Selaat arkistoa kohteelle Unkari.

Hamilton vankisti pistejohtoaan Hungaroringillä

30.7.2018 F1-kisat

Lewis Hamiltonille ei löytynyt haastajaa, kun Mercedes-kuski ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Unkarin GP:ssä. Hamilton vankisti uransa 67. voitollaan pistejohtonsa jo 24 pisteeseen.

Hamiltonin kuuluu kiittää voitostaan Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottasta, joka pidätteli Ferrareita lähes kisan loppuun asti takanaan. Ensiksi Sebastian Vettel pääsi ulkokautta ohittamaan Bottaksen, joka ajautui mutkassa päin Ferraria. Samassa rytäkässä Kimi Räikkönen pääsi myös Bottaksen ohi, mutta tallimääräys piti suomalaisen Ferrari-tallikaverinsa takanaan kolmantena.

Näin kyseessä oli Räikköselle jo uran 99. palkintosija kuninkuusluokassa. Suomalainen nousi jo kahdeksatta kertaa sekä viidettä kisaa peräkkäin palkintokorokkeelle tällä kaudella. Edellisen kerran vuoden 2007 maailmanmestari on pystynyt vastaavaan juuri mestaruuskaudellaan.

Jos Räikkösellä on vaan haluja jatkaa uraansa vielä ensi kaudella, niin olisi Ferrarilta suorastaan tyhmää olla tekemättä jatkosopimusta kokeneen suomalaiskuskinsa kanssa.

Bottaksella itsetutkistelun paikka

Bottas ei ollut ainoastaan syypää Vettelin kanssa tapahtuneeseen kolariin, mutta myös hetkeä myöhemmin Red Bullin Daniel Ricciardon kanssa nähtyyn kolariin. Molemmissa tilanteissa Mercedes-kuski teki virhearvion, mutta tällä kertaa vain hän itse kärsi niistä.

Bottas putosi lopputuloksissa viidenneksi, joten Mercedeksen ja Ferrarin välinen taisto merkkimestaruudesta kaventui kymmeneen pisteeseen. Kisan jälkeen Mercedes-kuski syytti muita kolareista, mutta tällä kertaa suomalaisella on vakavan itsetutkiskelun paikka. Ehkäpä tässä kisassa näkyi ensimmäistä kertaa se turhautuminen, joka on vastoinkäymisten kautta kasvanut kolminkertaisen GP-voittajan sisälle.

Red Bull-tallille Unkarin kisa oli jälleen kaksijakoinen. Seitsemäntenä startannut Max Verstappen nousi lähdössä viidenneksi, mutta hän ei kauaa saanut nauttia kisasta, sillä hänen autonsa hyytyi radan varteen jo avausstintin aikana. Tämä kirvoitti varsinkin tallipäällikkö Christian Hornerilta jälleen kerran kovia syytöksiä moottorivalmistaja Renault’n suuntaan.

Epäonnistuneen aika-ajon jälkeen vasta 12:ntena startannut Ricciardo menetti sijoituksia startissa, mutta alkoi hiljalleen nousta kohti kärkiviisikkoa. Lopulta Bottaksen kokemat ongelmat nostivat australialaisen hienosti neljänneksi.

Toro Rosson Pierre Gasly piti kisassa yllättäen kuudennen sijansa. Gasly on jättänyt kauden aikana pahasti tallikaveri Brendon Hartleyn varjoonsa, joten ei olisi yllättää, mikäli Hartley saisi lähteä jo ennen kauden päätöstä Toro Rossolta.

McLarenin Fernando Alonso oli jälleen kahdeksas, kun McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne joutui keskeyttämään Alonson perästä vaihdelaatikkovikaan. Vandoorne on viimeksi yltänyt pisteille Bakussa ja medialähteiden mukaan belgialaisen ajopaikka on jopa vaarassa ennen kesätauon jälkeen ajettavaa kotikisaansa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle ja kausi jatkuu Belgian Spassa elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton kiilasi paalulle sateisella Hungaroringillä

29.7.2018 F1-ennakot

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen olivat miehittämässä suomalaista eturiviä, kunnes Lewis Hamilton nappasi paalun suomalaiskaksikon nenän edestä sateisissa Unkarin GP:n aika-ajoissa. MM-pistejohtajalle paalu oli uran 77:s.

Hamilton ja Bottas olivat läpi aika-ajojen ajallisesti todella lähellä toisiaan, kun taas Räikkönen oli huomattavasti paremmin sinut autonsa kanssa sadekelillä kuin Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel. Lopulta Vettel sai taisteltua itsensä tallikaverinsa rinnalle toiseen lähtöriviin.

Ferrari hakee samanlaisia startteja kuin Unkarissa vuonna 2015, kun kolmantena ja viidentenä startanneet Maranellon punaiset olivat kaksoisjohdossa avausmutkien jälkeen. Viime kaudella Ferrari juhli juuri täällä Unkarissa viimeksi kaksoisvoittoa. Historia ei ole kuitenkaan ollut suosiollinen Hungaroringillä voittaneelle kuljettajalle, sillä kisan voittaja on viimeksi juhlinut kauden päätteeksi maailmanmestaruutta kaudella 2004.

Sainz ja Gasly yllättäjinä

Renault’n Carlos Sainz ja Toro Rosson Pierre Gasly olivat aika-ajojen suurimpia onnistujia, kun kyseinen kaksikko miehittää kolmatta lähtöriviä. He jättivät sadekelissä taakseen jopa Red Bullin Max Verstappenin, joka selitteli huonoa aika-ajoa, sillä että tämänvuotinen RB14-auto ei sovellu sadekelille yhtä hyvin kuin edeltäjänsä. Kyllä Red Bullin rengasvalinnatkin voidaan kyseenalaistaa, sillä varsinkin Daniel Ricciardon kohdalla voidaan sanoa ajoitusten epäonnistuneen.

Verstappen starttaa seitsemäntenä ja Ricciardo vasta 12:ntena, joten näiltä sijoilta voivat Red Bull-kuskit unohtaa kokonaan voittotaistelun. Red Bullilta odotettiin tänä viikonloppuna huomattavasti enemmän, joten tämänhetkistä suorituskykyä voidaan pitää pettymyksenä.

Myöhään perjantai-iltana Lontoossa selvitystilaan ajautuneelle Force India-tallille kuuluu myös radalla huonoja asioita. Kumpikaan Force India-tallin kuljettajista ei yltänyt edes aika-ajojen toiseen osioon eikä tulevaisuuskaan näytä hyvältä ilman uusia omistajia tai rahoitusta, jolla auton suorituskyky saataisiin parannettua.

Unkarin GP käynnistyy helteiseltä Hungaroringin radalta klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Räikkönen oli Unkarin GP:n moraalinen voittaja

31.7.2017 F1-kisat

Ferrari ajoi toistamiseen tällä kaudella kaksoisvoittoon sunnuntaina Unkarin Hungaroringillä. Tälläkin kertaa Ferrari-tallin toiminta puhutti kilpailun päätteeksi.

Ferrarit starttasivat kisaan eturivistä, eivätkä he luopuneet kärkisijoista avausmutkissa. Turva-auto saatiin hyvin nopeasti tämän jälkeen radalle, sillä Red Bullin Max Verstappen osui yhteen tallikaveri Daniel Ricciardon kanssa radan toisessa mutkassa. Kun Ricciardo jäi keskelle radan kolmatta mutkaa, niin turva-autoa tarvittiin välittömästi.

Vain muutama kierros turva-auton poistumisen jälkeen alkoi Ferrarin Sebastian Vettelin ohjaustehostin reistailemaan. Vettel joutui koko loppukisan välttelemään kanttareita, sillä sen pelättiin pahentavan kyseistä ongelmaa. Näin Mercedes haistoi tilaisuutensa ja otti sekä Valtteri Bottaksen että Lewis Hamiltonin varikolle.

Ferrari joutui reagoimaan Mercedeksen taktiikkaan, joten sekä Vettel että Räikkönen otettiin sisään peräkkäisillä kierroksilla. Tällöin tuntui, että Vettelin vauhti olisi entisestään hidastunut, jolloin Mercedes-kaksikko lähestyi uhkaavasti Ferrareita.

Bottas päästi tallimääräyksellä Hamiltonin ohitseen, sillä britillä näytti olevan huomattavasti enemmän vauhtia reservissä kuin tallikaverillaan. Tällöin Ferrarin olisi pitänyt päästä Räikkönen Vettelin edelle, sillä suomalainen jäi todella epämukavaan paikkaan. Räikkönen ei voinut mennä kovempaa, sillä Vettel oli edessä, eikä hän voinut jättää väliä tallikaveriinsa, sillä Hamilton oli alle sekunnin päässä perässä.

Ferrarin taktiikka tuotti kuitenkin tällä kertaa tulosta, sillä Hamilton ei pystynyt ohittamaan Räikköstä. Suurin syy on Hungaroringin radassa, joka on keskituntinopeudeltaan F1-kalenterin toiseksi hitain. Ferrari halusi täydet pisteet Vettelille, sillä hän ajaa vielä maailmanmestaruudesta toisin kuin näillä näkymin tallikaverinsa. Ferrarin ja Vettelin onni oli se, että Räikkönen ymmärsi tilanteen, sillä jos toista Ferraria olisi ajanut joku muu, niin tilanne olisi voinut olla täysin toisenlainen.

Harmittaa vain se, että tuntuu Ferrari pelaavan kaiken ainoastaan Vettelin pussiin, sillä jos tiimi ei olisi alkukaudesta tehnyt taktiikkavirheitä, niin Räikkönenkin olisi vielä mukana MM-taistossa. Toivottavasti loppukaudesta Räikkönen saa vielä sen voittonsa, sillä epäilen Vettelin olevan yhtä myötämielinen, vaikka suomalainen on sen tehnyt jo kahdesti tällä kaudella. Räikkösestä tuli Unkarissa saavutettujen palkintosijojen tilastoykkönen, sillä hän nousi sunnuntaina palkintotokorokkeelle jo kahdeksatta kertaa Hungaroringillä.

Hamilton piti sanansa

Hamilton ei saanut neljännestä lähtöruudusta parasta starttia, sillä hän putosi lähdössä kuudenneksi, kun molemmat Red Bull-kuskit nousivat hänestä ohi. Ricciardon keskeytys ja Verstappenille tuomittu 10 sekunnin rangaistus nostivat Hamiltonin kisan puolivälissä tallikaverinsa kantaan kiinni.

Mercedeksellä oli ongelmia radioyhteyksien kanssa kisan alkupuolella, mutta he saivat radiot toimimaan varikkopysähdysten jälkeen. Hamilton pyysi lupaa ohittaa Bottas, sillä ehdolla, että hän antaa sijoituksensa takaisin, mikäli hän ei pysty Ferrareita ohittamaan.

Vaikka Bottas päästi Hamiltonin ohitse, niin Hamilton ei päässyt Ferrareista ohi. Sitten Hamilton teki erittäin arvostettavan tempun, sillä hän päästi viimeisessä mutkassa Bottaksen kolmanneksi. Hamilton puhuikin kisan jälkeen, että toivottavasti nuo kolme menetettyä pistettä eivät maksa hänelle kauden päätteeksi maailmanmestaruutta. Tuo teko oli iso osoitus siitä, että Mercedes on tällä kaudella tiimi, sillä viimeiset kolme kautta tiimi on ollut jakautuneena Hamiltonin ja Nico Rosbergin leireihin.

Alonsolta kauden paras suoritus

McLaren-Honda käytti yhden sen vahvimmista radoista edukseen, kun Fernando Alonso oli peräti kuudes ja Stoffel Vandoorne kymmenes. Alonson edellinen paras sijoitus oli viime vuoden Yhdysvaltain GP:n viides sija. Vandoorne avasi vuorostaan tämän kauden pistetilinsä, sillä hän sivusi viime kauden ainoaa sijoitustaan, joka oli kymmenes Bahrainissa. McLaren nousi autonvalmistajien MM-pisteissä kuudella pisteellä ohi Sauberin yhdeksänneksi.

Carlos Sainz palasi myös pisteille keskeytettyään kahdessa aiemmassa kisassa, kun espanjalainen oli ruutulipulla seitsemäs. Sainz kävi kova taistelun maanmies Alonson kanssa, missä Toro Rosso-kuski joutui taipumaan kaksinkertaiselle maailmanmestarille radan toisessa mutkassa. Tallikaveri Daniil Kvjat jatkoi pisteetön putkeansa jo kuuden kisan mittaiseksi, sillä venäläiskuski on viimeksi ottanut Toro Rossolle pisteitä toukokuussa Barcelonassa.

Force India sai kolmantena kisaviikonloppuna peräkkäin molemmat autonsa pisteille, kun Sergio Perez oli kahdeksas ja Esteban Ocon yhdeksäs. Williams jäi vuorostaan ilman pisteitä, kun Lance Stroll oli 14:s ja Felipe Massaa tuurannut Paul Di Resta joutui viimeiseltä sijalta keskeyttämään. Di Resta ajoi todella hyvin, kun otetaan huomioon se, että hän ajoi vasta aika-ajoissa ensimmäiset kierroksensa F1-autolla yli 3 ½ vuoteen.

Renaultin Nico Hülkenberg lähti vaihdelaatikonvaihdon seurauksena kärkikymmenikön ulkopuolelta, mutta hän olisi taistellut pisteistä ilman pitkäksi venähtänyttä varikkostoppiaan. Lopulta Hülkenberg joutui keskeyttämään kisan viimeisten kierrosten aikana. Tallikaveri Jolyon Palmer oli sen verran hidas, että hän joutui tallimääräyksellä päästämään tallikaverinsa edelle. Palmer on Sauberin Marcus Ericssonin ohella ainoita vakiokuljettajia, jotka eivät ole avanneet vielä pistetiliään. Tämän viikon testit voivat sanella Palmerin kohtalon, sillä paine on kova nostaa Robert Kubica brittikuskin paikalle, jos GP-voittajan testit Hungaroringin radalla onnistuvat suunnitelmien mukaan.

F1-sarja suuntaa nyt neljän viikon mittaiselle kesätauolle. MM-sarja jatkuu elokuun lopulla tuttuun tyyliin Belgian Spassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 11/20 kilpailun jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ferrarit eturivistä Unkarin hellekisaan

30.7.2017 F1-ennakot

MM-sarjaa johtava Sebastian Vettel johdatti Ferrarit eturiviin Unkarin GP:n aika-ajoissa lauantaina. Unkarin paalu oli Vettelille vasta tämän kauden toinen paalupaikka.

Fiat-konsernin johtaja Sergio Marchionne vaati Ferrarilta välitöntä vastausta Britannian GP:n pettymyksen jälkeen, mihin Ferrari vastasi valloittamalla eturivin sunnuntaiseen kisaan.

Kimi Räikkönen varmisti Ferrarille jo kolmannen eturivin valloituksen tällä kaudella. Valtteri Bottas vuorostaan löi Lewis Hamiltonin Mercedesten jäsenten välisessä taistelussa jälleen kerran, kun hopeanuoli ei soveltunut aivan täydellisesti radan profiiliin kuten Sotshissa ja Monacossa.

Startti tärkeässä roolissa

Unkari on keskituntinopeudeltaan toiseksi hitain rata F1-kalenterissa, sillä ainoastaan Monaco on hitaampi. Täten lähtökiihdytys on tärkeässä asemassa, sillä ohittaminen on kapealla Hungaroringin radalla lähes yhtä vaikeata kuin Monacossa.

Jos ajattelee parasta skenaariota suomalaisvoitolle tämänpäiväisessä Unkarin kisassa, niin sekä Räikkösen että Bottaksen olisi päästävä ohi Vettelistä, jotta Ferrari ei pystyisi taktikoimaan MM-sarjan kärkimiestä tallikaverinsa edelle.

Jos tämänpäiväinen kisa ajetaan läpi ilman mitään pidempiä turva-autojaksoja, niin kuljettajien kestävyys voi olla myös koetuksella, sillä Unkarissa on vain yksi pitkä suora, joten kuljettajille ei ole luvassa hengähdystaukoja. Nämä tekijät yhdistettynä entistä nopeampiin autoihin sekä Budapestissä vallitsevaan helteeseen, niin voivat johtaa kuljettajien tekemiin ajovirheisiin erityisesti kisan jälkimmäisellä puoliskolla.

Di Resta pikahälytyksellä Massan korvaajaksi

Williamsin Felipe Massa joutuu jäämään pois viikonlopun kisasta, sillä Massa tunsi olonsa heikoksi sekä perjantaina että lauantaina autossa. Näin ollen Williamsin testikuski Paul Di Resta hyppäsi rattiin kylmiltään suoraan aika-ajoihin.

Di Resta suoriutui hyvin, kun otetaan huomioon se asia, että hän ei ole ajanut F1-autolla sitten Brasilian GP:n marraskuussa 2013. Williams-debytantti oli toiseksi viimeinen jättäen Sauberin Marcus Ericssonin taakseen, eikä hän jäänyt kuin tallikaveri Lance Strollista vain 0,7 sekunnin päähän.

Kisasta ei varmasti tule helppoa Di Restalle, mutta jos hänen tavoitteensa on vain tuoda auto turvallisesti ruutulipulle, mikä voi jopa tuoda MM-pisteitä, jos nopeammille sattuu virheitä.

McLarenilla iskun paikka

McLaren-Hondalla näyttäisi olevan mahdollisuudet hyvään pistepottiin Unkarissa, kun Fernando Alonso oli kahdeksas ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs aika-ajoissa. McLaren on kolme pistettä perässä Sauberia, jonka ohi brittitallin pitäisi pisteissä nousta ehdottomasti ohi.

Jos McLaren-tallin autot selviävät kisasta ilman ongelmia, niin jopa kärkikuusikkoon pitäisi olla mahdollisuuksia, sillä edestä lähtevistä autoista epäilen, että ainakin toinen Red Bull voi kohdata teknisiä ongelmia.

13:nneksi aika-ajoissa ajanut Toro Rosson Daniil Kvjat sai kolmen lähtöruudun rangaistuksen, sillä hän hidasti Strollia tämän nopealla aikakierroksella. Kvjat sai tempustaan myös rangaistuspisteen, mikä nosti venäläisen saldon jo kymmeneen. 12 pistettä tuo yhden kisan hyllytyksen, joten Kvjatin täytyy olla tulevissa kisoissa tarkkana, sillä hän on muun muassa edellisessä kahdessa kisassa aiheuttanut kolarin avauskierroksella.

Huippujännittävä Unkarin GP käynnistyy klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Super Mario Kart

10.6.2015 Yleinen

Löysin vanhan Super Nintendoni, mutta siitä puuttuu kaikki johdot ja ohjaimet. Sitten keksin netistä sivun, jossa voi pelata vanhoja pelejä ja niiden joukossa oli Super Mario Kart! Ei tosin toiminut ennen kuin eilen ostin uuden tietokoneen. Ei riittänyt tehot vanhassa koneessa.

Kannattaa ainakin vähän kokeilla, on ihan hyvä peli!

http://www.playretrogames.com/2378-super-mario-kart

On tuolla tosiaan paljon muutakin mielekiintoista pelattavaa.

Katselin eilen telkkarista Suomi – Viro jalkapallo-ottelua. Ei Suomi voittanut. Hävisi jopa! Mutta ehkä voittaa lauantaina Unkarin. Sen lähetys alkaisi klo 18:20 kanavalla 2.

Eve

Viimesiä viiän

19.12.2014 Yleinen

Tällä hetkellä istun liian ahtaassa bussissa ilman ilmastointia, aasialaisten ja yhden serbin kanssa. Edessä on kuusi tuntia torkkumista. Suuntana siis Budapest!

Eilen oli epävirallisen virallinen läksiäisnäytös eli meidän tuotosten katselmus. Renkaan vaihto -lyhärin kuvausta kehuttiin ja olihan se ny aika huippu ku aattelee ettei me vaihettu yhtäkään rengasta! Meijän Písek dokumenttikin sai ensi-iltansa. Kommentti rehtorilta: ootte löytäny säväyksen Suomea Písekistä… Sitä voikin sitten arvailla mitä sillä tarkotettiin! ;)

Illalla sitten juhlittiin, syötiin ja juotiin! Hieman haikeilla fiiliksillä kyl jättää nää kaikki ihmiset tänne ko tietää ettei ehkä koskaa enää palaa tai nää näitä :( mut onneks on keksitty whatsupit ja muut härdellit!

George Ezra – Budapest (Official Video):http://youtu.be/VHrLPs3_1Fs

Tätä kuunnellessa matka jatkuu…

~Eve