Selaat arkistoa kohteelle V8 Supercars.

Mustang dominoi Supercars-avausta

4.3.2019 V8 Supercars

Australian Supercars -sarja käynnistyi viime viikonloppuna perinteisesti Adelaiden katuradalla. Seuraavassa asioita, jotka poimin kauden avausviikonlopusta.

 

Scott McLaughlin ja Ford Mustang GT

 

Hallitseva mestari Scott McLaughlin aloitti mestaruutensa puolustamisen kunniakkaasti, kun hän ajoi voittoon molemmissa viikonlopun kisalähdöissä. McLaughlin joutui luopumaan kärkipaikastaan vain varikkopysähdyksien aikana, mikä kuvastaa hyvin 25-vuotiaan uusiseelantilaisen ylivoimaista viikonloppua.

Mustang GT teki siis kilparadoilla ensiesiintymisensä Adelaidessa ja meno oli heti kylmää. Avauslähdössä neljä Mustangia ylsi kuuden parhaan joukkoon ja jälkimmäisessä lähdössä Ford otti jo kauden ensimmäisen kaksoisvoittonsa. Mielenkiintoista on nähdä, että kuinka Red Bull Holdenin tehdastiimi reagoi Mustangin vauhtiin tulevina viikonloppuina.

Mark Winterbottomin Holden-debyytti

Kauden 2015 mestari Mark Winterbottom päätti 13-vuotisen taipaleensa Fordin kanssa viime kauteen ja siirtyi Triple Eight Racingin satelliittitiimin täksi kaudeksi. Winterbottomin debyytti oli Holdenilla todella upea, sillä hän oli lauantaina yhdeksäs ja sunnuntaina kuudes. Sunnuntainen suoritus oli tosi kova, kun otetaan huomioon se, että hänen autonsa ohjaustehostin ei toiminut aika-ajoissa, joten hän joutui lähtemään matkaan koko joukon viimeisenä.

Täksi kaudeksi Fordilta Holdenille siirtynyt Winterbottom on puhunut avoimesti siirtymisestään pitkäaikaisen kilpailijan riveihin. 37-vuotias australialainen kertoi, että hän on joutunut muuttamaan ajotyyliänsä radikaalisti, jotta hän saa kalustostaan kaiken irti. Winterbottom myönsi, että hänellä on vielä paljon parannettavaa varsinkin aika-ajovauhdissaan tulevaisuutta ajatellen. Ottaen huomioon vuoden 2015 mestarin kommentit, niin tämän pitäisi luvata Winterbottomille hyviä asioita kauden edetessä.

Yllättävän siisti avausviikonloppu

Adelaiden avausviikonlopussa yleensä nähdään paljon ulosajoja ja kolareita, mutta tämä vuosi oli poikkeus tässä kaavassa, vaikka yksi iso kolari nähtiinkin varikkosuoralla. Pääasiassa tänä viikonloppuna nähtiin vain ulosajoja.

Voisiko yhtenä syynä vähäisille kolareille olla se, että lähtöruudukossa nähdään tällä kaudella vain kaksi kuljettajaa, jotka ajavat ensimmäistä täyttä kauttaan, vaikka viime kauden päätteeksi lähtöruudukosta katosi useamman mestaruuden ja lähes 200 osakilpailuvoiton verran kokemusta.

Supercars -sarja jatkuu kahden viikon kuluttua, kun Australian suurin moottoriurheilusarja toimii Formula ykkösten oheisluokkana Albert Parkin katuradalla, Melbournessa.

Kumin käryä Aasiassa

10.10.2016 Moottoriurheilu

Viikonloppuna ajettiin kolme vauhdikasta ja erilaista autokilpailua, joten eiköhän niputeta ne yhteen.

Aloitetaan Japanin Suzukasta, jossa Nico Rosberg hallitsi ylivoimaisesti osakilpailua. Lewis Hamilton sai heikon lähdön, mutta hänen taktiikkansa eli kovat renkaat varikkopysähdyksellä toimi ja hän nousi kolmanneksi. Toinen sija oli lähellä, mutta toiseksi viimeisellä kierroksella Red Bullin lentävä hollantilainen Max Verstappen blokkasi hänen ohitusyrityksensä viimeisessä shikaanissa. Mercedes-talli nosti tapahtuneesta protestin, mutta siitä oitis luovuttiin.

Ferrari teki parhaansa mitä voitiin. Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen saivat lähtöruuturangaistukset. Vettel Malesian kolarista ja Kimi heti lauantain aika-ajon jälkeen, kun hänelle vaihdettiin uusi vaihdelaatikko. Sijat olivat maalissa neljä ja viisi. Räikkösen kilpaillua häiritsi kierroksella ohitettavat, mutta silti upea suoritus nousta kolme sijaa huonoista lähtökohdista. Williams-talli sai tällä kertaa tyytä viimeisiin pistesijoihin, sillä Valtteri Bottas oli kymmenes ja Felipe Massa pääsi hänen edelleen yhdeksänneksi.

Nico Rosbergin 33 pisteen johto MM-sarjassa antaa hänelle loistavan tilaisuuden varmistaa mestaruus seuraavien kolmen osakilpailun aikana. F1:sten Amerikan kiertue alkaa kahden viikon pääsätä Austinin Circuit of the Americasilta ja Suomen aikaan illalla tulevan kilpailun jälkeen on hyvä mennä pehmeään sänkyyn nukkumaan.

Hong Kongin kaduille rakennetulla radaala avattiin kautta aikojen kolmas Formula E-kausi. Kilpailu tarjosi paikan päälle raahautuneille toiminnantäyteisen kilpailun. Tarjolla oli ohituksia, kolareita ja komeita suorituksia. Viime kauden toinen, Lucas Di Grassi teki niistä mahtavimman nousten 19:sta sijalta kilpailun toiseksi. Hän oli pudonnut kauas kolaroituaan Ma Qing Huan kanssa avauskierroksilla.
Kukaan ei lopulta voinut mitään Renault e.dams-tallin Sebastien Buemille, joka jatkoi, siitä mihin hän viime kautensa päätti. Tuloksena voitto. Palkintopallin kolmannelle korokkeelle nousi Nick Heidfeld.

Sähköformulat jatkavat kauttaan kuukauden kuluttua Marokon Marrakechin kaduilla.

Australiassa ajettiin kuuluisa Bathurstin 1000 kilometrin kilpailu, jonka kesto on kuusi tuntia ja sinä aikana kierretään korkeuseroja sisältävä ja vaarallisen oloinen Mount Panoraman rata 161 kertaa. Autokunnassa on oltava kaksi kuljettajaa.

Kilpailu on osa suosittua V8 Supercars-vakioautosarjaa ja niden kuljettajat ovat Australiassa todella suosittuja, voidaan siis puhua heidän Nascarista. Kilpailun voittoon ajoivat Holden-autollaan pari Will Davison-Jonathon Webb, toiseksi ratkiriemukkaassa kilpailussa ajoivat Shane Van Gisbergen-Alexandre Premat ja kolmansia olivat Nick Percat ja Cameron McConville. Kaikki palkintopallille ajaneet ajoivat Holdeneilla.
Hauskana knoppitietona sanon tähän loppuun, että suomalainen rallilegenda Rauno Aaltonen voitti kilpailun vuonna 1966.

Marcos Ambrose palaa villillä kortilla V8-sarjan päätöskisaan

31.10.2014 V8 Supercars

Marcos Ambrose palaa Australian V8 Supercars-sarjaan jo kauden 2014 päätöskilpailussa, joka ajetaan Sydneyn olympiapuiston maisemissa.

Ambrose nähdään Dick Johnson Racingin Ford Falconin ratissa odotettua aiemmin, sillä australialaisen sopimusvelvoitteet NASCAR-sarjassa ajavan Richard Petty Motorsportin kanssa päättyvät kolme viikkoa aikaisemmin Homesteadissa, Miamissa.

V8 Supercars- sarjan päätösviikonloppu ajetaan joulukuun alussa.

Viimeisestä ruudusta Bathurstin voittoon

12.10.2014 Uutiset, V8 Supercars

Australian V8 Supercars-sarjan kruununjalokivi, Bathurstin 1000 kilometrin kilpailu, oli tänäkin vuonna aivan uskomaton tapahtuma, jossa riitti jännitettävää aina viimeiselle kierrokselle asti.

Fordilla ajava kuskipari Chaz Mostert ja Paul Morris nousivat voittoon 161 kierrosta kestäneen kilpailun viimeisellä kierroksella. Kaksikko starttasi kilpailuun koko joukon viimeisenä.

Tapahtumarikkaassa kilpailussa nähtiin mm. kymmenen turva-autotilannetta, kenguru radalla, punainen lippu vasta kolmatta kertaa tapahtuman historiassa sekä voittotaistelu kahden takariveistä lähteneiden autokuntien kesken.

Mostert teki loistavaa työtä avaustintillään, mutta se meni hukkaan, kun Morris ajoi kylmillä renkailla ulos ulosmenokierroksellaan Griffins Bendissä. Samaisessa mutkassa nähtiin läpi kilpailun lukuisia ulosajoja sekä kisa jouduttiin kertaalleen keskeyttämään, sillä radan pintaa jouduttiin siitä paikasta korjaamaan kesken kilpailun.

Dramaattiset viimeiset kierrokset

Kun kisa jatkui kunnostustöiden jälkeen, niin kaksikko oli pudotettu joukon hännille, mutta kuin ihmeen kaupalla, he nousivat lukuisten kolarien ansiosta vielä mukaan voittotaisteluun, kun turva-auto kaarsi varikolle 10 kierrosta ennen ruutulippua.

Kärjessä ajoi tässä vaiheessa Ford-tallikaveri Mark Winterbottom ennen Red Bull-kaksikkoa Jaime Whincup ja Craig Lowndes. Molemmat joutuivat säästelemään bensaa viimeisillä kierroksilla, jolloin Lowndes sai varikon läpiajorangaistuksen yhteentörmäyksestään Winterbottomin kanssa.

Whincup ei huomioinut tallin käskyjä säästää bensaa, mutta hän ei lopulta enää voinut säästellä, kun kisaa oli alle kierros ajamatta, sillä Mostert oli aivan johtajan kannassa kiinni. Nuori uusiseelantilainen nousi kärkeen Forrest’s Elbowssa ja ajoi epätodennäköiseen voittoon. Toiseksi ajoi kolhitulla Nissanillaan James Moffat, jonka parina ajanut Taz Douglas ajautui myös seinään Griffins Bendissä.

Kolmanneksi ajoi Holdenin Nick Percat yhdessä britti Oliver Gavinin kanssa. Mercedeksen veljeskaksikko Will ja Alex Davison olivat maalissa neljäntenä ennen ruutulipulle nilkuttanutta Whincupia. Winterbottom oli maalissa kuudes huolimatta törmäyksestä Lowndesin kanssa. Lowndes oli lopulta kymmenes.

Kovan pettymyksen koki Holdenilla ajanut Shane van Gisbergen, jonka auto ei suostunut käynnistymään viimeiseltä varikkostopilta. Van Gisbergen oli johtanut suurimman osan kilpailun jälkimmäisestä puoliskosta.

Van Gisbergenin pahimpana haastajana oli ollut Volvon Scott McLaughlin. Ruotsalaisen autonvalmistajan paluu Mount Panoramalle päättyi pettymykseen, kun McLaughlin osui seinään 119. kierroksella The Cutting-mutkassa.

Supercars-sarja jatkuu Surfers Paradisen katuradalla lokakuun lopulla.

Bathurst 1000 lopputulokset

Video

Marcos Ambrose palaa V8 Supercars-sarjaan!

15.9.2014 Uutiset, V8 Supercars

Team Penske on vahvistanut osallistumisensa Australian V8 Supercars-sarjaan kaudella 2015. Tallin kuljettajana tulee ajamaan Marcos Ambrose, joka palaa Australiaan ja Supercars-sarjaan kilpailemaan 10 vuoden tauon jälkeen.

Kaksinkertainen V8 Supercars-mestari tulee ajamaan autolla numero #17. Team Penske tekee yhteistyötä sarjassa ajavan Dick Johnson Racingin kanssa. Ford toimii jatkossakin yhteistyössä DJR:n kanssa.

– Team Penske on valmiina osallistumaan V8 Supercars-sarjaan yhdessä Dick Johnson Racingin kanssa alkaen ensi kaudesta, kertoi legendaarinen tallin omistaja, Roger Penske.

– Kehitämme toimintaamme kilvanajon ja radalla menestymisen kautta, Penske lisäsi.

Ambrose odottaa innolla paluuta sarjaan.

– Tämä on mahtava tilaisuus palata takaisin rakkaaseen kotiin ja sarjaan, jossa olen saavuttanut paljon menestystä, sanoi Ambrose, joka saavutti kaksi Sprint Cup- ja viisi Nationwide-osakilpailuvoittoa NASCAR-sarjassa vuosien 2006-2014 aikana.

– On kunnia asia, että saan ajaa kahdelle moottoriurheilulegendalle, Roger Penskelle ja Dick Johnsonille.

V8 Supercars-sarjan vuoden arvostetuin tapahtuma, 1000 kilometrin kisa Bathurstissä, ajetaan lokakuun 12. päivä.