Selaat arkistoa kohteelle urheilua.

Varusteet

1.7.2015 Yleinen

Eli nyt puhutaan vähän varusteista. Juoksussa kaikesta tärkeintä ovat kengät. Ei mitkään city-kengät käy. Pitää olla lenkkarit, jotka eivät ole liian tiukat eikä liian löysät. Hyvä koko on kun sormi mahtuu kantäpään taakse. Itselläni on Lidlista 20€ ostetut pinkit lenkkarit. (Edellisessä artikkelissä on kuva) Sitten on tietenkin mulava t-paita ja housut. Pukeutuminen on myös sään mukaan. Sekunttikello on hyvä olla mukana lenkeillä. Musiikkia voi laittaa lenkkeilyn ajaksi, mutta itse tykkään juosta ilman kuullokkeuta. Juomapullo on hyvä olla olemassa jos pitää esim lihastreenit, mutta jos kyseessä on alle 10km juoksu matka ei pulloa tartte.

Whäät? Mikä tää on?

30.6.2015 Yleinen

IMG_20150604_153030

    Hei! Mä oon neljätoist vuotta oleva tyttö joka on joskus ennen harrastanu uintii 7 kertaa viikos. Urheilu on aina ollut kivaa kunnes jouduin lopettamaan uinti harrastuksen, koska mun korvat eivät halunneet kestää veden painetta. Silloin olin aik hyvässä kunossa et jaksoin tehä kaikkii punnerruksii ja näi pois päin. Mutt sitt ku mulle ei löytyny mitää sopivaa harrastusta nii mun kunto vaa alko laskeutuu ja mä aloin lihoo pikku hiljaa ja siit ei sitt tullu mitään. Mutt nyt täss oli edess viel ylä aste ja uudet oppilaat. Koulussa mua puras taas se urheilukärpänen ja mä aloin ite käydä treenaamassa. Mä rakastuin liikuntaan uudestaan varmaan sen takii koska meillä oli maailman paras liikka ope. Silloin huomasin että juoksu oli mun vahvuus. Eli aina ku piti liikka tunnin alussa juosta salia ympäri noin 10 kertaa olin aina se ensimmäinen ja aina se nopein, ja ehkä jopa kestävin. Silloin päätin että alkaisin harrastamaan juoksua. Keväällä 2015 aloitin ensimmäisen juoksu lenkkini joka olin noin kilsan pituinen. Juoksin sitä isäni kanssa. Se oli tosi hyvän tuntuista juoksua. Niin aloin treenaamaan kolme kertaa viikossa. Parin juoksu lenkin jälkeen aloin jo juoksemaan kaksi kilometriä. Juoksin tälläistä matkaa 11 minuutissa. Se oli mielestäni ihan hyvä vauhti aloittelijalle. Meni pari viikkoa ja meille oli koulussa cooper testi. Se on sellanen että juostaan esim uleisurheilu kentällä 12 minuuttia. Ja pitää juosta niin paljon kun ehtii. Mutta mulla se meni aivan surkeasti koska en en ymmärtän kun minua alkoi sattua selkään parin edellisen juoksulenkkejen aikana. Juoksin coopperia vain 4 minuuttia kunnes selkääni taas alkoi särkeä. Tämän liikunta tunnin jälkeen lähdin kotiin koska en olisi kestänyt sitä kipua. Mun oli pakko makoilla. Mä en kestäny istua pitkiä aikoja. Seuraavana päivänä en mennyt taaskaan kouluun, ja silloin ajattelin että ei minusta ole juoksijaksi. Mutta elämä jatkui ja kohta koulu loppui ja alkoi kesä loma. Silloin aloin käydä kolme kertaa viikossa malminkartanon huipulla treenaamassa. Kävelin portaita viisi kertaa huipulle. Se oli hyvän tuntuista. Parin viikon kuluttua lähdin vaellusretkelle viikoksi Kuusamoon. Siellä läpäisimme pienen Karhukierroksen. Me kävelimme keskimäärin yhden päivän aikana noin 7-10 kilsaa. Siinä tuli täydellistä jalka treeniä. Selkäkin vahvistui siinä samalla siitä painavasta rinkasta. Kun tulimme kotiin vaellus retkeltä jatkoin käymään malminkartanon huipulla. Lopulta minulle tuli mieleen koittaa uudestaan alkaa harrastaa juoksua, mutta tällä kertaa aloitan pikku hiljaa ja teen moni puolisesti erillaisia juttuja. Eli tässä on minun urheilu blogi ja yritän antaa uusia vinkkeja aloittelijoille ja hauskoja treeni ohjeita ja ideoita.