Selaat arkistoa kohteelle van der garde.

Sauberilla pientä valoa tunnelin päässä

15.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen kolmannessa luvussa tarkastellaan vuodesta 1993 lähtien F1-ratoja kiertänyttä Sauber-tallia.

Sauberilla oli ”kasvojen pesun paikka” kaudella 2015, sillä olihan edellinen kausi sveitsiläistallin surkein sen historiassa, kun tiimi jäi ensimmäistä kertaa ilman MM-pisteitä.

Sauberin resursseilla ei ole mahdollisuuksia haastaa kärkiautoja, sillä he eivät pysty tuomaan jatkuvasti uusia osia autoonsa. Sveitsiläistiimin ainoa toivo menestyä on tuoda mahdollisimman luotettava auto alkukauden kisoihin, missä he tänä vuonna onnistuivatkin.

Alkukaudesta Sauber keräsi vielä molempien kuljettajien toimesta MM-pisteitä, mutta syyskuun Italian GP:n jälkeen vain Felipe Nasr pystyi tuomaan niitä.

Nasr oli sensaatiomaisesti viides F1-debyytissään Australiassa, jota varjosti sveitsiläistiimin oikeustaistelu Giedo van der Garden kanssa, jonka sopimus lopulta mitätöitiin korvausta vastaan. Vuoden 2014 GP2-sarjassa toiseksi sijoittunut brassi keräsi MM-pisteitä myös Kiinasta, Monacosta, Singaporesta, Venäjältä ja Yhdysvalloista. Venäjän GP:ssä hän oli peräti kuudes.

Nasr oli MM-pisteissä 13:s, mikä oli ihan hyvä suoritus debytantille. Brassin tallikaveriksi tuli lopulta Marcus Ericsson. Caterham-tallin raunioista pelastettu Ericsson jäi kyllä pahasti tallikaverinsa varjoon, sillä ruotsalainen keräsi vain neljäsosan tiimin pistepotista.

Ericssonin parhaimmaksi sijoitukseksi jäi Australian GP:n kahdeksas sija. Tulevalla kaudella ruotsalaisen on osoitettava paremmin taitonsa, sillä ei tuolla pitäisi ajaa pelkästään rahasumman suuruudella.

Mercedes selvästi muita edellä Australian harjoituksissa

13.3.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg ja Lewis Hamilton miehittivät tuloslistan kärkisijat Australian GP:n perjantain harjoituksissa. Rosberg oli koko joukon nopein molemmissa osioissa.

Hamilton jäi vain kymmenyksen päähän tallikaverinsa kärkiajasta, joten Mercedekset ottivat odotetusti kaksi ensimmäistä sijaa harjoituksissa.

Paalupaikasta käydään kova taistelu Mercedes-kuskien välillä. Luulen, että Hamilton ei ole viime kauden tyyliin vielä näyttänyt kaikkia korttejaan, joten odotan hallitsevan maailmanmestarin ajavan huomenna paalupaikalle kauden avauskisaan.

Suomalaisilla lupaava harjoituspäivä

Ferrari osoitti, ettei sen talvitesteissä nähty vauhti ole aivan tuulesta temmattua, kun Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen miehittivät sijat kolme ja neljä iltapäivän osiossa.

Räikkönen tuskaili hieman etupään pidon kanssa, mutta olen varma, että sekin saadaan kuntoon huomiseen mennessä. Odotan Ferrarien yltävän kolmanteen lähtöriviin, mutta kaiken osuessa nappiin myös toinen rivi on mahdollinen. Räikkösen on myös saatava muutaman kymmenyksen ero tallikaveriinsa kiinni aika-ajoissa.

Williamsin Valtteri Bottas ei ottanut kaikkea autostaan irti, joten odotettavissa on parannusta huomiselle. Tallikaveri Felipe Massan autossa havaittiin vesivuoto, mikä esti brasilialaisen osallistumisen toiseen sessioon.

Uskon, että Williamsilla on hyvät mahdollisuudet startata toisesta rivistä kilpailuun. Luulen, että Williamsilla on muutama kymmenys takataskussa Ferrariin nähden. Mercedes on vuorostaan sen 0,6 – 0,8 sekuntia edellä.

Puhdas kierros ratkaisevassa asemassa

Harjoituksissa nähtiin myös lukuisia pyörähdyksiä sekä Fernando Alonsoa McLarenilla tuuraavan Kevin Magnussenin ulosajo, joka tuskin jää viikonlopun viimeiseksi.

Joten huomisessa aika-ajossa täytyy onnistua ajamaan virheettömiä kierroksia, ollakseen mukana viimeisessä osiossa. Keltaisia lippuja nähdään varmasti aika-ajon aikana, joten tuurikin voi näytellä oman osansa.

Sauberilla jatkuu myös mielenkiintoinen tilanne, sillä testikuskina toiminut Giedo van der Garde väittää, että hänellä on kautta 2015 kattava sopimus sveitsiläistallin kanssa. Harjoituksissa tallin autoja ohjastivat Marcus Ericsson ja Felipe Nasr. Asian käsittely jatkuu lauantaina.

Australian GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Perjantain aamupäivän harjoitusten tulokset
Iltapäivän harjoitusten tulokset

F1 Ennakkoasetelmat 2015 osa 1.

11.3.2015 Näkökulma

Formula ykkösten MM-kausi 2015 käynnistyy tulevana viikonloppuna Albert Parkin katuradalta, Australian Melbournesta.

Seuraavassa käydään läpi tulevan kauden ennakkoasetelmia. Tänään ovat vuorossa Manor Marussia, Sauber, Lotus, Toro Rosso ja Force India.

Nimi: Manor Marussia           Voimayksikkö: Ferrari (2014)
Taustaa: Marussialta loppuivat rahat viime kauden loppupuolella, mutta talli pelastettiin uusien sijoittajien toimesta. Samalla tallin nimi vaihtui Manor Marussiaksi.

Talli sai myös uuden kuljettajakaksikon, kun britti Will Stevens sekä espanjalainen Roberto Merhi tekevät debyyttinsä kuninkuusluokassa Australiassa.

Arvio: Manorin autolla ei muita talleja haasteta, sillä kyseessä on vain vähäisesti viimevuotisesta modifioitu auto. Moottoritkin ovat Ferrarin viimevuotisia, joten Manorille ei voi kovin valoisaa tulevaisuutta ennustaa.

Nimi: Sauber C34                   Voimayksikkö: Ferrari (2015)
Taustaa: Sauberilla on takanaan sen yli 20-vuotisen historian huonoin kausi, kun talli jäi kokonaan ilman MM-pisteitä. Tämä tarkoitti sitä, että tallin piti turvata tulevaisuutensa kahdella sarjan rahakkaimmalla maksukuskilla.

Sveitsiläistiimillä on tällä hetkellä kolme kuljettajaa sopimuksen alaisena, kun Giedo van der Garde voitti oikeustaistelun tallipaikasta, mutta Sauber tulee valittamaan oikeuden päätöksestä. Mielenkiintoista on nähdä, että kuka kolmikosta van der Garde, Marcus Ericsson vai Felipe Nasr jää ilman tallipaikkaa. Sauber tarvitsisi ehdottomasti Ericssonin ja Nasrin tuomia sponsorirahoja, jotta he pystyisivät pysymään budjetissaan koko kauden ajan.

Arvio: Sauber keskittyi testeissä uusien yhteistyökumppaneiden toivossa ajamaan vain niin sanottuja pr-kierroksia, joten sveitsiläistiimiltä ei kannata odottaa suurta menestystä alkavalta kaudelta.

Kuljettajakolmikosta yksikään ei ole tulevaisuuden maailmanmestari tai edes GP-voittaja, joten se on periaatteessa täysin sama, että ketkä siellä ajavat.

Nimi: Lotus E23 Hybrid      Voimayksikkö: Mercedes
Taustaa: Lotus lähtee tulevalla kaudella hakemaan paluuta takaisin vakituisiin pistesijakamppailuihin. Viime kausi oli erittäin synkkä verrattuna kahteen edelliseen. Auton suunnittelussa epäonnistuttiin sekä Renaultin voimayksikkö oli liian tehoton ja epäluotettava.

Täksi kaudeksi brittitiimi hyppäsi Mercedeksen leiriin, joten tuntuvaa parannusta odotellaan jo pelkästään voimayksikön puolesta. Tallin kuljettajina jatkavat ranskalainen Romain Grosjean sekä venezuelalainen Pastor Maldonado.

Arvio: Lotuksella on edessään parempi kausi kuin edellinen, mutta paluuta kausien 2012-13 vireeseen ei ole. Tallin kuljettajina on kaksi erittäin kolarialtista kuskia, joten vaikka auto antaisi myöden paremmille sijoille, niin luvassa on katkenneita etusiipiä ja puhjenneita renkaita.

Nimi: Toro Rosso STR 10    Voimayksikkö: Renault
Taustaa: Toro Rossolla starttaa jo kymmenes kausi kuninkuusluokassa. Entisen Minardin raunioille Red Bullin varoilla rakennettu tiimi on saavuttanut yhden voiton sen historiansa aikana, kun Sebastian Vettel hallitsi sadekelin Monzassa kaudella 2008 paremmin kuin muut.

Italialaistiimi päätti aloittaa kauden 2015 puhtaalta pöydältä, sillä molemmat kuljettajat ovat uusia kasvoja kuninkuusluokassa. Vasta 17-vuotias hollantilainen Max Verstappen tulee tekemään historiaa Australiassa, sillä hänestä tulee F1-historian nuorin GP-kuljettaja. Verstappenin tallikaverina ajaa 20-vuotias espanjalainen Carlos Sainz juniori. Molempien kuljettajien isät ovat entisiä kilpakuljettajia. Verstappen on entinen F1-kuljettaja ja Le Mansin 24 tunnin ajon luokkavoittaja, kun taas Sainz on kaksinkertainen rallin maailmanmestari.

Arvio: Varmasti pitkä oppivuosi edessä molemmille kuljettajille varsinkin Verstappenille, jonka ympärillä on ollut valtava mediapyöritys viime syksystä lähtien. Uskon, että Toro Rossolla ajetaan kauden aikana jäännöspisteistä.

Nimi: Force India VJM08     Voimayksikkö: Mercedes
Taustaa: Force Indian tulevaisuus oli pahasti vaakalaudalla talven aikana, mikä näkyi siinä, että tallin uusi auto saatiin testiradoille vasta viimeisellä testijaksolla. Nyt talous on saatu semmoiselle pohjalle, ettei ainakaan alkukausi ole uhattuna.

Tallin kuljettajina jatkavat saksalainen Nico Hülkenberg ja meksikolainen Sergio Perez. Hülkenberg osallistuu juhannuksena myös Le Mansin 24 tunnin legendaariseen kestävyyskisaan.

Arvio: Jos auto on yhtä hyvä säästämään renkaitaan kuin edeltäjänsä, niin autolla voi olla asiaa jopa kärkiviisikon tuntumaan. Luulen vaan, että autolla ei ainakaan ennen loppukauden nopeita ratoja, ole asiaa kuin jäännöspisteistä taisteluun.

Toinen osa on luettavissa tästä.