Selaat arkistoa kohteelle valhe.

Hesekiel ja Jeesus

13.7.2015 Raamatusta

Hesekiel 13:9-12, 14

Minä lyön kädelläni profeettoja, jotka näkevät olemattomia näkyjä ja lausuvat perättömiä ennustuksia. He eivät saa kuulua minun kansaani, Israelin kansan kirjaan heitä ei saa merkitä, ja Israelin maahan he eivät koskaan pääse. Niin te tulette tietämään, että minä olen Herra Jumala. »He ovat johtaneet minun kansaani harhaan. He ovat vakuuttaneet: ’Rauha’, vaikka rauhaa ei ole. Kun kansa on rakentanut suojamuurin, he ovat valkaisseet sen kalkilla. Sen tähden sano noille kalkitsijoille: ’Muurinne sortuu.’ Kun tulee rankkasade, kun rakeet pieksävät maata ja puhkeaa raivoisa myrsky, silloin se sortuu, ja teiltä kysytään: ’Missä on kalkki, jolla muurin valkaisitte?’ Minä revin muurin, jonka te olette kalkilla valkaisseet, minä raastan sen maan tasalle, niin että siitä jää vain perustus. Teidän muurinne tuhotaan, ja te tuhoudutte sen mukana. Niin te tulette tietämään, että minä olen Herra. 

Johannes 15:1-8

»Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri. Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän. Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa. »Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi. »Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani.

Monet värjäävät totuuden ja ihmiset uskovat valheeseen, joka kaatuu heidän päälleen. 

Jeesus opetti selkeästi, että olemme täysin riippuvaisia hänestä. 

Kun nämä kaksi jaksoa liittää yhteen, voidaan tehdä tällainen sovellus: 

Älä rakenna uskoasi valheelle, tutki kaikki Jumalan sanan valossa ja hylkää valhe jota vihollinen tarjoaa, jottei uskosi raukeaisi tyhjiin. Jeesus tahtoo olla elämäsi joka osa-alueen Herra, olemme täysin riippuvaisia hänestä. Älä sano, että voin tehdä parannuksen parin, kolmen vuoden päästä, koska Herran tulo viipyy. Mistä tiedät minkä aikaa saat elää tämän ajan keskellä? Luota Jumalaan, antaudu kokonaan hänelle. Jos päätät olla kuuliainen Herralle, sana lupaa antaa sen mitä anomme.

Synnin olemus on kapinallisuutta Jumalaa vastaan. Synnin pettämänä ihminen paatuu. Siksi synnin kanssa ei ole kenenkään varaa leikkiä ja puolustella sitä. 

Jeesus vs Saatana

Täysin vastakkaiset. Saatana nousi kapinaan taivaassa, koska ylpistyi ja tahtoi korottaa itsensä muiden kapinaan yhtyneiden enkeleiden tuella auktoriteettinsa yläpuolelle. Jeesus päätti suorittaa Isän tehtävän täydellisesti, olla kuuliainen sille koko elämänsä, kaikista ihmisten maailmassa ilmenevistä ongelmista huolimatta. Siksi Isä rohkaisi häntä ja siksi hän on kunnian kuningas tänään, sekä taivas että hänen omansa kunnioittavat häntä! Ja juuri tämä uskollisuus erottaa nämä voimat toisistaan. Sitoutuminen ja uskollisuus ovat meidän lahjoja Jumalalle, joita hän todella arvostaa. Se heijastaa Jeesuksen luonnetta, johon hän kutsuu meitä. Sana sanoo, että Isä kunnioittaa niitä, jotka palvelevat häntä! Ajattele mikä totuus! 

Mikä saa meidät antautumaan kokonaan? Eikö se, että alamme sisäistämään identiteettimme Jeesuksessa: Olemme Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen hänen hyväksymiään ja rakastamiaan! Me emme omin ansioin pääse Jumalan hyväksymiksi, vaan uskomalla hänen voittoonsa ristillä saatanasta. Se on lahja rakastavalta Isältä. 

Jesaja 11:1-2

Mutta iisain kannosta nousee verso, ja vesa puhkeaa sen juurista. Hänen päällään lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, tiedon ja Herran pelon henki. 

Saatana on valheen isä, Jeesus on totuus. Valhe sitoo ihmiset syntiin. Esimerkiksi moni alkoholisti on ylpistynyt myöntämään riippuvuuteensa. Sama teema on kaikissa riippuvuuksissa, riippumatta synnistä, sen sijaan Jeesus kutsuu meidät elämään läpinäkyvää elämää. Silloin hän voi auttaa. Kun päätät tunnustaa tekemäsi syntisi, Herra ojentaa käden ja Pyhä Henki rohkaisee ja nostaa sinut synnin yläpuolelle. Siksi synnintunto on siunaus eikä kirous niin uskosta osattomalle kuin uskovallekin. Pyhä Henki on myös totuuden Henki, hän tahtoo viedä meidät jatkuvasti totuuteen Jumalasta ja itsestämme, jotta meistä kasvaisi avoimia, rehellisiä Jumalan lapsia, jotka eivät pelkää rangaistusta synnin tunnustamisesta. Pyhä Henki on armon Henki. Vaikka hän näyttää meille totuuden, hän ei lyö meitä sillä, koska on rakkaus, kuten Isä ja Poikakin. Saatana yrittää muuttaa synnin tunnustamisen ihmisten mielessä hankalaksi ja epämukavaksi, vaikka se on valtavan suuri ilo, kun luovumme syyllisyydestä jota synti tuottaa. Myös väärä syyllisyys jota vihollinen käyttää meitä vastaan häviää, kun tiedostamme elävämme läpinäkyvästi suhteessa Jumalaan ja ihmisiin, ja elämme Herraa lähellä. Siksi onkin niin tärkeää elää lähellä Jeesusta, jottei saatana pääse väliin valehtelemaan. Voitko erottaa rakastuneen avioparin toisistaan? Et voi! Älä siis anna synnin ja saatanan valheiden tulla sinun ja Jeesuksen väliin, niin rakkaussuhteesi kukoistaa. 

Pyhä Henki on myös Herran pelon Henki. Mitä se tarkoittaa? Sitä, että kun koemme Jumalan armon, elämme läpinäkyvää elämää, Pyhä Henki vaikuttaa uskollisuutta, syvää kunnioitusta, arvostusta Herraamme kohtaan. Kun koemme hänen verensä puhdistavan meitä synnistä, se herättää kunnioitusta Jumalaa kohtaan. Kun koemme hänen hyvyyttään, rakastamme häntä, tätä kaikkea Herran pelko on. Herran pelko on aarre, niin kuin Sana ilmaisee asian. Se varjelee meidät ylpistymistä suhteessa pyhään Jumalaamme. Siksi on elintärkeää oikealle, terveelle, Jumalasuhteelle ymmärtää, että rakastava ja armahtava Jumalamme on myös pyhä, joka todella ansaitsee kunnioituksemme. Kun meillä on Herran pelko ja armo sydämessämme, emme horju uskossamme. Sitä Isä todella tahtoo lapsiltaan, ettemme lankea pois armosta lainalaisuuteen, emmekä toisaalta anna kurittoman vaelluksen turmella uskoamme. 

Jumalalla on selkeä suunnitelma jokaiselle ihmiselle. Toteutuuko se, riippuu meidän päätöksestämme, koska hän on antanut meille vapauden valita ja päättää, tahdommeko olla kuuliaisia vai tottelemattomia Hänelle. Siksi kukaan ei voi koskaan syyttää Jumalaa oikeutetusti siitä, että hän pilasi elämäni. Raamattu sanoo lukuisia kertoja, että joudumme syömään vaelluksemme hedelmiä, toisin sanoen, meillä itsellämme on sekä vapaus valita, sekä vastuu niistä. Siksi rohkaisenkin sinua antamaan koko elämäsi Jeesuksen käyttöön, antautumaan hänen hyvään suunnitelmaan ja luottamaan häneen joka päivä riippumatta olosuhteista, koska hän on hyvä. 

Ole siunattu :)

Totuus vs Valhe

4.2.2015 Jotain sälää, Raiskaus ja väkivalta muistot

Sanotaan, että: totuus on valhetta vahvempi. Valheella on lyhyet jäljet. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.   Jokainen on varmasti kuullut jonkun näistä, tai jonkun vastaavan lausahduksen, eikö.

Pointtini on, että aina painotetaan pysymään totuudessa, että meitä ns. ”huonommat” ihmiset, he joilla on huono itsetunto valehtelevat. Olen tänä aamuna miettinyt erityisen paljon oikeudenkäyntiäni, MINÄ puhuin TOTTA ja vastapuoli valehteli sen minkä kerkesi. Miksi minua ei kuitenkaan uskottu, vaikka pysyinkin totuudessa? Miksei oikeus toteutunut?

 

Näitä miettiessä

-Elina