Selaat arkistoa kohteelle tuottavuusloikka.

Joulukalenteri 14 – Postin tuo Pate jokaisen luo.. myöhässä, ja kevennettynä versiona, jos tuo

14.12.2016 Joulukalenteri, Likainen peli, Talous, Yhteiskunta, Yleinen

Ainakin jos on uskomamme tämän päivän uutisointia ja miksemme uskoisi.. Arvaatte varmaan, että aiheenani on Posti. Paska nousi pintaan tässäkin tapauksessa, vaikka johto teki kaikkensa, jotta ongelmat jäisivät pinnan alle. Miten olisikaan voinut? Posti sopii myös loistavasti joulukalenterigenreen, sillä Posti on yksi tärkeä toimija Joulupukin toimitusrepertuaarissa, kaikkea ei saa ahdettua Petterin perään.

Postilla on ollut valtiavia ongelmia. Tuntemattomaksi jäänyt myrkyttäjäsuuruus, arvopostia kääntävät jakajat, kadonnut Demarin painos, ja kirsikkana kakun päällä.. julkisuuteen tullut uudistus, joka ei tehosta jakelua, vaan laskee tehoa. Tehostuksen osalta ei voi muuta sanoa kuin että ollaan Sipilän tuottavuusloikan ytimessä. Olemme pian kaikki yhtä Postia, kun Sipilän teutaroinnit astuvat voimaan.

Tuotanto on jännä juttu, sillä on aina kustannuksensa. Niitä ei saa lakaistua maton alle, vaikka kuinka haluaa. Voisi sanoa, että ne kuuluvat palveluun. Asiakas maksaa palvelusta. Palvelua ei Postin asiakkaana näemmä saa. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että heidän kotiintoimituspalvelunsa on ollut täysi vitsi. Raha kotiintoimituksesta kyllä kelpaa, mutta tavara käy ovella aikaan, jolloin toimistotyössäkäyvä ei voi olla kotona. Verrannolliset kuriiripalvelut toimittavat tuotteita kotiovelle silloin kun asiakas tuotteen ovelleen haluaa. Eräs entinen työkaverini kertoili kerran omaa herkkukoriepisodiaan, jossa diilinmukaista toimitusta ei meinattu toteuttaa ja juustot meinasivat jäädä viikonlopuksi jakelupisteeseen odottamaan maanantaita. Sopimus koski juuri perjantaita. Samaa Posti ajattelee ilmeisesti myös Demarin lehtierästä. Sama se milloin niitä tulee. Ai niin.. ja postiluukustani tuli pari päivää sitten kotimaisen pitsayrityksen alekuponkeja, jotka olivat vanhentuneet puolikas kuu sitten.. Kertoo ripeydestä.

Eliitti ja päällystö syyttävät mielellään likaisen työn tekijää laiskaksi ja osaamattomaksi, kun heidän uudistuksensa kusee. Uudistuksista puuttuu töysin järki. Säästö tuotannossa toimii ainoastaan tiettyyn rajaan asti, sen jälkeen kyse on palvelun heikennyksestä. Uskokaa pois, joku ulkolainen toimija tulee, ja täyttää tuon aukon. Sen jälkeen Posti syödään markkinoilta. Aivan kuten säästöihin kurjistunut toimija aina. Mitä maksaisi osaava johto?

Tuotannon tehokkuus on kiinni osaavasta työvoimasta. Se maksaa. Suomen tulisi tuottaa laadukasta palvelua. Nettitoimitukset lisääntyvät ja Postin olisi syytä pitää kiinni markkina-asemastaan. Laadusta ei saisi tinkiä. Ei ole ihme, että Matkahuolto yms. palveluntuottajat ovat jo sivuuttaneet Postin. Posti myös aikoo luopua erottelusta Postinsa suhteen: ei enää erillistä ykkös- tai kakkosluokkaa. Postin toimitusnopeus alkaa olla jo luokkaa kolme. Sinänsä ymmärrettävää.

Asiakas on pääosin tyytyväinen kun saa diilinsä mukaisen jouhevan palvelun. Hän haluaa arvokuljetuksensa turvallisesti perille. Eikä hän halua odottaa kahta kuukautta että tuote löytää perille.

Ymmärrettävästi pelikenttä on muuttunut ja säästöjä tarvitaan, mutta säästöt eivät sovi kaikkeen. Ehkä olisi syytä miettiä uudestaan ruohonleikkuuta ja lumenluontia, jos runkobisnes kärsii. Johdon täytyisi ymmärtää nykyaikaa paremmin. Palvelu on nykyaikana tuote. Jos se ei ole kunnossa ei ole mitään..

Määräaikaisesti toimittaen,

DaMaestro