Selaat arkistoa kohteelle vähähiilihydraattinen.

Ruokavaliomuutos

21.1.2016 Yleinen

Huomisesta alkaen testaan vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksia migreeniin. Olen sellaisella joskus aiemmin ollut lähinnä painon kurissa pysymiseksi, mutta nyt minua motivoi migreenistä eroon pääseminen.

Migreenini kroonistui pari vuotta sitten stressin seurauksena. Sitä ennenkin migreeniä oli vaihtelevasti, välillä aika useinkin, mutta aina siihen tehosi 400 mg ibuprofeenia. Stressin seurauksena migreenini paheni ja sitä alkoi olla entistä useammin. Enää ei perus tulehduskipulääkkeet välttämättä auttaneet isompinakaan annoksina. Vaikka stressi jossain vaiheessa helpottikin, migreeni jäi pahaksi.

Jossain vaiheessa menin vihdoin työterveyslääkärin pakeille ja sain täsmälääkkeet. Estolääkitystä en siinä vaiheessa halunnut. Täsmälääke tehosikin kohtauksiin hyvin, mutta migreenikohtauksia oli edelleen usein. Muutama kuukausi sitten varasin vihdoin uuden ajan lääkäriin. Valmistauduin hyvin pitämällä migreenipäiväkirjaa kuukauden ajan ennen käyntiaikaa. Diagnoosi oli kroonistunut migreeni eli migreenipäiviä oli yli 15 kuukaudessa.

Vieläkään en olisi halunnut estolääkitystä, sillä en halunnut syödä lääkkeitä päivittäin. Lääkärin kommentti tähän oli, että lääkkeiden syöntini oli jo päivittäistä. Niinpä estolääkitys aloitettiin. Samoin pieniä muutoksia tehtiin kohtauslääkitykseen. Migreenikohtaukset vähenivätkin alle kymmeneen kuukaudessa. Kuitenkaan väheneminen ei ollut riittävää ja estolääkitystäkin on tässä hieman muutettu. Nyt kuitenkin näyttää siltä että vakio on edelleen 2-3 kohtausta viikossa.

Huomisesta alkaen vähennän hiilihydraatit minimiin. Moni on saanut avun sekä migreeniin että moniin muihinkin sairauksiin tämän tyyppisen ruokavalion avulla. Nyt olisi tarkoitus seurata kuinka minä onnistun ja jakaa kokemuksia täällä. Jospa vaikka joku toinenkin hyötyisi. Uskon siis vahvasti tästä olevan apua. Tämän vahvempaa estolääkitystä en halua, joten nyt otetaan kaikki muut mahdolliset keinot käyttöön.

 

 

ruokaremontti osa 1; viljat ja sokerit pois

11.7.2015 Yleinen

Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa monia epämääräisistä vatsaoireista kärsiviä, sitä käytetään myös liikalihavuuden, sekä monien tulehdusperäisten sairauksien hoitoon.
VH-ruokavalio on myös hyvä keino tavallisessa painonhallinnassa.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio TODELLA lyhyesti

Lihaa, kanaa, kalaa, riistaa, kananmunia
Maan päällä kasvavia vihanneksia, palkokasvit, sienet
Salaatit
Rasvaiset maitotuotteet, jogurtit, voi
Pähkinät, siemenet
Marjat, omena

Syö niin paljon, että tulet kylläiseksi

Ateriarytmi on yleensä kolmesti päivässä

pähkinöitä suositellaan välipalaksi jos tarvetta (kourallinen kerrallaan, joku kalorisuositus ollut 2 kourallista päivässä,toisessa tutkimuksessa kaloreilla ei suoranaisia rajoja kun ei käytä sokereita/viljoja…?? 😤?)

Suosi rasvaisia tuotteita, vältä kevyt tuotteita

Suosi luomua, vältä pitkälle käsiteltyjä ruokia.

ÄLÄ KÄYTÄ VILJATUOTTEITA, SOKERIA SISÄLTÄVIÄ TUOTTEITA, PERUNAA, PASTAA, RIISIÄ….

Alussa suositellaan välttämään myös hedelmiä sillä päästäksesi eroon sokerinhimosta sinun pitäisi luopua kaikesta sokerista, hedelmien syöminen voi ylläpitää sokerin himoa.

Jotkut lopettavat viljat ensin kokonaan, mutta aloittavat aamupuuron syönnin vatsan rauhoittumisen jälkeen. Kaura paras vaihtoehto kuulemma tähän.

Tämä tietopaketti on heitetty hyvin tiiviinä ja lyhennettynä joten jos kiinnostaa, muista ottaa kunnolla selvää hyvästä ja riittävästä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta!

Itse syön lisäksi monivitamiinitabletteja, joiden tehosta/turvallisuudesta on myös väitteitä suuntaan jos toiseen. Kuin myös maitotuotteista ja monesta muustakin. Kasvissyönnistä haaveilen, joten ehkä siitä syntyy jonain päivänä ruokaremontti osa 2…?

Netistä löytyy nykypäivänä niin paljon erilaista tietoa, joten suhtaudu aina kaikkeen pienellä varauksella ja muista ennenkaikkea kuunnella omaa kroppaasi ja mieltäsi! 💃 🙆

Osa itse lukemistani linkeistä:

ellit.fi/liikunta-ja-terveys/ravinto-ja-laihdutus/haaveissa-viljaton-ruokavalio-12-vinkkia-joiden-avulla-voit-luopua-viljoista-helposti

www.anttiheikkila.com/terveysklubi/

lifetastegood-nanne.blogspot.fi/2014/10/10-1-hyvaa-syyta-kayttaa-kikhernejauhoja

– googlettamalla esim. Sanoilla viljaton ruokavalio, raakaruoka, raakakakku, gluteeniton tai sokeriton, luomuruoka ym. löydät varmasti lisää kiinnostavaa tietoa 😉