Selaat arkistoa kohteelle strömberg.

Polon viritystä: suunnittelua ja konepuolta

30.4.2015 Autot

Polon koneen purkamisen jälkeen on ollut pieni hiljaisempi jakso Polon värkkäyksen ja blogi-kirjoitteluni osalta, sillä hitsasin joitain päiviä wanhaa kunnon Taunusta ja hoitelin muita juoksevia asioita. Olen kuitenkin kerennyt ottaa selvää siitä, mihin suuntaan tätä projektia kannattaa viedä, ja mitä kannattaa tehdä.

Näin halpaan autoon en ole budjetoimassa mitään tähtitieteellisiä summia: ”Uusi” ostamani nokka-akselikin maksoi käytettynä 30euroa. Halpaa hintaa ei kuitenkaan kannata ihmetellä, sillä nokka-akseli ei ole uusi tai edes ns. virinokka. AEE-moottorikoodin omaavassa uudemmassa VW Polon koneessa (1,6l 75hp ) on lähes samanlainen nokka kuin oman Poloni MH-koneessa (1,3l 55hp ). nokka-akselitKuitenkin se tuo 2,4mm lisää venttiilinnousua, ja virtausnopeus venttiilien kohdalla laskee ainakin laskennallisesti 119metristä/s 90metriin/s (Kaavat: Alfamer Virittäjän käsikirja1). Lähteenä toimineen käsikirjan mukaan sopiva virtausnopeus olisi noin 55-85m/s. Kuitenkin Polon tapauksessa virtaus muuttuu niin huimasti jo tällä nostolla, etten viitsisi enempää siihen puuttua, ja olisihan se mukavaa, että kone kävisi edes kohtuullisesti myös alakierroksilla.

Kaasutuksesta olisi tarkoitus laittaa vastaamaan kaksi Zenith CD120-kaasutinta(38mm seoskammiolla). Niiden kunnostus on vielä vähän vaiheessa, mutta ovatpa nekin ruvenneet kiiltämään oikeinkin komeasti. Kyseiset kaasuttimethan ovat samanlaiset muuttuva(juuttuva)kurkkuiset kuin Volvon R-sportin tupla Strömbergit, zenithainoana erona eri merkki kannessa. Nämä yksilöt on irroitettu ilmeisesti jostain vanhasta Saabista. Hieman hapettuneen oloisista kaasareista juuttuneine kurkkuineen on alkanut kuoriutua suhteellisen hyvännäköiset värkit.

Varsinainen haaste niin imu- kuin pakopuolellakin on kuitenkin edessä vasta koneen kasaamisen ja kiinnityksen jälkeen; imu- ja pakosarjat menevät uusiksi kaasutinvalinnan ja erittäin heikosti toteutetun vakiopakosarjan ja kaasutinvalinnan vuoksi. Niiden hitsaamisessa ja suunnittelussa on varmasti niin onni, kuin perisuomalainen sisukin tarpeen.

Vanhojen mäntien työstämisen aloitin eilen. Koska Polossa on tamäntäsakansi ja palotila männissä, löisi venttiilit mäntien reunoihin nokan vaihdon jälkeen ilman venttiilin tilan syventämistä parilla millillä. Mäntien muokkauksen lisäksi pitäisi raaskia tehdä tilaus uusista liukulaakereista ja tiivisteistä (+kytkimestä), jotta mäntien valmistuttua koneen saisi kasata ja laittaa paikoilleen. Ehkä jo ensi viikolla voisi kasaaminen alkaa!