Selaat arkistoa kohteelle villeneuve.

Hamilton johdatti hopeanuolet kaksoisvoittoon Kanadassa

12.6.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi tämän kauden kolmanteen voittoonsa Kanadan GP:ssä sunnuntaina. Valtteri Bottas täydensi hopeanuolten upeaa päivää toisella sijallaan, mikä varmisti Mercedekselle kauden ensimmäisen kaksoisvoiton.

Paalupaikalta lähteneelle Hamiltonille ei löytynyt haastajaa Montrealin katuradalla. Hamilton johti kisaa lähdöstä ruutulipulle saakka, mikä varmisti britille jo kuudennen voittonsa Gilles Villeneuven nimeä kantavalla katuradalla. Hamilton on enää voiton päässä seitsenkertaisesta Kanadan GP:n voittajasta, Michael Schumacherista.

Kolmannesta lähtöruudusta startannut Bottas pääsi lähdössä ohi eturivistä startanneen Ferrarin Sebastian Vettelin, mutta Red Bullin Max Verstappen sai uskomattoman lähdön, kun hollantilainen nousi viidennestä lähtöruudusta ulkokautta peräti toiseksi. Verstappenin kisa päättyi kuitenkin ennenaikaisesti, kun Red Bull hyytyi radan varteen 11:nnellä kierroksella.

Bottas pysähtyi kuitenkin huomattavasti aiemmin kuin Hamilton, eikä suomalainen päässyt ohi Force Indian Esteban Oconista. Kun Ocon lopulta meni varikolle, niin suomalainen oli jo niin kaukana tallikaveristaan, että ei ollut mitään järkeä lähteä riehumaan, vaan Bottas toi autonsa varmasti maaliin toisena. Tallipäällikkö Toto Wolff paljasti kisan jälkeen, että tehtaalla tehtiin 10 päivän ajan ympärivuorokautisesti hommia, jotta Monacon viikonloppuna nähdyt ongelmat eivät toistuisi Kanadassa.

Kisan avauskierroksella nähtiin raju kolari, kun ensiksi Toro Rosson Carlos Sainz ja Haasin Romain Grosjean osuivat toisiinsa, minkä seurauksena Sainz torppasi Williamsin Felipe Massan ulos kisasta. Tuomaristo totesi Sainzin syylliseksi kolariin, minkä seurauksena espanjalaiselle määrättiin lähtöruuturangaistus seuraavaan osakilpailuun. Mielestäni Grosjean oli syypää kolariin, sillä hän tuli oikeasta reunasta keskelle rataa eli kohti Sainzia, mitä kuljettajan on tosi vaikeata nähdä sivupeileistään, sillä Grosjean jäi ns. kuolleeseen kulmaan.

Tuomaristolla ei muutenkaan ollut kovinkaan vahva päivä, sillä Toro Rosson Daniil Kvjat jäi lähtöruudukkoon lämmittelykierrokselle lähdettäessä. Kvjat pääsi lopulta omin avuin liikkeelle, mutta talli oli kertonut venäläiselle, että hän saa ottaa takaisin paikkansa lähtöruudukossa, mitä hän ei olisi saanut tehdä. Näin tuomaristo lätkäisi ensiksi varikonläpiajorangaistuksen Kvjatille, kunnes he tajusivat antaneensa väärän rangaistuksen, minkä jälkeen Toro Rosso-kuski sai vielä 10 sekunnin aikasakon. Aivan käsittämätöntä, että kuljettaja sai kärsiä tuomariston virheestä, mutta toisaalta eipä noissa tuomariston päätöksissä ole enää vuosikausiin ollut mitään järkeä.

Räikkösen takaa-ajo päättyi jarruvikaan

Neljäntenä startannut Ferrarin Kimi Räikkönen putosi lähdössä Verstappenin, Daniel Ricciardon sekä Sergio Perezin taakse. Räikkönen nousi yhden pykälän, kun Vettel joutui tulemaan muutaman ajetun kierroksen jälkeen vaihtamaan etusiipensä, johon Verstappen oli osunut avausmutkaan kääntyessään.

Räikkönen kärsi vaurioita autonsa pohjalevyyn, kun suomalainen oli osua seinään uusintalähdössä, mikä vaikutti Ferrari-auton tasapainoon. Ferrari joutui pysähtymään kisassa muista poiketen kahdesti, jotta heillä olisi mahdollisuuksia nousta palkintokorokkeelle. Räikkönen ei kuitenkaan päässyt hyökkäämään, sillä suomalaisen autoon iski jarruvika vain kymmenisen kierrosta ennen ruutulippua. Lopulta Räikkönen oli maalissa seitsemäs.

Vettel olisi voinut olla palkintokorokkeella, jos hän olisi mennyt vaihtamaan rikkinäisen etusiipensä jo turva-auton aikana, mutta saksalainen ei huomannut vahinkojensa laajuutta riittävän ajoissa. Vettel pääsi uhkarohkealla ohituksella Oconin edelle, minkä jälkeen hän nousi hetkeä myöhemmin helposti toisen Force Indian eli Perezin ohi neljänneksi. Vettel olisi tarvinnut enää kierroksen tai kaksi, jotta hän olisi päässyt kolmanneksi ajaneen Ricciardon ohi.

Force Indialla ei varmasti silitellä Perezin päätä, sillä hänen tyhmyytensä saattoi maksaa tallille palkintosijan. Uskoisin, että Ocon olisi hyvinkin voinut päästä Ricciardon ohi, sillä hän oli lähellä päästä tallikaverinsakin ohi, vaikka Perezillä oli myös takasiipi auki. Kerran Perez lähestulkoon ajoi Oconin päälle, kun hän yritti estää hänen ohitusyrityksensä.

Vettelin MM-pistejohto Hamiltoniin kaventui brittikuskin voiton myötä nyt 12 pisteeseen. Ferrarilla on kovan mietinnän paikka, että mihin heidän perjantainen vauhtinsa katosi viikonlopun edetessä.

Stroll avasi pistetilinsä, Alonso ei

Williamsin Lance Stroll ajoi kotiyleisönsä edessä lyhyen F1-uransa parhaimman kisan, kun tulokas oli ruutulipulla yhdeksäs. McLaren-Hondan rattiin Indy 500-viikonlopun jälkeen palannut Fernando Alonso oli pistesijassa kiinni, kunnes Hondan voimalähde petti jälleen kerran espanjalaisen nyt vain kaksi kierrosta ennen ruutulippua.

Viimeisen pistesijan otti näin avauskierroksen kolarissa mukana ollut Grosjean. Nico Hülkenberg jätti jälleen Renault-tallikaverinsa nuolemaan näppejään, kun ”Hulk” oli kahdeksas ja Jolyon Palmer 11:s.

F1-kausi jatkuu juhannusviikonloppuna Bakun katuradalla, kun vuorossa on Azerbaidzanin GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 7/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Jatkuuko Red Bullin lento Kanadassa?

10.6.2016 F1-ennakot

Red Bull-talli on noussut viimeisten kahden viikonlopun aikana mukaan voittotaisteluun. Kanadan GP:ssä nähdään, että jatkuuko itävaltalaistallin mainio vire myös mantereen toisella puolen.

Vaikka Kanadassa ajetaan Monacon tapaan katuradalla, niin kyseiset radat eivät voisi erota enempää toisistansa. Kanadan rata muodostuu vain muutamista shikaaneista ja pitkistä suorista, joiden päässä huippunopeudet nousevat reilusti päälle 300 kilometriä tunnissa.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, että pystyykö Red Bull jälleen kärkitaisteluun vai sopivatko Barcelonan ja Monacon radat vaan erityisen hyvin heidän tämänvuotiselle autollensa. Varmaa on se, että tallin kuljettajat Daniel Ricciardo ja Max Verstappen eivät tule ottamaan yhtään takaa-askelia viikonlopun aikana.

Palaako Rosberg takaisin kärkitaistoon?

Mercedeksen Nico Rosbergille kaksi edellistä osakilpailua ovat olleet vaikeita. Rosbergin voitettua kauden neljä ensimmäistä kisaa, niin Espanjassa kisa päättyi avauskierroksella tapahtuneeseen kolariin tallikaveri Lewis Hamiltonin kanssa, kun taas Monacossa vauhti ei riittänyt kuin vasta seitsemänneksi.

Rosberg haluaa varmasti palata Kanadassa takaisin voittojen tielle, sillä hänen MM-johtonsa on kaventunut 24 pisteeseen. Rosbergin kannalta huono asia on se, että hän on vain kahdesti yltänyt palkintokorokkeelle Kanadassa, joten kyseessä voi hyvinkin olla tulos tai ulos -viikonloppu.

Hamilton avasi vihdoinkin tämän kauden voittotilinsä Monacossa sen jälkeen, kun useat tekniset viat ovat hankaloittaneet hänen aiempia viikonloppujaan. Hamilton on Kanadassa juhlinut neljästi voittoa, joista ikimuistoisin on debyyttikauden 2007 uran avauspaalu ja ensimmäinen voitto tällä radalla. Vaikka kyseessä on Hamiltonin suosikkirata, niin hän on myös yleensä joko voittanut täällä tai keskeyttänyt. Kauden 2016 kisa kertoo, että saadaanko tälle tilastolle jatkoa.

Ferrarilla iskun paikka

Ferrari on ollut vähän pimennossa viime aikoina, mutta toivottavasti tähän trendiin saadaan muutos Kanadassa, sillä italialaistiimi tuo lukuisia uusia päivityksiä tähän viikonloppuun. Sebastian Vettel sekä Kimi Räikkönen saavat käyttöönsä uuden turbon lisäksi uuden lyhyemmän keulan ja aerodynaamisia muutoksia auton takapäähän.

Toivottavasti uudistukset toimivat, jolloin Ferrari pystyisi tosissaan haastamaan Mercedekset voitosta. Räikkösen olisi aika päästä palkintokorokkeelle Kanadassa, sillä hän oli siellä viimeksi kauden 2006 kisassa kolmas.

Williamsilla ollaan huojentuneita, että Monacon viikonloppu on ohi, sillä heidän autonsa pitäisi sopia tälle radalle huomattavasti paremmin. Valtteri Bottas otti viime vuonna toisen kauden palkintosijoistaan ollen täällä kolmas. Bottas jahtaa yhdessä tallikaveri Felipe Massan kanssa Williamsille kauden avauspodiumia Kanadassa.

Nähdäänkö osumia Mestareiden muurissa?

Kanadan radan viimeisen mutkan ulostulo sai vuonna 1999 nimekseen Mestareiden muuri, kun kolme maailmanmestaria (Damon Hill, Michael Schumacher ja Jacques Villeneuve) ajoivat samaan muuriin kisan aikana. Vuonna 2005 Jenson Button lisäsi nimensä ulosajajien joukkoon. Viimeisimpänä Sebastian Vettel vuoden 2011 vapaissa harjoituksissa.

Viikonloppu kertoo meille, että ajaako joku maailmanmestareista jälleen tähän kuuluisaan muuriin, johon on vuosien saatossa osunut myös vähemmän menestyneitä kuljettajia.

Useiden avausvoittojen näyttämö

Kanadan GP on myös historiansa saatossa ollut kuudelle kuljettajalle avausvoiton näyttämönä. Daniel Ricciardo juhli vuonna 2014, Robert Kubica 2008, Lewis Hamilton 2007, Jean Alesi 1995 ja Thierry Boutsen 1989.

Kotiyleisölle rakkain avausvoitto tapahtui vuonna 1978, kun Kanadan GP ajettiin ensimmäistä kertaa Notre Damen saarella. Vasta uransa ensimmäistä täyttä kauttaan ajanut Gilles Villeneuve ajoi Ferrarillaan voittoon kanadalaisten iloksi. Villeneuve juhli tämän jälkeen voittoa vielä viidesti urallaan ennen hänen traagista menehtymistään Belgian GP:n aika-ajoissa vuonna 1982. Juuri tuona vuonna Notre Damen rata nimettiin Ferrari-ikonin ja kanadalaisen moottoriurheilulegendan kunnian mukaisesti.

On erittäin epätodennäköistä, että Kanadassa nähtäisiin tänä vuonna uutta avausvoittajaa, mutta on sitä hullumpiakin asioita tapahtunut jo ihan lähihistoriassakin. Sunnuntai-iltana ollaan tässäkin asiassa huomattavasti viisaampia.

Kanadan GP:n ensimmäiset vapaat harjoitukset käynnistyvät klo 17 Suomen aikaa.

Rataprofiili

Rataesittely

Kanadan GP:n voittajat 2000-luvulla:

2015: Lewis Hamilton, Mercedes

2014: Daniel Ricciardo, Red Bull-Renault

2013: Sebastian Vettel, Red Bull-Renault

2012: Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes

2011: Jenson Button, McLaren-Mercedes

2010: Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes

2009: Ei ajettu

2008: Robert Kubica, BMW Sauber

2007: Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes

2006: Fernando Alonso, Renault

2005: Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes

2004: Michael Schumacher, Ferrari

2003: Michael Schumacher, Ferrari

2002: Michael Schumacher, Ferrari

2001: Ralf Schumacher, Williams-BMW

2000: Michael Schumacher, Ferrari

Ennakko: Onko jälleen avausvoittajan vuoro Kanadassa?

5.6.2015 F1-ennakot

F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Kanadassa, kun Gilles Villeneuven mukaan nimetty legendaarinen katurata toimii kauden seitsemännen osakilpailun näyttämönä.

Vaikka kyseessä on katurata, niin Gilles Villeneuve Circuit poikkeaa täysin tyypillisestä katuradasta, sillä huippunopeus nousee tällä radalla reilusti yli 300 km/h. Tämä tarkoittaa sitä, että erityisesti jarrut joutuvat kovalle rasitukselle, joten niistä huolehtiminen on tärkeässä roolissa.

MM-sarjaa johtava Lewis Hamilton lähtee hakemaan revanssia Kanadasta, sillä hän sortui yhdessä Mercedes-tiiminsä kanssa taktiikkavirheeseen edellisessä Monacon GP:ssä. Hamiltonilla on muutenkin hampaankolossa viime vuodelta, sillä hän tuhosi viimevuotisessa Kanadan GP:ssä jarrunsa keskeytyskuntoon. Varmasti kaksi edellistä osakilpailua voittanutta Nico Rosbergia kiinnostaa tallikaverinsa piste-eron kurominen tänä viikonloppuna.

Ferrarille ja Williamsille hyviä uutisia

Ferrarille kuuluu hyviä uutisia viikonlopun alla, sillä maranellolaistiimin kuljettajat Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen saavat käyttöönsä uusitun moottorin, jossa on eri lähteiden tietojen mukaan 20-30 hevosvoimaa enemmän tehoa kuin alkukauden koneessa. Tämä hevosvoimien kasvu nostaa Ferrarin moottorin teholukemissa jo hyvin lähelle Mercedeksen lukemia. Huomionarvoista on se, että molemmilla moottorivalmistajilla on vielä seitsemän ”pelimerkkiä” käytössä moottorin kehittämiseen.

Räikkösen suurin kompastuskivi löytyy tällä hetkellä aika-ajoista, joissa suomalaisen täytyy olla vahvempi, jos hän mielii tallin hierarkiassa haastaa nelinkertaisen maailmanmestarin. Uskon, että Ferrarilla on hyvät mahdollisuudet haastaa Mercedes, mutta voittamiseen tarvitaan saksalaistallille luotettavuus- tai muita ongelmia.

Williams ottaa käyttöönsä Kanadassa vasta toisen tämän kauden neljästä moottoristaan. Uuden moottorin sekä paremman aerodynamiikkapaketin ansiosta toivotaan, että pisteittä jääminen Monacossa jää nopeasti unholaan.

Uskon siihen, että Williamsin Valtteri Bottas voi haastaa Ferrarit jopa palkintokoroketaistossa. Tallikaveri Felipe Massakin haluaa varmasti hyvän tuloksen täältä, sillä viimevuotinen kisa päättyi rajuun kolariin Sergio Perezin kanssa, kun kaksi kuumaveristä kuljettajaa taisteli viimeisellä kierroksella vielä palkintokorokesijasta. Toivottavasti Williams palaa takaisin vähintään kolmanneksi nopeimmaksi autoksi.

Kanadan GP on ollut avausvoittajien pyhättö

Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä radalla F1-uransa avausvoittoaan ovat juhlineet Hamiltonin lisäksi Daniel Ricciardo, Robert Kubica, Jean Alesi, Thierry Boutsen ja Gilles Villeneuve. Ricciardo oli viime vuonna ensimmäinen ja ainoa ei-Mercedes-kuljettaja, joka voitti osakilpailun kauden aikana. Villeneuve taasen voitti ensimmäisen Kanadan GP:n, joka järjestettiin Notre Damen saarella.

Sunnuntaina on mielenkiintoista nähdä, että saako F1-sarja jälleen uuden GP-voittajan historian kirjoihinsa. Olisiko vihdoinkin Bottaksen vuoro?

Ensimmäiset harjoitukset käynnistyvät klo. 17. Suomen aikaa.

Kanadan GP:n voittajat:

2014: Daniel Ricciardo Red Bull-Renault
2013: Sebastian Vettel Red Bull-Renault
2012: Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2011: Jenson Button McLaren-Mercedes
2010: Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2008: Robert Kubica BMW Sauber
2007: Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2006: Fernando Alonso Renault
2005: Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2004: Michael Schumacher Ferrari

1999: Mika Häkkinen McLaren-Mercedes

Koko lista voittajista

Nico Rosbergin kauden 2014 paalukierros

Ricciardo avausvoittoon dramaattisessa Kanadan GP:ssä

9.6.2014 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo hyödynsi Mercedeksen ongelmat ja nousi kuudennesta lähtöruudusta F1-uransa avausvoittoon Kanadassa.

Kilpailu alkoi tuttuun tyyliin Mercedes-kuljettajien johdolla, vaikka Lewis Hamilton putosi hetkellisesti kolmanneksi, kun hän joutui väistämään tallikaveri Nico Rosbergia avausmutkassa.

Turva-auto tuli radalle heti lähdön jälkeen, kun Marussian Max Chilton törmäsi päin tallikaveri Jules Bianchia. Molempien Marussia-kuljettajien kilpailu päättyi siihen, joten Chilton joutui keskeyttämään vasta ensimmäistä kertaa F1-urallaan. Kun kilpailua jatkettiin, niin muutamaa kierrosta myöhemmin, Hamilton ohitti Red Bullin Sebastian Vettelin ja lähti jahtaamaan kärkimies Rosbergia.

Mercedeksen autot kärsivät samasta viasta

Kun lähestyttiin kilpailun puoltaväliä, niin Mercedes-kuljettajille ilmoitettiin teknisestä viasta molemmissa autoissa. Molemmille kuljettajille ilmoitettiin vielä hetkeä myöhemmin, ettei ongelmaa pystytä korjaamaan.

Hamilton ei säästellyt jarrujaan vaan taisteli raivoisasti Rosbergia vastaan, mikä kostautui kun Hamiltonin jarrut pettivät 56. kierroksella. Tämä tarkoitti britille toista keskeytystä tällä kaudella.

Tämä avasi pelin muille, sillä Williamsin Felipe Massasta tuli ensimmäinen muu kuin Mercedes-kuljettaja, joka on johtanut osakilpailua tällä kaudella. Massa menetti kuitenkin kärkipaikkansa, kun hän joutui käymään renkaiden vaihdossa hetkeä myöhemmin.

Dramaattiset viimeiset kierrokset

Rosberg joutui ajamaan koko loppukisan ilman 160 hevosvoimaa tuottavaa ERS-energiankeruujärjestelmää. Ricciardo pääsi vain viisi kierrosta ennen loppua ohi pitkään toisena olleesta Force Indian Sergio Perezistä, joka ajoi kisan läpi muista poiketen yhdellä stopilla.

Ricciardon raivoisa takaa-ajo tuotti tulosta, kun hän ohitti Rosbergin takasuoralla DRS:n avulla vain reilut kaksi kierrosta ennen maalia. Massa oli noussut taistelemaan palkintokorokesijoituksesta, vaikka hän jäi hetkeksi jumiin niin ikään yhdellä stopilla ajaneen Force Indian Nico Hülkenbergin vetämään letkaan.

Vettel nousi kolmanneksi, kun hän ohitti Perezin DRS:n avulla vain reilu kierros ennen maalia. Sitten Massa lähti ohittamaan Pereziä avausmutkaan tultaessa, mutta he osuivat toisiinsa, mikä johti rajuun kolariin. Perez osui rajusti ulkomuuriin ja Massa liukui sisänurmikon kautta niukasti ohi Vettelin, osuen myös rajusti rengasvalliin. Molemmat kuljettajat selvisivät ilman vammoja, mikä on loistava osoitus F1-autojen turvallisuudesta.

Turva-auto ”kutsuttiin” radalle viimeisellä kierroksella, joten sijoitukset säilyivät ruutulipulle ennallaan. Näin ollen Ricciardosta tuli neljäs australialainen ja 105. GP-voittaja kuninkuusluokassa. Australialainen liittyi myös Hamiltonin, Robert Kubican, Jean Alesin, Thierry Boutsenin ja Gilles Villeneuven joukkoon tällä radalla avausvoittoon ajaneista kuljettajista. Alesi haastattelikin palkintokorokkeella kilpailun jälkeen kärkikolmikkoa: Ricciardo, Rosberg, Vettel.

McLarenin Jenson Button hiipi tv-kameroiden ulkopuolella yhdeksännestä lähtöruudusta peräti neljänneksi. Hülkenberg toi Force Indiansa maaliin viidentenä ennen Ferrarin Fernando Alonsoa.

Suomalaisilla jälleen vaikea kisa

Williamsin Valtteri Bottas lähti matkaan neljännestä lähtöruudusta ja hän olikin aivan Vettelin kanssa, kunnes talli päätti tehdä toisen stopin kilpailun puolivälissä, mikä oli väärä valinta. Bottas juuttui ruuhkaan, eikä ulosmenokierroksella sattunut raju lukkojarrutus ainakaan auttanut asiaa. Maalissa suomalainen oli lopulta seitsemäs, mutta paremmalla taktiikalla hän olisi taistellut kilpailussa palkintokorokepaikasta.

Ferrarin Kimi Räikkösen kisa meni piloille, kun talli ajatti kaksi kierrosta liian pitkään suomalaista radalla, jolloin hän jäi ruuhkaan. Räikkönen yritti parannella asetelmiaan, mikä johti pyörähdykseen, mutta edessä olevien ongelmien myötä, hän ajoi maaliin kymmenentenä. Ferrarin täytyy saada taktiikat kuntoon, sillä heidän autonsa on niin hidas suorilla, että ohittaminen on erittäin vaikeata.

Rosberg johtaa MM-sarjaa 22 pisteen erolla Hamiltoniin. Ricciardo nousi voittonsa myötä ohi Alonson kolmanneksi. Mercedes johtaa edelleen ylivoimaisesti autonvalmistajien MM-sarjaa ennen Red Bullia ja Ferraria.

MM-sarja palaa kahden viikon päästä ensimmäistä kertaa Itävaltaan sitten kauden 2003.

Kanadan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Ennakko: Kanadan GP 2014

6.6.2014 F1-ennakot

Formula ykkösten MM-sarja rantautuu tulevana viikonloppuna ensimmäistä kertaa tällä kaudella Pohjois-Amerikkaan, kun Montreal isännöi Kanadan GP:tä Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä moottoriradalla.

Tämä kyseinen katurata on yleensä tarjonnut erittäin mielenkiintoisia kilpailuita. Tällä radalla ovat juhlineet F1-uransa avausvoittoaan Lewis Hamilton, Robert Kubica, Jean Alesi, Thierry Boutsen ja Gilles Villeneuve.

Tuleva viikonloppu kertoo sen, että saadaanko tähän listaan lisätä uusi nimi sunnuntain kilpailun jälkeen.

Bottas haastajana katuradalle

Williamsin Valtteri Bottas ja Felipe Massa lähtevät haastajina nopealle katuradalle. Molemmat kuljettajat haluavat hyödyntää Williams FW36-auton loistavaa suoranopeutta edukseen radan pitkillä suorilla.

Ferrarilla tulee tukalat oltavat radan pitkillä suorilla, sillä auto kärsii edelleen huippunopeuden puutteesta. Kimi Räikkönen sekä Fernando Alonso toivovat Kanadaan tuoduista päivitysosista helpotusta autoa alkukautta vaivanneisiin ongelmiin.

Räikkönen saavuttaa sunnuntaina 200. kisan rajapyykin ensimmäisenä suomalaisena kuninkuusluokassa.

Mercedeksellä on ongelmia kuljettajien kesken Monacon aika-ajoissa sattuneen tapahtumasarjan seurauksena. Kysymys kuuluu, että kostaako Hamilton Nico Rosbergille jossain kohtaa viikonloppua viimeviikkoiset tapahtumat.

Tarkkailun alla: Mestareiden muuri

Mestareiden muuri sijaitsee radan viimeisen shikaanin ulkokaarteessa. Tästä betonimuurista itsensä ovat löytäneet muun muassa Jacques Villeneuve, Michael Schumacher, Damon Hill, Jenson Button ja Sebastian Vettel.

Saadaanko viikonloppuna tähän listaan lisää F1-mestareiden nimiä? Se selviää viimeistään sunnuntai-iltana Suomen aikaa.

Kanadan GP:n edelliset voittajat:

2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2011 Jenson Button McLaren Mercedes
2010 Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2008 Robert Kubica BMW Sauber
2007 Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2006 Fernando Alonso Renault
2005 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 Ralf Schumacher Williams BMW
2000 Michael Schumacher Ferrari
1999 Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari
1997 Michael Schumacher Ferrari
1996 Damon Hill Williams Renault
1995 Jean Alesi Ferrari
1994 Michael Schumacher Benetton Ford
1993 Alain Prost Williams Renault
1992 Gerhard Berger McLaren Honda
1991 Nelson Piquet Benetton Ford
1990 Ayrton Senna McLaren Honda
1989 Thierry Boutsen Williams Renault
1988 Ayrton Senna McLaren Honda
1986 Nigel Mansell Williams Honda
1985 Michele Alboreto Ferrari
1984 Nelson Piquet Brabham BMW
1983 René Arnoux Ferrari
1982 Nelson Piquet Brabham BMW
1981 Jacques Laffite Ligier Matra
1980 Alan Jones Williams Ford
1979 Alan Jones Williams Ford
1978 Gilles Villeneuve Ferrari
1977 Jody Scheckter Wolf Ford (Mosport Park)
1976 James Hunt McLaren Ford (Mosport Park)
1974 Emerson Fittipaldi McLaren Ford (Mosport Park)
1973 Peter Revson McLaren Ford (Mosport Park)
1972 Jackie Stewart Tyrrell Ford (Mosport Park)
1971 Jackie Stewart Tyrrell Ford (Mosport Park)
1970 Jacky Ickx Ferrari (Mont-Tremblant)
1969 Jacky Ickx Brabham Ford (Mosport Park)
1968 Denny Hulme McLaren Ford (Mont-Tremblant)
1967 Jack Brabham Brabham Repco (Mosport Park)

Rataprofiili

Rataesittely