi kilpailun. Wehrlein oli maalissa lopulta 13:s.

Suurin pettymys oli Force India, jonka autot olivat äärettömän hitaita läpi koko viikonlopun, tallin kuljettajat Nico Hülkenberg ja Sergio Perez jäivät kauas MM-pisteiden ulkopuolelle.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Bahrainin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulle ennätysajalla Bahrainissa

3.4.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle iltavalaistuksessa ajetuissa Bahrainin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonin paaluaika on kaikkien aikojen nopein kierrosaika Bahrainin radalla.

Hamilton on vienyt nimiinsä molemmat tämän kauden paalupaikat, mutta osakilpailuvoittoa hallitseva maailmanmestari on saanut viimeksi juhlia viime lokakuussa, sillä tallikaveri Nico Rosberg on voittanut neljä viimeisintä osakilpailua, kun mukaan lasketaan myös viime kauden kolme viimeistä osakilpailua.

Tallikaverinsa rinnalta eturivistä starttaava Rosberg on varmasti hänen suurin haastajansa voittotaistossa. Mutta voittokamppailusta ei pidä unohtaa toisesta rivistä starttaavia Ferrareita, sillä sekä Sebastian Vettel että Kimi Räikkönen lähtivät kuin tykin suusta kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Ferrarin täytyy onnistua varikkotaktiikassa huomattavasti paremmin kuin Australiassa, jos he mielivät ajaa Bahrainin GP:n voitosta. Molemmat Ferrarit ajoivat lupaavia stinttejä harjoituksissa, joten jos he pääsisivät keulille, niin voittokamppailusta voitaisiin nähdä tiukka, taktinen taisto.

Bottaksen tavoite kärkiviisikossa

Williamsin Valtteri Bottas jätti Australian huonon aika-ajon taakseen, kun hän otti kuudennen lähtöruudun Bahrainin kisaan. Bottas löi tallikaverinsa Felipe Massan vain kahdella tuhannesosalla. Saa nähdä, että vaikuttaako startissa yhtään lähteekö radan puhtaalta tai likaiselta puolelta. En näe siinä hirvittävän suurta eroa, sillä aiemmin viikolla ollut sade puhdisti radan yllättävän hyvään kuntoon jo perjantaina.

Ferrareiden ja Williamsien väliin kiilasi Red Bullin Daniel Ricciardo, jonka tallikaveri Daniil Kvjat koki jälleen yhden pettymyksen aika-ajoissa, kun venäläiskuski oli vasta 15:s. Bottaksen tavoite on olla kärkiviisikossa, joten jossain vaiheessa pitäisi päästä ohi Ricciardosta sekä pitää tallikaveri takanaan.

Force Indian Nico Hülkenberg hyödynsi autonsa potentiaalin, kun hän otti kahdeksannen lähtöruudun. Hülkenbergin tallikaveri Sergio Perez epäonnistui nopean kierroksen ajoituksessa, mikä tarkoitti aika-ajon päättymistä jo ensimmäiseen osioon.

Haasin Romain Grosjean saavutti yhdysvaltalaistallin parhaimman lähtöruudun, kun ranskalainen oli yhdeksäs. Grosjean avasi tulokastallin pistetilin jo kauden avauksessa, joten he hakevat pisteputkelle jatkoa myös Bahrainista. Haasin toinen kuski Esteban Gutierrez oli aika-ajon 13:s.

McLaren-tulokas yllätti kokeneemman tallikaverinsa

F1-debyyttinsä Bahrainissa tekevä Stoffel Vandoorne suoriutui aika-ajoista mallikkaasti, sillä hän peittosi McLaren-tallikaverinsa Jenson Buttonin vajaalla kymmenyksellä aika-ajoissa. Vandoorne starttaa 12:tena ja Button 14:tenä.

Buttonin kokemuksen luulisi näkyvän kisassa, mutta mistä sitä tietää, vaikka belgialaistulokas avaisi McLarenin pistetilin debyytikisassaan.

Aika-ajoista täytyy vielä mainita Manorin Pascal Wehrleinin suoritus, sillä hän oli peräti 16:s. Tälläisiä suorituksia ei olla ajamalla tehty Manorin autolla juuri ollenkaan tässä vuosien varrella. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Wehrlein kisaamaan ympärillä olevien kanssa itse kisassa.

Aika-ajon perusteella kahdeksannesta sijasta eteenpäin on erittäin tasaista useiden autojen välillä, joten kisassa voidaan nähdä tiukkoja taisteluja viimeisistä pistesijoista. Bahrain tarjoaa myös parempia ohituspaikkoja kuin kahden viikon takainen avausnäyttämö Australiassa, joten edessä voi olla yksi alkukauden parhaimmista kisoista.

Kauden toisen osakilpailun lähtövalot sammuvat Bahrainin iltavaloissa klo. 18 Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset

Sebastian Vettel jälleen nopein Barcelonan talvitesteissä

23.2.2016 Uutiset

Sebastian Vettel ja Ferrari jatkoivat vakuuttavaa menoaan Barcelonan talvitesteissä, kun Vettel oli nopein toisena peräkkäisenä päivänä tiistaina.

Vettel tykitti pohja-ajan Pirellin täksi kaudeksi tuomalla ultrapehmeällä seoksella juuri ennen lounastaukoa. Saksalaisen kärkiaika piti loppuun asti, sillä suurin osa talleista keskittyi kilometrien keräämiseen.

Vettelin ajama kärkiaika oli lähes kaksi sekuntia nopeampi kuin viime toukokuussa ajetun Espanjan GP:n paaluaika. Red Bullin Daniel Ricciardo ylsi samalla rengasseoksella reilun 0,7 sekunnin päähän entisestä tallikaveristaan.

Force Indian Sergio Perez oli kolmas ajettuaan iltapäivän osiossa superpehmeillä renkailla. Mercedes oli jälleen ahkerin radan kiertäjä, sillä Nico Rosberg kiersi peräti 172 kierrosta vain päivä sen jälkeen, kun Lewis Hamilton ajoi 156 kierrosta uuden auton debyytissä.

McLaren-Honda jatkoi lupaavia testejään, kun Fernando Alonso ajoi enemmän kierroksia tämän päivän aikana kuin viime vuoden talvitesteissä yhteensä. Jo maanantaina Jenson Button kiersi enemmän kierroksia kuin he saivat kasaan viime kauden avaustesteissä.

Manorin Pascar Wehrlein nipisti pois peräti viisi sekuntia tallin viime kauden Espanjan GP:n aika-ajoissa ajamasta ajastaan. Myös F1-sarjan uusi tulokas Haas-talli sai kasaan 79 kierrosta, kun Esteban Gutierrez käskytti yhdysvaltalaistiimin autoa.

Renaultin paluu tehdastalliksi on alkanut yskähdellen, kun Jolyon Palmer kärsi ongelmasta liittyen voimanlähteeseensä, mikä varjosti heidän ajamistaan.

Williamsin Valtteri Bottas päätti avausviikkonsa 134 kierrokseen, mistä on hyvä jatkaa kohti ensi viikkoa. Bottas antaa loppuviikoksi testivastuun Felipe Massalle.

Kimi Räikkönen palaa Ferrarin rattiin keskiviikkona. Talvitestien avausviikko päättyy torstaina.

Tiistain tulokset

Vettel aloitti talvitestit nopeimmin

22.2.2016 Uutiset

Ferrarin Sebastian Vettel oli talvitestien avauspäivän nopein Espanjan Barcelonan radalla maanantaina.

Vettelin aika oli 1.24.939, joka olisi riittänyt viime vuoden Espanjan GP:n aika-ajoissa eturiviin. Saksalainen sai kasaan päivän aikana 69 kierrosta. Toiseksi nopein oli hallitseva maailmanmestari, Mercedeksen Lewis Hamilton, joka hävisi Vettelille vajaat 0,5 sekuntia. Hamilton kiersi jo avauspäivänä vakuuttavat 156 kierrosta.

Williamsin Valtteri Bottas oli ainoana suomalaisena neljänneksi nopein. Bottas oli vajaan kymmenyksen hitaampi kuin Red Bullin Daniel Ricciardo. Williamsin suomalaiskuski kiersi radan yhteensä 80 kertaan.

Uusi F1-talli Haas debytoi maanantaina virallisessa testiosiossa, kun Romain Grosjean sai kunnian ajaa tiimin ensimmäiset testikilometrit. Grosjeanilla oli kunnia vastata talvitestien ensimmäisestä punaisesta lipusta, kun ranskalaisen autosta irtosi radan pääsuoralla etusiipi.

Grosjean sai kasaan 31 kierrosta yhdysvaltalaistiimille, kun hän vastasi kymmenenneksi nopeimmasta ajasta. Ranskalaisen edelle ehti Manorilla debytoiva Pascal Wehrlein, joka sai kasaan peräti 54 kierrosta.

Barcelonan radalla nähtiin maanantaina kaikki 11 tallia, joista ainoastaan Sauber ei vielä tuonut radalle uutta autoaan.

Bottas jatkaa tiistaina ainoana suomalaisena radalla. Ferrarin Kimi Räikkönen ottaa testivastuun Vetteliltä keskiviikkona.

Avauspäivän tulokset

Esittelyssä kauden 2016 autot

Manor nimesi DTM-mestarin toiseksi kisakuljettajakseen

11.2.2016 Uutiset

Mercedeksen testikuskina toiminut Pascal Wehrlein tulee tekemään F1-debyytinsä tällä kaudella, sillä hän on toinen kisakuski Marussialla, jotka tulevat kilpailemaan tällä kaudella nimellä Manor Racing.

Wehrlein siirtyy sopivasti tallin kuljettajaksi, sillä Mercedes toimii tällä kaudella tallin moottorivalmistajana.

– Manor Racing on mahtava tiimi aloittaa F1-urani, sillä olen erittäin tyytyväinen täällä, Wehrlein totesi tallin tiedotteessa.

21-vuotiasta saksalaista pidetään yhtenä tulevaisuuden suurimmista lupauksista. Hän juhli viime kaudella Saksan vakioautosarjan, DTM:n mestaruutta.

Tulevan kauden kuskipaikoista on enää täyttämättä ainoastaan Wehrleinin tallikaverin paikka.

Maldonado jälleen nopein Barcelonan testeissä

21.2.2015 Uutiset

Pastor Maldonado oli toistamiseen kolmen päivän sisällä nopein, kun Lotus jatkoi rohkaisevia otteita Barcelonan talvitesteissä lauantaina.

Maldonado kiersi radan superpehmeillä renkailla aikaan 1.24.348 iltapäivän sessiossa. Toiseksi tullut Toro Rosso-tulokas Max Verstappen jäi venezuelalaisesta vajaan neljän kymmenyksen päähän. Verstappen kiersi radan peräti 129 kertaan eli lähes kahden GP-kisan verran.

Hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton oli Mercedeksellään kolmanneksi nopein ennen Sauberin Marcus Ericssonia, joka vietti suurimman osan aamusta varikolla vaihdelaatikkovian takia. Ericsson sai päivän aikana kasaan 53 kierrosta, kun taas Hamiltonille niitä kertyi 101.

Ferrarin Sebastian Vettel sai myös täyteen yli 100 kierrosta, vaikka aamun kosteat olosuhteet tekivätkin nelinkertaiselle mestarille tepposet. Kuudenneksi nopein oli Red Bullin Daniil Kvjat, joka sai kasaan myös yli 100 kierrosta Barcelonan radalla.

Williams jakoi testivastuun Felipe Massan ja Valtteri Bottaksen kesken. Massa kellotti tallikaveriaan niukasti nopeamman ajan, kun Bottas keskittyi enimmälti varikkopysähdysharjoituksiin. Mercedeksen testikuski Pascal Wehrlein kiilasi Williams-kuljettajien väliin viimevuotisella Force Indialla.

Joukon hänniltä löytyi McLarenin Jenson Button, joka sai kasaan vaivaiset 24 kierrosta. Kierrosluku jäi vähäiseksi, sillä McLarenin ongelmat uuden Honda-moottorin kineettisen energiankeruujärjestelmän kanssa jatkuivat lauantaina.

Talven toinen testirupeama päättyy Barcelonassa sunnuntaina.

Lauantain tulokset

Maldonado tapahtumarikkaan testipäivän nopein Barcelonassa

19.2.2015 Uutiset

Lotuksen Pastor Maldonado oli tapahtumarikkaan Barcelonan ensimmäisen testipäivän nopein torstaina. Maldonado ajoi aikansa pehmeillä renkailla aivan testisession lopuksi.

Maldonado sai kasaan 69 kierrosta ja kellotti ajan 1.25.011, jolla hän peittosi pitkään kärkipaikkaa pitäneen Kimi Räikkösen, jolla oli erittäin rohkaiseva testipäivä Ferrarin ratissa. Räikkönen jäi kärkiajasta vajaat kaksikymmenystä kovemmilla renkailla ja kiersi yhteensä päivän aikana 74 ongelmatonta kierrosta.

Sekä Maldonado että Räikkönen rikkoivat viime kauden paaluajan, jonka Mercedeksen Lewis Hamilton saavutti samalla radalla viime toukokuussa.

Red Bullin Daniel Ricciardo oli kolmas jääden yli 0,5 sekunnin päähän kärjestä. Ricciardo löi viimevuotisella Force Indialla ajaneen Sergio Perezin, jonka ei edes pitänyt olla torstaina ajovuorossa. Mercedeksen Hamilton sairastui aamupäivän aikana, joten Force Indialla ajanut Mercedeksen testikuski Pascal Wehrlein siirrettiin hopeanuolen rattiin, jolloin Perezille avautui ajovuoro jo torstaina.

Sauberin Felipe Nasr oli aamupäivällä kärkivauhdissa, mutta joutui iltapäivällä poikkeukselliseen kolariin Williamsin testikuskin Susie Wolffin kanssa, minkä seurauksena molempien testipäivä päättyi hiekalle. Nasr oli viides, Wolff kymmenes.

Toro Rosson kohutulokas Max Verstappen oli torstaina ahkerin, kiertäen radan 94 kertaa ja ajaen kuudenneksi nopeimman ajan. McLarenin Jenson Button ajoi aamupäivällä rohkaisevan kierrosajan, mutta päivä päättyi lyhyeen, kun Hondan voimayksikön ERS-energiankeruujärjestelmästä petti tiiviste, joka aiheutti konerikon. Honda joutuu suunnittelemaan uuden osan ongelmakohdan tilalle, joten Fernando Alonson perjantainen ajovuoro voi hyvinkin jäädä tästä syystä ajamatta.

Testit jatkuvat perjantaina Barcelonassa.

Torstain tulokset