Selaat arkistoa kohteelle Sauber.

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1 2017 alkukausi osa 1

15.8.2017 Näkökulma

F1-sarja viettää tällä hetkellä ansaittua kesälomaa, joten on hyvä aika tarkastella kauden avauspuoliskoa. Avausosassa käydään läpi kärkikymmenikön jälkimmäisellä puoliskolla majailevat tallit.

10. Sauber F1 Team

25-vuotisjuhliaan viettävälle Sauber-tallille alkukausi on ollut jälleen kerran haastava. Sveitsiläistallin uudeksi kuljettajaksi pestattu Pascal Wehrlein joutui jättämään kauden kaksi ensimmäistä kilpailua väliin Race of Champions -kisassa saadun niskavamman vuoksi. Saksalaisen tilalle nostettu Antonio Giovinazzi ajoi hienosti Australian avauksessa 12:nneksi. Italialaiselle koitti kuitenkin karu arki seuraavana kisaviikonloppuna, kun Giovinazzi ajoi sekä aika-ajoissa että kisassa ulos – ja vieläpä lähes täsmälleen samassa paikassa!

Wehrlein palasi radoille Bahrainissa, jossa hän löi heti aika-ajoissa tallikaverinsa Marcus Ericssonin. 22-vuotias saksalainen löi ruotsalaisen tallikaverinsa myös kisassa, sillä Wehrlein oli ruutulipulla 11:s. Avauspisteet hän saavutti Espanjan GP:n kahdeksannella sijallaan, kun Wehrlein ajoi muista poiketen yhden pysähdyksen taktiikalla. Kyseessä oli saksalaisen ensimmäiset pisteet sitten Manorilla saavutetun 10. sijan edellisenä vuonna Itävallassa. Pistetili karttui vielä Azerbaidjanin GP:ssä, kun Wehrlein löi Ericssonin taistelussa viimeisestä pistesijasta.

Sauberin kannalta hyvä juttu on se, että heillä on jo enemmän pisteitä kuin viime kaudella (5 vs. 2). Huono juttu on se, että heillä on hitain auto tällä hetkellä, eikä autoon ole odotettavissa isoja päivityksiä enää tämän kauden aikana. Sauberin täytyy loppukauden aikana käyttää kaikki mahdolliset pistesaumansa hyödykseen, mikäli he aikovat parantaa viimevuotista sijoitustaan.

Lähitulevaisuus

Tällä hetkellä Sauberin lähitulevaisuus näyttäisi olevan turvattuna. Kun moottorisopimus Hondan kanssa raukesi, niin tallipäällikkö Monisha Kaltenborn jätti tiimin. Kaltenbornin tilalle palkattu Frederic Vasseur on pätevä korvaaja, sillä hän omistaa useita pienemmissä formulaluokissa kilpailevia talleja.

Sauber teki juuri ennen kesätaukoa jatkosopimuksen Ferrarin kanssa. Poikkeuksena on vaan se, että Ferrari toimittaa ensi kaudesta lähtien sen hetkiset voimanlähteensä myös Sauberille. Aiemmin Sauber on joutunut ajamaan Ferraria vuotta vanhemmilla moottoreilla.

Ferrari-diili aiheuttaa kuitenkin ongelman, sillä Sauberilla ei ole riittävästi tilaa mahdollisille kuljettajille. Ericsson ei ole näillä näkymin lähdössä ainakaan mihinkään, sillä osa Sauberin taloudellisista tukijoista kuuluvat myös ruotsalaiskuskin taustajoukkoihin. Toiselle kuskipaikalle ovat ehdolla Wehrlein, Giovinazzi ja Charles Leclerc. Wehrlein voisi löytää Mercedes-kytköksen avulla tallipaikan Williamsilta, jos Lance Stroll lähtisi Force Indialle.

Jos Ferrari painostaa ottamaan akatemiakuskeistaan joko Giovinazzin tai Leclercin, niin valitsisin ehdottomasti monacolaisen Leclercin. Vaikka Giovinazzi on kuskeista vanhempi, niin Leclerc on mielestäni kuljettajana varmempi. Giovinazzi oli viime vuonna GP2-sarjan toinen, mutta tuolloin sarjan kärkikuskit ajoivat huomattavasti epätasaisemmin kuin Leclerc tällä kaudella. LecLercin dominanssi tämänvuotisessa F2-sarjassa on muistuttanut Stoffel Vandoornea GP2-sarjassa kaudella 2015.

Luulen, että Wehrlein saa siis etsiä itselleen uuden ajopaikan ensi kaudeksi. Wehrleinin ajopaikan ottaa mielestäni Ferrari-lupaus Leclerc, sillä hän on nopeampi sekä kypsempi kuljettajana kuin Giovinazzi.

9. McLaren-Honda

Talvitesteistä asti oli jo nähtävissä, että McLaren-Honda ei vielä tälläkään kaudella taistele palkintosijoista. Kaudesta on vielä toinen puolisko ajamatta, mutta kausi on varmasti tuntunut jo pitkältä Fernando Alonsolle ja Stoffel Vandoornelle.

Vielä ei ole edes varmuutta, että toimittaako Honda McLarenille voimanlähteet myös ensi kaudella, mutta aika on jo vähissä, mikäli McLaren suunnittelisi moottorikumppanin vaihtamista. McLaren on kuitenkin osoittanut viimeistään tällä kaudella, että auton rungossa ei ole isoja heikkouksia. Jos he saisivat kilpailukykyisen moottorin, niin palkintosijat eivät olisi hirveän kaukana.

Alonsolle kauden kohokohta oli varmasti tuo Indianapolisin 500 mailin kisaan osallistuminen, mikä harmittavasti päättyi moottoririkkoon. Huhut ovat viemässä kaksinkertaista maailmanmestaria takaisin Indycar-sarjaan jo tämän kauden puolella. Alonson huippusuoritukset kuninkuusluokasta löytyvät Unkarin kuudennesta ja Azerbaidjanin yhdeksännestä sijasta.

GP2-mestari ja F1-tulokas Vandoornella on takanaan vaikea alkukausi. Kuten useat sisäpiiriläiset ovat kertoneet, niin tämä on yksi vaikeimmista kausista aloittaa F1-sarjassa. 25-vuotias belgialainen on parantanut varsinkin viimeisissä neljässä kisassa, sillä hän on niissä kaikissa ajanut 12 parhaimman joukossa ruutulipulle. Parhaimpana saavutuksenaan Unkarin 10. sija ja pistetilin avaus.

Lähitulevaisuus

Vandoornella on monivuotinen sopimus brittitallin kanssa, joten hän ajaa varmasti McLarenilla myös ensi kaudella. Kysymys kuuluukin, että mitä tekee Alonso? Mercedes olisi mielestäni hullu, jos se vaihtaisi loistavasti ajaneen Valtteri Bottaksen kuljettajaan, joka on viimeksi voittanut maailmanmestaruuden yli 10 vuotta sitten.

En usko kaksinkertaisen maailmanmestarin siirtyvän myöskään Indycar-sarjaan puhtaasti rahallisista syistä. Honda tarjoaa varmasti yli 30 miljoonaa euroa, mitä hän ei todellakaan saa Yhdysvaltain suurimmasta formulasarjasta. Uskon, että joko Alonso jatkaa McLarenilla tai sitten hän lopettaa uransa.

8. Renault Sport F1 Team

Ranskalaisjätti Renault osti kauden 2015 päätteeksi Lotus-tallin itselleen. Varsinkin viime vuosi oli siirtymävaihe ranskalaistallille. Tällä kaudella Nico Hülkenberg on väläytellyt viidellä pistesijallaan, joista parhaimpina Espanjan ja Britannian kuudennet sijat. Hülkenberg harmittelee varmasti Bakun katuradalla ajettua osakilpailua, sillä hän olisi voinut ottaa siellä uransa ensimmäisen voiton tai palkintosijan ilman omaa ajovirheestä seurannut ulosajoaan.

Jolyon Palmer jäi varsinkin alkukaudesta pahasti saksalaisen tallikaverinsa varjoon, mutta viimeisten kisojen aikana hän on hieman kuronut eroa kiinni. Silti Hülkenberg on edelleen ainoa Renault-kuljettajista, joka on saavuttanut MM-pisteitä.

Lähitulevaisuus

Renault voi ehkä haastaa Haasin taistelussa seitsemännestä sijasta, mutta se vaatii pisteitä molemmilta ranskalaistallin kuljettajilta. Hülkenberg ajaa varmasti myös ensi kaudella ranskalaistiimissä. Palmerin tulevaisuus on vuorostaan erittäin epävarma, sillä Renault on tuomassa rallionnettomuudessa vakavasti loukkaantunutta Robert Kubicaa takaisin kuninkuusluokkaan.

Kubica ajoi vakuuttavat testit Unkarissa tämänvuotisella autolla kaksi viikkoa sitten. Luulen, että puolalainen tarvitsee vielä muutaman testin lisää, jotta voidaan olla täysin varmoja puolalaisen suorituskyvystä. Uskon, että Palmer saa pitää paikkansa ainakin nämä kaksi viimeistä Euroopassa ajettavaa kisaa, joiden jälkeen tilannetta katsotaan uudemman kerran riippuen brittikuskin suorituskyvystä.

7. Haas F1 Team

Toista kauttaan kuninkuusluokassa ajava yhdysvaltalaistiimi Haas on onnistunut ällistyttävän hyvin haastamaan muita vakiintuneita talleja. Haas on jo nyt kerännyt viimevuotisen pistemääränsä, vaikka tällä kaudella he eivät ole vielä yltäneet viiden joukkoon. Yhdysvaltalaistiimi on kerännyt pisteitä seitsemästä kisasta, kun viime vuonna pisteitä tuli neljästä kisasta alkukaudella.

Romain Grosjean ja Kevin Magnussen ovat myös paljon tasaisempia pari kuin Grosjean-Esteban Gutierrez, sillä Grosjean on 13:s ja Magnussen 14:s pisteissä. Viime kaudella Gutierrez ei kerännyt pistettäkään. Haas on tietysti myös hyötynyt siitä työstä, mitä Ferrari on viimeisen vuoden aikana tehnyt moottoripuolella.

Lähitulevaisuus

Haas jatkaa samalla kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella, mikä on loistava asia yhdysvaltalaistiimille. Loppukausi näyttää, että riittävätkö Haasin resurssit kehittämään autoansa kauden loppuun asti, sillä viime kaudella he saavuttivat vain yhden pistesijan kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Luulen, että pisteitä voi tulla vielä useammasta kisasta loppukauden aikana. Veikkaisin jopa Grosjeanin yltävän kärkiviisikkoon jossain loppukauden kisassa.

Yhteistyö Ferrarin kanssa jatkuu myös ensi kaudella, joten he saavat nauttia siitä kovasta työstä, mitä Ferrari on onnistunut tekemään moottoripuolella myös tulevaisuudessa. Vaikka uusin moottoripäivitys on edelleen vain Ferrarilla, niin yhdysvaltalaistiimi on rakentanut hyvän rungon moottorin ympärille.

6. Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso aloitti kauden samalla kuljettajakaksikolla, jolla he päättivät viime kauden. Carlos Sainz on kerännyt pisteitä jokaisesta kisasta, jossa hän on ruutulipun nähnyt. Vuorostaan Daniil Kvjat aloitti kauden Australian yhdeksännellä sijalla, mutta pisteitä on kertynyt sen jälkeen vain Espanjasta. Kvjat lähti kesätauolle kuuden kilpailun pisteettömässä putkessa, mikä ei ole hyvä asia hänen tulevaisuutensa kannalta.

Kvjatin ja Sainzin välit tulehtuivat, kun Sainz ei suostunut antamaan vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa, sillä molemmat olivat sopineet auttavansa toisia vuorotellen kauden aikana. Kaiken huippuna oli Britannian GP, jossa Kvjat ajautui kaksinkamppailun seurauksena suoraan tallikaverinsa kylkeen, mikä päätti molempien kisat.

Lähitulevaisuus

En usko, että se on Toro Rosson etujen mukaista jatkaa kyseisellä kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella. Luulenpa, että Sainz voi hyvinkin olla Alonson korvaaja McLarenilla, mikäli Honda ei saa kaksinkertaista maailmanmestaria vakuuttuneeksi brittitallin suorituskyvystä.

Myös huhut Hondan mahdollisesta siirtymisestä Toro Rosson moottorikumppaniksi saattaisivat myös avata ovia uusille kuljettajille, jos tallin omistajatahoissa tapahtuisi samalla myös muutoksia. Tulevaisuus näyttää, että mitä tapahtuu moottoririntamalla.

Ensiksi Toro Rosson täytyy saada kuljettajat keinolla millä hyvänsä ajamaan järkevästi radalla, sillä kolareita tallikaverien välillä ei saisi tapahtua, mutta niitä on varsinkin tällä kaudella nähty yllättävän runsaasti viikonlopusta toiseen.

Jälkimmäinen osa tämän kauden alkupuoliskosta julkaistaan ensi viikon alussa.

F1 – Väliarviointi 2016 – osa 1

25.8.2016 Näkökulma

F1-kaudessa on päästy jo yli puolen välin, joten on aika väliarvioinnille. Tänään ovat vuorossa autonvalmistajien MM-sarjassa sijoilla 6-11 olevat tallit kuljettajineen. Perjantaina on luvassa kärkiviisikko.

Sauber F1 Team

Marcus Ericsson #9

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6

Arvio: Vaikea alkukausi Marcus Ericssonille sekä Sauber-tiimille, sillä molempien tulevaisuudet ovat olleet vaakalaudalla. Sauber on saanut Unkarin GP:stä lähtien rahallista tukea Ericssonin taustajoukoilta, joten ruotsalaisen tulevaisuus taitaa olla turvattu ainakin toistaiseksi.

Ericsson on pystynyt lyömään Nasrin kisoissa, joten tämän takia arvosana on hieman tallikaveriaan parempi.

Loppukausi: Sauber saa päivityspaketin heti Belgian osakilpailuun, joten nämä toisen puoliskon avauskisat ovat niitä hyviä mahdollisuuksia avata pistetili. Piakkoin Sauberkin siirtää kaikki voimavaransa ensi vuoden autoon.

 

Felipe Nasr #12

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: Felipe Nasr oli viime kaudella selvästi tallikaveriaan nopeampi ja tasaisempi, mutta tälle kaudelle osat ovat vaihtuneet. Täten Nasrin tulevaisuus kuninkuusluokassa on vaakalaudalla, ellei toisella puoliskolla nähdä parempia tuloksia.

Loppukausi: Nasrin tiedetään jo neuvotelleen muun muassa Renaultin kanssa, joten hän tarvitsee loppukaudesta hyviä suorituksia radalla, mikäli hän mielii päästä Sauberilta muualle. Pitäisin Singaporea Nasrille parhaimpana mahdollisuutena avata pistetili, sillä kyseinen katurata on sopinut hyvin hänelle jo GP2:ssa.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Perinteikäs sveitsiläistiimi on ajautunut pahoihin talousongelmiin, vaikka pientä helpotusta he ovatkin ahdinkoonsa viime aikoina saaneet. Sauber-tallilla pitäisi olla tässä vaiheessa kautta edes muutama piste, joten kausi on mennyt tähän asti suorastaan surkeasti.

Loppukausi: Suuri vaara on siihen, että tämä on Sauberin toinen pisteetön kausi kolmen vuoden sisällä, mikä ei lupaa hyvää tallin tulevaisuudelle.

 

Manor Racing

Rio Haryanto #88

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 5

Arvio: Rio Haryantosta tuli Australian avauksessa ensimmäinen indonesialainen F1-kuljettaja. Haryanton taival kuninkuusluokassa taisin kuitenkin kestää vain sen 11 kisaa. Indonesialainen on vain muutamissa aika-ajoissa pystynyt lyömään tallikaverinsa.

Paljon ajovirheitä sekä hidas kisavauhti eivät ole haluttuja ominaisuuksia F1-kuljettajalta, joten ei jatkoon.

Loppukausi: Mercedeksen kuljettajaohjelmaan kuuluva sekä Renaultin varakuskina toimia Esteban Ocon korvaa Haryanton loppukauden aikana. Toivottavasti Ocon pystyy paremmin haastamaan tallikaveri Pascal Wehrleinin.

 

Pascal Wehrlein #94

Pistemäärä: 1 p

Arvosana: 8

Arvio: Pascal Wehrleinista tuli ensimmäinen kuljettaja sitten edesmenneen Jules Bianchin, joka on saavuttanut Manorilla pisteitä. Wehrlein oli kymmenes Itävallan GP:ssä. Saksalaiskuski päihitti tallikaverinsa jokaisessa 11 kisassa, joten loistavaa suorittamista myös sillä saralla.

Loppukausi: 21-vuotias Wehrlein on varmasti monien tallipäälliköiden papereissa, kun ensi kauden tallipaikkoja aletaan jakamaan. Kun Mercedeksellä ovat molemmat ajopaikat kiinni, niin Force India saattaisi olla yksi vaihtoehto. Näyttää siltä, että hän on valmis kantamaan saksalaisten kunniaa, kun Nico Rosberg ja Sebastian Vettel lopettavat jonain päivänä.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Sanoisin, että tämän vuoden auto on paras tallin lyhyen historian aikana. Vaikka Wehrlein saikin pisteen, niin tallin toinen kuski on ollut radan varressa suurimman osan alkukaudesta, mikä pudottaa kokonaisarvosanaa.

Loppukausi: Kaikki riippuu siitä, että onko pienellä tallilla varaa panostaa tähän kauteen ensi kauden kustannuksella? Todennäköisesti pisteitä ei enää loppukaudesta tule, vaan tiimi on siirtänyt kaikki voimavaransa ensi kauteen.

 

Haas F1 Team

Romain Grosjean #8

Pistemäärä: 28 p

Arvosana: 8-

Arvio: Romain Grosjean otti vastaan suuren haasteen, kun hän liittyi uuteen yhdysvaltalaiseen Haas-tiimiin. Riskinotti näyttää alkukauden perusteella kannattaneen, sillä tuskin kukaan osasi odottaa Grosjeanin saavuttavan neljästä avauskisasta kolmesti pisteitä. Parhaimpana saavutuksena sensaatiomainen viides sija Bahrainissa.

Vaikeitakin viikonloppuja on ollut Grosjeanilla ja yhdysvaltalaistiimillä, mutta lähtökohdat huomioonottaen, niin ranskalainen on ajanut hyvän alkukauden.

Loppukausi: Grosjean yllätti erittäin positiivisesti viime vuoden Belgian GP:ssä, joten pitäisin tätä jälkimmäisen puoliskon ”avausviikonloppua” suurimpana menestysmahdollisuutena ranskalaiskuljettajalle.

 

Esteban Gutierrez #21

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 7-

Arvio: Vaikea arvioida Esteban Gutierrezin alkukautta, sillä jokainen kerta, kun hän on ollut pistetaistossa mukana, niin auto on jättänyt meksikolaisen radan varteen. Muutenkin tekniset ongelmat ovat kasaantuneet pitkälti Gutierrezin autoon, joten hän ei ole päässyt ajamaan aina yhtä paljon kuin tallikaverinsa, mikä näkyy erityisesti uudessa tiimissä.

Gutierrez on ollut neljästi 11:s, joten lähellä hän on ollut pisteitä myös useammassa ruutulipulle ajetuissa kisoissa.

Loppukausi: Sanoisin, että Gutierrezilla on hyvät mahdollisuudet pisteille Singaporen iltakisassa, jos hän pysyy poissa ongelmista. Luulenpa, että muuten pisteet ovat aika kiven alla tulokastiimin kalustolla.

 

Tallin arvosana: 8-

Arvio: Haas on ensimmäinen täysin tyhjästä rakennettu F1-talli, joka on saavuttanut pisteitä debyyttikisastaan sitten Toyotan ja vuoden 2002. Haasin suorituksen arvoa nostaa se, että Toyota testasi kokonaisen vuoden ennen tuloaan GP-kisoihin, kun taas Haas ajoi huomattavasti vähemmän testikilometrejä, sillä testaaminen on nykyään rajoitettua.

28 pistettä on kuitenkin jo huomattavasti enemmän kuin Manor/Marussia tai Caterham saavuttivat yhteensä useamman F1-kauden aikana. Grosjean pystyi hyödyntämään hyvin mahdollisuutensa alkukaudesta. Ainoa huolenaihe on ollut lukuisat tekniset ongelmat sekä auton suorituskyvyn heitteleminen radalta toiselle.

Loppukausi: Pisteiden saavuttaminen tulee olemaan tästä eteenpäin työlästä, mutta jossain härdellikisassa esimerkiksi Singaporessa voi olla luvassa vielä hyvä pistepotti. Olen erittäin yllättynyt, jos Haasilla on yli 40 pistettä kasassa kauden päätteeksi.

 

Renault Sport F1 Team

Kevin Magnussen #20

Pistemäärä: 6 p

Arvosana: 6 ½

Arvio: McLarenilla toissa kaudella väläytellyt Kevin Magnussen palasi täksi kaudeksi Lotuksen raunioille rakennettuun Renaultin tehdastalliin. Alkukausi on ollut vaikea, mistä osoituksena vain yksi pistesija (7:s Venäjän GP:ssä).

Loppukausi: Renault on päivittämässä autoansa loppukaudeksi, joten ehkäpä Magnussenilla on toiveita kartuttaa pistetiliään loppukauden aikana.

 

Jolyon Palmer #30

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: F1-tulokas Jolyon Palmerilla on ollut erittäin haastava lähtö F1-uralleen. Toisen polven F1-kuljettaja kuten tallikaveri Magnussen, Palmer on jatkuvasti ollut tallikaveriaan hitaampi ja virheherkempi.

Loppukausi: Kun pistetili on vielä tässä vaiheessa kautta avaamatta, niin se ei helpota Palmerin neuvotteluasemia ensi kautta ajatellen. Täten Palmerin on kauden jälkimmäisellä puoliskolla pystyttävä lyömään tallikaverinsa, mikäli hän mielii olla mukana lähtöruudukossa myös ensi kaudella.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Renault palasi siis täksi kaudeksi tehdastallina mukaan kuninkuusluokkaan, kun se osti talousvaikeuksissa uineen Lotus-tallin. Renaultin paluu on ollut vaikea, mutta tallissa uskotaan vahvasti siihen, että ranskalaisvalmistaja palaa voittotaisteluihin mukaan lähitulevaisuudessa.

Loppukausi: Renault saa kauden jälkimmäiselle puoliskolle päivityksiä, joten seuraavissa kisoissa nähdään, että ovatko he ottaneet askeleen lähemmäs keskikastia, mikä avaisi heille mahdollisuuden ajaa pisteistä loppukauden aikana useammin.

 

McLaren-Honda F1 Team

Fernando Alonso #14

Pistemäärä: 24 p

Arvosana: 7+

Arvio: Fernando Alonson toinen kausi McLaren-Hondalla alkoi ehkäpä hänen uransa rajuimmalla ulosajolla, kun hän osui yhteen Haas-tallin Esteban Gutierrezin kanssa Australian GP:ssä. Alonso oli sivussa seuraavasta Bahrainin GP:stä, mutta palasi ratin taakse Kiinassa.

Pistetili avautui Venäjän GP:n kuudennella sijalla. Alonso kasvatti pistetiliään vielä Monacon viidennellä sekä Unkarin GP:n seitsemännellä sijallaan. Kaksinkertainen maailmanmestari on saavuttanut tällä kaudella kolme pistesijaa, mikä on enemmän kuin viime kaudella yhteensä.

Alonso on suoriutunut alkukaudesta paremmin kuin viime kaudella.

Loppukausi: Alonso ei saavuttanut pistettäkään loppukauden radoista viime kaudella, joten McLarenilla pisteiden saavuttaminen voi olla vaikeata myös loppukaudesta. Singaporea pitäisin yhtenä todennäköisimmistä pistesijoituksista, sillä välttämällä ongelmat, niin pisteitä voi hyvinkin olla tarjolla.

 

Jenson Button #22

Pistemäärä: 17 p

Arvosana: 7

Arvio: Jenson Button on kerännyt tasaisesti koko alkukauden pisteitä, vaikka hänellä onkin ollut lähes aina epäonnea niissä kisoissa, joissa olisi isoja pisteitä ollut tarjolla. Viisi pistesijaa on kuitenkin jo enemmän kuin koko viime kaudella yhteensä.

Koska Button on ollut hitusen espanjalaista tallikaveriansa perässä, niin arvosanakin jää astetta heikommaksi.

Loppukausi: Button voi väläytellä osaamistaan, jos olosuhteet heittäytyvät vaikeaksi esimerkiksi Brasiliassa. Kuivalla kelillä McLaren on vielä terävintä kärkeä paljon jäljessä, joten pisteille pääseminen ei ole helppoa.

Varmaa on se, että Button ja tallikaveri Alonso käyvät loppuun asti taistoa keskinäisestä paremmuudesta. Aiheuttihan Button viime kaudella espanjalaiselle ensimmäisen pistetappion tallikaverillensa F1-uran aikana.

 

Stoffel Vandoorne #47

Erikoismaininnan saa hallitseva GP2-mestari Stoffel Vandoorne, joka teki F1-debyyttinsä Bahrainissa tuuratessaan Alonsoa. Nuori belgialainen ajoi kuin kokenut veteraani, eikä lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta sortunut yhteenkään virheeseen viikonlopun aikana.

Palkintona oli McLaren-Hondan pistetilin avaaminen kymmenennellä sijallaan. Se on Vandoornelta erinomainen suoritus, sillä hän on erittäin lähellä ottaa ensi kaudeksi Jenson Buttonin paikan. Toivottavasti belgialainen saa kisakuskin paikan kuninkuusluokasta, sillä hän on potentiaalisesti yksi tulevaisuuden maailmanmestareista.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Vaikka McLaren-Honda on selvästi parantanut viime kaudesta, niin he eivät ole vielä lähelläkään siellä, missä tehdastallin budjetilla operoivan tiimin pitäisi olla. Hondan voimanlähde on edelleen janoisempi kuin muiden voimanlähteet, mikä näkyy erittäin suurena bensansäästelynä.

Loppukausi: Pitkät suorat olivat viime vuonna Hondalle myrkkyä ja ne ovat sitä myös tänäkin vuonna. Näitä pitkiä suoria on luvassa kosolti vielä loppukaudesta, joten tuon autonvalmistajien seitsemännen sijankin pitäminen on tiukassa.

 

Scuderia Toro Rosso

Daniil Kvjat #26

Pistemäärä: 23 p

Arvosana: 6

Arvio: Daniil Kvjat aloitti kauden Red Bullin tehdastallin kuljettajana, mutta hän menetti ajopaikkansa hieman kyseenalaisesti ennen Espanjan GP:tä. Kvjat aloitti kautensa teknisestä viasta johtuvalla keskeytyksellä Australiassa, Malesian seitsemännellä sijalla sekä ajamalla kolmanneksi Kiinassa.

Kausi kääntyi päälaelleen kotikisassa, kun Kvjat ajoi Venäjän GP:n avausmutkissa kahdesti Ferrarin Sebastian Vettelin perään. Tämä riitti Helmut Markolle, joka passitti nuoren venäläisen takaisin Toro Rossolle. Näin ollen Kvjat sai katsoa vierestä, kun Max Verstappen ajoi voittoon Red Bull-debyytissään.

Kvjat sai uudeksi tallikaverikseen Carlos Sainzin, jonka varjoon hän on jäänyt pahasti. Venäläiskuski on vain kahdesti saalistanut jäännöspisteen, kun tallikaveri Sainz on ollut pisteillä kuudesti. Näin ollen venäläiskuskin alkukausi ei ansaitse tämän parempaa arvosanaa.

Loppukausi: Kesätauko ei olisi voinut saapua aiemmin Kvjatille, jonka täytyy antaa kovia näyttöjä kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Onnistumisen olisi tultava heti Belgiassa, sillä muuten vanne kiristyy entisestään venäläisen pään ympärillä.

 

Carlos Sainz #55

Pistemäärä: 30 p

Arvosana: 7 ½

Arvio: Carlos Sainzin ja Max Verstappenin välinen tallikaverisuhde tulehtui, kun Verstappen ajoi tallikaverinsa perään Australiassa. Kun taustalla painoi vielä epävarmuus Verstappenin tulevaisuudesta, samalla Daniil Kvjat epäonnistui pahasti Sotshissa, niin Helmut Markolla oli helppo työ tehdä kuljettajavaihdos.

Sainz on tasaisesti ottanut pisteitä läpi alkukauden, joista parhaimpana esityksenä kotiyleisön edessä ajettu kuudes sija Espanjassa. Kun huomioidaan, että uusi tallikaveri Kvjat on ottanut vain kaksi pistettä Toro Rossolla, niin alkukausi on selvästi sujunut espanjalaiselta paremmin.

Loppukausi: Sainzilla on jo sopimus taskussa ensi kaudesta, joten hänen on helppo jatkaa rentoa suorittamista läpi loppukauden.

 

Tallin arvosana: 7

Arvio: Viime vuonna seitsemänneksi sijoittunut Toro Rosso voi hyvinkin parantaa pykälällä sijoitustaan lopputaulukossa. Alkukausi on ollut tasaista suorittamista ilman mitään suuria pistepotteja.

Loppukausi: Jos Toro Rosso aikoo kirkastaa viimevuotista sijoitustaan, niin molempien kuljettajien on alettava keräämään pisteitä jatkuvasti. Loppukauden radoista ei löydy heille selvästi ylitse muiden sopivaa rataa.

Väliarvioinnin jälkimmäinen osa julkaistaan perjantaina. F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Belgian Span radalla!

Hyppy tuntemattomaan Australian GP:n aika-ajoissa

18.3.2016 F1-ennakot

Uudistettu aika-ajo sekä epävakaat sääolot aiheuttavat F1-talleille päänvaivaa, kun Melbournessa ratkotaan lähtöruutuja lauantaina.

Sää haittasi kauden avauspäivää perjantaina Melbournessa, minkä vuoksi kaikki tallit lähtevät hieman pimennossa lauantaiseen aika-ajoon.

Mercedeksen Lewis Hamilton oli päivän molempien osioiden nopein, kun taas tallikaveri Nico Rosberg vastasi perjantain näyttävimmästä ulosajosta, jossa hän tuhosi yhden tallinsa uusista etusiivistä.

Ferrarin Kimi Räikkönen oli iltapäivällä kolmanneksi nopein, mutta näistä ajoista ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä. Räikkönen oli kuitenkin tyytyväinen uuden autonsa käyttäytymiseen sateella, mikä on positiivinen asia. Tallikaveri Sebastian Vettel oli kahdeksanneksi nopein.

Williams- ja Renault-tallit olivat ainoat, jotka eivät ajaneet kierrosaikaa iltapäivän osiossa. Williams oli päättänyt jäädä odottelemaan radan kuivumista, jota ei sitten koskaan tapahtunutkaan. Mielestäni Williamsin olisi pitänyt ajaa hitusen enemmän, sillä kukaan ei vielä tiedä, että kärsiikö uusi auto samanlaisista ongelmista sateella kuin pari edellisen vuoden autoa. Uskon, että edes pienellä testaamisella he olisivat saaneet jotain vastauksia näihin kysymyksiin.

Mitä odotetaan aika-ajoilta?

Kaaosta, jos aika-ajot ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa, sillä tämä uusi puolentoista minuutin pudotussääntö antaa niissä olosuhteissa sattumalle liian suuren merkityksen. Katsotaan nyt kuitenkin ne aika-ajot ennen kuin tehdään lopulliset johtopäätökset.

Jos on kuivaa, niin on vaikeata nähdä jonkun lyövän Mercedes-kuljettajia. Heidän jälkeensä uskoisin lähtöruudukosta löytyvän Ferrareita ja Williamsia. Red Bullilla toivotaan sadetta, sillä auto on aina ollut erinomaisen aerodynamiikkansa ansiosta nopea auto sadekelillä.

Mielenkiintoista on myös nähdä, että miten uusi yhdysvaltalaistalli Haas pärjää, onko häntäpäässä majaillut Manor noussut pois jumbosijalta, minkälaisen stepin on viime kaudella rämpinyt McLaren-Honda pystynyt tekemään ja näkyykö talousvaikeuksissa olevan Sauberin tukala tilanne myös suorituskyvyssä.

Australian GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Vapaat harjoitukset 1, tulokset

Vapaat harjoitukset 2, tulokset

Räikkönen avaustestien päätöspäivän nopein

25.2.2016 Uutiset

Ferrarin Kimi Räikkönen oli talvitestien avausviikon päätöspäivän nopein Barcelonassa, vaikka hän menetti torstainakin ajoaikaa teknisten ongelmien takia.

Räikkönen menetti ajoaikaa kolmisen tuntia, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan uusi jäähdytin iltapäiväksi. Ferrarin suomalaiskuski jätti Red Bullin Daniil Kvjatin lähes sekunnin päähän. Molemmat kuljettajat käyttivät ainoina ultrapehmeää rengasta.

Force Indian testikuski Alfonso Celis oli vakuuttavasti kolmanneksi nopein superpehmeillä renkailla. Kaikki loput kellottivat nopeimman aikansa joko pehmeillä tai keskikovilla renkailla.

Renault sai nauttia hyvästä luotettavuudesta sen jälkeen, kun ranskalaistiimi oli ollut ongelmissa alkuviikon aikana. Kevin Magnussen sai kasaan peräti 153 kierrosta ja otti tuloslistan neljännen sijan ennen Toro Rosson Max Verstappenia sekä Felipe Nasria, joka testaili vielä Sauberin viimevuotisella autolla.

Mercedes jatkoi ilman ongelmia, joten he pystyivät ajattamaan sekä Lewis Hamiltonia että Nico Rosbergia myös torstaina. Mercdes-kaksikko keräsikin päivän aikana yhteensä lähes 200 kierrosta.

Rio Haryantolla oli lupaava aamu Manorin puikoissa, mutta F1-tulokas päätti ensimmäisen testiviikkonsa seinään neljännessä mutkassa alkuiltapäivästä. Haryanton taakse jäi tuloslistalla ainoastaan McLaren-Hondan Fernando Alonso, joka sai torstaina kasaan vain kolme kierrosta teknisten ongelmien takia.

Talvitestit jatkuvat ensi viikon tiistaista lähtien myös Barcelonan radalla.

Torstain tulokset

Sauberilla pientä valoa tunnelin päässä

15.12.2015 F1-koosteet

Kausikoosteen kolmannessa luvussa tarkastellaan vuodesta 1993 lähtien F1-ratoja kiertänyttä Sauber-tallia.

Sauberilla oli ”kasvojen pesun paikka” kaudella 2015, sillä olihan edellinen kausi sveitsiläistallin surkein sen historiassa, kun tiimi jäi ensimmäistä kertaa ilman MM-pisteitä.

Sauberin resursseilla ei ole mahdollisuuksia haastaa kärkiautoja, sillä he eivät pysty tuomaan jatkuvasti uusia osia autoonsa. Sveitsiläistiimin ainoa toivo menestyä on tuoda mahdollisimman luotettava auto alkukauden kisoihin, missä he tänä vuonna onnistuivatkin.

Alkukaudesta Sauber keräsi vielä molempien kuljettajien toimesta MM-pisteitä, mutta syyskuun Italian GP:n jälkeen vain Felipe Nasr pystyi tuomaan niitä.

Nasr oli sensaatiomaisesti viides F1-debyytissään Australiassa, jota varjosti sveitsiläistiimin oikeustaistelu Giedo van der Garden kanssa, jonka sopimus lopulta mitätöitiin korvausta vastaan. Vuoden 2014 GP2-sarjassa toiseksi sijoittunut brassi keräsi MM-pisteitä myös Kiinasta, Monacosta, Singaporesta, Venäjältä ja Yhdysvalloista. Venäjän GP:ssä hän oli peräti kuudes.

Nasr oli MM-pisteissä 13:s, mikä oli ihan hyvä suoritus debytantille. Brassin tallikaveriksi tuli lopulta Marcus Ericsson. Caterham-tallin raunioista pelastettu Ericsson jäi kyllä pahasti tallikaverinsa varjoon, sillä ruotsalainen keräsi vain neljäsosan tiimin pistepotista.

Ericssonin parhaimmaksi sijoitukseksi jäi Australian GP:n kahdeksas sija. Tulevalla kaudella ruotsalaisen on osoitettava paremmin taitonsa, sillä ei tuolla pitäisi ajaa pelkästään rahasumman suuruudella.

Suomalaisilla synkkä kisapäivä Sotshissa

12.10.2015 F1-kisat

Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen kova vääntö palkintosijasta päättyi viimeisen kierroksen kolariin Venäjän GP:ssä.

Räikkönen sai loistavan lähdön kolmannelta sijalta, minkä ansiosta hän nousi lähdössä ohi tallikaverinsa sekä Bottaksen. Kisan alussa nähtiin kahdesti turva-auto, mitä seuranneissa uusintalähdöissä Räikkönen menetti sijoituksensa takaisin huonon suoravauhtinsa takia.

Molemmat suomalaiset jäivät kisan puolivälissä Force Indian Sergio Perezin ja Red Bullin Daniel Ricciardon taakse jumiin. Perez ja Ricciardo olivat pysähtyneet turva-autojen aikana, joten heidän renkaansa olivat huomattavasti suomalaisten renkaita kuluneempia.

Kisan viimeisellä neljänneksellä Bottas pääsi ensiksi Ricciardon ohi, jonka jälkeen hän suuntasi katseensa Perezin kolmanteen sijaan. Räikkösellä kesti useampi kierros päästä Ricciardon ohi, mutta hän lopulta siinä onnistui. Tällöin Bottas oli jäänyt Perezin taakse jumiin, kun Räikkönen kuroi eroa uhkaavasti kiinni.

Bottas iski toiseksi viimeisellä kierroksella, kun hän pääsi Perezin ohi radan toisella DRS-alueella. Räikkönen meni ohi saman oven kautta, minkä jälkeen hän suuntasi katseensa tiukasti Bottaksen kolmanteen sijaan. Viimeisen kierroksen viidennessä mutkassa kuitenkin rytisi.

Räikkönen hyökkäsi aggressiivisesti kohti Bottasta, joka ei nähnyt tai osannut odottaa maanmiehensä ohitusta, mikä päättyi kyyneliin. Räikkönen nilkutti rikkinäisen Ferrarinsa ruutulipulle viidentenä, kun taas hänen maanmiehensä kisa päättyi siihen. Tuomaristo määräsi kisan jälkeen Ferrarin suomalaisässälle 30 sekunnin aikarangaistuksen, joka pudotti hänet lopputuloksissa kahdeksanneksi.

Mielestäni suomalaisten kolari oli kisatilanne, jotka kuuluvat moottoriurheiluun. Ymmärrän, että aikarangaistus oli varmasti reilu päätös, sillä kolarin toinen osapuoli ei päässyt ruutulipulle. Onneksi lähtöruuturangaistuksilta seuraavaan kisaan vältyttiin.

Hamilton on sinettiä vaille kolminkertainen maailmanmestari

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi toisesta lähtöruudusta helppoon voittoon Sotshissa. Hamilton nousi voitollaan ohi idolinsa, Ayrton Sennan, mikä oli brittikuskille uran 42:s voitto.

Paalulta startannut Nico Rosberg joutui jo alussa keskeyttämään, kun hänen kaasun vaimennin hajosi. Rosberg putosi MM-pisteissä kolmanneksi, joten Hamiltonin etu tallikaveriinsa on jo 73 pistettä, kun neljä osakilpailua on enää ajamatta.

Toiseksi sijoittunut Ferrarin Sebastian Vettel nousi kakkossijansa myötä MM-sarjan toiseksi. Vettel on Hamiltonista 66 pisteen päässä. Räikkösen saaman rangaistuksen myötä myös Mercedeksen autonvalmistajien maailmanmestaruus ratkesi viime vuoden tapaan jo Sotshissa.

Perez palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten 2014 Bahrainin GP:n. Meksikolainen oli siis kolmas ennen Felipe Massaa, joka toi pientä lohtua Williamsille. Massa starttasi kilpailuun 15:tenä. Räikkösen aikarangaistuksesta hyötyivät kotiyleisön suosikki, Red Bullin Daniil Kvjat, Sauberin Felipe Nasr sekä Lotuksen Pastor Maldonado.

McLaren-Honda sai alustavissa tuloksissa molemmat autonsa pisteille, kun Jenson Button oli yhdeksäs ja Fernando Alonso kymmenes. Alonso sai tuomaristolta kisan jälkeen aikarangaistuksen, sillä hänen todettiin saaneen etua rataviivojen oikomisesta. Espanjalainen putosi lopputuloksissa 11:nneksi. Viimeisen pistesijan peri Toro Rosson Max Verstappen.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Teksasissa Austinin kaupungin lähettyvillä sijaitsevalla Circuit of the Americas –radalla.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 15/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedes palasi voittojen tielle Spassa

24.8.2015 F1-kisat

Lewis Hamiltonista tuli ensimmäinen Mercedes-kuljettaja sitten Juan Manuel Fangion, joka on voittanut Belgian GP:n Spassa.

Hamilton piti lähdössä kärkipaikkansa, eikä luopunut siitä kuin varikkokäyntien ajaksi. Huonon lähdön saanut Nico Rosberg nousi lopulta toiseksi, mutta hän ei missään vaiheessa tosissaan uhannut tallikaveriansa.

Hallitsevalle maailmanmestarille voitto oli uran 39:s ja samalla tämän kauden kuudes. Hamilton nousi samalla palkintosijoissa tasoihin idolinsa Ayrton Sennan kanssa. 28 pisteen MM-johto takaa sen, että vaikka Hamilton keskeyttäisi Monzassa, niin hän silti säilyttäisi MM-sarjan kärkipaikkansa.

Ferrarilla surkea juhlakisa

Ferrari juhli tänä viikonloppuna sen 900. F1-kisaansa. Valitettavasti viikonloppu päättyi pettymykseen. Kimi Räikkönen teki sen, mikä oli mahdollista 16:nnesta lähtöruudusta, ollen seitsemäs. Jos lähtö olisi ollut hieman parempi tai Ferrarissa olisi ollut parempi kisavauhti, niin viides sija olisi saattanut olla otettavissa.

Ferrarin viikonlopun pilasi täydellisesti se, kun Sebastian Vettelin oikea takarengas räjähti vain vajaat kaksi kierrosta ennen ruutulippua Kemmelin suoralla. Vettel oli kolmantena ennen rengasrikkoaan. Saksalaiskuski syytti kovin sanoin Pirelliä kilpailun jälkeen, mutta omasta mielestäni yhden stopin taktiikka taisi olla hieman liian kunnianhimoinen yritys tällä kertaa.

Nelinkertaista maailmanmestaria uhkaa myös rangaistus, sillä Vettel ei suorittanut kilpailun jälkeistä punnitusta. Jäädään odottamaan, että minkä rangaistuksen hän tästä sääntörikkomuksesta saa.

Williamsin varikkomiehistöltä käsittämätön moka

Valtteri Bottas lähti kolmannesta lähtöruudusta haastamaan Mercedes-kuljettajia voitosta, mutta toisin kävi. Bottas ei saanut aivan täydellistä starttia, mutta myös auton yllättävän huono kisavauhti ei myöskään auttanut asiaa.

Bottaksen vaikean kilpailun täydensi varikkomiehistön käsittämätön moka varikkopysähdyksen yhteydessä, kun suomalaiskuskille lyötiin kolmen pehmeän renkaan lisäksi vielä yksi kova. Bottakselle tuomittiin sekarengastuksesta varikon läpiajorangaistus. Williamsin on pakko päästä tämänkaltaisista virheistä eroon, jos he aikovat haastaa kärkitalleja tulevaisuudessa.

Suomalaiskuski oli maalissa lopulta yhdeksäs. Bottas laskeskeli kisan jälkeen, että viidenteen sijaan olisi voinut ilman rangaistusta olla mahdollisuuksia. Tallikaveri Felipe Massa oli maalissa kuudes.

Grosjean palasi podiumille

Lotuksen Romain Grosjean oli yksi kilpailun suurista onnistujista. Kolariherkkänä kuljettajana tunnettu Grosjean näytti sitä parempaa osaamistaan, kun hän teki upeita ohituksia. Ranskalaiskuski palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2013 Yhdysvaltain GP:n. Lotus-tallikaveri Pastor Maldonado näytti taas omaa osaamistaan, kun hän oikaisi liian rajusti Eau Rougessa, mikä johti venezuelalaiskuskin keskeytykseen.

Daniil Kvjat nousi upean viimeisen stinttinsä ansiosta neljänneksi. Red Bull-kuski Kvjat teki hienoja ohituksia, kun hän hyödynsi vaihtoehtoisen taktiikkansa, jossa venäläiskuski käytti viimeisellä stintillään pehmeitä renkaita muiden kovia vastaan. Neljännestä lähtöruudusta startannut Sergio Perez sai unelmastartin, mutta hän ei pystynyt pitämään toista sijaansa loppuun asti, vaan Force India-kuski oli maalissa lopulta viides.

Toro Rosson Max Verstappen teki rohkeita ohituksia jälleen kerran, kun nuorukainen nousi kärkikymmenikön ulkopuolelta kahdeksanneksi. Sauberin Marcus Ericsson otti viimeisen pistesijan ollen kymmenes.

F1-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Monzassa ajettavalla Italian GP:llä.

Belgian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 11/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

 

Lewis Hamilton hallitsi mestarillisesti vaikeat olosuhteet Silverstonessa

6.7.2015 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi uransa kolmanteen voittoonsa kotiyleisön edessä Silverstonessa. Voitto nosti Hamiltonin Silverstonen voitoissa tasoihin Jim Clarkin ja Nigel Mansellin kanssa.

Toisesta lähtörivistä lähteneet Williamsit aiheuttivat Mercedeksen varikkomuurille ylimääräisiä sydämentykytyksiä, kun Williams-kaksikko ampaisi kärkeen, vaikka Hamilton kuittasikin Valtteri Bottaksen juuri ennen turva-auton kutsumista radalle.

Turva-autoa tarvittiin, kun Red Bullin Daniel Ricciardo osui toisessa mutkassa yhteen Lotuksen Romain Grosjeanin kanssa, jonka seurauksena Lotukset törmäsivät toisiinsa, mikä johti molempien keskeytykseen. Tämän kolmikon perässä ajanut McLaren-Hondan Fernando Alonso väisti kolaria, mutta lukitsi takarenkaansa sillä seurauksella, että hän päätti tallikaverinsa Jenson Buttonin kotikisan avauskierrokseen.

Williams oli itsensä pahin vihollinen

Kun turva-auto tuli takaisin varikolle, niin Hamilton yritti raivoisasti ohittaa kärjessä ajanutta Felipe Massaa viimeisissä mutkissa. Hamilton sortui ajovirheeseen, jonka ansiosta Bottas nousi takaisin toiselle sijalle. Tässä kohtaa Williamsin olisi pitänyt antaa kuljettajien ajaa tasapäisesti toisiaan vastaan, MUTTA…

Toisin kävi, sillä Williams kehotti tallin kuljettajia olla taistelematta toisiaan vastaan, että he yhdessä mukamas karkaisivat Mercedes-kuljettajilta. Kun Bottas vihdoinkin sai luvan ohittaa, niin renkaista oli jo paras pito poissa eikä ohittaminen olisi ollut helppoa, sillä Massa blokkaili edessä jatkuvasti.

Vielä Williamsille tarjottiin johtopaikan pitämistä aikaisemmalla varikkostopilla, mutta he eivät seuranneet sitä, että muun muassa Ferrarit ajoivat kisan nopeimpia kierroksia vaihdettuaan kovemmat renkaat alle. Kun Hamilton pysähtyi kärkikuskeista ensimmäisenä, niin hän meni sen jälkeen menojaan. Bottas melkein ohitti Massan, vaikka hän ajoi kierroksen pidempään vanhoilla renkailla.

Kisan loppupuolella alkaneeseen sateeseen Williams reagoi myös taas kierroksen myöhässä, eikä auto myöskään toiminut kovinkaan hyvin välikelin renkailla, joten Nico Rosbergilla oli helppo työ varmistaa kaksoisvoitto Mercedekselle. Massa oli ruutulipulla neljäs ja Bottas viides.

Jos tulevaisuudessa Williams aikoo voittaa maailmanmestaruuksia tai edes kisoja, niin taktiikat pitäisi saada kuntoon, sillä Silverstonessa he tekivät suorastaan tyhmiä ratkaisuja. Uskon, että jos Bottas olisi päässyt alussa tallikaverinsa edelle, niin hän olisi seissyt palkintokorokkeella.

Ferrarilla kaksijakoiset tunnelmat

Ferrarit olivat yllättävän hitaita Silverstonen radalla, sillä molemmat kuljettajat olivat pulassa sekä Force Indian Nico Hülkenbergin että Red Bullin Daniil Kvjatin kanssa. Räikkönen jäi jumiin Hülkenbergin taakse, sillä saksalaiskuskin Mercedes-kone siivitti häntä suorilla kovempaa kuin Ferrareita.

Aikainen varikkopysähdys ja siirtyminen kovemmille renkaille oli tuottamassa Räikköselle viidettä sijaa, kunnes sade saapui Silverstonen rata-alueelle. Räikkösellä oli jo läheltä piti-tilanne, joten hän tuli varikolle vaihtamaan välikelin renkaat. Vaihto näytti tuottavan tulosta, kunnes sade yhtäkkiä loppuikin muutamaksi kierrokseksi ennen kuin se alkoi uudestaan. Tässä vaiheessa suomalaisen renkaat olivat jo niin ylikuumentuneet, että hän joutui tekemään ylimääräisen varikkostopin, mutta ilman sitäkin, niin kahdeksatta sijaa korkeammalle ei olisi liian aikaisen stopin takia ollut asiaa. Räikkönen menetti samalla neljännen sijansa MM-pisteissä pisteen erolla Bottakselle.

Vettel taas oli Hamiltonin lisäksi yksi ainoista, jotka vaihtoivat täydelliseen aikaan välikelin renkaisiin 43. kierroksella. Tästä tuloksena saksalaiselle jo peräti kauden kuudes palkintosija. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner väitti kilpailun jälkeen, että Kvjat olisi voinut olla kolmas ellei hän olisi pyörähtänyt slikseillä juuri ennen välikelin renkaille siirtymistä. Kvjat oli maalissa kuudes vain auton mitan päässä Bottaksesta.

Britannian viikonloppu oli tosi turhauttava Räikkösen kannalta, sillä hän oli koko viikonlopun Vetteliä nopeampi, mutta hienoisen tuurin ja paremman ajoituksen ansiosta, niin sijoitukset kääntyivät päälaelleen. Unkarissa täytyy vaan pystyä olemaan Vetteliä nopeampi läpi koko viikonlopun, niin hyvä lopputulos odottaa varmasti siitä kilpailusta.

Force India ajoi loistavan kisan Silverstonessa debytoineella autollansa, kun Hülkenberg oli maalissa seitsemäs ja Sergio Perez yhdeksäs. Alonso avasi vihdoinkin pistetilinsä, kun Sauberin Marcus Ericsson kävi vuorotellen hakemassa kuivan ja välikelin renkaita. Alonso otti siis yhden MM-pisteen ollen kymmenes.

Marussia-kuskit Roberto Merhi ja Will Stevens ottivat kauden parhaat sijoituksensa, kun Merhi oli 12:s ja Stevens 13:s. MM-pisteet jäivät silti tältä kaksikolta haaveeksi.

MM-sarja jatkuu poikkeuksellisesti kolmen viikon kuluttua Unkarin Hungaroringillä.

Britannian GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne