Selaat arkistoa kohteelle Valtteri Bottas.

Milloin Hamilton tulee toiseksi?

6.7.2015 Formula, Moottoriurheilu

Usean formulafanin mielestä Britannian osakilpailu oli viihdyttävä. Olihan se minunkin mielestäni, mutta vain osittain.

Lähdössä Williams nousi kärkeen ja hetken näytti, että perinteinen talli palaa pitkästä aikaa voittojen tielle.
Kunnes Valtteri Bottakselle sanottiin radiossa ”Älä ohita”. Tallimääräyksen johdosta Lewis Hamilton siirtyi varikkokäyntien aikana kärkeen ja ajoi tyylitellen voittoon.
Nico Rosberg ajoi turvallisen oloisesti toiseksi ja Sebastian Vettel hyödynsi kisan lopussa tulleen sadekuuron ja nousi kolmanneki. Williams-tallin hölmöilyn seurauksena Felipe Massa oli neljäs ja Bottas sijoittui viidenneksi.
Kimi Räikkönen teki huonon päätöksen tulla ensimmäisenä renkaanvaihtoon sateen iskiessä. Tämän vuoksi häneltä loppui renkaista pito ja sarjan ikäpresidentti oli lopulta kahdeksas.
Teinikuski Max Verstappenin kisa päättyi harmittavasti pyörähdykseen turva-auton poistumisen jälkeen.
Hamilton kasvatti pistejohtonsa 17 pisteeseen ja mestaruustaistelu alkaa olla jo ratkennut, vaikka kautta on vielä jäljellä 10 kilpailun verran. Seuraavan kerran ajetaan hitaalla Hungaroringin radalla Unkarissa kolmen viikon kuluttua.

Vaihtelun vuoksi Bottas olisi mennyt vaikka väkisin Massan ohitse. Kun näin ei tapahtunut, niin talli hukkasi parhaimman mahdollisuutensa kilpailun voittoon. Sarjan kokonaisarvon kannalta toisen tallin voitto olisi tehnyt hyvää, sitä vaan on kyllästynyt yhden tallin dominointiin.
Kulisseissa pohditaan tulevia sääntömuutoksia. Yksi niistä voisi olla lauantaikilpailu, minkä kannalla en ole. Uudistuksia saa tehdä, kunhan ne eivät riko perinteitä. Lajin kannalta hyväksi olisi tellien riitelyn sijaan yhteisen tavoitteen työstäminen sääntöasioissa, kuten DTM-sarjassa tehdään. Tästä mainittiin viime viikon Urheilulehdessä.

Mersu on karkuteillä – taas

19.3.2015 Formula

Aurinkoinen sää helli yleisöä Australian Melbournessa, 15 autoa asettuivat ruutuihinsa, punaiset valot syttyivät vuorotellen ja sammuivat – sitten kaksi hopeanuolta painoi muilta karkuun.

Hamilton ja Rosberg ajoivat kiltisti ja hermoja säästellen ruutulipulle. Sebastian Vettel palautti Ferrarin punaiset palkintopallille, Kimi Räikkösen varikkokäynneillä vasempaan takarenkaan kiinnitys epäonnistui, tuloksena keskeytys. Valtteri Bottas kipeytti selkänsä lauantaina, eikä saanut lupaa osallistua kilpailuun. Williams-talli varautuu parhaillaan korvaavan kuljettajan ajamiseen Malesiassa ja hän voisi olla Susie Wolff, josta tulisi ensimmäinen naiskuljettaja 23 vuoteen.
Red Bullilla oli moottoriongelmia sillä Daniil Kvjatin kone hajosi ennen lähtöä ja Daniel Ricciardo oli kuudes. Tallipäällikkö Horner kitisi mediassa tyytymättömyyttään tallin vetäytymispuheilla.

Sauberin esitys oli ilahduttavaa, kun sekä Felipe Nasr että Marcus Ericsson toivat sinikeltaiset autonsa pisteille. Tästä on hyvä jatkaa, sillä oikeusjuttu ratkaitiin rahan avulla.
McLarenin kilpailu oli sysimusta, Button jäi ilman pisteitä ja Magnussenin autosta poksahti Hondan moottori ennen lähtöä.
Yhden kisan perusteella ei kannata koko kautta tuomita, vaikka tätä jauhetaan lehtien kommenttikentillä.

Jos kilpailut jatkuvat Mersujen komennossa Eurooppaan saavuttaessa, niin silloin tuomitsen kauden viime vuosien kaltaiseksi tylsyyden riemujuhlaksi. Se on ikävää kilvanajon ystäville, mutta historia osoittaa tallien ylivoimaisuutta Formula 1:sten kaltaisessa, teknisten innovaatioiden maailmassa.

F1-kausiennakko 2015

13.3.2015 Formula

Kirjoitushetkellä on jo ajettu kaksi harjoitussessiota Australian Melbournessa, mutta niiden perusteella ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä alkaneesta formulakaudesta.

Muilla talleilla on selkeä tehtävä: Ottaa Mercedes kiinni ja heitä auttaa sänntö, jonka mukaan kauden aikanakin saa kehitellä moottoreita. Toivottavasti tämä näkyy radalla, eikä tarvitse katsoa viime kauden kaltaisia lähes tylsiä kilpailuja.
Testien perusteella Mercedes-talli haluaa jatkaa sarjan valtiaana, joten Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin välisen mestaruustaiston toistumista en pitäisi yllätyksenä. Ferrarin uudistukset ovat tehonneet, Vettel ja Räikkönen ovat kehuneet autoa vuolaasti, Tallin johto on luottavainen voittojen saavuttamiseen. Tosin se saattaa vaatia pientä onnenkantamoista.

Red Bull-tallissa koittaa uusi aikakausi Vettelin lähdön myötä, kaikki työ tehdään Daniel Ricciardon eteen ja Daniil Kvyatin täytyy näyttää lahjakkuutensa, muuten hänet voidaan tuomita venäläisen rahan tuotteeksi. Tallilla oli testeissä ongelmia moottorin kanssa. Miten Renault pystyy ne ratkaisemaan?
Williams harjoitteli testeissä viime kauden heikkouttaan eli varikkopysähdyksiä ja ne voivat olla ratkaisevassa asemassa Valtteri Bottaksen voittojen kannalta. Yhteistyö Felipe Massan kanssa toimii, talli arvostaa häntä, mutta silti pidän turhan optimistisena media asettamia haaveita uran avausvoitosta. Toki se on mahdollista ennemmin tai myöhemmin.

Hondan paluu McLarenin moottoritoimittajana on alkanut murheellisesti. Ongelmat ovat vähentäneet kierrosmäärää ja sitten vielä mystinen Fernando Alonson testionnettomuus, jonka virallista selitystä kovaa tuulenpuuskaa ei haluta hyväksytä. Radikaaleimmat huhut väittävät Alonson saaneen epilepsiakohtauksen ratissa. Onko hänellä samankaltainen epilepsia, kun kirjoittajalla? Toivottavasti hän palaa radalle Malesian kilpailuun.

Lotus-talli jatkaa tutulla, viisastuneella kaksikolla Maldonado-Grosjean. Mercedeksen moottori antaa ylimääräistä potkua, joten kaiken osuessa kohdalleen palkintopallilla voi seistä mustiin pukeutunut kuljettaja.
Force Indialla ja Sauberilla on ollut talousvaikeuksia. Ensin mainittu sai vastaa viimeisiin testeihin uuden autonsa, joten viimeiset pistesijat ovat tärkeitä Vijay Mallyan johtamalle porukalle. Sauber on keskellä oikeustaistelua, kun Giedo Van der Garde haastoi sen oikeuteen sopimusrikkomuksesta. On jopa puhuttu hänen rikkaasta appiukosta, joka voisi ajaa sveitsiläistallin konkurssiin mikä olisi sääli koko formulayhteisölle. Marcus Ericssonin ja rahaa tuoneen Felipe Nasrin ajot jäivät ensimmäisissä harjoituksissa väliin osittain tämän takia.

Toro Rosso jatkaa perinteistä roolia kehitystallina Red Bullille ja ovat tälle kaudella ottaneet pienoisen riskin palkatessaan kaksi tulokasta kuljettajiksi. Jos Verstappenin poika Max tekee sunnuntaina debyytin vasta 17 vuoden iässä. Katsoin hänen isänsä ajoja, enne Maxin syntymää. Carlos Saniz junior, Rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin poika ajaa toista autoa. Red Bull odottaa molemmilta tasaisia suorituksia, jotta mahdollisuudet päästä emotalliin ovat konkreettisesti olemassa. Muuten muut kilpaluokat kutsuvat.

Marussian konkurssipesäkkeen ostanut brittiliikemies toi viime hetkellä Manor-tallin takaisin kilpailuihin. Talli tulee todennäköisesti ajamaan joukon perällä, mutta tärkeintä on tässä tilanteessä nähdä 20 autoa lähtöruudukossa odottamassa viiden punaisen valon sammumista, jolloin turbomoottorit murisevat.

Hamilton on lähellä mestaruutta

10.11.2014 Formula

Brasilian kuuman auringon alla, sambarytmien säestyksellä Iso-Britannian ylpeys ja moottoriurheilun Tiger Woodsiksi kutsuttu Lewis Hamilton haastoi tallitoveriaan viimeisille metreille asti, mutta Nico Rosberg kesti painostuksen ja voitti Interlagosin radalla ajetun kauden toiseksi viimeisen kilpailun.

Lämpimät olosuhteet laittoivat renkaat kovalle koetukselle ja useat kuljettajat kävivät vaihtamassa jo ensimmäisten kierrosten aikana tuoreemmat kumit alle. Jopa kolmella pysähdyksellä kisan läpiajaminen onnistui ainakin, jos kysyi asiaa 10:nneksi sijoittuneelta Valtteri Bottakselta. Bottaksen kisa meni kliseisesti sanottuna pipariksi, kun häneltä petti turvavyöt. Myöskään Kimi Räikkösen varikkokäynnit eivät sujuneet ihan hyvin tunkin lipsahtamisen vuoksi. Nettikirjoittelijat epäilevät Williams-tallin pilanneen tahallaan Bottaksen kisan, jotta Felipe Massa pääsisi kotiyleisön edessä palkintopallille, jonka hän myös teki ajettuaan kolmanneksi.

Kisan huvittavin tapaus oli, kun Massa ajoi vahingossa McLarenin varikkopiltuuseen omalla pysähdyksellään.

Kauden päätöskisa ajetaan kahden viikon päästä Abu Dhabissa tyypillisellä Hermann Tilken suunnittelemalla radalla, joka sisältää pitkiä suoria, tiukkoja hiusneuloja sekä syheröisen osuuden. Radan erikoispiirre on hotelli, jonka ali rata kulkee. Se ei muistuta ulkonäöltään tavallista Sokos-hotellia. Kauden päätöskisassa jaetaan kaksinkertaiset pisteet, systeemiä jota olen aikaisemmin kritisoinut. Lewis Hamiltonilla on 17 pisteen johto Rosbergiin, joten kakkossija saksalaisen voittaessa riittää hänelle uransa toiseen maailmanmestaruuteen.

Urheilunörtti kiittää ja kuittaa

Kohti nousevan auringon maata

22.9.2014 Formula, Moottoriurheilu

Nico Rosbergin Mercedes-autosta meni sähköt ennen lämmittelykierrosta ja Lewis Hamilton sai ”taistella” kynsin ja hampain voittonsa puolesta. Todellisuudessa mitään voittotaistelua ei nähty, vaan Hamilton ajoi muilta karkuun heti kilpailun alussa ja ainoastaan kolmannella varikkopysähdyksellä Sebastian Vettel siirtyi hetkeksi johtoon. Turva-auto tuli kilpailun puolivälissä pidättelemään letkaa, kuin tulivuori purkaustaan sillä Sergio Perez rikkoi etusiipensä. Muuten Singaporessa nähtiin unettavan tylsä kilpailu.

Hamiltonin ja Vettelin takana kolmanneksi ajoi Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen tunsi olevansa, kuin saunassa sillä kilpailu on fyysisesti erittäin rankka korkean lämpötilan ja mutkaisen katuradan vuoksi. Suomalaisten kisa meni jonossa ajeluksi ja lopulta Valtteri Bottaksen renkaat murenivat, jolloin niistä hävisi pito, minkä seurauksena Williams-kuljettaja jäi ilman pisteitä. Kimi Räikkönen ajoi kahdeksanneksi, eikä ollut tyytyväinen sijoitukseensa.

MM-sarjassa Hamilton otti kärkipaikan Rosbergilta kolmen pisteen erolla ennen seuraavaa osakilpailua, joka ajetaan yhdellä suosikkiradoistani, Japanin Suzukassa.

Suzukan rata on haastanut auton ja kuljettajan suorituskyvyn vuodesta 1987 alkaen, jolloin Formula ykköset ajoivat ensimmäisen Japanin Grand Prix:nsä, Radan suunnitteli hollantilainen John Hugenholtz Hondan testiradaksi vuonna 1962 ja se sisältää nopeita s-mutkia, sillanylityksen, huippunopean 130R-kaarteen, joka johtaa radan parhaimpaan ohituspaikkaan, viimeiseen šikaaniin. Japanin Grand Prix on tarjonnut aikaisempina vuosinaan huikeita mestaruuskamppailuja Sennan, Prostin, Häkkisen ja Schumacherin välillä oltuaan kalenterissa kauden viimeisten kilpailujen joukossa. Nykyvään kilpailulla ei ole suurta painoarvoa mestaruustaistossa, sillä vielä neljä kilpailua ajetaan tämän jälkeen ennen kauden päätöstä.

Kuliseissa huhutaan supersiirrosta, sillä Fernando Alonso on tyytymätön Ferrarin tämän kauden esityksiin. Honda palaa ensi vuonna McLarenin moottoritoimittajana sarjaan voittaakseen kilpailuja ja tähän tarkoitukseen Alonson paluu McLarenille voisi sopia. Ainakaan Lewis Hamiltonin kaltainen keltanokka ei olisi häntä kiusaamassa, kuten oli vuonna 2007.

Mercedes-tallilla on paljon mietittävää. Antaako talli Hamiltonin ja Rosberg taistella vapaasti maailmanmestaruudesta vai saneleeko markkinointiosasto suosikkikuljettajan, jota aletaan tukemaan? Tällaisia asioita pohditaan formulafanien keskuudessa.

Meillä on Valtteri

23.7.2014 Formula, Indycar

Saksan Grand Prix Hockenheimissa alkoi Felipe Massan ja Kevin Magnussenin yhteentörmäyksellä, kun renkaiden kosketuksesta Brasiliaisen auto lähti heittämään kuperkeikkoja. Onneksi Massa nousi ohjaamosta omin jaloin. Nico Rosberg meni muilta karkuun ja ajoi ylivoimaiseen voittoon, mutta Valtteri Bottas puolusti upeasti kakkossijaansa läpi kilpailun Lewis Hamiltonia vastaan. Myös Daniel Ricciardo ja Fernando Alonso kävivät erinomaisen kamppailun viidennestä sijasta.

Bottas on noussut tällä kaudella huippukuljettajien joukkoon ja tämän on todennut myös Sky Sportsin asiantuntija Martin Brundle sekä Williamsin apulaistallipäällikkö Claire Williams. Tämän tekstin kirjoittaja uskoo hänen yltävän muutamassa vuodessa maailmanmestaruudesta taistelevien kuljettajien joukkoon. Lisäksi hänen esiintymistaitonsa ovat erinomaiset, sillä hänellä on sujuva englannin kielen taito ja on sanavalmis haastatteluissa. Unkarin kisaa seuraavalla lomalla hän vierailee kotonaan Nastolassa ja toivottavasti käy myös uimassa.

Toronton kaduilla ajettiin kaksi mielenkiintoista Indycar-kisaa. Lauantain kisa siirrettiin sateen vuoksi sunnuntaille, joten kuljettajilla oli kaksi kisaa saman päivän aikana. Molemmat lähdöt tarjosivat ohituksia, kolareita sekä taktikointia varikolla. Voittoihin ajoivat nelinkertainen Cart-mestari Sebastien Bourdais ja Britti Mike Conway. Helio Castroneves jatkaa sarjan kärjessä, kun seuraava kisa ajetaan Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Ohiossa.

Syksyllä alkaa sähköformuloiden kilpa-sarja Formula E, jonka avulla halutaan tuoda vihreitä arvoja moottoriurheiluun. Sen vuoksi sarjassa ajetaan katuradoilla ja se on houkutellut entisiä formulakuskeja, kuten Jaime Alguersuarin sekä Jarno Trullin. Entisellä formulakuskilla viittaan formula 1:siin, sillä sitä pidetään moottoriurheilun kuninkuusluokkana.

Urheilunörtti kiittää ja kuittaa

Brittiläistä onnea

7.7.2014 Formula, Indycar, Jalkapallo

Sitä Lewis Hamilton tarvitsi voittaakseen Britannian osakilpailun Silverstonen radalla, Rosbergilta hajosi vaihdelaatikko ja hän käytti tilanteen hyödyksi ottamalla toisen voittonsa kotiyleisön edessä ja kaventamalla piste-eron tallitoveriinsa vain neljään pisteeseen.
Kilpailu alkoi ryminällä kun Kimi Räikkönen ajoi vitosmutkassa leveäksi, palasi takaisin radalle menettäen auton hallinnan, liukuen sitten kaiteeseen ja vielä radan poikki Felipe Massan eteen kaiteeseen. Onneksi Räikkönen selvisi tilanteesta nilkasta löytyvillä ruhjeilla. Ratatyöntekijät korjasivat vääntynyttä kaidetta tunnin ajan.

Päivän kuljettaja oli aivan ansaitusti Valtteri Bottas. Komea nousu 14, ruudusta toiseksi ohittaen kanssakilpailijoita sisä- ja ulkokautta huolellisella ajolla. Voittaako hän vielä ennen kauden loppua?

Poconon kolmio-ovaalilla ajettu Indycar-kilpailu oli vauhdikas, ohituksia tehtiin tiuhaan tahtiin ja vasta kierroksella 158 tarvittiin turva-autoa, kun Graham Rahal pyörähteli. Penske-tallin varikkotaktiikka toimi, sillä paalulta lähtenyt Juan Pablo Montoya otti ensimmäisen voittonsa neljääntoista vuoteen. Helio Castroneves oli toinen ja Carlos Munoz oli kolmas. Kyseessä oli sarjan historian nopein 500 mailin osakilpailu. Will Power ja Castroneves ovat tasapisteissä, mutta australialainen johtaa kahden voittonsa ansiosta sarjaa ennen ensi viikon Iowan ovaalikisaa.

Futisforumilla on porua aiheuttanut MTV:n uutispäällikön kirjoitus, jossa hän kritisoi Yle:n selostajia liiallisesta puhumisesta futismatsien aikaan. Ikävä kyllä kaikki eivät näe tv-ruutua, joten selostajista on todellakin hyötyä. Vastareaktiona kommentoijat ovat haukkuneet Mika Saukkosen, sillä hän ”pilaa” yleisurheilulähetykset. Ovatkohan pöllölaakson pojat kateellisia, kun heidän oma kanava ei voi koskaan näyttää jalkapallon mm-kisoja?

Suomi on vapaa maa, ja täällä voi kirjoittaa mitä tahansa. Kirjoituksen tyyli riippuu tekijästä. Kunhan suuntaa kritiikkinsä oikein ihmisiä kunniottaen.