Selaat arkistoa kohteelle Toro Rosso.

Vettel paalulta voittoon Bahrainissa

10.4.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel uusi viimevuotisen voittonsa, kun hän ajoi voittoon Bahrainin GP:ssä sunnuntaina. Paalulta voittoon ajaneelle Vettelille voitto oli hänen F1-uransa 49:s.

Vettel hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin, vaikka Mercedeksen Valtteri Bottas antoikin lopussa kovemmilla renkailla painetta nelinkertaisen maailmanmestarin niskaan. Lopulta Ferrarin veto pitää saksalainen pehmeillä renkailla riitti niukasti pitämään keskikovilla renkailla riehuneen Bottaksen takanaan.

Ferrarin päivää ei voi Vettelin voitosta huolimatta pitää onnistuneena, sillä Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään renkaanvaihdon yhteydessä tapahtuneen lähtövalovirheen seurauksena. Räikköselle paloi vihreä valo, vaikka Ferrarin mekaanikot eivät olleet ehtineet vielä vaihtamaan suomalaisen vasenta takarengasta. Täten Ferrarin mekaanikko jäi pahasti suomalaisen auton yliajamaksi, mutta selvisi pahannäköisestä tilanteesta ilman hengenvaarallisia vammoja.

Vaikka Räikkönen jäikin ilman MM-pisteitä Bahrainissa, niin hän voi lähteä positiivisin mielin kohti viikon päästä ajettavaa Kiinan osakilpailua. Näyttää vahvasti siltä, että tämänvuotinen Ferrari sopii hyvin suomalaisen ajotyylille, joten toivottavasti Shanghaissa palattaisiin jälleen palkinnoille.

Viimeinen palkintokorokesijoitus meni loistavasti ajaneelle Mercedeksen Lewis Hamiltonille, joka nousi kahdeksannelta sijalta kolmanneksi. Hamilton osui kisan toisella kierroksella yhteen 15:ntenä startanneen Max Verstappenin kanssa, mikä aiheutti Verstappenille rengasrikon ja hetkeä myöhemmin keskeytyksen. Hamilton selvisi rytäkästä ilman vaurioita ja suoritti kisan näyttävimmän ohituksen, kun hän ohitti ensiksi suoran alussa Fernando Alonso, minkä jälkeen vielä pääsuoran päässä Esteban Oconin sekä Nico Hülkenbergin.

Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on tietysti se, että ero Vetteliin on kasvanut jo 17 pisteeseen. Historiakin on vahvasti Ferrari-kuskin puolella, sillä jokainen kuljettaja, joka on vuodesta 1983 lähtien voittanut kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua, on juhlinut myös kauden päätteeksi maailmanmestaruutta. Onneksi kautta on vielä 19 osakilpailua jäljellä, joten tuo piste-ero tulee vielä muuttumaan suuntaan tai toiseen vielä useasti.

Red Bullit hyytyi, Toro Rossot lensi

Red Bullille viikonloppu oli sysimusta, sillä Verstappenin rengasrikon lisäksi Daniel Ricciardon menopeli hyytyi samalla kierroksella. Täten itävaltalaistiimin molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään ensimmäistä kertaa sitten sateisen Korean GP:n kaudella 2010.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle Bahrainin GP oli jättimenestys, sillä viidennestä ruudusta startannut Pierre Gasly oli ruutulipulla peräti neljäs, joka on seitsemän GP:tä ajaneen nuoren ranskalaisen kirkkaasti paras sijoitus kuninkuusluokassa. Toro Rossolle kyseessä oli heidän F1-historian toiseksi paras sijoitus, johon viimeksi pystyi Carlos Sainz viime vuoden Singaporen GP:ssä. Brendon Hartley osui yhteen Sergio Perezin kanssa avauskierroksella, mistä seuranneen aikarangaistuksen myötä uusiseelantilainen oli vasta 17:s.

Kevin Magnussen sai kerättyä Haasille kauden avauspisteet Melbournen katastrofin jälkeen. Magnussen oli ruutulipulla viides, kun tallikaveri Romain Grosjean oli ihan pihalla koko viikonlopun ja jäi 13:nneksi.

Hülkenberg toi Renault-tallille tärkeitä pisteitä, kun hän ajoi ruutulipulle kuudentena. Hülkenberg on nyt neljän kisan mittaisessa pisteputkessa, johon hän on viimeksi yltänyt Force Indialla kesällä 2016. Tallikaveri Sainz jäi tällä kertaa niukasti pistesijojen ulkopuolelle ollen 11:s.

McLaren-talli sai jälleen pisteitä molempien kuskien voimin, kun Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne kahdeksas. Mielenkiintoista on se, että edellisen kerran McLaren-talli on saavuttanut pisteitä molemmilla autoilla kahdessa perättäisessä kisassa kesällä 2014, kun tiimi käytti vielä Mercedeksen voimanlähdettä.

Ericsson vihdoinkin pisteille

Marcus Ericsson päätti 50 kisan mittaisen kuivankautensa, kun ruotsalainen ajoi yhdeksänneksi ja MM-pisteille Bahrainissa. Ericsson oli edellisen kerran MM-pisteillä vuoden 2015 Italian GP:ssä Sauberin ratissa. Tallikaveri Charles Leclerc hakee vielä vauhtiaan Sauber-autolla ja oli ruutulipulla 12:s. Uskon vielä vahvasti, että jostakin kisasta Leclercin vielä pisteitä kauden aikana nappaa.

Ocon toi myös Force Indian talousmurheisiin pientä lohtua olemalla kymmenes ja avaamalla intialaistiimin pistetilin. Perez osui yhteen avauskierroksella Hartleyn kanssa, mikä pilasi meksikolaisen kisan. Force India-kuski oli vielä lämmittelykierroksella ohittanut Hartleyn eikä ollut antanut sijoitustaan takaisin, joten tuomaristo lätkäisi Perezille aikasakon, jonka myötä hän putosi 16:nneksi.

Williams-talli on pahassa jamassa, sillä auto ei ole selvästikään aiempien vuosien veroinen eikä kumpikaan kuskikaksikosta Lance StrollSergei Sirotkin ole vakuuttanut, joten perinteikkäässä brittitallissa on kovan mietinnän paikka. Jos olisin Williamsin tallipäällikkö, niin harkitsin vakavasti testikuski Robert Kubicalle näyttöpaikan antamista, sillä hän oli tätä Williamsin kuskikaksikkoa nopeampi Barcelonan talvitesteissä. Kun Sauber otti pisteitä Bahrainista, niin Williams tarvitsisi kipeästi pisteitä, joita en usko tämän nykyisen kuskikaksikon saavuttavan lähitulevaisuudessa.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1 2017 alkukausi osa 1

15.8.2017 Näkökulma

F1-sarja viettää tällä hetkellä ansaittua kesälomaa, joten on hyvä aika tarkastella kauden avauspuoliskoa. Avausosassa käydään läpi kärkikymmenikön jälkimmäisellä puoliskolla majailevat tallit.

10. Sauber F1 Team

25-vuotisjuhliaan viettävälle Sauber-tallille alkukausi on ollut jälleen kerran haastava. Sveitsiläistallin uudeksi kuljettajaksi pestattu Pascal Wehrlein joutui jättämään kauden kaksi ensimmäistä kilpailua väliin Race of Champions -kisassa saadun niskavamman vuoksi. Saksalaisen tilalle nostettu Antonio Giovinazzi ajoi hienosti Australian avauksessa 12:nneksi. Italialaiselle koitti kuitenkin karu arki seuraavana kisaviikonloppuna, kun Giovinazzi ajoi sekä aika-ajoissa että kisassa ulos – ja vieläpä lähes täsmälleen samassa paikassa!

Wehrlein palasi radoille Bahrainissa, jossa hän löi heti aika-ajoissa tallikaverinsa Marcus Ericssonin. 22-vuotias saksalainen löi ruotsalaisen tallikaverinsa myös kisassa, sillä Wehrlein oli ruutulipulla 11:s. Avauspisteet hän saavutti Espanjan GP:n kahdeksannella sijallaan, kun Wehrlein ajoi muista poiketen yhden pysähdyksen taktiikalla. Kyseessä oli saksalaisen ensimmäiset pisteet sitten Manorilla saavutetun 10. sijan edellisenä vuonna Itävallassa. Pistetili karttui vielä Azerbaidjanin GP:ssä, kun Wehrlein löi Ericssonin taistelussa viimeisestä pistesijasta.

Sauberin kannalta hyvä juttu on se, että heillä on jo enemmän pisteitä kuin viime kaudella (5 vs. 2). Huono juttu on se, että heillä on hitain auto tällä hetkellä, eikä autoon ole odotettavissa isoja päivityksiä enää tämän kauden aikana. Sauberin täytyy loppukauden aikana käyttää kaikki mahdolliset pistesaumansa hyödykseen, mikäli he aikovat parantaa viimevuotista sijoitustaan.

Lähitulevaisuus

Tällä hetkellä Sauberin lähitulevaisuus näyttäisi olevan turvattuna. Kun moottorisopimus Hondan kanssa raukesi, niin tallipäällikkö Monisha Kaltenborn jätti tiimin. Kaltenbornin tilalle palkattu Frederic Vasseur on pätevä korvaaja, sillä hän omistaa useita pienemmissä formulaluokissa kilpailevia talleja.

Sauber teki juuri ennen kesätaukoa jatkosopimuksen Ferrarin kanssa. Poikkeuksena on vaan se, että Ferrari toimittaa ensi kaudesta lähtien sen hetkiset voimanlähteensä myös Sauberille. Aiemmin Sauber on joutunut ajamaan Ferraria vuotta vanhemmilla moottoreilla.

Ferrari-diili aiheuttaa kuitenkin ongelman, sillä Sauberilla ei ole riittävästi tilaa mahdollisille kuljettajille. Ericsson ei ole näillä näkymin lähdössä ainakaan mihinkään, sillä osa Sauberin taloudellisista tukijoista kuuluvat myös ruotsalaiskuskin taustajoukkoihin. Toiselle kuskipaikalle ovat ehdolla Wehrlein, Giovinazzi ja Charles Leclerc. Wehrlein voisi löytää Mercedes-kytköksen avulla tallipaikan Williamsilta, jos Lance Stroll lähtisi Force Indialle.

Jos Ferrari painostaa ottamaan akatemiakuskeistaan joko Giovinazzin tai Leclercin, niin valitsisin ehdottomasti monacolaisen Leclercin. Vaikka Giovinazzi on kuskeista vanhempi, niin Leclerc on mielestäni kuljettajana varmempi. Giovinazzi oli viime vuonna GP2-sarjan toinen, mutta tuolloin sarjan kärkikuskit ajoivat huomattavasti epätasaisemmin kuin Leclerc tällä kaudella. LecLercin dominanssi tämänvuotisessa F2-sarjassa on muistuttanut Stoffel Vandoornea GP2-sarjassa kaudella 2015.

Luulen, että Wehrlein saa siis etsiä itselleen uuden ajopaikan ensi kaudeksi. Wehrleinin ajopaikan ottaa mielestäni Ferrari-lupaus Leclerc, sillä hän on nopeampi sekä kypsempi kuljettajana kuin Giovinazzi.

9. McLaren-Honda

Talvitesteistä asti oli jo nähtävissä, että McLaren-Honda ei vielä tälläkään kaudella taistele palkintosijoista. Kaudesta on vielä toinen puolisko ajamatta, mutta kausi on varmasti tuntunut jo pitkältä Fernando Alonsolle ja Stoffel Vandoornelle.

Vielä ei ole edes varmuutta, että toimittaako Honda McLarenille voimanlähteet myös ensi kaudella, mutta aika on jo vähissä, mikäli McLaren suunnittelisi moottorikumppanin vaihtamista. McLaren on kuitenkin osoittanut viimeistään tällä kaudella, että auton rungossa ei ole isoja heikkouksia. Jos he saisivat kilpailukykyisen moottorin, niin palkintosijat eivät olisi hirveän kaukana.

Alonsolle kauden kohokohta oli varmasti tuo Indianapolisin 500 mailin kisaan osallistuminen, mikä harmittavasti päättyi moottoririkkoon. Huhut ovat viemässä kaksinkertaista maailmanmestaria takaisin Indycar-sarjaan jo tämän kauden puolella. Alonson huippusuoritukset kuninkuusluokasta löytyvät Unkarin kuudennesta ja Azerbaidjanin yhdeksännestä sijasta.

GP2-mestari ja F1-tulokas Vandoornella on takanaan vaikea alkukausi. Kuten useat sisäpiiriläiset ovat kertoneet, niin tämä on yksi vaikeimmista kausista aloittaa F1-sarjassa. 25-vuotias belgialainen on parantanut varsinkin viimeisissä neljässä kisassa, sillä hän on niissä kaikissa ajanut 12 parhaimman joukossa ruutulipulle. Parhaimpana saavutuksenaan Unkarin 10. sija ja pistetilin avaus.

Lähitulevaisuus

Vandoornella on monivuotinen sopimus brittitallin kanssa, joten hän ajaa varmasti McLarenilla myös ensi kaudella. Kysymys kuuluukin, että mitä tekee Alonso? Mercedes olisi mielestäni hullu, jos se vaihtaisi loistavasti ajaneen Valtteri Bottaksen kuljettajaan, joka on viimeksi voittanut maailmanmestaruuden yli 10 vuotta sitten.

En usko kaksinkertaisen maailmanmestarin siirtyvän myöskään Indycar-sarjaan puhtaasti rahallisista syistä. Honda tarjoaa varmasti yli 30 miljoonaa euroa, mitä hän ei todellakaan saa Yhdysvaltain suurimmasta formulasarjasta. Uskon, että joko Alonso jatkaa McLarenilla tai sitten hän lopettaa uransa.

8. Renault Sport F1 Team

Ranskalaisjätti Renault osti kauden 2015 päätteeksi Lotus-tallin itselleen. Varsinkin viime vuosi oli siirtymävaihe ranskalaistallille. Tällä kaudella Nico Hülkenberg on väläytellyt viidellä pistesijallaan, joista parhaimpina Espanjan ja Britannian kuudennet sijat. Hülkenberg harmittelee varmasti Bakun katuradalla ajettua osakilpailua, sillä hän olisi voinut ottaa siellä uransa ensimmäisen voiton tai palkintosijan ilman omaa ajovirheestä seurannut ulosajoaan.

Jolyon Palmer jäi varsinkin alkukaudesta pahasti saksalaisen tallikaverinsa varjoon, mutta viimeisten kisojen aikana hän on hieman kuronut eroa kiinni. Silti Hülkenberg on edelleen ainoa Renault-kuljettajista, joka on saavuttanut MM-pisteitä.

Lähitulevaisuus

Renault voi ehkä haastaa Haasin taistelussa seitsemännestä sijasta, mutta se vaatii pisteitä molemmilta ranskalaistallin kuljettajilta. Hülkenberg ajaa varmasti myös ensi kaudella ranskalaistiimissä. Palmerin tulevaisuus on vuorostaan erittäin epävarma, sillä Renault on tuomassa rallionnettomuudessa vakavasti loukkaantunutta Robert Kubicaa takaisin kuninkuusluokkaan.

Kubica ajoi vakuuttavat testit Unkarissa tämänvuotisella autolla kaksi viikkoa sitten. Luulen, että puolalainen tarvitsee vielä muutaman testin lisää, jotta voidaan olla täysin varmoja puolalaisen suorituskyvystä. Uskon, että Palmer saa pitää paikkansa ainakin nämä kaksi viimeistä Euroopassa ajettavaa kisaa, joiden jälkeen tilannetta katsotaan uudemman kerran riippuen brittikuskin suorituskyvystä.

7. Haas F1 Team

Toista kauttaan kuninkuusluokassa ajava yhdysvaltalaistiimi Haas on onnistunut ällistyttävän hyvin haastamaan muita vakiintuneita talleja. Haas on jo nyt kerännyt viimevuotisen pistemääränsä, vaikka tällä kaudella he eivät ole vielä yltäneet viiden joukkoon. Yhdysvaltalaistiimi on kerännyt pisteitä seitsemästä kisasta, kun viime vuonna pisteitä tuli neljästä kisasta alkukaudella.

Romain Grosjean ja Kevin Magnussen ovat myös paljon tasaisempia pari kuin Grosjean-Esteban Gutierrez, sillä Grosjean on 13:s ja Magnussen 14:s pisteissä. Viime kaudella Gutierrez ei kerännyt pistettäkään. Haas on tietysti myös hyötynyt siitä työstä, mitä Ferrari on viimeisen vuoden aikana tehnyt moottoripuolella.

Lähitulevaisuus

Haas jatkaa samalla kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella, mikä on loistava asia yhdysvaltalaistiimille. Loppukausi näyttää, että riittävätkö Haasin resurssit kehittämään autoansa kauden loppuun asti, sillä viime kaudella he saavuttivat vain yhden pistesijan kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Luulen, että pisteitä voi tulla vielä useammasta kisasta loppukauden aikana. Veikkaisin jopa Grosjeanin yltävän kärkiviisikkoon jossain loppukauden kisassa.

Yhteistyö Ferrarin kanssa jatkuu myös ensi kaudella, joten he saavat nauttia siitä kovasta työstä, mitä Ferrari on onnistunut tekemään moottoripuolella myös tulevaisuudessa. Vaikka uusin moottoripäivitys on edelleen vain Ferrarilla, niin yhdysvaltalaistiimi on rakentanut hyvän rungon moottorin ympärille.

6. Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso aloitti kauden samalla kuljettajakaksikolla, jolla he päättivät viime kauden. Carlos Sainz on kerännyt pisteitä jokaisesta kisasta, jossa hän on ruutulipun nähnyt. Vuorostaan Daniil Kvjat aloitti kauden Australian yhdeksännellä sijalla, mutta pisteitä on kertynyt sen jälkeen vain Espanjasta. Kvjat lähti kesätauolle kuuden kilpailun pisteettömässä putkessa, mikä ei ole hyvä asia hänen tulevaisuutensa kannalta.

Kvjatin ja Sainzin välit tulehtuivat, kun Sainz ei suostunut antamaan vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa, sillä molemmat olivat sopineet auttavansa toisia vuorotellen kauden aikana. Kaiken huippuna oli Britannian GP, jossa Kvjat ajautui kaksinkamppailun seurauksena suoraan tallikaverinsa kylkeen, mikä päätti molempien kisat.

Lähitulevaisuus

En usko, että se on Toro Rosson etujen mukaista jatkaa kyseisellä kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella. Luulenpa, että Sainz voi hyvinkin olla Alonson korvaaja McLarenilla, mikäli Honda ei saa kaksinkertaista maailmanmestaria vakuuttuneeksi brittitallin suorituskyvystä.

Myös huhut Hondan mahdollisesta siirtymisestä Toro Rosson moottorikumppaniksi saattaisivat myös avata ovia uusille kuljettajille, jos tallin omistajatahoissa tapahtuisi samalla myös muutoksia. Tulevaisuus näyttää, että mitä tapahtuu moottoririntamalla.

Ensiksi Toro Rosson täytyy saada kuljettajat keinolla millä hyvänsä ajamaan järkevästi radalla, sillä kolareita tallikaverien välillä ei saisi tapahtua, mutta niitä on varsinkin tällä kaudella nähty yllättävän runsaasti viikonlopusta toiseen.

Jälkimmäinen osa tämän kauden alkupuoliskosta julkaistaan ensi viikon alussa.

Hamilton jälleen voittoisa Austinissa

24.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi neljännen kerran voittoon Yhdysvaltain GP:ssä, joka ajettiin nyt viidennen kerran Teksasin Austinissa sijaitsevalla Circuit of the Americasin -radalla. Hamiltonille voitto oli jo uran viides Yhdysvaltain osakilpailuissa.

Paalumies Hamilton sai vihdoinkin hyvän lähdön kilpailuun, eikä menettänyt kärkipaikkaansa kuin vain varikkopysähdysten ajaksi. Voitto tuli hallitsevalle maailmanmestarille makoisaan paikkaan, sillä viimeksi Hamilton juhli osakilpailuvoittoa heinäkuussa Saksan Hockenheimissa.

Hamilton nousi voittonsa myötä vasta kolmanneksi F1-kuljettajaksi, joka on saavuttanut urallaan vähintään 50 GP-voittoa. Kolminkertaisen maailmanmestarin edellä ovat vain Alain Prost (51) ja Michael Schumacher (91).

Rosbergille suuri torjuntavoitto

Mercedeksen Nico Rosbergilla ei ollut yhtä helppo kisa kuin tallikaverillaan. Pehmeillä renkailla startannut Rosberg ei saanut yhtä hyvää lähtöä kuin tallikaveri Hamilton, sillä saksalaiskuski joutui taipumaan superpehmeillä startanneelle Daniel Ricciardolle.

Rosberg ajoi pitkään kolmantena, sillä häntä kovasti hiillostanut Red Bullin Max Verstappen kurvasi ilmoittamatta varikolle, kun itävaltalaistallin mekaanikot eivät olleet valmiina pysähdykseen. Hitaan stopin jälkeen Verstappenin auto pysähtyikin hetkeä myöhemmin radan varteen, mikä tarkoitti virtuaalista turva-autoa.

Verstappenin keskeytys oli Rosbergin pelastus, sillä hän ei ollut vielä pysähtynyt, kun taas Verstappenin tallikaveri Ricciardo oli jo pysähtynyt, joten Mercedes-kuski sai käytännössä viimeisen pysähdyksensä ilmaisiksi. Näin ollen Rosberg oli ruutulipulla toinen ja Ricciardo kolmas.

Rosbergin toinen sija tarkoitti sitä, että hänen MM-johtonsa kaventui 26 pisteeseen, kun vielä kolme osakilpailua on ajamatta. Saksalaiselle riittää edelleen toiset sijat maailmanmestaruuden varmistamiseen, vaikka tallikaveri Hamilton voittaisi kaikki loput osakilpailut.

Ferrari pilasi Räikkösen kisan varikolla

Viidennestä lähtöruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi hienosti neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Räikkönen pystyi superpehmeillä renkaillaan haastamaan koko avausstintin ajan pykälää kovemmilla renkailla ajaneen Rosbergin.

Räikkönen oli ensimmäisiä autoja, joka siirtyi superpehmeistä pehmeisiin renkaisiin. Valitettavasti suomalaisen Ferrari ei sopinut laisinkaan pehmeille renkaille, sillä hän joutui Verstappenin ohittamaksi hetkeä myöhemmin. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti palasi hurjaksi, kun hän siirtyi hieman ennen kisan puoltaväliä takaisin superpehmeisiin.

Kun Räikkönen tuli tekemään kolmatta ja samalla viimeistä pysähdystään, niin Ferrarille sattui anteeksiantamaton virhe, sillä suomalainen päästettiin liikkeelle ennen kuin oikea takapyörä oli kunnolla kiinnitetty. Räikkönen ei voinut asialle mitään, sillä hänelle näytettiin vihreää valoa, vaikka takapyörä ei ollut vielä kunnolla kiinni. Tästä seurauksena harmillinen keskeytys, kun Ferrarilla oli loistava mahdollisuus ottaa Red Bullia kiinni tallipisteissä.

Näin neljännen sijan peri Ferrarin Sebastian Vettel, joka oli läpi viikonlopun hitaampi Ferrari-kuljettajista. Vettel on muutenkin ollut jollain tavalla vaisu kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Saapa nähdä, että jatkuuko sama meno myös kauden loppuun saakka.

Bottaksen kisa piloille avausmutkassa

Williamsin Valtteri Bottaksen kisa meni pieleen jo ennen kuin se ehti edes alkamaan. Bottas osui yhteen Force Indian Nico Hülkenbergin kanssa avausmutkassa, kun Force India-kuski joutui väistämään yllättäen oven sulkenutta Vetteliä.

Bottas kärsi rengasrikon, joka aiheutti myös mittavia vahinkoja pohjalevyyn, kun Williams-kuski mateli takaisin varikolle kolmella pyörällä. Tallin laskelmien mukaan Bottas menetti 0,3 – 0,5 sekuntia vauhtia per kierros. Bottas oli ruutulipulla 16:s.

McLaren-Hondan Fernando Alonso vastasi kisan näyttävimmistä ohituksista, kun hän väänsi itsensä väkisin sekä Williamsin Felipe Massan että Toro Rosson Carlos Sainzin ohitse. Alonso oli ruutulipulla peräti viides. Jenson Button vielä lisäsi McLaren-tallin pistetiliä yhdeksännellä sijallaan.

Force Indian Sergio Perez nousi kahdeksanneksi, kun hän joutui avauskierroksella juuri Sainzin pyöräyttämäksi. Massa otti siis seitsemännellä sijallaan vain kaksi pistettä enemmän kuin Force India, joka johtaa yhä kahdeksalla pisteellä taistelua autonvalmistajien neljännestä sijasta.

Romain Grosjean otti Haas-tallille sen kotikisassaan kymmenennen sijan eli yhden MM-pisteen.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 18/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1 – Väliarviointi 2016 – osa 1

25.8.2016 Näkökulma

F1-kaudessa on päästy jo yli puolen välin, joten on aika väliarvioinnille. Tänään ovat vuorossa autonvalmistajien MM-sarjassa sijoilla 6-11 olevat tallit kuljettajineen. Perjantaina on luvassa kärkiviisikko.

Sauber F1 Team

Marcus Ericsson #9

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6

Arvio: Vaikea alkukausi Marcus Ericssonille sekä Sauber-tiimille, sillä molempien tulevaisuudet ovat olleet vaakalaudalla. Sauber on saanut Unkarin GP:stä lähtien rahallista tukea Ericssonin taustajoukoilta, joten ruotsalaisen tulevaisuus taitaa olla turvattu ainakin toistaiseksi.

Ericsson on pystynyt lyömään Nasrin kisoissa, joten tämän takia arvosana on hieman tallikaveriaan parempi.

Loppukausi: Sauber saa päivityspaketin heti Belgian osakilpailuun, joten nämä toisen puoliskon avauskisat ovat niitä hyviä mahdollisuuksia avata pistetili. Piakkoin Sauberkin siirtää kaikki voimavaransa ensi vuoden autoon.

 

Felipe Nasr #12

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: Felipe Nasr oli viime kaudella selvästi tallikaveriaan nopeampi ja tasaisempi, mutta tälle kaudelle osat ovat vaihtuneet. Täten Nasrin tulevaisuus kuninkuusluokassa on vaakalaudalla, ellei toisella puoliskolla nähdä parempia tuloksia.

Loppukausi: Nasrin tiedetään jo neuvotelleen muun muassa Renaultin kanssa, joten hän tarvitsee loppukaudesta hyviä suorituksia radalla, mikäli hän mielii päästä Sauberilta muualle. Pitäisin Singaporea Nasrille parhaimpana mahdollisuutena avata pistetili, sillä kyseinen katurata on sopinut hyvin hänelle jo GP2:ssa.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Perinteikäs sveitsiläistiimi on ajautunut pahoihin talousongelmiin, vaikka pientä helpotusta he ovatkin ahdinkoonsa viime aikoina saaneet. Sauber-tallilla pitäisi olla tässä vaiheessa kautta edes muutama piste, joten kausi on mennyt tähän asti suorastaan surkeasti.

Loppukausi: Suuri vaara on siihen, että tämä on Sauberin toinen pisteetön kausi kolmen vuoden sisällä, mikä ei lupaa hyvää tallin tulevaisuudelle.

 

Manor Racing

Rio Haryanto #88

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 5

Arvio: Rio Haryantosta tuli Australian avauksessa ensimmäinen indonesialainen F1-kuljettaja. Haryanton taival kuninkuusluokassa taisin kuitenkin kestää vain sen 11 kisaa. Indonesialainen on vain muutamissa aika-ajoissa pystynyt lyömään tallikaverinsa.

Paljon ajovirheitä sekä hidas kisavauhti eivät ole haluttuja ominaisuuksia F1-kuljettajalta, joten ei jatkoon.

Loppukausi: Mercedeksen kuljettajaohjelmaan kuuluva sekä Renaultin varakuskina toimia Esteban Ocon korvaa Haryanton loppukauden aikana. Toivottavasti Ocon pystyy paremmin haastamaan tallikaveri Pascal Wehrleinin.

 

Pascal Wehrlein #94

Pistemäärä: 1 p

Arvosana: 8

Arvio: Pascal Wehrleinista tuli ensimmäinen kuljettaja sitten edesmenneen Jules Bianchin, joka on saavuttanut Manorilla pisteitä. Wehrlein oli kymmenes Itävallan GP:ssä. Saksalaiskuski päihitti tallikaverinsa jokaisessa 11 kisassa, joten loistavaa suorittamista myös sillä saralla.

Loppukausi: 21-vuotias Wehrlein on varmasti monien tallipäälliköiden papereissa, kun ensi kauden tallipaikkoja aletaan jakamaan. Kun Mercedeksellä ovat molemmat ajopaikat kiinni, niin Force India saattaisi olla yksi vaihtoehto. Näyttää siltä, että hän on valmis kantamaan saksalaisten kunniaa, kun Nico Rosberg ja Sebastian Vettel lopettavat jonain päivänä.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Sanoisin, että tämän vuoden auto on paras tallin lyhyen historian aikana. Vaikka Wehrlein saikin pisteen, niin tallin toinen kuski on ollut radan varressa suurimman osan alkukaudesta, mikä pudottaa kokonaisarvosanaa.

Loppukausi: Kaikki riippuu siitä, että onko pienellä tallilla varaa panostaa tähän kauteen ensi kauden kustannuksella? Todennäköisesti pisteitä ei enää loppukaudesta tule, vaan tiimi on siirtänyt kaikki voimavaransa ensi kauteen.

 

Haas F1 Team

Romain Grosjean #8

Pistemäärä: 28 p

Arvosana: 8-

Arvio: Romain Grosjean otti vastaan suuren haasteen, kun hän liittyi uuteen yhdysvaltalaiseen Haas-tiimiin. Riskinotti näyttää alkukauden perusteella kannattaneen, sillä tuskin kukaan osasi odottaa Grosjeanin saavuttavan neljästä avauskisasta kolmesti pisteitä. Parhaimpana saavutuksena sensaatiomainen viides sija Bahrainissa.

Vaikeitakin viikonloppuja on ollut Grosjeanilla ja yhdysvaltalaistiimillä, mutta lähtökohdat huomioonottaen, niin ranskalainen on ajanut hyvän alkukauden.

Loppukausi: Grosjean yllätti erittäin positiivisesti viime vuoden Belgian GP:ssä, joten pitäisin tätä jälkimmäisen puoliskon ”avausviikonloppua” suurimpana menestysmahdollisuutena ranskalaiskuljettajalle.

 

Esteban Gutierrez #21

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 7-

Arvio: Vaikea arvioida Esteban Gutierrezin alkukautta, sillä jokainen kerta, kun hän on ollut pistetaistossa mukana, niin auto on jättänyt meksikolaisen radan varteen. Muutenkin tekniset ongelmat ovat kasaantuneet pitkälti Gutierrezin autoon, joten hän ei ole päässyt ajamaan aina yhtä paljon kuin tallikaverinsa, mikä näkyy erityisesti uudessa tiimissä.

Gutierrez on ollut neljästi 11:s, joten lähellä hän on ollut pisteitä myös useammassa ruutulipulle ajetuissa kisoissa.

Loppukausi: Sanoisin, että Gutierrezilla on hyvät mahdollisuudet pisteille Singaporen iltakisassa, jos hän pysyy poissa ongelmista. Luulenpa, että muuten pisteet ovat aika kiven alla tulokastiimin kalustolla.

 

Tallin arvosana: 8-

Arvio: Haas on ensimmäinen täysin tyhjästä rakennettu F1-talli, joka on saavuttanut pisteitä debyyttikisastaan sitten Toyotan ja vuoden 2002. Haasin suorituksen arvoa nostaa se, että Toyota testasi kokonaisen vuoden ennen tuloaan GP-kisoihin, kun taas Haas ajoi huomattavasti vähemmän testikilometrejä, sillä testaaminen on nykyään rajoitettua.

28 pistettä on kuitenkin jo huomattavasti enemmän kuin Manor/Marussia tai Caterham saavuttivat yhteensä useamman F1-kauden aikana. Grosjean pystyi hyödyntämään hyvin mahdollisuutensa alkukaudesta. Ainoa huolenaihe on ollut lukuisat tekniset ongelmat sekä auton suorituskyvyn heitteleminen radalta toiselle.

Loppukausi: Pisteiden saavuttaminen tulee olemaan tästä eteenpäin työlästä, mutta jossain härdellikisassa esimerkiksi Singaporessa voi olla luvassa vielä hyvä pistepotti. Olen erittäin yllättynyt, jos Haasilla on yli 40 pistettä kasassa kauden päätteeksi.

 

Renault Sport F1 Team

Kevin Magnussen #20

Pistemäärä: 6 p

Arvosana: 6 ½

Arvio: McLarenilla toissa kaudella väläytellyt Kevin Magnussen palasi täksi kaudeksi Lotuksen raunioille rakennettuun Renaultin tehdastalliin. Alkukausi on ollut vaikea, mistä osoituksena vain yksi pistesija (7:s Venäjän GP:ssä).

Loppukausi: Renault on päivittämässä autoansa loppukaudeksi, joten ehkäpä Magnussenilla on toiveita kartuttaa pistetiliään loppukauden aikana.

 

Jolyon Palmer #30

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: F1-tulokas Jolyon Palmerilla on ollut erittäin haastava lähtö F1-uralleen. Toisen polven F1-kuljettaja kuten tallikaveri Magnussen, Palmer on jatkuvasti ollut tallikaveriaan hitaampi ja virheherkempi.

Loppukausi: Kun pistetili on vielä tässä vaiheessa kautta avaamatta, niin se ei helpota Palmerin neuvotteluasemia ensi kautta ajatellen. Täten Palmerin on kauden jälkimmäisellä puoliskolla pystyttävä lyömään tallikaverinsa, mikäli hän mielii olla mukana lähtöruudukossa myös ensi kaudella.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Renault palasi siis täksi kaudeksi tehdastallina mukaan kuninkuusluokkaan, kun se osti talousvaikeuksissa uineen Lotus-tallin. Renaultin paluu on ollut vaikea, mutta tallissa uskotaan vahvasti siihen, että ranskalaisvalmistaja palaa voittotaisteluihin mukaan lähitulevaisuudessa.

Loppukausi: Renault saa kauden jälkimmäiselle puoliskolle päivityksiä, joten seuraavissa kisoissa nähdään, että ovatko he ottaneet askeleen lähemmäs keskikastia, mikä avaisi heille mahdollisuuden ajaa pisteistä loppukauden aikana useammin.

 

McLaren-Honda F1 Team

Fernando Alonso #14

Pistemäärä: 24 p

Arvosana: 7+

Arvio: Fernando Alonson toinen kausi McLaren-Hondalla alkoi ehkäpä hänen uransa rajuimmalla ulosajolla, kun hän osui yhteen Haas-tallin Esteban Gutierrezin kanssa Australian GP:ssä. Alonso oli sivussa seuraavasta Bahrainin GP:stä, mutta palasi ratin taakse Kiinassa.

Pistetili avautui Venäjän GP:n kuudennella sijalla. Alonso kasvatti pistetiliään vielä Monacon viidennellä sekä Unkarin GP:n seitsemännellä sijallaan. Kaksinkertainen maailmanmestari on saavuttanut tällä kaudella kolme pistesijaa, mikä on enemmän kuin viime kaudella yhteensä.

Alonso on suoriutunut alkukaudesta paremmin kuin viime kaudella.

Loppukausi: Alonso ei saavuttanut pistettäkään loppukauden radoista viime kaudella, joten McLarenilla pisteiden saavuttaminen voi olla vaikeata myös loppukaudesta. Singaporea pitäisin yhtenä todennäköisimmistä pistesijoituksista, sillä välttämällä ongelmat, niin pisteitä voi hyvinkin olla tarjolla.

 

Jenson Button #22

Pistemäärä: 17 p

Arvosana: 7

Arvio: Jenson Button on kerännyt tasaisesti koko alkukauden pisteitä, vaikka hänellä onkin ollut lähes aina epäonnea niissä kisoissa, joissa olisi isoja pisteitä ollut tarjolla. Viisi pistesijaa on kuitenkin jo enemmän kuin koko viime kaudella yhteensä.

Koska Button on ollut hitusen espanjalaista tallikaveriansa perässä, niin arvosanakin jää astetta heikommaksi.

Loppukausi: Button voi väläytellä osaamistaan, jos olosuhteet heittäytyvät vaikeaksi esimerkiksi Brasiliassa. Kuivalla kelillä McLaren on vielä terävintä kärkeä paljon jäljessä, joten pisteille pääseminen ei ole helppoa.

Varmaa on se, että Button ja tallikaveri Alonso käyvät loppuun asti taistoa keskinäisestä paremmuudesta. Aiheuttihan Button viime kaudella espanjalaiselle ensimmäisen pistetappion tallikaverillensa F1-uran aikana.

 

Stoffel Vandoorne #47

Erikoismaininnan saa hallitseva GP2-mestari Stoffel Vandoorne, joka teki F1-debyyttinsä Bahrainissa tuuratessaan Alonsoa. Nuori belgialainen ajoi kuin kokenut veteraani, eikä lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta sortunut yhteenkään virheeseen viikonlopun aikana.

Palkintona oli McLaren-Hondan pistetilin avaaminen kymmenennellä sijallaan. Se on Vandoornelta erinomainen suoritus, sillä hän on erittäin lähellä ottaa ensi kaudeksi Jenson Buttonin paikan. Toivottavasti belgialainen saa kisakuskin paikan kuninkuusluokasta, sillä hän on potentiaalisesti yksi tulevaisuuden maailmanmestareista.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Vaikka McLaren-Honda on selvästi parantanut viime kaudesta, niin he eivät ole vielä lähelläkään siellä, missä tehdastallin budjetilla operoivan tiimin pitäisi olla. Hondan voimanlähde on edelleen janoisempi kuin muiden voimanlähteet, mikä näkyy erittäin suurena bensansäästelynä.

Loppukausi: Pitkät suorat olivat viime vuonna Hondalle myrkkyä ja ne ovat sitä myös tänäkin vuonna. Näitä pitkiä suoria on luvassa kosolti vielä loppukaudesta, joten tuon autonvalmistajien seitsemännen sijankin pitäminen on tiukassa.

 

Scuderia Toro Rosso

Daniil Kvjat #26

Pistemäärä: 23 p

Arvosana: 6

Arvio: Daniil Kvjat aloitti kauden Red Bullin tehdastallin kuljettajana, mutta hän menetti ajopaikkansa hieman kyseenalaisesti ennen Espanjan GP:tä. Kvjat aloitti kautensa teknisestä viasta johtuvalla keskeytyksellä Australiassa, Malesian seitsemännellä sijalla sekä ajamalla kolmanneksi Kiinassa.

Kausi kääntyi päälaelleen kotikisassa, kun Kvjat ajoi Venäjän GP:n avausmutkissa kahdesti Ferrarin Sebastian Vettelin perään. Tämä riitti Helmut Markolle, joka passitti nuoren venäläisen takaisin Toro Rossolle. Näin ollen Kvjat sai katsoa vierestä, kun Max Verstappen ajoi voittoon Red Bull-debyytissään.

Kvjat sai uudeksi tallikaverikseen Carlos Sainzin, jonka varjoon hän on jäänyt pahasti. Venäläiskuski on vain kahdesti saalistanut jäännöspisteen, kun tallikaveri Sainz on ollut pisteillä kuudesti. Näin ollen venäläiskuskin alkukausi ei ansaitse tämän parempaa arvosanaa.

Loppukausi: Kesätauko ei olisi voinut saapua aiemmin Kvjatille, jonka täytyy antaa kovia näyttöjä kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Onnistumisen olisi tultava heti Belgiassa, sillä muuten vanne kiristyy entisestään venäläisen pään ympärillä.

 

Carlos Sainz #55

Pistemäärä: 30 p

Arvosana: 7 ½

Arvio: Carlos Sainzin ja Max Verstappenin välinen tallikaverisuhde tulehtui, kun Verstappen ajoi tallikaverinsa perään Australiassa. Kun taustalla painoi vielä epävarmuus Verstappenin tulevaisuudesta, samalla Daniil Kvjat epäonnistui pahasti Sotshissa, niin Helmut Markolla oli helppo työ tehdä kuljettajavaihdos.

Sainz on tasaisesti ottanut pisteitä läpi alkukauden, joista parhaimpana esityksenä kotiyleisön edessä ajettu kuudes sija Espanjassa. Kun huomioidaan, että uusi tallikaveri Kvjat on ottanut vain kaksi pistettä Toro Rossolla, niin alkukausi on selvästi sujunut espanjalaiselta paremmin.

Loppukausi: Sainzilla on jo sopimus taskussa ensi kaudesta, joten hänen on helppo jatkaa rentoa suorittamista läpi loppukauden.

 

Tallin arvosana: 7

Arvio: Viime vuonna seitsemänneksi sijoittunut Toro Rosso voi hyvinkin parantaa pykälällä sijoitustaan lopputaulukossa. Alkukausi on ollut tasaista suorittamista ilman mitään suuria pistepotteja.

Loppukausi: Jos Toro Rosso aikoo kirkastaa viimevuotista sijoitustaan, niin molempien kuljettajien on alettava keräämään pisteitä jatkuvasti. Loppukauden radoista ei löydy heille selvästi ylitse muiden sopivaa rataa.

Väliarvioinnin jälkimmäinen osa julkaistaan perjantaina. F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Belgian Span radalla!

Hamilton paalulle Kanadan kovatasoisissa aika-ajoissa

12.6.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton lähtee paalulta kaventamaan tallikaveri Nico Rosbergin pistejohtoa sunnuntaina Kanadan GP:ssä. Hamilton jahtaa jo viidettä voittoaan Montrealin katuradalla.

Gilles Villeneuven nimeä kantavalla katuradalla nähtiin tähän mennessä tämän kauden kovatasoisimmat aika-ajot, kun kärkikolmikko oli alle kahden kymmenyksen sisällä toisistaan. Hamilton ja Rosberg valloittivat hopeanuolille eturivin, mutta Ferrarin Sebastian Vettel ei jäänyt kauaksi taakse. Vettel oli jopa itse hieman pettynyt kolmanteen sijaan, sillä hän uskoi pystyvänsä paaluaikaan ennen aika-ajoja.

Sunnuntain kisaan on lupailtu sadekuuroja, jolloin etu olisi ensimmäisenä ajavan puolella, sillä hänen ei tarvitsisi ajaa toisten vesisuihkussa. Uskoisin, että Vettelillä on paremmat mahdollisuudet voittaa, jos kisa pysyy kuivana, sillä Ferrarin kisavauhti perjantain harjoituksissa oli vakuuttavaa kovemmilla renkailla.

Jos mitään yllättäviä keskinäisiä kolareita tai teknisiä vikoja ei nähdä, niin voittaja tulee tästä kolmikosta.

Tiukka taistelu myös kärkikolmikon takana

Ferrarin Kimi Räikkönen tuskaili jälleen rengaslämpöjen kanssa lauantain aika-ajoissa, joten tuloksena oli kuudes lähtöruutu. Edellä ehtivät harmittavasti molemmat Red Bull-kuskit. Räikköselle tuotti erityisesti harmaita hiuksia radan hiusneula eli 12. mutka, jossa Räikkönen on mystisesti pyörähtänyt kahdessa aiemmassa Kanadan GP:ssä. Ferrarin suomalaiskuski lähtee tavoittelemaan palkintokorokesijoitusta itse kisasta, mutta näillä näkymin se vaatii edessä olevilta epäonnistumisia.

Helppoa kisaa ei voi Räikköselle luvata, sillä kärkiviisikon sijoista taistelevat myös Red Bullin Daniel Ricciardo ja Max Verstappen sekä Williamsin Valtteri Bottas että Felipe Massa. Red Bull oli pieni kysymysmerkki vielä tänne tultaessa, sillä tämä ei ratana sovellu heille aivan yhtä hyvin kuin Barcelona tai Monaco, mutta moottoripäivitys on selvästi nostanut Red Bullin takaisin kärkitaistoon.

Seitsemännestä ruudusta starttaava Bottas saa rinnalleen tallikaveri Massan. Bottas lähtee tavoittelemaan kärkiviisikkoon sijoittumista, mikä ei ainakaan kuivalla kelillä ole mahdoton ajatus, mutta mahdollinen sade voi vesittää nämä haaveet. Williams on edelleen kärkipään autoista eniten se, joka kärsii märistä olosuhteista. Pahoin pelkään, että Bottas ei tuosta seitsemänneltä sijalta pääse ylöspäin ilman apuja.

Sotkeeko turva-auto kisan kulkua?

Monacossa loistavasti toiminut virtuaalinen turva-auto saatetaan nähdä myös Kanadan kisan aikana, mutta täällä on todennäköisempää nähdä myös perinteinen turva-auto, sillä nostureita ei ole yhtä useassa paikassa kuin Monacossa. Turva-auton saaminen radalle voi myös heittää oman strategisen mausteensa illan kilpailuun.

Yksi potentiaalinen ulosajopaikka on radan viimeisessä ulkokurvissa sijaitseva Mestarien muuri. Tähän muuriin täräytti aika-ajoissa, rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin poika, Carlos Sainz Jr. Olen yllättynyt, jos Toro Rosso-kuski jää ainoaksi ”uhriksi” tuossa mutkassa tämän viikonlopun aikana.

Lähtövalot sammuvat Montrealin katuradalla klo 21 Suomen aikaa.

Kanadan GP:n lähtöjärjestys

Daniel Ricciardo paalulle hirmuajalla Monacossa

29.5.2016 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo otti uransa ensimmäisen paalupaikan Monacossa lauantaina. Kyseessä oli Red Bullin ensimmäinen paalupaikka sitten vuoden 2013 Brasilian GP:n.

Aika-ajot näyttivät aluksi sujuvan Mercedeksen Lewis Hamiltonin komennossa, mutta liian korkea bensanpaine pysäytti hallitsevan maailmanmestarin varikon portille viimeisen osion alussa. Ricciardo löi heti aluksi tauluun hirmuajan, jota muut eivät pystyneet rikkomaan.

Mercedeksen Nico Rosberg oli toinen ennen tallikaveri Hamiltonia, joka sai lopulta kasaan ainoastaan yhden nopean kierroksen. Monacon GP:n voittotaistelu tullaan käymään todennäköisesti näiden kolmen kesken. Jos kisa käynnistyy kuivalla kelillä, niin Ricciardo starttaa muista poiketen superpehmeillä renkailla, minkä pitäisi tarjota hänelle enemmän pelivaraa kisataktiikan suhteen. Jos kisa taas käynnistyy sadekelillä, niin ei Red Bull ole huono auto sateellakaan. Mielenkiintoista on nähdä, että kuinka suurella riskillä Mercedes-kuskit lähestyvät avausmutkaa, kun muistetaan edellisen kisan tapahtumat. Rosberg jahtaa neljättä peräkkäistä voittoaan kotikulmillaan.

Sunnuntaina julkistettiin odotettu tieto, että Red Bull jatkaa moottorikumppanuuttaan Tag Heurin (Renault) kanssa kauden 2018 loppuun saakka. Itävaltalaistallin sisartalli Toro Rosso siirtyy myös käyttämään samoja voimanlähteitä. Tällä kaudella Toro Rosso käyttää Ferrarin moottoreita.

Red Bullin kannalta aika-ajo ei kuitenkaan ollut täydellinen, sillä Espanjan GP:n voittaja Max Verstappen ajoi ratavalliin uima-altaan kohdalla. Verstappen saa käyttöönsä uuden rungon kisaan, joten hän joutuu starttaamaan kisaan varikolta.

Räikköselle lähtöruuturangaistus kisaan

Ferrarin Kimi Räikkösen aika-ajo ei sujunut aivan täydellisesti, joten hän jäi vasta kuudenneksi. Räikkönen sai huonoja uutisia jo ennen aika-ajoa, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan uusi vaihdelaatikko, mikä tietää viiden lähtöruudun rangaistusta. Räikkönen starttaa näin ollen vasta 11:ntenä.

Monaco on huonoin rata saada lähtöruuturangaistus, sillä ohittaminen ruhtinaskunnan kapeilla kaduilla on äärimmäisen vaikeata. Jos kisa ajetaan kuivalla, niin Räikkönen taistelee viimeisistä pistesijoista. Sadekeli on oikeastaan ainut mahdollisuus nousta kärkiviisikkoon, mutta samalla siinä piilee myös riski siihen, että väärällä ratkaisulla voi pilata oman kisansa. Lähdöstä on suomalaisen kuitenkin selvittävä ilman ylimääräisiä kolhuja, jotta MM-pisteille olisi asiaa.

Tallikaveri Sebastian Vettel oli neljäs, mutta hänkään ei ollut tyytyväinen suoritukseensa. Todennäköisesti Vettel tarvitsee apuja kärkikolmikolta, jos hän mielii nousta palkintokorokkeelle kisassa.

Williamsilla odotusten mukainen viikonloppu

Williamsin tämänvuotinenkaan auto ei sovi parhaalla mahdollisella tavalla ruhtinaskunnan kaduille. Valtteri Bottas oli 11:s, mutta nousee maanmiehensä lähtöruuturangaistuksen myötä 10:nneksi. Felipe Massa taas jäi vasta 14:nneksi, joten hänen kannaltaan MM-pisteiden saavuttaminen näyttää vaikealta.

Bottas vuorostaan teki sen minkä pystyi eli päihitti tallikaverinsa aika-ajoissa. Kisasta ei tule helppo erityisesti sadekelillä, sillä Williamsin auto ei ole toiminut viime vuosina laisinkaan märissä olosuhteissa. Suomalaiskuskin suurimpana tavoitteena kisassa on ottaa ne uran ensimmäiset MM-pisteet Monacosta, sillä ne ovat edellisellä kolmella yrityksellä jääneet haaveeksi.

Aika-ajon suurimmista yllätyksistä vastasivat kolmannesta rivistä starttaavat Force Indian Nico Hülkenberg ja Toro Rosson Carlos Sainz. Molemmat kyttäävät kisassa mahdollisuutta ajaa uran paras kisa, ja nousta palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa F1-urallaan.

Kuka kirjoittaa nimensä voittajien joukkoon tänä vuonna, kun legendaarisen Monacon GP:n lähtövalot sammuvat klo 15 Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset

Daniel Ricciardo jahtaa paalua Monacossa

28.5.2016 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo piti torstaina kovinta vauhtia Monacon GP:n vapaissa harjoituksissa. Ricciardo jahtaa ruhtinaskunnan kaduilla F1-uransa ensimmäistä paalupaikkaansa.

Kaksi tallia olivat ylitse muiden torstaisissa harjoituksissa. Kyseiset tallit ovat Red Bull ja Mercedes. Ricciardo oli siis 0,6 sekuntia nopeampi kuin Mercedeksen Lewis Hamilton. Red Bullin aussikuski päihitti myös Nico Rosbergin vajaalla 0,9 sekunnilla. Red Bull-tallikaveri Max Verstappen oli neljäs jääden tallikaveristaan noin sekunnin.

Näyttää harjoitusten perusteella siltä, että Ricciardo on vahvimmin haastamassa Mercedes-kuskit paalupaikasta. Voi hyvinkin olla, että Red Bullin aussikuskille ei parempaa mahdollisuutta paalupaikkaan tällä kaudella enää tulekaan kuin Monacossa. Verstappen lähtee varmasti haastamaan toista Mercedes-kuskia kolmannesta sijasta, mutta kaiken osuessa nappiin, niin voimme nähdä sunnuntaina jopa pitkästä aikaa molemmat Red Bullit eturivissä.

Harjoituksissa pidettiin jo niin kovaa vauhtia, että jos keli pysyy kuivana, niin aika-ajoissa tullaan tekemään kaikkien aikojen nopein paaluaika Monacossa.

Ferrarilla säädöt hakusessa

Ferrarin päivää kuvaa hyvin se, että harvoin ajovirheisiin sortuva Sebastian Vettel osui ratavalleihin kahdesti saman harjoituksen aikana. Sen verran vaikea oli Ferrari ajettavuudeltaan, että edes nelinkertaisella maailmanmestarilla ei ollut helppoa pitää autoa radalla. Vettel oli harjoitusten yhdeksäs, kun tallikaveri Kimi Räikkönen oli seitsemäs.

Toivottavasti Ferrarin vauhti paranee suhteessa muihin, kun radan pito kehittyy viikonlopun aikana. Näillä näkymin Ferrarilla on mahdollisuuksia vasta kolmanteen riviin, mutta jos heillä on säätöjen kanssa ongelmia, niin tiukkaa voi tehdä jopa Toro Rosso-kuskien Daniil Kvjat ja Carlos Sainzin kanssa.

Williamsin vaikeudet jatkuivat

Williamsin Felipe Massa ei helpottanut jo valmiiksi haastavaa viikonloppua, kun hän ajoi St. Devotessa ratavalliin avausharjoituksissa. Tallikaveri Valtteri Bottaksella oli myös pelottava tilanne tunnelissa, josta hän onneksi selvisi säikähdyksellä.

Bottas oli harjoitusten 14:s ja Massa 16:s, mikä ei lupaa hyvää viikonlopulle, sillä Williamsilla on edelleen suuria vaikeuksia renkaidensa kanssa. Aika-ajoissa nähdään, että tuottiko tämä erilainen lähestymistapa Monacon viikonloppuun toivottuja tuloksia. Pelkäänpä pahoin, että ainakin toinen Williamseista jää kärkikymmenikön ulkopuolelle, ellei jopa molemmat.

Virheet minimoitava Monacossa

Virheisiin ei ole varaa Monacon katuradalla, joten lauantain harjoituksessa ei ole varaa rikkoa autoansa, sillä muuten voi jäädä aika-ajot ajamatta, mikä tietäisi viimeistä lähtöruutua kilpailuun.

Perjantain harjoituksissa nähtiin myös lukuisia ulosajoja, joten aika-ajoista voi tulla erittäin rikkonaisia. Tämän takia on tärkeätä onnistua jokaisella aikakierroksellaan, sillä keltaiset tai jopa punaiset liput voivat pilata useamman kuljettajan hyvin alkaneen kierroksen.

Monacon GP:n aika-ajot käynnistyvät klo 15 Suomen aikaa.

Ensimmäisten harjoitusten tulokset (FP1)

Toisten harjoitusten tulokset (FP2)

Hamilton aloittaa takaa-ajonsa paalulta

15.5.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton nappasi paalupaikan Espanjan osakilpailuun. Hamilton jahtaa sunnuntaina kauden avausvoittoaan Barcelonan radalla.

Hamilton kävi kovan kamppailun yhdessä tallikaverinsa Nico Rosbergin kanssa paalupaikasta, missä hallitseva maailmanmestari vei pidemmän korren. Paalupaikka oli brittikuskille uran 52. ja Mercedekselle 58., joka nostaa saksalaismerkin kaikkien aikojen paalutilastoissa viidenneksi ohi Red Bullin.

Rosberg panostaa varmasti kaikkensa lähtöön, sillä kyseessä on yksi pisimmistä lähtökiihdytyksistä tällä kaudella. Hamiltonin heikkous tähän mennessä tällä kaudella on ollut huonoissa lähdöissä. Hallitseva maailmanmestari lähtee päättämään tallikaverinsa seitsemän kisan mittaista voittoputkea, sillä Hamilton juhli viimeksi osakilpailuvoittoa Yhdysvalloissa viime lokakuussa.

Kaikki odottivat Ferrarin olevan Mercedeksen kovimpia haastajia, mutta kovin haastaja olikin Red Bull. Daniel Ricciardo otti kolmannen lähtöruudun ennen Red Bullilla debytoinutta Max Verstappenia. 18-vuotias Verstappen voi olla todellinen jokerikortti, jos hän onnistuisi saamaan nappilähdön. Ricciardo taistelee uuden tallikaverinsa sekä Ferrareiden kanssa tuosta viimeisestä palkintosijasta.

Ferrari panosti kisasäätöihin

Italialaislehdet uutisoivat aika-ajojen jälkeen, että Ferrari olisi panostanut kisasäätöihin, sillä nykyiset säännöt kieltävät auton säätöjen muuttamisen aika-ajojen jälkeen. Ferrari-leirissä odotellaan viileämpää säätä sunnuntaille, joten auton suorituskyvyssä otettiin kompromissi kilpailua ajatellen.

Kimi Räikkönen otti viidennen lähtöruudun ennen tallikaveri Sebastian Vetteliä. Lähdössä olisi päästävä mielellään molemmista Red Bull -kuljettajista ohi, sillä ohituspaikat ovat kortilla Barcelonan radalla. Uskon, että ainakin toinen Ferrareista nähdään Espanjassa palkintokorokkeella.

Williamsin Valtteri Bottas teki maksimisuorituksen, joka riitti seitsemänteen sijaan. Bottaksen tallikaveri Felipe Massa lähtee vasta 18:ntena, sillä Williams-talli epäonnistui brasilialaisen aikakierroksen ajoituksessa. Todella uskomatonta, että näin kokeneelle tallille sattuu taktisia kömmähdyksiä viikonlopusta toiseen. Tälläiset virheet maksavat kallisarvoisia MM-pisteitä Williamsille.

Kärkikymmenikköön ylsivät myös kotiyleisön suosikit Carlos Sainz ja Fernando Alonso. Sainz löi tallikaverinsa Daniil Kvjatin, joka siirrettiin Verstappenin tieltä syrjään Red Bullilta. Sainz oli kahdeksas ja Kvjat 13:s. Kvjat haluaa varmasti näyttää Red Bullille, että hänen syrjäyttämisensä oli väärä päätös.

Alonso oli kymmenes ja McLaren-tallikaveri Jenson Button 12:s. Pystyykö McLaren-Honda tuomaan molemmat autonsa MM-pisteille toisessa kilpailussa peräkkäin?

Espanjan GP:n lähtövalot sammuvat klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Rosberg lähtee vahvoista asemista jatkamaan paaluputkeaan

14.5.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg oli nopein Espanjan GP:n harjoituksissa Barcelonassa perjantaina. Rosberg jahtaa lauantaina kolmatta peräkkäistä paalupaikkaa.

Rosberg jätti taakseen reilulla 0,2 sekunnilla Ferrarin Kimi Räikkösen. Kolmanneksi sijoittunut Lewis Hamilton jäi kärkiaikaa pitäneestä tallikaveristaan peräti 0,7 sekuntia. Ferrarin Sebastian Vettel oli neljänneksi nopein jääden jo yli sekunnin kärjestä.

Harjoitusaikoja ei kannata liiaksi tuijotella, sillä ilman teknisiä ongelmia, niin Mercedekset valloittavat eturivin sunnuntaiseen kisaan. Räikkönen saa yltää jälleen aika-ajoissa parhaimpaansa, jos hän mielii lyödä tallikaverinsa aika-ajoissa, sillä Vettel on usein löytänyt vielä muutaman kymmenyksen lisää vauhtia päätösosiossa.

Williamsille luvassa haastajia

Williams ei vakuuttanut tyypilliseen tapaan harjoituksissa, sillä Valtteri Bottas oli 11:s ja Felipe Massa vasta 16:s. Lauantaina nähdään varmasti huomattava parannus Williamsilta, mutta kuinka korkealle se tulee riittämään?

Toro Rosson Carlos Sainz oli peräti viidenneksi nopein, kun hänen uusi tallikaverinsa Daniil Kvjat hävisi yli sekunnin Sainzille. Kvjat oli vasta 15:s, joten aika-ajoissa nähdään, että kuinka lähelle tallikaveriaan hän pääsee.

Red Bullin Daniel Ricciardo oli heti 0,2 sekuntia uutta tallikaveriaan nopeampi. Ricciardo oli kuudes ja Max Verstappen kahdeksas. Uskoisin, että Red Bull ja erityisesti Ricciardo on Williamsin kovin haastaja, joten aika-ajot kertovat meille, että nähdäänkö yhtään Williamsia kolmessa ensimmäisessä rivissä.

Fernando Alonso kiidätti McLareninsa kotiyleisönsä edessä seitsemänneksi. Lauantaina nähdään, että riittääkö McLaren-Hondan vauhti oikeasti kärkikymmenikköön. Luulen, että he jäävät niukasti ulos viimeisestä osiosta.

Espanjan GP:n aika-ajot näytetään poikkeuksellisesti lauantaina myös MTV3-kanavalla. Lähetys alkaa klo 14.40 ja itse aika-ajot 15.00.

Ensimmäisten harjoitusten tulokset (FP1)

Toisten harjoitusten tulokset (FP2)

Onko vihdoinkin Hamiltonin viikonloppu?

13.5.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton lähtee viikonlopun Espanjan GP:ssä jahtaamaan tallikaveri Nico Rosbergin 43 pisteen MM-johtoa Barcelonan radalla.

Kaudella 2015 saavuttiin Barcelonan radalla tilanteessa, jossa Hamilton oli päihittänyt joka kisassa siihen mennessä tallikaverinsa. Kun tällä kaudella saavutaan Barcelonaan, niin roolit ovatkin vaihtuneet toisinpäin.

Vaikka Hamilton on kärsinytkin epäonnesta tallikaveriaan enemmän, niin erityisesti kahden viikon takainen Venäjällä ajettu kisaviikonloppu antaa hallitsevalle maailmanmestarille uskoa tulevaisuuteen. Hamilton oli silloin aina aika-ajon viimeiseen osioon saakka tallikaveriaan nopeampi, kunnes tekniset ongelmat pudottivat hänet kymmenenteen lähtöruutuun. Kisassa jälleen tekniset ongelmat estivät brittikuskin haaveet voitosta, mutta toista sijaa voi pitää hyvänä torjuntavoittona.

Viime vuonna siis Rosberg avasi voittotilinsä täällä, joten Hamilton hakee vastaavaa suoritusta sunnuntaina.

Red Bullin sisällä kohusiirto

Kotikisassaan kaksi viikkoa sitten kahdesti avauskierroksella kolaroinut Venäjän Daniil Kvjat sai kisan jälkeen yllättävän kovaa kritiikkiä jopa tallipäällikkö Christian Hornerilta. Viime viikolla Red Bull-talli pudottikin sitten aikamoisen pommin, kun he ilmoittivat Max Verstappenin ottavan Kvjatin paikan Espanjan kisasta lähtien, kun taas venäläiskuski siirretään Verstappenin paikalle Toro Rossolle.

Viikonloppuna nähdään, että miten molemmat kuljettajat sopeutuvat uusiin autoihinsa. On hyvinkin mahdollista, että molemmilla menee tämä Espanjan viikonloppu sopeutumisessa uuteen ympäristöön, mutta he varmasti antavat päänvaivaa tallikavereilleen viimeistään seuraavasta kisasta alkaen.

Useille talleille tulossa isoja päivityksiä

Ferrarin Kimi Räikkönen sekä Sebastian Vettel ovat varmasti taas Mercedeksen vahvimmat haastajat, mutta heidän takanaan käydään kovaa taistelua muista sijoituksista.

Valtteri Bottaksen edustamalle Williams-tallille edellinen viikonloppu oli hyvä, mutta yhtä hyvää viikonloppua ei välttämättä ole luvassa Barcelonassa, sillä kyseinen rata ei sovi yhtä hyvin heidän autollensa kuin Sotshi.

Williamsin kannoilla ovat varmasti ainakin Red Bull- ja Toro Rosso-tallit. Samaan kastiin haluaa nousta yksi talli, joka tuo ison aeropäivityksen tälle viikonlopulle. Kyseessä on McLaren-talli, joka sai molemmat autonsa MM-pisteille Sothissa ensimmäistä kertaa sitten viime elokuun Unkarin GP:n.

Jos aeropäivitys toimii toivotulla tavalla, niin McLaren voi hyvinkin taistella MM-pisteistä säännöllisesti myös tulevaisuudessa.

Espanjan GP:n vapaiden harjoitusten avausosio käynnistyy klo 11 Suomen aikaa.

2000-luvulla Espanjan GP:n voittaneet:

2015: Nico Rosberg, Mercedes

2014: Lewis Hamilton, Mercedes

2013: Fernando Alonso, Ferrari

2012: Pastor Maldonado, Williams-Renault

2011: Sebastian Vettel, Red Bull-Renault

2010: Mark Webber, Red Bull-Renault

2009: Jenson Button, Brawn-Mercedes

2008: Kimi Räikkönen, Ferrari

2007: Felipe Massa, Ferrari

2006: Fernando Alonso, Renault

2005: Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes

2004: Michael Schumacher, Ferrari

2003: Michael Schumacher, Ferrari

2002: Michael Schumacher, Ferrari

2001: Michael Schumacher, Ferrari

2000: Mika Häkkinen, McLaren-Mercedes

Virallisia F1-sarjan tekemiä lyhyitä videokoosteita Espanjan GP:n ikimuistoisimmista hetkistä. Linkin löydät tästä!