Selaat arkistoa kohteelle VHH.

Ruokavaliomuutos

21.1.2016 Yleinen

Huomisesta alkaen testaan vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksia migreeniin. Olen sellaisella joskus aiemmin ollut lähinnä painon kurissa pysymiseksi, mutta nyt minua motivoi migreenistä eroon pääseminen.

Migreenini kroonistui pari vuotta sitten stressin seurauksena. Sitä ennenkin migreeniä oli vaihtelevasti, välillä aika useinkin, mutta aina siihen tehosi 400 mg ibuprofeenia. Stressin seurauksena migreenini paheni ja sitä alkoi olla entistä useammin. Enää ei perus tulehduskipulääkkeet välttämättä auttaneet isompinakaan annoksina. Vaikka stressi jossain vaiheessa helpottikin, migreeni jäi pahaksi.

Jossain vaiheessa menin vihdoin työterveyslääkärin pakeille ja sain täsmälääkkeet. Estolääkitystä en siinä vaiheessa halunnut. Täsmälääke tehosikin kohtauksiin hyvin, mutta migreenikohtauksia oli edelleen usein. Muutama kuukausi sitten varasin vihdoin uuden ajan lääkäriin. Valmistauduin hyvin pitämällä migreenipäiväkirjaa kuukauden ajan ennen käyntiaikaa. Diagnoosi oli kroonistunut migreeni eli migreenipäiviä oli yli 15 kuukaudessa.

Vieläkään en olisi halunnut estolääkitystä, sillä en halunnut syödä lääkkeitä päivittäin. Lääkärin kommentti tähän oli, että lääkkeiden syöntini oli jo päivittäistä. Niinpä estolääkitys aloitettiin. Samoin pieniä muutoksia tehtiin kohtauslääkitykseen. Migreenikohtaukset vähenivätkin alle kymmeneen kuukaudessa. Kuitenkaan väheneminen ei ollut riittävää ja estolääkitystäkin on tässä hieman muutettu. Nyt kuitenkin näyttää siltä että vakio on edelleen 2-3 kohtausta viikossa.

Huomisesta alkaen vähennän hiilihydraatit minimiin. Moni on saanut avun sekä migreeniin että moniin muihinkin sairauksiin tämän tyyppisen ruokavalion avulla. Nyt olisi tarkoitus seurata kuinka minä onnistun ja jakaa kokemuksia täällä. Jospa vaikka joku toinenkin hyötyisi. Uskon siis vahvasti tästä olevan apua. Tämän vahvempaa estolääkitystä en halua, joten nyt otetaan kaikki muut mahdolliset keinot käyttöön.

 

 

Hiilihydraatti

2.11.2015 Yleinen

Hiilihydraattipitoinen ruoka on on kaikkina aikoina ollut ravintomme perusta. Siis tätä mieltä on meidän ravitsemusneuvottelukunta sekä sosiaali-ja terveysministeriö. Itse näkisin, että runsashiilihydraattinen ruokavalio on ilmaantunut varsin myöhään ihmiskunnan historiassa. Geneettisesti me ollaan edelleen myöhäisemmän kivikauden metsästäjiä ja keräilijöitä ketkä hankkivat ravintonsa suoraan luonnosta. Tiedetään jopa sekin että antiikinajan maanviljelysyhteiskunnissa vaivasi samat sairaudet mitä länsimaalaisessa nykykulttuurissa. Meidän ihanat elintasosairaudet, lihavuus, 2-tyypin diabetes, syöpä, sydäntaudit ja alttiudet infektioille. Suomessa ihmiset ovat turvonneet vuosi vuodelta ja ikävintä tässä on että yhä suurempi kasvava joukko on ylipainoiset lapset. Sokerit, teolliset rasvat ja runsashiilihydraattinen ruokavalio on yhdistelmä mikä heiluttaa ihmisen elimistön tasapainoa. Sanotaan että 2-tyypin diabetes johtuu lihavuudesta, mutta mistä lihavuus johtuu? jos jätetään kaikki yhteiskunnalliset seikat eriarvoon, niin saadan ihana vastaus nimeltä kalorit. Ihmisen vitsaus numero yksi ja aivan ihana sanonta jota kaikki hokee: kuluta enemmän mitä syöt. No miks ei, kuulostaa helpolta ja ennenkaikkea yksinkertaiselta, mutta oikeasti teet elämästäsi vain hankalaa. karu totuus on että et voi voittaa kaloreita pitkässä juoksussa. Oma mielipide on selkeä, hiilihydraatit lihottavat ja näin ollen hiilihydraatit aiheuttavat 2-tyypin diabeteksen. Mikä siis avuksi? vähähiilihydraattinen ruokavalio. Damn, siitäkin ollaan saatu vaarallinen ja pelottava ruokavalio, mikä johtuu ihan vain siitä syystä, että normaali rasva on korvattu näillä ns.hyvillä rasvoilla ja mikä pahinta vähärasvaisella ruokavaliolla. Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa elimistö käyttää polttoaineena juuri rasvaa, mutta huom vain tyydytettyä rasvaa. Monityydyttömätön rasva ei ole elimistön polttoainetta. Tyydyttyneet rasvat ovat terveydellemme elintärkeitä sillä edellytyksellä, että ne ovat jalostattomia lähellä alkuperäistä muotoa. Teollisesti tuotettu rasva on kemialliselta rakenteelta yhden molekyylin päästä muovista. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei myöskään ole proteiinidietti, sillä ylimääräinen proteiini muuttuu kehossa sokeriksi, koska elimistö ei osaa varastoida ylimääräistä proteiinia.

 

VHH eväät

15.7.2015 Yleinen

Olet sitten menossa kouluun, töihin tai päivän retkelle, helpoin tapa pakata mukaan VHH-eväitä taitaa olla kylmäpussi/-laukku.

Pieneen tilaan menevä kylmäpussi pysyy kylmänä myös pakastevihanneksilla päivän verran, jos kylmäkalle painaa liikaa.

Pieniin erillisiin rasioihin tai minicrip pusseihin on helppo pakata salaatteja, juustoja,lihoja, jogurttia ja marjoja oman maun mukaan päivälounaaksi tai mitä sitten haluatkin sinä päivänä syödä.

Omaan kokeiluun täytyy ehdottomasti ottaa netistä löytämäni kukkakaalimuusi,
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/182595/kukkakaalimuusi/.
Esim. eväänä kukkakaalimuusi vaikka omatekemien lihapullien ja kermakastikkeen kanssa kuulostaa erittäin hyvältä!

Olen bongannut myös erilaisia leipäohjeita esim. Kikhernejauhosta tai kookosjauhoista leivottuna, näitäkin täytyy kokeilla, koska eväsleipä on helppo ja kevyt ottaa mukaan.

Vinkki! Tee illalla ruokaa hieman enemmän niin siitä riittää myös seuraavan päivän eväisiin.

Moni pitkään vhh:lla ollut ei välttämättä tarvitse evääksi kuin kourallisen pähkinöitä ja kahvia/vettä, sillä runsas aamupala pitää nälän loitolla, varaa vaikka valmiiksi kotiin iltapäivän ruoka jos et syö töissä, jolloin väsyneenä tai nälkäisenä ei tarvitse valmistaa enää mitään 🍴

Jos ei ole mahdollisuutta kylmäkuljetukseen ja ruokien täytyy säilyä koko päivä, on eväs ideat jo vaikeampia…
Helpoimmat ovat erilaiset pähkinät, kuivalihat, avokado ja marjat sekä salaatit ilman lihatuotteita.

Omalla kohdallani kaipaisin lisää vinkkejä eväiden monipuolisuuteen jos kylmäkuljetus ei ole mahdollista!
Jos joka päivä tarvitsee eväät, ja lämmitys tai kylmäkuljetus ei ole mahdollista, alkaa varmasti pähkinät ja kuivaliha jossain vaiheessa tökkimään eväänä 😃

Jos jännität sukulaisiin menoa omien ruokiesi kanssa ja valmistatte ruokaa yhdessä, monipuoliset grilliruuat kesällä ovat mielestäni helppo yhdistelmä.
Salaatteja, lihaa, maissia, sieniä, grillattavia vihanneksia… Eikä kukaan kiinnitä edes huomiota jos kaikista vaihtoehdoista et otakaan juuri sitä perunaa lautaselle.
Jälkiruuan voi valmistaa itse kotona ja viedä tuliaisiksi 😉

VHH-jälkkäreistä ei ole vielä kokemusta, mutta päivittelen sitä mukaa kun tietoa kerääntyy 😊

Omaan kokeiluun on lähdössä ainakin jääjogurtti sekä mantelijauheesta ja tummasta suklaasta leivotut mokkapalat!

Matkan varrella jos nälkä iskee ja ruokaa on saatava heti, nopea vaihtoehto on esim. Hesburgerin karppaajan annos, johon kuuluu pihvit, pekonit ja salaatti tai ihan Hesen kanasalaatti 😁

🍨