Selaat arkistoa kohteelle taide ja kulttuuri.

Born to move!

29.5.2015 Yleinen

Sateenkaaressa koko lukuvuoden johtavana teemana on ollut liikunta. Kevään aikana ehdimmekin päivittäisen ulkoilun ja omaehtoisen liikunnan lisäksi touhuta kaikenlaista urheilun parissa. Ohjelmassa oli paljon liikuntaleikkejä sekä ulkona että liikuntasalissa. Luistelua ja hiihtoa harrastimme Kisapuiston laduilla ja UK-areenan jäällä aivan päiväkodin lähimaastossa. Lisäksi talviliikuntaan liittyen kävimme mäenlaskussa Kaukaan kentällä ja metsässä ”kuopilla”. Liikuntaa oli tarjolla myös Kaukaan koulun järjestämissä tapahtumissa. Välkkäritoiminnan ja pihan suomien mahdollisuuksien lisäksi pääsimme kokeilemaan temppurataa, pieniä kisailuja, futista ja frisbeegolfia mm. kevätriehassa.

helmikuun loppu 010

Elämyksiä koimme harjoittelemalla sirkusakrobatiaa, retkeilemällä eri kohteisiin, osallistumalla pihaseikkailuun, vierailemalla kiipeilykeskuksessa ja ottamalla osaa ohjatulle Born to move -liikuntatunnille.

Kaiken päälle ujutimme liikuntaa myös toiminnalliseen matikkaan ja äikkään. Lukuja harjoittelimme liikkuen paitsi liikuntasalissa, myös pihalla, metsässä ja sisäleikeissäkin. Esimerkkeinä tästä metsämatikka, erilaiset tarkkuusheitot ja pisteiden laskut, mahalautaliukujen mittaaminen ja lukusuorahypyt. Aamu- ja päiväpiireillä hypimme lukumääriä, tavuja ja kirjaimia. Kirjaimiin tutustumisten yhteydessä tutuiksi tulivat ainakin tavuhyppyruudukot.

tammikuun loppupuoli 004tammikuun loppupuoli 005

1. Lukuja liikkuen ja hippaleikkejä

X-hyppyhippa

X-hyppyhipassa valitaan 2-3 hippaa, jotka lähtevät ottamaan muita kiinni. Kiinnijääneen pitää hipan ohjeiden mukaan hyppiä esim. 10 haarahyppyä paikallaan. Tämän jälkeen pääsee taas mukaan leikkiin.

image

Summamuotojumppa

Tämä alkulämmittelyksi hyvin sopiva jumppa kehittää myös matemaattisia taitoja. Sateenkaarelaisen harjoittelivat mm. luvun viisi summamuotoja. Opettaja tai leikin ohjaaja näyttää esim. yhden tasahypyn ja lasten pitää miettiä monta jumppaliikettä pitää vielä tehdä lisää, että päästään viiteen. Näin käydään läpi kaikki ko. luvun summamuodot läpi.

Viisi kyykkyä (5 + 0)

Yksi tasahyppy, neljä yhden jalan hyppyä (1 + 4)

Kaksi X-hyppyä, kolme askelkyykkyä (2 + 3)

Kolme alasvenytystä, kaksi kierrehyppyä (3 + 2)

Jne.

Maa, meri, laiva luvuilla 3, 4 ja 5

Tuttu maa, meri, laiva leikki taipuu myös matikkaharjoitukseksi. Opettaja tai leikin ohjaaja huutaa summamuotoja luvuista 3, 4 tai 5 (esim. 1 + 1). Ennen leikkiä on sovittu, että maa on 3, meri 4 ja laiva on viisi. Lasten tulee miettiä vastaus ja juosta mahdollisimman nopeasti oikean vastauksen kohdalle.

Örkki- tai viivahippa

Viivahipassa leikkijät kulkevat salin viivoja pitkin ja hippa yrittää ottaa heitä kiinni. Mikäli hippa saa leikkijän kiinni, tulee tämän jäädä kyseiseen kohtaan istumaan. Tällöin hän muodostaa reitille esteen vielä mukana oleville pelaajille. Örkkihippa on pieni muunnos viivahipasta. Örkki ja muut leikkijät kulkevat salin viivoja pitkin. Örkin on läpsyteltävä käsiä yhteen vartalonsa edessä. Kaikkien mukana olevien on käveltävä. Mikäli örkki saa leikkijän kiinni, muuttuu hän myös örkiksi. Näin jatketaan, kunnes kaikki ovat muuttuneet örkeiksi.

maaliskuu alkupuoli 122

Puu, silta, kivi

Tässä hippaleikissä hippa päättää muuttuuko kiinnisaatu leikkijä puuksi, kiveksi vai sillaksi. Puun tulee seisoa kädet levällään, jolloin pelastaminen tapahtuu juoksemalla kierros puun ympäri. Kiven pitää mennä mykkyrälle lattialle, joilloin tämän voi pelastaa hyppäämällä yli. Silta muotostaa itsestään kaaren, jonka ali ryömimällä tämän voi pelastaa.

Kipot ja kannet

Tähän leikkiin tavitaan paljon merkkikartioita eli tötsiä, jotka levitellään eripäin ympäri salia. Ryhmä jaetaan kahteen joukkueeseen, jotka yrittävät saada tötsöt joko kipoiksi eli ylösalaisin tai kansiksi eli ns. oikeinpäin. Peliä pelataan tietty aika ja ohjaajan merkistä kaikki nostavat kätensä ylös. Tämän jälkeen lasketaan tulos.

image

2. Pallopelejä ja pelisovelluksia

Alkulämmittelyä ja pelisovelluksia

Ylös-alas hippa

Tähän hippaleikkiin tarvitaan hippojen lisäksi 2-3 pelastaa, joilla on pallo. Aina kun hippa on koskettamalla saanut pelaajan kiinni, hänen täytyy mennä maahan istumaan kädet edessä. Pelastajat voivat pelastaa kiinnijääneen heittämällä tälle pallon. Tällöin osat vaihtuvat ja kiinnijäänyt pääsee peliin mukaan pelastajana.

Vierityshippa

Vierityshipassa kaikilla leikkijöillä paitsi hipoilla on pallo. Mikäli hippa saa kiinni leikkijän, tämän pitää jäädä seisomaan haara-asentoon. Pelastaa voi kukaan muu pelaaja, joka vierittää pallonsa kiinnijääneen jalkojen välistä.

image

Pidä puolesi puhtaava

Jaetaan ryhmä kahteen joukkueeseen ja jaetaan molemmille yhtä monta palloa. Tietyn ajan verran kumpikinm joukkue yrittää pitää puolensa mahdollisimman puhtaina pelivälineistä. Kuitenkin niin, että palloja saa heittää vain yhden kerrallaan ja maata pitkin. Lopuksi lasketaan tulos – kumman puolella on vähemmän välineitä on voittaja.

Keilauspeli

Tarkkuusheittoja voi harjoitella myös keilauspelien avulla. Tässä versioissa merkitään iso alue, jonne jokainen pelaaja saa vapaasti asettu keilansa kanssa. Pelissä on myös esim. 2-3 pallo, joilla yritetään kaataa toisen pelaajan keila. Mikäli oma keila kaatuu, pitää mennä alueen ulkopuolelle ”polttajaksi”. Se pelaaja, jonka keila on viimeisenä pystyssä on voittaja.

image

Futisleikit

Maa, meri, laiva kuljettaen

Maa, meri, laiva -leikki taipuu moneen. Futiksen yhteydessä se sopi hyvin kuljettamis-, reaktio- ja nopeusharjoitukseksi. Leikissä oli maa-, meri- ja laiva-alueet tötsillä rajattuna, mihin lapset mahdollisimman nopeasti jaloilla palloa kuljettaen yrittivät päästä.

maaliskuu alkupuoli 093

Kuka pelkää pelimiestä

Tämä leikki on muunnos monelle tutusta kuka pelkää merimiestä -leikistä. Mukana on vain pallo. Keskellä oleva ns. hippa on puolustaja ja yrittää riistää muilta leikkijöitä eli hyökkääjiltä palloa ennen kuin he pääsevät turva-alueella

Pallonkäsittelyä

Teimme futisharjoittelun yhteydessä aika paljon pallonkäsittelytreeniä – erilaisia temppuja pallon kanssa. Heitto ilmaan ja mahdollisimman nopeasti  sekä taputtaa käsiä yhteen mahdollisimman monta kertaa pallon ollessa ilmassa. Sitten peliväline piti saada vielä kopiksi. Harjoittelimme myös jalkojen alta vieritystä eli ns. kahdeksikkoa, ponnautusta jalalla ja kiinniottoa. Lisäksi leikimme marjasoppa -leikkiä, jossa keksimme erilaisia pallonkäsittely ja kuljetustapoja. Leikkijöiden piti kuljettaa palloa eri tavoin ohjaajan huutojen mukaan: mustikka, mansikka, puolukka ja marjasoppa!

maaliskuu alkupuoli 084

Pienpelit

Futiskertojen loppuun pelasimme pienpelejä joko viiva-, penkki- tai jalkapallomaalehin. Joukkueita tuli yhteensä neljä ja pelejä pelattiin joko 4 vastaan 4 tai 5 vastaan 5.

maaliskuu alkupuoli 098maaliskuu alkupuoli 095

Mailapelejä ja sählyä

Syöttöpallo

Pelaajat saavat liikkua vapaasti kentällä ja syötellä palloa toisilleen. Mitä isompi ryhmä on sitä enemmän tässä leikissä voi olla mukana palloja. Myös pelaajien taitotaso ratkaisee.

Kuka pelkää pallonryöstäjää

Tämä leikki on sovellus kuka pelkää merimiestä -leikistä, johon lisätään vain mailat ja pallot jokaiselle leikkijälle paitsi puolustajalla. Puolustaja on alueen keskellä ja yrittää riistää palloa muilta leikkijöiltä. Mikäli näin käy, pallon menettänyt pelaaja siirtyy puolustajaksi.

Pallorosvot liikkeellä

Pelialueella on neljä maalia ja kaikilla osallistujilla maila ja pallo. Tavoitteena on omaa palloa samalla suojaten riistä pallo muilta leikkijöiltä ja laukoa se maaliin. Takaisin peliin pääsee hakemalla oman pallonsa maalista ja jatkamalla kuljettamista. Pelin voittaja on se rosvo, joka on pelin päätyttä tehnyt eniten maaleja.

Pienpelit

Pelasimme sählyä samaa kaavaa noudatten kuin futistakin. Kenttä jaettiin puoliksi ja molemmi puolikkaille tuli 4 vastaan 4 tai 5 vastaan 5 pienpelit. Maalivahteja ei ollut, vaan maalit kaadettiin nurinpäin, joilloin niistä tuli matalammat.

helmikuun loppu 042helmikuun loppu 043

Korista ja käsipallopelejä

Piiripallo

Piiripallossa palloa heitellään pienryhmissä piirissä. Heittäjän tulee huuta sen pelaajan nimi, jolle pallon heittää. Myös katsekontakti tärkeä heittäjän ja vastaanottajan välillä.

Korishippa

Korishippa -leikkiä pelataan siten, että alueen keskellä on 3-4 koripalloa. Pelaajista valitaan muutama hippa, jotka lähtevät ottamaan muita kiinni. Kiinnijäädessä pitää jäädä seisomaan paikalleen kädet edessä. Kukan tahansa muu pelaaja voi käydä hakemassa pallon alueen sivulta ja pelastaa heittämällä pallon pelastettavalle. Tämän on vietävä pallo takaisin alueen reunaan.

image

Tornipallo

Tähän peliin tarvitaan kenttä ja kaksi joukkuetta, joiden jäsenistä yksi menee penkin päälle torniksi. Pisteen saa aina heittämällä pallon omalle tornilleen.

Heittotreeni

Sateenkaarelaisen korisheittotreenit toteutettiin pienryhmissä, joissa yksi heitti, yksi otti levypallon korin alta ja muut odottivat vuoroaan. Heittäjä meni aika levypallopelaajaksi ja levypallon ottanut antoi tai heitti pallon jonon ensimmäiselle ja meni itse jonon päähän.

image

Korismestari

Korismestarissa koripalloa opeteltiin käsittelemään eri tavoin. Pallo pyöriteltiin eri tavoin, mm. vartalon, nilkkojen tai pään ympäri. Teimme myös heittoja ilmaan ja välissä taputuksia. Lisäksi pallo heitettiin istualtaan ilmaan ja otettiin seisaaltaan kiinni ja päinvastoin. Lopuksi tehtiin erilaisia pomputuksia, joilla totuteltiin pallon liikkeeseen.

image 

Tarkkusheittoa

Tarkkuusheittoa harjoiteltiin erilaisin välinein ja leikein. Mukana oli mm. ”ampumahiihtoviesti”, jossa palloilla tai hernepusseilla piti kaataa neljä keilaa. Mikäli keila jäi pystyy, seurasi sakkorinki juosten ja vasta sen jälkeen pääsi vaihtoon. Mikäli sai kaikki keilat kaadettua, piti vain nostaa keilat pystyyn ja sitten vaan suoraa vaihtoon. Renkaanheittoa ja käpyjen tarkkuusviskelyä harrastettiin Tuosan retkellä. Kevätriehassa testattiin fisbeegolf-tarkkuutta, koripallonheittoa ja laukaisutarkkuutta.

imageimageimageimagehuhtikuun loppu 070

3. Talviurheilua

Talviurheilua lumella ja jäällä – lumileikit, mäenlaskut, hiihtoretket ja luistelut – kuuluivat Sateenkaarelaisten ohjelmaan. Lapsille tulivat talviliikunnan ohella tutuiksi lähiympäristön liikuntapaikat: UK-areena, Kisapuiston jäähalli ja tekojää, Kaukaan kenttä, peikkometsä ja Kisapuiston hiihtoladut.

Tänä talvena oli onneksi kohtuullisen hyvin lunta, joten ideoimamme hiihtoviikko maaliskuun alussa saatiin toteutettua suunnitelmien mukaan. Hiihtoviikolla teimme joka päivä retken Kisapuiston laduille, jossa harjoittelimme hiihdon perustaitoja välineiden laitosta ja huollosta alkaen. Tavoitteena oli saada mahdollisimman perushiihtoharjoittelua kaikille, joten laduilla vierähtikin yleensä 1,5-2 tuntia aikaa. Tasatyöntöä ja vuorohiihtoa harjoiteltiin tasaisilla osuuksilla. Mäenlaskuun piti ottaa ”muna-asento” ja ylämäkeen kiivettiin joko tamppaamalla tai haarakäynnillä.

maaliskuu alkupuoli 001maaliskuu alkupuoli 003maaliskuu alkupuoli 006

Luistelemassa kävimme tosi ahkerasti. Saipan kiekkokoululaisia ryhmästä löytyi useita, kuten myös muuten innokkaita luistelijoita. Luistelukerroista UK-areenalla löytyy yhteenveto näiltä sivuilta eli täältä: http://sateenkaarenpaassa.omablogi.fi/tag/luistelu/. Muutamilla viimeisillä kerroilla keväällä luistelimme musiikin tahdittamina vapaasti. Lisäksi lapsilla oli mahdollisuus pelata ”lätkää”…

tammikuun loppu 031maaliskuu alkupuoli 014maaliskuu alkupuoli 016maaliskuu alkupuoli 030

4. Elämys- ja luontoliikunta

Retkeily

Retkiä teimme kevään aikana aika paljon. Talvella lähes viikottaiset luistelut sisälsivät pienen patikoinnin UK-areenalle. Hiihtoviikolla teimme pieniä laturetkiä päivittäin Kisapuiston maastoihin. Lähiympäristöön tutustuimme tekemällä retkiä Kaukaan kentälle, jossa laskimme mäkeä. Muita lähikohteita olivat Kaukaan koulun piha sekä lähikauppamme Lehmus, jossa kävimme ostoksilla yhdessä lasten kanssa. Tietenkin retkeilimme myös peikkometsään, jossa talvella vierailimme laskiaisena ”Liu, lau laskiaista…” -tyyliin pulkkamäessä. Keväällä keskityimme luontoleikkeihin ja eväsretkeilyyn.

imageimageimage

Kävellen teimme retkeä myös Lauritsalan kirkkoon, pääkirjastoon, liikuntakeskus Lehmukseen ja Kimpisen koulun upealle pihalle sekä Amiksen kentälle pelaamaan jalkapalloa. Alla olemme Kimpisen koulun pihalla, josta löytyy mm. ministadioneita, huiman korkea kiipeilyteline ja keinuja. Nämä välineet ja paikat sopivat erinomaisesti liikuntaan.

huhtikuun alku 058 huhtikuun alku 049

Tuosan (Seurakunnan leirikeskus) retkellä harrastimme myös luontoliikuntaa, mm. roskia ja luonnonmateriaalia keräten.

imageimage

Linnoituksessa kiertelimme eri kohteita jalkapatikalla, ihastelimme maisemia, nautimme eväistä ja tutustuimme kuvataidekoulun kevätnäyttelyyn, jossa oli esillä satuihin ja tarinoihin liittyviä töitä.

imageimageimage

Luonto-, piilo- ja suunnistusleikit

Luonnossa, pihalla ja sisälläkin tutustuimme erilaisiin luonto-, piilo ja suunnistusleikkeihin. Luontoleikkeihin liittyivät luonnonmateriaalit ja metsäympäristön hyödyntäminen. Hippaleikeistä leikimme puuhippaa muutamin eri variaatioin.

huhtikuun loppu 005huhtikuun loppu 010

Lisäksi muutamia liikunnallisia pari- ja ryhmätehtäviä tehtiin kevään metsäretkien yhteydessä. Keräysleikeissä lasten piti kerätä erilaisia materiaaleja lähiympäristöstä mahdollisimman nopeasti. Käpyjen keräyksessä taas piti kävyistä tehdä mahdollisimman pitkä jono kolmen minuutin aikana.

huhtikuun loppu 023huhtikuun loppu 024

Piiloleikkejä leikittiin yhdessä useampia. Sillit purkissa -leikissä yksi piiloutui ja muut yrittivät etsiä. Kun löysi piiloon menneen leikkijän, tuli itsekkin mennä samaan piiloon. Leikki loppui, kun kaikki olivat samassa piilossa. Viheltäjä -leikissä yksi meni piiloon ja muut yrittivät etsiä. Piilossa oleva antoi äänimerkkejä esim. pillillä. Leikki loppui, kun joku etsijöistä löysi piilossa olleen. Potkaise palloa -piiloleikki on taas sovellus kymmenen tikkua laudalla -leikistä, jossa etsijän kerätessä tikkuja muut piiloutuvat. Potkaise palloa -leikissä pallo potkaistaan mahdollisimman kauas – muut menevät piiloon, kun etsijä hakee pallon takaisin. Pelastaminen tapahtuu potkaisemalla pallo jälleen mahdollisimman kauas. Etsijän huutaessa näkemänsä leikkijän nimen, tämä joutuu tietenkin ”vangiksi”. Siis äkkiä piiloon!

huhtikuun loppu 028huhtikuun loppu 034

Suunnitusleikeistä tutustuimme lähinnä valokuvasuunnistukseen, jota leikittiin sekä pihalla että sisällä. Sisällä etsittiin vihjeitä kadonneiden munkkien ja pääsiäismunien löytämiseksi. Ulkona taas etsittiin rasteja, joissa kussakin oli liikuntatehtävä.

huhtikuun alku 045

 

Löytäisitkö sinä nämä paikat päiväkodin pihalta?

huhtikuun alkupuoli 017 huhtikuun alkupuoli 021

Kiipeily

Yksi kevään kohokohtia oli varmasti vierailu BoulderSaimaa kiipeilykeskuksessa. Boulderointi on lapsille turvallinen, sillä siinä ei kiivetä korkeussuunnassa 5 metriä edemmäs. Lisäksi mitään köysiä tai erityisvarusteita ei tarvita, vaan kiipeilytossut ja magnesium riittävät. Kuvat kertonevat enemmän kuin sanat: lapset olivat uskomattoman taitavia ja moni oppi nopeasti lajin salat. Kehitystä tapahtui huimasti jo ensimmäisen kerran aikana. Meidän Sateenkaarelaisten päätä ei huimaa!

imageimageimageimageimage

Pihaseikkailu

Liikunnan keskusjärjestön VALO:n ideoimaan Pihaseikkailuun otimme osaa toukokuussa. Tällä kertaa pihaseikkailurastit olivat päiväkodin pihalla koko viikon lasten ja vanhempien ilona. Lisäksi Sateenkaarelaiset järjestivät perheille ”Kevätjuhlaseikkailun” eli liikunnallisen pihatapahtuman, jossa urheiltiin yhdessä Pihaseikkaulurastien parissa. Kevätjuhlaseikkailun ajan perheitä palveli myös ilmainen kioski…. Pihaseikkailurastit ja -materiaalit 2015 löydät täältä: http://www.sport.fi/varhaiskasvatus/varhaiskasvattaja/pihaseikkailu Alla tunnelmapaloja Sateenkaaren Kevätjuhlaseikkailusta kuvien muodossa:

toukokuun puoliväli 006toukokuun puoliväli 029toukokuun puoliväli 017toukokuun puoliväli 007toukokuun puoliväli 019toukokuun puoliväli 015toukokuun puoliväli 032

Akrobatiaa

Sirkustemput ovat lähellä lasten sydäntä. Akrobatiaa ja kehonhallintaa harjoittelimme lähinnä pienien paritehtävien kautta. Lämmittelyyn käytettiin erilaisia leikiomaisia harjoitteita. Erilaiset keinumiset, kierimiset ja kuperkeikat harjoiteltiin jumppamatolla. Paripeli- ja paripatsastreeneissä harjoitettiin notkeutta, reaktioita ja staattista tasapainoa. Kivi, paperi, sakset -leikin eri variaatioissa testattiin älyä, nopeutta ja voimaa. Pariakrobaattisista liikkeistä harjoiteltiin tupla-astronauttia, jossa ollaan eri suuntiin päällekkäin – toinen etunojassa niin, että alla oleva ottaa jaloista kiinni ollen selällään maton päällä. Toisena liikkenä kokeiltiin konttaa kontan päällä, jossa toinen pareista kiipeää toisen yläpuolelle konttausasentoon. Kolmantena akrobatialiikkeenä tutustuttiin kontan päällä seisontaan, jossa toinen pareista nousee varovasti seisomaan poikittain konttausasennossa olevan parinsa päälle.

imageimageimageimage

Born to move!

Born to move -liikuntatuntia oli myös Sateenkaaressa odotettu pitkään. Satuja, menevää musiikkia, leikkiä ja liikuntaa yhdistävä tunti on todellista hikijumppaa, jossa kuitenkin rauhallinen ja kovatempoinen tekeminen vaihtelevat. Lapset innostuivat kovasti tästä hieman erilaisesta liikunnasta, jossa ei edes välttämättä huomaa urheilevansa kovilla sykkeillä. Kivaa ja leikinomaista liikkumista, vai mitä!

imageimageimage

TÄMÄN MYÖTÄ SATEENKAARELAISET TOIVOTTAVAT KAIKILLE LÄMMINTÄ JA LIIKUNNALLISTA KESÄÄ!

Tervetuloa Sateenkaaren Eskarin päätösjuhlaan

25.5.2015 Yleinen

image

Vietämme Eskarin päätösjuhlaa

29.5.2015 klo 8.30

Parkkarilan päiväkodilla

Luvassa mm. lasten esityksiä sekä eskaritodistusten ja ruusujen jako

Örkkejä, ötököitä ja dinoja: D- ja Ö-kirjaimet

21.5.2015 Yleinen

Aloitus

Salaisen maan tarinat lähenevät loppuaan ja asiat alkavat pikkuhiljaa selvitä. ”Öööö, sanoi tiemestari” ja ”Kun sydän tärisee” saduissa käsiteltiin mm. uusia ja pelottavia asioita. Lisäksi Kisu Pikkukuu löysi itselleen tehtävän – se halusi olla yksinäisen Samu-pojan kissa.

image

Luettuamme ko. tarinat muistelimme yhdessä tiemestarin hokemaa ”öööö” ja matkimme sitä. Ö-kirjaimen muotoa hahmottelimme ilmaan piirtämällä. D-kirjaimeen lapset johdateltiin dinosauruksilla, joita tutkittiin kirjasta. Lisäksi D-kirjaimella alkavia sanoja oli keksitty valmiiksi, tavutimme ja luimme ne yhdessä. Seuraavaksi vuorossa olivat pysäkkitehtävät.

image

1. Kädentaidot

Lapset saivat tehdä örkin paperilautasesta, johon hahmoteltiin Ö-kirjaimen pyöreä muoto ja Ö-pilkut leikattiin kartongista örkkien korviksi. Vaihtoehtona oli tehtä Ö-Örkki tai ötökkä paperille liiduilla piirtämällä. D-kirjain askarteluna oli mahdollisuus tehdä dino kartongista leikkaamalla. Ötököitä lapset tutkivat hyönteiskirjoista ja piirtelivät niitä pieneen tutkimuslomakkeeseen… Lapset saattoivat valita myös D-kirjaimeen liittyvän väritystehtävän – D niin kuin Delfiini!

imagetoukokuun puoliväli 042toukokuun puoliväli 041toukokuun puoliväli 046toukokuun puoliväli 052toukokuun puoliväli 051toukokuun puoliväli 037

2. Lukeminen

Tuttua Alias-peliä pelattiin D-sanoilla, jotka alussa yhdessä tavutettiin ja luettiin. Toisessa lukemistehtävässä logico-peleissä piti etsiä sanojen alku- ja loppukirjaimia.

imagetoukokuun puoliväli 040

3. Kirjoittaminen

D- ja Ö-kirjainten muotoa ja kirjoittamista harjoiteltiin ensin hiekkaan piirtämällä ja taululle liiduilla. Tämän jälkeen tehtiin tuttu monistetehtävä.

image imagetoukokuun puoliväli 038

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta tehtiin harjoiteltaviin kirjaimiin liittyviä tehtäviä. Tarjolla oli mm. tavutusta ja alkukirjainten tunnistamista. Lapset saivat valita kummaltakin aukeamalta kaksi mieluisaa tehtävää.

imagetoukokuun puoliväli 039

Hyvä ystävä: H- ja Y-kirjaimet

10.5.2015 Yleinen

Aloitus

imageimage

H- ja Y-kirjaimiin tutustuttiin Sateenkaaressa Hyvä Ystävä -teemalla. Salaisesen maan sadut toimivat alkusykäyksenä päivän toimintaan. ”Hirmuinen vahinko” -sadussa Hirviö ja Kisu Pikkukuu leikkivät yhdessä kirjaimilla. Tarinassa sivutaan myös ystävyyttä ja yksinäisyyttä. ”Yllätyssyli” kertomuksen pääsanoma on nimenomaan läheisyyden ja ystävyyden merkitys. Tämän jälkeen leikimme, lauloimme ja loruilimme ystävä-teemalla. Teimme ystäväpiirin, jossa nostimme kätemme ylös (Y-kirjaimen muoto). Kehonkirjaimia muodostimme yhdessä ystävän kanssa. Ystävän sydämestä löytyy -leikissä keräsimme taululle H-kirjaimella alkavia sanoja. Lisäksi lapset miettivät vastauksia kysymykseen, mikä hyvä ystävä tekee? Vastaukset kirjoitettiin lapuille, joita tarvittiin myöhemmin toimintapysäkeillä.

Ystävän hymy

”Ympärillä ystävät.

Yllätysten aika.

Yksin ei jää yksikään,

jos luottaa hymyn taikaan.”

liinalaulu

Yhteisen aloituksen jälkeen lähdimme pysäkkityöskentelyn pariin:

1. Kädentaidot

Lapset saivat valita joko pikku h-kirjainaskartelun eli hevosen tai Y-ystävän. Y-ystävistä tuli joko pari tai kokonainen piiri (rivi) ystäviä. Y- ja H-kirjaimet leikattiin kartongista ja viimeisteltiin joko liiduilla tai puuväreillä. Upeita töitä lapset saivat taas aikaan:

imageimagetoukokuun alku 001toukokuun alku 002toukokuun alku 004toukokuun alku 005

2. Kirjoittaminen

Kirjoittaminen-pysäkillä tutustuttiin ensin H- ja Y-kirjainten sekä aiemmin opittujenkin aakkosten muotoon. Kirjaimia muovailtiin muovailuvahasta ja rakenneltiin multilinkeistä. Tämän jälkeen kirjainmuotoja harjoiteltiin monistetehtävässä.

imageimageimageimage

3. Lukeminen ja saduttaminen

H-kirjaimesta lapset tekivät pienen ”kirjan”, jonka kanteen tuli suurikokoinen H-kirjain. Hyvän ystävän sydämeen kerättyjä H-sanoja ”luettiin” ja kirjoitettiin kirjan sisäsivuille. Lisäksi ”Mitä hyvä ystävä tekee?” -lappujen sanoja kirjoitettiin kirjasen seuraavalle sivulle. Laput oli ripoteltu ympäri huonetta ja lasten pitä läydä aina ”lukemassa” lappu.

Tarinanopilla lapset saivat yhdessä ystävän kanssa keksiä ja saduttaa oman kertomuksensa. Kertomus aloitettiin aina ”Olipa kerran…” ja sitten vaan mielikuvitusta peliin ja miettimään nopan osoittaman kuvan mukaista tarinaa.

imageimageimageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjan tehtävistä tehtiin taas H- ja Y-kirjaimeen liittyviä tehtäviä. Molemmilta aukeamilta lapset saivat valita kaksi tehtävää.

image

Hauskaa Vappua!

2.5.2015 Yleinen

Vappu on opiskelijoiden juhla, joten me eskarilaisetkin päätimme viettää Vappua oikein pitkän kaavan mukaan. Niinpä koko Vappuviikon Sateenkaarelaiset ”hulinoivat” Vappu-teemalla. Viikon toiminta rakentui siis lähes kokonaan Vapun ympärille, sillä tekemistä ei ollut vaikea keksiä. Melkein kaikki suunniteltu saatiin toteutettua, vaikka oikukas keväinen sää estikin viikolle kaavaillun vaelluksen ja piknikin. Pappilannimen maisemat odottavat meitä kyllä myös myöhemmin keväällä, mikäli säät olisivat suotuisemmat. Ilmapallot, karnevaalit, leikit, musiikki ja munkit kuuluvat erottamattomasti Vappuun. Niitä ei tietenkään unohdettu Sateenkaarelaisten Vapun teemaviikolla. Tässä raporttia Sateenkaarelaisten juhlaviikon tapahtumista:

1. Päivä: Vappuaskartelua

Vappuviikon aloitimme kädentaidoilla. Työskentelimme kolmessa pienryhmässä saman tehtävän parissa. Lapset saivat askarrella Vappuilmapallot kartongista. Eri värisistä kartongeista sai ensin valita mieluisan, minkä jälkeen ilmapallo leikattiin irti mallin mukaan. Tämän jälkeen sai valita kahdesta tekniikasta: ykkösvaihtoehtona oli kuulamaalaus, jossa ilmapallo ensin teipattiin laatikon pohjalle. Tämän jälkeen laatikkoon laitettiin eri värisiä maaleja ja marmorikuulia. Sitten vaan heiluttelemaan kuulia ympäri laatikkoa ja pallon pintaan syntyi kivoja kuvioita.

huhtikuun loppu 031

Toisena vaihtoehtona oli pallon koristeleminen silkkipaperilla. Yllätys, yllätys kuulamaalaus oli lasten mielestä paljon hauskempaa ja suositumpaa kuin silkkipaperi. Lopuksi ilmapalloihin tehtiin naru kierittämällä kahdesta-kolmesta eri värisestä puuvilllalangasta. Ilmapallot onnistuivat mielestämme erinomaisesti, hieno sisustuselementti, vai mitä :)

image

2. Päivä: Vappukarnevaalit

Toisena päivänä järjestimme omalaiset Vappukarnevaalit, johon kuului ulkoliikuntaa, musiikin kuuntelua ja levyraati, maalausta ja ilmapalloleikkejä. Aloitimme siis ulkona Alkulämmittelyn ja hippaleikkien merkeissä. Jatkoimme karnevaaleja toimintapisteillä sisällä. Kolmessa pienryhmässä lapset pääsivät kokeilemaan ja toimimaan kaikilla pysäkeillä. Aikaa työskentelyyn pisteellä oli noin 20 minuuttia eli kokonaisuudessaan 2 x 20 minuuttia = 60 minuuttia.

huhtikuun loppu 039huhtikuun loppu 037

1. Piste: ilmapalloleikit

Vappuun kuuluvat olennaisena osana ilmapallot, joilla voi myös leikkiä. Aloitimme pitämällä yhdessä palloa ilmassa siten, ettei sama lapsi saanut koskea kahta kertaa peräkkäin palloon. Tämän jälkeen kisaltiin yksilöinä, kuka saa pisimpään pidettyä palloa ilmassa käsillä pompotellen. Pallo ei saanut osua kattoon eikä seinään. Tämän jälkeen kisailua jatkettiin kahdessa joukkueessa – voittaja oli taas se joukkue, joka sai pidettyä palloa pisimpään ilmassa. Lopuksi hauskimmassa leikissä kilpailtiin pareittain ilmapallon puhkaisemisessa (peppua tai jalkapohjaa sai käyttää).

huhtikuun loppu 043huhtikuun loppu 049

2. Piste: maalaus

Mikäs lapsista on sen hauskempaa kuin maalaminen. Maaleja, pensseleitä ja iso liuska voimapaperia eteen ja maalaamaan! Tässä ryhmä maalasi aina yhteistyönä, joten toisen teoksen päälle ei saanut maalata. Aiheena jättimaalauksissa oli kevät ja Vappu.

huhtikuun loppu 047huhtikuun loppu 052

3. Piste: levyraati

Levyraatissa lapset kuuntelivat kolme biisiä. Jokaiselle annettiin pisteet kuuntelun jälkeen. Lapset saivat itse piirtää antamansa numeron lapulle. Lopuksi laskettiin kunkin kappaleen saamat pisteet yhteen ja eniten pisteitä saanut oli tietenkin voittaja. Levyraatissa kuultiin ainakin Munamiestä ja Robinia…

3. Päivä: Vappumunkkien metsästystä (ja syöntiä)

Lapset rakastavat etsintäleikkejä, joten nyt oli löydettävä kadonneet (piilotetut) munkin. Jakauduimme kahteen joukkueeseen (pienryhmämme Leo Messi ja Olivier Giroud), jotka saivat tehtäväkseen etsiä vinkkejä siitä, mihin munkit oli piilotettu. Munkkien metsästystä varten ympäri päiväkotia oli levitelty kirjainlappuja, joita oli kahta eri väriä – molemmille joukkueille omansa.

huhtikuun loppu 055

Lapset lähtivät siis etsimään kirjailappuja, joista muodostuisi kolmen sanan vihjelause siitä, minne munkit olivat kadonneet. Kun kaikki laput oli löydetty muodostettiin kirjaimista open avustuksella kokonainen  vihjelause, joka kuului ”Kysy neuvoa opelta”. Kun lapset olivat ratkaisseet vihjeen, niin opettaja antoi lisävinkin siitä, missä munkit saattaisivat olla… ja löytyiväthän ne! Sitten vaan ravintola pystyyn ja herkuttelemaan! Nam, nam, onpas hyvää.

huhtikuun loppu 061huhtikuun loppu 066

4. Päivä: Vappurieha

Vappuaattona suuntasimme Kaukaan koululle Vappuriehaan, joka oli samalla Sateenkaaren ”virallinen” Vappubilepaikka. Juhlaa vietettiin yhdessä koululaisten kanssa ja ohjelman järjestämisestä vastasivat lähinnä 5.-6. luokkien oppilaat, opettajat ja koulunkäyntiavustajat. Tällä kertaa juhlissa teemana oli matkustaminen, joten ennen matkaan lähtöä oli syytä tankata herkkuja.

image

Koulun 5 B luokka oli järjestänyt yhdessä vanhempiensa kanssa Buffetin, josta Sateenkaarelaiset saivat käydä itse ostamassa herkkuja 2 € budjetilla. Tarjolla oli mm. mokkapaloja, karkkeja, muffineita, limpparia ja pillimehua. Ostoksien jälkeen herkuteltiin oikein kunnolla…

image

Vappuriehan matkailu aloitettiin lennolla jonnekin kauas, mutta emme ehtineet herkuttelultamme mukaan kyseiselle lentomatkalle. No, eipä hätää sillä matkustusaiheiset pajat olivat saatavillamme ilman lentoakin. Lähdimme siis matkalle ympäri maapallon hauskojen pajatehtävien parissa.

image

1. USA ja Espanja: frisbeegolf ja futis

Koulun pihalla lapsille oli mahdollisuus pelata futista ja frisbeegolfia. Leikkimielistä kisailua ja liikuntaa oli siis luvassa. Frisbeegolfissa tavoitteena oli saada kiekko heitettyä koriin mahdollisimman vähillä heitoilla. Toki saattoi vain treenata puttaamista lähempää koria. Futista pelattiin sekajoukkuein.

huhtikuun loppu 069

2. Kiina: kasvomaalaus

Tässä pajassa tarjolla oli kasvomaalauksia ja ”tatuointeja”. Teemana olivat kiinalainen taide ja erityisesti kiinalaiset horoskoopit. Opettajat ja 6. luokan oppilaat tekivät meille tosi hienoja maalauksia.

huhtikuun loppu 077huhtikuun loppu 078huhtikuun loppu 079

3. Japani: kädentaidot

Japanissa lapset pääsivät tekemään leijoja. Leijan kartonkipohjalle tehtiin japanilaisia ”kirjaimia” ja merkkejä tai omaa itään liittyvää koristelua liiduilla ja sapluunoilla. Tämän jälkeen leijalle tehtiin ns. kehykset kahdesta puutikusta, jotka solmittiin narulla ristin muotoon. Leija liimattiin kokoon taittamalla reinut ristikon päälle. Lopuksi leijalle kieritettiin häntä kahdesta-kolmesta eri värisestä puuvillalangasta.

huhtikuun loppu 083huhtikuun loppu 086huhtikuun loppu 087

4. Havaiji: kilpailuja

Koulun sali oli muuttunut Havaijiksi, jossa käytiin erilaisia liikunnallisia kisoja. Tarkkuusheittoa, tarkkuuslaukauksia, hulavanteen pyöritystä ja hernepussin heittoa. Yksinkertaisena ideana oli se, että kuka pisimpään pysyi ns. pelissä mukana oli voittaja. Voittajalle oli luvassa myös pieni palkinto…

huhtikuun loppu 073huhtikuun loppu 074

5. Kiina: I-Pad ja 6. Viro: tekninen työ

Näille pajoille emme tämän matkan aikana ehtineet. No, onhan se hyvä jättää jotakin myös ensi kerran reissulle. Matka päättyi koululaisten osalta paluulentoon, mutta me eskarilaiset puistelimme Vappubileiden, vappuriehunnan ja matkustelun pölyt yltämme ulkoilulla. Mikäpäs sen parempaa, kun aurinkokin alkoi viimein paistaa.

HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!

 

V niin kuin vampyyri, J niin kuin jänis

26.4.2015 Yleinen

Alkuun

Sateenkaarelaiset tutustuivat taas uusiin kirjaimiin. Aluksi luettiin ja kuunneltiin Salaisen maan saduista ”Jännittävä jälki” ja ”Voimaviitta” tarinat. Ensimmäisessä vietettiin Alman läksiäisiä ja jälkimmäisessä joku oli muuttanut pelottavan konelohikäärmeen reittiä. Keskusteltuamme hetken mm. jäähyväisistä ja rohkeudesta siirrtyimme J-kirjaimeen johdattelevaan ”Jännittävä metsä” -leikkiin, jossa sokkona tilaan tulleen piti löytää ”puista” J-äännettä toistava ”puu” eli lapsi. Muut lapset toistivat jotakin toista äännettä. Tämän jälkeen kuunneltiin ”Jänis ja kilpikonna” kansansatu, josta keräsimme taululle J-sanoja (lapset keksivät myös itse). V-kirjaimeen tutustuimme Mauri Kunnaksen ”Vampyyri vaarin tarinoita” -kirjan avulla. Huomasimme, että V-kirjainhan näyttää aivan Vampyyrin hampaalta! Seuraavaksi toimintapisteillä odottavien tehtävien pariin…

image

1. Kädentaidot

image

Vampyyrien innoittamina lapset saivat tehdä itsestään vampyyrin. Tämä tapahtui yksinkertaisesti siten, että lapset saivat tuunata oman mustavalkoisen valokuvansa liiduilla vampyyrin näköiseksi. Aika karmivia lapsia vai mitä:

imageimageimageimage

Toisena kädentaitotehtävänä oli suunnitella V- ja J-kirjaimista uusia käyttötarkoituksia. Kirjaimet leikattiin ja liimattiin paperille. Teokset viimeisteltiin liiduilla. Kirjaimistahan keksii vaikka mitä – niistähän saa vaikkapa joutsenen tai ongenkoukun!

imageimage

imageimage

2. ”Lukeminen”

Kuva- ja sanakorteilla lapset pääsivät pelaamaan muistipeliä. Näissä tehtävä oli siis yhdistää kuva ja sana. Toisena tehtävänä pelattiin J- ja V-kirjaimella alkavilla sanoilla Alias-peliä eli kaikille tuttua sananselitystä. Kolmantena lukemispelinä oli sanaristikko, josta piti etsiä tuttuja V- ja J-kirjaimella alkavia sanoja.

imageimageimage

3. Kirjoittaminen

Kirjoittaminen-pisteellä rakensimme tällä kertaa loogisista paloista V- ja J-kirjaimia. Molempia piti rakentaa vähintään yksi. Sitten tutun monistetehtävään, jossa V- ja J-kirjaimen muotoa harjoiteltiin lisää. Lisäksi lapset tekivät taululle kerätyistä J-sanoista pienen kirjan, johon sanat kirjoitettiin. Kirjan kanteen tehtiin iso J…

imageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Eskarikirjassa teimme seuraavilta J- ja V-kirjaimiin liittyviltä aukeamilta kaksi tehtävää kultakin. Tarjolla oli mm. riimiparien etsimistä, alku- ja lopputavujen harjoittelua sekä lisää kirjamien piirtämisharjoituksia.

image

Punahilkka ja kuningas: P- ja K-kirjaimet

17.4.2015 Yleinen

Aloitus

Jälleen Sateenkaaressa oli vuorossa uusiin kirjaimiin tutustumista. Tutustuminen aloitettiin tutusti kuuntelemalla Salaisen Maan kertomukset ”Possujuhlat” ja ”Kirppusirkus”. ”Possujuhlat” sadun aihe oli ajankohtainen, sillä siinä käsiteltiin maistamista ja pöytätapoja – olivathan Sateenkaarelaiset menossa ravintolaan syömään. ”Kirppusirkuksessa” pohdittiin paitsi kierrättämistä myös kehumisen ja kannustamisen merkitystä oppimisessa. Lyhyen keskustelun jälkeen jumppasimme ”Kuningas jumpaa” -laululeikin tahdissa ja kopisuttelimmme ”korkokengissä” K-kirjainta ja K-äännettä. Lisäksi lapset tekivät omalla kehollaan K-kirjaimia…

”Humppaa, pumppaa

kuningas jumpaa,

koivet kattoon, kaviot ristiin,

harja hassuun huiskeeseen,

turnajaisten tuiskeeseen.

Kuka jalkoja heiluttaa, kuka on kuningas, mikä on maa?”

image

P-kirjaimeen johdateltiin ”Pieni Punahilkka” -sadulla, joka esitettiin mininukketeatterina. Lopuksi etsimme vielä P- ja K-kirjaimia nimistä ja leikimme ”Punahilkan korista löytyy” (Laiva on lastattu) -leikkiä ja keräsimme P-sanoja koriin. Taululle kirjoitettiin ja ”luettiin” myös lasten keksimiä K-sanoja. Tästä lapset jatkoivat sujuvasti P- ja K-aiheisille toimintapisteille:

1. Kädentaidot

image

Tällä pisteellä työskenneltiin kirjainaskartelujen parissa. Lasten käsissä syntyivät niin K niin kuin kuninkaat (Adolf-ponit) kuin kirjaimet vaatteet päällä. K-kirjaimen muotoon itsensä jumpannut kuningas leikattiin kartongista ja liimattiin isolle paperille. Kuningas viimeisteltiin liiduilla, kultaisella kruunulla ja villalangasta leikatulla harjalla sekä hännällä. P- ja K-kirjainten vaatteet tehtiin kangaspaloista, jotka liimattiin paperille. Tässä muutamia valmuistuneita töitä:

image image image image image image image image image

2. Kirjoittaminen

P- ja K-kirjainten muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan piirtämällä kumpaakin kymmenen kappaletta. Tämän jälkeen lapset pääsivät monistehtävän pariin. Lisäksi kirjoittamista tuli harjoiteltua, kun lapset saivat kirjoittaa taululle kerättyjä P-sanoja paperille liidulla. Etusivulle hahmoteltiin iso P-kirjain ja sisäsivulle kirjoitettiin mallin mukaan P-kirjaimella alkavia sanoja.

image

3. ”Lukeminen”

”Lukemista” ja kertomista lapset pääsivät harjoittelemaan kuva-sanakorteilla, joissa oli P- ja K-kirjaimella alkavia sanoja. Ko. korteilla pelattiin kaikille tuttua Alias-peliä eli sananselitystä. Toisena tehtävänä oli tuttu myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Kolmentena lukemistehtävänä oli kirjainruudukko, josta piti etsiä P-kirjaimella alkavia sanoja. Tämä tehtävä oli tarkoitettu jo hyvin lukemaan oppineille (tekstitaso).

imageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjassa oli vuorossa harjoiteltaviin kirjaimiin liittyviä tehtäviä, joissa piti miettiä mm. alku- ja lopputavuja. Tehtäviä oli kaksi aukeamaa, joilta lapset saivat valita yhteensä neljä mieluista tehtävää.

T niin kuin tikari, Ä niin kuin äiti

11.4.2015 Yleinen

Aloitus

Aluksi lapset kuuntelivat Salaisen maan kertomukset. Salaisessa maassa ihmeteltiin edelleen ”lohikäärmettä”, joka oli eläinten mielestä pelottava. ”Nyt on aika toimia” -tarinassa Kisu Pikkukuun johdolla pelko oli kuitenkin voitettava ja lähdettävä vielä tutkimaan ”lohikäärmettä”. Se päätettiin tehdä yöllä, joilloin tämä pelottava otus nukkuu… ” Ärhäkkä Kukko” -sadussa Simeon Kukkuluu lähtee rintaa röyhistellen tutkimaan ”lohikäärmettä”. Oikeasti Kukkoa kuitenkin pelottaa, mutta se ei halua näyttää sitä muille. Kukko toteaa otuksen olevan hengetön ja palaa Salaiseen maahan sankarina, joka nitisti ”lohikäärmeen”. Eläimet järjestävät juhlat, mutta ”lohikäärmepä” herää henkiin ja Kukko nolostuu. Kertomuksen lopussa Dedde keksi, että ”lohikäärme” onkin kone.

huhtikuun alkupuoli 007

T-kirjaimen pariin lapset johdateltiin merirosvojen kautta. Tykit ja pyssyt pitivät tussahtelevaa ääntä – samalla harjoiteltiin T-äännettä. T-kirjaimen muotoa verrattiin tikariin, joka myös on merirosvojen käytössä. Lisäksi lapset saivat keksiä lisää T-kirjaimella alkavia sanoja ”Laiva on lastattu” -pelin tapaan. Ä-kirjaimeen tutustuimme ”Änniinän ällistyttävä äiti” -tarinan avulla:

Änniinän äiti asettui haara-asentoon seisomaan, levitti kädet sivuilleen (ison Ä:n muoto) ja alkoi jonglöörata kahdella pallolla. Pallot vain vilisivät ilmassa ja ympärillä seisovat lapset katsoivat suu auki ”Ooh, on se Änniinän äiti vain ällistyttävä”. 
Änniinän äidin lopetettua esityksensä lapset kyselivät ihmeissään miten hän osasi tempun. Änniinän äiti kertoi aiemmin työskennelleensä sirkuksessa, mutta he olivat jättäneet sirkuksen koska Änniinä oli sen verran kömpelö, ettei hänestä olisi sirkustaiteilijaksi. 
Änniinän äiti kertoi Änniinän harjoitelleen pienempänä jonglööraamista paljon, mutta pallot putosivat aina hänen päähänsä. Jossain välissä Änniinä yritti pitää ämpäriä päässään, jotteivat pallot pudotessaan satuttaisi, mutta eihän siitä mitään tullut, koska silloin Änniinä ei nähnyt mitään. Lopulta Änniinän päähän pudonneiden pallojen aiheuttaman kaksi kuhmua eivät enää laskeneet ja siitä päivästä lähtien Änniinä on kiinnittänyt hiuksensa päälaelle kahdeksi sykeröksi.

”Ällistyttävän äidin” Ä-kirjainmuotoa omalla keholla kokeiltuaan lapset siirtyivät toimintapisteille, jotka olivat tällä kertaa seuraavat:

1. Kädentaidot

Lapset saivat ensin tehtäväkseen valmistaa merirosvojen timanttiaarteista (paljeteista) T-kirjainkortin.

image

Toisena tehtävänä oli ”Änniinän ädin” muotokuvan piirtäminen liiduilla. Aluksi paperille sommiteltiin Ä-kirjaimen muoto, johon sitten piti lisätä kasvot, vaatteet ja kädet. Eikä tietenkään saanut unohtaa tämän ällistyttävän äidin nutturoita ja kahta palloa, joilla hän jonglöörasi. Näistä palloista muodostui totta kai Ä-pisteet. Tosi hienoja ”Änniinän äitejä” saimmekin aikaan, vai mitä:

image image image image image image

2. ”Lukeminen”

Tällä pysäkillä lapset pelasivat Merirosvo-lautapeliä. Pelin tarkoituksena oli edetä pelilaudalla noppaa heittäen. Pelilaudalla oli kolmenlaisia askelmia, joiden mukaan piti ottaa oikeasta pakasta kuvakortti. Pöydällä oli myös sanakortteja oikeinpäin käännettynä. Lasten tehtänä oli yhdistää ja ”lukea” oikea kuva-sanapari. Oikein suoritetusta tehtävästä palkintona oli timantti. Pelin lopussa timantit laskettiin ja eniten timantteja haalinut pelaaja oli voittaja.

huhtikuun alkupuoli 001

Toisena lukemistehtävänä oli tavuhypyt. Tällä kertaa lapset hyppyvät ja sanoivat samalla mm. TÄ, SÄ, LÄ, MÄ ja RÄ -tavut. Lisäksi pelattiin kirjainmuistipeliä pareittain. Kirjainmuistipelissä piti aina tunnistaa kirjainpari ennenkuin sai sen omakseen. Eniten pareja saanut oli voittaja.

huhtikuun alkupuoli 004

3. Kirjoittaminen

T- ja Ä-kirjainten kirjoittamista harjoiteltiin ensin vedellä ja siveltimellä suureen kokoon liitutaululle. Sitten lapset pääsivät tuttujen monistetehtävien pariin… Tällä kertaa piti siis tehdä kaksi kirjainmonistehtävää. Hyvin lapset jaksoivat tehdä upeita kirjaimia.

huhtikuun alkupuoli 002

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta oli vuorossa T- ja Ä-kirjaimeen liittyvät tehtävät. Lapset saivat valita kummaltakin aukeamalta kaksi mieluisaa tehtävää.

huhtikuun alkupuoli 006

Talvi-, kevät- ja pääsiäiskivaa!

2.4.2015 Yleinen

Sateenkaaressa on talven ja kevään aikana toimittu muutamien kokonaisuuksien parissa. Pajatehtävissä lapset työskentelivät musiikin, kuviksen ja teatterin keinoin, talvisin ja keväisin teemoin. Pääsiäisen lähestyessä toimintapisteillä istuttettin ja koristeltiin pääsiäisruohot sekä musisoitiin. Pääsiäisviikolla järjestimme yhdessä monenlaista pääsiäiseen liittyvää ohjelmaa. Lapset pääsivät viikon aikana mm. kirkko- ja eväsretkille sekä etsimään kadonneita pääsiäismunia. Pajatoimintaan käytimme aikaa noin 3×60 minuuttia eli kolmen päivän toiminta-ajan, Toimintapisteisiin kului noin 3×20 minuuttia ja pääsiäsviikolla jokaiselle toiminnalle oli varattu koko päivä aikaa.

1. Musisointi

Sateenkaarelaiset musisoivat ensin talvisissa tunnelmissa ja sitten hieman keväisimmissä. Talvisista lauluista tutuiksi tulivat mm. ”Rati-riti-ralla”, ”Koska luistellaan”, ”Lumiukot ketjussa kulkee” ja ”Hienot, kauniit hiutaleet”. Useisiin lauluihin liittyi myös leikki, joka opettajan avustuksella opeteltiin laulun melodian ja sanojen ohella.

hienot kauniit1

hienot kauniit2

rati riti

Keväinen musisointi piti sisällään laulua ja rytmittelyä. Käytössä oli oman kehon soittimet ja rytmikapulat. Aloitimme viikonpäivärytmillä: MA-TI-KE-TO-PE-LA-SU lausuen ja samalla kehonsoittimia soittaen. MA kohdalle kädet yhdeen taputus, TI kohdalla olkapäähän taputus, KE kohdalla toiseen olkapäähän, TO aikana reiteen taputus, PE aikana toiseen reitiin, LA kohdalla tömistys toisella jalalla ja SU toisella. Tämä harjoiteltiin hitaasti ja nopeasti. Rytmikapulailla käytiin ensin läpi perusasioita – miten soitetaan, milloin soitetaan ja mikä on tauko. Tämän jälkeen soitimme peruskomppia eli -sykettä tämän hiiri lorun taustalla:

”Hikkori tikkori toikki

hiiri kelloon loikki.

Kello meni poikki

ja hiiri pois loikki,

hikkori, tikkori toikki.”

Muutaman toiston jälkeen yhtäaikainen perussykkeen soittaminen onnistui hienosti, joten siirryimme TAA- ja TI-TI-rytmien harjoitteluun. Tämä kävi kätevästi soittaen ja lausuen ”Aurinkolaulua”. Pääsiäisteeman mukaan loruilimme Hannele Huovin Ihme juttu!-kirjasta ”Virvon varvon” -lorua ja lauloimme ”Aika monta noitaa” -biisiä.

ihmekansi

”Virvon varvon sinut täällä,

kevätpajun oksan päällä

kiedon valonsäteisiin,

käärin tuulta purjeisiin.

Tunteet suorin siloiseksi,

mielen kampaan iloiseksi.

Koko vuoden että jaksat,

– hymylläsi palkan maksat!”

Kevään merkkejä keksimme ”Pohjolan kevät” -laulua laulaessa. Loppulauluna lauloimme yhdessä ”Väriarvoituksia” -laulun neljä ensimmäistä säkeistöä.

aurinkolauluväriarvoituksiapohjolan kevät

2. Taide ja teatteri

Kevättalvisena teatteriesityksenä tutustuimme ”Kolme pukkia” -näytelmään. Lähes kaikille tuttu kansansatu taipui tällä kertaa nukketeatteriksi. Aluksi opettaja esitti lapsille ”miniteatterissa” sadun ja lapset olivat yleisönä. Esityksen jälkeen kuuntelimme ja lauloimme ”Kolme pukkia” -laulun.

Tämän jälkeen lapset saivat toimia teatterissa itse. Jokaisesta pienryhmästä löytyi innokkaita nukkien liikuttelijoita, alkusoiton soittajia ja jopa kertojia. Yleensä kuitenkin opettaja sai olla kertojan roolissa. Satua esittettiin yleensä monta kertaa ja aina se peikko sai ansioinsa mukaan…

maaliskuu alkupuoli 034maaliskuu alkupuoli 032image

Talvi-teemaan kuului myös taidetta ja kädentaitoja. Lapset saivat työskennellä ”Talvikylässä lämmitetään” -aiheen parissa. Tämän teoksen materiaaleihin kuuluivat kartongit, paperit, liidut, piirrustushiilet ja vanhat tapetit. Aluksi keskustelimme talojen lämmittämisestä, kuten takoista ja puukiukaista. Tämän jälkeen lapset leikkasivat vanhoista tapeteista taloja ja repivät sanomalehdestä pilviä. Nämä liimattiin paperille ja lisättiin savupiiput ja savut piirrustushiilellä. Työt viimeisteltiin väriliiduilla. Tässä Sateenkaarelaiset työntouhussa:

helmikuun alku 001

Kevään edetessä ja pääsiäisen lähestyessä lapset saivat istuttaa omat pääsiäisruohonsa. Tänä vuonna läpinäkyvään kertakäyttömukiin laitettiin multaa, siemeniä ja vettä. Muki koristeltiin pupun korvilla ja silmillä, jotka leikattiin kankaasta. Sen jälkeen vain valoa, kastelua ja kasvun ihmeen odottelua… Lisäksi askartelimme nukkuvat pääsiäistiput puolikkaista massapalloista, kartongista ja höyhenistä. Alla valmiit ruohokipot ja tiput työnalla:

imagehuhtikuun alku 062

3. Liikunta ja retkeily

Noita oli piilottanut Sateenkaarelaisten pääsiäismunat, joten kätköpaikka oli selvitettävä. Noita oli jättänyt valokuva- ja kirjainvihjeitä suklaamunien piilopaikasta. Niinpä lapset pääsivät pareittain selvittämään mysteeriä valokuvasuunnistaen. Ympäri päiväkotia otettujen valokuvien avulla löytyi kirjain ja kirjaimista muodostui sana eli munien piilopaikka, joka oli vanha noidan kahvipannu. Lapset rakastavat kätkemisleikkejä, joten intoa riitti vaikka muille jakaa. Palkkioksi aarteen löytymisestä lapset saivat suklaamunan… nam, nam!

huhtikuun alku 044huhtikuun alku 046imageimage

Pääsiäisen lähestyessä kävimme myös retkellä Lauritsalan kirkossa, jossa tapasimme mm. kirkon rotan, kuuntelimme ja katselimme tarinaa pääsiäisen tapahtumista sekä lauloimme. Paikalla oli myös paljon muita lapsia ja perheitä. Täältä löydät lisää tietoa Lauritsalan kirkosta: http://www.lappeenrannanseurakunnat.fi/lauritsala/lauritsalan_kirkko/

Kävely- ja eväsretken teimme Peltolan koulun pihalle, jossa luvassa oli kiipeilytehtäviä, pelejä ja eväiden syöntiä :)

huhtikuun alku 038huhtikuun alku 054huhtikuun alku 056

M niin kuin maja

27.3.2015 Yleinen

Aloitus

Sateenkaarelaiset pääsivät tällä kertaa tutustumaan M-kirjaimeen. Aluksi muistelimme, mitä Salaisessa maassa oli aiemmin tapahtunut. Tämän jälkeen siirryimme Salaisen maan satuun ”Miettimismyssyjä”, jossa eläimet pohtivat ajattelun, miettimisen ja rauhallisuuden merkitystä ongelmien ratkaisemiseksi. Keskuteltuamme sadusta lapset johdateltiin M-kirjain pariin seuraavan lorun kautta:

”Nousi kaksi menninkäistä,
harjastukka suuri päistä.
Kuusen oksaan kukkumahan,
oksille sen nukkumahan.
Eipä olleet äänet heikot,
konsa kuorsasivat veikot.
Hätkähtivät pauhuun suureen,
kapsahtivat kuusen juureen.”
Lausuimme ja rytmittelimme lorua taputtaen sekä tömistäen samalla peruskomppia. Lorun mennikäinen asuu tietenkin majassa, johon keräsimme M-kirjaimella alkavia sanoja. Näitä lapset keksivät niin paljon, että maja tuli aivan täyteen… Sanat kerättiin liitutaululle ja luettiin yhdessä.
image
Seuraavaksi lapset suuntasivat M-aiheisille toimintapisteille:
1. Kädentaidot
Kädentaidot-pisteellä lapset saivat tehdä oman mennikäisen tai itse suunnittelemansa majan. Ensin M-kirjaimen muoto piirrettiin kartongille tai voimapaperille ja sen jälkeen se leikattiin tarkasti irti. Taustapaperille piirrettiin liiduilla tai tusseilla esim. puita, metsää tai taloja, minkä jälkeen M-kirjaimen muotoinen maja liimattiin ko. paperille. Tämän jälkeen lapset saivat jatkaa työskentelyä piirtämällä majan sisälle haluamiaan asioita ja tavaroita. Tällaisia upeita majoja lapset suunnittelivat ja toteuttivat:
image image image image image image
2. ”Lukeminen”
Tällä pisteellä jo lukemaan oppineille oli tarjolla M-arvoituksia, jotka heidän tuli alla olevien vihjeiden perusteella ratkaista ja kirjoittaa tai piirtää vastaus paperille. Tässä M-arvoitukset ja vastaukset:
Se on valkoinen.
Se on soikea.
Sen voi paistaa tai keittää.
(Muna)
 
Sillä on häntä.
Se on valkoinen.
Se nukkuu talviunta.
Se asuu laakson keskellä korkeassa sinisessä talossa.
(Muumi)
 
Se asuu vedessä.
Sillä on pyrstö, mutta se ei ole kala.
Erään sellaisen nimi on Ariel.
(Merenneito)
 
Se on tahmeaa.
Se on makeaa.
Sitä voi levittää keksin päälle.
(Marmeladi)
 
Se on lemmikkieläin.
Se on jyrsijä.
Se asuu häkissä.
Usein sillä on kaverina kani.
(Marsu)
 
Se on kova.
Jos sen löytää, saa toivoa.
Puuron lisäksi niitä voi olla myös glögissä.
(Manteli)
image
Toisena tehtävänä olivat tutut kuva-sana muistipeli, jossa piti yhdistää M-kirjaimella alkava pari sekä myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Tällä kertaa tietenkin mukana myös uusi kirjain M.
maaliskuun lopussa 006image
Kolmantena harjoituksena oli tavujen hyppiminen. M-äänteeseen oli liitetty joko pitkä tai lyhyt vokaali tähän tapaan: Ma, maa, mi, mii jne. Lyhyen vokaalin kohdalla hypittiin yhdellä jalalla ja pitkän kahdella jalalla. Samalla yritettiin lukea kyseinen tavu.
3. Kirjoittaminen
Kirjoittamista ja M-kirjaimen muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan kymmenen kertaa suureen kokooon. Tämän jälkeen vuorossa oli tuttu monistetehtävä, jossa kirjainmuotoa treenattiin lisää. Lapset kirjoittivat lisäksi yhdessä aiemmin keksityt M-sanat paperille mallin mukaan.
maaliskuun lopussa 005maaliskuun lopussa 002
4. Eskarikirjan tehtävät
Kisu Pikkukuun eskarikirjassa M-kirjaimen kohdalla oli tarjolla mm. alkutavun löytämistä, alkuäänteen kuuntelemista ja M-kirjaimen piirtämisen harjoittelua. Lapset saivat valita aukeamalta kolme mieluisinta tehtävää, jotka tekivät.
maaliskuun lopussa 003