Selaat arkistoa kohteelle spa.

Vettel lähestyi MM-kärkeä voitollaan

28.8.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi voittoon sunnuntaisessa Belgian GP:ssä ennen MM-haastajaansa Lewis Hamiltonia. Vettel ajoitti hyökkäyksensä avauskierroksella täydellisesti, minkä ansiosta hän pääsi paalumies Hamiltonista ohi pitkällä Kemmelin suoralla ja ajaen täten kontrolloidusti voittoon.

Lähellä oli, että toisesta rivistä lähteneet Force India-tallin kuljettajat olisivat yllättäneet eturivin kuskit, sillä Esteban Ocon käväisi Kemmelin suoralla hetkellisesti jopa Vettelin rinnalla, mutta joutui taipumaan tallikaveri Sergio Perezin taakse neljänneksi.

Tämän lähemmäs kärkiautojen haastamista eivät Perez ja Ocon yltäneet, mutta loistavat pisteet ”uudelle” tallille, kun Perez oli ruutulipulla viides ja Ocon kuudes. Jos Force India saa rahoituksensa uusien omistajien myötä kuntoon, niin heillä on kaikki mahdollisuudet nousta vielä loppukauden aikana neljänneksi autonvalmistajien sarjassa, sillä he saivat jo yhdessä kisassa kasaan neljäsosan Renault-tallin tämänhetkisestä pistemäärästä.

Halon käyttö pelasti pahimmalta

Avausmutkassa rytisi jälleen kuten Spassa on tapana aina silloin tällöin tapahtua. Takarivistä startannut Renault’n Nico Hülkenberg missasi täydellisestä jarrupaikkansa, minkä seurauksena hän lähetti McLarenin Fernando Alonson yläilmojen kautta suoraan Charles Leclerin Sauberin päälle. McLaren-auton etupyörä osui kovalla vauhdilla Leclercin Sauberin Halo-turvakaareen, joka kärsi mittavia vaurioita kolarissa.

Nyt viimeistään suurimmatkin Halon kritisoijat joutuvat myöntämään turvakaaren olevan tarpeellinen, sillä ilman sitä McLaren-auton etupyörä olisi osunut todennäköisesti supertulokas Leclercin kypärään erittäin vakavin seurauksin. Halo suojasi myös Alonsoa, jonka auto olisi helposti voinut kääntyä jopa ylösalaisin iskun voimasta. Tilanteesta tuomittiin ansaitusti Hülkenbergille 10 lähtöruudun rangaistus ensi viikonloppuna ajettavaan Italian osakilpailuun.

Räikkösen viikonlopulle ikävä päätös

Ferrarin Kimi Räikkönen lähti matkaan vasta kuudentena, kun hänen tiiminsä pilasi suomalaisen viimeisen aikakierroksen lauantain aika-ajoissa. Räikkönen otti avausmutkan varmasti, mutta ei voinut mitään sille, että Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi kiihdytyksessä suoraan päin suomalaista. Tästä seurauksena mittavat vahingot autoon, joista vähäisimpänä puhjennut takarengas.

Ferrari yritti väkisin pitää suomalaista radalla, vaikka tv-kuvista oli hyvin havaittavissa, että tuolla autolla ei pitäisi enää ajaa metriäkään. Räikkösen DRS-siipi oli osittain auki mutkissa, kun suomalainen yritti ajaa niihin nopealla vauhdilla. Pelkästään suurella onnenpotkulla selvittiin vakavasta onnettomuudesta, sillä jos takasiipi olisi pettänyt joko Eau Rougessa tai Blanchimontessa, niin ulosajolla olisi voinut olla katastrofaaliset seuraukset.

Räikkönen on erityisesti tällä kaudella kärsinyt huonosta onnesta ja monesti hänen kisaviikonloppunsa on mennyt piloille ilman suomalaisen omaa syytä. Ferrarillakin on aika tallipäällikkö Arrivabeneä myöden herätä ja keskittyä siihen, mitä suomalaiskuskin auton ympärillä tapahtuu, sillä Belgian viikonloppu oli täynnä amatöörimäisiä virheitä.

Turva-auto oli Bottaksen pelastus

Mercedeksen Valtteri Bottas lähti matkaan 17. ruudusta, sillä hän kärsi tänä viikonloppuna moottoriosien vaihdosta tuomittuja rangaistuksia. Bottas oli monissa haastatteluissa painottanut kärsivällisyyttä avausmutkassa, mutta hän itse sortui siihen La Sourcessa.

Bottas ajoi suoraan Williamsin Sergei Sirotkinin perään, minkä seurauksena hän vahingoitti etusiipeään jo ennen avausmutkaa. Suomalaiskuskin onneksi avausmutkassa rytisi vielä enemmän muiden toimesta, sillä ilman turva-autoa neljän parhaan joukkoon ajaminen ja kolmmaneksi yltäneen Max Verstappenin painostaminen olisi ollut vaikeata.

Selvästi Bottaksen tällä kaudella kokemat vastoinkäymiset ovat alkaneet vaikuttaa hänen ajamiseensa. Unkarin viimeisten kierrosten tapahtumat ja nyt Belgian avausmutkan hölmö kömmähdys ovat kasvattaneet suomalaisen rangaistuspisteet jo neljään, kun 12 pisteestä napsahtaa yhden kisan kilpailukielto.

Mainitaan vielä Toro Rosson Pierre Gaslyn hieno ajo Haas-tallin kuskien perässä yhdeksänneksi. Gasly ja Toro Rosso ovat saaneet tällä kaudella huomattavasti enemmän suorituskykyä irti Hondan voimanlähteestä, kun McLaren sai niistä viimeisen muutaman vuoden aikana.

Marcus Ericsson hyödynsi avausmutkan tapahtumat ja toi Sauberinsa ruutulipulle jälleen kymmenentenä.

F1-kausi jatkuu siis jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Monzan radalla!

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne

Merkkimestaruustilanne

Mielenkiintoinen Unkari

28.7.2014 Formula

Unkarin Grand Prix tarjosi jännittävän kisan sateesta kuivuvalla radalla. Lähdössä Valtteri Bottas nousi upeasti toiseksi ja Lewis Hamilton pyörähteli, Turva-auto tuli radalle, kun Marcus Ericsson osui vauhdilla rengasvalliin ja samalla autot kaarsivat varikolle. Williams-talli sähelsi Bottaksen kilpailun ja hän tuli maaliin kahdeksantena. Kimi Räikkönen oli hienosti kuudes, mutta ilman aika-ajoissa tapahtunutta odottelua hän olisi ollut vielä korkeammalla.

Hymyilevä australialainen Daniel Ricciardo(lausutaan Rikardo) ohitti Fernando Alonson, kun kolme kierrosta oli matkaa maaliin ja otti uransa toisen voiton. Hamilton oli kolmas, mutta neljänneksi tullut Nico Rosberg suuttui, kun Hamilton ei noudattanut tallimääräystä päästämällä häntä ohitseen. Kuukauden päästä Belgian legendaarisella Span radalla nähdään varmasti kova taistelu siitä, kumpi on Mercedes-tallin ykköskuljettaja. Pahimmassa tapauksessa Hamilton voi lähteä tallista ja harkita paluuta Mclarenille.

Formulatoimittaja Adam Cooper kirjoitti blogissaan, että Flavio Briatore on palkattu ryhmään, jonka tavoitteena on palauttaa lajin kiinnostavuus entiselle tasolleen. Yksi esiin nostetuista ideoista on menestyspainot, joita käytetään DTM-sarjassa. Niiden tarkoituksena on tasoittaa autojen tasoeroja lisäämällä ylimääräistä painoa voittaja-autolle. Itse en pidä tästä ideasta, tuplapisteet päätöskisasta oli jo minulle liikaa.

Omat ehdotukseni lajin muuttamiseksi olisivat yksinkertaiset. Poistetaan avattava takasiipi ja rajoitetaan ohitusnapin käyttöä Indycar-sarjan tapaan, Sallitaan välitankkaukset ja annetaan kuljettajien ajaa kovaa, mutta reilusti.
Niin ja moottorien kierroslukua nostamalla saataisiin autoista makeammat äänet.

Span radalla ajettiin jo viikonloppuna perinteinen 24 tunnin kestävyyskilpailu ja radalla nähtiin kauniita autoja. Kilpailu oli tapahtumarikas jo pelkästään Eau Rouge-kaarteessa tapahtuneiden kolareiden vuoksi. Kilpailu jouduttiin keskeyttämään Lauantai-iltana kahden Ferrarin kolaroitua. Voittoon ajoi Audin autokunta kuljettajanaan Rene Rast ja Suomen Markus Palttalan BMW-talli oli komeasti toinen jääden vain seitsemän sekuntia, mikä on tosin vähän pitkässä kilpailussa.