Selaat arkistoa kohteelle Vettel.

Kiistanalainen aikasakko nosti Hamiltonin voittajaksi Kanadassa

10.6.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi Ferrarin Sebastian Vettelin kiistanalaisen aikasakon myötä Kanadan GP:n voittajaksi. Vettel sai aikasakon, sillä tuomaristo katsoi Ferrari-kuskin palanneen ajovirheensä jälkeen vaarallisesti radalle suoraan Hamiltonin eteen.

Paalulta startannut Vettel piti lähdössä rinnaltaan lähteneen Hamiltonin takanaan. Ferrari-kuski onnistui pitämään hallitsevan maailmanmestarin takanaan varikkopysähdysten jälkeen.

Kisan puhuttavin hetki tapahtui 48. kierroksella, kun Vettel ajautui ulos radalta avaussektorissa, mutta palasi nurmikon kautta suoraan ajolinjalle. Hamilton joutui lähes pysähtymään välttääkseen kontaktin johtajan kanssa. Pitkällisen pohdinnan jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille viiden sekunnin aikasakon, mikä jälleen kerran osoittaa, että kuinka pahasti vialla on nykyinen F1-tuomaristo.

Lähestulkoon kaikki entiset GP-kuskit ovat julistaneet tuomion naurettavaksi. On pakko olla heidän kanssaan samaa mieltä, sillä tuomaristo on tälläisillä päätöksillä tappamassa kilvanajon kokonaan kuninkuusluokasta. F1-kuskien pitäisi olla gladiaattoreita, jotka taistelevat loppuun asti radalla kymmenesosasekunneista eikä kisoja pitäisi ratkaista kabinetissa. Tämä oli vieläpä ensimmäinen kerta tällä kaudella, kun voitosta oikeasti taisteltiin kärkikuskien kesken. Tälläisillä päätöksillä ei ainakaan uusia katsojia saada ja pahimmassa tapauksessa karkotetaan jo vakiintuneita katsojia pois tv-ruutujen äärestä.

Ferrari-talli aikoo valittaa Vettelin saamasta aikasakosta, mutta mielestäni aikasakkoa ei voi mitätöidä, sillä Hamilton ei lopussa yrittänyt ohittaa johtajaa aikasakosta johtuen. Olen aika varma, että ilman aikasakkoa Hamilton olisi enemmin tai myöhemmin päässyt saksalaisen ohi, mutta ainakin kilpailulle olisi saatu rehti, urheilullinen päätös.

Bottaksen MM-haaveille kova kolaus

Mercedeksen Valtteri Bottas putosi ruudusta kuusi lähdössä seitsemänneksi, kun Nico Hülkenberg pääsi ohi pehmeiden renkaidensa turvin. Bottas maksoi kovaa hintaa lauantaisesta virheestään, sillä hänen oli äärimmäisen vaikeata ohittaa muita kuljettajia kisassa. Suomalaisella oli lopussa sen verran iso kaula, että hän pystyi tekemään ylimääräisen pysähdyksen, minkä seurauksena kisan nopeimmasta kierroksesta lisäpiste ja neljäs sija Ferrarin Charles Leclercin perässä.

Pari heikkoa viikonloppua ovat pudottaneet Bottaksen jo 29 pisteen päähän tallikaveristaan MM-pisteissä. Suomalaisen on pakko ryhtyä kuromaan piste-eroa umpeen heti seuraavasta kisasta alkaen, sillä muuten Hamilton on vastustamattomasti matkalla jälleen kohti mestaruutta.

Yhdeksäntenä lähtenyt Red Bullin Max Verstappen teki rohkeiden ohitusten sekä virheettömän ajon seurauksena nousun viidenneksi. Verstappen tuskin olisi viidettä sijaa korkeammalle päässyt, vaikka olisikin startannut kolmantena, sillä sen verran nopeampia kärkinelikko oli kisamatkalla.

Pierre Gaslyn ympärillä tuskin huhumylly laantuu, sillä viidentenä startannut Red Bull-kuski jäi vasta kahdeksanneksi. Gaslyn edelle kiilasivat Renault-kaksikko Daniel Ricciardo ja Nico Hülkenberg, joka ei ollut tyytyväinen kilpailun loppupuolella saamaansa tallimääräykseen. Ranskalainen autonvalmistaja halusi tallimääräyksellä turvata ison pistepotin, jonka ansiosta he nousivat merkkimestaruuspisteiden kahdeksannelta sijalta viidenneksi.

Viimeiset pistesijat menivät vasta 17:ntenä startanneelle Lance Strollille, joka ajoi yhden uransa parhaimmista kisoista sijoittuen yhdeksänneksi kotiyleisönsä edessä. Toro Rosson Daniil Kvjat otti viimeisen pistesijan.

Alfa Romeon vaikeuksille jatkoa

Alfa Romeon Kimi Räikkönen putosi huonon lähdön myötä alussa viimeiseksi. Räikkönen nousi muutamien ohitusten myötä aina 13:nneksi asti, mutta lopussa nähty ylimääräinen pysähdys pudotti suomalaisen 15:nneksi. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi aika näkymättömän kisan, joista ainoana näkyvänä suorituksena jäi pyörähdys avausmutkassa kisan puolivälissä. Giovinazzi nousi tallikaverinsa ylimääräisen stopin myötä 13:nneksi.

Täytyy vain toivoa, että seuraavaan kisaan tulevat päivitysosat parantavat Alfa Romeon suorituskykyä, sillä muuten sekä Räikköselle että suomalaisille F1-faneille on vielä pitkä ja raskas loppukausi edessä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena Paul Ricardin radalla ajettavalla Ranskan GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Vettel palasi paalukantaan Kanadassa

9.6.2019 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti maagisella aikakierroksellaan paalupaikan Kanadan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Vettel on viimeksi ollut paalupaikalla viime heinäkuussa Saksan osakilpailussa. Ferrari-tiimille kyseessä oli ensimmäinen paalu sitten maaliskuisen Bahrainin GP:n.

Ferrari-tiimi tuli vahvasti mukaan paalutaistoon lauantaina, sillä vielä perjantain harjoituksissa näytti vahvasti siltä, että Mercedes on päivitetyn voimanlähteensä ansiosta edelleen nopeimpia. Ferrarit olivat nopeita lauantain harjoituksissa eikä vauhti hyytynyt aika-ajoissa.

Vettel otti paalun ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia. Charles Leclerc oli Ferrarillaan kolmas, mutta hävisi kärkikaksikolle aika-ajoissa jo yli puoli sekuntia. Ferrarille kisasta tekee vaikean heidän heikko kisavauhtinsa, sillä pitkissä vedoissa Mercedes on ollut selkeästi nopeampia. Lähdöllä on jälleen kisan kannalta erittäin tärkeä merkitys, sillä Hamilton voi johtoon päästessään ajaa muilta helposti karkuun.

Ricciardo aika-ajon yllättäjä

Renaul-talli on ollut alkukauden suurin pettymys, sillä he ovat merkkimestaruuspisteissä vasta kahdeksantena huolimatta heidän suurista resursseistaan. Kanadan GP:n harjoituksissakaan heidän vauhtinsa ei vakuuttanut, mutta aika-ajoihin ranskalainen autonvalmistaja löysi uutta potkua. Daniel Ricciardo ajoi kirkkaasti kauden parhaimman aika-ajonsa, kun australialainen ajoi upeasti neljänneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg starttaa kisaan seitsemäntenä.

Molemmat saavat lähdössä tarkkailla Mercedeksen Valtteri Bottasta, joka epäonnistui aika-ajoissa. Bottas oli vasta kuudes, mutta vain kymmenyksenkin parannuksella hän olisi ollut kolmas. Yleensä virheetön suomalainen teki lukuisia ajovirheitä aika-ajoissa, mihin hänellä ei ole varaa, jos hän aikoo tosissaan taistella maailmanmestaruudesta tällä kaudella. Jos Hamilton voittaa Kanadassa, niin Bottaksen on päästävä palkintokorokkeelle, sillä muuten Hamiltonin täytyy syystä tai toisesta keskeyttää kertaalleen suomalaista enemmän loppukauden aikana.

Red Bull-tiimi vuorostaan jätti Max Verstappenin aikakierroksen viimeiselle minuutille, joka kostautui Haasin Kevin Magnussenin osuttua rajusti seinään lähtösuoralle kiihdytettäessä. Magnussen selvisi rytäkästä säikähdyksellä, mutta joutuu kisaan kärkikymmenikön sijaan lähtemään varikolta.

Verstappen jäi ulos aika-ajon viimeisestä osiosta, mutta nousee muiden rangaistusten myötä yhdeksänneksi. Selkeästi alakynnessä ollut Red Bull-tallikaveri Pierre Gasly starttaa kisaan viidentenä, mutta en olisi yllättynyt siitä, että tuoreella renkaalla lähtevä Verstappen tulisi selvästi tallikaverinsa edellä maaliin kisassa. Uskon, että Verstappen olisi ollut helposti aika-ajojen kolmas ilman tuota Magnussenin ulosajon tuomaa punaista lippua.

Räikkösellä jälleen vaikea viikonloppu

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ei onnistunut aika-ajoissa ja putosi ulos jo avausosiossa. Räikkönen starttaa kisaan 16:ntena, mutta pisteille pääseminen vaatii muiden ongelmia tai muista radikaalisti poikkeavaa taktiikkaa, sillä Kanadassa on yksi lyhyimmistä varikkosuorista, joten aikaa ei pala hirveästi varikolla.

Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi löi suomalaisen vasta toistamiseen aika-ajoissa tällä kaudella. Giovinazzi on muutaman kerran hölmöillyt kisoissa, joten 12:ntena lähtevä temperamenttinen italialainen voisi auttaa tallikaveriaan pisteille myös Kanadassa.

Kanadan GP käynnistyy legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla klo 21.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas dramaattisesti paalulle Bakussa

28.4.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas ajoi paalulle dramaattisissa aika-ajoissa Bakun huippunopealla katuradalla, kun paalusuosikki Ferrarin Charles Leclerc ajoi seinään aikakierroksellaan. Paalu oli suomalaiselle kauden toinen sekä uran kahdeksas.

Bottas kävi kovan taistelun paalusta yhdessä Mercedes-tallikaverinsa Lewis Hamiltonin kanssa, mutta tällä kertaa suomalainen oli niukasti tallikaveriaan nopeampi. Toivottavasti tällä kertaa paalumies saa hyvän lähdön, sillä kaikissa aiemmissa lähdöissä tällä kaudella on jostain syystä eturivin toisesta ruudusta ampaistu kärkeen.

Kolmanneksi jäi Ferrarin Sebastian Vettel, joka valitteli imuavun puutetta aikakierroksellaan. Vettel on ollut kuten Bahrainissa koko viikonlopun nuorempaa tallikaveriansa hitaampi, mutta tällä kertaa Leclercin ajovirhe käänsi edun moninkertaiselle maailmanmestarille. Vettelin on pakko ottaa tänään riskejä ja kuroa piste-eroa hopeanuoliin umpeen, sillä muuten mestaruustaistelu on tällä kaudella Mercedes-kuskien välinen.

Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, että pääseekö Leclerc lähtemään kahdeksantena. Jos Leclerc lähtee kärkikymmeniköstä, niin hän joutuu lähtemään kovemmilla renkailla kuin muut kärkipään kuskit, mikä voi auttaa hänet hyvinkin korkealle lopputuloksissa. Myös neljäntenä starttaavalla Max Verstappenilla on myös oma sanottavansa kärkitaistossa, mutta samaa ei voi sanoa Red Bull-tallikaveri Pierre Gaslystä, joka lähtee kisaan varikolta, sillä hän ei saapunut punnitukseen perjantaina ja aika-ajoissa hän ylitti polttoaineenvirtaukseen liittyviä rajoituksia.

Alfa Romeo kärsi rangaistuksista

Alfa Romeo-talli sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa kärkikymmenikköön aika-ajoissa, mutta valitettavasti kahdeksanneksi ajanut Antonio Giovinazzi putoaa 18:nneksi, sillä Alfa Romeo joutui vaihtamaan moottorikomponentteja hänen autoonsa ennen viikonlopun alkua.

Kimi Räikkönen oli yhdeksäs, mutta hänen aika-ajosuorituksensa hylättiin etusiiven taipuvuuden takia, minkä tuomaristo näki riittävän vakavana rikkeenä. Räikkönen joutuu näillä näkymin starttaamaan kisaan varikolta, mutta sieltäkin suomalaisella on kaiken osuessa kohdalle vielä mahdollista nousta pisteille. Olen aivan varma, että jos kyseessä olisi ollut Mercedes- tai Ferrari-tallien auto, niin he olisivat selvinneet varoituksella kuten aina FIA:n korruptoituneessa toiminnassa. Rangaistukset ovat nykyään ihan täysiä vitsejä, sillä ne perustuvat vain siihen, että kenen autoa ajat tai oletko mestaruustaistossa mukana. Nuo entiset F1-kuskit pitäisi saada pois tuolta tuomaristosta, koska nämä farssituomiot alkoivat tuon tuolileikin alkaessa.

Sergio Perez, Daniil Kvjat ja Lando Norris olivat aika-ajojen onnistujia. Perez toi Racing Pointin värit viidenneksi, Kvjat Toro Rosson kuudenneksi ja Norris McLarenin seitsemänneksi. Vuorostaan Renault- ja Haas-tallien ongelmat jatkuivat, sillä kumpikaan tiimi ei saanut autojaan viimeiseen osioon aika-ajoissa.

Lähtövalot sammuvat Bakussa klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ferrarin epäonni oli Hamiltonin voiton avain

1.4.2019 F1-kisat

Formula ykkösten Bahrainin osakilpailu tullaan muistamaan yhtenä lähihistorian parhaimmista, sillä sunnuntain kisasta ei puuttunut ohituksia ja dramatiikkaa. Koko viikonloppua Ferrarillaan hallinnut Charles Leclerc menetti avausvoittonsa moottorivikaan vain reilut 10 kierrosta ennen ruutulippua. Jälleen kerran Ferrarin epäonnesta hyötyi hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton.

Leclerc ei saanut parasta mahdollista starttia kilpailulle, sillä hän putosi paalulta kolmanneksi, kun Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel sekä Mercedeksen Valtteri Bottas pääsivät hänen edelleen. Voimakas, puuskittain tuuli häiritsi kuljettajia läpi koko kisan, minkä Bottas sai kokea jo toisella kierroksella, kun hänen ajovirheensä seurauksena Leclerc pääsi nousemaan toiselle sijalle.

Hetkeä myöhemmin Leclerc oli jo kuronut Vettelin etumatkan kiinni eikä piitannut tallimääräyksistä, sillä hän otti näyttävästi kärkipaikan itselleen moninkertaisen maailmanmestarin näpeistä. Tämän jälkeen Ferrari-tulokas teki eroa ja kontrolloi vauhtiaan muihin, kunnes hänen autostaan rupesivat tehot katoamaan. Hirveän kaukana ei ollut se, että nuorukainen olisi joutunut pysähtymään radan varteen, mutta hän pysyi rauhallisena ja lopulta turva-auto varmisti hänelle kisasta kuitenkin ensimmäisen palkintosijan kuninkuusluokassa.

Mercedes jälleen kaksoisvoittoon

Kukapa muu kuin Hamilton oli se, joka jälleen kerran hyötyi kilpakumppaniensa epäonnesta. Viime vuosina Hamilton on useasti ollut siinä asemassa, että hän on hyötynyt todella paljon muiden epäonnesta.

Kisan avauskierroksella hallitseva maailmanmestari ja Leclerc olivat lähellä osua toisiinsa, mutta ammattimiehet pystyivät pysymään erossa toisistaan. Muutenkin Bahrainissa nähtiin useita taisteluita kahden kärkitallin kuskien välillä, mitä ei ole hirveästi viime vuosina nähty. Nämä taistelut osoittavat, että tämän vuoden aerosäännöillä toisen auton seuraaminen on huomattavasti aiempaa helpompaa eli sääntömuutoksissa on kerrankin onnistuttu.

Bottas varmisti toisella sijallaan hopeanuolille jo toisen peräkkäisen kaksoisvoiton tällä kaudella. Suomalaisen pistejohto Hamiltoniin kaventui britin voiton myötä vain yhteen pisteeseen. Tuuliset olosuhteet olivat sunnuntaina Bottakselle haasteellisia, joten toivottavasti hän pystyy Kiinassa palaamaan takaisin samalle tasolle, mitä nähtiin Melbournessa.

Vettel olisi voinut olla voittotaistelussa mukana, mutta saksalainen sortui jälleen ajovirheeseen taistelussa Hamiltonia vastaan, minkä seurauksena hän tuhosi renkaansa ja joutui tekemään ylimääräisen pysähdyksen. Koska Vettel oli pyörähdyksessä tuhonnut renkaansa, niin nämä epätasaiset renkaat aiheuttivat kisan visuaalisemman näyn, kun saksalaisen Ferrarista irtosi kipinäsuihkun saattelemana etusiipi radan takasuoralla. Onneksi etusiipi ei lentänyt korkeammalle, sillä se olisi voinut tehdä pahaa jälkeä takana tuleville.

Loppujen lopuksi Vettel oli ruutulipulla viides, mutta jos Leclerc jatkaa vastaavanlaisia otteita kuin Bahrainissa, niin Ferrarin tallipäällikkö Matteo Binotton täytyy vakavasti harkita sitä, että onko moninkertaisesta maailmanmestarista enää ainesta Maranellon punaisten ykkösoriksi.

Räikkönen ja Alfa Romeo B-sarjan kärjessä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi virheettömästi seitsemänneksi. Tällä kertaa Räikkönen sai ajaa kilpaa muita vastaan ja suomalainen onnistuikin tekemään varsin näyttäviä ohituksia. Vuoden 2007 maailmanmestari oli lopussa aivan McLaren-tulokas Lando Norrisin kannassa, mutta Renault-kaksikon Nico Hülkenberg-Daniel Ricciardo keskeytettyä samassa mutkassa teknisiin ongelmiin, niin ruutulipulle ajettiin turva-auton perässä.

Jälleen yksi vahva ajosuoritus Räikköseltä, vaikka tämäkään viikonloppu ei ollut vielä täydellinen johtuen perjantain teknisistä ongelmista. Toivottavasti Alfa saa pian uusia päivitysosia autoonsa, sillä tällä hetkellä vuoden 2007 maailmanmestari on pisteillään nostanut Alfan niin sanotun B-sarjan ensimmäiseksi eli eniten pisteitä kolmen kärkitiimin ulkopuolisista kuljettajista.

Red Bull-tallissa on varmasti kireä tunnelma, sillä vaikka Max Verstappen oli kisassa neljäs, niin Pierre Gasly avasi pistetilinsä kahdeksannella sijallaan. Gasly taisteli suurimman osan kisasta sisartalli Toro Rosson kuljettajien kanssa, mitä ei varmasti erittäin nopeista päätöksistä tunnettu Helmut Marko kauaa katsele. Toro Rosson Alexander Albonista tuli ensimmäinen thaimaalainen kuninkuusluokan MM-pisteillä sitten 1950-luvun. En kuitenkaan usko, että Albonista on vielä muutamaan vuoteen Verstappenin tallikaveriksi, mikä ei ole suotuisa paikka oikeastaan kenellekään F1-kuskille.

Haas-talli oli Renault’n ohella yksi suurimmista pettymyksistä, sillä he olivat vielä aika-ajoissa kärkikymmenikössä, mutta yhdysvaltalaistiimillä ei ollut vauhtia laisinkaan kisassa. Näiden tallien epäonnistumisen hyödynsi Sergio Perez, joka otti vielä viime kaudella konkurssin kynnyksellä olleelle tiimille yhden pisteen.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Charles Leclerc valloitti paalupaikan Bahrainissa

31.3.2019 F1-ennakot

Ferrarin Charles Leclercistä tuli Ferrari-tallin historian nuorin paalumies lauantaina Bahrainin GP:n aika-ajoissa. Leclerc löi moninkertaisen maailmanmestarin ja tallikaverinsa Sebastian Vettelin lähes kolmella kymmenyksellä taistelussa paalupaikasta. Vain nykyinen tallikaveri Vettel on pystynyt saavuttamaan paalupaikan koko kuninkuusluokan historiassa nuorempana kuin monacolainen.

Leclerc on ollut läpi koko viikonlopun paremmassa vauhdissa kuin Vettel, joten paalu ei tullut isona yllätyksenä. Kysymys kuuluukin, että saako Leclerc ajaa voitosta sunnuntaina? Jos Vettel pääsee nuoren tallikaverinsa rinnalle lähdössä, niin moninkertainen maailmanmestari tulee varmasti yrittämään vaikka väkisin tallikaverinsa edelle. Ferrarilla on tietysti vielä mahdollisuus vaihtaa sijoituksia varikkotaktiikan avulla, mikäli Leclerc pystyy pitämään Vettelin takanaan lähdössä.

Mercedes-talli lähtee kisaan siis kyttäysasetelmista, joten heitä ei haittaisi, vaikka Ferrarit hieman osuisivat toisiinsa avausmutkassa. Valtteri Bottas hävisi ensimmäistä kertaa aika-ajoissa tallikaverilleen Bahrainissa, mutta pisteet jaetaan kuitenkin vasta itse kilpailussa. Bottas varsinkin oli luottavainen kisavauhtinsa suhteen, joten lähdössä olisi päästävä haastamaan jo Ferrareita.

Räikkönen jälleen kärkikymmenikössä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen oli jälleen kärkikymmenikössä, vaikka hän selvisi aiemmista osioista juuri viimeisenä jatkoon. Räikkönen oli yhdeksäs, mutta Romain Grosjeanin saama lähtöruuturangaistus nostaa suomalaisen kahdeksanteen lähtöruutuun. On mielenkiintoista nähdä, että mikä on Alfan vauhti kisapituudessa, sillä kaikki autot lukuun ottamatta kärkinelikkoa ovat erittäin lähellä toisiaan. Ainoa huolenaihe on se, että Alfalla jäivät perjantaina teknisten ongelmien takia kierrokset erittäin vähiin. Tämä näkyi varsinkin tallikaveri Antonio Giovinazzin suorituksessa, sillä hän jäi vasta 16:nneksi. Räikköseltä odotan kärkikahdeksikkoon sijoittumista, kun taas Giovinazzille tärkeintä olisi saada puhdas, virheetön ajo.

Red Bullille aika-ajot olivat kaksijakoiset, sillä Max Verstappen oli odotetusti viides, mutta Pierre Gasly jäi vasta 13:nneksi. Verstappen yrittää lähdössä varmasti haastaa edessä olevia, sillä kisavauhti ei todennäköisesti riitä heillä viidettä sijaa korkeammalle. Gaslyn puolella paineet alkavat kasvamaan, sillä hänellä oli vaikea avausviikonloppu jo Melbournessa eikä tänä viikonloppuna ole oikein löytynyt vauhtia missään vaiheessa. Nuoren ranskalaisen olisi ehdottomasti avattava pistetilinsä sunnuntaina, sillä muuten hän on jäämässä tallikaverinsa apukuskiksi loppukauden ajaksi.

Mistä McLaren löysi vauhtinsa?

McLaren-talli oli aika-ajojen suurin yllättäjä, sillä he saivat molemmat autonsa kärkikymmenikköön. Carlos Sainz oli peräti aika-ajojen seitsemäs ja Lando Norris kymmenes. Yllättävää on se, että Renault’n asiakasmoottoreilla ajava McLaren löi Renault’n tehdastiimin aika-ajoissa. Brittitiimillä on kuitenkin ollut sen verran luotettavuusongelmia, että en olisi yllättynyt, vaikka toisen matka päättyisi radan varteen kisan aikana.

Suurin pettymys oli siis Renault, joka ei saanut kumpaakaan autoaan kärkikymmenikköön. Daniel Ricciardo oli 11:s ja Nico Hülkenberg vasta 17:s. Ricciardo valitteli autonsa ajettavuutta, kun taas Hülkenbergillä oli teknisiä ongelmia juuri aikakierroksellaan. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyisikö nyt Ricciardo tekemään samanlaisia ohituksia kuin Red Bull-aikanaan.

Melbournessa lähtöruudukkoon yhdeksän vuoden tauon jälkeen palannut Robert Kubica sai kasaan vähän paremman aika-ajon Bahrainissa, vaikka hän jäikin viimeiseksi, sillä Kubica hävisi supertulokas George Russelille vain neljä sadasosaa. Muuten Williams-tallilla menee surkeasti, sillä he ovat lähes kaksi sekuntia seuraavaa autoa hitaampia sekä heillä ei ole riittävästi tällä hetkellä käytössä varaosia. Bahrainin viikonlopun alla Williams ilmoitti, että pitkäaikainen tekninen johtaja Patrick Head palaa konsultin tehtävässä tallin palkkalistoille. Headin ensimmäisinä tehtävinä on ratkaista erityisesti Kubican autoa vaivanneet mysteeriset ongelmat.

Bahrainin GP:n lähtövalot sammuvat kesäaikaan siirtymisen jälkeen iltakuudelta Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys

Hamilton jälleen paalulle Melbournessa

16.3.2019 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton siivitti hopeanuolet eturiviin lauantaisissa Australian GP:n aika-ajoissa. Toiseen ruutuun yltänyt Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas oli britin ainoa haastaja paalupaikasta. Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli jo kuudes perättäinen paalu Albert Parkin haastavalla katuradalla.

Vaikka Hamilton on hallinnut viime vuosina aika-ajoja Melbournessa, niin hän on kolmessa edellisessä Australian GP:ssä jäänyt vasta toiseksi. Tämä tilasto antaa toivoa Bottakselle siitä, että ohittamalla tallikaverin lähdössä, niin avaimet voittoon ovat hänen omissa käsissään. Pahoin kuitenkin pelkään, että Mercedes-talli järjestää Hamiltonille voiton viimeistään varikkostrategian avulla.

Ferrarin paukut jäivät piippuun

Talvitestejä suorastaan dominoinut Ferrari-talli oli iso pettymys aika-ajoissa. Nelinkertainen mestari Sebastian Vettel oli kolmas ja Ferrari-debytantti Charles Leclerc viides. Ferrarien väliin kiilasi vielä nykyisin Hondan voimanlähdettä käyttävä Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-debytantti Pierre Gaslylle kävi huonosti, sillä Red Bull luuli ranskalaisen aikakierroksen riittävän aika-ajon toiseen osioon, mutta pito parani radalla huimasti osion edetessä, minkä seurauksena Gaslyn aika ei riittänyt jatkoon.

Ferrari-leiri voi hakea positiivisuutta viime vuodesta, sillä silloin aikaero paalumies Hamiltoniin oli samaa luokkaa, mutta Vettel pysyi Hamiltonin kyydissä kisassa ja nousi voittajaksi varikkotaktiikan avulla. Verstappenin ajo vuorostaan osoitti sen, että Red Bullilla on vielä paljon töitä edessä Hondan kanssa, mikäli he aikovat saavuttaa japanilaismerkille sen ensimmäisen voiton kuninkuusluokassa sitten vuoden 2006 Unkarin GP:n.

Olen yllättynyt, mikäli kolmikosta Vettel-Verstappen-Leclerc kaikki selviävät avauskierroksesta ehjinä, sillä jokainen heistä on valmis ottamaan lähdössä riskejä hopeanuolten haastamiseksi.

Räikköseltä aika odotettu suoritus

Ferrarilta Alfa Romeolle siirtynyt Kimi Räikkönen suoriutui aika-ajosta aika odotetusti, vaikka hän oli lähellä karsiutua toisesta osiosta. Räikkönen sortui avausosiossa ajovirheeseen viimeisellä aikakierroksellaan, mutta samalla F1-sarjaan erittäin pitkän tauon jälkeen palannut Robert Kubica kärsi rengasrikon, minkä seurauksena McLarenille siirtynyt Carlos Sainz ei pystynyt näin ollen pudottamaan suomalaista jatkosta.

Räikkönen otti lopulta yhdeksännen lähtöruudun huomiseen avauskisaan, minkä pitäisi avata suomalaiselle hyvät mahdollisuudet avata Alfa Romeon pistetili jo heti kauden avauksessa. Ensimmäisen täyden kautensa kuninkuusluokassa aloittava Antonio Giovinazzi ajoi Alfa Romeo-debyytissään 14:nneksi. Giovinazzi tuntui kärsivän olosuhteista hieman kokeneempaa tallikaveriansa enemmän, mutta varmasti nuori italialainen tulee haastamaan kauden edetessä tallikaverinsa useasti.

Odotan Räikkösen sijoittuvan huomisessa kisassa vähintään seitsemänneksi. Toivottavasti myös Giovinazzi saisi pistetilinsä auki jo Melbournessa.

Lando Norrikselta uskomaton debyytti

19-vuotias Lando Norris ajoi yhden vakuuttavimmista debyyteistä kuninkuusluokassa, kun McLaren-tulokas ajoi kahdeksanteen ruutuun. Tulee mieleen erään Gilles Villeneuven debyytti Silverstonessa vuoden 1977 Britannian GP:n aika-ajoissa.

Kisassa sitten nähdään, että kuinka Norriksen hermot pitävät, sillä avausmutkat ovat erittäin ahtaita Albert Parkin katuradalla. Jos McLaren jatkaa vastaavanlaisia suorituksia kuin tänään, niin kauanko kestää, että lauantaiaamuna Suomen aikaa Sebringin 1000 mailin voittoa juhlinut Fernando Alonso nähdään jälleen McLarenin ratin takana.

Aika-ajojen onnistujiin kuului myös Haas-talli, sillä Romain Grosjean oli kuudes ja Kevin Magnussen seitsemäs. Tätä kaksikkoa kannattaa myös pitää silmällä sunnuntaisessa kisassa.

Epäonnistujiin kuului Renault-talli, sillä Nico Hülkenberg oli 11:s ennen uutta tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Hülkenberg olisi saattanut olla kärkikymmenikössä, mutta tiettävästi hän kärsi moottoririkon viimeisellä aikakierroksellaan. Ricciardo yrittää varmasti järjestää omassa kotikisassaan kunnon show’n, joten häntä kannattaa myös pitää silmällä.

Kauden avausviikonloppuahan synkistävät varhain torstaiaamun tapahtumat, sillä pitkäaikainen kilpailujohtaja Charlie Whiting menehtyi keuhkoveritulppaan juuri ennen viikonloppua. Entinen V8 Supercars -sarjan kilpailujohtaja Michael Masi on nimitetty Whitingin väliaikaiseksi seuraajaksi. Lopullinen seuraaja nimitetään ennen seuraavaa Bahrainin osakilpailua.

Kauden ensimmäiset lähtövalot sammuvat Melbournessa jo aamuseitsemän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

F1-kausiennakko 2019

10.3.2019 F1-ennakot

Formula ykköset polkaistaan käyntiin ensi viikonloppuna Australian Melbournessa. Kauden avauskisaan lähdetään jännittävistä asetelmista tapahtumarikkaiden Barcelonan talvitestien jälkeen.

Ennakkosuosikit ovat talvitestien perusteella Ferrari ja Mercedes. Varsinkin Ferrarilla puhaltavat uudet tuulet, sillä tallipäällikkö Maurizio Arrivabene sai lähteä kauden päätteeksi ja Kimi Räikkönen sai väistyä superlupaus Charles Leclercin tieltä. Arrivabenen paikalle nousi pitkään teknisenä johtajana toiminut Mattia Binotto, joka entisestä hallinnosta poiketen nimesi Sebastian Vettelin tallin ykköskuskiksi jo ennen kauden alkua.

Ferrarin vauhti oli erittäin väkevää talvitestien avausviikolla niin lyhyissä kuin pitkissä vedoissa. Avausviikon jälkeen spekuloitiin, että Ferrari olisi vauhdillisesti jopa 0,5 sekuntia Mercedestä edellä. Toista testiviikkoa häiritsi Vettelin raju ulosajo, joka johtui vanneviasta. Näyttää kuitenkin siltä, että Ferrari lähtee suurimpana ennakkosuosikkina paalulle Australiaan lähdettäessä.

Vettelin on pakko onnistua ottamaan voittoja heti alkukaudesta, sillä lähes joka vuosi Mercedes ja erityisesti Lewis Hamilton on nostanut tasoaan huimasti kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Mielenkiintoista on myös nähdä, että kuinka paljon Leclerc suostuu auttamaan nelinkertaista maailmanmestaria, sillä nuorta monacolaista Ferrari tarvitsee merkkimestaruudesta taisteltaessa.

Vaikeat talvitestit hopeanuolella

Mercedekselle testien avausviikko oli suorastaan järkytys, sillä hopeanuoli käyttäytyi radalla todella arvaamattomasti eikä vauhdissakaan ollut kehumista. Hallitseva maailmanmestaritiimi toi radikaalisti uudistetun auton jälkimmäiselle testiviikolle, mikä näytti korjaavan suurimpia ongelmakohtia.

Hamilton saattaa lähteä pieneltä takamatkalta jahtaamaan kuudetta maailmanmestaruuttaan, mutta Mercedes on viime vuosina aina pystynyt viemään autonsa kehitystä Ferraria pidemmälle kauden aikana. Valtteri Bottas yrittää uuden kisainsinöörin avustuksella jättää taakseen vaikean viime kauden. Bottaksen on saatavakin parempia tuloksia tällä kaudella, sillä testikuski Esteban Ocon tulee kyttäämään nälkäisenä suomalaisen ajopaikkaa koko kauden ajan. Voitto kauden avauskisoissa tekisi suomalaisen itseluottamukselle erittäin hyvää.

Nostaako Honda Red Bullin mestaruusjahtiin?

Red Bull -talli pääsi vihdoinkin viime kauden päätteeksi yhteistyöstä Renault’n kanssa eroon. Molempien osapuolien välit ovat olleet tulehtuneet jo kauden 2014 alusta lähtien. Red Bull liittäytyi yhteen Hondan kanssa sen jälkeen, kun sisartalli Toro Rosso aloitti viime kaudella upeasti yhteistyön japanilaisvalmistajan kanssa.

Red Bull oli suhteellisen luotettava uuden moottorivalmistajansa kanssa, vaikka ilman muutamia murheita ei kuitenkaan selvitty. Red Bullin riveihin sisartalli Toro Rossosta siirtynyt Pierre Gasly ajoi muutaman kerran ulos, mikä vaikutti myös tallikaveri Max Verstappenin testiohjelmaan. Luulen, että Gasly voi olla useasti mukana avauskierroksen kolareissa tällä kaudella.

Jos Red Bull pystyy vauhdillisesti kärkikaksikon vauhdissa ja Verstappen jatkaa samanlaista nousukiitoaan kuin viime kaudella, niin hollantilaisella voi olla tällä kaudella uransa ensimmäinen tilaisuus taistella maailmanmestaruudesta. Red Bull -tallin sisällä puhutaan siitä, että heillä on nyt vihdoinkin voimanlähde, jolla taistellaan maailmanmestaruudesta, mutta itse odotan heiltä ainakin vaikeaa alkukautta.

Pystyykö Alfa Romeo haastamaan kärkitallit?

Viime kauteen asti Sauberina tunnettu talli on talven aikana uudelleennimetty Alfa Romeo Racingiksi. Silti edelleen Sveitsin lisenssillä ajava tiimi vaihtaa täksi kaudeksi molemmat kuljettajansa, kun Leclerc siirtyy Ferrarille ja Marcus Ericsson Indycar-sarjaan. Täten Kimi Räikkönen tekee paluunsa tiimiin, jossa hän debytoi kuninkuusluokassa 18 vuotta sitten. Räikkönen saa tallikaverikseen italialaisen Antonio Giovinazzin, jolla on kahden kisan verran Sauberilta kokemusta kuninkuusluokasta.

Alfa Romeo herätti talvitesteissä huomiota erikoisella etusiivellään, jollaista ei nähdä muissa kuin Ferrarin autoissa. Pitkissä vedoissa Alfa Romeo oli nopein kolmen kärkitallin ulkopuolelta, joten Räikköseltä voidaan odottaa kärkikymmenikköön sijoittumista jo avauskisasta lähtien. Jos edessä olevat törmäävät ongelmiin, niin Melbournessa kärkiviisikkoon sijoittuminen ei ole utopistista.

Tasainen keskikasti lupaa ohituksia

Talvitestien perusteella näyttää siltä, että keskikasti on tasaisempi kuin vuosiin. Tällä hetkellä keskikastiin näyttäisivät kuuluvan Alfa Romeo, Renault, Racing Point (entinen Force India), Haas, Toro Rosso ja McLaren. Ainoastaan Williams -talli näyttäisi olevan muita selvästi perässä.

Useat kuljettajat kehuivat, että uudet aerosäännöt helpottivat toisen auton seuraamista talvitesteissä. Tietysti tästä ei voida vielä vetää liian suuria johtopäätöksiä, sillä talvitesteissä ajetaan erilaisilla polttoainemäärillä ja testiohjelmilla verrattaessa kisatilanteeseen.

Toivottavasti niin sanottu likainen ilma olisi vähäisempää, jolloin muun muassa Renault -talliin siirtynyt Daniel Ricciardo pystyisi tekemään samanlaisia ohituksia kuin viime vuosina Red Bullilla. Ricciardo on tällä kaudella mediatietojen mukaan kolmanneksi eniten tienaavaa kuljettaja kuninkuusluokassa, maailmanmestarikuskien Hamiltonin ja Vettelin jälkeen.

F1-kausi käynnistyy vapailla harjoituksilla siis varhain ensi viikon perjantaina Suomen aikaa. Aika-ajot ovat perinteisesti lauantaina ja itse kilpailu sunnuntaina.

Hamilton päätti mestaruuskautensa voittoon

27.11.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Abu Dhabin GP:ssä. Hamilton sai palkintokorokkeelle seurakseen Ferrarin Sebastian Vettelin sekä Red Bullin Max Verstappenin. Kauden 11. voitto kruunasi jo aiemmin maailmanmestaruuden varmistaneen Hamiltonin kauden.

Sunnuntain kisan piti olla eturivistä lähteneen Valtteri Bottaksen päivä, mutta suomalainen ei syystä tai toisesta pystynyt katsomaan renkaidensa perään yhtä hyvin kuin tallikaveri Hamilton. Bottaksen alkukausi oli vahva, mutta kauden toinen puolisko ei hirveästi huonompi olisi voinut olla. Kun tallikaveri ajaa mestariksi ja voittaa 11 kisaa, Bottaksen jäädessä ilman voittoja ja viidenneksi, niin tästä kaudesta on pakko parantaa ensi kaudella, mikäli suomalainen mielii pitää paikkansa.

Kimi Räikkösen Ferrari-ura päättyi tekniseen vikaan Abu Dhabissa. Räikkönen piti siitä huolimatta kolmannen sijansa kuljettajien MM-pisteissä tällä kaudella. Kausi oli kokonaisuutena suomalaisen paras sitten Lotus-vuosien. Suomalainen pääsi jo tiistaina kokeilemaan Sauberin tämänvuotista ajokkia Abu Dhabin rengastesteissä.

Hülkenbergin kisa päättyi voltteihin

Renault’n Nico Hülkenberg osui yhteen Haasin Romain Grosjeanin avauskierroksella, minkä seurauksena Hülkenberg lensi volttisarjan päätteeksi rengasvallin päälle. Onneksi Hülkenberg selvisi tilanteesta säikähdyksellä. Tästä keskeytyksestä huolimatta Hülkenberg oli pisteissä seitsemäs eli paras kolmen kärkitiimin ulkopuolelta. Ensi kaudeksi saksalainen saakin kirittäjäkseen Daniel Ricciardon, jolloin nähdään, että onko hänestä haastamaan moninkertaista GP-voittajaa. Renault oli jo aiemmin varmistanut neljännen sijan valmistajien sarjassa ennen Haasia.

Charles Leclerc päätti Sauber-uransa seitsemänteen sijaan. Leclerc korvaa ensi kaudesta alkaen Räikkösen Ferrari-tallissa. Sauber jäi niukasti valmistajien taulukossa kahdeksanneksi, vaikka sekä Force India että McLaren olivat vielä lähituntumassa.

F1-kausi 2019 käynnistyy tuttuun tyyliin ensi maaliskuussa Australian Melbournessa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Merkkimestaruuspisteet

Bottas eturivistä voittojahtiin päätöskisassa

25.11.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas lähtee loistavista asetelmista F1-kauden päätöskilpailuun Abu Dhabissa, vaikka joutuikin niukasti taipumaan Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltonille. Bottaksen on onnistuttava kukistamaan lähdössä Hamilton, jotta avaimet voittoon olisivat suomalaisen omissa käsissä.

Hopeanuolet valloittivat eturivin jo 57. kertaa kuninkuusluokassa, mikä nostaa heidät vain viiden päähän kaikkien aikojen ykköstilasta, vaikka Mercedes ei ole kisannut kuninkuusluokassa omana tiiminään vuosien 1955 ja 2010 välillä. Tämä tilasto kuvaa hyvin sitä dominanssia, mitä hopeanuolet ovat pitäneet yllä viimeiset viisi kautta.

Räikkösen jäähyväiset Ferrarilla

Ferrarin Kimi Räikkönen ajaa sunnuntaina viimeistä kertaa kilpaa Ferrarin tehdastallissa ennen siirtymistään Sauber-talliin ensi kaudeksi. Räikkönen jahtaa kisassa palkintokoroke-ennätystään, mutta sinne pääsemiseksi täytyy todennäköisesti ohittaa jompikumpi Mercedes-kuljettajista sekä kolmantena starttaava tallikaveri Sebastian Vettel ja onnistua pitämään Red Bull-kuskit takanaan.

Ferrarille pientä toivonkipinää tuo se fakta, että Mercedes-kuljettajien voimanyksiköissä on rutkasti kilometrejä takanaan, joten onko heistä punaisten autojen haastajiksi, mikäli Ferrarit pääsevät edelle kilpailun aikana. Red Bull-kuskit haluavat myös nousta palkintokorokkeelle, kun Daniel Ricciardo jättää jäähyväiset itävaltalaistiimille eikä ”hymyilevä aussi” voisi vaikeata loppukautta kruunata paremmin kuin palkintosijalla.

Alonson viimeinen kisa kuninkuusluokassa?

Fernando Alonso starttaa sunnuntaina toistaiseksi uransa viimeistä kertaa kuninkuusluokan osakilpailuun. Alonson tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä hämärän peitossa, mutta hän osallistuu ensi kaudella kestävyysautojen WEC-sarjan lisäksi Indianapoliksen 500 mailin kisaan.

Kaksinkertainen maailmanmestari haluaisi päättää F1-taipaleensa pistesijaan, mutta se tulee ajamalla olemaan Alonsolle todella vaikeata Abu Dhabin iltakisassa.

F1-kauden päätöskisa käynnistyy klo 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ferrarit riskitaktiikalla voittokamppailuun Brasiliassa

11.11.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton saavutti hopeanuolelle sen 100. paalupaikkansa kuninkuusluokassa Brasilian GP:n aika-ajoissa. Sadekuurot häiritsivät lauantain aika-ajoja, mutta siitä huolimatta Ferrari valitsi riskitaktiikan, joka nostaa Maranellon punaiset kisan voittajasuosikeiksi.

Ferrari otti ison riskin aika-ajojen toisessa osiossa, kun Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen ajoivat sadekuurojen välissä nopeimmat aikansa muista poiketen pehmeillä renkailla. Täten Ferrarien taktiikat ovat joustavampia olosuhteiden muutoksille, sillä he pystyvät ajamaan Mercedes-kuljettajia pidemmän avausstintin.

Red Bullin Max Verstappenia on varottava startissa, sillä hän yrittää varmasti hyödyntää superpehmeät renkaansa viidennestä lähtöruudusta. Mustina hevosina kisaan ovat kuudentena ja seitsemäntenä lähtevät Sauberit, joista tällä kertaa Marcus Ericsson oli Charles Leclerciä nopeampi.

Tuomaristo jälleen puheenaiheena

Hamilton sortui aika-ajoissa estelemään sekä Räikköstä että Sergei Sirotkinia. Tuomaristo ei edes tutkinut viisinkertaisen maailmanmestarin toimia, vaikka tällä kaudella on pienemmistäkin rikkeistä jaettu lähtöruuturangaistuksia. Myös Vettel ei noudattanut auton punnituksessa sovittuja sääntöjä, minkä huipuksi Ferrari-kuski vielä rikkoi FIA:n punnituslaitteen. Molemmille kuljettajille olisi mielestäni pitänyt antaa kolmen lähtöruudun rangaistukset. Tuomaristo ”rankaisi” Vetteliä vain huomautuksella ja pienellä rahasakolla, mikä nosti jälleen puheet ammattituomareiden palkkaamisesta kuninkuusluokkaan.

McLaren-tallille ei kuulu kuninkuusluokassa positiivisia asioita, mutta kuninkuusluokan ulkopuolelta kuului eilen uutisia, kun McLaren julkisti osallistuvansa ensi toukokuussa ajettavaan Indianapolisin 500 mailin kisaan yhdessä Fernando Alonson kanssa. Alonso saa näin ollen uuden mahdollisuuden tavoitella moottoriurheilun triplakruunua, kun hän jättää formula ykköset tämän kauden päätteeksi.

Brasilian osakilpailu käynnistyy iltaseitsemän jälkeen Suomen aikaan.

Lähtöjärjestys