Selaat arkistoa kohteelle Vettel.

Verstappen paalulle Brasiliassa

17.11.2019 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen ajoi paalulle Brasilian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalu oli Verstappenille ensimmäinen sitten uran ensimmäisen paalupaikan, mikä tapahtui elokuussa Unkarin Hungaroringin radalla.

Verstappen oli kovassa iskussa läpi aika-ajojen, sillä Red Bull -kuski oli nopein jokaisessa osiossa. Ferrarin Sebastian Vettel jäi ratkaisevassa Q3-osiossa kymmenyksen päähän paalusta. Mercedeksen Lewis Hamilton oli kolmas jääden vajaan kymmenyksen Vettelistä. Luulen, että voitto ratkaistaan tämän kolmikon kesken. Rengaskuluma on ollut Interlagosissa maltillista tänä viikonloppuna, joten lähtö voi olla erittäin ratkaisevassa kisan kannalta. Mikäli Verstappen pitää lähdössä kärkipaikkansa, niin Hondan voimanlähteellä ajavaa hollantilaista on vaikeata lyödä kisassa.

Ferrarin Charles Leclerc sortui yliyrittämiseen aika-ajoissa, mikä varmasti johtui moottorikomponenttien vaihdosta tulleesta 10 lähtöruudun rangaistuksesta. Neljänneksi aika-ajoissa jäänyt Leclerc putoaa 14:nneksi ja on luvannut ottaa riskejä kisassa, joten siinä on varmasti yksi mielenkiinnon kohteista sunnuntaina. Ferrari-kuskin rangaistus nostaa Mercedeksen Valtteri Bottaksen neljänteen lähtöruutuun. Jos edessä olevat eivät törmää ongelmiin, niin Bottas on maksimissaan neljäs.

Red Bullin Alex Albon ei pystynyt vastaamaan tallikaverinsa vauhtiin, minkä seurauksena toinen Red Bull -kuski starttaa viidentenä. Entinen Red Bull -kuski Pierre Gasly osoitti Toro Rosson potentiaalia ajamalla kuudenteen lähtöruutuun, kun Toro Rosso -tallikaveri Daniil Kvjat jäi 16:nneksi.

Haas-talli onnistui pitkästä aikaa aika-ajoissa, kun Romain Grosjean ajoi seitsemänteen ruutuun ja Kevin Magnussen yhdeksänneksi.

Räikkönen pistejahdissa Interlagosissa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen onnistui hyvin aika-ajoissa, kun suomalaiskuski ajoi kahdeksanteen lähtöruutuun. Räikkönen pääsee lähtemään hyvistä lähtökohdista pistejahtiin radalla, jolla hän varmisti maailmanmestaruutensa lokakuussa 2007. Olen luottavainen siitä, että suomalaisen pisteetön putki päättyy Interlagosissa. Jatkosopimuksen Alfa Romeon kanssa vastikään tehnyt Antonio Giovinazzi starttaa kisaan 12:ntena, joten Räikkösen tavoin oikealla taktiikalla sekä nopeilla varikkopysähdyksillä pistesijat ovat mahdollisia.

Brasilian GP:n lähtövalot sammuvat legendaarisella Interlagosin radalla klo 19.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Verstappenin yllätyspaalun vei hölmö sääntörikkomus

27.10.2019 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen otti alustavan paalupaikan lauantaisissa Meksikon GP:n aika-ajoissa. Verstappen sai kuitenkin tuomaristolta kolmen lähtöruudun rangaistuksen kilpailuun, sillä Red Bull-kuski ei hiljentänyt vauhtiaan Valtteri Bottaksen aiheutettua keltaiset liput radan viimeisessä mutkassa.

Näin yllättäen tämän kauden paalukuninkaaksi noussut Ferrarin Charles Leclerc starttaa jo seitsemännen kerran tällä kaudelta paalulta. Leclercin rinnalta starttaa tallikaveri Sebastian Vettel, joka lähdössä metsästää Sotshin lähdön toisintoa. Kolmanneksi nousee Mercedeksen Lewis Hamilton ennen lähtöruuturangaistuksen saanutta Verstappenia.

Jos Ferrarit taistelevat keskenään lähdössä, niin Hamilton tai Verstappen voi hyvinkin hyötyä imuavusta. Radan ensimmäiseen mutkaan mahdutaan useampi auto rinnakkain, mutta minulla on sellainen fiilis, että avausmutkan jälkeen voi hyvinkin tänään tapahtua osumisia kärkiautojen välillä. Toiseen ja kolmanteen mutkaan saatetaan juuri ja juuri mahtua kaksi rinnakkain.

Renkaat ovat myös tänäkin vuonna suuri mysteeri kaikille talleille. Kärkikuusikko starttaa kisaan muusta kärkikymmeniköstä poiketen keskikovilla renkailla, joten se antaa kärkiautoille hieman enemmän joustovaraa taktiikassa. Kysymys kuuluukin, että uskaltaako joku yrittää yhden pysähdyksen taktiikkaa, sillä rengaskuluma todennäköisesti ajaa kaikki kahdelle pysähdykselle.

Pääseekö Räikkönen pisteille?

Alfa Romeon Kimi Räikkönen sekä Antonio Giovinazzi jäivät jälleen toiseen osioon aika-ajoissa. Räikkönen oli 14:s ja Giovinazzi 15:s. Räikkönen ei ole saanut pisteitä sitten elokuisen Unkarin osakilpailun, joten viiden kisan mittainen pisteetön putki olisi hyvä päättää Meksikossa. Jos suomalaiskuski pystyy huolehtimaan keskikovista renkaistaan, niin kaksi stinttiä keskikovilla sekä lopussa lyhyt stintti pehmeillä voisi nostaa Alfa-kuskin takaisin pistesijoille.

Renault-tallin molemmat autot hylättiin pistesijoilta Japanissa, sillä ranskalaisvalmistajan autoista löytyi automaattinen jarrubalanssijärjestelmä. joka on säännöissä tiukasti kielletty. Meksikon aika-ajoissa vauhti ei ollut mairittelevaa, sillä Nico Hülkenberg jäi 12:nneksi ja Daniel Ricciardo 13:nneksi. Renault tarvitsee kipeästi pisteitä taistelussa Toro Rossoa vastaan, sillä italialaistiimin autot lähtevät yhdeksäntenä ja kymmenentenä. Näin Renault’lle voi avautua ensimmäisellä stintillä mahdollisuus vapaan rengasvalinnan myötä nousta kilpailijoidensa edelle.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla klo 21.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas ylivoimaiseen voittoon Japanissa

14.10.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas juhli voittoa varhain sunnuntaiaamuna Suomen aikaa Japanin Suzukassa. Bottaksesta tuli ensimmäinen Suzukan voittaja, joka on startannut toisesta rivistä. Mercedeksen suomalaiskuski nousi samalla kolmanneksi suomalaisten voittotilastossa ohi Keke Rosbergin.

Mercedes-kuskit lähtivät haastajina Japanin osakilpailuun, sillä Ferrari-kuskit miehittivät eturivin poikkeuksellisesti sunnuntaina ajetuissa aika-ajoissa. Taifuuni perui kaikki ajot lauantailta, joten aika-ajot siirtyivät sunnuntaille.

Lähtö ja ensimmäiset mutkat olivat jälleen kisan kannalta ratkaisevia. Paalumies Sebastian Vettel liikkui lähtöruudussaan jo ennen lähtövalojen sammumista, joten Bottas pääsi nappilähdöllä helposti kärkeen, sillä myös eturivistä lähtenyt toinen Ferrari-kuski Charles Leclerc ei myöskään saanut hyvää lähtöä. Red Bullin Max Verstappen otti viidennestä lähtöruudusta hyvän lähdön, minkä seurauksena nämä nuoret lahjakkuudet osuivat toisiinsa kakkosmutkassa. Verstappen yritti jatkaa kisaa, mutta auton kokemat vauriot oli liian mittavia, joten hän joutui lopulta keskeyttämään.

Leclerc oli kolmantena ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia, mutta Ferrari-kuskin etusiiven päätylevy oli pahasti vaurioitunut, mikä pettikin muutaman kierroksen jälkeen takasuoralla ennen kuin Ferrari otti monacolaisen sisään. Alustavasti Hamilton oli yhdellä stopilla, kun taas Bottas ja Vettel kahdella, mutta odotettua suurempi rengaskuluma pakotti Mercedeksen vaihtamaan hallitsevan maailmanmestarin myös kahden pysähdyksen taktiikkaan.

Täten Bottas ajoi ensimmäiseen voittoonsa sitten huhtikuun Bakun osakilpailun. Yli 10 sekunnin päässä suomalaisesta tuli toisena maaliin Vettel, joka onnistui pitämään Hamiltonin takanaan. Mielestäni Mercedes-talli odotti liian kauan Hamiltonin pysähdystä, sillä jos hänet olisi aiemmin otettu sisään, niin hän olisi pystynyt uusilla renkailla paineistamaan Vetteliä jo heti stintin alussa.

Mercedes-talli varmisti jo Suzukassa tämän kauden valmistajien maailmanmestaruuden. Mercedes jakaa nyt ennätyksen kuuden peräkkäisen valmistajien mestaruuden kanssa yhdessä Ferrarin kanssa (1999-2004). Samalla muut kuin Mercedes-kuskit menettivät matemaattiset mahdollisuutensa tämän kauden maailmanmestaruuteen.

Leclerc nousi ylimääräisestä pysähdyksestä huolimatta kuitenkin kuudenneksi, mutta tuomaristo lätkäisi kaksi aikarangaistusta Ferrari-kuskille kisan jälkeen, mitkä pudottivat hänet seitsemänneksi. Aikarangaistukset tulivat kolarista Verstappenin kanssa sekä ajamisesta pahasti vaurioituneella etusiivellä. Tuomaristo jatkaa siis sekavalla linjallaan, vaikka heidän piti puuttua tällä kaudella ajamiseen minimaalisesti. Sekavuus johtuu siitä, että uusia kuljettajia tai pienempiä talleja rankaistaan kovemmin kuin muita.

Albonilta uran paras suoritus

Red Bullin Alex Albon on vakiinnuttamassa ajopaikkaansa nykyisessä tallissa neljännellä sijallaan, mikä on thaimaalaisen paras kuninkuusluokassa. McLarenin Carlos Sainz jatkoi vahvoja otteitaan viidennellä sijallaan, minkä ansiosta Sainz nousi MM-pisteissä jo kuudenneksi. Renault’n Daniel Ricciardo nousi mahtavasti takajoukoista Leclercin rangaistuksen myötä kuudenneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg oli kymmenes. Racing Point on kuitenkin nostanut protestin Renault’n sääntöjenvastaista jarrubalanssijärjestelmää vastaan, joten Japanin GP:n lopputulokset ovat vielä epävirallisia.

Racing Pointin Sergio Perez oli onnekas, sillä Toro Rosson Pierre Gasly töytäisi hänet seinään kisan viimeisellä kierroksella, mutta ruutulippua olikin näytetty johtajalle jo kierrosta aiemmin, joten lopputulokset määräytyivät 52 kierroksen jälkeen, kun kisaa olisi pitänyt ajaa 53 kierrosta. Täten Gasly oli kahdeksas ennen Pereziä.

Alfa Romeon vaikeudet jatkuivat myös Suzukassa. Kisavauhtia löytyi ainoastaan pehmeillä renkailla, mutta kisan alussa käytetyillä kovemmilla rengasseoksilla vauhti oli aivan surkeaa. Kimi Räikkönen ajoi kisan lopussa yli 20 sekunnin eron kiinni tallikaveriinsa ennen kuin Antonio Giovinazzi pysähtyi vain muutama kierros ennen ruutulippua. Räikkönen 14:s ja Giovinazzi 16:s ruutulipulla. Näin Räikkösen pisteetön putki on kasvanut jo viiden osakilpailun mittaiseksi, joten Alfa Romeo joutuu tyytymään maksimissaan kahdeksanteen sijaan valmistajien sarjassa tällä kaudella.

F1-kausi siirtyy seuraavaksi Pohjois-Amerikkaan, kun kahden viikon päästä ajetaan Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin moottoriradalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ferrari lahjoitti Mercedekselle voiton Sotshissa

30.9.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton hyödynsi Ferrari-kuljettajien välisen taiston, kun hän ajoi ensimmäiseen voittoonsa kesätauon jälkeen Venäjän GP:ssä sunnuntaina. Ferrari oli jo rikkomassa Mercedeksen voittoputkea Sotshissa, mutta tallin sisäiset ongelmat sekä tekniset ongelmat käänsivät edun Mercedeksen puolelle.

Kolmantena lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi imuavun turvin johtoon ensimmäisellä kierroksella. Paalulta lähtenyt Ferrarin Charles Leclerc putosi lähdössä toiseksi ennen Hamiltonia. Turva-auto nähtiin jo avauskierroksen jälkeen, kun Alfa Romeon Antonio Giovinazzi jäi Renault’n Daniel Ricciardon sekä Haasin Romain Grosjeanin väliin radan viidennessä mutkassa. Giovinazzi ja Ricciardo joutuivat pysähtymään kontaktin seurauksena, kun taas Grosjean joutui keskeyttämään.

Turva-auton aikana kuultiin keskustelua Ferrari-tallin sisältä, kun Leclerc vaati Vetteliä päästämään hänet edelleen uusintalähdössä, sillä paalumies oli suostunut olla estelemättä Vetteliä lähdössä, jotta Ferrarit saisivat kaksoisjohdon. Vettel lähti ajamaan täyttä vauhtia karkuun Leclerciltä turva-auton jälkeen, jolloin Leclerc yritti väkisin seurata tallikaveriaan, minkä seurauksena monacolaisen renkaista katosi paras pito.

Täten Leclerc pysähtyi ensimmäisenä kärkikuljettajista, minkä ansiosta hän nousi keskikovilla renkailla tallikaverinsa edelle. Vettelin kilpailu päättyi tekniseen vikaan ensimmäisellä kierroksella varikkopysähdyksen jälkeen. Keskikovilla renkailla lähteneet Mercedekset hyödynsivät Vettelin keskeytyksestä tulleen virtuaalisen turva-auton, minkä ansiosta Hamilton onnistui pitämään kärkipaikkansa vielä pysähdyksen jälkeen.

Williamsin George Russell ajautui teknisen vian takia seinään välittömästi virtuaalisen turva-auton päättymisen jälkeen, mikä toi turva-auton jälleen radalle. Ferrari-talli päätti ottaa Leclercin toiselta sijalta varikolle, jotta hän pystyisi haastamaan Mercedes-kuljettajia pehmeillä renkailla. Uusintalähdön jälkeen Leclerc ei kuitenkaan missään vaiheessa päässyt riittävän lähelle Mercedeksen Valtteri Bottasta, joten Ferrari-kuskilla oli tyytyminen kolmanteen sijaan päivänä, jolloin Ferrari hukkasi voiton tiimin sisäisiin ongelmiin.

Hamiltonille kyseessä oli ensimmäinen voitto sitten kesätaukoa edeltäneen Unkarin osakilpailun. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo uran 82. voitto, kun hän on vahvasti lähestymässä Michael Schumacherin 91 voiton ennätystä.

Red Bullilta upea nousu

Red Bullin Max Verstappen lähti lähtöruuturangaistuksen myötä yhdeksäntenä, mutta nousi maltillisen ajon myötä neljänneksi. Verstappenin tallikaveri Alex Albon ajoi ulos aika-ajoissa, minkä seurauksena hän lähti kisaan varikolta. Albon onnistui toistamaan Span suorituksensa, kun hän nousi varikolta viidenneksi. Neljässä kisassa Albon on onnistunut keräämään enemmän pisteitä kuin Pierre Gasly kahdeksassa kisassa alkukaudesta, joten siirto tehdastalliin näyttää onnistuneen hyvin Albonilta.

McLarenin Carlos Sainz nousi lähdössä jopa neljänneksi ohi Bottaksen, mutta brittitallin suorituskyky ei vielä riitä pitämään kärkitiimejä takanaan. Täten Sainz oli ruutulipulla kuudes, mitkä olivat espanjalaiselle ensimmäiset pisteet kesätauon jälkeen. Racing Pointin Sergio Perez palasi pisteille Singaporen pettymyksen jälkeen, kun Perez oli maalissa seitsemäs ennen toista McLaren-kuskia Lando Norrisia.

Haas-talli sai toisen autonsa pitkästä aikaa pisteille, mutta se ei ollut Grosjean, joka joutui avauskierroksella keskeyttämään kolarin takia. Näin Kevin Magnussen nousi 13:nnesta lähtöruudusta yhdeksänneksi. Pisteet olivat ensimmäiset sekä Haasille että Magnussenille sitten heinäkuun Saksan osakilpailun.

Viimeinen piste meni Renault’n Nico Hülkenbergille, joka on ajanut kesätauon jälkeen jokaisessa kisassa pisteille, kun taas tallikaveri Ricciardo on päässyt kertalleen näissä kisoissa pisteille. On todella iso vääryys, jos Hülkenberg ei saa ajopaikkaa ensi kaudelle, sillä hän on tällä kaudella ollut mielestäni parempi kuin Ricciardo, jota kuitenkin pidetään yhtenä kuninkuusluokan parhaimmista kuljettajista.

Alfa Romeon painajainen ei pääty millään

Alfa Romeon Kimi Räikkösen kisasta tuli vaikea jo startissa, kun Räikkönen sortui harvinaiseen varaslähtöön. Räikkönen sai Russellin ulosajon myötä vielä muut turva-auton avustuksella kiinni. Ohittaminen oli kuitenkin lähes mahdotonta, sillä Alfa Romeo ei pysty tällä hetkellä vauhdillisesti haastamaan muita keskikastin parhaita talleja. Täten Alfa Romeon suomalaiskuski jäi 13:nneksi ja tallikaveri Giovinazzi 15:nneksi. Loppukausi ei anna toivoa myöskään huomattavasti paremmasta, valitettavasti.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua legendaarisella Suzukan radalla, kun vuorossa on Japanin GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ferrarit juhli kaksoisvoittoa Singaporessa

23.9.2019 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel kuittasi puheet motivaatiostaan ajamalla voittoon sunnuntaisessa Singaporen iltakilpailussa. Charles Leclerc täydensi Ferrarin loistavaa päivää toisella sijallaan. Viimeksi Ferrari on juhlinut kaksoisvoittoa Unkarissa 2017.

Vettel päätti Singaporessa 392 päivän mittaisen kuivan kautensa, sillä hänen edellinen voittonsa tapahtui Belgiassa 2018. Startissa kaikki kärkikuskit pitivät omat paikkansa, minkä jälkeen he keskittyivät renkaiden säästelyyn. Ferrari-talli otti poikkeuksellisesti vasta kolmantena ajaneen Vettelin ensimmäisenä varikolle tarkoituksenaan turvata saksalaisen selusta Mercedes-kuskeja vastaan. Moninkertainen maailmanmestari ajoi uusilla renkaillaan lähes 4 sekuntia nopeamman kierroksen kuin johtaja Leclerc, minkä ansiosta Vettel nousi tallikaverinsa edelle pysähdysten jälkeen.

Mercedes-talli sortui taktiikkavirheeseen, sillä he jättivät kuljettajansa radalle liian pitkäksi aikaa turva-auton toivossa. Ensimmäisenä Mercedes-kuskeista pysähtynyt Valtteri Bottas käskettiin uusilla renkailla hidastamaan vauhtiaan useammalla sekunnilla, jotta myöhemmin pysähtynyt Lewis Hamilton ei putoaisi tallikaverinsa taakse. Jos Bottas ei olisi noudattanut tallimääräystä, niin hänen lisäkseen myös Red Bullin Alex Albon olisi ohittanut Hamiltonin.

Ferrari ei lähtenyt muuttamaan kuljettajiensa järjestystä, joten Vettel ajoi voittoon ennen Leclerciä, joka oli erittäin pettynyt kisan jälkeen. Koko viikonlopun selvästi tallikaveriaan nopeampi ollut Leclerc ei voinut uskoa tapahtunutta. Monacolainen lähti paalulta ja kontrolloi kisaa, minkä jälkeen häviää kisan ilman omaa syytään. Varmasti Ferrari-tallissa oli jonkinlainen halu saada myös toiselle kuljettajalleen voitto.

Kolmanneksi ajoi Red Bullin Max Verstappen, joka palasi palkintokorokkeelle kahden vaikean kisan jälkeen. Verstappen hyötyi erityisesti Mercedesten taktiikkavirheestä, jonka avulla hän nousi palkintokorokkeelle. Hamilton neljäs ennen Bottasta, mikä ei ollut tietenkään suomalaiselle pisteiden valossa hyvä asia. Albon suoriutui hyvin ensimmäisestä kisastaan Singaporessa, kun hän otti kuudennella sijallaan juuri sen, mitä oli otettavissa tänä viikonloppuna.

Alfa Romeolla jossiteltavaa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Räikkösen kisa jätti paljon jossiteltavaa, sillä hän vietti suurimman osan kisasta edessä olevan perässä. Ensimmäisellä stintillä hän jäi kovilla renkailla ajaneen Toro Rosson Pierre Gaslyn perään. Räikkönen tuli varikolle vaihtamaan keskikovat renkaat koviin renkaisiin aikaisessa vaiheessa, kun aiemmin pysähtyneet iskivät pöytään kovia kierrosaikoja puhtaassa ilmassa. Jos Räikkönen olisi pysähtynyt muutamaa kierrosta aiemmin, niin hän ei olisi juuttunut Haasin Kevin Magnussenin perään.

Räikkönen selvisi ehjin nahoin vielä ensimmäisestä uusintalähdöstä, sillä turva-auto kutsuttiin radalle, kun jatkosopimuksen saanut Haasin Romain Grosjean taklasi Williamsin George Russelin seinään. Turva-auto saatiin radalle hetkeä myöhemmin uudestaan, kun Racing Pointin Sergio Perezin auto hyytyi vaaralliseen kohtaan radalla. Räikkönen ei saanut kuluneita renkaitaan enää optimilämpöihin, minkä seurauksena hänen autonsa vain liukui mutkasta toiseen. Lopulta Toro Rosson Daniil Kvjat yritti epätoivoista ohitusyritystä suomalaiseen, minkä seurauksena Alfasta petti eturipustus.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi teki erittäin pitkän avausstintin keskikovilla renkailla, minkä seurauksena italialainen sai johtaa osakilpailua jopa muutaman kierroksen ajan. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten 2015 Britannian GP:n, kun jonkun muun kuin kolmen kärkitallin (Mercedes, Ferrari, Red Bull) auto johti osakilpailua. Kun Giovinazzin renkaat pettivät, niin hän osui yhteen Renault’n Daniel Ricciardon kanssa, minkä takia molemmat joutuivat pysähtymään. Turva-autot nostivat Alfa Romeo-kuskin lopulta kymmenenneksi, vaikka hän sai kisan jälkeen vielä 10 sekunnin aikasakon, sillä tuomaristo katsoi italialaisen aiheuttaneen vaaratilanteen turva-auton aikana.

Renault-talli voi myös jossitella, sillä ilman rengasrikkoaan Ricciardo olisi noussut aika-ajon hylkäyksen jälkeen pisteille. Renault-kuski Nico Hülkenberg pilasi McLarenin Carlos Sainzin kisan jo avauskierroksella, minkä takia Hülkenberg joutui pysähtymään aikaisin, mutta saksalainen oli noussut jo seitsemänneksi asti. Turva-autojen aikana Hülkenberg joutui pysähtymään toistamiseen, sillä hän ei Räikkösen tavoin saanut pidettyä renkaitaan optimilämpötiloissa Singaporen viilenevässä illassa. Lopulta saksalainen oli ruutulipulla yhdeksäs, mutta myös Renault’lle jäi tästä kisasta paljon jossiteltavaa.

McLarenin Lando Norris sai joitain pisteitä takaisin Belgian viimeisen kierroksen keskeytyksestään vitossijalta, kun Norris oli ensimmäisessä Singaporen kisassaan seitsemäs. Gasly ajoi toistamiseen Toro Rossolla MM-pisteille ollen kahdeksas kiitos erittäin pitkän avausstintin.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Venäjän Sotshissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ferrarin katastrofi oli Hamiltonin onni

28.7.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalle lauantaisissa Saksan GP:n aika-ajoissa. Koko viikonloppua hallinneet Ferrarit kärsivät teknisistä ongelmista, mikä paransi rutkasti Hamiltonin mahdollisuuksia paalupaikalle.

Kotiyleisö joutui pettymään jo avausosiossa, kun Ferrarin Sebastian Vettel ei ehtinyt lähtemään vielä edes aikakierrokselle, kun moninkertainen maailmanmestari joutui palaamaan takaisin varikolle teknisten ongelmien takia. Vettel ei siis saanut aikaa laisinkaan, joten hän lähtee viimeisenä sunnuntain kilpailuun. Ferrari-kuskin toiveet ovat nyt kisapäivälle luvatussa sadekelissä, sillä he voivat tarvittaessa lähteä kisaan varikkosuoralta, jolloin he saavat tehdä vapaasti muutoksia auton säätöihin ennen kilpailua.

Näin ollen Ferrarin katseet kohdistuivat Ferrarin Charles Leclerciin, joka oli nopein aika-ajojen avausosiossa. Leclerc ei päässyt enää radalle kolmannessa osiossa, sillä hänen autoonsa iski tekninen vika, jonka uskotaan olevan toisenlainen kuin hänen tallikaverillaan. Näin Hamilton ajoi ylivoimaisesti paalupaikalle toisen kerran urallaan Hockenheimissa.

Eturivin toisesta lähtöruudusta käytiin kova taistelu, joka päätyi niukasti Red Bullin Max Verstappenin eduksi. Verstappenilla oli myös teknisiä ongelmia aika-ajoissa, mutta ne eivät näyttäneet yhtä vakavilta kuin Ferrarilla. Mercedeksen Valtteri Bottas joutui tyytymään kolmanteen lähtöruutuun, mikä entisestään vaikeuttaa hänen MM-haaveitaan. Jos kisassa on vaihtelevia olosuhteita, niin pitäisi ehdottomasti olla tallikaverin edellä, sillä muuten voi jälkimmäisenä kuskina menettää tosi paljon aikaa tuplapysähdyksissä.

Räikköseltä upea aika-ajo

Alfa Romeon Kimi Räikkönen on ollut koko viikonlopun todella hyvässä vauhdissa eikä aika-ajot poikenneet viikonlopun trendistä. Räikkönen ajoi viidenneksi, mikä on Alfa Romeon paras lähtöruutu sitten vuoden 1985 Monacon GP:n neljännen lähtöruudun. Vielä viime kauteen asti Sauberina tunnetulle tiimille viides lähtöruutu oli paras sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n.

Neljänneksi ajaneen Red Bullin Pierre Gaslyn nopein aikakierros hylättiin rataviivojen ylityksestä, joten Räikkönen hävisi neljännen sijan lopulta vain 16 tuhannesosalla. Jos Räikkönen pystyisi olemaan ruutulipulla viides, niin sitä voitaisiin pitää erinomaisena suorituksena, sillä Ferrarit tulevat varmasti roimasti ylöspäin kisassa. Tärkeintä on kisassa ajaa virheettömästi sekä tehdä oikeat päätökset mahdollisesti vaihtelevissa olosuhteissa, niin lopputuloksen pitäisi olla silloin aika hyvä.

Haas-tallissa ollaan tyytyväisiä, että Romain Grosjeanin sekä Kevin Magnussenin välillä on hajurakoa viime osakilpailun tapahtumien jälkeen. Grosjean oli kuudes ja Magnussen 12:s. Molemmat kuskit ovat sen verran heikoilla jäillä tallipäällikön papereissa, joten molemmat toivovat varmasti virheetön kilpailua sunnuntaille.

McLarenin Carlos Sainz ajoi hienosti seitsemänneksi, kun tallikaveri Lando Norris jäi niukasti jo avausosioon. Sainzille tärkeä onnistuminen, sillä Norris on ollut viime aikoina aika-ajoissa todella kovassa iskussa. Myös Sergio Perez sai uudistetun Racing Pointin viimeiseen aika-ajoon, kun hän ajoi yhdeksänneksi. Perezin tallikaverin Lance Strollin huonot otteet jatkuivat, kun nuorukainen jäi 15:nneksi.

Saksan GP:n lähtövalot sammuvat legendaarisella Hockenheimin radalla klo 16.10.

Lähtöjärjestys

Kiistanalainen aikasakko nosti Hamiltonin voittajaksi Kanadassa

10.6.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Ferrarin Sebastian Vettelin kiistanalaisen aikasakon myötä Kanadan GP:n voittajaksi. Vettel sai aikasakon, sillä tuomaristo katsoi Ferrari-kuskin palanneen ajovirheensä jälkeen vaarallisesti radalle suoraan Hamiltonin eteen.

Paalulta startannut Vettel piti lähdössä rinnaltaan lähteneen Hamiltonin takanaan. Ferrari-kuski onnistui pitämään hallitsevan maailmanmestarin takanaan varikkopysähdysten jälkeen.

Kisan puhuttavin hetki tapahtui 48. kierroksella, kun Vettel ajautui ulos radalta avaussektorissa, mutta palasi nurmikon kautta suoraan ajolinjalle. Hamilton joutui lähes pysähtymään välttääkseen kontaktin johtajan kanssa. Pitkällisen pohdinnan jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille viiden sekunnin aikasakon, mikä jälleen kerran osoittaa, että kuinka pahasti vialla on nykyinen F1-tuomaristo.

Lähestulkoon kaikki entiset GP-kuskit ovat julistaneet tuomion naurettavaksi. On pakko olla heidän kanssaan samaa mieltä, sillä tuomaristo on tälläisillä päätöksillä tappamassa kilvanajon kokonaan kuninkuusluokasta. F1-kuskien pitäisi olla gladiaattoreita, jotka taistelevat loppuun asti radalla kymmenesosasekunneista eikä kisoja pitäisi ratkaista kabinetissa. Tämä oli vieläpä ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun voitosta oikeasti taisteltiin kärkikuskien kesken. Tälläisillä päätöksillä ei ainakaan uusia katsojia saada ja pahimmassa tapauksessa karkotetaan jo vakiintuneita katsojia pois tv-ruutujen äärestä.

Ferrari-talli aikoo valittaa Vettelin saamasta aikasakosta, mutta mielestäni aikasakkoa ei voi mitätöidä, sillä Hamilton ei lopussa yrittänyt ohittaa johtajaa aikasakosta johtuen. Olen aika varma, että ilman aikasakkoa Hamilton olisi enemmin tai myöhemmin päässyt saksalaisen ohi, mutta ainakin kilpailulle olisi saatu rehti, urheilullinen päätös.

Bottaksen MM-haaveille kova kolaus

Mercedeksen Valtteri Bottas putosi ruudusta kuusi lähdössä seitsemänneksi, kun Nico Hülkenberg pääsi ohi pehmeiden renkaidensa turvin. Bottas maksoi kovaa hintaa lauantaisesta virheestään, sillä hänen oli äärimmäisen vaikeata ohittaa muita kuljettajia kisassa. Suomalaisella oli lopussa sen verran iso kaula, että hän pystyi tekemään ylimääräisen pysähdyksen, minkä seurauksena kisan nopeimmasta kierroksesta lisäpiste ja neljäs sija Ferrarin Charles Leclercin perässä.

Pari heikkoa viikonloppua ovat pudottaneet Bottaksen jo 29 pisteen päähän tallikaveristaan MM-pisteissä. Suomalaisen on pakko ryhtyä kuromaan piste-eroa umpeen heti seuraavasta kisasta alkaen, sillä muuten Hamilton on vastustamattomasti matkalla jälleen kohti mestaruutta.

Yhdeksäntenä lähtenyt Red Bullin Max Verstappen teki rohkeiden ohitusten sekä virheettömän ajon seurauksena nousun viidenneksi. Verstappen tuskin olisi viidettä sijaa korkeammalle päässyt, vaikka olisikin startannut kolmantena, sillä sen verran nopeampia kärkinelikko oli kisamatkalla.

Pierre Gaslyn ympärillä tuskin huhumylly laantuu, sillä viidentenä startannut Red Bull-kuski jäi vasta kahdeksanneksi. Gaslyn edelle kiilasivat Renault-kaksikko Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg, joka ei ollut tyytyväinen kilpailun loppupuolella saamaansa tallimääräykseen. Ranskalainen autonvalmistaja halusi tallimääräyksellä turvata ison pistepotin, jonka ansiosta he nousivat merkkimestaruuspisteiden kahdeksannelta sijalta viidenneksi.

Viimeiset pistesijat menivät vasta 17:ntenä startanneelle Lance Strollille, joka ajoi yhden uransa parhaimmista kisoista sijoittuen yhdeksänneksi kotiyleisönsä edessä. Toro Rosson Daniil Kvjat otti viimeisen pistesijan.

Alfa Romeon vaikeuksille jatkoa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen putosi huonon lähdön myötä alussa viimeiseksi. Räikkönen nousi muutamien ohitusten myötä aina 13:nneksi asti, mutta lopussa nähty ylimääräinen pysähdys pudotti suomalaisen 15:nneksi. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi aika näkymättömän kisan, joista ainoana näkyvänä suorituksena jäi pyörähdys avausmutkassa kisan puolivälissä. Giovinazzi nousi tallikaverinsa ylimääräisen stopin myötä 13:nneksi.

Täytyy vain toivoa, että seuraavaan kisaan tulevat päivitysosat parantavat Alfa Romeon suorituskykyä, sillä muuten sekä Räikköselle että suomalaisille F1-faneille on vielä pitkä ja raskas loppukausi edessä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena Paul Ricardin radalla ajettavalla Ranskan GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Vettel palasi paalukantaan Kanadassa

9.6.2019 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti maagisella aikakierroksellaan paalupaikan Kanadan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Vettel on viimeksi ollut paalupaikalla viime heinäkuussa Saksan osakilpailussa. Ferrari-tiimille kyseessä oli ensimmäinen paalu sitten maaliskuisen Bahrainin GP:n.

Ferrari-tiimi tuli vahvasti mukaan paalutaistoon lauantaina, sillä vielä perjantain harjoituksissa näytti vahvasti siltä, että Mercedes on päivitetyn voimanlähteensä ansiosta edelleen nopeimpia. Ferrarit olivat nopeita lauantain harjoituksissa eikä vauhti hyytynyt aika-ajoissa.

Vettel otti paalun ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia. Charles Leclerc oli Ferrarillaan kolmas, mutta hävisi kärkikaksikolle aika-ajoissa jo yli puoli sekuntia. Ferrarille kisasta tekee vaikean heidän heikko kisavauhtinsa, sillä pitkissä vedoissa Mercedes on ollut selkeästi nopeampia. Lähdöllä on jälleen kisan kannalta erittäin tärkeä merkitys, sillä Hamilton voi johtoon päästessään ajaa muilta helposti karkuun.

Ricciardo aika-ajon yllättäjä

Renaul-talli on ollut alkukauden suurin pettymys, sillä he ovat merkkimestaruuspisteissä vasta kahdeksantena huolimatta heidän suurista resursseistaan. Kanadan GP:n harjoituksissakaan heidän vauhtinsa ei vakuuttanut, mutta aika-ajoihin ranskalainen autonvalmistaja löysi uutta potkua. Daniel Ricciardo ajoi kirkkaasti kauden parhaimman aika-ajonsa, kun australialainen ajoi upeasti neljänneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg starttaa kisaan seitsemäntenä.

Molemmat saavat lähdössä tarkkailla Mercedeksen Valtteri Bottasta, joka epäonnistui aika-ajoissa. Bottas oli vasta kuudes, mutta vain kymmenyksenkin parannuksella hän olisi ollut kolmas. Yleensä virheetön suomalainen teki lukuisia ajovirheitä aika-ajoissa, mihin hänellä ei ole varaa, jos hän aikoo tosissaan taistella maailmanmestaruudesta tällä kaudella. Jos Hamilton voittaa Kanadassa, niin Bottaksen on päästävä palkintokorokkeelle, sillä muuten Hamiltonin täytyy syystä tai toisesta keskeyttää kertaalleen suomalaista enemmän loppukauden aikana.

Red Bull-tiimi vuorostaan jätti Max Verstappenin aikakierroksen viimeiselle minuutille, joka kostautui Haasin Kevin Magnussenin osuttua rajusti seinään lähtösuoralle kiihdytettäessä. Magnussen selvisi rytäkästä säikähdyksellä, mutta joutuu kisaan kärkikymmenikön sijaan lähtemään varikolta.

Verstappen jäi ulos aika-ajon viimeisestä osiosta, mutta nousee muiden rangaistusten myötä yhdeksänneksi. Selkeästi alakynnessä ollut Red Bull-tallikaveri Pierre Gasly starttaa kisaan viidentenä, mutta en olisi yllättynyt siitä, että tuoreella renkaalla lähtevä Verstappen tulisi selvästi tallikaverinsa edellä maaliin kisassa. Uskon, että Verstappen olisi ollut helposti aika-ajojen kolmas ilman tuota Magnussenin ulosajon tuomaa punaista lippua.

Räikkösellä jälleen vaikea viikonloppu

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ei onnistunut aika-ajoissa ja putosi ulos jo avausosiossa. Räikkönen starttaa kisaan 16:ntena, mutta pisteille pääseminen vaatii muiden ongelmia tai muista radikaalisti poikkeavaa taktiikkaa, sillä Kanadassa on yksi lyhyimmistä varikkosuorista, joten aikaa ei pala hirveästi varikolla.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi löi suomalaisen vasta toistamiseen aika-ajoissa tällä kaudella. Giovinazzi on muutaman kerran hölmöillyt kisoissa, joten 12:ntena lähtevä temperamenttinen italialainen voisi auttaa tallikaveriaan pisteille myös Kanadassa.

Kanadan GP käynnistyy legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla klo 21.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas dramaattisesti paalulle Bakussa

28.4.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi paalulle dramaattisissa aika-ajoissa Bakun huippunopealla katuradalla, kun paalusuosikki Ferrarin Charles Leclerc ajoi seinään aikakierroksellaan. Paalu oli suomalaiselle kauden toinen sekä uran kahdeksas.

Bottas kävi kovan taistelun paalusta yhdessä Mercedes-tallikaverinsa Lewis Hamiltonin kanssa, mutta tällä kertaa suomalainen oli niukasti tallikaveriaan nopeampi. Toivottavasti tällä kertaa paalumies saa hyvän lähdön, sillä kaikissa aiemmissa lähdöissä tällä kaudella on jostain syystä eturivin toisesta ruudusta ampaistu kärkeen.

Kolmanneksi jäi Ferrarin Sebastian Vettel, joka valitteli imuavun puutetta aikakierroksellaan. Vettel on ollut kuten Bahrainissa koko viikonlopun nuorempaa tallikaveriansa hitaampi, mutta tällä kertaa Leclercin ajovirhe käänsi edun moninkertaiselle maailmanmestarille. Vettelin on pakko ottaa tänään riskejä ja kuroa piste-eroa hopeanuoliin umpeen, sillä muuten mestaruustaistelu on tällä kaudella Mercedes-kuskien välinen.

Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, että pääseekö Leclerc lähtemään kahdeksantena. Jos Leclerc lähtee kärkikymmeniköstä, niin hän joutuu lähtemään kovemmilla renkailla kuin muut kärkipään kuskit, mikä voi auttaa hänet hyvinkin korkealle lopputuloksissa. Myös neljäntenä starttaavalla Max Verstappenilla on myös oma sanottavansa kärkitaistossa, mutta samaa ei voi sanoa Red Bull-tallikaveri Pierre Gaslystä, joka lähtee kisaan varikolta, sillä hän ei saapunut punnitukseen perjantaina ja aika-ajoissa hän ylitti polttoaineenvirtaukseen liittyviä rajoituksia.

Alfa Romeo kärsi rangaistuksista

Alfa Romeo-talli sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa kärkikymmenikköön aika-ajoissa, mutta valitettavasti kahdeksanneksi ajanut Antonio Giovinazzi putoaa 18:nneksi, sillä Alfa Romeo joutui vaihtamaan moottorikomponentteja hänen autoonsa ennen viikonlopun alkua.

Kimi Räikkönen oli yhdeksäs, mutta hänen aika-ajosuorituksensa hylättiin etusiiven taipuvuuden takia, minkä tuomaristo näki riittävän vakavana rikkeenä. Räikkönen joutuu näillä näkymin starttaamaan kisaan varikolta, mutta sieltäkin suomalaisella on kaiken osuessa kohdalle vielä mahdollista nousta pisteille. Olen aivan varma, että jos kyseessä olisi ollut Mercedes- tai Ferrari-tallien auto, niin he olisivat selvinneet varoituksella kuten aina FIA:n korruptoituneessa toiminnassa. Rangaistukset ovat nykyään ihan täysiä vitsejä, sillä ne perustuvat vain siihen, että kenen autoa ajat tai oletko mestaruustaistossa mukana. Nuo entiset F1-kuskit pitäisi saada pois tuolta tuomaristosta, koska nämä farssituomiot alkoivat tuon tuolileikin alkaessa.

Sergio Perez, Daniil Kvjat ja Lando Norris olivat aika-ajojen onnistujia. Perez toi Racing Pointin värit viidenneksi, Kvjat Toro Rosson kuudenneksi ja Norris McLarenin seitsemänneksi. Vuorostaan Renault- ja Haas-tallien ongelmat jatkuivat, sillä kumpikaan tiimi ei saanut autojaan viimeiseen osioon aika-ajoissa.

Lähtövalot sammuvat Bakussa klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ferrarin epäonni oli Hamiltonin voiton avain

1.4.2019 F1-kisat

Formula ykkösten Bahrainin osakilpailu tullaan muistamaan yhtenä lähihistorian parhaimmista, sillä sunnuntain kisasta ei puuttunut ohituksia ja dramatiikkaa. Koko viikonloppua Ferrarillaan hallinnut Charles Leclerc menetti avausvoittonsa moottorivikaan vain reilut 10 kierrosta ennen ruutulippua. Jälleen kerran Ferrarin epäonnesta hyötyi hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton.

Leclerc ei saanut parasta mahdollista starttia kilpailulle, sillä hän putosi paalulta kolmanneksi, kun Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel sekä Mercedeksen Valtteri Bottas pääsivät hänen edelleen. Voimakas, puuskittain tuuli häiritsi kuljettajia läpi koko kisan, minkä Bottas sai kokea jo toisella kierroksella, kun hänen ajovirheensä seurauksena Leclerc pääsi nousemaan toiselle sijalle.

Hetkeä myöhemmin Leclerc oli jo kuronut Vettelin etumatkan kiinni eikä piitannut tallimääräyksistä, sillä hän otti näyttävästi kärkipaikan itselleen moninkertaisen maailmanmestarin näpeistä. Tämän jälkeen Ferrari-tulokas teki eroa ja kontrolloi vauhtiaan muihin, kunnes hänen autostaan rupesivat tehot katoamaan. Hirveän kaukana ei ollut se, että nuorukainen olisi joutunut pysähtymään radan varteen, mutta hän pysyi rauhallisena ja lopulta turva-auto varmisti hänelle kisasta kuitenkin ensimmäisen palkintosijan kuninkuusluokassa.

Mercedes jälleen kaksoisvoittoon

Kukapa muu kuin Hamilton oli se, joka jälleen kerran hyötyi kilpakumppaniensa epäonnesta. Viime vuosina Hamilton on useasti ollut siinä asemassa, että hän on hyötynyt todella paljon muiden epäonnesta.

Kisan avauskierroksella hallitseva maailmanmestari ja Leclerc olivat lähellä osua toisiinsa, mutta ammattimiehet pystyivät pysymään erossa toisistaan. Muutenkin Bahrainissa nähtiin useita taisteluita kahden kärkitallin kuskien välillä, mitä ei ole hirveästi viime vuosina nähty. Nämä taistelut osoittavat, että tämän vuoden aerosäännöillä toisen auton seuraaminen on huomattavasti aiempaa helpompaa eli sääntömuutoksissa on kerrankin onnistuttu.

Bottas varmisti toisella sijallaan hopeanuolille jo toisen peräkkäisen kaksoisvoiton tällä kaudella. Suomalaisen pistejohto Hamiltoniin kaventui britin voiton myötä vain yhteen pisteeseen. Tuuliset olosuhteet olivat sunnuntaina Bottakselle haasteellisia, joten toivottavasti hän pystyy Kiinassa palaamaan takaisin samalle tasolle, mitä nähtiin Melbournessa.

Vettel olisi voinut olla voittotaistelussa mukana, mutta saksalainen sortui jälleen ajovirheeseen taistelussa Hamiltonia vastaan, minkä seurauksena hän tuhosi renkaansa ja joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen. Koska Vettel oli pyörähdyksessä tuhonnut renkaansa, niin nämä epätasaiset renkaat aiheuttivat kisan visuaalisemman näyn, kun saksalaisen Ferrarista irtosi kipinäsuihkun saattelemana etusiipi radan takasuoralla. Onneksi etusiipi ei lentänyt korkeammalle, sillä se olisi voinut tehdä pahaa jälkeä takana tuleville.

Loppujen lopuksi Vettel oli ruutulipulla viides, mutta jos Leclerc jatkaa vastaavanlaisia otteita kuin Bahrainissa, niin Ferrarin tallipäällikkö Matteo Binotton täytyy vakavasti harkita sitä, että onko moninkertaisesta maailmanmestarista enää ainesta Maranellon punaisten ykkösoriksi.

Räikkönen ja Alfa Romeo B-sarjan kärjessä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi virheettömästi seitsemänneksi. Tällä kertaa Räikkönen sai ajaa kilpaa muita vastaan ja suomalainen onnistuikin tekemään varsin näyttäviä ohituksia. Vuoden 2007 maailmanmestari oli lopussa aivan McLaren-tulokas Lando Norrisin kannassa, mutta Renault-kaksikon Nico Hülkenberg-Daniel Ricciardo keskeytettyä samassa mutkassa teknisiin ongelmiin, niin ruutulipulle ajettiin turva-auton perässä.

Jälleen yksi vahva ajosuoritus Räikköseltä, vaikka tämäkään viikonloppu ei ollut vielä täydellinen johtuen perjantain teknisistä ongelmista. Toivottavasti Alfa saa pian uusia päivitysosia autoonsa, sillä tällä hetkellä vuoden 2007 maailmanmestari on pisteillään nostanut Alfan niin sanotun B-sarjan ensimmäiseksi eli eniten pisteitä kolmen kärkitiimin ulkopuolisista kuljettajista.

Red Bull-tallissa on varmasti kireä tunnelma, sillä vaikka Max Verstappen oli kisassa neljäs, niin Pierre Gasly avasi pistetilinsä kahdeksannella sijallaan. Gasly taisteli suurimman osan kisasta sisartalli Toro Rosson kuljettajien kanssa, mitä ei varmasti erittäin nopeista päätöksistä tunnettu Helmut Marko kauaa katsele. Toro Rosson Alexander Albonista tuli ensimmäinen thaimaalainen kuninkuusluokan MM-pisteillä sitten 1950-luvun. En kuitenkaan usko, että Albonista on vielä muutamaan vuoteen Verstappenin tallikaveriksi, mikä ei ole suotuisa paikka oikeastaan kenellekään F1-kuskille.

Haas-talli oli Renault’n ohella yksi suurimmista pettymyksistä, sillä he olivat vielä aika-ajoissa kärkikymmenikössä, mutta yhdysvaltalaistiimillä ei ollut vauhtia laisinkaan kisassa. Näiden tallien epäonnistumisen hyödynsi Sergio Perez, joka otti vielä viime kaudella konkurssin kynnyksellä olleelle tiimille yhden pisteen.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne