Selaat arkistoa kohteelle stroll.

Paaluennätys Hamiltonin nimiin Monzassa

3.9.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulle sateen pitkittämässä Italian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalu oli Hamiltonille uran 69., jolla hän nousee kaikkien aikojen ykköseksi paalutilastossa ohi Michael Schumacherin.

Hamilton on ollut tähän mennessä koko viikonlopun nopein kuski oli keli mitä tahansa, joten hänen voittamisensa tulee olemaan erittäin hankalaa itse kisassa. Jos Hamilton saa loistavan lähdön, niin hän ajaa helppoon voittoon. Ainoat uhat tulisivat tekniikan pettämisestä tai toisen kuljettajan ajovirheestä.

Mielenkiintoiset lähtöasetelmat

Suuri yllätys ei ollut se, että sateisissa aika-ajoissa Red Bull oli aivan kärkivauhdissa. Max Verstappen oli aika-ajojen toinen ennen tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Red Bull-kuskit eivät kuitenkaan saa pitää sijoituksiaan, sillä he ovat saaneet lähtöruuturangaistuksia voimanyksikön komponenttien vaihdosta. Useat kuljettajat ovat joutuneet myös ottamaan niskaansa lähtöruuturangaistuksia, joten Verstappen starttaa jo 14:ntenä ja Ricciardo 17:ntenä. Jos tämä kaksikko selviää avauskierroksesta ilman osumia, niin he taistelevat sijoituksista kärkikuusikossa.

Red Bullien pudottaminen lähtöruudukon häntäpäähän tarkoittaa sitä, että tulokaskuski Lance Stroll starttaa Hamiltonin rinnalta eturivistä. Williams-kuskista tulee historian nuorin eturiviin yltänyt kuljettaja, kun hän rikkoo nuoremman Verstappenin nimissä olleen ennätyksen. Williamsilla ei tiedetty, että mistä he löysivät tälläisen vauhdin sadekelille, sillä he ovat viime aikoina olleet suurissa ongelmissa pidon kanssa märällä radalla. Myös Esteban Ocon yllätti, sillä hän starttaa peräti kolmannesta lähtöruudusta. Force India-kuski pysyy toivottavasti erossa tallikaveri Sergio Perezistä tämän viikonlopun kisan aikana, sillä muuten voi räiskyä yli tallikaverusten välillä kuten muutaman kerran tällä kaudella.

En usko, että Stroll pystyy kärkikuskeja pitämään takanaan, sillä Williamsin vauhti on ollut viime aikoina aika heikkoa. Ocon voi pystyä kiusaamaan ainakin Ferrari-kuskeja, sillä Force India on lähempänä kärkeä kuin Williams.

Jatkuuko suomalaisten Monzan kirous?

Suomalainen ei ole koskaan juhlinut osakilpailuvoittoa formula ykkösissä Monzassa, eikä aika-ajojen perusteella näytä siltä, että tämä fakta muuttuisi vielä tänäänkään. Mercedeksen Valtteri Bottas starttaa neljäntenä ja Ferrarin Kimi Räikkönen viidentenä.

Bottas jäi viimeisessä osiossa yli 2 sekunnin päähän tallikaveristaan. Tällä kaudella ohittaminen radalla on äärimmäisen vaikeata, joten jos Hamilton ei törmää ongelmiin, niin Bottas voi tänään olla maksimissaan toinen. Vauhtia täytyy nastolalaisen löytää varsinkin aika-ajoissa, jos hän aikoo voittaa vielä tällä kaudella Hamiltonin sekä taistella maailmanmestaruudesta.

Ferrarille aika-ajot olivat heidän kotiradallaan aika synkät. Räikkösen kannalta positiivinen asia oli se, että hän löi tallikaveri Sebastian Vettelin aika-ajoissa. Jos Räikkönen mielii olla ruutulipulla ennen Vetteliä, niin hänen täytyy ottaa superstartti, jolla hän saisi ainakin Bottaksen tallikaverusten väliin. Räikkönen on mukana myös palkintotaistossa yhdessä tallikaverinsa ja maanmiehensä kanssa.

Räikkönen nosti aika-ajon jälkeen puheenaiheeksi kunnollisten sadekelirenkaiden puuttumisen, sillä olosuhteiden parantumista jouduttiin odottamaan tuntitolkulla, vaikka vettä ei hirveästi ollut radalla. Onneksi olosuhteet paranivat sen verran, että aika-ajot pystyttiin eilen ajamaan, sillä sen siirtäminen kisapäivälle olisi pilannut kaikkien oheisluokkien aikataulut. Toivottavasti päättäjät heräisivät ja toisivat takaisin monsuunirenkaat, sillä ei se ole niin kuskeille kuin katsojille mukavaa odotella tuntitolkulla sadetta.

McLarenilta pieniä heräämisen merkkejä

McLaren-Honda on tehnyt pienoisen hyppäyksen eteenpäin, kun Stoffel Vandoone ajoi aika-ajoissa kärkikymmenikköön, mutta hän sai lähtöruuturangaistuksen moottorinvaihdosta johtuen.

Honda on ottanut pieniä edistysaskelia voimayksikkönsä kanssa, vaikka edelleen on vielä paljon työmaata japanilaisvalmistajalla edessään. Fernando Alonso starttaa kisaan viimeisenä lähtöruuturangaistusten myötä, joten pystyisikö hän loistavalla lähdöllään kiusaamaan nopeimpiaan tämänpäiväisessä kisassa.

Italian GP käynnistyy legendaarisella Monzan radalla klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Ricciardo voittoon dramaattisessa Bakun GP:ssä

26.6.2017 F1-kisat

Virallisesti ensimmäistä kertaa ajettu Azerbaidzanin GP tarjosi yhden modernin F1-historian dramaattisimmista osakilpailuista. Voittoa juhli lopulta lähtöruudukon keskivaiheilta startannut Red Bullin Daniel Ricciardo.

Viime vuonna Euroopan GP:n näyttämönä toiminut Baku tarjosi yhden kauden tylsimmistä osakilpailuista, joten tämä vuosi oli mahtava piristysruiske.

Kisan tapahtumat alkoivat jo avauskierroksella, kun Mercedeksen Valtteri Bottas ajautui päin Ferrarin Kimi Räikköstä jo toistamiseen tällä kaudella. Räikkönen jätti Bottakselle riittävästi tilaa, mutta Bottas ajautui kanttarin päältä Räikkösen kylkeen. Räikkösen auton pohjalevy kärsi mittavia vaurioita, kun taas Bottakselta puhkesi rengas. Onko liikaa pyydettyä, että tämä olisi viimeinen yhteentörmäys suomikuskien kesken?

Toro Rosson Daniil Kvjat hyytyi radan varteen, mikä toi turva-auton radalle. Uusintalähdössä Räikkönen kärsi rengasrikon, kun Force Indiat osuivat toisiinsa myös radan kakkosmutkassa, mistä lentäneet hiilikuidun osat rikkoivat Räikkösen takarenkaan. Ferrarin mekaanikot korjasivat suomalaisen auton punaisten lippujen aikana, mutta Räikkönen jäi kierroksen kärjelle ollen 14:s.

Tämä oli jo kolmas kisa neljästä edellisestä, jossa Räikkönen menettää hyvän sijoituksen ilman omaa syytään. Kun katsoo mitä kaikkea muuta tapahtui kisan aikana, niin Räikkösen voitto olisi ollut hyvinkin todennäköinen ilman ongelmia. Täytyy toivoa, että suomalainen nähdään palkintokorokkeella Red Bull Ringillä kuten vuosi sitten.

Hamilton ja Vettel ottivat radalla yhteen

Kun suomalaiset törmäsivät toisiinsa, niin neljäntenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel nousi paalumies Lewis Hamiltonin kantaan kiinni. Hamilton teki aluksi kyseenalaisen liikkeen, kun hänen vauhtinsa näytti putoavan turva-auton poistuessa, jolloin Vettel törmäsi Mercedes-auton perään. Kiukkuinen Vettel nousi Hamiltonin rinnalle ja ajoi itse asiassa kärkimiestä päin, kun hän viittoili toisella kädellään Mercedes-kuskille.

Olin aluksi sitä mieltä, että molemmat olisivat ansainneet tilanteesta rangaistuksen, mutta tuomaristo totesi kisan jälkeen, että Hamilton ei painanut jarrua tai nostanut jalkaansa kokonaan kaasulta pois. Näin Vettelille kisassa tuomittu 10 sekunnin stop and go -rangaistus oli oikea tuomio. Hamiltonilla on tapana pudottaa vauhtiaan mutkassa vaarallisesti, kun turva-auto on poistumassa edestä, joten olisi ollut hyvä, jos tuohon jatkuvasti tapahtuvaan sääntöjen harmaalla alueella liikkumiseen olisi saatu selvyys.

Hamilton ei päässyt kuitenkaan nauttimaan kauaa johtoasemastaan, sillä hänen päätukeansa ei ollut kiinnitetty perusteellisesti punaisen lipun jälkeen. Punainen lippu kutsuttiin, jotta rata voitaisiin turvallisesti puhdistaa erinäisistä hiilikuidun palasista. Kuljettajat olivat nousseet ulos autoistaan punaisten lippujen ajaksi, minkä jälkeen Hamiltonin päätukea ei oltu kiristetty kiinni. Tämä tarkoitti sitä, että Hamilton joutui tulemaan varikolle korjaamaan asian, mikä pudotti hänet kiistakumppani Vettelin taakse kahdeksanneksi.

Ricciardon uhkarohkea ohitus avain voittoon

Ricciardo oli noussut kuudenneksi, kun kisa jatkui punaisen lipun takana. Australialainen teki uhkarohkean ohituksen uusintalähdössä, kun hän nousi avausmutkan jarrutuksessa Nico Hülkenbergin, Lance Strollin ja Felipe Massan ohi. Tämä oli avain voittoon, sillä hän sai ajaa tyhjällä radalla, kun Hamilton ja Vettel joutuivat pysähtymään edestä.

Hülkenberg olisi voinut ottaa uransa ensimmäisen palkintosijan, mutta hän ajoi seinään ja joutui keskeyttämään hetkeä myöhemmin. Massa olisi voinut taistella myös palkintosijasta, mutta hän joutui keskeyttämään rikkinäisen iskunvaimentimen takia. Red Bullin Max Verstappen oli yksi viikonlopun turhautuneimmista, sillä hän olisi ollut yksi vahvimmista voittajaehdokkaista, mutta hän ei päässyt toisena viikonloppuna perätysten 11. kierrosta pidemmälle, kun tällä kertaa hänen autostansa katosivat öljynpaineet. Hollantilaiselle kyseessä oli jo neljäs keskeytys viimeisestä kuudesta kisasta.

Näin ollen hymyilevä australialainen ajoi kuninkuusluokassa viidenteen voittoonsa. Ricciardon voitto tuli 10:nnestä lähtöruudusta, mikä on alhaisin lähtöruutu, josta on voitettu kisa sitten Fernando Alonson 11. lähtöruudun Valenciassa vuonna 2012. Sattumoisin Bakun rata on aika samantyyppinen kuin Baku, sillä molemmat ovat katuratoja, joissa on todella pitkiä suoria.

Strollista nuorin tulokas palkintokorokkeella

Bottas teki uskomattoman nousun viimeiseltä sijalta ja kierroksen kärkeä perässä aina palkintokorokkeelle asti. Bottas pääsi vielä maalisuoralla Williamsin Strollin ohi toiseksi. Stroll on historian nuorin tulokaskuski, joka on noussut palkintokorokkeelle kuninkuusluokassa 18 vuoden ja 239 päivän ikäisenä. Jacques Villeneuve on edellinen kanadalainen F1-kisan palkintokorokkeella, kun hän oli kolmas vuoden 2001 Saksan GP:ssä. Viimeksi Williams oli palkintokorokkeella vuoden 2016 Kanadan GP:ssä.

Vettel, joka aloitti kauden kuudella peräkkäisellä palkintosijalla, on nyt jäänyt kahdessa peräkkäisessä kisassa palkintosijojen ulkopuolelle. Vettel oli Hamiltonin edellä maalissa neljäs. Molemmat ovat ainoat kuljettajat, jotka ovat keränneet MM-pisteitä jokaisesta tämän kauden osakilpailusta. Vettel kasvatti johtonsa MM-sarjassa 14 pisteeseen.

Esteban Ocon selvisi kolaristaan tallikaveri Sergio Perezin kanssa ollen kuudes. Haasin Kevin Magnussen nousi seitsemännen sijansa turvin MM-pisteissä ohi tallikaveri Romain Grosjeanin. Carlos Sainz selvisi avausmutkan pyörähdyksestään, sillä hän toi ainoan Toro Rosson ruutulipulle kahdeksantena.

Alonso avasi vihdoinkin McLaren-Hondan pistetilin, kun kaksinkertainen maailmanmestari oli ruutulipulla yhdeksäs. Tallikaveri Stoffel Vandoorne oli maalissa 12:s, joten McLaren sai ensimmäistä kertaa tällä kaudella molemmat autonsa ruutulipulle.

Force Indiat eivät olleet ainoita, jotka törmäsivät toisiinsa, sillä myös Sauber-kuskit osuivat toisiinsa. Pascal Wehrlein toi autonsa ruutulipulle kymmenentenä tallikaveri Marcus Ericssonin edessä. Ruotsalaiskuski on edelleen avaamatta pistetiliään tämän kauden aikana.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Red Bull Ringillä ajettavalla Itävallan GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 8/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Kommentti: Bottas teki väärän valinnan

4.11.2016 Näkökulma

Formula ykkösissä ajava Williams-talli ilmoitti torstaina solmineensa yksivuotisen jatkosopimuksen Valtteri Bottaksen kanssa. Bottas saa uudeksi tallikaverikseen 18-vuotiaan kanadalaisen Lance Strollin.

Aloitetaan ensiksi positiivisista asioista. Ensi kausi on jo viides kausi Bottakselle Williams-tallissa, joten tiimin toimintatavat ovat suomalaisen selkäytimessä. Tulevalla kaudella Bottaksesta tulee eniten GP-kisoja Williamsilla ajaneeksi kuljettajaksi. Toinen positiivinen seikka on se, että eri lähteistä saatujen tietojen mukaan Bottaksen jatkosopimus on yksivuotinen, joten hän on vapaa vaihtamaan tallia ensi kauden jälkeen.

Siirrytään jatkosopimuksen negatiivisiin puoliin. Ensiksi otetaan käsittelyyn tallin resurssit, sillä niillä ei kilpailla kärkitallien lisäksi myöskään Williamsin takana oleville Renault’lle tai McLaren-Hondalle. Vaikka säännöt ensi kaudeksi muuttuvatkin, niin mikään ei takaa Williamsille samanlaista nousua kuin viimeksi, jolloin sen nousu kärkitaistoon perustui enemmänkin Mercedeksen ylivoimaiseen moottoriin.

Williams on pudonnut koko ajan kauemmas kärjestä viimeisten kahden vuoden aikana, joten en näe tämän laskusuhdanteen loppuvan ihan lähitulevaisuudessa. Tässä piilee Bottaksen ongelma, sillä hän on jo ensi kaudella 28-vuotias, joten hänellä ei ole enää aikaa odotella, mikäli hän haluaa ajaa huipputalleissa tulevaisuudessa. Pahimmassa tapauksessa Bottaksen kannalta, niin tehdastiimeistä ei avaudu paikkoja vapaaksi myöskään ensi kauden jälkeen.

Mielestäni Bottaksella olisi ollut Renault’lla hyvä mahdollisuus rakentaa tallista omansa, sillä ranskalaistiimi on uudelleenrakennusvaiheessa ja he olisivat tarvinneet Bottaksen kaltaista kuljettajaa. Renault’in tämänkautisesta suorituskyvystä ei voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, sillä ranskalaistiimi pelasti tallin Lotuksen raunioilta vasta viime kauden lopussa, joten he eivät ole suuresti panostanut tämän kauden suorituskykyyn.

Ensi kaudella ei myöskään ole enää rajoituksia auton kehittämisessä, joten Renault pystyy vielä paljon moottoriaan kehittämään, kun taas Williams joutuu tyytymään siihen moottoriin, jonka Mercedes heille antaa käyttöön. Kun Renault saa vielä autoonsa enemmän downforcea, niin se on mutkissakin Williamsia nopeampi. En olisi yllättynyt, vaikka Renault ohittaisi ensi kaudella jo Williamsin suorituskyvyssä.

Myös Bottaksen uusi tallikaveri Stroll voi tuottaa suomalaiselle harmia, sillä Bottas on tilanteessa missä hänellä ei ole mitään muuta kuin hävittävää. Suomalaisen on päihitettävä nuori kanadalainen, sillä muuten Bottas voi lopettaa haaveilut kärkitalleihin pääsystä. Miljardööri-isä Lawrence on kustantanut pojalleen erittäin kattavan testiohjelman ennen kauden alkua, joten miksipä ei hän rahalla saisi pojalleen muun muassa uudet päivitysosat autoon ennen Bottasta. Ihmeelliset varikkotaktiikatkin, joita on nähty tälläkin kaudella, niin voivat osua Bottaksen kohdalle useammin myös ensi kaudella.

Ensi kaudella jälkeen sitten nähdään, että pääseekö Bottas sinne tehdastiimin vai jääkö hän pyörimään keskikastiin.