Selaat arkistoa kohteelle townsville.

Sadekaaos ja tulipallo varikkosuoralla Townsvillessä

13.7.2019 V8 Supercars

Australian Supercars -sarjan kahdeksas kisaviikonloppu tarjosi tähän mennessä kauden dramaattisimman osakilpailun. Lauantain lähtö päästiin ajamaan kuivalla, mutta sade muutti sunnuntain lähdön selviytymistaisteluksi.

Erebus Motorsportin David Reynolds päätti lauantaisella paalupaikallaan DJR Team Pensken Scott McLaughlinin kolmen lähdön mittaisen paaluputken. Lauantaina ei kuitenkaan löytynyt McLaughlinille haastajaa, sillä hän ajoi eturivistä helppoon voittoon. Kauden 13:s voitto kasvatti hallitsevan mestarin voittoputken jo kuuden osakilpailun mittaiseksi. Näin hän voitolla kiitti tiimiä, sillä Team Penske vahvisti ennen viikonlopun alkua jatkavansa McLaughlin ja Fabian Coulthard kuljettajakaksikolla myös kaudella 2020, mikä lopetti pitkään jatkuneet spekulaatiot himoituimmista kuljettajapaikoista.

Red Bull Holden Racingin Jamie Whincup teki upean nousun toiseksi ja siirtospekulaatioiden suurin nimi Tickford Racingin Chaz Mostert täydensi palkintopallikolmikon. Mostert oli huhuissa liitetty vahvasti Team Pensken riveihin, mutta Townsvillen aattona varikolla kiersi uusi huhu, että koko uransa Fordilla ajanut 27-vuotias australialainen olisikin tekemässä shokkisiirron Walkinshaw Andretti Unitedin ja automerkki Holdenin riveihin. Kyseessä olisi tosi kova menetys Tickford Racingille, sillä hän on ottanut tiimin ainoat voitot viimeisten 12 kuukauden aikana.

Sadekeli tarjosikin sitten kauden parhaimman kisan sunnuntaina, vaikka kisa käynnistyikin vielä kuivan kelin renkailla. Tickford Racingin Cameron Waters otti paalupaikan, joten tämä oli vasta toinen kisaviikonloppu tällä kaudella, kun McLaughlin jää ilman paalua. Waters määräsikin tahdin kisan alkupuolella, kun sade oli vielä kiihtymään päin. Lähdössä Reynolds ja McLaughlin osuivat yhteen, minkä seurauksena molemmat joutuivat tulemaan varikolle korjauksia varten. McLaughlin nousi lopulta 11:nneksi ja Reynolds 20:nneksi.

Red Bull Holden Racingin Shane van Gisbergen oli ensimmäinen kärkikuljettajista, joka siirtyi sadekelin renkaille eikä olisi voinut ajoittaa renkaanvaihtoaan täydellisemmin. Red Bull-tallikaveri Whincup oli ensimmäinen olosuhteiden uhri, kun hän ajautui slikseillä märän kanttarin päälle, mistä hän pyörähti rajusti päin seinää. Erittäin epätyypillinen virhe sarjan moninkertaiselta mestarilta. Turva-auto toi joukon kasaan, jolloin Erebuksen Anton de Pasquale otti sadekelin renkaat alleen ja nousi yli puolen minuutin johtoon muiden pysähtyessä.

De Pasquale joutuu kuitenkin lopussa vielä tekemään lyhyen varikkopysähdyksen, jotta hän täyttää bensasäännöt. Brad Jones Racingin Nick Percatin pysähdys meni pieleen, kun bensaletku sylkäisi ulosvarikkoruutuun ison määrän bensaa, joka syttyi tulipallona palaman auton poistuessa ruudusta. Samalla myös Percatin auto syttyi tuleen kuin soihtu. Onneksi Supercars -varikolla vallitsee kilpaveljellisyys, sillä muiden tiimien henkilökunta auttoi sammutustöissä eikä kukaan loukkaantunut. Ilman muiden apua kyseessä olisi voinut olla erittäin vakava onnettomuus.

Linkki epäonnistuneeseen pysähdykseen (youtube.com)

Lopulta kisa päättyi turva-auton tuodessa letkan ruutulipulle. Pitkän aikaa johtanut de Pasquale joutui siis lopussa tekemään pysähdyksen bensarajoitusten takia ja putosi neljänneksi. Voittoon ajoi van Gisbergen, jonka Triple Eight-tiimi julkaisi ennen viikonloppua jatkavansa yhteistyötä Red Bullin ja Holdenin kanssa myös seuraavat kaksi kautta. Toiseksi ajoi Coulthard, joka kavensi hieman tallikaverinsa pistejohtoa. Viikonlopun jälkeen Coulthard myönsi olleensa helpottunut uudesta jatkosopimuksesta erityisesti vaikean viime kauden jälkeen. Kolmanneksi sunnuntain kisassa ajoi paalulta lähtenyt Waters.

Supercars -sarja jatkuu heinäkuun viimeisenä viikonloppuna useiden tallien testipaikkana toimivalla, Queensland Racewayllä.