Selaat arkistoa kohteelle tehtäväpysäkit.

Tehtäväpysäkit

24.8.2014 Yleinen

Tehtäväpysäkki on yksi toimintatapa muiden joukossa, mutta Sateenkaaressa sitä pyritään käyttämään mahdollisimman paljon hyödyksi varsinkin matematiikan sekä äidinkielen ja kirjallisuuden oppimisessa. Tavoitteena on, että lapsille tulevat tutuksi erilaiset teemat erilaisten toiminnallisten pysäkkien kautta. Äidinkielessä tätä hyödynnetään ensin esim. oman nimen kirjaimiin tutustumisessa ja myöhemmin samalla systeemillä seikkaillaan aakkosten parissa. Matematiikassa ko. metodi mahdollistaa myös kaikkien lasten aktiivisen toiminnan valitun aihealueen parissa.

Aiheen käsittely aloitetaan lukemalla ”Salaisen maan” satu lapsille, minkä jälkeen muistellaan mitä aiemmin on tapahtunut. Lisäksi keskustellaan luetusta tarinasta yhdessä. Kirjaimiin tutustuttaessa valitaan teemaan sopivia loruja, runoja ja lauluja, joita voidaan harjoitellaan yhdessä pitkin viikkoa. Sama aihe voidaan halutessa integroida myös kuvikseen, liikuntaan tai vaikka metsäretkelle.

Tässä malli äidinkielen ja kirjallisuuden pysäkeistä, joiden suorittamiseen lapsilla on aikaa viikosta riipuen 1-2 päivää. Alussa aikaa varataan enemmän ja käydään tarkasti läpi, mitä milläkin pysäkillä tehdään. Materiaalia tehtävärasteilla valmistuu paljon, joten keväällä lapsille on mahdollisuus kasata oma kirja eskarissa tehdyistä tehtävistä. Samalla kynänkäyttö petraantuu varmasti jokaiselle aivan kuin itsestään.

1. Kirjoittaminen

Tällä pysäkillä lapset pääsevät harjoittelemaan kirjoittamista. Materiaali tälle pysäkille rakentuu lähinnä ”Salaisen maan” kirjainharjoitusmonisteista, joissa tutustutaan aakkosten kirjoittamiseen.

2. Piirtäminen

Piirtämispysäkillä on aluksi omaan itseen ja lähipiiriin liittyviä tehtäviä, mutta myöhemmin tässä mietitään harjoiteltavalla kirjaimella alkavia sanoja ja piirretään ne paperille.

elo 2014 025.JPG

3. Kirjantehtävät

Tämän pysäkin luona tehdään Kisu Pikkukuun eskarikirjasta aiheeseen liittyviä tehtäviä. Yleensä aikuista tarvitaan tällä pysäkillä eniten auttamaan ja neuvomaan lapsia.

elo 2014 024

4. Kuunteleminen

Kuuntelu-pysäkki on rauhoittumista ja keskittymistä varten. Tarkoitus on kuunnella lasten satu tai loruäänikirjaa sovitun aikaa.

5. Värittäminen

Väritys-pysäkki on aiheen mukaan valitun kirjaimen tai kuvan värittämistä. Samalla kun aihe tai kirjain tulee tutuksi myös kynänkäyttö parantuu. Samalla voi muistella kirjaimella alkavia sanoja, esim. T niinkuin tiikeri tai K niinkuin kuningas.

elo 2014 026

6. Lukeminen

Myöhemmin pysäkeille voidaan lisätä myös lukeminen, mikäli taidot tähän riittävät. Voimme myös opettajan avulla harjoitella äänteitä,  kirjaimia, tavuja tai sanoja teemasta riippuen.

7. Extrat

Lisäksi tähän voidaan yhdistää pakollisena tai vapaaehtoisena lisää toimintaa, esim. taukojumppapysäkki, hiljaisuusvihkon tekeminen, pelipiste tai kirjanluku / selailupiste.