Selaat arkistoa kohteelle vaimo.

Fodmap ruokavalio

18.2.2018 Se hoikistaa, Yleinen

Arttu Pimiä oli laittamassa parempia housuja jalkaansa. Perkele kuului kantavasti huoneiston seinien sisällä. Artun vaimo Kaarina, os. Piukka hätkähti, ja kiiruhti miehensä luo. ”Mitkään housut eivät mahdu enää jalkaan. Tai mahtuu, mutta en saa pännin nappia kiinni. Nyt minun täytyy laittaa urheiluhousut jalkaan”. Artun piti lähteä poikaporukassa läheiseen baariin maistelemaan olutta. Ravintola oli pieni, että sen tähden voisi urheiluhousuissakin sinne hyvin mennä. ”Nyt se alkoi sitten sapuskan säätely”, tokaisi Arttu ja kiskoi paitaansa päälle. Napit ovat tässäkin vatsan kohdalta aika piukeat. Taidan vetää vaan pusakan päälle, ja niin lähti Arttu kohden pientä ravintolaa.

Matkalla kuitenkin hän vielä ajatteli vatsansa suuruutta. Mistä hitosta se on kasvanut. Olenhan kyllä karkkia ja suklaata napostellut iltaisin telkkaa katsellessa, mutta kun olen muutenkin vähentänyt ruuan syöntiä. Jotain pitäin äkkiä tehdä, että vatsa pienentyisi. Kuitenkaan ei viitsi lähteä uusia housuja ostamaan, kun käytän niitä niin harvoin.
Arttu saapui kapakkaan, jossa jo kaverit häntä odottelivat. Kaverit huomasivat heti Artusta, ettei kaikki asiat olleet aivan kunnossa. Einari päätti kysellä, mikä kaveria oikein vaivaa. Vastaus tulikin aika nopeasti. ”Huomasin, kun aloin laittaa vaatteita päälle, että housut eivät mene yläosastaan kiinni. Mietin tänne tullessa, että onkohan minun vatsassa jokin kasvi. Olen kyllä huomannut, että vatsa tuntuu ottavan kiinni sukkia laittaessa tai varpaan kynsiä leikatessa. Mutta en ole siihen sen paremmin kiinnittänyt huomiota. Luullut vain, että pitäisi alkaa hiukan jumppaamaan. En tiedä, pitääkö sitä käydä lääkärillä”. Ville päätti ehdottaa Artulle erästä seikkaa. ”Oletko kuullut sellaisesta ruokavaliosta, jossa esimerkiksi jätetään kaikki sellaiset sapuskat pois, jossa on vehnää. Se on vähän kuin hiilari-juttu, kun jätetään valkoinen leipä pois, mutta tämä ruokavalio on vielä sitäkin laajempi. Vehnäjauhoista tehty ruoka kuulemma jotenkin alkaa käymään suolistossa, että suolisto kärsii ja se saa vatsan pyöristymään ja kovettumaan”.

Arttua tämä alkoi kiinnostamaan. Mutta mistä löytäisin tästä vielä lisää tietoa. Kaverit eivät tienneet siitä muuta kuin, että menee tietsikalta katsomaan. Esimerkiksi Googlettaa vaikka juttua, ”vatsa kova ja suuri”, eiköhän sieltä jotain löydy. Tämä sai Artun hiukan iloisemmaksi, ja hän unohti nopeasti kasvaimen vatsassaan. Hyvä kun asia selvisi jotenkuten, ja se sai pyyhittyä pois mielestä ainakin tänä iltana. Nyt pystyi keskustelemaan kavereiden kanssa taas yhteisistä asioista.
Arttu heräsi aamulla hiukan kohmeloisena. Hän päätti heti mennä katsomaan koneelta, löytyisikö sitä ruokavaliota, jota voisi alkaa kokeilemaan. Hän googletti ”pyöreä kova vatsa”. Arttu selaili, ja melkein heti löytyikin ”Fodmap-ruokavalio”. Sitä hän alkoi lukemaan. ”Huonosti imeytyvät fermentoituvat, eli ns. fodmap-hiilihydraatit aiheuttavat paksusuolessa bakteerikäymisen välityksellä kaasun muodostusta. Osa niistä lisää veden määrää ohutsuolen loppuosassa. Herkistynyt sisäelintunto voimistaa suolen venytyksen aiheuttamaan vatsankivun ja turvotuksen tunnetta”. Ai sellainen juttu. En mä nyt oikein siitä ymmärtänyt mitään, mutta onhan täällä lisääkin juttua. Ja lista niistä ruoka-aineista, mitä ei saisi syödä. Arttu kopioi listan ja näytti sitä vaimolleen. ”Aika kovaan testiin sinä lähdet. Kannattaakohan nyt ihan kaikkia asioita kokeilla. Jo pelkästään vehnäjauhon lopettaminen, lopettaa kastikkeet, leivät, pullat, makaronit ja yleensä kaikki mitä on vehnäjauhosta tehty”. Asia jätettiin vähäksi aikaa mietintään. Ja Arttu lähti aamupalan jälkeen pihalle hommii

Arttu huolsi ruohonleikkuria ja siinä samalla mietti ja mietti. Siinä listassa oli aika paljon tuotteita, mitä ei saisi syödä. Hän muisti tutummista hedelmistä Päärynä, vesimeloni, luumut omena, jäätelöt, jugurtti, kerma, maito, pehmeät juustot, pähkinät, herneet, vehnäjauho. Mitähän niitä muita vielä oli. Mitähän sitä sitten pystyy vielä syömään. Kai sitä pitää emännältä kysellä vielä.
Ruohonleikkuri oli huollettu ja Arttu pääsi kokeilemaan kuinka se pystyy uuteen ruohoon. Hän ajeli muutaman kierroksen pihalla, mutta asia vaivasi häntä sen verran, että hän huuteli Kaarinan pihalle, että jos juotaisiin kahvit vaikka täällä pihalla.
Sieltä Kaarina tulikin kahvikuppien ja monistetun paperin kanssa. Yhdessä alettiin katsomaan, saisiko niistä ruokatuotteista vielä jotain ruokaa aikaiseksi. Kyllähän täältä vielä löytyy, kun on riisi, kaurahiutaleet ja peruna. Osa juureksista, lihat, jauheliha. Ja jos jostain voisi hiukan antaa periksi, esimerkiksi ruskeakastike, niin kyllähän täältä löytyy vielä kaiken näköistä. Ja kun kerää näitä juureksia, mitä saisi syödä, niin pitää vain katsella ohjeita mitä niistä pystyy tekemään, kertoili vaimo tietävän näköisenä. No voisihan sitä kokeilla, kuinka sitä jaksaa, ja tuleeko sitä kiukkuiseksi kuin tupakkilakkolaiset. Ja taas jatkettiin hommia. Arttu ajeli tontin nurmikot kuntoon ja haravoi me paikat, jossa nurmikko oli ollut jo paksua.

 

Vaimo tutustui uusien ruokien listaan. Aamuksi tehdään risottoa ja vaihtoehdoksi vaikka kaurapuuroa. Jotain leipää kyllä pitäisi olla. Sitten hän huomasikin, että voihan sitä kauraleipääkin tehdä. Kaurajauhojakin näkyy löytyvän ja se tehdään kaurajuomaan. Hän lähtikin käymään kaupassa. Kaarina tutkaili jauhohyllyjä ja löysikin jauhoa. Kaurajauho oli vain yhden kilon pusseissa. Ja kaurajuomaa löytyi jugurttien vierestä. Olihan niillä hintaa, mutta olisi ainakin joskus leipää ruokapöydässä. Sipuli oli paha asia, kun se oli kieltolistalla, mutta kai sitä nyt voisi käyttää kuitenkin. Samalla Kaarina keräsi juurikkaita ja hedelmiä mukaansa, jos vaikka tekisi jonkinlaisen juurenpannun uuniin.
Arttu touhusi pihalla, koska siellä tuntui olevan aina jotain puuhaan. Olihan tontti kaikkiaan kolmen hehtaarin kokoinen. Mutta kun ei viitsinyt paikallakaan olla. Nyt oli isännällä suunnitteilla pienen suihkulähteen rakentaminen. Vettä kun oli omasta takaa, sillä pieni puro kulki tontin poikki, josta oli tarkoitus juoksuttaa vettä puutarhaan.
Kaarina leipoi kaurajugurtista ja kaurajauhoista leipään samalla kuin juurenvuoka kypsyi uunissa. Pian olikin päivällisen aika ja emäntä kävi huutelemassa miehensä syömään.
Asetuttiin pöydän viereen ja Kaarina kertoili mitä ruokaa tässä nyt on tarjolla. Esimerkiksi tätä nyt sitten syödään yhtenä ruokana, muiden ruokien ohella. Ensin otettiin ruokaa vain vähäsen, ja maisteltiin ja kun se hyvältä tuntui, otettiin lisää. ”Kuinka sinä nyt tämmöistä osasit valmistaa. Leipäkin tuntuu aika hyvältä”. ”Leipä nyt on aika kallista ja tuosta ohjeesta ei tullut kuin kaksi tämän kokoista pyöreää pientä leipää”. Ruoka tuntui isännälle maistuvan. ”Ehkä mä voisin kokeilla tätä ruokaohjetta, ainakin jonkin aikaa. Katsotaan sitten, auttaako se vatsaan mitenkään”.

 

Kaksi viikkoa oli kulunut uutta ruokalistaa apuna käyttäen. Arttu kävi testaamassa painoa, ja huomasi jo painostakin lähtevät puolitoista kiloa pois. Vatsakin oli pehmennyt ja oli jo paljon parempi olla. Housuja piti myös kokeilla ja nythän ne mahtuivat jo taas jalkaan. Uusi ruokalista tuntui auttavan. Sovittiin myös, että kiellettyjä ruokatavaroita voisi ottaa aina jonkun mukaan, jos joku ruoka sitä vaatii. Ei oltu enää niin ehdottoman tarkkoja kaikista, mutta kuitenkin pidettiin ruokalistaa hyvänä, eikä siitä muuten poikettu.
Arttu oli hyvillään, ettei nyt ainakaan vielä tarvinnut lähteä lääkäriin. Ja ajatuksen ”Kasvi vatsassa” sai ainakin vielä unohtaa.

piki

Muista katsoa myös osoitteesta http://pikivaantaa.suntuubi.com    Sieltä löytyy lyhyitä juttuja

Häpeästä, armosta ja Herran pelosta

29.12.2014 Raamatusta

iphone4s 334Morjensta! Olen pitänyt blogitaukoa joulun kiireiden takia ja nauttinut, kun olen saanut ladata akkuja Kuhmossa, viettäen aikaa aivan timanttien Jumalan miesten ja naisten ympäröimänä :D Ikävä kyllä, se tarkoittaa nyt sitä, että tästä blogista tulee pitkä… Lue vaikka pikku hiljaa jos vaan jaksat :) Ota siis löysin rantein. 

Olen huomannut, että ihmiset häpeävät paljon eri asioita. Minun suurin häpeäni on liittynyt siihen, etten ole naimisissa. Kiitos Jumalalle, ihmisten odotukset ja sanomiset ovat jääneet vähemmälle pikku hiljaa ja olen alkanut ymmärtämään syitä, miksi en vielä ole löytänyt naista elämääni ja Isä on vapauttanut tästä häpeästä, jonka monet tuntevat. 

Miksi voin olla kiitollinen siitä, etten vielä ole avioliitossa? Siksi, että Jumala on kasvattanut minua. Miehestä, joka aikaisemmin eli mielihalujensa mukaan, rakastaen asioita, joita Jumala vihaa. Jumala on siis muuttanut minua armossaan, vihaamaan asioita mitä hän vihaa (synti), ja opettelemaan rakastamista (itseään ja lähimmäisiäni). Se on suurta armoa. Sitä on oikea Jumalan pelko. Arvot, jotka olivat minulla aijemmin tärkeitä (esim. nautinto) ovat pikku hiljaa menettäneet merkitystään, sen sijaan nyt uskallan sanoa, että opettelen rakastamaan Jumalan tahtoa, jonka löydän hänen Sanastaan. 

Eli käytännössä, aijemmin, lihallisena uskovana, olin vaarassa menettää uskoni, koska ajattelin, että pääasia että löydän naisen elämääni, joka on kaunis ulkoisesti. Nyt olen sisäistänyt, että tahdon rinnalleni naisen, joka kykenee keskustelemaan kanssani syvällisesti hengellisistä asioista, rakastaa Herraa ja lähimmäisiä ja tahtoo olla kuuliainen kaikessa Jumalan tahdolle. No, tottakai kiitän Jumalaa, että hän on kaunis, sekä sisäisesti että ulkoisesti :D

Mistä käyttäytymiseni kertoi? Siitä, että häpeä oli syvällä sisälläni, johtuen syvistä haavoista, joita kukaan muu kuin Isä ei voi parantaa. Väärä syylisyys ja häpeä estää parantumisen vastaanottamisen. Siksi me tarvitsemme Jeesusta, joka kantoi kaiken häpeämme ristille ja ylösnousemuksellaan voitti myös sen, jota meidän ei tarvitse enää kantaa. Jumalan armon ymmärtäminen auttaa meitä kasvamaan tasapainoisiksi Jumalan lapsiksi, luottamus- ja rakkaussuhteessa häneen, jotta minäkin voisin olla vapaampi parisuhteessa, ja jopa tulevana isänä. 

Parantuminen alkaa siitä, että myöntää

– olevansa rikki

– tarvitsevansa Jumalan parantavaa läsnäoloa: Isän syliä 

– olevansa arvokas: olen Jeesuksen maksaman hinnan arvoinen: Isä lähetti Poikansa minun tähteni, jotta voin saada takaisin rikkimenneen suhteen hänen kanssaan. Eli korvaamattoman arvokas! 

Tämän seurauksena taivaallinen Isä alkaa osoittamaan rakkauttaan Pyhän Hengen kautta, kun olemme kykeneviä vastaanottamaan sitä (Room. 5:5). Ystävysty Pyhän Hengen kanssa, niin alat ymmärtämään täydellisen Isän intohimoista rakkautta sinua kohtaan: Silloin alat uskomaan ja luottamaan hänen valtavaan rakkauteensa, etkä enää usko saatanan valheita, ettei kukaan sinua rakasta, ettet ole arvokas. 

Tämän seurauksena armo kirkastuu, näet Jumalan suuruuden ja alat kunnioittamaan häntä syvästi. Et oo koskaan enää sama, kun pidät silmäsi Jeesuksessa. Saat ilmestyksen hänen kärsimyksistään jotka kuuluivat sinulle ja minulle syntiemme tähden, jonka hän kantoi. Alat palvomaan häntä koko elämälläsi, olet valmis tekemään mitä tahansa kiitollisuudesta ja arvostuksesta, koska alat ymmärtämään hänen vapauttaneen sinut täydelliseen vapauteen, jossa ei oo väärää syyllisyyttä, häpeää, sairautta, masennusta. Olet valmis kuolemaan omalle itsekkäälle tahdolle, ja alistut Jumalan tahtoon ja suunnitelmaan, kertomaan ilosanomaa minne tahansa hän sinut lähettää! 

Jumalan Sana saa sen paikan elämäsi tärkeimpänä oppaana, johon uskot sataprosenttisesti. Löydät Jeesuksen Vanhaan testamenttiin piilotettuna ja näet mikä valtava voima asuu sinussa Pyhän Hengen kautta. Rakastut Raamattuun ja koska Jeesus on Jumalan Sana, kasvat uskossa terveesti ja uskot voivasi kaiken Hänessä, joka sinua vahvistaa. Siis kaiken, mitä Jumala on kutsunut meidät tekemään, ja olemaan mitä tahansa Jumala sanoo meidän voivan olla. 

Löydät Jumalan seurakunnan yhteyden merkityksen, arvostat uskovien yhteyttä syvemmin, kun näet apostolien teoista, kuinka Herran Jeesuksen omilla oli keskinäinen rakkaus, joka vaikutti heidän toiminnassaan ja kuinka he jatkuvasti tulivat yhteen, muistuttivat Jeesuksen maksaman hinnan merkityksestä nauttiessaan ehtoollista, ja halutessaan kertoa ilosanomaa kaikkialla minne Pyhä Henki johdatti, välittämättä siitä, että heitä kaiken aikaa yritettiin estää ja vainottiin uskonsa tähden. Heidän kotinsa oli Jumalan tahdon täyttäminen! 

Jumalan pyhittävä armo kasvattaa jumalallista luonnetta 

Ethän unohda ystäväni, että koettelemukset, ahdistukset, jopa vainot, saavat meidät nöyrtymään omasta tahdosta Jumalan tahdon alaisuuteen. Vasta kun ihminen näkee, ettei voi omassa voimassa toimia, hän tarrautuu itseänsä voimakkaamman apuun. Se on ominaista oikealle jumalasuhteelle, osallisuutta Jeesuksen kärsimyksiinsä.

Psalmi 121

Minä nostan silmäni vuoria kohti – mistä minulle tulee apu? Apu minulle tulee Herralta, taivaan ja maan Luojalta. Hän ei salli sinun jalkasi horjua, sinun varjelijasi ei torku. Katso, hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä nuku. Herra on sinun varjelijasi, Herra on suojaava varjo sinun oikealla puolellasi. Aurinko ei vahingoita sinua päivällä eikä kuu yöllä. Herra varjelee sinut kaikesta pahasta, hän varjelee sinun sielusi. Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi nyt ja ikuisesti. 

2. Kor 1:3-7

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala. Hän lohduttaa meitä kaikissa ahdistuksissamme, että me sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme lohduttaa niitä, jotka ovat kaikenlaisissa ahdistuksissa. Niin kuin Kristuksen kärsimykset tulevat runsaina osaksemme, samoin tulee Kristuksen kautta runsaana osaksemme myös lohdutus. Jos me olemme ahdistuksessa, se on teille lohdutukseksi ja pelastukseksi. Jos taas saamme lohdutusta, sekin on teille lohdutukseksi ja vaikuttaa niin, että te kestätte samat kärsimykset, joita mekin kärsimme. Meillä on teistä varma toivo, sillä me tiedämme, että niin kuin te olette osallisia kärsimyksistä, samoin olette osallisia myös lohdutuksesta. 

Jos me todella ymmärrämme, että armo muutti elämämme, se saa meidät arvostamaan, kunnioittamaan ja palvomaan Herraamme, niin, ettemme tahdo pidättää ilosanomaa täydellisestä syntien anteeksiannosta, vaan tahdomme kaikin mahdollisin keinoin kertoa sen ihmisille, jotka ilman pelastusta ovat matkalla iankaikkiseen eroon Jumalasta. Rakkaus ei ole koskaan passiivista vaan aktiivista. 

Room 1:16

Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. 

Mielestäni Jumalanpalvelusten tulisi saada meidät voimaantumaan, niin, että jokainen Jumalan lapsi ymmärtää asemansa Kristuksen perheessä, ja tästä lähtökohdasta elämään ja kertomaan hänelle ominaisella tavalla uskostaan siinä vaikutusalassa, jonka Herramme on antanut jokaiselle. Mitä tästä tuumit? Oletko sinä valmis loistamaan Jumalan rakkautta tästä eteenpäin arjessasi? Jos Pyhä Henki laski henkeesi kaipuun elää uskoasi todeksi, yksinkertaisesti pyydä häntä puhumaan sinulle tavalla, jolla sinä ymmärrät parhaiten, tavoista joilla voit kertoa Jeesuksesta. Voit olla varma, että hän kertoo! Siunausta! 

Iloja ja suruja

18.10.2014 Yleinen

Olen aikaisemmin käyttänyt bloggerin alustaa, mutta syystä tai toisesta ei tuntunut oikealta kiroittaa vanhan blogin nimellä niin kipeästä aiheesta. Joten halusin jotain uutta. Virallisesti emme ole lapsettomia. Yritystä ei ole takana vielä tarpeeksi. Sukuni vain tuntuu olevan varsin sikiävää sorttia, paitsi minä. Ja minä kaipaan niin paljon.

Ehkä kerron taustalle hieman meistä.

Olen noin 30 -nainen tai oikeastaan rouva. Häitämme vietettiin viime kesänä ja hieman ennen häitä annoimme lapselle luvan tulla. Mieheni on minua hieman vanhempi ja yhteiseloa on takana kuutisen vuotta. Meidän on monessa liemessä keitetty tämän matkan aikana. Olemme selvinneet lähipiirin sairauksista ja taloudellisista vaikeuksista yhdessä. Toivon suunnattomasti, että jaksamme myös tämän lapsettoman vaiheen ja että jaksaisimme olla toiveikkaita.

Peli ei ole vielä menetetty. Haluan ainakin toivoa niin. Välillä sen toiveen ylläpito on vaan niin vaikeaa.

Yölomahakemus

10.8.2014 Huumori, Sekoseko, Yleinen

Nyt pikkiriikkisellä kokoontumistauolla olevan kolmen miehen yhdistyksen YÖLOMAHAKEMUS, jonka yhdistyksen jäsen jättää vaimoväelle ennen aiottua kokousta. Yleensä kokoukset kestivät vuorokaudesta neljään noin suurin piirtein. Ja sangen kosteissa merkeissä.

Kyseessä on Huvitoimikunta -toimikunta yr (ei ry eli rekisteröity yhdistys, vaan yr eli yritetty rekisteröidä) -nimisen yhdistyksen laatima asiakirja. Yhdistykseen kuuluivat minä ja kaksi mun hyvää toveria. Itse asiassa mun eka julkaistu romaani https://kirja.elisa.fi/ekirja/hupipartnerit kertoo juuri näistä kokouksista ja niissä sattuneista kommelluksista.

Huvitoimikunta yölomahakemus