Selaat arkistoa kohteelle uskonto.

Kenen ajatuksia ajattelet?

8.9.2015 Yleinen

Kuinka usein kiinnität huomiota siihen, mistä mielipiteesi ja ajatuksesi kumpuavat? Kun kerrot mielipiteesi johonkin asiaan, oletko varma, että se on sinun oma mielipiteesi?

Muutama vuosi sitten minulle kävi niin, että minulta hävisivät mielipiteet. En ollut oikeen mistään mitään mieltä. Olin huomannut, että kovin moni ajatukseni ja mielipiteeni olikin jonkun toisen. Yksi ajatus tuli äitiltä, toinen telkkarista, kolmas lehdestä, neljäs isältä, viides ystäviltä, kuudes valmentajalta.. Huomasin, että en tiedä mitä mieltä MINÄ oikeasti olen asioista. Meillä monella on tapana imeä mielipiteitä muilta. En tiennyt yhtään mitä mieltä olen poliittista asioista, uskonnosta, elämän arvoistani. Kaikki pohja jotenkin katosi. Se tuntui ahdistavalta. Silloin päätin lopettaa kokonaan median seuraamisen. Tulin siihen tulokseen, että vaikka kuinka tiedostaisin ja ajattelisin itse, niin viestintää tulee liikaa joka puolelta. Elämme maailmassa, jossa on niin paljon informaatiota, että aivot ylikuormittuvat.

En ole katsellut telkkaria tai lukenut lehtiä nyt pariin vuoteen. Välillä tulee katsottua kylässä jotain tyhjänpäiväistä, joskus jopa uutisia. Välillä klikkaan facebookista jonkun uutislinkin auki. Mutta harvoin kiinnostun aiheesta enää ollenkaan. Vaikka en voikaan enää keskustella ajankohtaisista uutisista tai kommentoida tv-sarjoja, elämäni on onnellista ja täyttä. Vieläkään minulla ei ole mielipiteitä asioihin, kuten Suomen pakolaispolitiikkaan tai talouspolitiikkaan. Joku saattaa pitää minua naivina tai typeränä, mutta mieluummin olen naiivi kuin ajattelen jonkun toisen ajatuksia. Voin kuitenkin keskustalla monesta muusta asiasta. Yleensä mennään syvälle. Tai korkealle ;)

Tämä aihe nousi pinnalle, kun muistin, että äiti on useita kertoja sanonut, että miehet näyttävät naurettavilta alasti (en muista sanatarkkaan termejä, joita hän käyttää). Minäkin ajattelin niin vielä pari vuotta sitten. Mitä ihmettä?? Miksi jonkun toisen kokemus asiasta, oli muuttunut minun mielipiteekseni :D Eilen huomasin miettiväni aamubussissa kuinka kaunis minun mieheni on alasti <3 Oma ajatus, omien kokemusten ja tulkintojen perusteella!! JEE!! Vielä tällä perusteella en ota iltapäivälehtien selaamista agendalle, mutta ehkäpä jonain päivänä. Tai sitten en. Kaikesta huolimatta; katselen omilla silmilläni, teen itse tulkintoja maailmasta ja sen tuntuu ihanalle.

 

..Aiheeseen liittyvä kuva jääköön vain minun katseltavakseni..

Kristinuskon Jumala

6.3.2015 Yleinen

Jumala on rakkaus
Sielunvihollinen oli alunperin enkeliruhtinaista kaunein, täydellisin? Hän kuitenkin ylpistyi ja lähti omille omille teilleen.
Ihmisellä on vapaa tahto ilmeisesti siksi, että muuten rakkauden kokeminen olisi ollut mahdotonta.
Jumala kielsi hyvän- ja pahantiedon puusta syömisen kuoleman tuomion uhalla. Tämä oli jotenkin pahempi tuomio, kuin pelkkä tavallisen elämän loppuminen.
Kaikki olemme valinneet väärin eli pahan ja olemme ansainneet tuon tuomion.
Antaakseen ihmiselle mahdollisuuden pelastua eli saada armahdus, jonkun syyttömän piti kärsiä rangaistus meidän puolestamme. Ainoa tällainen olisi synnitön ihminen. Sellaistahan ei ollut, joten Jumalan pojan piti tulla ihmiseksi ja kärsiä tuomiomme puolestamme. Kun hän on sen kärsinyt, armahduksen anojaa ei enää tuomita, koska tuomion on jo toinen suorittanut.
Kärsimyksen todellinen suuruus: Jeesus sai kärsiä pilkkaa, ruoskimista ym. ja lopulta ristiinnaulitsemisen. Tuomio tuntui tavallista kovemmalta, koska Hän oli syytön ja Hänellä olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä siitä. Jumalan kärsiminen ainoan pojan syyttömänä kuoleman johdosta oli myös normaalia kovempi, koska Isä on yhtä Pojan kanssa (kolmiyhteisyys). Siis Jumalan kärsimys oli suurempi kuin mikään meille mahdollinen kärsimys ja vain meidän tähtemme.
Tästä Jumalan rakkaudesta ei ole meille hyötyä, jos emme osoita Hänelle vastarakkautta, vaan rakkautemme kohde on joku muu esim. raha tai seksi. (Jussi rakastaa Maijaa, mutta Maija Mattia ja lähtee hänen mukaansa. Silloin Jussin rakkaudesta ei Maijalle ole mitään ”hyötyä”.)
Tämä rakkaus sai aikanaan ja saa nykyisinkin aikaan suuria muutoksia ihmisissä. Paavalista, kristittyjen vainoojasta tuli apostoli eli kristinuskon levittäjä, kitaristi Jukka Tolonen pääsi eroon huumeista, vankienkin pelkäämästä murhaajasta ”Linu” Loikkasesta tuli kunnon ihminen jne.
Muut asiat eivät ole tuoneet ihmisten elämään tyydytystä, vaan päinvastoin vieneet jopa itsemurhiin, kuten talousmies Kari Kairamo 1932-1988, kirjailija Ernest Hemingway 1899-1961, näyttelijä Philip Seymour Hoffman 1967-2014 ja näyttelijä-koomikko Robini Williams 1951-2014. Huumeisiin, alkoholiin ja unilääkkeisiin ovat joutuneet turvautumaan lukuisat enemmän ja vähemmän kuuluisat henkilöt.
Jumala siis tarjoaa armahdusta kaikille olimmepa kuinka pieniä tai suuria syntisiä tahansa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että elämää voidaan jatkaa entiseen malliin.(Jos presidentti armahtaa jonkun taposta tuomitun, ei hän vapaaksi päästyään voi jatkaa tappamista uusiin armahduksiin luottaen.) Suurimpana erona kaikkiin muihin uskontoihin ja ideologioihin on se, että kristinuskossa annetaan halu ja voima sekä tehdä parannus, että tehdä hyvää.

Kr. kirkko
Ajanlaskumme 300 ensimmäistä vuotta kristittyjä vainottiin. Sitten tuli katolinen kirkko, johon kuulumisesta oli elämässä etua. Kirkko hajosi aikanaan kahtia. Paavin kirkko rappeutui jopa niin, että ruvettiin vainoamaan uskovia ja tarvittiin uskonpuhdistusta. Saksassa Luther suoritti sen joskus 1500-luvulla. Mielestäni nyt on evlut kirkolle käynyt samoin. Koska kirkon jäsenenä saa tiettyjä elämyspalveluksia, siihen kuulutaan mm. näitten takia osallistumatta varsinaiseen hengelliseen toimintaan. Kristinuskon vaikutusalueella kaiken kaikkiaan naisten asema koheni, tieteet kehittyivät jne. Sitten tuli demokratia, kommunismi ja kristillisestä moraalista luopuminen. Nyt meille ”sivistyneille” on käynyt kuten Hesekielin kirjassa Jumala sanoo: ”… sisaresi Sodoma ei vetänyt vertoja sinulle ja sinun tyttärillesi. Sinun sisaresi Sodoman synti oli julkea itsekkyys. Hän vietti tyttärineen yltäkylläistä ja huoletonta elämää, mutta kurjalle ja köyhälle hän ei avannut kättään. He kävivät yhä julkeammiksi ja ryrtyivät minua uhmaten yhä uusiin iljettävyyksiin, ja …”

Kristinusko vaikutuksineen

6.3.2015 Politiikka ja yhteiskunta

Kristinusko
Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika (Kristus) ja Pyhä Henki, Hän on mm. rakkaus iankaikkisesti.
Lucifer ylpistyi ja tuli Jumalan vastustajaksi.
Jumala loi taivaan ja maan sekä mitä niissä on, mm. vapaan ihmisen lapsekseen, josta Jeesus voisi iloita. Ilman vapautta ilmeisesti ihminen ei olisi voinut kokea rakkautta.
Ihminen oli tottelematon sielunvihollisen houkutuksesta. Se lupasi, että tulemme Jumalan kaltaiseksi tietämällä hyvän ja pahan. Mutta ei kertonut, ettei ihminen pysty hallitsemaan pahaa.
Kaikki ihmiset ovat pahoja.
Elämän tarkoitus on etsiä Jumalaa (ja löytää Hänet).
Jeesuksen kärsittyä meille kuuluneen rangaistuksen, ihmisellä on mahdollisuus ottamalla Hänet vastaan päästä taivaaseen.
Kristityn tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Hänen tulee edistyä näissä asioissa eli pyhittyä.
Raamattu on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksen ”alla” kirjoittaneiden ihmisten kautta. Siitä ihminen ei voi/saa ottaa mitään pois eikä lisätä.

Vanhan Testamentin valtiomallista
Perinnöllinen yksinvalta + profeetta, joka välittää Jumalan viestit kuninkaalle
Kiinteä omaisuus palautuu joka 50. vuosi alkuperäiselle omistajalle
Velat annetaan anteeksi 7. vuoden välein
Oman maan kansalaisilta ei saa periä korkoa
Suku pitää huolta jäsenistään

Oma kulttuuri
Länsimaat: omien kristillisten juurien hylkääminen, huumeet, toisten riisto
Intia: 2. nopein kasvu (20 v.), 2. huonoin sosiaalinen kehitys maailmassa (huonoin Pakistanissa). Maassa on alueita, joissa asuu 600 naista 1000. miestä kohti.
Kiina: nopein kasvu, saasteet, ”tunkeutuminen” mm. Afrikkaan
Rikkaat kaikkialla: järjetön rahan käyttö, ahneus, veronkierto

Kulttuurivienti
Kommunismi: vallankumous, ateismi, yhteisomistus, pakotus, oma kulttuuri pois
Demokratia: viina, seksi, Coca Cola, Mc Donald, oma kulttuuri pois
Muhamettilaisuus: ankara laki, pakko, oma kulttuuri pois
Kristinusko: luodaan kirjakieli, opetetaan lukemaan, käännetään Raamattu, lähimmäisen rakkaus, oma kulttuuri säilyy (seuraavassa esimerkkeinä Motilonit Etelä-Amerikasta ja Miao-kansa Kiinasta)

Kristinuskon vaikutus (Motilonit Etelä-Amerikka)
Bruce Olson läksi Etelä-Amerikan viidakkoon viedäkseen evankeliumin Motiloni-intiaaneille. Motilonit elivät täysin eristyksissä ja tappoivat melkein kaikki, jotka tulivat heidän asuinseudulleen. He olivat tunteeton ja itsekäs heimo, eivät itkeneet eivätkä tunteneet myötätuntoa, vaan antoivat naapurin metrin päässä kuolla nälkään vaikka heillä itsellään olisi ollut ruokaa liikaa. Monien vaikeuksien kautta Bruce löysi heidät, opetteli kielen ja eli kuin he. Neljän vuoden kuluttua hänen onnistuu kertomaan heille heidän oman legendansa avulla Jumalan tulon ihmiseksi, joka voi näyttää tien Jumalan luo. Edelleen he saivat kuulla Jeesuksen kuolemasta, joka vapautti ihmiset pahan vallasta. Tämä sai Motilonit itkemään ensimmäisen kerran. Mutta tieto ylösnousemuksesta toi heille helpotuksen. Koska heillä ei ollut sanaa ”usko”, niin Bruce selitti, että se on samaa kuin Motiloni sitoisi riippumattonsa narut Jeesukseen. Heimopäällikkö Bobarishoran kerrottua Kristuksesta koko heimo halusi sitoa riippumattonsa narut Jeesukseen. Pahojen henkien pelko loppui, rauha päätettiin tehdä muiden heimojen kanssa. Aloitettiin yhteistyö näiden kanssa. He ovat perustaneet kouluja ja terveyskeskuksia, sekä kääntävät Raamattua heimokielille. Toisen ja kolmannen polven Motilonikristityt ovat opiskelleet lääkäreiksi, opettajiksi ja lakimiehiksi auttaakseen heimoaan. He ovat lähettäneet satoja lähetystyöntekijöitä. Motilonit asuvat edelleen viidakossa omassa kulttuurissaan rupeamatta länsimaalaisiksi.

Kristinuskon vaikutus (Miao-kansa Kiina)
Suuressa Kiinassa asuu useita kymmeniä vähemmistökansoja n. 1000 miljoonan Han-kiinalaisen keskellä. Eräs pieni kansa on meidän suomen kansan kokoinen kansanheimo: Miao-kansa. He asuvat Lounais-Kiinassa syrjäisillä ja karuilla vuorilla. Ankarissa luonnonolosuhteissa ja köyhyydessä elävällä Miao-kansalla on oma kieli ja kirjoitusjärjestelmä. Heidän omaperäinen kulttuurinsa mm. värikäs vaatetus erottaa heidät selvästi valtaväestöstä, kiinalaisista. Jo kauan he ovat erottuneet myös muusta syystä: huomattava osa Miao-kansasta on kristittyjä. Kokonaiset vuoristokylät ja yhteisöt ovat kristittyjen miaoiden asuttamia: näin on ollut jo lähes sata vuotta.
1970-luvun alussa kulttuurivallankumouksen riehuessa Kiinassa, Maon nuoret punasotilaat löysivät tiensä myös Miao-heimoon kuuluvien kristittyjen yhteisöihin. Punaliput liehuen Maon sotilaat saapuivat syrjäiseen vuoristoseutuun vallankumousoppeineen. Lähikylien kyläpäälliköt kutsuttiin koolle neuvonpitoon ja heille annettiin seuraava tehtävä: kristillisyydestään tunnettujen Miao-yhteisöjen oli luovuttava uskosta Jumalaansa. Kirkot tuli sulkea ja jumalanpalvelusten oli loputtava kyläkirkoissa. Tätä ehdotonta käskyä perusteltiin Maon opeilla. Lisäksi teroitettiin sitä, että puhemies Mao oli antanut kyläläisille hyvinvoinnin. Siihen kuuluivat vaatteet, koulut, riisipeltojen muokkaukseen tarvittavat aurat ja vetoeläimet, eli jokapäiväisen elämän perusedellytykset. Piti siis olla kiitollinen tällaisen lahjanantajalle, joka näin huolehti ihmisten tarpeista. Kyläpäälliköt pyysivät pari päivää miettimisaikaa, sitten he antaisivat vastauksensa kuultuaan ensin omaa väkeään. parin päivän kuluttua tuli vastaus. Sitä eivät tuoneet vain kylien johtajat, vaan kaikki ympäröivät kylät yhdessä. Kylät lapsineen ja vanhuksineen olivat lähteneet liikkeelle. Kapeita polkuja pitkin alas laaksoon hallituksen ja vallanedustajien eteen vaelsi tuhansien kristittyjen joukko hitaasti ja äänettömästi nämä köyhät vuoristolaiset kantoivat vihreitä Mao-pukuja, työvälineitä ja koulutarvikkeita. Mukana olivat myös aurat ja vetoeläimet. Kaikki nämä laskettiin ällistyneiden punasotilaiden jalkojen juureen. Viimeisinä tulivat kyläpäälliköt ja heidän vastauksensa oli tämä: olemme tulleet antamaan vastauksemme: palautamme sen minkä olemme Maolta saaneet. Me emme niitä tarvitse. Yhdessä olemme päättäneet, että haluamme pitää uskomme Jumalaan. Haluamme pitää jumalanpalveluksemme kyläkirkoissamme. Tärkeintä on etsiä ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen tahtoaan.
Pakon edessä pieni Miao-kansa teki valintansa, kuten miljoonat oman aikamme marttyyrikirkkojen kristityt tällä pian päättyvällä vuosituhannella ovat joutuneet tekemään. Kirjaimellisesti pienen Miao-kansan kohdalla toteutui evankeliumin sana, mitä merkitsi ennen kaikkea Jumalan valtakunnan etsiminen.
Tällä pienen vähemmistökansan päätöksellä oli kauaskantoiset seuraukset. Nämä Miao-kylät olivat muutamia harvoja yhteisöjä koko Kiinassa, missä julkinen jumalanpalvelus ja kirkossakäynti, yhteinen rukous ei loppunut aikana, jolloin kaikkialla muualla suuressa Kiinassa kirkot suljettiin ja seurakunnat hajotettiin.
Eristettynä ja muun yhteiskunnan hylkääminä Miao-kristityt elivät vuosia syrjäisellä vuoristoseudulla. Ehkäpä Miao-kristityt ymmärsivät, että tärkeintä kuitenkin oli etsiä Jumalan valtakuntaa ja Jumalan vanhurskasta tahtoa kaikissa olosuhteissa.
Tänä päivänä nämä yhteisöt kokoontuvat sadoissa savitiilikirkoissaan ja kappeleissaan kuulemaan omalla kielellä painettua ja luettua Jumalan sanaa. Nyt ei esivalta estä kokoontumisia. Näin he saivat säilytettyä oman kulttuurinsa.

Ajatuksia uskonnosta

12.8.2014 Yleinen

Me ihmiset olemme lajina kulkeneen evoluution mittakaavassa hyvin pitkän matkan hyvin lyhyessä ajassa. Olemme keksineet tavan jakaa näennäisesti näkymättömästi rajoittamattoman määrän tietoa ympäri maailmaa. Olemme selättäneet monet tappavat kulkutaudit ja sairaudet. Olemme jopa saaneet muutaman lajimme edustajan maapallon ulkopuolelle. Olemme saavuttaneet niin monta uskomattomalta kuulostavaa asiaa, mutta siitäkin huolimatta emme ole onnistuneet päästämään irti yhdestä vanhasta tiukkaan istuvasta asiasta. Nimittäin uskonnosta. Ja ennen kuin kukaan lukija alkaa repiä pelihousujaan, antakaas kun selitän.

Kuten ketä tahansa keskivertoperheestä tulevaa suomalaislasta, myös minua vietiin pienestä asti kirkkoon. Ei säännöllisesti joka sunnuntai, vaan enemmänkin erilaisten kirkonkerhojen, uskonnollisten juhlien ja tapahtumien yhteydessä. Lapsena siihen ei kiinnittänyt niinkään huomiota, ainoastaan ärsytti, kun joutui taas menemään tylsistymään. Opetettuja ajatuksia ei ajatellut sen syvemmin, mutta ei niitä kyseenalaistanutkaan. Sitten saapui teini-ikä.

Yhtäkkiä vaatteet, joita halusin pukea ylleni, eivät olleetkaan sopivia kirkkoon vietäväksi. Tämä herätti nuoressa itsessäni ärsyyntymistä. Koko ikäni minulle oli kerrottu, että Jumala rakastaa ja hyväksyy kaikki ihmiset sellaisina kuin he ovat. Miksi en siis olisi voinut mennä itsenäni kirkkoon? Opin hyvin pian, että Jumalan rakkauteen sisältyy ehtoja. Tosin tästäkin ovat Jumalan seuraajat keskenään eri mieltä. Säännöt eivät ole kiveen hakattuja, vaan vaihtelevat uskovaisesta toiseen (toki ihmisiltä itseltä kysyttäessä juuri heidän sääntönsä ovat ne oikeat).

Rippikoulu tuli ja meni eikä suurta uskoon valaistumista tullut. Kuitenkin vasta parikymppiseksi tultuani aloin aktiivisesti perehtyä uskontoon aiheena, mutta hyvin kriittiseltä kannalta. Prosessi on johtanut minut hylkäämään uskonnon, jota kerran pidin kasuaalisti totuutena. Luonnollisesti muutos on vaikuttanut siihen, millainen ihminen minusta on tullut, ja kuinka näen maailman ympärilläni. Monet asiat, jotka rajoittuvat uskonnon nimessä, ovat alkaneet ärsyttämään enemmän. Ymmärrän kuitenkin, että uskonto täällä Suomessa on onneksi hyvin maltillista ja usein mielletään yksityisasiaksi. Ainakin teoriassa.

Niin kauan, kuin uskonnon nimissä ketään ei vahingoiteta tai muiden elämää rajoiteta, minulle on ihan sama mihin kukakin uskoo. Harmi kyllä, edes täällä Suomessa emme ole saavuttaneet sellaista tilannetta.