Selaat arkistoa kohteelle verstappen.

Verstappenin yllätyspaalun vei hölmö sääntörikkomus

27.10.2019 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen otti alustavan paalupaikan lauantaisissa Meksikon GP:n aika-ajoissa. Verstappen sai kuitenkin tuomaristolta kolmen lähtöruudun rangaistuksen kilpailuun, sillä Red Bull-kuski ei hiljentänyt vauhtiaan Valtteri Bottaksen aiheutettua keltaiset liput radan viimeisessä mutkassa.

Näin yllättäen tämän kauden paalukuninkaaksi noussut Ferrarin Charles Leclerc starttaa jo seitsemännen kerran tällä kaudelta paalulta. Leclercin rinnalta starttaa tallikaveri Sebastian Vettel, joka lähdössä metsästää Sotshin lähdön toisintoa. Kolmanneksi nousee Mercedeksen Lewis Hamilton ennen lähtöruuturangaistuksen saanutta Verstappenia.

Jos Ferrarit taistelevat keskenään lähdössä, niin Hamilton tai Verstappen voi hyvinkin hyötyä imuavusta. Radan ensimmäiseen mutkaan mahdutaan useampi auto rinnakkain, mutta minulla on sellainen fiilis, että avausmutkan jälkeen voi hyvinkin tänään tapahtua osumisia kärkiautojen välillä. Toiseen ja kolmanteen mutkaan saatetaan juuri ja juuri mahtua kaksi rinnakkain.

Renkaat ovat myös tänäkin vuonna suuri mysteeri kaikille talleille. Kärkikuusikko starttaa kisaan muusta kärkikymmeniköstä poiketen keskikovilla renkailla, joten se antaa kärkiautoille hieman enemmän joustovaraa taktiikassa. Kysymys kuuluukin, että uskaltaako joku yrittää yhden pysähdyksen taktiikkaa, sillä rengaskuluma todennäköisesti ajaa kaikki kahdelle pysähdykselle.

Pääseekö Räikkönen pisteille?

Alfa Romeon Kimi Räikkönen sekä Antonio Giovinazzi jäivät jälleen toiseen osioon aika-ajoissa. Räikkönen oli 14:s ja Giovinazzi 15:s. Räikkönen ei ole saanut pisteitä sitten elokuisen Unkarin osakilpailun, joten viiden kisan mittainen pisteetön putki olisi hyvä päättää Meksikossa. Jos suomalaiskuski pystyy huolehtimaan keskikovista renkaistaan, niin kaksi stinttiä keskikovilla sekä lopussa lyhyt stintti pehmeillä voisi nostaa Alfa-kuskin takaisin pistesijoille.

Renault-tallin molemmat autot hylättiin pistesijoilta Japanissa, sillä ranskalaisvalmistajan autoista löytyi automaattinen jarrubalanssijärjestelmä. joka on säännöissä tiukasti kielletty. Meksikon aika-ajoissa vauhti ei ollut mairittelevaa, sillä Nico Hülkenberg jäi 12:nneksi ja Daniel Ricciardo 13:nneksi. Renault tarvitsee kipeästi pisteitä taistelussa Toro Rossoa vastaan, sillä italialaistiimin autot lähtevät yhdeksäntenä ja kymmenentenä. Näin Renault’lle voi avautua ensimmäisellä stintillä mahdollisuus vapaan rengasvalinnan myötä nousta kilpailijoidensa edelle.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla klo 21.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottas ylivoimaiseen voittoon Japanissa

14.10.2019 F1-kisat

Mercedeksen Valtteri Bottas juhli voittoa varhain sunnuntaiaamuna Suomen aikaa Japanin Suzukassa. Bottaksesta tuli ensimmäinen Suzukan voittaja, joka on startannut toisesta rivistä. Mercedeksen suomalaiskuski nousi samalla kolmanneksi suomalaisten voittotilastossa ohi Keke Rosbergin.

Mercedes-kuskit lähtivät haastajina Japanin osakilpailuun, sillä Ferrari-kuskit miehittivät eturivin poikkeuksellisesti sunnuntaina ajetuissa aika-ajoissa. Taifuuni perui kaikki ajot lauantailta, joten aika-ajot siirtyivät sunnuntaille.

Lähtö ja ensimmäiset mutkat olivat jälleen kisan kannalta ratkaisevia. Paalumies Sebastian Vettel liikkui lähtöruudussaan jo ennen lähtövalojen sammumista, joten Bottas pääsi nappilähdöllä helposti kärkeen, sillä myös eturivistä lähtenyt toinen Ferrari-kuski Charles Leclerc ei myöskään saanut hyvää lähtöä. Red Bullin Max Verstappen otti viidennestä lähtöruudusta hyvän lähdön, minkä seurauksena nämä nuoret lahjakkuudet osuivat toisiinsa kakkosmutkassa. Verstappen yritti jatkaa kisaa, mutta auton kokemat vauriot oli liian mittavia, joten hän joutui lopulta keskeyttämään.

Leclerc oli kolmantena ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia, mutta Ferrari-kuskin etusiiven päätylevy oli pahasti vaurioitunut, mikä pettikin muutaman kierroksen jälkeen takasuoralla ennen kuin Ferrari otti monacolaisen sisään. Alustavasti Hamilton oli yhdellä stopilla, kun taas Bottas ja Vettel kahdella, mutta odotettua suurempi rengaskuluma pakotti Mercedeksen vaihtamaan hallitsevan maailmanmestarin myös kahden pysähdyksen taktiikkaan.

Täten Bottas ajoi ensimmäiseen voittoonsa sitten huhtikuun Bakun osakilpailun. Yli 10 sekunnin päässä suomalaisesta tuli toisena maaliin Vettel, joka onnistui pitämään Hamiltonin takanaan. Mielestäni Mercedes-talli odotti liian kauan Hamiltonin pysähdystä, sillä jos hänet olisi aiemmin otettu sisään, niin hän olisi pystynyt uusilla renkailla paineistamaan Vetteliä jo heti stintin alussa.

Mercedes-talli varmisti jo Suzukassa tämän kauden valmistajien maailmanmestaruuden. Mercedes jakaa nyt ennätyksen kuuden peräkkäisen valmistajien mestaruuden kanssa yhdessä Ferrarin kanssa (1999-2004). Samalla muut kuin Mercedes-kuskit menettivät matemaattiset mahdollisuutensa tämän kauden maailmanmestaruuteen.

Leclerc nousi ylimääräisestä pysähdyksestä huolimatta kuitenkin kuudenneksi, mutta tuomaristo lätkäisi kaksi aikarangaistusta Ferrari-kuskille kisan jälkeen, mitkä pudottivat hänet seitsemänneksi. Aikarangaistukset tulivat kolarista Verstappenin kanssa sekä ajamisesta pahasti vaurioituneella etusiivellä. Tuomaristo jatkaa siis sekavalla linjallaan, vaikka heidän piti puuttua tällä kaudella ajamiseen minimaalisesti. Sekavuus johtuu siitä, että uusia kuljettajia tai pienempiä talleja rankaistaan kovemmin kuin muita.

Albonilta uran paras suoritus

Red Bullin Alex Albon on vakiinnuttamassa ajopaikkaansa nykyisessä tallissa neljännellä sijallaan, mikä on thaimaalaisen paras kuninkuusluokassa. McLarenin Carlos Sainz jatkoi vahvoja otteitaan viidennellä sijallaan, minkä ansiosta Sainz nousi MM-pisteissä jo kuudenneksi. Renault’n Daniel Ricciardo nousi mahtavasti takajoukoista Leclercin rangaistuksen myötä kuudenneksi. Ricciardon tallikaveri Nico Hülkenberg oli kymmenes. Racing Point on kuitenkin nostanut protestin Renault’n sääntöjenvastaista jarrubalanssijärjestelmää vastaan, joten Japanin GP:n lopputulokset ovat vielä epävirallisia.

Racing Pointin Sergio Perez oli onnekas, sillä Toro Rosson Pierre Gasly töytäisi hänet seinään kisan viimeisellä kierroksella, mutta ruutulippua olikin näytetty johtajalle jo kierrosta aiemmin, joten lopputulokset määräytyivät 52 kierroksen jälkeen, kun kisaa olisi pitänyt ajaa 53 kierrosta. Täten Gasly oli kahdeksas ennen Pereziä.

Alfa Romeon vaikeudet jatkuivat myös Suzukassa. Kisavauhtia löytyi ainoastaan pehmeillä renkailla, mutta kisan alussa käytetyillä kovemmilla rengasseoksilla vauhti oli aivan surkeaa. Kimi Räikkönen ajoi kisan lopussa yli 20 sekunnin eron kiinni tallikaveriinsa ennen kuin Antonio Giovinazzi pysähtyi vain muutama kierros ennen ruutulippua. Räikkönen 14:s ja Giovinazzi 16:s ruutulipulla. Näin Räikkösen pisteetön putki on kasvanut jo viiden osakilpailun mittaiseksi, joten Alfa Romeo joutuu tyytymään maksimissaan kahdeksanteen sijaan valmistajien sarjassa tällä kaudella.

F1-kausi siirtyy seuraavaksi Pohjois-Amerikkaan, kun kahden viikon päästä ajetaan Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin moottoriradalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamiltonille jo seitsemäs Unkarin valloitus

5.8.2019 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton nousi toisesta rivistä Unkarin GP:n voittoon sunnuntaina, minkä avulla hallitseva maailmanmestari lisäsi johtoaan entisestään MM-sarjassa. Hamiltonille voitto oli jo seitsemäs Hungaroringillä.

Paalulta startannut Red Bullin Max Verstappen piti lähdössä kärkipaikkansa, kun toisesta ruudusta lähtenyt Mercedeksen Valtteri Bottas joutui tallikaveri Hamiltonin hiillostamaksi. Bottas jätti tallikaverilleen liian paljon tilaa toisessa mutkassa, minkä Hamilton häikäilemättä hyödynsi edukseen. Kolmannessa mutkassa Hamilton painosti tallikaverinsa leveäksi, jolloin Bottaksen eturengas osui hallitsevan mestarin takarenkaaseen. Bottas menetti vauhtia seuraavalle suoralle, jolloin Ferrarin Charles Leclerc lähti ohittamaan ulkokautta neljänteen mutkaan tultaessa, minkä seurauksena Leclerc osui mutkaan kääntyessään Bottaksen etusiipeen.

Etusiiven vaurio hidasti selvästi Bottaksen vauhtia, mutta outoa oli se, että kuinka kauan Mercedeksellä kesti reagoida tilanteeseen. Tämä hidas reagointi maksoi suomalaiselle älyttömästi aikaa, mikä tarkoitti sitä, että haaveet kärkisijoista voitiin unohtaa jo avauskierroksilla.

Kovaa taistelua voitosta

Hamilton pysyi hyvin Verstappenin vauhdissa mukana, kunnes Red Bull-kuski vaihtoi alleen kovat renkaat. Hallitseva maailmanmestari yritti tämän jälkeen ajaa kovia kierrosaikoja, mutta hollantilainen ajoi uusilla renkailla vain kovempaa. Mercedes otti MM-sarjan johtajan sisään kuusi kierrosta myöhemmin eikä Verstappenin kuuden sekunnin johto kauaa kestänyt.

Hamilton yritti uhkarohkeasti ohittaa Verstappenin ulkokautta neljännessä mutkassa, mutta ei aivan pystynyt pitämään autoaan rataviivojen sisällä. Hetkeä myöhemmin hallitseva mestari pyydettiin sisään, joten Mercedes vaihtoi lennossa kahteen pysähdykseen. Aluksi näytti, että kovilla renkailla ajava Red Bull-kuski pystyisi pitämään keskikovilla renkailla ajavan haastajan takanaan, kunnes Hamilton alkoi kuromaan eroa parhaimmillaan jopa kahdella sekunnilla kiinni.

Verstappenin renkaat olivat erittäin kuluneet vajaat kymmenen kierrosta ennen maalia, jolloin Hamilton hyökkäsi ulkokautta ensimmäisessä mutkassa ja onnistui nousemaan kärkeen. Verstappen kävi tämän jälkeen varikolla, jotta hän pystysi yrittämään kisan nopeinta kierrosta, sillä ero Ferrareihin oli lähes minuutin luokkaa.

Hamilton ajoi jo kauden kahdeksanteen voittoonsa ja kuninkuusluokassa kyseessä oli jo uran 81. voitto. Verstappen oli toinen ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä, joka kahden pysähdyksensä ansiosta ohitti tallikaveri Leclercin viimeisillä kierroksilla. Vettel on ajanut nyt kaksi erinomaista viikonloppua peräkkäin, vaikka Ferrarin vauhti on muuten ollut todella heikkoa suhteessa muihin kärkitiimeihin.

Räikkönen jälleen erinomainen

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi varmasti pisteille Hungaroringillä. Kymmenentenä lähtenyt Räikkönen nousi jo avauskierroksella Haasin Romain Grosjeanin ja Red Bullin Pierre Gaslyn edelle. Jos he olisivat pysähtyneet kierrosta aiemmin, niin kuudes sijakin olisi ollut mahdollinen. McLarenin Lando Norris putosi huonon pysähdyksen takia suomalaisen taakse, kun taas Gasly nousi kierrosta aiemman pysähdyksen ansiosta Alfa Romeo-kuskin edelle.

McLarenin Carlos Sainz oli viides kuten viikko sitten Hockenheimissa. Gasly oli kuudes, mutta hävisi jälleen kierroksen tallikaveri Verstappenille. Räikkönen piti lopussa vielä Bottaksen takanaan, joka nousi lopulta kahdeksanneksi. Bottas jäi pitkäksi aikaa Renault’n Daniel Ricciardon taakse, mikä pakotti suomalaisen tekemään tallikaverin tavoin toisen pysähdyksen.

Hamilton lähtee kesätauolle 62 pisteen johtoasemassa, joten Bottas tarvitsee täydellisiä viikonloppuja kauden jälkimmäisellä puoliskolla, mikäli hän mielii pitää edes seitsemän pisteen päässä olevan Verstappenin takanaan. Kesätauon aikana pitäisi myös ratketa suomalaisen ensi kauden kuviot, joista toivottavasti kuullaan jo mahdollisimman pian uutisia.

Norris putosi siis huonon pysähdyksen takia lopulta yhdeksänneksi, kun taas Toro Rosson Alex Albon jatkoi pisteputkeaan kukistamalla tallikaveri Daniil Kvjatin useamman mutkan kestäneessä taistelussa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle. Kauden jälkimmäinen puolisko käynnistyy elokuun viimeisenä viikonloppuna Belgian Spasta.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruuspisteet

Verstappenille avauspaalu Unkarissa

4.8.2019 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappenista tuli Formula 1 -historian 100. paalukuski, kun hän ajoi ensimmäistä kertaa paalupaikalle kuninkuusluokassa Unkarin Hungaroringin radalla. Verstappenin paalu oli Red Bullin neljäs hybridikaudella ja ensimmäinen moottorivalmistaja Hondalle sitten kauden 2006 Australian osakilpailun.

Verstappen on ollut koko viikonlopun kovassa vauhdissa, joten paalu ei ollut yllätys, sillä varsinkin radan keskisektorin pitäisi olla kuin tehty Red Bullille. 21-vuotiaan nuorukaisen suorituksen arvoa nostaa jälleen se tosiasia, että tallikaveri Pierre Gasly jäi lähes sekunnin päähän kuudenneksi. Red Bull-pomo Helmut Marko vakuutteli ennen viikonloppua, että Gasly saa pitää paikkansa loppukauden ajan, mutta tämänkaltaisten esitysten jatkuessa, niin sitä on vaikeata uskoa.

Mercedeksen Valtteri Bottas hävisi paalun vain 18 tuhannesosalla. Bottakselle eturivin lähtöruutu oli tärkeä asia sopimusneuvotteluja ajatellen. Mercedeksen tallipäällikkö paljasti lauantaina, että Bottas taistelee kisakuskin paikasta yhdessä tallin testikuski Esteban Oconin kanssa. Suomalaisen täytyisi mielellään ottaa lähdössä Verstappenin päänahka ja pitää johtopaikkansa ruutulipulle saakka.

Toisessa rivissä nähdään harvinaisesti Mercedeksen Lewis Hamilton ja Ferrarin Charles Leclerc. Hamilton oli vielä viimeisten harjoitusten nopein, mutta hallitseva maailmanmestari valitteli autonsa ajettavuutta iltapäivän aika-ajoissa. Mercedes-kuski toivoi vauhdin parannusta kisapituudessa. Leclerc selvisi säikähdyksellä ulosajostaan avausosiossa. Ferrari-tulokas onnistui jälleen kerran kukistamaan moninkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin aika-ajoissa. Saa nähdä, että onko Ferrareista haastamaan hopeanuolia itse kisassa.

Räikkönen jälleen kärkikymmenikössä

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi jälleen kärkikymmenikköön aika-ajoissa. McLaren sai Unkarissa molemmat autonsa kärkikymmenikköön, kun Lando Norris oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Haasin Romain Grosjean oli McLarenien ja Räikkösen välissä.

Vahvasti näyttää siltä, että Räikkönen taistelee ainoana Alfa-kuljettajana pisteistä, sillä Antonio Giovinazzi oli aika-ajojen 14:s, mutta sai Racing Pointin Lance Strollin estelystä vielä lähtöruuturangaistuksen sunnuntain kilpailuun.

Williamsin George Russell ajoi selvästi kauden parhaimman aika-ajonsa, kun hän jäi niukasti ulos aika-ajon toisesta osiosta. Russell voitti tallikaveri Robert Kubican peräti 1,3 sekunilla. Giovinazzin saama rangaistus nostaa brittikuskin 15:nneksi.

Renault’n Daniel Ricciardo pilasi aika-ajonsa, kun hän yritti väkisin ohittaa muita kuljettajia aikakierrokselle lähdettäessä. Ricciardo jäi täten vasta 18:nneksi. Vaikka taloudellisesti siirto Renault-talliin oli australialaiselle kannattava, niin maineelle siirto on tehnyt paljon vahinkoa. On vaikea nähdä, että lähitulevaisuudessa kärkitiimit olisivat Ricciardon perässä kuten 12 kuukautta aiemmin.

Unkarin GP:n lähtövalot sammuvat klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Verstappen Hockenheimin sadekaaoksen kuningas

29.7.2019 F1-kisat

Formula ykkösissä nähtiin moderni klassikkokisa, kun sadekeli sekoitti voimasuhteita täydellisesti Saksan GP:n näyttämöllä Hockenheimissa sunnuntaina. Mielestäni kyseessä oli paras kilpailu sitten vuoden 2012 Brasilian GP:n.

Aloitetaan Red Bullin Max Verstappenista, joka oli sadekelin kuningas Hockenheimissa. Lähtö ei onnistunut kuten Itävallassa, mutta se ei lannistanut Verstappenia, joka olisi ilman Valtteri Bottaksen peittelyä saanut johtajan kiinni jo kisan alkupuolella. Kun Lewis Hamilton ajoi ulos selvästä johtoasemasta, niin Red Bull-kuski nousi kärkeen ja ei sortunut yhtä pyörähdystä lukuun ottamatta virheisiin.

Red Bullin varikkomiehistö vielä onnistui tekemään ennätysnopeita pysähdyksiä, joten Verstappen pystyi lopussa kontrolloimaan eroaan muihin, kun hän ajoi toiseen voittoonsa viimeisessä kolmessa kisassa. Hamiltonin pistejohto on vielä 63 pistettä, mutta Red Bull-kuski voi saada Hamiltonin hikoilemaan jo loppukauden aikana taistelussa maailmanmestaruudesta.

Vähintään yhtä suuri voittaja oli toiseksi ajanut Ferrarin Sebastian Vettel, joka joutui lähtemään kisaan koko porukan viimeisenä, kun tekninen vika esti moninkertaisen maailmanmestarin osallistumisen lauantaisiin aika-ajoihin. Vettel teki maltillista nousua läpi kisan, mutta oikeastaan vasta radan kuivuessa nähtiin Ferrarin todellista vauhtia. Toivottavasti loppukauden aikana myös Ferrari pystyisi Red Bullin ohella haastamaan Mercedestä kisasta toiseen.

Yllättäjä palkintokorokkeella

Lauantaina esikoisensa syntymästä riemastunut Toro Rosson Daniil Kvjat ajoi ehkäpä sunnuntaina elämänsä kilpailun, kun hän oli ruutulipulla peräti kolmas. Kvjatille kyseessä oli ensimmäinen palkintosija sitten Unkarin GP:n 2015. Venäläiskuski sai Red Bullin akatemiasta potkut kesken kauden 2017, minkä jälkeen hän toimi kauden 2018 Ferrarin varakuskina, kunnes hän palasi Toro Rossolle täksi kaudeksi, joten viimeiset pari kautta ovat olleet hänelle aikamoista vuoristorataa.

Honda sai näin ollen ensimmäistä kertaa kaksi voimanlähteellään ajavaa kuljettajaa palkintokorokkeelle sitten vuoden 1992 Portugalin osakilpailun. Toro Rossolle kyseessä oli ensimmäinen palkintosija sitten Vettelin ajettua historialliseen voittoon Monzassa 2008. Muutenkin palkintosijat ovat olleet tiimille harvinaisia, sillä Toro Rosso perustettiin peränpitäjä Minardi-tallin raunioille.

Kvjat nousi kolmannen sijansa myötä pistetaulukossa peräti yhdeksänneksi ja vankisti asetelmiaan keskustelussa Red Bullin Pierre Gaslyn mahdollisena korvaajana. Gasly lähti neljäntenä, mutta putosi todella nopeasti joukon häntäpäähän, kun hän kärsi pidon puutteesta. Red Bull-kuski oli tekemässä nousua takajoukoista pisteille, kun hän osui yhteen Toro Rosson Alex Albonin kanssa. Gasly joutui keskeyttämään, kun taas Albon ajoi ruutulipulle kuudentena.

Saa nähdä, että pitääkö äkkipikaisista päätöksistään tunnetun Helmut Markon pinna enää pitkään, mikäli Gaslyn tulokset eivät tästä kohene. On harmillista, että erittäin sympaattinen Gasly on ajautunut tämmöiseen tilanteeseen, sillä hän on mielestäni parempi kuljettaja kuin mitä tulokset ovat tällä kaudella osoittaneet tähän mennessä. Aika alkaa tiimalasissa uhkaavasti vähenemään hänen kannaltaan kisaviikonlopusta toiseen edetessä.

Racing Pointin Lance Stroll vuorostaan ajoi parhaimman kisansa sitten 2017 Bakun kisan, kun laajasti kritisoitu Stroll oli ruutulipulla neljäs. Strollin tallikaveri Sergio Perez ajoi seinään jo kisan alussa, mikä varmasti harmitti mahdollisesti jopa palkintosijasta taistellutta meksikolaista. McLarenin Carlos Sainz ajoi upeasti viidenneksi, kun hänen tallikaverinsa Lando Norris joutui keskeyttämään teknisen vian takia.

Mercedeksen juhlakisasta pannukakku

Mercedes-talli juhli kotikisassaan 125 vuotta sitten alkanutta taivaltaan moottoriurheilussa, mutta 200. juhlakilpailu ei antanut aihetta juhliin. Bottas nousi kolmannesta lähtöruudusta aivan tallikaverinsa kantaan toiseksi. Lukuisat turva-autot pitivät eron kärkikaksikon välillä pienenä.

Kisan kulku muuttui, kun kymmenennestä ruudusta jo toiseksi noussut Ferrarin Charles Leclerc liukui seinään radan viimeistä edellisessä mutkassa, mikä toi turva-auton radalle. Tämän jälkeen Hamilton syyllistyi vakavaan rikkeeseen, sillä hän ajoi slikseillä sateen kastelemalla radalla aivan ylikovaa turva-auton aikana. Hallitseva maailmanmestari ajautui ulos samassa mutkassa kuin Leclerc ja oli suorastaan onni, että hän ei osunut Leclerciin tai ratavirkailijoihin. Sen jälkeen Mercedes-kuski ajoi varikolle vielä oikaisten nurmikon kautta, mikä toi vain viiden sekunnin rangaistuksen.

Hamiltonin olisi pitänyt saada vähintään yhteensä 25 sekunnin sakko, sillä hän rikkoi vakavasti kahta sääntöpykälää. Ferrari-tallikin selvisi pelkillä sakoilla, kun he päästivät Leclercin varikolla vaarallisesti Haasin Romain Grosjeanin eteen. Jokaisesta vastaavasta rikkeestä on annettu aina viiden sekunnin aikarangaistus, mutta tuomaristo on kai päättänyt jälleen kerran muuttaa rangaistuslinjaansa tämän kauden aikana.

Alfa Romeon Kimi Räikkönen otti viidennestä lähtöruudusta upean lähdön kolmanneksi, mutta tiimillä on vielä rutkasti töitä edessä varikkopysähdysten ja rengastaktiikoiden kanssa, sillä pysähdykset olivat todella hitaita ja taktiikkamuutoksiin herättiin aina kierrosta muita myöhemmin. Räikkönen teki upean nousun seitsemänneksi ja tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi perässä kahdeksanneksi.

Ilo oli sveitsiläistallille kuitenkin ennenaikaista, sillä tuomaristo lätkäisi tuntuvan aikasakon sääntörikkomuksesta kisan jälkeen. Tuomaristo väitti, että Alfa Romeon molemmat kuljettajat käyttivät lähdössä kytkinasetuksia, jotka osittain muistuttavat luistonestoa. Omasta mielestäni kumpikaan kuski ei saanut tästä lähdössä merkittävää hyötyä eikä rangaistus ole todellakaan linjassa muiden rangaistusten kanssa. Mielestäni viiden sekunnin rangaistus olisi ollut vielä hyväksyttävissä, mutta se ei ole reilua, että isot tiimit pääsevät rikkomuksista ehjin nahoin aina jollain poikkeustapauksilla. Samat säännöt kaikille, ei tehdä tästä rakettitiedettä.

Bottas oli siis kaventamassa Hamiltonin pistejohtoa, kunnes pyörähti ja osui seinään avausmutkassa vain muutama kierros ennen ruutulippua. Tämä oli kova kolaus suomalaisen MM-haaveille sekä jatkosopimusneuvotteluissa Mercedeksen kanssa. Bottaksen ulosajo nosti Grosjeanin seitsemänneksi ennen Haas-tallikaveri Kevin Magnussenia. Hamilton sai katastrofaalisesta kisastaan huolimatta kaksi pistettä lisää pistesaldoonsa.

Isoimman pisteen saavutti Williamsin Robert Kubica, jolle pistesija oli ensimmäinen sitten 2010 Abu Dhabin GP:n, mikä on nyt uusi ennätys pistesijojen välillä. Williams-tallille kyseessä oli ensimmäinen pistesija sitten 2018 Italian GP:n. Lopputulos voi kismittää George Russelia, joka on ollut jatkuvasti Kubicaa nopeampi, mutta kun pisteitä jaetaan niin ne putosivat puolalaisen syliin.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Unkarin Hungaroringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

F1-kausiennakko 2019

10.3.2019 F1-ennakot

Formula ykköset polkaistaan käyntiin ensi viikonloppuna Australian Melbournessa. Kauden avauskisaan lähdetään jännittävistä asetelmista tapahtumarikkaiden Barcelonan talvitestien jälkeen.

Ennakkosuosikit ovat talvitestien perusteella Ferrari ja Mercedes. Varsinkin Ferrarilla puhaltavat uudet tuulet, sillä tallipäällikkö Maurizio Arrivabene sai lähteä kauden päätteeksi ja Kimi Räikkönen sai väistyä superlupaus Charles Leclercin tieltä. Arrivabenen paikalle nousi pitkään teknisenä johtajana toiminut Mattia Binotto, joka entisestä hallinnosta poiketen nimesi Sebastian Vettelin tallin ykköskuskiksi jo ennen kauden alkua.

Ferrarin vauhti oli erittäin väkevää talvitestien avausviikolla niin lyhyissä kuin pitkissä vedoissa. Avausviikon jälkeen spekuloitiin, että Ferrari olisi vauhdillisesti jopa 0,5 sekuntia Mercedestä edellä. Toista testiviikkoa häiritsi Vettelin raju ulosajo, joka johtui vanneviasta. Näyttää kuitenkin siltä, että Ferrari lähtee suurimpana ennakkosuosikkina paalulle Australiaan lähdettäessä.

Vettelin on pakko onnistua ottamaan voittoja heti alkukaudesta, sillä lähes joka vuosi Mercedes ja erityisesti Lewis Hamilton on nostanut tasoaan huimasti kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Mielenkiintoista on myös nähdä, että kuinka paljon Leclerc suostuu auttamaan nelinkertaista maailmanmestaria, sillä nuorta monacolaista Ferrari tarvitsee merkkimestaruudesta taisteltaessa.

Vaikeat talvitestit hopeanuolella

Mercedekselle testien avausviikko oli suorastaan järkytys, sillä hopeanuoli käyttäytyi radalla todella arvaamattomasti eikä vauhdissakaan ollut kehumista. Hallitseva maailmanmestaritiimi toi radikaalisti uudistetun auton jälkimmäiselle testiviikolle, mikä näytti korjaavan suurimpia ongelmakohtia.

Hamilton saattaa lähteä pieneltä takamatkalta jahtaamaan kuudetta maailmanmestaruuttaan, mutta Mercedes on viime vuosina aina pystynyt viemään autonsa kehitystä Ferraria pidemmälle kauden aikana. Valtteri Bottas yrittää uuden kisainsinöörin avustuksella jättää taakseen vaikean viime kauden. Bottaksen on saatavakin parempia tuloksia tällä kaudella, sillä testikuski Esteban Ocon tulee kyttäämään nälkäisenä suomalaisen ajopaikkaa koko kauden ajan. Voitto kauden avauskisoissa tekisi suomalaisen itseluottamukselle erittäin hyvää.

Nostaako Honda Red Bullin mestaruusjahtiin?

Red Bull -talli pääsi vihdoinkin viime kauden päätteeksi yhteistyöstä Renault’n kanssa eroon. Molempien osapuolien välit ovat olleet tulehtuneet jo kauden 2014 alusta lähtien. Red Bull liittäytyi yhteen Hondan kanssa sen jälkeen, kun sisartalli Toro Rosso aloitti viime kaudella upeasti yhteistyön japanilaisvalmistajan kanssa.

Red Bull oli suhteellisen luotettava uuden moottorivalmistajansa kanssa, vaikka ilman muutamia murheita ei kuitenkaan selvitty. Red Bullin riveihin sisartalli Toro Rossosta siirtynyt Pierre Gasly ajoi muutaman kerran ulos, mikä vaikutti myös tallikaveri Max Verstappenin testiohjelmaan. Luulen, että Gasly voi olla useasti mukana avauskierroksen kolareissa tällä kaudella.

Jos Red Bull pystyy vauhdillisesti kärkikaksikon vauhdissa ja Verstappen jatkaa samanlaista nousukiitoaan kuin viime kaudella, niin hollantilaisella voi olla tällä kaudella uransa ensimmäinen tilaisuus taistella maailmanmestaruudesta. Red Bull -tallin sisällä puhutaan siitä, että heillä on nyt vihdoinkin voimanlähde, jolla taistellaan maailmanmestaruudesta, mutta itse odotan heiltä ainakin vaikeaa alkukautta.

Pystyykö Alfa Romeo haastamaan kärkitallit?

Viime kauteen asti Sauberina tunnettu talli on talven aikana uudelleennimetty Alfa Romeo Racingiksi. Silti edelleen Sveitsin lisenssillä ajava tiimi vaihtaa täksi kaudeksi molemmat kuljettajansa, kun Leclerc siirtyy Ferrarille ja Marcus Ericsson Indycar-sarjaan. Täten Kimi Räikkönen tekee paluunsa tiimiin, jossa hän debytoi kuninkuusluokassa 18 vuotta sitten. Räikkönen saa tallikaverikseen italialaisen Antonio Giovinazzin, jolla on kahden kisan verran Sauberilta kokemusta kuninkuusluokasta.

Alfa Romeo herätti talvitesteissä huomiota erikoisella etusiivellään, jollaista ei nähdä muissa kuin Ferrarin autoissa. Pitkissä vedoissa Alfa Romeo oli nopein kolmen kärkitallin ulkopuolelta, joten Räikköseltä voidaan odottaa kärkikymmenikköön sijoittumista jo avauskisasta lähtien. Jos edessä olevat törmäävät ongelmiin, niin Melbournessa kärkiviisikkoon sijoittuminen ei ole utopistista.

Tasainen keskikasti lupaa ohituksia

Talvitestien perusteella näyttää siltä, että keskikasti on tasaisempi kuin vuosiin. Tällä hetkellä keskikastiin näyttäisivät kuuluvan Alfa Romeo, Renault, Racing Point (entinen Force India), Haas, Toro Rosso ja McLaren. Ainoastaan Williams -talli näyttäisi olevan muita selvästi perässä.

Useat kuljettajat kehuivat, että uudet aerosäännöt helpottivat toisen auton seuraamista talvitesteissä. Tietysti tästä ei voida vielä vetää liian suuria johtopäätöksiä, sillä talvitesteissä ajetaan erilaisilla polttoainemäärillä ja testiohjelmilla verrattaessa kisatilanteeseen.

Toivottavasti niin sanottu likainen ilma olisi vähäisempää, jolloin muun muassa Renault -talliin siirtynyt Daniel Ricciardo pystyisi tekemään samanlaisia ohituksia kuin viime vuosina Red Bullilla. Ricciardo on tällä kaudella mediatietojen mukaan kolmanneksi eniten tienaavaa kuljettaja kuninkuusluokassa, maailmanmestarikuskien Hamiltonin ja Vettelin jälkeen.

F1-kausi käynnistyy vapailla harjoituksilla siis varhain ensi viikon perjantaina Suomen aikaa. Aika-ajot ovat perinteisesti lauantaina ja itse kilpailu sunnuntaina.

Esteban Ocon murskasi Verstappenin voittohaaveet Brasiliassa

12.11.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen oli matkalla sensaatiomaiseen voittoon Brasilian GP:ssä, kunnes Force Indian Esteban Ocon suorastaan amatöörimäisellä virheellään taklasi Verstappenin pois kärkipaikalta. Näin voittajaksi nousi Mercedeksen Lewis Hamilton.

Oconin kisassa saama 10 sekunnin stop & go -rangaistus oli suorastaan naurettava, sillä Force India-kuski olisi pitänyt liputtaa kisasta ulos mustalla lipulla ja lätkäistä vielä päälle kilpailukieltoa. Kolarit johtoauton ja kierroksella ohitettavien kesken ovat muutenkin erittäin harvinaisia, sillä muistaakseni viimeksi vastaavaa tilanne nähtiin, kun Maxin isä Jos Verstappen ajoi päin Juan-Pablo Montoyaa juuri Brasiliassa vuonna 2001.

Mercedekselle viides tallimestaruus

Mercedes-talli pääsi juhlimaan Hamiltonin voiton myötä viidettä peräkkäistä autonvalmistajien maailmanmestaruutta. Hamiltonin ja Verstappenin seuraksi palkintokorokkeelle nousi Ferrarin Kimi Räikkönen, joka sivusi 12. palkintosijallaan henkilökohtaista yhden kauden ennätystä. Räikkönen kävi kisassa kovan taistelun Verstappenin sekä Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelin kanssa. Red Bullin Daniel Ricciardo näki vihdoinkin ruutulipun, kun hän nousi 11. ruudusta lopulta neljänneksi. Sensorivika jätti Vettelin Valtteri Bottaksen taakse kuudenneksi.

Sauberin Charles Leclerc jatkoi vahvoja suorituksiaan pitäen seitsemännen sijansa. Sauberilla on vielä teoriassa mahdollisuus nousta Force Indian ohi tallipisteissä, mutta se vaatii Marcus Ericssonilta pisteitä sekä Force India-kuskien hölmöilyjen jatkumista. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Sauber vastaaviin suorituksiin myös ensi kaudella. Räikkönen pääsee päätöskisan jälkeisissä testeissä ensimmäistä kertaa tämänvuotisen Sauberin ratin taakse, mikä on tärkeätä ensi kauden autonkehittämistä varten.

F1-kausi 2018 saadaan päätökseen kahden viikon kuluttua Abu Dhabissa.

 

Lopputulokset

 

Kuljettajien MM-pistetilanne

 

Merkkimestaruustilanne

Verstappen voittoon, Hamilton varmisti mestaruuden Meksikossa

29.10.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen nousi eturivistä toistamaan viimevuotisen Meksikon GP:n voittonsa myöhään sunnuntai-iltana Suomen aikaa. Neljäntenä ruutulipun ylittänyt Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti peräti viidennen maailmanmestaruutensa jo Meksikossa.

Verstappen nousi lähdössä paalulta lähteneen Red Bull-tallitoveri Daniel Ricciardon ohi, mutta kävi ensimmäisessä mutkassa kovan väännön toisesta rivistä lähteneen Hamiltonin kanssa. Verstappen otti johtopaikan eikä Hamilton pysynyt rengasongelmien takia haastamaan Red Bull-kuskia enää lähdön jälkeen.

Ricciardo oli tuomassa Red Bullille pitkästä aikaa kaksoisvoittoa, mutta australialaisen kisa päättyi 62. kierroksella jo kahdeksatta kertaa kesken tällä kaudella. Vaikka Verstappen jatkoikin kisan jälkeen Renault’n voimanlähteen haukkumista, niin tallipäällikkö Christian Horner kiitti voitosta myös moottoritoimittajaansa huolimatta siitä tosiasiasta, että tiimin kaksoisvoitto kaatui Ricciardon kokemaan hydrauliikkavikaan.

Mercedes-tallin kokemat rengasongelmat pudottivat Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen Ferrarien taakse neljänneksi ja viidenneksi. Kun Hamilton ajoi ruutulipulle neljäntenä, niin britti varmisti jo viidennen maailmanmestaruutensa. Vastaavaan tekoon ovat kuninkuusluokan historiassa yltäneet vain Juan Manuel Fangio sekä Michael Schumacher, joten Hamilton on viimeistään nyt lisännyt nimensä lajin suurimpien legendojen joukkoon. Voi olla, että 33-vuotiaan britin saavutuksia arvostetaan enemmän vasta vuosikymmenien päästä.

Ferrarilta torjuntavoitto liian myöhään

Ferrari-talli sai vasta ensimmäistä kertaa kesätauon jälkeen molemmat autonsa yhtäaikaisesti palkintokorokkeelle. Kimi Räikkönen otti hienon kolmannen sijan onnistuneen yhden pysähdyksen taktiikan ansiosta, vaikka kisan avauspuoliskolla näytti todella synkältä. Tuo mahdollisimman pitkälle venytetty avausstoppi mahdollisti superpehmeillä renkailla ajamisen aina ruutulipulle asti.

Sebastian Vettelin toinen sija oli laiha lohtu, sillä saksalainen on heittänyt roppakaupalla pois pisteitä tämän kauden aikana, mitkä käänsivät tiukalta näyttäneen MM-taiston lopulta selvästi Hamiltonille. Mercedes lähtee myös kuskin paikalta merkkimestaruustaiston ratkaiseviin kisoihin, sillä hopeanuolilla on peräti 55 pisteen ero ennen kahta viimeistä osakilpailua.

Merkittävää kisassa oli kärkiautojen vauhti, sillä kuudenneksi ajanut Renault’n Nico Hülkenberg hävisi kärjelle peräti kaksi kierrosta. Sauber-talli sai molemmat autonsa pisteille, kun Charles Leclerc oli seitsemäs ja viimeisiä kisojaan ajava Marcus Ericsson yhdeksäs. Sauberien väliin kiilasi yllättäen McLarenin Stoffel Vandoorne, joka saavutti ensimmäiset pisteensä sitten huhtikuun lopulla Bakussa ajetun osakilpailun. Viimeisen pistesijan otti Toro Rosson Pierre Gasly.

F1-sarja jatkuu kahden viikon päästä Brasilian Interlagosin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Ricciardo vei paalun Verstappenin nenän edestä Meksikossa

28.10.2018 F1-ennakot

Kaikki odottivat harjoituksia dominoineen Max Verstappenin ottavan paalun sunnuntaiseen Meksikon osakilpailuun, mutta se olikin hänen Red Bull-tallitoverinsa Daniel Ricciardo, joka ryösti paalun tallikaverinsa nenän edestä viimeisellä aikakierroksella.

Red Bull-tallille kyseessä oli ensimmäinen eturivin valloitus V6-hybridiaikakaudella ja ensimmäinen sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n. Ricciardolle kyseessä oli uran kolmas paalupaikka ja ensimmäinen Monacon ruhtinaskunnan ulkopuolella saavutettu ykkösruutu.

Ratkeavatko maailmanmestaruudet Meksikossa?

Red Bullien takaa lähtevät maailmanmestaruuskandidaatit Lewis Hamilton sekä Sebastian Vettel. Meksikon GP:n on päätyttävä Vettelin voittoon, jolloin Hamilton ei saa sijoittua seitsemän parhaan joukkoon, jotta maailmanmestaruusratkaisu siirtyisi Brasilian osakilpailuun. Mercedes tarvitsee 20 pistettä enemmän tämänpäiväisestä kisasta kuin Ferrari, jotta he varmistaisivat jo viidennen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Suomalaiset starttaavat sitten kolmosrivistä, kun Valtteri Bottas oli viides ja Kimi Räikkönen kuudes. Suomalaisten on vaikeata nousta voittokamppailuun ellei eturivissä tapahdu kolareita tai Meksikon tummeneva taivas repeä.

Nähdäänkö sadekelin arpapeliä?

Näyttää vahvasti siltä, että kisan lähestyessä sadekelin todennäköisyys kasvaa Meksikossa, joten kisasta voi hyvinkin tulla lukuisten turva-autojen ja jopa punaisten lippujen värittämä, mikäli sade-ennusteet pitävät paikkansa.

Red Bull-talli ei ole tällä kaudella pystynyt sadekelillä samanlaisiin suorituksiin kuin edellisinä vuosina, joten kisasta voi tulla hyvinkin mielenkiintoinen. Räikkönen on kehunut Ferrarin ajettavuutta sadekelissä aiemmin tällä kaudella, joten voisiko sadekeli olla se tekijä, jonka avulla Ferrari siirtää mestaruuskamppailun vielä Interlagosin radalle kahden viikon päähän.

Meksikon GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Räikkösestä kaikkien aikojen suomalaisvoittaja Austinissa

22.10.2018 F1-kisat

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi eturivistä suorastaan mestarillisella esityksellä Yhdysvaltain GP:n voittoon myöhään sunnuntai-iltana. Räikkönen päätti pitkän 112 kisan mittaisen voitottoman kautensa ja nousi 21 GP-voitollaan kaikkien aikojen suomalaisvoittajaksi kuninkuusluokassa.

Paalulta lähtenyt Lewis Hamilton ei mahtanut Räikköselle mitään lähtökiihdytyksessä, kun Ferrari-kuski kiilasi kärkeen ultrapehmeiden renkaidensa turvin. Tämän jälkeen suomalainen tykitti kovia kierroksia aina siihen asti, kun Red Bullin Daniel Ricciardo jäi radan varteen, mikä toi virtuaalisen turva-auton radalle.

Hamilton pysähtyi VSC:n aikana eikä pudonnut kuin vain kolmanneksi. Hallitseva maailmanmestari aloitti kovan kirin, mutta Räikkönen onnistui pitämään britin takanaan loppuun kuluneilla renkaillaan. Tämä taistelu oli lopulta kisan käännekohta, sillä MM-pistejohtaja vahingoitti renkaitaan siinä määrin, että hän joutui lopussa tekemään ylimääräisen stopin.

Näin Räikkönen nousi kärkipaikalle ennen 18:nnesta lähtöruudusta jo peräti toiseksi noussutta Max Verstappenia. Hamilton nousi kärkikaksikon kantaan kiinni eikä päässyt Verstappenin ohi kovasta yrityksestä huolimatta. Näin Räikkönen ajoi kontrolloidusti uransa 21. voittoon ja palasi korkeimmalle korokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2013 avauskisan.

Viidentenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel osui yhteen Ricciardon kanssa ja putosi 15:nneksi. Vettel kuitenkin painosti lopussa Mercedeksen Valtteri Bottaksen virheeseen ja piti MM-haaveensa vielä elossa neljännellä sijallaan.

Hylkäyksiä kisan jälkeen

Force Indian Esteban Oconin ja Haasin Kevin Magnussenin suoritukset hylättiin kisan jälkeen. Force Indian ranskalaiskuski hylättiin sen takia, että tuomaristo totesi hänen ylittäneen avauskierroksella polttoaineen maksimivirtauksen, kun taas Haasin tanskalaiskuski hylättiin liiallisesta (0,1 kiloa) polttoaineen käytöstä. Ocon oli ruutulipulla alunperin kahdeksas ja Magnussen yhdeksäs.

Renault’n asema autonvalmistajien neljännellä sijalla vahvistui, kun Nico Hülkenberg oli kuudes ja Carlos Sainz seitsemäs. Viidentenä sarjassa oleva yhdysvaltalaistiimi Haas on maksanut hölmöilyllään kalliin hinnan tällä kaudella.

Hylkäykset nostivat Sergio Perezin kahdeksanneksi, Brendon Hartleyn yhdeksänneksi ja Marcus Ericssonin kymmenenneksi. Toro Rosson Hartleylle ensimmäiset pisteet sitten heinäkuisen Saksan GP:n.

F1-sirkus jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne