Selaat arkistoa kohteelle toyota.

Toyota otti vihdoinkin Le Mansin voiton!

18.6.2018 Uutiset

Japanilainen autonvalmistaja Toyota pääsi vihdoinkin juhlimaan legendaarisen Le Mansin 24 tunnin kestävyyskisan voittoa sunnuntaina. Toyota otti suorastaan näytöstyyliin kaksoisvoiton ilman varteenotettavia uhkaajia. Tämä on ensimmäinen kerta sitten Mazdan ja vuoden 1991, kun japanilaisvalmistaja voittaa Le Mansin yleiskilpailun.

Toyota #8 juhli siis voittoa Le Mansin radalla kuskikolmikolla Fernando Alonso-Sebastien Buemi-Kazuki Nakajima. Samalla japanilaisvalmistaja pyyhki vuoden 2016 ikävät muistot pois mielestään tällä ikimuistoisella voitolla.

Alonsolle voitto tuli heti ensimmäisellä yrityksellään, mikä tarkoittaa espanjalaiselle F1-tähdelle toista kiinnitystä moottoriurheilun epäviralliseen Triple Crowniin. Ainoa kuljettaja, joka on voittanut siis Le Mansin 24 tunnin kisan, Monacon GP:n sekä Indianapolisin 500 mailin ajon, on Graham Hill. Alonsolta puuttuu tästä voittoluettelosta enää tuo Indy 500.

Toiseksi yleiskisassa ajoi Toyota #7 kuskikolmikolla Mike Conway-Kamui Kobayashi-Jose Maria Lopez. Yleiskisan palkintokorokkeen täydensi vielä Rebellion #3 kuskikolmikolla Thomas Laurent-Gustavo Menezes-Mathias Beche.

LMP2-luokkavoittoon ajoi venäläistiimi G-Drive Racing kuskikolmikolla Roman Rusinov-Andrea Pizzitola-Jean-Eric Vergne. GTE Am-luokan voittoon ajoi yhdysvaltalaisnäyttelijä Patrick Dempseyn tiimi kuskikolmikolla Matt Campbell-Christian Ried-Julien Andlauer.

Porsche juhli kaksoisvoittoa GT Pro-luokassa, kun voittoa juhli kuskikolmikko Michael Christensen-Kevin Estre-Laurens Vanthoor. Toni Vilanderin autokunnalla oli tyytyminen oman luokkansa kuudenteen sijaan, kun suomalainen yhdessä Pipo Deranin ja Antonio Giovinazzin kanssa nostivat autokuntansa 15:nnestä lähtöruudusta luokkansa parhaimmaksi Ferrariksi.

Kommentti: Ogier jälleen Monten kuningas

29.1.2018 Näkökulma

Hallitseva maailmanmestari Sebastien Ogier ajoi jo viidenteen peräkkäiseen voittoon sunnuntaina päättyneessä rallin MM-sarjan avausosakilpailussa Monte Carlon rallissa. Fordin ranskalaiskuskilla on nyt nimissään yhteensä kuusi Monte Carlon valloitusta, mikä on enää vain yksi vähemmän kuin maanmies Sebastien Loebillä.

Kaikille kärkikuskeille sattui ajovirheitä kisan aikana, mutta Ogier selvisi niistä vähimmällä. Ford-kuski jäi perjantaina pahasti ojaan kiinni, mutta katsojien ripeä toiminta pelasti tällä kertaa ranskalaisen, sillä ilman apuvoimia hän olisi viettänyt aikaa siellä ojassa useita minuutteja.

Kisan vakuuttavimmasta suorituksesta vastasi Toyoton ratissa debytoinut Ott Tänak, joka oli upeasti toinen ennen Jari-Matti Latvalaa. Tänak oli selvästi nopeampi kuin suomalaiset tallikaverinsa Latvala ja Esapekka Lappi. Varsinkin ero Latvalaan oli hämmentävän suuri, vaikka Latvalalla on jo vuosi takanaan Toyotan kalustolla.

Uskon, että Tänak tulee vielä tänä vuonna aiheuttamaan harmaita hiuksia muille kärkikuskeille mukaan lukien tallikaveri Latvalalle. On mielenkiintoista nähdä, että miten Latvalan henkinen puoli kestää sitä tosiasiaa, että hän ei ole enää tallinsa ykköskuski kuten viimeksi Volkswagenilla Ogierin tallikaverina.

Toyotan pitäisi soveltua Ruotsin talvisiin olosuhteisiin todella hyvin, joten seuraavassa kisassa saatetaan nähdä jopa Toyota-tallikaverusten välinen voittotaistelu. Ajoihan Latvala juuri Toyotalle sen ensimmäisen voittonsa viimevuotisessa Ruotsin rallissa.

Hyundaille kauden avauskisa oli jälleen lähes katastrofi. Viime vuoden MM-hopeamitalisti Thierry Neuville ajoi ojaan jo avauspätkällä ja menetti kärjelle yli neljä minuuttia, Andreas Mikkelsenin matkanteko päättyi perjantaina laturivikaan sekä Dani Sordo ajautui päin puuta lauantaiaamuna. Varsinkin Esapekka Lapin lauantaina kokema rengasrikko sekä viimeisen pätkän ajovirhe nostivat Neuvillen lopputuloksissa Kris Meeken jälkeen viidenneksi. Elfyn Evans ehti vielä niukasti Lapin edelle kuudenneksi.

Bryan Bouffier oli kahdeksas ennen Meeken Citroen-tallikaveria Craig Breeniä. Kärkikymmenikön täydensi WRC2-luokan Skoda Fabia R5-autolla kilpaillut Jan Kopecky.

Rovanperä vakuutti, Sunisen virhe kävi kalliiksi

R5-luokassa Skodalla ajanut Kalle Rovanperä selviytyi maaliin upeasti 11:ntenä. Rovanperä selvisi erityisesti lauantaiaamun vaikeista olosuhteista hienosti, vaikka 17-vuotiaalla suomalaislupauksella ei ole hirveästi vielä kokemusta vastaavista olosuhteista. Seuraavaksi Rovanperä nähdään Mikkelin SM-rallissa ja hän palaa MM-rallien pariin maaliskuussa Meksikossa.

Teemu Suninen kilpaili WRC2-luokassa Fordin kalustolla, mutta hänen kilpailunsa oli pettymys. Suninen ajoi kovassa vauhdissa ulos jo perjantaiaamuna, mikä pilasi suomalaisen mahdollisuudet hyville sijoille. Suomalainen pääsi kuitenkin Rally2-säännön avulla jatkamaan kisaansa lauantaina ja keräsi valtavasti arvokasta kokemusta tulevia vuosia ajatellen.

Rallin MM-sarja jatkuu helmikuun puolivälissä Ruotsissa.

Esapekka Lappi kaasutteli voittoon Jyväskylässä

31.7.2017 Ralli, Uutiset

Esapekka Lappi on voittanut sunnuntaina päättyneen rallin MM-sarjaan kuuluvan Neste Rally Finlandin. Suomalaisia oli lopputuloksissa peräti kolme neljän parhaan joukossa.

Lappi nousi voittoon, kun Toyota-tallikaveri Jari-Matti Latvala joutui lauantaina keskeyttämään teknisen vian takia Ouninpohjassa. Lappi piti hermonsa ja toi Tommi Mäkisen johtamalle sekä Puuppolasta käsin toimivalle tallille himoitun Jyväskylän MM-rallin voiton.

Suomalaisten kolmoisvoiton tielle nousi M-Sportin Elfyn Evans, joka nousi viimeisellä pätkällä toiseksi. Ford-kuskille kyseessä oli toinen palkintosija tällä kaudella. Juho Hänninen otti WRC-uransa ensimmäisen palkintosijan ollen kolmas. Vasta toista MM-ralliaan ajanut Teemu Suninen oli neljäs. Suninen pyörähti viimeistä edellisellä erikoiskokeella, mikä pudotti suomalaisen ulos taistelusta palkintosijasta.

Suomalaisjuhlia vietettiin myös WRC2-luokassa, kun Jari Huttunen ajoi debyytissään luokkavoittoon.

Perjantaina ulosajoon keskeyttänyt Sebastien Ogier on nyt tasapisteissä Jyväskylässä kuudenneksi sijoittuneen Thierry Neuvillen kanssa. Latvala putosi MM-pisteissä neljänneksi, kun Ott Tänak nousi seitsemännen sijansa sekä viiden Power Stage-pisteen ansiosta suomalaisen ohi kolmanneksi.

Jyväskylän nopeilta sorateiltä siirrytään kolmen viikon kuluttua ajettaville Saksan kapeille asvalttiteille.

Ajan läpi yön – voiton vuoksi

19.6.2017 Moottoriurheilu

60 autokuntaa lähti Ranskan lipun heiluessa hikeä raastavalle matkalle ympäri Circuit de la Sarthen rataa 24 tunnin ajan. Suuri autourheilujuhla käynnistyi 85. kerran. Yleisö viihtyi rock-konsertissa ja maailmanpyörässä. He telttailivat ja ottivat makoisat unet. Samaa tekivät uupuneet mekaanikot varikolla.

Toyotan lähti suosikkina tämän vuoden kilpailuun napattuaan paalupaikan kaikkien aikojen nopeimmalla kierroksella. Heidän unelmansa voitosta tyrehtyi yön aikana teknisiin ongelmiin, kun kahden autokunnan urakka päätyi puolen tunnin sisään teknisiin ongelmiin. Näin ollen aamun valjetessa johdon otti Porsche. Heidänkin autoistaan kahdella oli hankaluuksia, kun kärkipaikalla ajaneeen Andre Lottererin autosta katosi öljynpaineet. Johtopaikan sai Rebellion-yksitystalli LMP2-luokan autolla.
Takaa tuli kuitenkin jäljellä oleva Porsche, joka lopulta ohitti sinisen auton vain tuntia ennen ruutulippua. Näin Porshen kolmikko Timo Bernhard-Brendon Hartley-Earl Bamber toivat legendaariselle autonvalmistajalle historian 19. voiton tässä autokilpailujen klassikossa. Toiseksi ajoi Jackie Chan DC Racing-tallin auto kolmikolla Ho-Ping Tung-Oliver Jarvis-Thomas Laurent ja kolmansia olivat saman tallin Tristan Commendy-Alex Brundle-Daniel Cheng. Jarvisin autokunta voitti myös LMP2-luokan.
Knoppitietoa: Alex Brundle on entisen F1-kuljettajan ja nykyisen asiantuntijan Martin Brundlen poika ja Alex käyttää samanväristä kypärää, kuin isänsä.

GT-autot on jaettu kahteen luokkaan. Ammattikuljettajien Pro-luokka ja herrasmieskuljettien AM-luokkaan. Ensiksimainitun voitti Aston Martin ja toisen luokan Ferrarin autokunta.

Kestävyyskilpailujen idea on lopulta varsin yksinkertainen, kenen auto kestää pidemmän aikaa. Kilpailujen pituudet vaihtelevat kahdesta 24:ään tuntiin ja autokunnassa on oltava vähitään kaksi kuljettajaa. Yksin ei voi ajaa. Le Mansissa talleilla on kolme kuljettajaa ja ajoaika on säännöissä rajattu. Keskimäärin kuljettaja ajaa kaksi tuntia ennen auton luovuttamista.

Varikkokäynnin aikana autoon saa koskea vain kaksi mekaanikkoa ja renkaita ei vaihdeta enen kuin polttoaine on syötetty. Tämän vuoksi pysähdys on paljon pitempi. Kestävyyskilpailut tarjoavat oivan markkinointitilaisuuden autonvalmistajille näyttää osaamistaan maailmalle, mikä voi näkyä siviiliautojen myynnissä pienoisena nousuna.

Kilpailujen erikoisuus on Le Mans Prototype eli LMP-autot, joiden tekniikka vastaa formula yksi-autoa. Nehän ovat f1-autoja, joissa on katto. Aikoinaan 80-luvulla C-ryhmän Porsche ajoi lähes 400 km/h Mulsanne-suoraa pitkin. Luokka on jaettu myös kahteen alaryhmään. LMP1-autoissa on enemmän tehoja sekä hybridimoottori ja sen pitää olla itse tehty. LMP2-luokka on kustannustehokas eli nk. yksityyppiluokka, jossa moottori tulee yhdeltä valmistajalta. Runko on myös ostettavissa.

Kilpailuun osallistui myös Suomen Toni Vilander, jonka suuri osa tietää C More-kanavan formulalähetyksistä. Hän ajoi Ferraria yhdessä Pierre Kafferin ja Giancarlo Fisichellan kanssa. Ikävä kyllä heidän kilpailunsa päättyi avaustunneilla, kun Kafferin ajamana punainen auto tönäistiin protyyppi-auton toimesta kaiteeseen.

Ai niin, pienoismallikokoelmissa on Porsche….

Latvala palasi voittokantaan Ruotsissa

12.2.2017 Ralli, Uutiset

Jari-Matti Latvala on voittanut Ruotsin MM-rallin. Latvalan voittoa Toyotan ratissa voidaan pitää sensaationa, sillä japanilaismerkki ajaa vasta ensimmäisiä kisojaan MM-sarjassa sitten kauden 1999.

Latvalalle avautui sauma voittoon, kun Ruotsin rallia ylivoimaisesti johtanut Hyundain Thierry Neuville ajoi ulos ja joutui keskeyttämään lauantain viimeisellä yleisö-erikoiskokeella.

Latvala aloitti sunnuntain kahdella kovalla pohja-ajalla, jotka pudottivat Fordin Ott Tänäkin ulos voittotaistelusta. Toyotan suomalaiskuski ei kuitenkaan löysäillyt viimeiselläkään erikoiskokeella, sillä hän ajoi pohjat Power Stagelle ja otti tärkeät viisi MM-pistettä. Tänäk oli maalissa toinen ennen tallikaveri Sebastien Ogieria, joka menetti voittomahdollisuutensa sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella, jossa hän pyörähti heti pätkän alussa.

Latvala siirtyi MM-sarjan kärkeen neljän pisteen erolla Ogieriin. Seuraavan kerran MM-pisteistä taistellaan Meksikossa maaliskuun alussa.

WRC2-luokassa voittoa juhli kotiyleisönsä edessä Skodan Pontus Tidemand. Teemu Suninen täydensi loistavaa suomalaispäivää olemalla hienosti luokkansa toinen.

Le Mansin suuruus kulminoitui viimeisillä minuuteilla

20.6.2016 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin vuoden suurin moottoriurheilutapahtuma, Le Mansin 24 tunnin kilpailu. Ranskan Le Mansissa sijaitseva yli 13 kilometriä pitkä rata testasi niin kuljettajat kuin kaluston tässä vuorokauden mittaisessa kisassa, joka huipentui aivan viimeisillä minuuteilla.

Tuhkimotarina oli Le Mansissa vain yhtä sivallusta vaille valmis. Toyota oli matkalla pitkän moottoriurheiluhistoriansa ensimmäiseen kokonaiskilpailun voittoon Le Mansissa, kunnes jotain aivan käsittämätöntä tapahtui, kun Kazuki Nakajima ajoi Mulsannen suoraa toiseksi viimeistä kertaa.

Nakajiman Toyotasta katosi veto Mulsannen suoralla lähes kokonaan, joten toisena ollut Neel Jani nosti Porschen autokunnan kärkeen, kun lähdettiin kestävyyskisan viimeiselle kierrokselle. Porschen varikkotiloissa ryhdyttiin hieman epäuskoisina juhlimaan voittoa, kun Toyotan leirissä suuri pettymys näkyi kaikkien kasvoilla.

Tässä piilee mielestäni Le Mansin hienous, että voit johtaa kisaa aina viimeisille minuuteille asti, kunnes tekniikka pettää. Se on jotain sellaista, mitä ei vaan voi edes käsikirjoittaa.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Janin lisäksi Marc Lieb ja Romain Dumas. Koska Nakajima ei pystynyt suorittamaan viimeistä kierrosta alle kuuteen minuuttiin, niin heidät tulkittiin keskeyttäneiksi. Näin toiseksi nousi Toyota nro 6, jota käskyttivät Stephane Sarrazin, Mike Conway ja Kamui Kobayashi. Kolmanneksi sijoittui Audin kuskikolmikko Loic Duval, Lucas di Grassi ja Oliver Jarvis.

Toivottavasti Toyota tulee ensi vuonna entistä määrätietoisempana voittamaan, eivätkä he siirrä vielä kaikkia voimavarojaan rallin WRC-projektiin.

Toni Vilander toinen GT-luokassa

Fordin tehdastalli palasi 50 vuoden tauon jälkeen takaisin legendaarisen kestävyyskisan näyttämölle. Joey Hand, Dirk Muller ja Sebastien Bourdais johdattivat yhdysvaltalaismerkin voittoon GTE Pro -luokassa.

Toni Vilander kilpaili tänä vuonna Risi Competizionen Ferrarilla Le Mansissa. Tuloksena oli luokkansa toinen sija, mitä voidaan pitää todella hyvänä saavutuksena. Vilanderin autokuntaan kuuluivat myös Giancarlo Fisichella ja Matteo Malucelli. Muutamat pienet virheet varikolla sekä muutama pyörähdys veivät voittomahdollisuudet.

LMP2-luokassa voittoa juhli ranskalaistiimi Signatech Alpine, jonka kuskeina toimivat Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes ja Stephane Richelmi. GTE Amatööri -luokassa voittoon ajoi yhdysvaltalaistiimi Scuderia Corsa, jonka Ferraria miehittivät Bill Sweedler, Townsend Bell ja Jeff Segal.

Le Mansin 24 tunnin kilpailu kuuluu osana kestävyysautojen MM-sarjan (WEC) kisakalenteria. Kalenterista on nyt takana kolme kisaa, kun sarjassa ajetaan yhteensä yhdeksän osakilpailua. Seuraavan kerran MM-pisteistä taistellaan Saksan Nurburgringin radalla heinäkuun lopulla.

Mercedekselle kaksoisvoitto dramaattisessa avauskisassa

20.3.2016 F1-kisat

Vaikka Ferrari antoi kovan haasteen Mercedekselle, niin hallitsevat maailmanmestarit nousivat kaksoisvoittoon onnistuneen varikkostrategian ansiosta.

Toisesta rivistä startanneet Ferrarit nousivat lähdössä kärkeen Sebastian Vettelin johdolla. Kilpailun käännekohtana toimi Fernando Alonson ja Esteban Gutierrezin raju yhteentörmäys, jossa Alonson McLaren-auto pyöri ilmassa useamman kerran ympäri. Onneksi molemmat kuljettajat selvisivät rytäkästä ilman vammoja.

Kilpailu keskeytettiin hetkellisesti punaisilla lipuilla, jolloin Ferrari sortui ratkaisevaan virheeseen, kun he jatkoivat kilpailua superpehmeillä renkailla, kun vuorostaan Mercedes vaihtoi keskikoviin renkaisiin. Vettel ei pystynyt karkaamaan Mercedeksen Nico Rosbergilta, joten hänestä ei ollut haastamaan Mercedeksen saksalaiskuskia. Pahimmillaan seitsemäntenä ollut Lewis Hamilton nousi lopulta toiseksi, vaikka Vettel hiillostikin lopussa pehmeillä renkaillaan hallitsevaa maailmanmestaria.

Kimi Räikkösen lupaavasti alkanut kisa katkesi pian uusintalähdön jälkeen, kun hänen autostaan petti oletettavasti turbo. Vaikka vauhti oli lupaavaa, niin huonoa asia on se, että tallikaveri otti heti 15 pisteen niskalenkin suomalaisesta, joten Bahrainissa on pakko onnistua tai muuten voi kakkosviulun soittaminen kutsua.

Haasille MM-pisteitä debyytissä

Kilpailun paras suoritus tuli uutta yhdysvaltalaistalli Haasia edustaneelta Romain Grosjeanilta, joka nousi 19:nnestä lähtöruudusta peräti kuudenneksi. Grosjean toisti Mika Salon tekemän suorituksen Toyotalla Australian GP:ssä vuonna 2002, kun suomalaiskuski ajoi tallin debyyttikisassa myös kuudenneksi.

Australialaisyleisö ei päässyt vieläkään juhlimaan kuljettajaansa palkintokorokkeella, sillä Red Bullin Daniel Ricciardo toisti maanmiehensä Mark Webberin parhaan suorituksen, kun hän ajoi ruutulipulle neljäntenä. Williamsin Felipe Massa ajoi näkymättömän kisan jälkeen viidenneksi. Tallikaveri Valtteri Bottas joutui vaihdelaatikonvaihdon jälkeen starttaamaan vasta 16:tena, mutta suomalainen nousi tasaisesti sijoituksia, kunnes hän juuttui Grosjeanin ja Force Indian Nico Hülkenbergin vetämään letkaan. Bottas maalissa lopulta kahdeksas.

Melbourne ei ole paras rata Williamsille tai Ferrarille, joten odotan molemmilta talleilta vahvempaa esitystä Bahrainin iltakisasta. Viimeiset pistesijat menivät Toro Rosson Carlos Sainzille sekä Max Verstappenille, joista jälkimmäinen menetti ehkä neljännen sijansa taktiikkavirheeseen. 18-vuotias hollantilainen purki turhautumistaan kuuluvasti radiossa sekä osumalla kertaalleen tallikaveri Sainzin takapyörään.

Renaultin paluu tehdastalliksi ei vielä tuonut pisteitä, kun Jolyon Palmer oli GP-debyytissään 11:s ja rengasrikon takia kierroksen kärjelle menettänyt Kevin Magnussen 12:s.

McLaren-Hondan Jenson Button, Sauberin Felipe Nasr sekä Manorilla debytoinut Pascal Wehrlein toivat ainoina tallinsa kuljettajina autot maaliin sijoilla 14., 15., ja 16.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Bahrainin iltakilpailulla.

Australian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 1/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Porschen voitto on loistava asia Le Mansille

15.6.2015 Näkökulma

Porsche ajoi kaksoisvoittoon legendaarisessa Le Mansin 24 tunnin ajossa sunnuntaina. Porsche palasi yleiskilpailun voittajaksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1998, jolloin Laurent Aiello, Allan McNish ja Stephane Ortelli juhlivat voittoa.

Edelliset viisi vuotta Le Mansia hallinnut Audi ei pystynyt vastaamaan vauhdillisesti Porschelle. Kun Audi vielä kärsi teknisistä ongelmista, niin pöytä oli kuin katettu kilpailevalle saksalaismerkille.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Nico Hülkenberg, Earl Bamber ja Nick Tandy. Heistä kaksi ensimmäisenä mainittua osallistuivat legendaariseen kestävyyskisaan vasta ensimmäistä kertaa. Formula ykkösissä Force India-tallissa ajavalle Hülkenbergille kyseessä oli ensimmäinen kerta palkintokorokkeella sitten GP2-sarjan ja kauden 2009.

Porsche palasi vasta viime vuonna takaisin LMP1-luokkaan, joten heidän voittonsa toimii loistavana mainoksena muille halukkaille, että Le Mansiin voidaan tulla ja lyödä Audi, joka on näyttänyt viime vuodet voittamattomalta.

Porschen kaksoisvoiton LMP1-luokassa varmisti kolmikko Mark Webber, Brendon Hartley ja Timo Bernhard. Kolmanneksi sijoittui Audin kolmikko Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer.

Suurimmista pettymyksistä vastasivat Toyota ja Nissan. Vielä viime kaudella vahvasti Audia haastanut Toyota on vauhdillisesti pudonnut täysin kilpailijoidensa kyydistä, mikä johtaakin suuriin muutoksiin japanilaisvalmistajan LMP1-autossa tulevaisuudessa. Nissanin LMP1-auto oli vuorostaan täysi raakile, joten heidän täytyy saada paljon enemmän testi- ja kisakilometrejä alle ennen kuin he ovat varteenotettava voittajaehdokas.

Toni Vilanderin voittohaaveet kaatuivat aivan loppuhetkillä

Ferrarilla GTE Pro -luokassa kilpaillut Toni Vilander oli matkalla uransa kolmanteen luokkavoittoon Le Mansissa, kunnes vaihdelaatikkovika aiheutti ylimääräisen pysähdyksen vain kaksi tuntia ennen ruutulippua.

Vilanderin autokunta pääsi ongelmista huolimatta ruutulipulle kolmantena. Ferrarin suomalaiskuskin kanssa ajoivat Giancarlo Fisichella ja Gianmaria Bruni. GTE Pro -luokan voittoon ajoivat Chevroletin kolmikko Oliver Gavin, Tommy Milner ja Jordan Taylor.

Voitto lipesi siis ikävästi kilpailun ainoalta suomalaiselta lopussa, mutta palkintokorokkeelle pääsy ei ole olleenkaan huono saavutus vuorokauden ympäri kestäneessä kilpailussa.

LMP2-luokan voittoon Oreca Nissanilla ajoivat KCMG-tallin kolmikko Matthew Howson, Richard Bradley sekä Nicolas Lapierre. GTE Amateur -luokan voittoon Ferrarilla ajoivat SMP Racing-tallin kolmikko Viktor Shaitar, Aleksey Basov ja Andrea Bertolini. Erikoismaininta Porschen kolmikolle Marco Seefried, Patrick Long sekä Patrick Dempsey, joka lopetti näyttelemisen keskittyäkseen uraansa kilpa-autoilijana.

GTE Amateur -luokan sääntöihin kuuluu se, että yksi kolmesta kuljettajasta on oltava amatöörikuski.

Alla on linkki Le Mansin virallisiin tuloksiin.

2015 Le Mansin 24 tunnin ajon tulokset

Kuvat Le Mansista

Heikki Kovalainen siirtyy Japanin Super GT-sarjaan

6.2.2015 Uutiset

Formula ykkösistä kauden 2013 päätteeksi poistunut Heikki Kovalainen palaa välivuoden jälkeen takaisin rata-autoilun pariin.

Kovalainen on solminut sopimuksen Japanin Super GT-sarjassa ajavan Lexus Team Sard -tallin kanssa. Suomalainen käskyttää Toyotan konserniin kuuluvaa Lexusta sarjan pääluokassa eli GT500-luokassa.

Super GT-luokan säännöissä määrätään, että yhdessä tiimissä ajaa kaksi kuljettajaa, joten Kovalaisen ajoparina toimii japanilainen Kohei Hirate. Luokassa käytetään nykyisin 3,4-litraisia V8-moottoreita, jotka korvataan kaudesta 2017 eteenpäin 2,0-litraisilla, nelisylinterisillä turbomoottoreilla.

GT-kausi käynnistyy huhtikuussa Okayaman radalta. Kahdeksan osakilpailun mittainen sarja vierailee Japanin lisäksi yhden kisan ajaksi myös Thaimaassa.

Kooste Super GT-sarjan kauden 2014 päätöskisasta

Kommentti: Le Mansin tulevaisuus näyttää valoisalta

18.6.2014 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin yksi vuoden suurimmista moottoriurheilutapahtumista, Le Mansin 24 tunnin kilpailu.

Vuorokauden mittainen kestävyyskisa ratkesi lopulta luotettavuuteen, eikä nopeuteen. Toyota #7 oli selvästi radan nopein auto, mutta sen matka päättyi yön pimeimpinä tunteina tekniseen vikaan. Sekä Audi että Toyota menettivät yhden auton voittokamppailusta, kun raju sadekuuro muutti silmänräpäyksessä Mulsanen pitkän suoran luistinradaksi.

Porsche #20 nousi kärkeen reilut neljä tuntia ennen loppua, kun jäljellä olevat Audit joutuivat pysähtymään varikolle turbojen vaihtoon. Porschen johto ei kuitenkaan kestänyt loppuun saakka, vaan Mark Webberin ohjastamasta autosta petti kone vain hetkeä myöhemmin.

Näin Audit ajoivat kaksoisvoittoon turbo-ongelmista huolimatta. Le Mansin 24 tunnin voittoon ajaneessa autokunnassa ajoivat Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer. Toiseksi ajoivat heidän tallikaverinsa, Tom Kristensen, Lucas di Grassi ja Marc Gene. Kolmanneksi nousi lopulta Toyota, kuljettajinaan Anthony Davidson, Nicolas Lapierre ja Sebastien Buemi.

Le Mansin tulevaisuus näyttää valoisalta, sillä vauhdillisesti Toyota oli jopa nopeampi kuin Audi. Porschelle eka vuosi oli opettelua, joten heiltä voidaan ensi kaudella odottaa vahvempaa suorittamista. Nissan tulee ensi kaudeksi myös mukaan LMP1-sarjaan, joten heiltä ei vielä ensi kaudella voida odottaa vauhdillisesti voittokamppailua.

Vilander luokkavoittoon GTE Prossa

Ferrari, Aston Martin ja Corvette kävivät yön pimeimpinä tunteina kovaa vääntöä GTE Pro-luokan voitosta, kunnes tekniset ongelmat ratkaisivat voiton Ferrarille. Voittavaan autokuntaan kuuluivat Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella ja Toni Vilander. Luokkavoitto oli suomalaiselle uran toinen tässä legendaarisessa kestävyyskilpailussa.

LMP2-luokan voittoon ajoivat Jota Sportin Oliver Turvey, Simon Dolan ja Harry Tincknell. GTE Amateur-luokan voittoon ajoivat Aston Martinin Kristian Poulsen, David Heinemeier-Hansson ja Nicki Thiim.

Erityisesti GTE Pro-luokassa nähtiin erinomaista kilvanajoa lähestulkoon loppuun asti, joten on harmittavaa, että tämä yksi moottoriurheiluvuoden suurimmista tapahtumista ei saa juurikaan palstatilaa täällä Suomessa. Toivottavasti asiaan saadaan parannusta lähivuosien aikana.