Selaat arkistoa kohteelle supercars.

Ford Mustang juhli historiallista voittoa Bathurstissa

17.10.2019 V8 Supercars

DJR Team Pensken Scott McLaughlin ajoi legendaarisen Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailun voittoon viime sunnuntaina Australian Supercars-sarjassa. McLaughlin ajoi voittoon yhdessä ranskalaisen Alexander Prematin kanssa, josta tuli ensimmäinen ranskalainen Bathurstin voittaja. Voitto oli myös historian ensimmäinen Fordin Mustang-automallille.

McLaughlin on voittanut paljon eri kisoja ja mestaruuksia uransa varrella, mutta uran 43. voitto Supercars-sarjassa on ehdottomasti hänen uransa suurin. Legendaarisen Peter Brockin mukaan nimetty voittopokaali matkasi DJR Team Penskelle nyt ensimmäistä kertaa. Ennen Roger Pensken saapumista ja tallin nimenvaihtoa, niin talli tunnettiin Dick Johnson Racinginä, joka on viimeksi juhlinut Bathurstin voittoa vuonna 1994.

Tunteet kuumenivat kisan loppupuolella, kun McLaughlinin tallikaveri Fabian Coulthard pidätteli muita takanaan, jotta Coulthard ei joutuisi turva-auton aikana odottamaan pysähdystään tallikaverinsa perässä. DJR Team Penskeltä kumottiin väitteet tallimääräyksestä, sillä he väittivät Coulthardin auton moottorin ylikuumentuneen, joten siitä syystä hän hiljensi vauhtiaan dramaattisesti turva-auton aikana. Bathurstin tulokset ovat toistaiseksi väliaikaisia, sillä Australian moottoriurheilun kattojärjestö kokoontuu ensi viikolla käsittelemään tätä asiaa sekä McLaughlinin autossa viikonloppuna käytettyjen moottorien laillisuutta. Bathurstin voittajan autoon vaihdettiin moottori lauantain aika-ajojen jälkeen.

Red Bull Holdenin Jamie Whincup tuli varikolle kärkipaikalta, mutta lopussa tapahtuneet turva-autot vesittivät tämän taktiikan, joten Whincupilla ja moninkertaisella Bathurstin voittajalla Craig Lowndesilla oli tyytyminen neljänteen sijaan. Red Bull Holdenin Shane van Gisbergen oli toinen, mikä oli van Gisbergenille uran toinen kakkossija Mount Panoraman radalla. Moninkertainen Bathurstin voittaja Garth Tander suoriutui loistavasti debyyttikisassaan van Gisbergenin tallikaverina. Kolmanneksi ajoi Walkinshaw Andretti Unitedin James Courtney, joka ajaa viimeistä kauttaan tässä tallissa. Courtney ajoi ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkinnoille yhdessä Jack Perkinsin kanssa.

2017 Bathurstin voittanut David Reynolds teki upean nousun takarivistä, sillä hänen aika-ajonsa meni märissä olosuhteissa perjantaina täysin penkin alle. Erebuksen leirissä oltiin vihaisia, sillä he näkivät, että voitto olisi voinut olla jopa heidän ilman Coulthardin hidastelua. Reynoldsin ei tarvinnut enää pysähtyä kertaakaan, joten he syyttivät DJR Team Penskeä lopputuloksen manipuloinnista.

Oma mielipiteeni on se, että jos McLaughlinin auto todetaan sääntöjenmukaiseksi, niin häneltä ei pidä voittoa ottaa pois. Moottoriurheilun kuninkuusluokassa eli formula ykkösissä on jo tänä vuonna viety voitto pois toiselta kuljettajalta, joten en halua nähdä samaa virhettä Supercars-sarjassa, jossa tuomaristo on mielestäni tehnyt huomattavasti parempia päätöksiä tämän vuoden aikana kuin F1:ssä. Jos Coulthardin käsky todetaan tallimääräykseksi, niin rangaistuksen pitäisi koskea häntä tai sitten DJR Team Penskeä sakkojen tai tallipisteiden menettämisen muodossa. Mielestäni kilvanajossa ei ole enää mitään järkeä, jos lopputulokset vaihtuvat viikkoja myöhemmin.

Varmaa on vain se, että tunteet ovat taas pinnassa, kun Supercars-sarja jatkuu 26. ja 27. lokakuuta Surfers Paradisen radalla ajettavilla osakilpailuilla.

Moottorit jyrisevät viikonloppuna Bathurstissa

9.10.2019 V8 Supercars

Tulevana viikonloppuna ajetaan yksi moottoriurheilun legendaarisimmista kilpailusta, kun vuorossa on Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailu Mount Panoramassa, Australiassa. Kyseessä on jo 59. osakilpailu tällä legendaarisella radalla.

Itselleni kyseessä on kymmenes Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailu. Jos edellisistä kisoista voi jotain ennakoida, niin käytännössä kuka tahansa voi ajaa voittoon sunnuntaina. Kisoista päällimmäisenä tulee mieleen vuoden 2014 trilleri, jolloin Fordin Chaz Mostert ja Paul Morris nousivat takarivistä voittajiksi kisan viimeisellä kierroksella johtamatta kierrostakaan kisan aikana.

Suurimpana ennakkosuosikkina kisaviikonloppuun lähtee DJR Team Pensken Scott McLaughlin, joka yhdessä ajokumppaninsa Alexandre Prematin kanssa jahtaa ensimmäistä Mount Panoraman valloitustaan. McLaughlin on tällä kaudella jo rikkonut yhden kauden voittoennätyksen sekä on ylivoimaisessa pistejohdossa, joten pistejohtajalla on varaa ottaa hieman riskiä tulevana viikonloppuna.

Näkisin McLaughlinin ykköshaastajaksi Jamie Whincupin ja Craig Lowndesin muodostaman tandemin. Lowndes on seitsenkertainen Bathurstin voittaja ja löytyy Whincupiltakin täältä neljä voittoa. Molemmilta löytyy myös yhteistä historiaa, sillä he voittivat yhdessä tämän kisan vuosina 2006-2008. 45-vuotias Lowndes lopetti viime kauteen täysipäiväisen kisaamisen tässä sarjassa, joten häneltä löytyy nyt varmasti virtaa ajamiseen, kun hän lähtee jahtaamaan legendaarisen Peter Brockin yhdeksän voiton ennätystä. Red Bull Holdenin ajoparin ainoana tavoitteena on Bathurstin voittopokaalin eli Peter Brock Trophyn säilyttäminen tiimin nimissä.

Toisena haastajana näkisin Erebuksen parivaljakon David Reynolds ja Luke Youlden. Kyseinen parivaljakko ajoi Bathurstin voittoon vuonna 2017, kun taas viime kaudella Reynoldsin kokemat krampit pudottivat kaksikon kärkipaikalta 13:nneksi. Jos kaksikko saa kaiken osumaan kohdilleen sunnuntaina, niin tämä kaksikko tullaan todennäköisesti näkemään voittotaistelussa.

Mustaksi hevoseksi nostaisin Shane van Gisbergenin ja Garth Tanderin muodostaman kaksikon. Red Bull Holdenin toinen kaksikko lähtee altavastaajana, sillä van Gisbergen on vasta viimeisissä kisoissa noussut takaisin kärkitaisteluihin vaikean alkukauden jälkeen. Tander vuorostaan menetti vakituisen ajopaikan viime kauden päätteeksi, joten hänellä ei tältä kaudelta ole hirveästi ajotuntumaa. Tander on kuitenkin 3-kertainen Bathurstin voittaja, joten hän tietää tämän radan metkut.

Kisassa kannattaa pitää silmällä myös vierailevaa ajoparia, kun Indycar-kuskit James Hinchcliffe ja Alexander Rossi tekevät Bathurst-debyyttinsä. Jos tämä ajopari pystyy selviytymään koko viikonlopusta ilman ulosajoja ja hyvällä kisavauhdilla, niin se jo olisi loistava tulos. Bathurst on tunnettu myös vaihtelevista olosuhteistaan, jotka voi yllättää erityisesti kokemattoman kuskin.

Kilpailun lähetys käynnistyy sunnuntaiaamuna klo 2.35 Suomen aikaa ja on katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelussa.

Turva-auto kuumensi tunteet Aucklandissa

16.9.2019 V8 Supercars

Uuden-Seelannin omat tähdet Shane van Gisbergen ja Scott McLaughlin ajoivat voittoihin, kun Australian Supercars-sarja matkasi Aucklandin Pukekohe Park Racewaylle. Suurimman huomion kuitenkin varasti sunnuntaina koettu turva-autotilanne, joka kuumensi tunteet pitkin varikkosuoraa.

Van Gisbergen otti lauantaina kauden toisen paalupaikkansa, minkä Red Bull Holdenin uusiseelantilaiskuski käänsi kauden kolmanneksi voitokseen. Red Bull-tallikaveri Jamie Whincup hyötyi turva-autosta, joka kutsuttiin radalle, kun Mark Winterbottomin Fordista loppui polttoaine ennen varikkosuoraa. Whincup oli yksi kuljettajista, joka pysähtyi turva-auton aikana, joten tiimi tankkasi hänen autoonsa suhteellisen verran enemmän polttoainetta kuin muihin jo pysähtyneisiin.

Whincup nousi kärkikymmenikön ulkopuolelta toiseksi, jolloin Red Bull-talli jäädytti tallimääräyksellä tilanteen. Kyseessä olisi ollut kauden ensimmäinen kaksoisvoitto Red Bullille, mutta Whincup pyöräytti kisan alussa Nick Percatin ympäri, mistä kilpailun tuomaristo lätkäisi 15 sekunnin aikasakon kilpailun jälkeen. Whincup putosi aikasakon myötä kuudenneksi, mikä nosti Cam Watersin toiseksi ja David Reynoldsin kolmanneksi.

Sunnuntaina oli Whincupin vuoro jatkaa Red Bullien vahvaa virettä, kun hän otti kauden ensimmäisen paalunsa. Tällä kertaa kisan alkupuolella Reynoldsin auto hyytyi radan varteen, mikä toi turva-auton radalle. Whincup oli yksi kuljettajista, jotka olivat jo pysähtyneet polttoaineen vuoksi, joten tuomaristo syyllistyi virheeseen, kun he laskivat turva-auton hänen eteensä. Whincup ohitti turva-auton, jolloin tuomaristo yritti paikata virhettänsä päästämällä muita autoja ohi saadakseen kärkiauton kiinni.

Pukekohen radassa on se ongelma, että ratakierros kestää vain 65 sekuntia, mutta varikkopysähdykseen voi kulua jopa 45 sekuntia johtuen pitkästä varikkosuorasta. Täten useat kuljettajat menettivät ilman omaa syytään kierroksen kärkikuskeille. Tickford Racingin Tim Edwards oli varsinkin raivoissaan, sillä kärsijöiden roolissa oli useita Ford-kuskeja.

Kovimman kritiikin antoi sarjan moninkertainen mestari Whincup kisan jälkeisessä haastattelussa, kun hän väitti tuomariston jäsenien nauttivan viinistä kisaviikonlopun aikana, minkä vuoksi tuomaristo ei pysty ajattelemaan asioita samalla tehokkuudella kuin tallit. Australian moottoriurheilun kattojärjestö vaatii Whincupilta selvitystä sanoihinsa, joten sanktioita voi olla luvassa.

Toivottavasti tapauksesta selvitään ilman kilpailukieltoa, sillä olisi erittäin harmillista, mikäli tämänkaltainen tapaus vaikuttaisi Whincupin viikonloppuun Bathurstissa. Tuomaristo lätkäisi kisan aikana Whincupille varikon läpiajorangaistuksen, sillä hän ohitti turva-auton keltaisten valojen aikana. Ruutulipulla Whincup oli 16:s.

Voittoennätys McLaughlinin nimiin

Sunnuntain lähdön voittoon ajoi lopulta McLaughlin, joka näin ollen on voittanut eniten kisoja yhden kauden aikana Supercars-sarjan historiassa. DJR Team Penske-kuskin kauden 17. voitto siirsi legendaarisen Craig Lowndesin ennätyksen historiankirjoihin. Toinen sunnuntain lähdössä oli van Gisbergen ennen Chaz Mostertia.

McLaughlin vankisti pistejohtoaan entisestään sunnuntain voitolla, sillä ero van Gisbergeniin on nyt jo 598 pistettä.

Kausi jatkuu lokakuun 13. päivänä, kun vuorossa on legendaarinen Bathurstin 1000 kilometrin kestävyyskisa, joka avaa kolmen kisaviikonlopun mittaisen Enduro-sarjan.

Ennätysjahti Aucklandissa

13.9.2019 V8 Supercars

Australian Supercars -sarja jatkuu tulevana viikonloppuna, kun vuorossa on kauden 11:s viikonloppu Uuden-Seelannin Aucklandissa sijaitsevalla Pukekohe Park Racewayllä.

Tailem Bendin tuplavoittaja Scott McLaughlin jahtaa historiallista kauden 17. osakilpailuvoittoa tänä viikonloppuna. McLaughlin jakaa ennätyksen tällä hetkellä legendaarisen Craig Lowndesin kanssa.

McLaughlinin haastajiin kuuluu ehdottomasti David Reynolds, joka juuri tällä viikolla allekirjoitti ennennäkemättömän 10-vuotisen jatkosopimuksen Erebuksen kanssa. 34-vuotias Reynolds oli paalulla lauantaina Tailem Bendissä, vaikka itse lähdöt eivät sujuneet nappiin. Haastajiin kuuluu myös Chaz Mostert, joka oli lauantaina toinen ja sunnuntaina kolmas Tailem Bendissä. Mostert on tulevien kuskimarkkinoiden suurin nimi, sillä hän on kärkikuskeista ainoa, jolla ei ole vielä sopimusta ensi kaudeksi.

Walkinshaw Andretti United-talli, jonne Mostert on vahvasti huhuissa yhdistetty, on joutunut irtisanomaan pääyhteistyösopimuksen Mega Limitedin kanssa, sillä Mega Limited on ajautumassa konkurssiin. Walkinshaw Andretti Unitedin autoissa on näkyvästi tänä viikonloppuna esillä Mobil 1:sen logot. Öljy-yhtiö Mobil 1 on toiminut tällä kaudella tallin toisena pääyhteistyökumppanina. Tallin tähtikuski James Courtney ilmoitti viime viikolla, että hän ei tee jatkosopimusta tallin kanssa, sillä hänen mielestään tallin johdosta puuttuu voittamiseen vaadittavaa kunnianhimoa. Kauden 2010 Supercars-mestari Courtney liittyi silloiseen Holdenin tehdastalliin kaudella 2011.

Pukekohen kisalähdöt ajetaan lauantaina ja sunnuntaina aamuseitsemältä Suomen aikaa. Molemmat lähdöt ovat katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelusta.

Scott McLaughlin jatkoi voittokulkuaan Tailem Bendissä

29.8.2019 V8 Supercars

Australian Supercars-sarja jatkui viime viikonloppuna Etelä-Australiassa sijaitsevalla Tailem Bendin radalla, jota Red Bull Holdenit dominoivat ratadebyytissä vuosi sitten.

Tickford Racingin Chaz Mostert hallitsi aika-ajon haastavat olosuhteet, kun hän otti paalun lauantain lähtöön. Toiseksi sateisessa kelissä ajoi ylivoimainen pistejohtaja Scott McLaughlin, jolta jäi viimeinen veto tekemättä polttoaineen takia.

McLaughlin sai eturivistä Mosterttia paremman lähdön ja nousi jo lähdössä kärkeen eikä luopunut johtopaikastaan kuin varikkopysähdysten ajaksi. Mostert yritti läpi kisan pistää painetta pistejohtajalle, mutta joutui tyytymään toiseen sijaan. Erebuksen Anton de Pasquale ajoi toistamiseen tällä kaudella kolmanneksi.

Sunnuntai oli myös McLaughlinin päivä, vaikka lähtökiihdytyksessä hän putosikin kolmanneksi. Kauden 14:s paalupaikka ja historiallinen 16. voitto entisestään vankistavat hallitsevan mestarin pistejohtoa. Craig Lowndesin yhden kauden voittoennätys todennäköisesti tullaan rikkomaan uusiseelantilaisen kotimaisemissa kolmen viikon kuluttua.

Toiseksi sunnuntain lähdössä ylsi upeasti Will Davison ennen Mosterttia, joka varmisti Mustangille kolme ensimmäistä sijaa. McLaughlinin tallikaveri Fabian Coulthard jäi lauantaina 12:nneksi ja sunnuntaina kymmenenneksi, joten Mostert nousi pisteissä toiseksi, mutta pistekärkeen eroa on jo lähes 600 pistettä.

Kalenterimuutoksia ensi kaudelle

Viikonloppuna ilmoitettiin, että endurokausi käynnistyy ensi kaudella Tailem Bendistä, joka muuttuu samalla 500 kilometrin mittaiseksi kilpailuksi. Tämä tarkoittaa sitä, että aina viime kauteen asti endurokauden avannut Sandownin 500 kilometrin kisa menettää ensi kaudeksi paikkansa endurokalenterista, mutta palaa normaaliksi kahden lähdön kisaviikonlopuksi. Tällä kaudella Sandownin 500 kilometrin kisa päättää endurokauden marraskuun alussa ennen Newcastlessa ajettavaa kauden päätösviikonloppua.

Supercars-sarja jatkuu vajaan kolmen viikon kuluttua Uuden-Seelannin Pohjoissaarella sijaitsevalla Pukekohen moottoriradalla.

Onko Red Bullista Mustangin haastajaksi?

23.8.2019 V8 Supercars

Australian Supercars-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna Etelä-Australian Tailem Bendin kaupungissa, kun viime kaudella debytoinut The Bend Motorsport Park toimii toistamiseen kilpailupaikkana.

Viime kaudella Red Bull Holdenit hallitsivat viikonloppua, kun Jamie Whincup ja Shane van Gisbergen veivät molemmat paalut ja voitot nimiinsä. Whincup palasi edellisenä viikonloppuna Ipswichissä voittojen tielle lähes vuoden tauon jälkeen. Sarjan moninkertainen mestari on viimeksi joutunut odottamaan kauemmin kauden avausvoittoaan vuonna 2005.

Hallitseva mestari ja ylivoimainen pistejohtaja Scott McLaughlin janoaa varmasti ensimmäistä voittoaan Tailem Bendin radalla. On mielenkiintoista nähdä, että miten autojen suorituskyvyt tänä viikonloppuna vaihtuvat suhteessa viime vuoteen. McLaughlinin tallikaverin Fabian Coulthardin on pakko ryhtyä kuromaan tallikaverinsa lähes 400 pisteen johtoa, vaikka loppukauden endurokisoissa onkin yksittäisestä voitosta luvassa 300 pistettä. Harvoin suorituskyvyissä on kuitenkaan nähty kovinkaan isoja heilahduksia varsinkin tallikaverusten välillä.

Red Bull-kaksikon sekä McLaughlinin haastajaksi nostaisin Tickfordin Chaz Mostertin, joka on voittanut jo osakilpailun tällä kaudella ja ollut palkintokorokkeella kolmesti viimeisissä neljässä lähdössä. Mostert on tällä hetkellä isoin nimi kuljettajamarkkinoilla, sillä hänen huhutaan olevan lähellä shokkisiirto Fordilta Holdenin Walkinshaw Andretti Unitedin riveihin ensi kaudeksi.

Tällä kaudella poikkeuksellisesti endurokauden aloittava Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailu sai lisäväriä, kun Indycar-tähdet Alexander Rossi ja James Hinchcliffe osallistuvat villillä kortilla tämänvuotiseen kisaan. Rossi on sarjan ensikertalainen, kun taas Hinchcliffeltä löytyy vyöltään Gold Coastin kisaviikonloppu vuodelta 2012. Avauslähdössä hän joutui keskeyttämään lähtökolarissa eikä Mika Salon voittamasta toisesta lähdöstä jäänyt myöskään kanadalaiselle hirveästi vyölleen ajokilometrejä.

Ensimmäinen lähtö käynnistyy lauantaina Tailem Bendissä klo 8.55 ja toinen lähtö sunnuntaina jo klo 7.10 Suomen aikaa. Molemmat lähdöt ovat katsottavissa Viasatin kanavilta ja Viaplay-palvelusta.

Sadekaaos ja tulipallo varikkosuoralla Townsvillessä

13.7.2019 V8 Supercars

Australian Supercars -sarjan kahdeksas kisaviikonloppu tarjosi tähän mennessä kauden dramaattisimman osakilpailun. Lauantain lähtö päästiin ajamaan kuivalla, mutta sade muutti sunnuntain lähdön selviytymistaisteluksi.

Erebus Motorsportin David Reynolds päätti lauantaisella paalupaikallaan DJR Team Pensken Scott McLaughlinin kolmen lähdön mittaisen paaluputken. Lauantaina ei kuitenkaan löytynyt McLaughlinille haastajaa, sillä hän ajoi eturivistä helppoon voittoon. Kauden 13:s voitto kasvatti hallitsevan mestarin voittoputken jo kuuden osakilpailun mittaiseksi. Näin hän voitolla kiitti tiimiä, sillä Team Penske vahvisti ennen viikonlopun alkua jatkavansa McLaughlin ja Fabian Coulthard kuljettajakaksikolla myös kaudella 2020, mikä lopetti pitkään jatkuneet spekulaatiot himoituimmista kuljettajapaikoista.

Red Bull Holden Racingin Jamie Whincup teki upean nousun toiseksi ja siirtospekulaatioiden suurin nimi Tickford Racingin Chaz Mostert täydensi palkintopallikolmikon. Mostert oli huhuissa liitetty vahvasti Team Pensken riveihin, mutta Townsvillen aattona varikolla kiersi uusi huhu, että koko uransa Fordilla ajanut 27-vuotias australialainen olisikin tekemässä shokkisiirron Walkinshaw Andretti Unitedin ja automerkki Holdenin riveihin. Kyseessä olisi tosi kova menetys Tickford Racingille, sillä hän on ottanut tiimin ainoat voitot viimeisten 12 kuukauden aikana.

Sadekeli tarjosikin sitten kauden parhaimman kisan sunnuntaina, vaikka kisa käynnistyikin vielä kuivan kelin renkailla. Tickford Racingin Cameron Waters otti paalupaikan, joten tämä oli vasta toinen kisaviikonloppu tällä kaudella, kun McLaughlin jää ilman paalua. Waters määräsikin tahdin kisan alkupuolella, kun sade oli vielä kiihtymään päin. Lähdössä Reynolds ja McLaughlin osuivat yhteen, minkä seurauksena molemmat joutuivat tulemaan varikolle korjauksia varten. McLaughlin nousi lopulta 11:nneksi ja Reynolds 20:nneksi.

Red Bull Holden Racingin Shane van Gisbergen oli ensimmäinen kärkikuljettajista, joka siirtyi sadekelin renkaille eikä olisi voinut ajoittaa renkaanvaihtoaan täydellisemmin. Red Bull-tallikaveri Whincup oli ensimmäinen olosuhteiden uhri, kun hän ajautui slikseillä märän kanttarin päälle, mistä hän pyörähti rajusti päin seinää. Erittäin epätyypillinen virhe sarjan moninkertaiselta mestarilta. Turva-auto toi joukon kasaan, jolloin Erebuksen Anton de Pasquale otti sadekelin renkaat alleen ja nousi yli puolen minuutin johtoon muiden pysähtyessä.

De Pasquale joutuu kuitenkin lopussa vielä tekemään lyhyen varikkopysähdyksen, jotta hän täyttää bensasäännöt. Brad Jones Racingin Nick Percatin pysähdys meni pieleen, kun bensaletku sylkäisi ulosvarikkoruutuun ison määrän bensaa, joka syttyi tulipallona palaman auton poistuessa ruudusta. Samalla myös Percatin auto syttyi tuleen kuin soihtu. Onneksi Supercars -varikolla vallitsee kilpaveljellisyys, sillä muiden tiimien henkilökunta auttoi sammutustöissä eikä kukaan loukkaantunut. Ilman muiden apua kyseessä olisi voinut olla erittäin vakava onnettomuus.

Linkki epäonnistuneeseen pysähdykseen (youtube.com)

Lopulta kisa päättyi turva-auton tuodessa letkan ruutulipulle. Pitkän aikaa johtanut de Pasquale joutui siis lopussa tekemään pysähdyksen bensarajoitusten takia ja putosi neljänneksi. Voittoon ajoi van Gisbergen, jonka Triple Eight-tiimi julkaisi ennen viikonloppua jatkavansa yhteistyötä Red Bullin ja Holdenin kanssa myös seuraavat kaksi kautta. Toiseksi ajoi Coulthard, joka kavensi hieman tallikaverinsa pistejohtoa. Viikonlopun jälkeen Coulthard myönsi olleensa helpottunut uudesta jatkosopimuksesta erityisesti vaikean viime kauden jälkeen. Kolmanneksi sunnuntain kisassa ajoi paalulta lähtenyt Waters.

Supercars -sarja jatkuu heinäkuun viimeisenä viikonloppuna useiden tallien testipaikkana toimivalla, Queensland Racewayllä.

Supercars Darwinissa – suomalaistunnelmat Le Mansiin

14.6.2019 Näkökulma

Darwinin kaupunki isännöi tulevana viikonloppuna Hidden Valleyn radalla Supercars -sarjan seitsemättä kisaviikonloppua. DJR Team Penske on dominoinut alkukautta, sillä he ovat saavuttaneet 14 lähdöstä peräti 12 voittoa.

Suurimpana ennakkosuosikkina siis viikonloppuun lähtevät Penske-kaksikko Scott McLaughlin-Fabian Coulthard. Suurimpina haastajina ovat kertaalleen tällä kaudella voittoa juhlineet Tickford Racingin Chaz Mostert sekä Red Bull Holdenia edustava Shane van Gisbergen. Voittokamppailusta ei sovi unohtaa myöskään moninkertaista Supercars-mestaria Jamie Whincupia, joka varmasti haluaa päättää kuivan kautensa Red Bull Holdenin ratissa.

Erittäin kapea Hidden Valleyn rata tarjoaa varmasti tänäkin viikonloppuna loistavaa viihdettä, sillä turva-auton vierailu on erittäin todennäköistä kiitos radan pienien turva-alueiden.

Molemmat lähdöt ovat katsottavissa Viaplay-palvelusta. Lauantaina alkaen klo 9.25 myös Viasat Sport-kanavalta ja sunnuntaina pelkästään Viaplayssä jo 6.40 lähtien.

24 tuntia Le Mansissa

Le Mansissa ei ilman Toyotan tehdastiimin ongelmia nähdä kovaa taistelua LMP1-luokassa hybridien sekä yksityistallien välillä. LMP2-, GTE Pro- ja GTE Am-luokissa nähdään viikonlopun kovimmat taistelut, sillä voittajaehdokkaita voi olla jopa yli puolen tusinaa.

GTE Am-luokassa nähdään Ferrarin ratissa Toni Vilander, jolle startti on jo 11. Le Mansissa. Vilander on nyt aiemmasta poiketen kisassa mukana kahden amatöörikuskin kanssa, joten jopa 14 tunnin urakka saattaa olla luvassa kankaanpään hurjapäälle, mikäli luokkavoitto on mielessä sunnuntaina.

Pitkästä aikaa Le Mansissa nähdään kaksi suomalaiskuskia, kun suomalaisedustusta täydentää BMW:n tehdaskuski Jesse Krohn, joka tekee tänä viikonloppuna ensiesiintymisensä Le Mansin 24 tunnin kisassa. Krohnin autokunta starttaa kestävyyskilpailuun alustavasti luokkansa viidentenä. GTE Pro-luokka on erittäin tasainen, joten jopa voittoon asti on kaikki mahdollista. Toivotaan, että suomalaiskuski saa mahdollisimman paljon ajokilometrejä ja kokemusta alleen varsinkin tulevia vuosia varten, vaikka lopputulos ei olisikaan halutun kaltainen.

Legendaarista 24 tunnin kestävyyskisaa voi seurata kokonaisuudessan Eurosport 1-kanavalta ja netissä Viafree-palvelun kautta. Startti tapahtuu lauantaina klo 16 ja voittajat on selvillä sunnuntaina samaan aikaan.

Supercars -kausiennakko

1.3.2019 V8 Supercars

Kalenteri on kääntynyt maaliskuun puolelle, joten eri moottoriurheilusarjat käynnistyvät myös hiljalleen ympäri maailmaa. Tänä viikonloppuna Australian Supercars -sarja käynnistyy jälleen kerran legendaariselta Adelaiden katuradalta.

Tutustuin itse ensimmäistä kertaa tähän sarjaan 2000-luvun puolivälissä videopelien kautta. Ensimmäisen kisan näin vuonna 2010, kun James Courtney nousi sarjan mestariksi dramaattisten vaiheiden jälkeen. Rankka sadekuuro yllätti kärkikuskit, mikä käänsi sarjan lopulta Courtneyn eduksi. Sarja on monesti ollut myös äärimmäisen tasainen, mistä kertovat lukuisat mestaruuden ratkaisut päätöskisoissa sekä useat päätöskierroksen voittotaistelut kestävyyskisoissa. Sarjassa täytyy myös pystyä voittamaan eri mittaisia kisoja sekä pystyä yhteistyöhön ajoparinsa kanssa kestävyyskisoissa voittaakseen sarjan mestaruuden.

Mikä on Supercars -sarja?

Aiemmin V8 Supercars-nimellä tunnettu sarja on Australian suurin vakioautosarja. Kisakalenteri koostuu Australian maanperällä ajettavista osakilpailuista lukuun ottamatta yhtä kansainvälistä kisaviikonloppua, joka järjestetään nykyisin Uudessa-Seelannissa. Aiemmin sarja on vieraillut muun muassa Yhdysvalloissa, Abu Dhabissa ja Bahrainissa. Supercars -sarja on maailmanlaajuisesti yksi arvostetuimmista moottoriurheilusarjoista, sillä kilpailuja esitetään 137 maassa.

Kisaformaatti koostuu:

Sprinttikisat: 100 – 200 km per lähtö

Katuradat: 125 – 250 km per lähtö

Kestävyyskisat: 500 – 1000 km (kahdella kuskilla ajettavat kokonaissarjaan kuuluvat kisat)

Kestävyyskisoista lasketaan myös erikseen pisteet, jolloin eniten pisteitä kerännyt kaksikko julistetaan kestävyyssarjan voittajiksi. Kaikki kestävyyskisoissa ansaitut pisteet lasketaan myös kokonaissarjan pisteisiin.

Tunnetuin sarjan kilpailu on ehdottomasti Bathurstin 1000 kilometrin kisa, joka järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1960. Peter Brock voitti kisan peräti yhdeksän kertaa urallaan. Vuodesta 2006 lähtien kisan voittajakaksikolle on ojennettu Brockin nimeä kantava muistopalkinto, kun hän traagisesti menehtyi rallionnettomuudessa vain viikkoja ennen vuoden 2006 kilpailua.

Bathurstin voittajalistasta löytyy myös suomalaista väriä, sillä Rauno Aaltonen voitti vuoden 1966 kisan yhdessä Bob Holdenin kanssa Morris Mini Cooperilla. Vuorostaan Surfers Paradisen radalla vuosittain järjestettävän Gold Coast 600:n ikimuistoiseen voittoon ajoi vuonna 2012 Mika Salo yhdessä ajoparinsa Will Davisonin kanssa Ford FG Falconilla.

Auton teknisiä tietoja:

Moottori: 5,0-litrainen, vapaasti hengittävä V8

Tehot: noin 645 hevosvoimaa, kierroslukurajoitus 7500 per minuutti

Kiihtyvyys 0-100 kmh: noin 3,4 sekuntia

Huippunopeus: noin 300 kmh

Renkaat: Dunlopin 18-tuumaiset: vaihtoehtoina pehmeä, superpehmeä tai sadekelin rengas

Nykyisin sarjassa on kolme autonvalmistajaa: Ford, Holden ja Nissan. Triple Eight Race Engineering on ainoa tiimi, joka saa tehdastukea, minkä seurauksena he muuttivat tallin nimeksi Red Bull Holden Racing Team. Tehdastuen ansiosta he esittelivät kilparadoille viime kauden alussa uuden ZB Commodorensa. Kelly Racing puolestaan menetti Nissanin tehdastuen viime kauden päätteeksi.

Ford Australia on antanut taloudellista tukea tulevana viikonloppuna tapahtuvalle Mustang GT:n debyytille, mutta yksikään sarjan tiimeistä ei saa virallista tehtaantukea.

Ennakkosuosikki:

#17. Scott McLaughlin, DJR Team Penske

Legendaarinen tallin omistaja Roger Penske sai juhlia jälleen yhtä mestaruutta viime kauden päätteeksi, kun Scott McLaughlin kiivastuneena kauden 2017 kirvelevästä tappiosta ajoi päätösviikonloppuna Newcastlessa sarjan mestariksi. McLaughlin on varmasti Fordin ykköshevonen mestariksi tällä kaudella, sillä vasta 25-vuotias uusiseelantilainen on viime kauden mestaruuden jälkeen entistä itsevarmempi.

Ainoa huolenaihe voi löytyä uudesta Mustangista, sillä viime vuonna nähtiin kuinka Holdenin tehdastiimin suorituskyky vaihteli uuden auton myötä radasta riippuen. Jos he pystyvät selättämään uuden auton tuomat haasteet, niin McLaughlin on varmasti vaikea voitettava tällä kaudella.

Haastajat:

#97. Shane van Gisbergen, Red Bull Holden Racing Team

Toinen nuori ja nopea uusiseelantilainen, joka myös janoaa uransa toista mestaruutta. Kun Shane van Gisbergen liittyi nykyiseen tiimiinsä kaudeksi 2016, niin näytöt ovat olleet kovia. 2016 heti mestariksi, 2017 neljäs ja viime kaudella toinen.

Van Gisbergenille haasteena ovat olleet kestävyyskisat, joissa hänen ajoparinsa ovat vaihtunut lähes vuosittain muista kärkikuskeista poiketen. Niin käy myös tänäkin vuonna, kun vuoden 2007 mestari, 54 osakilpailuvoiton ja kolmesti Bathurstin valloittanut Garth Tander liittyy hänen ajoparikseen kestävyyskisoihin. Onneksi Tanderin sopimus on kaksivuotinen, joten ensi kaudella uusiseelantilaisen ei tarvitse vaihtaa ajopariaan.

29-vuotias van Gisbergen on varsinainen monilahjakkuus, sillä yhtenä viikonloppuna hän on Australiassa ajamassa Supercars -sarjassa, toisena kotimaassaan Uudessa-Seelannissa harrastamassa driftingiä ja kolmantena McLarenin urheiluauton ratissa Dubain 24 tunnin kestävyyskisassa. Van Gisbergen pistää varmasti McLaughlinin lujille taistelussa mestaruudesta, mutta hän ei voi myöskään unohtaa kokenutta tallikaveriaan.

#88. Jamie Whincup, Red Bull Holden Racing Team

Jamie Whincup on todellinen lajin legenda, sillä hän on kaikkien aikojen menestynein kuljettaja Australian vakioautosarjan historiassa. Whincup on seitsenkertainen mestari ja 113 osakilpailun voittaja, jotka ovat ennätyksiä, joita ei tulla vuosikymmeniin rikkomaan.

Alkavalle kaudelle hänen mahdollisuuksiaan parantaa se, että hänen pitkäaikainen kilpakumppaninsa ja tallikaverinsa Craig Lowndes siirtyy hänen ajoparikseen kestävyyskisoihin. Lowndes ja Whincup olivat juuri vuonna 2006 ensimmäinen ajopari, joka voitti Peter Brock Trophyn, mitä seurasi voitot myös vuosina 2007 ja 2008. Vaikka siitä on jo 10 vuotta, kun Supercars -sarjassa he ovat olleet ajopari, niin heillä on rutkasti hyviä kokemuksia Bathurstin 12 tunnin kestävyyskisasta. Vuonna 2017 Whincup ja Lowndes juhlivat Bathurstin 12 tunnin voittoa yhdessä Ferrarin tehdaskuski Toni Vilanderin kanssa.

Viime kaudella Whincup putosi mestaruusjunasta juuri kestävyyskisoissa, joten hänen todennäköisyyksiä menestymiselle parantaa varmasti se, että hänen ajoparinaan on myös hallitseva Bathurstin 1000 kilometrin voittaja. Jos uusi Ford Mustang kohtaakin odotettua isompia vastoinkäymisiä, niin se voi olla hyvinkin Red Bull-tallikaverusten välinen mestaruustaisto tänä vuonna.

Adelaide 500:n ensimmäinen lähtö käynnistyy lauantaiaamuna klo. 8.00 ja jälkimmäinen sunnuntaina klo. 6.30 Suomen aikaa.