Selaat arkistoa kohteelle senna.

Rosbergille viides perättäinen paalu Brasiliassa

15.11.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg otti viidennen perättäisen paalupaikan tällä kaudella Brasilian GP:n aika-ajoissa lauantaina.

Rosberg jatkoi paaluputkeaan, kun hän kukisti tallikaveri Lewis Hamiltonin vain vaivaisella 78 tuhannesosalla. Selvästi mestaruustaistelun luomat paineet ovat helpottaneet erityisesti Rosbergin ajamista, sillä hän on ajanut erinomaisesti edellisestä viikonlopusta lähtien.

Lähtö ja ensimmäinen kierros ovat ratkaisevassa asemassa, sillä kumpi Mercedes-kuljettajista on ensimmäisenä, niin pääsee valitsemaan varikkopysähdyksensä ajankohdan ennen toista. Hamilton jahtaa ensimmäistä voittoaan Brasiliassa, joka on hänen suurimman idolinsa, Ayrton Sennan, kotimaa. Tästä syystä voi olla, että Hamilton on valmis ottamaan isompia riskejä, kun nyt maailmanmestaruuskin on jo taskussa.

Suomalaiset jahtaavat palkintosijaa

Ferrarin Sebastian Vettel oli jälleen aika-ajon kolmas ennen Williamsin Valtteri Bottasta, joka saa kolmen lähtöruudun rangaistuksen sunnuntain kilpailuun, sillä hän ohitti Sauberin Felipe Nasrin perjantain harjoituksissa punaisten lippujen aikana.

Bottaksen paikan neljännestä lähtöruudusta ottaa Ferrarin Kimi Räikkönen, joka hävisi tallikaverilleen kolme kymmenystä. Kolmannesta rivistä starttaavat Force Indian Nico Hülkenberg ja Williamsin Felipe Massa. Hülkenberg on ollut koko viikonlopun erittäin vahva radalla, jolla hän saavutti uransa ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan paalun vuonna 2010 Williamsin ratissa. Massa taas on sortunut yliyrittämisen puolelle kotiyleisönsä edessä, joten se lupaa erittäin tulikiven katkuista avauskierrosta brasilialaiselta.

Suomalaisten mahdollisuudet palkintosijoille piilevät lähdössä, sillä edessä olevien ohittaminen ajamalla voi olla erittäin haasteellista. Erityisesti molempien suomalaisten pitäisi päästä tallikaveriensa edelle, sillä turva-auto saatetaan hyvinkin nähdä Interlagosin radalla.

Uskon, että molemmat suomalaiset löytyvät lopputuloksista viiden parhaan joukosta. Toivottavasti Räikkönen saalistaisi sen kauden kolmannen palkintosijansa, jotta saataisiin hieman enemmän positiivisia asioita ankealle kaudelle. Viime vuoden Brasilian GP:ssä Räikkönen selvisi ruutulipulle yhtä pysähdystä vähemmällä kuin muut, joten toivottavasti Ferrarin suomalaiskuski pystyisi myös tänään samanlaiseen suoritukseen.

Sataako vai paistaako?

Kun ollaan Brasiliassa, niin sää voi olla ihan mitä tahansa. Moni varmasti muistaa vuoden 2012 Brasilian GP:n hurjat olosuhteet, joten toivottavasti ainakaan niin hurjia olosuhteita ei nähdä, sillä muuten kisa saatetaan keskeyttää hyvinkin herkästi.

Tämänpäiväiseen kisaan on luvattu ukkoskuuroja ja sateita, joten mielenkiintoista on nähdä, että minkälaista viihdettä Brasilian GP tänä vuonna tarjoaa.

Brasilian GP käynnistyy klo. 18 Suomen aikaa.

Brasilian GP:n aika-ajojen tulokset

Suomalaisilla synkkä kisapäivä Sotshissa

12.10.2015 F1-kisat

Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen kova vääntö palkintosijasta päättyi viimeisen kierroksen kolariin Venäjän GP:ssä.

Räikkönen sai loistavan lähdön kolmannelta sijalta, minkä ansiosta hän nousi lähdössä ohi tallikaverinsa sekä Bottaksen. Kisan alussa nähtiin kahdesti turva-auto, mitä seuranneissa uusintalähdöissä Räikkönen menetti sijoituksensa takaisin huonon suoravauhtinsa takia.

Molemmat suomalaiset jäivät kisan puolivälissä Force Indian Sergio Perezin ja Red Bullin Daniel Ricciardon taakse jumiin. Perez ja Ricciardo olivat pysähtyneet turva-autojen aikana, joten heidän renkaansa olivat huomattavasti suomalaisten renkaita kuluneempia.

Kisan viimeisellä neljänneksellä Bottas pääsi ensiksi Ricciardon ohi, jonka jälkeen hän suuntasi katseensa Perezin kolmanteen sijaan. Räikkösellä kesti useampi kierros päästä Ricciardon ohi, mutta hän lopulta siinä onnistui. Tällöin Bottas oli jäänyt Perezin taakse jumiin, kun Räikkönen kuroi eroa uhkaavasti kiinni.

Bottas iski toiseksi viimeisellä kierroksella, kun hän pääsi Perezin ohi radan toisella DRS-alueella. Räikkönen meni ohi saman oven kautta, minkä jälkeen hän suuntasi katseensa tiukasti Bottaksen kolmanteen sijaan. Viimeisen kierroksen viidennessä mutkassa kuitenkin rytisi.

Räikkönen hyökkäsi aggressiivisesti kohti Bottasta, joka ei nähnyt tai osannut odottaa maanmiehensä ohitusta, mikä päättyi kyyneliin. Räikkönen nilkutti rikkinäisen Ferrarinsa ruutulipulle viidentenä, kun taas hänen maanmiehensä kisa päättyi siihen. Tuomaristo määräsi kisan jälkeen Ferrarin suomalaisässälle 30 sekunnin aikarangaistuksen, joka pudotti hänet lopputuloksissa kahdeksanneksi.

Mielestäni suomalaisten kolari oli kisatilanne, jotka kuuluvat moottoriurheiluun. Ymmärrän, että aikarangaistus oli varmasti reilu päätös, sillä kolarin toinen osapuoli ei päässyt ruutulipulle. Onneksi lähtöruuturangaistuksilta seuraavaan kisaan vältyttiin.

Hamilton on sinettiä vaille kolminkertainen maailmanmestari

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi toisesta lähtöruudusta helppoon voittoon Sotshissa. Hamilton nousi voitollaan ohi idolinsa, Ayrton Sennan, mikä oli brittikuskille uran 42:s voitto.

Paalulta startannut Nico Rosberg joutui jo alussa keskeyttämään, kun hänen kaasun vaimennin hajosi. Rosberg putosi MM-pisteissä kolmanneksi, joten Hamiltonin etu tallikaveriinsa on jo 73 pistettä, kun neljä osakilpailua on enää ajamatta.

Toiseksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel nousi kakkossijansa myötä MM-sarjan toiseksi. Vettel on Hamiltonista 66 pisteen päässä. Räikkösen saaman rangaistuksen myötä myös Mercedeksen autonvalmistajien maailmanmestaruus ratkesi viime vuoden tapaan jo Sotshissa.

Perez palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten 2014 Bahrainin GP:n. Meksikolainen oli siis kolmas ennen Felipe Massaa, joka toi pientä lohtua Williamsille. Massa starttasi kilpailuun 15:tenä. Räikkösen aikarangaistuksesta hyötyivät kotiyleisön suosikki, Red Bullin Daniil Kvjat, Sauberin Felipe Nasr sekä Lotuksen Pastor Maldonado.

McLaren-Honda sai alustavissa tuloksissa molemmat autonsa pisteille, kun Jenson Button oli yhdeksäs ja Fernando Alonso kymmenes. Alonso sai tuomaristolta kisan jälkeen aikarangaistuksen, sillä hänen todettiin saaneen etua rataviivojen oikomisesta. Espanjalainen putosi lopputuloksissa 11:nneksi. Viimeisen pistesijan peri Toro Rosson Max Verstappen.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Teksasissa Austinin kaupungin lähettyvillä sijaitsevalla Circuit of the Americas –radalla.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 15/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedes palasi voittojen tielle Spassa

24.8.2015 F1-kisat

Lewis Hamiltonista tuli ensimmäinen Mercedes-kuljettaja sitten Juan Manuel Fangion, joka on voittanut Belgian GP:n Spassa.

Hamilton piti lähdössä kärkipaikkansa, eikä luopunut siitä kuin varikkokäyntien ajaksi. Huonon lähdön saanut Nico Rosberg nousi lopulta toiseksi, mutta hän ei missään vaiheessa tosissaan uhannut tallikaveriansa.

Hallitsevalle maailmanmestarille voitto oli uran 39:s ja samalla tämän kauden kuudes. Hamilton nousi samalla palkintosijoissa tasoihin idolinsa Ayrton Sennan kanssa. 28 pisteen MM-johto takaa sen, että vaikka Hamilton keskeyttäisi Monzassa, niin hän silti säilyttäisi MM-sarjan kärkipaikkansa.

Ferrarilla surkea juhlakisa

Ferrari juhli tänä viikonloppuna sen 900. F1-kisaansa. Valitettavasti viikonloppu päättyi pettymykseen. Kimi Räikkönen teki sen, mikä oli mahdollista 16:nnesta lähtöruudusta, ollen seitsemäs. Jos lähtö olisi ollut hieman parempi tai Ferrarissa olisi ollut parempi kisavauhti, niin viides sija olisi saattanut olla otettavissa.

Ferrarin viikonlopun pilasi täydellisesti se, kun Sebastian Vettelin oikea takarengas räjähti vain vajaat kaksi kierrosta ennen ruutulippua Kemmelin suoralla. Vettel oli kolmantena ennen rengasrikkoaan. Saksalaiskuski syytti kovin sanoin Pirelliä kilpailun jälkeen, mutta omasta mielestäni yhden stopin taktiikka taisi olla hieman liian kunnianhimoinen yritys tällä kertaa.

Nelinkertaista maailmanmestaria uhkaa myös rangaistus, sillä Vettel ei suorittanut kilpailun jälkeistä punnitusta. Jäädään odottamaan, että minkä rangaistuksen hän tästä sääntörikkomuksesta saa.

Williamsin varikkomiehistöltä käsittämätön moka

Valtteri Bottas lähti kolmannesta lähtöruudusta haastamaan Mercedes-kuljettajia voitosta, mutta toisin kävi. Bottas ei saanut aivan täydellistä starttia, mutta myös auton yllättävän huono kisavauhti ei myöskään auttanut asiaa.

Bottaksen vaikean kilpailun täydensi varikkomiehistön käsittämätön moka varikkopysähdyksen yhteydessä, kun suomalaiskuskille lyötiin kolmen pehmeän renkaan lisäksi vielä yksi kova. Bottakselle tuomittiin sekarengastuksesta varikon läpiajorangaistus. Williamsin on pakko päästä tämänkaltaisista virheistä eroon, jos he aikovat haastaa kärkitalleja tulevaisuudessa.

Suomalaiskuski oli maalissa lopulta yhdeksäs. Bottas laskeskeli kisan jälkeen, että viidenteen sijaan olisi voinut ilman rangaistusta olla mahdollisuuksia. Tallikaveri Felipe Massa oli maalissa kuudes.

Grosjean palasi podiumille

Lotuksen Romain Grosjean oli yksi kilpailun suurista onnistujista. Kolariherkkänä kuljettajana tunnettu Grosjean näytti sitä parempaa osaamistaan, kun hän teki upeita ohituksia. Ranskalaiskuski palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n. Lotus-tallikaveri Pastor Maldonado näytti taas omaa osaamistaan, kun hän oikaisi liian rajusti Eau Rougessa, mikä johti venezuelalaiskuskin keskeytykseen.

Daniil Kvjat nousi upean viimeisen stinttinsä ansiosta neljänneksi. Red Bull-kuski Kvjat teki hienoja ohituksia, kun hän hyödynsi vaihtoehtoisen taktiikkansa, jossa venäläiskuski käytti viimeisellä stintillään pehmeitä renkaita muiden kovia vastaan. Neljännestä lähtöruudusta startannut Sergio Perez sai unelmastartin, mutta hän ei pystynyt pitämään toista sijaansa loppuun asti, vaan Force India-kuski oli maalissa lopulta viides.

Toro Rosson Max Verstappen teki rohkeita ohituksia jälleen kerran, kun nuorukainen nousi kärkikymmenikön ulkopuolelta kahdeksanneksi. Sauberin Marcus Ericsson otti viimeisen pistesijan ollen kymmenes.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Monzassa ajettavalla Italian GP:llä.

Belgian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 11/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

 

Sebastian Vettelistä Unkarin GP:n yllätysvoittaja!

27.7.2015 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi yllättäen Unkarin GP:n voittoon sunnuntaina. Vettel juhli vasta ensimmäistä voittoaan Hungaroringin radalla. Voitto nosti nelinkertaisen maailmanmestarin kaikkien aikojen voittotilastossa Ayrton Sennan rinnalle.

Vettel ampaisi toisesta rivistä ulkokautta ohi eturivistä startanneiden Mercedes-kuljettajien avausmutkaan kiihdytettäessä. Ferrari-tallikaveri Kimi Räikkönen pääsi Vettelin imussa myös ohi Mercedesten. Sen jälkeen Ferrarit oikeastaan karkasivat muilta, kunnes synkkiä pilviä ilmeni taivaalle suomalaisten kannalta.

Suomalaisilla sysimusta ”kotikisa”

Räikkösen vauhti alkoi yhtäkkiä pudota, jonka jälkeen kuulimme suomalaiskuskin kertovan autossa olevasta oudosta äänestä tiimiradiossaan. Se oli MGU-K-systeemi, joka oli hajoamaisillaan. Tämä tarkoitti sitä, että suomalaisen Ferrarista uupui sähköenergian tuottamat 160 hevosvoimaa.

Auton uudelleenkäynnistys ei myöskään poistanut ongelmaa, joten Räikkönen joutui lopulta keskeyttämään. Tässä meni samalla myös loistava tilaisuus näpäyttää niitä, jotka ovat epäilleet suomalaiskuskin taitoja tällä kaudella. Unkarin GP jatkoi myös tätä suorastaan käsittämättömän epäonnista kauden avauspuoliskoa.

Williamsin Valtteri Bottas otti loistavan startin, kun hän nousi kahdeksannelta sijalta peräti neljänneksi. Ensimmäisen stintin lopulla Williamsin tekemät kompromissit säädöissä rupesivat näkymään, jolloin Red Bullin Daniel Ricciardo nousi suomalaisen edelle.

Force Indian Nico Hülkenbergin etusiipi putosi hänen autonsa alle avausmutkassa, mikä toi turva-auton radalle, kun kisaa oli ajamatta vielä vajaat 30 kierrosta. Bottaksella oli onnea, sillä Hülkenbergin auto oli lähellä törmätä suomalaiskuskiin avausmutkassa. Tähän se onni sitten päättyikin, kun turva-auton poistuttua, niin Toro Rosson Max Verstappen puhkaisi Bottaksen takarenkaan. Tämä tarkoitti loppua suomalaisen pistekamppailulle.

Williams-tallikaveri Felipe Massa oli vuorostaan koko kisan täysin kuutamolla, sillä hän ei saanut mitään irti autostaan. Massa oli maalissa 12:s, kun Bottas jäi 13:nneksi. Ilman suomalaisen kokemaa rengasrikkoa, niin hän olisi voinut olla hyvinkin palkintokorokkeella Unkarissa.

Williamsilla ei ollut aivan täydellinen kauden avauspuolisko, kun sekä Monacossa että Unkarissa jäätiin ilman MM-pisteitä. Kaikki loppukauden radat pitäisivät suosia Williamsia, joten toivottavasti he palavat takaisin kärkitaistoon mahdollisimman nopeasti.

Mercedeksen ”tunarikaksikolla” riitti ohjelmaa kisan aikana

Eturivistä startanneet Mercedes-kuljettajat Lewis Hamilton sekä Nico Rosberg eivät todellakaan ajaneet odotetulla tasolla Unkarissa. Kun Hamilton putosi paalulta neljänneksi, niin hän lähti ohittamaan tallikaveriaan paikassa, jossa ei ollut mahdollisuutta ohittaa. Tästä tuloksena lukkojarrutus ja hiekkaesteen ylitys.

10:nneksi pudonnut Hamilton oli noussut jo neljänneksi, sillä hän oli ollut huomattavasti tallikaveriaan nopeampi tähän mennessä. Kun kisa käynnistyi uudelleen turva-auton poistuttua, niin Hamilton sortui jarrutusvirheeseen avausmutkassa, jonka seurauksena hän rikkoi etusiipensä Ricciardon sivuponttoniin. Tuomaristo antoi tilanteesta oikeutetusti myös varikon läpiajorangaistuksen MM-sarjan kärkimiehelle, joka putosi hetkeksi pisteiden ulkopuolelle.

Tässä vaiheessa olisi luullut, että Rosberg tyytyy ottamaan hyvät MM-pisteet taistelussa tallikaveriaan vastaan, mutta hän vuorostaan sortui virhearvioon taistelussa Ricciardon kanssa. Rosberg leikkasi liian aikaisin aussin eteen, minkä seurauksena Ricciardon etusiipi rikkoi saksalaisen takarenkaan.

Molemmat Mercedekset nousivat kuitenkin MM-pisteille, sillä turva-auto ei odottanut sitä, että koko letka olisi saatu kasaan, joten kahdeksan kärkiautoa saivat jonkun 15-25 sekunnin etumatkan muihin nähden.

Lopulta Vettelin seuraksi palkintokorokkeelle nousivat Red Bullin Daniil Kvjat sekä Ricciardo. Kyseessä oli ensimmäinen kerta tällä uudella F1:sten turboaikakaudella, että Mercedes jäi kärkikolmikon ulkopuolelle.

Kvjat otti historian parhaan venäläiskuskin saavuttaman sijoituksen, vaikka hän sai aikarangaistuksen ohitettuaan Hamiltonin radan ulosajoaluetta hyödyntäen. Venäläisestä tuli myös historian toiseksi nuorin podiumille noussut F1-kuljettaja.

Vettel omisti voittonsa hiljattain menehtyneelle F1-kuski Jules Bianchille sekä hänen perheelleensä. Myös Kvjat sekä Ricciardo omistivat podiumsijoituksensa menehtyneelle F1-kilpaveljelleen.

McLarenille valoa tunnelin päähän

McLaren-Honda oli yksi Unkarin GP:n onnistujista, sillä he pystyivät hyödyntämään muiden tekemät virheet. Fernando Alonso otti kauden parhaan sijoituksensa ollen viides, kun Jenson Button sijoittui yhdeksänneksi. Alonso oli viimeksi kärkiviikossa viime syksynä ajetussa Singaporen GP:ssä, jolloin espanjalainen sijoittui vielä Ferrarin ratissa neljänneksi.

Alonson edelle ylsi F1-tulokas Verstappen, jolle neljäs sija oli toistaiseksi uran paras. Lotuksen Pastor Maldonado keräsi kisan aikana kolme eri rangaistusta, joiden ansiosta hänen koko kauden rangaistuspisteensä nousivat kuuteen, joten hän on yhdessä tallikaverinsa Romain Grosjeanin kanssa kerännyt puolet sallituista rangaistuspisteistä.

Rangaistupisteitä jaettiin Unkarissa Maldonadon lisäksi myös Grosjeanille, Hamiltonille, Verstappenille ja Kvjatille.

F1-sirkus siirtyy viettämään nyt ansaittua neljän viikon kesälomaa. Kauden toinen puolisko käynnistyy tuttuun tyyliin Belgian Spasta 21. – 23. elokuuta.

Unkarin GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tilanne

Lewis Hamilton jälleen paalulle Unkarissa

26.7.2015 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan dominoivalla esityksellä Unkarin GP:n aika-ajoissa. Paalu oli Hamiltonille jo kauden yhdeksäs sekä F1-uran viides Hungaroringin radalla.

Hamilton on ollut suorastaan vakuuttava läpi viikonlopun, sillä hallitseva maailmanmestari on ollut jokaisen harjoitussession sekä aika-ajo-osion nopein Hungaroringillä. Jos Hamilton pystyy pitämään kärkipaikkansa startissa, niin mielestäni ainoastaan tekninen vika voi estää brittikuskin voiton.

Tämän takia Mercedes-tallikaveri Nico Rosbergin on panostettava kaikki starttiin, jotta hän pystyisi ainakin tekemään tallikaverinsa kilpailusta vaikeamman. Vaikka Rosberg pääsisikin kärkeen, niin sekään ei välttämättä riitä, sillä Rosberg on ollut viikonlopun aikana todella tyytymätön autonsa käyttäytymiseen.

Suomalaiset taistelevat kärkiviisikon sijoituksista

Ferrarin Kimi Räikkösen viimeinen harjoitus ei mennyt nappiin, sillä suomalaiskuskin moottorissa havaittiin vesivuoto. Räikkönen ajoi kuitenkin suhteellisen ok:n aika-ajon, jossa oltiin viides. Edelle ehtivät Mercedes-kaksikon lisäksi myös tallikaveri Sebastian Vettel sekä Red Bullin Daniel Ricciardo.

Startin on onnistuttava, sillä matka ensimmäiseen mutkaan on suhteellisen pitkä Hungaroringin radalla. Jos Räikkönen haluaa ajamalla taistella palkintosijasta, niin suomalaiskuskin olisi lähdössä päästävä ohi ainakin Ricciardosta ja mielellään myös Vettelistä. Räikkösellä on peräti seitsemän palkintosijaa Unkarista, joten Hungaroringin rata on sopinut hyvin suomalaiselle historian saatossa.

Räikkönen on myös sijoittunut joka kerta toiseksi, kun Hamilton on voittanut. Tämä skenaario on tapahtunut peräti neljästi (2007, 2009, 2012 ja 2013).

Williamsin Valtteri Bottas varmisti sen, että suomalaiset valloittivat lähtöruudukon kolmannen rivin olemalla kuudes. Williams-tallikaveri Felipe Massa starttaa suomalaisen takaa eli kahdeksantena.

Jos Williams onnistuu lähdössä Silverstonen tavoin, niin voi olla erittäin ahdasta avausmutkaan tultaessa. Ainoa huolenaihe brittitallille on se, että kuinka paljon tuo radan likainen puoli vaikuttaa lähtökiihdytykseen. Itse en huomannut suurempaa eroa lähtöpaikkojen välillä, kun seurasin Unkarin viikonlopun oheisluokkia.

Uskoisin, että Bottakselle ja Williamsille maksimisijat olisivat viides ja kuudes tänä viikonloppuna.

Hiljainen hetki ennen starttia

Ennen Unkarin GP:n starttia pidetään minuutin hiljainen hetki Jules Bianchin muistoa kunnioittaen. Bianchi menehtyi viime viikolla saatuaan viime lokakuisessa Japanin GP:ssä vakavia päävammoja.

Vasta 25-vuotiaasta ranskalaisesta tuli ensimmäinen F1-sarjassa menehtynyt kuljettaja sitten kevään 1994, jolloin synkkänä Imolan kisaviikonloppuna Ayrton Senna sekä Roland Ratzenberger menettivät henkensä.

Hiljainen hetki pidetään ennen starttia n. 14.45 Suomen aikaa. Unkarin GP käynnistyy klo. 15.

Unkarin GP:n lähtöjärjestys

Hamiltonin paalukierros (linkki sivun alaosassa)

Nico Rosbergista tuli kolminkertainen Monacon GP:n voittaja

25.5.2015 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg hyödynsi parhaiten turva-autotilanteen ja ajoi jälleen kerran Monacon GP:n voittoon. Rosbergille voitto ruhtinaskunnan kaduilla oli jo kolmas peräkkäin.

Lewis Hamilton oli matkalla paalupaikalta ylivoimaiseen voittoon, kunnes hienoja ohituksia tehnyt Max Verstappen osui radan avausmutkassa Romain Grosjeanin perään, minkä seurauksena turva-auto kutsuttiin radalle. Toro Rossolla ajanut Verstappen joutui keskeyttämään, kun taas Lotus-kuski Grosjean selviytyi ruutulipulle asti.

Hamilton oli ainoa kärkiviisikosta, joka tuli varikolle vaihtamaan superpehmeät renkaat alleen. Kun Hamilton palasi radalle, niin hän palasikin vasta kolmantena. Sitten kun kilpailua taas jatkettiin, niin alkoi Hamiltonin raivoisa takaa-ajo, mutta ohittaminen oli mahdotonta, vaikka Hamiltonilla oli suuri rengasetu puolellansa. Näin ollen maaliin tultiin järjestyksessä: Rosberg, Sebastian Vettel ja Hamilton.

Kilpailun jälkeen Hamilton osoitti mieltänsä, mutta selvästi pettynyt britti ei lähtenyt haukkumaan talliansa. Vettel maksimoi jälleen tuloksensa ollen erittäin iloinen toisesta sijastaan. Rosberg nousi kolmannella peräkkäisellä voitollaan ruhtinaskunnassa sellaisten legendojen kuin Graham Hill, Alain Prost ja Ayrton Senna rinnalle.

Kimi Räikkönen koki vääryyttä

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli vaikea kisa ruhtinaskunnan kaduilla. Kuudennesta ruudusta startannut Räikkönen ei pystynyt parantamaan sijoitustaan lähdössä, mutta nousi ohi Red Bullin Daniel Ricciardon ensimmäisten pysähdysten yhteydessä. Sitten Sauberin Marcus Ericsson ei huomioinut sinisiä lippuja, mikä sai suomalaisen kiihtymään tiimiradiossa.

Kun turva-auto tuli radalle, niin Räikkönen olisi pitänyt ottaa sisään kuten lähes kaikki hänen perässään olleet tekivät. Räikkönen jäi radalle huonosti lämpenevillä renkailla, jolloin Mirabeaun jarrutuksessa Ricciardo työnsi suomalaisen lähestulkoon seinään. Red Bullin Daniil Kvjat otti uransa parhaan sijoituksen olemalla neljäs ennen tallikaveri Ricciardoa ja Räikköstä.

Tuomaritoiminta tänä viikonloppuna oli yhtä outoa kuin hetki sitten päättyneissä jääkiekon MM-kisoissa, sillä tilanteesta ei tuomittu rangaistusta. Kyseessä oli täysin käsittämätön tuomio, sillä Ricciardo ei siitä välistä olisi IKINÄ ilman kontaktia päässyt ohi. Ricciardo pääsi rinnalle vain ja ainoastaan ajamalla sellaisella vauhdilla mutkaan, että ilman Ferraria, niin hän olisi ajautunut päin seinää.

Williamsin taktiikka ei toiminut laisinkaan, sillä takajoukoista lähteneet Valtteri Bottas ja Felipe Massa jäivät 14:nneksi ja 15:nneksi. Tälläisiin viikonloppuihin ei ole Williamsilla varaa, jos he aikovat haastaa Ferrarin taistelussa toisesta sijasta valmistajien sarjassa.

McLaren-Honda avasi pistetilinsä

Jenson Button toi McLaren-Hondalle vihdoinkin kauan kaivatut avauspisteet Monacossa. Button oli maalissa kahdeksas, kun kertaalleen Force Indian Nico Hülkenbergin kanssa kolaroinut tallikaveri Fernando Alonso joutui keskeyttämään pistesijalta vaihdelaatikon hajottua. McLarenin alkukausi jää tallin historiaan sen surkeimpana.

Force Indian Sergio Perez ja Sauberin Felipe Nasr palasivat MM-pisteille. Perez oli seitsemäs oltuaan viimeksi pisteillä Bahrainissa, kun taas Nasr oli yhdeksäs oltuaan viimeksi pisteillä Kiinassa. Carlos Sainz otti Toro Rossolle viimeisen pistesijan. Sainz starttasi kilpailuun varikolta, sillä hän jätti aika-ajoissa ajamatta FIA:n pakolliseen punnitukseen.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kanadassa.

Monacon GP:n tulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Nico Rosberg jahtaa kolmatta peräkkäistä voittoaan Monacossa

20.5.2015 F1-ennakot

Formula ykkösten MM-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna, kun vuorossa on legendaarinen Monacon GP.

Nico Rosberg aloitti takaa-ajonsa MM-pisteissä viime osakilpailussa Espanjassa, kun Rosberg päihitti ensimmäistä kertaa tällä kaudella tallikaverinsa. Kun tällä kaudella jää Saksan GP ajamatta, niin Monacossa asuvalle Rosbergille, sunnuntaina on vuorossa tämän kauden ainoa kotikisa.

Rosberg on ollutkin Monacossa viime vuosina loistava, sillä hän on juhlinut kahtena viime vuonna voittoa ruhtinaskunnan kaduilla. Jos Rosberg voittaa sunnuntaina, niin hän nousee ehdottomasti kautta aikojen suurimpien Monacon GP:n voittajien joukkoon. Ainoastaan kolme kuljettajaa ovat pystyneet voittamaan ahtailla, ruhtinaskunnan kaduilla kolme kertaa peräkkäin tai useammin. Edesmennyt Graham Hill teki sen BRM:lla vuosina 1963-65, Alain Prost McLarenilla 1984-1986 ja edesmennyt Ayrton Senna myös McLarenilla peräti viidesti peräkkäin 1989-1993.

Hamiltonille pitkä jatkosopimus Mercedeksen kanssa

Keskiviikkona saatiin lopultakin vahvistus sille, että Lewis Hamilton on solminut kolmivuotisen jatkosopimuksen Mercedeksen kanssa. Mercedes on nyt valinnut kuljettajansa tuleville vuosille, joten kaikkien huomio voi nyt viimeistään olla ratatapahtumissa.

Hamilton on kahtena edellisenä kautena hävinnyt todella niukasti Rosbergille aika-ajoissa, mikä Monacon kaltaisella radalla voi maksaa hyvinkin voiton. Tällä kaudella Hamilton varmasti tekee kaikkensa ollakseen paalupaikalla, jotta hän pystyisi uusimaan toistaiseksi ainoan voittonsa ruhtinaskunnassa vuodelta 2008.

Suomalaiset ajavat tallikavereitaan vastaan

Normaaleissa olosuhteissa tai ilman Mercedes-tallin ongelmia, niin muut eivät aja Monacon GP:n voitosta. Kimi Räikköselle sekä Valtteri Bottakselle pahimmat uhkaajat tulevat tallin sisältä. Räikköselle ruhtinaskunnan kadut ovat aina sopineet hyvin, josta osoituksena muun muassa erittäin hitaan ja epäsopivan Ferrarin hinaaminen kolmanneksi viime kaudella ennen kuin Max Chilton puhkaisi suomalaisen takarenkaan turva-auton perässä ajettaessa. Räikkösen on vaan pystyttävä lyömään aika-ajoissa ja lähtökiihdytyksessä tallikaveri Sebastian Vettel, mikäli vuoden 2007 maailmanmestari mielii seistä palkintokorokkeella sunnuntaina.

Bottaksen iskukyvystä on vielä mahdotonta sanoa mitään, sillä debyyttikaudellaan hänen autonsa ei ollut kilpailukykyinen ja viimevuotinen kisa päättyi konerikkoon. Williamsin suomalaiskuski on kuitenkin ottamassa jälleen pientä niskalenkkiä tallikaveristaan, joten Felipe Massan täytyy löytää lisää vauhtia, mikäli hän aikoo haastaa suomalaisen tallikaverinsa ruhtinaskunnan kaduilla.

Virheisiin ei ole varaa

Virheettömyys on yksi iso osa täydellistä viikonloppua Monacossa, sillä ruhtinaskunnan kapeilla kaduilla ei ole varaa pieneenkään virheeseen. Jos ajat seinään aika-ajon avausosiossa, niin vaikea kisa on luvassa. Yksikin pieni virhe voi pilata koko viikonloppusi tällä radalla.

Usein myös sade on heittänyt oman suolansa viikonloppuun kuten viimeksi vuoden 2013 aika-ajoissa, mutta kunnon sadekelikisa on nähty viimeksi vuonna 2008. Toivottavasti kaatosateet pysyvät poissa, sillä näillä nykypäivän F1-autoilla on erittäin vaikeata ajaa sellaisissa olosuhteissa.

Nico Rosbergin paalukierros (2014)

Monacon GP:n aiemmat voittajat:
2014: Nico Rosberg Mercedes
2013: Nico Rosberg Mercedes
2012: Mark Webber Red Bull-Renault
2011: Sebastian Vettel Red Bull-Renault
2010: Mark Webber Red Bull-Renault
2009: Jenson Button Brawn-Mercedes
2008: Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2007: Fernando Alonso McLaren-Mercedes
2006: Fernando Alonso Renault
2005: Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes

Muut suomalaisvoittajat:
1998: Mika Häkkinen McLaren-Mercedes
1983: Keke Rosberg Williams-Ford

Koko lista voittajista

Sebastian Vettel palasi voittokantaan Malesiassa

30.3.2015 F1-kisat

Sebastian Vettel onnistui toisessa kisassaan Ferrari-kuljettajana kukistamaan mestarisella ajollaan Mercedes-kaksikon sunnuntaisessa Malesian GP:ssä. Voitto oli saksalaiselle jo uran 40:s, mikä nostaa hänet enää voiton päähän Ayrton Sennasta.

Vettel piti lähtökiihdytyksessä toisen paikkansa, mutta tilanne muuttui, kun Sauberin Marcus Ericsson pyörähti neljännellä kierroksella, mikä toi turva-auton radalle. Molemmat Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Nico Rosberg kävivät vaihtamassa kovemmat renkaat alleen, mikä oli mielestäni väärä valinta, sillä Mercedes-kaksikko menetti sellaiset kymmenen sekuntia taistelussa pehmeillä renkailla ajaneita vastaan.

Vettel käytti tämän tilanteen hyödyksi täydellisesti, kun hän kontrolloi suorastaan mestarillisella ajollaan tilannetta aina ruutulipulle asti. Näin ollen saksalainen palasi vaikean viime kauden jälkeen voittajaksi ensimmäistä kertaa sitten marraskuussa 2013 ajetun Brasilian GP:n. Ferrari palasi voittajaksi 34 kisan tauon jälkeen, sillä edellisen kerran italialaistalli pääsi juhlimaan ykköstilaa toukokuussa 2013 ajetussa Espanjan GP:ssä. Gerhard Berger oli edellinen turbovoittaja Ferrarin ratissa, kun itävaltalainen juhli voittoa Monzassa kaudella 1988.

Mercedes otti palkintokorokkeen loput paikat, kun Hamilton oli toinen ja Rosberg kolmas. MM-pisteissä Hamilton johtaa enää kolmen pisteen erolla ennen Vetteliä. Rosberg on tallikaveriaan 10 pistettä perässä kahden kisan jälkeen.

Molemmat suomalaiset kärkiviisikossa

Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen starttit sujuivat yskähdellen, kun molemmat suomalaiset menettivät useita sijoja avausmutkissa. Räikkönen sai osuman Lotuksen Pastor Maldonadolta jo lähtösuoralla. Bottas taas ajautui avausmutkassa päin Maldonadoa, joka kärsi tilanteessa rengasrikon. Rengasrikot eivät päättyneet tähän, sillä Sauberin Felipe Nasr rikkoi etusiivellään Räikkösen vasemman takarenkaan lähdettäessä toiselle kierrokselle.

Räikkösellä oli onni tällä kertaa puolellaan, sillä Ericssonin ulosajo toi turva-auton radalle. Näin ollen Räikkönen sai eroa kärkeen kiinni, vaikka Nasr piti huolen, että suomalainen sai lähteä raivoisaan takaa-ajoon suoran mitan takamatkalta muihin. Varikkopysähdykset ja taktiikka toimivat kerrankin kilpailussa, joten Räikkönen onnistui lopulta maksimoimaan päivänsä neljännellä sijallaan.

Bottas onnistui kasaamaan itsensä erittäin vaikean avauskierroksen jälkeen, mikä näkyi maltillisena nousuna kohti kärkeä. Suomalaisen suurin ilonaihe tapahtui aivan kisan lopussa, kun hän ohitti tallikaveri Felipe Massan, joka lähestulkoon yritti ajaa tallikaverinsa ulos radalta. Maltti vei lopulta voiton, kun Bottas ohitti ulkokautta Massan pitkässä vasurissa radan toisella sektorilla.

Bottakselta jäi kauden avauskisa väliin selkävamman takia, joten viides sija ja tallikaverin voittaminen olivat loistava avaus tälle kaudelle. Räikkönen on MM-pisteissä viidentenä ja Bottas jaetulla kuudennella sijalla kahden kisan jälkeen.

Verstappenista nuorin pistemies

Toro Rosson Max Verstappenista tuli seitsemännellä sijallaan historian nuorin pistemies Formula ykkösissä. Verstappen teki debyyttinsä kaksi viikkoa sitten Australiassa F1-historian nuorimpana kuljettajana. Tallikaveri Carlos Sainzista tuli kahdeksannen sijan myötä vasta viides kuljettaja viimeisestä kymmenestä debytantista, joka on saavuttanut MM-pisteitä kahdesta ensimmäisestä F1-kisastaan. Toro Rosso löi myös molemmat Red Bullit ensimmäistä kertaa sitten kauden 2009 Australian GP:n.

McLarenilla oli taas synkkä päivä, kun molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään. Fernando Alonson kisa päättyi tekniseen vikaan, kun taas Jenson Button menetti autostaan tehoja saavuttaessaan edessä ajavia. McLaren-Hondalla on vielä paljon töitä edessä ennen kuin he pystyvät taistelemaan tosissaan MM-pisteistä.

Marussialle toivoa toi Roberto Merhi, joka toi auton maaliin 15:ntenä kolme kierrosta kärkeä perässä. Tallikaveri Will Stevens ei päässyt osallistumaan kisaan, sillä talli ei pystynyt korjaamaan polttoainejärjestelmässä lauantaina ilmennyttä ongelmaa.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Kiinan Shanghaissa.

Malesian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 2/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-pisteet