Selaat arkistoa kohteelle Tutustuminen.

Synnärille tutustuminen

18.3.2016 Yleinen

Jälleen on yksi jännä vaihe takana tässä raskaudessa, synnärille tutustuminen. Kokemuksena oli ihan kiva. Paikalla oli meidän lisäksi kuusi tai seitsemän muuta pariskuntaa sekä tosi kivan tuntuinen kätilö. Mentiin yhteen synnytyssaliin, jossa kätilö kertasi jo synnytysvalmennuksessa olleita juttuja, mm. milloin pitää lähteä sairaalaa ja kuinka synnytys etenee ja mitä kivunlievitystä on saatavilla. Sen jälkeen käytiin vielä tutustumassa kodinomaiseen synnytyssaliin ja sitten kierrettiin vielä katsomassa missä on leikkaussali ja vuodeosasto. Vuodeosastolle mennessä tulikin vanhat muistot mieleen. Oli ehkä hieman ahdistunut olo, mutta onneksi meni nopeesti ohi. Olin yllättynyt myös siitä, miten reippaasti puolisoni oli tuolla käynnillä. Itsekin hän kertoi ettei tuo käynti ahdistanut tai pelottanut yhtään. :)

Toissapäivänä saatiin valittua meille kaksi doulaa ja nyt odottelemme sitten heidän yhteydenottoa, että pääsemme tutustumaan ja juttelemaan tarkemmin. Innolla odotan sitä tapaaamista. Jospa sieltä viimeistään ens viikolla kuuluisi jotain.

Eilen sain myös postia sairaalasta. Ihmettelin, että mikä kirje sieltä nyt tulee, mutta sehän olikin vastaus minun antamaani palautteeseen. Laitoin silloin pelkopolikäynnin jälkeen palautetta sairaalalle ja nyt osaston ylilääkäri oli vastannut minulle. Palautteessa oli käyty läpi minun käyntejä äitipolille, lääkäreiden näkökulmasta. Eli siis siitä mitä lääkärit ovat käynneistä kirjanneet. Kanta.fi sivustoa kun olen selannut niin hyvin vähän sinne lääkärit ovat kirjanneet asioita joita heille olen kertonut. Yhden kerran olen löytänyt sieltä kirjauksen siitä pelosta mistä olen puhunut. Itselleni jäi tuosta palautteesta toisaalta hyvä fiilisi, mutta sitten kuitenkin vähän semmonen olo, että olen antanut palautetta vääristä lähtökohdista käsin. :( Kovasti ylilääkäri vakuutteli, että kaikki ovat pyrkineet minun ja vauvan parhaaksi, mutta valitettavasti minusta se ei ole ihan niin mennyt. Kirjeessä oli myöskin maininta siitä, että raskausdiabetekseni takia minulla pitäisi olla ylimääräisiä seurantakäyntejä neuvolassa tai äitipolilla. No, kummassakaan ei ole ollut mitään ylimääräistä. Jos kerta vauvan kasvua siis olisi tarkoitus seurata niin ihmettelen tuota seurantaa, että seurannaksi riittää se, että seuraava äitipolikäynti mulla on raskausviikolla 36. Ja edellinen käynti on ollut siis viikolla 26. Juttelin asiasta sitten tuolla muiden raskaanaolevien kanssa ja joidenkin kohdalla seuranta on kahden viikon välein. Saa nähdä. Onneksi nuo kotimittaukset on ollu kunnossa koko ajan, joten toivotaan että vauvallakin on kaikki ihan ok.

Paljon kaikkea muutakin ihanaa stressiä tässä on ollut, mutta niistä en jaksa enää edes kirjoitella, kun tuntuu ettei asiat selviä mihinkään suuntaan. Mutta en yhtään ihmettele vaikka tämä stressi alkais pian vaikuttaa uniin ja verenpaineeseen. :(

Pulla voi ainakin vauhdista päätellen ihan hyvin. Tänäänkin on kääntäny ja vääntäny koko päivän. Mietin jo, että oiskohan kääntyny jo pää alaspäin. Toisaalta tuntuu olevan niin itsepäinen tapaus, että ens viikon neuvolassa varmaan istuu vielä mahassa tyytyväisenä. <3 Onnex toinen antaa mun nukkua öisin, tai en ainakaan herää mihinkään jumppaan. :D Päivällä sit kyllä on pysähdyttävä aina nautiskelemaan tuosta mekastuksesta. Puolisoni ei oo vieläkään päässy kunnolla tuntemaan toisen liikkeitä, kun aina kun hän laskee kätensä vatsalleni niin Pulla rauhottuu. :D Pari kertaa on tainnu nähdä miten mun maha heiluu. Ihan hupsu vauva, mutta kovin rakas jo nyt.

Näihin tunnelmiin, ens viikolla sitten neuvolaan ja reilu pari viikkoa enää niin täällä ollaan äitiyslomalla. <3

Minä ja me

14.9.2015 Yleinen

Eskarin ensimmäisillä viikoilla tutustuttiin erilaisin toiminnallisin tehtävin ja leikein. Teemaa jatkettiin vielä syksyn mittaan ajatuksella ”minä” ja ”meidän ryhmä”. Tavoitteena oli mm. harjoitella omaan nimeä eri tavoin, tutustua eri tavoin ja leikkiä ryhmäleikkejä. Vuorovaikutusta, keskustellen ja yhdessä työskennellen, pidettiin keskeisenä tavoitteena lähes kaikessa toiminnassa. Osa tehtävistä toteutettiin pysäkkityöskentelynä, osa taas pienryhmissä tai pareittain. Aikaa aiheeseen käytettiin yhteensä noin kaksi ja puoli oppituntia. Seuraavassa esimerkkejä ”minä ja me” -teeman sisällöistä.

1.Tutustutaan pelaten

Lapsille oli valittu erilaisia pelejä, joissa samalla piti kertoen, kysellen ja kommunikoiden pystyä etenemään. Mukana olivat monille tutut pelit: Alias, Arvaa kuka? ja Aakkos-muistipeli. Alias on sananselityspeli, jossa toinen selittää kuvassa olevaa sanaa ja toinen yrittää arvata. Pelilaudalla edetään oikeiden vastausten määrän mukaan. Arvaa kuka?-pelissä pitää selvittää oikea henkilö kyselemällä kyllä ja ei kysymyksiä. Muistipelissä etsittiin aakkospareja.

imageimage

2. Tutustutaan leikkien

Kaikki minusta

Tätä peliä pelattiin yhdessä kahdella jättinopalla, joita toinen oli tavallinen ja toinen ns. Valkonoppa. Tähän nopeaan oli kirjoitettu ryhmän lasten nimet (2 per sivu). Taululle taas oli kirjoitettu nopansilmäluvun viereen erilaisia asioita, joita nopanheiton perusteella tuli itsestä kertoa.

ykkönen: suosikki kirjani / satuni

kakkonen: suosikki elokuvani

kolmonen: lempieläimeni

nelonen: lempiruokani

vitonen: kivointa eskarissa

kuutonen: olen taitava

image

Meidän ryhmä hedelmäsalaatti

Tässä leikissä jokaisella leikkimällä oli tuoli pesänä, paitsi huutajalla, joka asettui tuolipiirin keskelle. Huutajan piti kertoa joku asia, josta tykkää ja kaikki, jotka tykkäsivät samasta asiasta piti vaihtaa paikkaa. Samalla keskellä ollut yrittää etsiä itselleen paikan piiristä.

image

Olemmeko samalaisia?

Ollaanko samalaisia-leikissä valitaan ensin parit, jotka toimivat ohjaajan kysymysten. Mikäli pari on samaa mieltä, se jää paikalleen, mikäli eri mieltä, ottavat askeleen eteen. Kysymysesimerkkejä: ”Tykkään hernekeitosta”, ”Tykkään Robinista” jne. Lopuksi katsotaan, mikä pari oli kaikkein samalaisin ja mikä taas erosi eniten toisistaan.

Arvaa ketä ajattelen

Tämän leikin ideana on johdatella lapsia havainnoimaan itsensä ja toistensa ominaisuuksia. Ohjaaja ajattelee ja kuvailee hänen ominaisuuksiaan, esim. ”Hänellä on tummat hiukset”. Leikkijät yrittävät vihjeiden perusteella arvata kenestä on kyse.

Pesukone

Pesukone on hauska leikki, jossa madalletaan kosketuskynnystä leikinvarjolla. Mukavaa läheisyyttä ja yhteishengen kohottamista. Tässä video leikistä

http://topata.fi/videot-1-2lk/muut/pesukone

3. Minä – oma nimi, oma kuva

Oman nimen kirjaimia ja kirjoittamista harjoiteltiin muutamin eri tavoin. Ensin taululta piti etsiä valmiiksi kirjoitettu oma nimi ja saada se katoamaan veden ja siveltimen avulla. Toisessa tehtävässä kirjoitettiin omaa nimeä liiduilla voimaparerirullalle kolme kertaa.

image image

Väritystehtävässä lasten piti ensin etsiä oman nimensä alkukirjain ja värittää se omin lempivärein.

image

Omaa muotokuvaa lapset ovat tehneet viime viikkojen aikana sekä tussityönä sekä sadonkorjuu-teemaan liittyen leimasin tekniikalla. Lapset käyttivät tässä työssä kasviksia paitsi leimasimina myös siveltiminä.

imageimageimageimage

Ekat päivät eskarissa: tutustumista ja kesän kaikuja

18.8.2015 Yleinen

Kaukaan eskarit aloittivat eskarivuotensa tietenkin yhdessä leikkien. Samalla myös opimme varmasti jotakin toisistamme ja kouluympäristöstämme. Kesälomaa muistelemme vielä monin eri tavoin ekojen eskaripäivien aikana. Erilaisten toiminnallisten tehtävien ja leikkien tulivat tutuiksi myös arkiset asiat, kuten ruokailu, ulkoilu ja vessassa käyntikin. Ihan eka päivä kuljettiin kolmessa pienryhmässä. Yleensä toimimme kuitenkin kahdessa pienryhmässä, joille lapset keksivät myös nimet: ”Kukat” ja ”Timantit”. Seuraavassa poimintoja ekojen eskaripäivien teemoista ja tekemisistä.

1. Tutustumisleikkejä

”Ollaan ystäviä jookos, ollaan ananas ja kookos. Ollaan rypäle ja rusina, syödään pipareita tusina. Olet uskomattoman tärkeä, kukaan ei saa sydäntäsi särkeä.”

Tämän lorun hengessä tutustuimme, etsimme ja löysimmekin uusia ystäviä. Tässä eskarin alkuun ja tutustumiseen sopivia leikkejä, joita me Kaukaan eskarit leikimme ekoina päivinä.

Kuka pelkää opettajaa

Tämä leikki on muunnelma ”Kuka pelkää jäämiestä” -leikistä. Nyt vain opettaja yrittää ottaa lapsia kiinni ja samalla voi muistella lapsien nimiä, jos kiinnioton yhteydessä pitää vielä sanoa lapsen nimi. Kiinnisaatu leikkijä jää olen apulaiseksi. Vauhtia riitti…

image

Viittaushippa

Hippaleikki eskarin alkuun sopivalla variaatiolla – mikäli hippa saa kiinni, pitää jäädä seisomaan paikalleen käsi ylhäällä. Kaverin voi pelastaa läppäämällä ylävitoset.

image

Nimipiirejä

Nimipiirejä oltiin kahdenlaisia. ”Nimi ja liike” pelissä jokaisen piti keksiä oma liike ja sanoa oma nimi. Lopuksi käytiin yhdessä kaikki nimet ja liikkeet läpi useamman kierroksen verran, jotta nimet jäisivät mieleen. Toisessa versiossa piti koskettaa jotakin oman kehon osaa yhtä monta kertaa kuin omassa nimessä on tavuja ja sanoa oma nimi. Tämä onnistuikin eskareilta tosi upeasti. Kävimme nimiä läpi myös taputtamalla tavuja.

Tämä on minun ystäväni

Tässä leikissä esitellään kaveri, joka on piirissä seuraavana. Ensin pitää tietysti kysyä vieressä olevan kaverin nimi, mikäli ei sitä muista. Esittely tapahtuu niin, että nostaa vierustoverin käden ylös ja sanoo: ”Tämä on minun ystäväni Maija.” Tämän jälkeen on esitellyn lapsen vuoro jne.

Nimienoppimispeli

Ryhmä jaetaan kohteen joukkueeseen, jotka asettuvat jonoon ison kankaan molemmin puolin. Kaksi leikkijää pitelee kangasta. Kun kangas lasketaan alas, pitää jonon ensimmäisen mahdollisimman nopeasti sanoa vastapäätä olevan pelaajan nimi. Kumpi ensin ehtii sanoa nimen, saa kyseisen pelaajan joukkueeseensa. Voidaan pelata, kunnes toinen joukkue on saanut kaikki pelaajat itselleen.

image

2. Kesälomakuulumisia

Seuraavaksi muutama toiminnallinen vinkki kesälomakuulimisten vaihtamiseen ja kyselyyn.

Kesälomahedelmäsalaatti

Perinteinen hedelmäsalaatti toimii myös kesäloma twistillä. Tehdään piiri ja pesät (esim. merkkitötsät), joihin leikkijät asettuvat. Ensimäinen huutaja menee piirin keskelle ja huuta jotakin, mitä on kesän aikana tehnyt, kuten ”Olen syönyt jätskiä”. Kaikkien, jotka ovat syöneet kesänaikana jätskiä, on vaihdettava pesää. Huutaja yrittää löytää itselleen pesän. Ilman omaa pesää jäänyt leikkijä on seuraava huutaja.

Tuolipiiri kesäkuulumisilla

Leikkijät asettuvat piiriin tuoleille istumaan. Leikin ohjaajan tehtävänä on sanoa jokin kesäpuuha sekä ohje siirtymisestä piirissä, esim. ”Jos olen käynyt uimassa, siirryn yhden tuolin.” Tällöin kaikki kesällä uineet siirtyvät piirissä. Kohta ollaankin jo sylikkäin ja päällekkäin…

Pariporina tai haastattelu

Pariporina tai parihaastattelu toimii eskarilaisillakin hyvin. Ensin jaetaan lapsiryhmä pareihin, joista ensin toinen kertoo mitä teki kesällä ja sitten toinen. Lopuksi parit esittelevät toistensa kesäpuuhat.

Sarjakuva tai kuvasarja kesälomasta

Kesälomamuisteluiden lopuksi oli mukava tallentaa muistot sarjakuvaksi tai kuvasarjaksi. Lapset saivat valita tekivätkö kesästään 3 kuvan sarjakuvan, tarinan, jossa on alku, keskikohta ja loppu vai kuvasarjan kolmesta kesäpuuhastaan. Mm. tälläisiä kesämuistoja piirtyi Kaukaan eskareiden kuviin:

image image image image

3. Superkuplia

Kesäistä puuhaa on myös saippuakuplien puhaltelu. Kaukaan eskarit valmistivat oman superkupla-aineensa, josta saa aikaan jättimäisiä ja kestäviä superkulia. Isolla innostuksella sekoiteltiin ensin aine ja sen jälkeen jokainen pääsi vielä tekemään itselleen kuplatyökalun. Tässä ohje kupla-aineen valmistamiseksi, mikäli intoa ja kesäisiä päiviä vielä riittää kuplien puhalteluun.

Superkuplat

3 l vettä

0,5 kg sokeria

0,5 dl liisterijauhetta

2,5 dl vihreää fairya

Vesi keitetään ja siihen liuotetaan sokeri.

Liuos jäähdytetään.

Lisätään vispilällä sekoittaen liisterijauhe ja fairy.

Annetaan seoksen tekeytyä yön yli.

image

Kuplatyökalu

Tämä kuplatyökalu sopii hyvin lapsen käteen, mutta jos haluat saada aikaan todellisia jättikuplia, niin työkalu kannattaa valmistaa rautalangasta tai villalangasta. Lapset tekivät itselleen kuitenkin tälläiset kuplavärkit, joihin tarvittiin piipunrassi, pilli, helmi ja neula. Ensin piipunrassi taivutetaan ja sen molemmat päät pujotetaan helmen läpi, niin että päät tulevat ulos helmen sisältä muutaman sentin. Tämän jälkeen tehdään neulalla reikä pillin ei taipuvaan päähän noin 2 cm päähän pillin päästä. Lopuksi otetaan piipunrassilenkki, jonka toinen pää pujotetaan pillin isosta aukosta sisään ja toinen neulalla tehtyyn reikään. Ja da-daa! Työkalu on käyttövalmis.

imageimage

Seuraavaksi vaan kuplimaan. Lapset keksivät, mitä mielikuvituksekkaimpia tapoja käyttää kuplatatyökalua. Oli pyörimistä, puhaltamista, tuulen apuna käyttöjä ja kiinniottoa…

image image image

4. Tour de Kaukaan koulu – Valokuvasuunnistusta

Hyvä keino tutustua oppimisympäristöön ja samalla liikkua, on valokuvasuunnistus. Tällä kertaa kuvatuista kohteista etsittiin kirjaimia, joista muodostui yhteisleikin nimi. Rasteja oli ympäri koulua – etenkin eskareille tärkeissä paikoissa (mm. wc ja ruokala).

image

Valokuvasuunnistuksessa toimittiin pareittain tai kolmen lapsen ryhmissä. Jokainen pari tai ryhmä sai etsittäväkseen yhden rastin/kuvan kerrallaan. Lisäksi tuloskorttiin piti merkitä oikeaan kohtaan rastilta löytynyt kirjain.

image

Mistähän nämä paikat löytyvät?

image image

Lopuksi pohdittiin yhdessä parin tai ryhmän kanssa, mitä kirjaimia he olivat löytäneet. Näin saatiin hahmotettua yhteisleikin nimi ”Vettä kengässä”, joka myös leikittiin yhdessä.

Tutustumiskierros Kaukaan eskarissa

3.8.2015 Yleinen

Eskarimme omat tilat löytyvät Kaukaan koululta, joka seisoo uljaana Parkkarilankadun ja Standertskjöldinkadun kulmassa. Kaukaan koulu on perustettu vuonna 1896 ja nykyisessä rakennuksessa opinpolkua on tallattu vuodesta 1950 lähtien. Eskari on ollut koulun yhteydessä vuodesta 2009 alkaen. Sisään eskariin pääset sisäpihalta, Standertskjöldinkadun puoleisesta ovesta. Siispä tervetuloa tutustumiskierrokselle oppimisympäristöömme.

image

Eskarin ovesta sisään astuessasi kävelet vain portaat ylös ykköskerrokseen ja pääset ns. kuraeteiseen, johon riisumme kengät ja sateisina päivinä sadevaatteet ja saappaat.

image

Sen jälkeen voi siirtyä eskari- ja alkuopetuskäytävälle, josta löytyvät niin eskarin kaksi luokkatilaa kuin ykkösluokat ja yksi kakkosluokkakin. Jokaiselle lapselle on oma nimikoitu naulakkopaikka vaatesäilytystä varten.

image

Käytävä muuntuu tarvittaessa myös esim. pelikentäksi, temppuradaksi tai vaikka majaleikkipaikaksi. Siellä voi myös tutkia luontonurkasta löytyviä käärmeennahkoja ja ötököitä.

image

Eskarin omissa luokissa on mahdollisuus monenlaisiin leikkeihin, peleihin ja ajanviettoon. Ovelta lukien lähimmässä luokkaan on kerätty paljon pelejä, mm. kortti-, pala-, oppimis- ja lautapelivalikoimasta löydät varmasti juuri sinulle sopivan.

image image

Välineet taiteilua, muovailua ja piirtämistä varten ovat myös kätevästi käden ulottuvilla. Maalaamiseen tarvitset vesivärejä, siveltimiä ja vesikuppeja, jotka löydät kaapista muiden taiteiluvälineiden välittömästä läheisyydestä.

image

Matikkapelejä ja -materiaaleja on meillä kokonainen hyllyllinen. Ei muuta kuin kokeilemaan, laskemaan ja pelaamaan.

imageimage

Toisessa luokassa sinulla on mahdollisuus leikkiä kotia ja kauppaa. Lisäksi rakentelulle, auto- ja ritarilinnanleikille on oma paikkansa. Lisäksi täällä sijaitsee myös leppoisa ”kirjasto”, jossa voit löhöillä sohvalla tai nojatuolissa kirjaa selaillen. Musisointia varten meillä on piano, rytmisoittimia ja kanteleita.

imageimageimage

Eskarista eteenpäin jatkettaessa eteen tulevat siis ekaluokat ja tokaluokka. Ainakin ekaluokat tulevat eskareille vuoden kuluessa tutuksi, sillä opimme ja leikimme yhdessä ekaluokkalaisten kanssa ainakin kerran viikossa. Eskareiden wc-tilat sijaitsevat kellarikerroksesta. Koulun muita tiloja käytämme tarpeen mukaan, eniten varmasti koulun ruokalaa ja liikuntasalia sekä kirjastoa.

imageimage

image

Koulun pihalla on oma eskarin nurkkaus, jossa käytössä ovat hiekkalaatikko, keinut ja kiipeilyteline. Remonttia odottava muu koulun piha-alue on toki tilanteen mukaan käytettävissä sekä eskarin omille että koululaisten kanssa yhteisille leikeille ja peleille.

image image image

Osaksi oppimisympäristöämmme on luettavissa myös Kisapuiston alue ”peikkometsineen”, hiihtolatuineen, kenttineen ja jäähalleineen. Aikaisin aamulla, ennen klo 7 ja iltapäivällä klo 16 jälkeen sekä eskarin loma-aikoina hoitoa tarvitsevat lapset pääsevät tutustumaan Parkkarilankatu 47 sijaitsevan päätalon sisä- ja ulkoleikkimahdollisuuksiin.

Tutustumiskierroksemme päättyy tällä kertaa tähän. Ensi viikolla tavataan!