Selaat arkistoa kohteelle sutil.

Hamilton vankisti voitolla asemiaan MM-taistossa

3.11.2014 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ylsi Yhdysvaltain GP:ssä saavutukseen, johon edes lajin suurimmat legendat kuten Ayrton Senna ja Alain Prost eivät pystyneet. Hamilton juhli Austinissa jo viidettä peräkkäistä voittoaan MM-sarjassa.

Paalupaikalta startannut Mercedes-tallikaveri Nico Rosberg piti paikkansa kilpailun alkukierroksilla, mutta Hamilton nousi toisen stintin aikana tallikaverinsa ohi radan takasuoralla DRS:n avulla, eikä MM-sarjan kärkinimi enää luopunut kärkipaikastaan.

Hamilton otti F1-uransa 32. voittonsa, jolla hän nousi ohi Nigel Mansellin kaikkien aikojen eniten GP-voittoja saavuttaneeksi brittikuskiksi. Mercedeksellä on vielä kaksi osakilpailua aikaa rikkoa McLarenin vuonna 1988 tekemän ennätyksen kaksoisvoittojen määrässä yhden kauden aikana.

Kauden kymmenes voitto siivitti Hamiltonin jo 24 pisteen karkumatkalle Rosbergiin nähden, kun vielä 75 pistettä on jaossa. Tämä tarkoittaa sitä, että maailmanmestaruus tulee ratkeamaan vasta Abu Dhabin päätöskilpailussa.

Williamsin helppo palkintosija vaihtui pettymykseen

Williamsilla odotettiin helppoa kolmatta ja neljättä sijaa Austinin radalta, mutta vauhti ei riittänyt taistelussa Red Bullin Daniel Ricciardoa vastaan. Varikkotaktiikoissa Red Bull löi myös Williamsin selvällä erolla.

Valtteri Bottas ei pystynyt vastaamaan tallikaveri Felipe Massan vauhtiin, joten lopputuloksissa Massa oli Ricciardon perässä neljäs ja Bottas viides. Williams kuitenkin lisäsi johtoaan Ferrariin taistelussa autonvalmistajien kolmannesta sijasta.

Räikkösellä taas yksi vaikea kisa muiden joukossa

Ferrarin Kimi Räikkönen sai ihan hyvän lähdön, mutta hän sai osuman auton takapäähän Force Indian Sergio Pereziltä, joka torpedoi sekä oman että Sauberin Adrian Sutilin kisan jo avauskierroksella. Räikkönen ajeli ihan hyvin tallikaveri Fernando Alonson perässä aina viimeiseksi suunnitellulle varikkopysähdykselle asti.

Pehmeät eturenkaat kuitenkin pettivät alle vain muutaman ajetun kierroksen jälkeen, joten Räikkönen joutui vielä vain muutama kierros ennen loppua, tulemaan varikolle vielä kertaalleen. Lopputuloksena 13. sija ja jälleen yksi luku lisää erittäin vaikeaan kauteen.

Force Indian kokemat vastoinkäymiset sekä turva-auton tulo avauskierroksella nostivat Red Bullin Sebastian Vettelin sekä Lotuksen Pastor Maldonadon MM-pisteille. Vettel starttasi kilpailuun varikkosuoralta, joten Alonson perässä seitsemäntenä ruutulipulle kurvannut saksalainen oli varmasti tyytyväinen lopputulokseen. Maldonado oli viimeksi MM-pisteillä viime vuoden Unkarin GP:ssä Williamsilla. Venezuelalainen oli maalissa yhdeksäs.

MM-sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Brasilian osakilpailulla.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 17/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-pisteet

Jules Bianchin kolari säikäytti F1-maailman

6.10.2014 F1-kisat

Marussian Jules Bianchi joutui vakavaan onnettomuuteen sateisella Suzukan radalla käydyssä Japanin GP:ssä.

Tilanne alkoi, kun Sauberin Adrian Sutil menetti autonsa hallinnan 40. kierroksella Dunlop-mutkassa. Sutil nousi ulos autosta, jolloin nostotraktori tuli siirtämään Sauber-auton pois radalta. Nostotraktori lähti peruuttamaan takaisin, kunnes Marussialla ajava Bianchi syöksyi ulos radalta samassa kohdassa. Bianchi ajautui nostotraktorin perään erittäin kovalla vauhdilla.

Lääkärit saapuivat paikalle, kun kisa keskeytettiin punaisella lipulla. Bianchi nostettiin lähes täydellisesti hajonneesta autosta ambulanssiin, jolla hänet kiidätettiin Mien sairaalaan.

25-vuotias ranskalainen kärsii vakavasta päävammasta. Tällä hetkellä hänen tilansa on kriittinen, mutta vakaa. Toivotaan Bianchille pikaista paranemista!

Japanin GP:n voittoon ajoi Mercedeksen Lewis Hamilton ennen tallikaveriaan Nico Rosbergia. Tallikaverusten välinen piste-ero on nyt kymmenen pistettä Hamiltonin eduksi. Red Bullin Sebastian Vettel oli kilpailun kolmas.

Williamsin Valtteri Bottas oli kuudes ja Felipe Massa seitsemäs. Ferrarin Kimi Räikkönen jäi 12:nneksi. Tallikaveri Fernando Alonson kisa päättyi elektroniikkavikaan ennen kuin se ehti edes alkamaan.

Ensi viikonloppuna kausi jatkuu Sotshin olympiamaisemissa ajettavalla historian ensimmäisellä Venäjän GP:llä.

Japanin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Hamilton nousi voitolla MM-kärkeen

22.9.2014 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi jo kauden seitsemänteen voittoonsa Singaporen iltakilpailussa.

Hamilton hyödynsi täydellisesti tallikaverinsa Nico Rosbergin kokemat ongelmat. Rosberg jäi jo lämmittelykierrokselle lähdettäessä lähtöruutuun, mutta hän pääsi kisaan mukaan varikolta muiden perään. Saksalaisen kisa päättyi kuitenkin ensimmäiseen varikkopysähdykseen, kun starttia häirinneet elektroniikkaongelmat, pysäyttivät Mercedes-auton varikkoruutuun.

Tämä avasi Hamiltonille sauman MM-sarjan kärkipaikalle, mutta Mercedes sortui riskitaktiikkaan, kun turva-auto kutsuttiin radalle Sergio Perezin etusiiven hajottua radan keskisektorilla. Force Indialla ajava Perez törmäsi yhteen Sauberin Adrian Sutilin kanssa. Sauberille viikonloppu oli synkkä, sillä molempien autojen keskeytys tarkoitti sitä, että tallin historiallinen pisteetön putki kasvoi jo 14 kilpailun mittaiseksi.

Red Bullin Sebastian Vettel nousi kärkipaikalle, sillä Hamilton ei onnistunut kasvattamaan eroaan yli 27 sekuntiin ennen viimeistä stoppiaan. Brittikuski tuli varikolta kuitenkin nelinkertaisen maailmanmestarin kantaan kiinni ja meni hetkeä myöhemmin ohi. Vettel oli maalissa toinen ennen tallikaveriaan Daniel Ricciardoa, jonka olisi mielestäni pitänyt olla toinen, sillä australialainen ajaa vielä mestaruudesta, kun taas Vettel ei.

Hamilton nousi uransa 29. voitolla MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten toukokuun Espanjan GP:n. Rosberg on kolme pistettä tallikaverinsa perässä. Kolmantena jatkaa Ricciardo, joka on nyt 60 pistettä johtajaa perässä.

Suomalaisilla vaikea iltapuhde

Kimi Räikköselle ja Valtteri Bottakselle iltakisa oli vaikea. Räikkönen sai Ferrarinsa aika hyvään vauhtiin aika-ajoissa, mutta softavika jätti hänet seitsemänteen lähtöruutuun. Suomalainen oli lähestulkoon koko kisan edessä ajavan auton perässä, mutta Ferrarin suoravauhdeilla ei varsinkaan Mercedes-moottorisia autoja ohiteta.

Bottaksen ongelmat alkoivat turva-auton tullessa radalle, sillä hän tuskaili siitä eteenpäin heikosti toimivan ohjauksen kanssa. Täten suomalaisen oli erittäin vaikeata säästää renkaitaan, kun maanmies Räikkönen antoi kisan loppupuolella painetta.

Kaikki kulminoitui viimeiselle kierrokselle, jolloin Bottas teki aivan toisen sektorin lopussa kisan ainoan ajovirheensä, joten hän putosi ulos pistesijoilta. Räikkönen joutui hetkeä aiemmin taipumaan uusilla renkailla radalla raivonneelle Perezille, joten suomalainen toi Ferrarinsa maaliin kahdeksantena. Bottaksen tallikaveri Felipe Massa oli viides.

Räikkösen tallikaveri Fernando Alonso oli neljäs, mutta hän teki hyvin kyseenalaisen liikkeen kisan alussa, sillä hän oikaisi avausmutkan, jotta hän ei tuhoisi renkaitaan. Alonso päästi Vettelin edelleen, mutta mielestäni hänen olisi pitänyt päästä vielä Ricciardo edelle. Singaporen varikolla liikkuvat huhut ovat vahvasti viemässä Alonsoa McLarenille ensi kaudeksi. Uutisia odotetaan kahden viikon päästä ajettavaan Japanin osakilpailuun.

Toro Rosson Jean-Eric Vergne ajoi uransa parhaimman kisan ollen kuudes. Vergnen kuudes sija tuli mielestäni tuomariston ansiosta, sillä nykyiset rangaistussäännöt ovat täysin epäoikeudenmukaiset. Ranskalainen sai kahdesti rangaistuksen toisen auton ohittamisesta radan valkoisten viivojen ulkopuolelta.

Kun hän ei käynyt varikolla enää kisan lopussa, niin tuo toinen viiden sekunnin rangaistus lisättiin loppuaikaan. Se on täysin epäreilua, että rikkomalla tahallisesti sääntöjä, niin rikkeestä saatu hyöty on suurempi kuin itse rangaistus. Mikä se sellainen rangaistus on! Esimerkiksi Räikkösen olisi kannattanut ohittaa Bottas radan ulkopuolelta, sillä hän olisi helposti karannut perässä olevilta yli viiden sekunnin päähän ennen ruutulippua. Onneksi tätä ei kuitenkaan nähty!

Idioottimaisiin päätöksiin menee myös tämä radioviestien tulkitseminen. Kansainvälisen autoliiton FIA:n on syytä katsoa itseään peiliin jälleen kerran tämän viikonlopun jälkeen.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua legendaarisella Suzukan radalla, kun vuorossa on Japanin GP!

Singaporen GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Valmistajien MM-pisteet

Rosberg voittoon kotiyleisönsä edessä Hockenheimissa

22.7.2014 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi voittoon Hockenheimin radalla sunnuntaina ajetussa Saksan GP:ssä. Rosberg kasvatti MM-johtonsa tallikaveri Lewis Hamiltoniin 14 pisteeseen.

Williamsin Valtteri Bottas ajoi jälleen virheettömästi ja pystyi lopussa pitämään takanaan 20. lähtöruudusta startanneen ja lähtöruudukon läpi raivonneen Hamiltonin. Bottas siis toinen ja Hamilton kolmas. Näin ollen tehtiin suomalaista F1-historiaa, kun ensimmäistä kertaa kaksi Suomen passin omaavaa kuskia ajoi kaksoisvoittoon.

Autonvalmistajien MM-pisteissä Williams nousi Ferrarin ohi kolmanneksi, vaikka tallin toisen kuljettajan Felipe Massan kisa päättyi jo kolmannen kerran tällä kaudella avauskierrokselle. Tällä kertaa Massa joutui McLarenin tulokaskuski Kevin Magnussenin pyöräyttämäksi. Samalla, kun Bottas ajoi kolmannen kerran peräkkäin palkintokorokkeelle.

Räikkösen vaikeudet jatkuivat

Ferrarin Kimi Räikkösen vaikea viikonloppu jatkui kilpailussa, kun taistelun tiimellyksessä, niin suomalainen menetti ison palasen etusiivestään. Se teki autosta aliohjaavamman, joten suomalaisen renkaiden hallinnasta tuli vaikeata.

Kun Räikkönen joutui vielä käyttämään energiaansa kisainsinöörinsä kanssa taistelemiseen, niin lopputuloksena oli 11. sija ja nolla pistettä. Toivottavasti loppukaudesta saadaan joitain ilon pilkahduksia, sillä ei nuo tulokset tästä paljoakaan huonommaksi voi enää mennä.

Fernando Alonso puristi Ferraristaan kaiken mahdollisen ja oli maalissa viides.

Toivotaan, että ensi viikonloppuna Unkarissa, niin Räikkönen löytää saman vauhdin kuin Monacossa, jolloin suomalainen ajoi rengasrikkoon asti palkintokorokesijasta.

Tuomaristolle pitkä miinus kisasta

Vaikka tuomaristo ei tällä kertaa puuttunut tyhmillä rangaistuksilla kilvanajoon, niin yhden tilanteen takia, tuomaristolle napsahti pitkä miinus toiminnastaan.

Kun Adrian Sutil spinnasi ja ei saanut enää Sauber-autoaan liikkeelle radan viimeisestä mutkasta, niin turva-auto olisi pitänyt kutsua radalle. Tuomariston päätös oli lähettää ratavirkailijat siirtämään Sauber-autoa.

Ratavirkailijat juoksivat radan yli, mikä toi varmasti monelle mieleen Etelä-Afrikan GP:n vuodelta 1977, jolloin Tom Pryce ajoi rataa ylittäneen ratavirkailijan yli tuhoisin seurauksin. Ratavirkailija menehtyi välittömästi osuman jälkeen ja Pryce kuoli, kun hän sai osuman päähänsä ratavirkailijan kantamasta vaahtosammuttimesta.

Tämän tapauksen osoittaman esimerkin perusteella, niin tuomaristolle pitkä miinus ratavirkailijoiden tarpeettomasta vaarantamisesta, sillä kyseinen tilanne olisi ollut huomattavasti vaarattomampi, jos turva-auto olisi ollut hidastamassa autojen vauhtia.

F1-kausi jatkuu siis jo tulevana viikonloppuna Unkarin Hungaroringin radalla.

Saksan GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien tilanne

Rosberg toisena vuotena peräkkäin Monacon valtias

26.5.2014 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg nousi Monacon GP:n voiton myötä takaisin MM-sarjan kärkipaikalle.

Rosberg ajoi helppoon voittoon, kun tallikaveri Lewis Hamilton sai ”roskan” vasempaan silmäänsä 65. kierroksella. Hamilton joutui viimeisillä kierroksilla Red Bullin Daniel Ricciardon kovan painostuksen alle, mutta brittikuski sai pidettyä australialaisen takanaan ruutulipulle tultaessa.

Rosberg johtaa MM-sarjaa nyt neljän pisteen erolla Hamiltoniin. Mercedes vankisti ylivoimaista johtoaan autonvalmistajien MM-sarjassa.

Ferrarilta käsittämätön moka

Ferrarin Kimi Räikkönen otti loistavan lähdön kuudennesta lähtöruudusta ja nousi neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Kun Force Indian Sergio Perezin kilpailu päättyi osumaan McLarenin Jenson Buttonin kanssa, niin turva-autoa tarvittiin heti avauskierroksen jälkeen radalle.

Kun turva-auto kurvasi takaisin varikolle, niin hallitsevan maailmanmestarin Sebastian Vettelin ongelmat alkoivat. Vettelin Red Bullista hajosi turbo, joten Räikkönen nousi jo peräti kolmanneksi. Turva-auto kutsuttiin uudestaan radalle 25. kierroksella, kun Sauberin Adrian Sutil menetti autonsa hallinnan tunnelin jälkeisessä jarrutuksessa.

Vielä varikkopysähdysten jälkeen, kaikki näytti hyvältä, kunnes kierroksella jääneet ajatettiin samalla kierrokselle kärkiautojen kanssa. Ferrari ei ilmoittanut asiasta ollenkaan Räikköselle, jolloin Marussian Max Chilton täräytti suomalaisen kylkeen. Räikkönen maksoi tästä kalliin hinnan, sillä ylimääräinen varikkopysähdys rengasrikon takia, pudotti hänet letkan perälle 13:nneksi. Suomalainen oli maalissa 12:sta ja ajoi vielä viimeisillä kierroksilla uusilla superpehmeillä renkaillaan, F1-uransa 40. kilpailun nopeimman kierroksen.

On uskomatonta, että Ferrarin kaikki virheet ja tekniset ongelmat osuvat juuri Räikkösen kohdalle. Tallin kannattaisi siirtyä ajattamaan vain yhtä autoa, jos kerran aina toiselle unohdetaan kertoa TÄRKEITÄ tietoja. Kahden auton saaminen kärkiviisikkoon ei näytä olevan Ferrarille prioriteetti, jos Fernando Alonso on tallin kuskeista se hitaampi. Alonso oli maalissa lopulta neljäs.

Kyseessä, kun ei ole ensimmäinen kerta, kun ongelmat osuvat Räikkösen kohdalle. Tältä kaudelta löytyy jo useita teknisiä ongelmia, murtuma auton rungossa ja taktiset virheet sekä Bahrainista että Espanjasta.

Marussialle historialliset MM-pisteet

Marussian Jules Bianchi hyödynsi muiden virheet ja oli maalissa kahdeksas, mutta hänen aikaansa lisättiin viisi sekuntia, sillä hän suoritti stop & go-rangaistuksensa turva-auton aikana. Näin Bianchi oli lopputuloksissa yhdeksäs ja toi Marussia-tallille sen F1-historiansa ensimmäiset MM-pisteet.

Talli debytoi Formula ykkösissä kaudella 2010 nimellä ”Virgin Racing”. Kaudesta 2012 eteenpäin, talli on ollut nimeltään ”Marussia”.

Williamsin Valtteri Bottas oli taistelemassa MM-pisteistä lähdettyään 13:sta lähtöruudusta, kunnes Mercedeksen moottori hajosi näyttävästi. Felipe Massa toi Williamsille MM-pisteitä nousemalla 16:sta lähtöruudusta seitsemänneksi.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kanadassa.

Monacon GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet

Autonvalmistajien pisteet

Seuraa meitä myös Twitterissä

@MotorsAnssi