Selaat arkistoa kohteelle sainz.

Hamilton kiilasi paalulle sateisella Hungaroringillä

29.7.2018 F1-ennakot

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen olivat miehittämässä suomalaista eturiviä, kunnes Lewis Hamilton nappasi paalun suomalaiskaksikon nenän edestä sateisissa Unkarin GP:n aika-ajoissa. MM-pistejohtajalle paalu oli uran 77:s.

Hamilton ja Bottas olivat läpi aika-ajojen ajallisesti todella lähellä toisiaan, kun taas Räikkönen oli huomattavasti paremmin sinut autonsa kanssa sadekelillä kuin Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel. Lopulta Vettel sai taisteltua itsensä tallikaverinsa rinnalle toiseen lähtöriviin.

Ferrari hakee samanlaisia startteja kuin Unkarissa vuonna 2015, kun kolmantena ja viidentenä startanneet Maranellon punaiset olivat kaksoisjohdossa avausmutkien jälkeen. Viime kaudella Ferrari juhli juuri täällä Unkarissa viimeksi kaksoisvoittoa. Historia ei ole kuitenkaan ollut suosiollinen Hungaroringillä voittaneelle kuljettajalle, sillä kisan voittaja on viimeksi juhlinut kauden päätteeksi maailmanmestaruutta kaudella 2004.

Sainz ja Gasly yllättäjinä

Renault’n Carlos Sainz ja Toro Rosson Pierre Gasly olivat aika-ajojen suurimpia onnistujia, kun kyseinen kaksikko miehittää kolmatta lähtöriviä. He jättivät sadekelissä taakseen jopa Red Bullin Max Verstappenin, joka selitteli huonoa aika-ajoa, sillä että tämänvuotinen RB14-auto ei sovellu sadekelille yhtä hyvin kuin edeltäjänsä. Kyllä Red Bullin rengasvalinnatkin voidaan kyseenalaistaa, sillä varsinkin Daniel Ricciardon kohdalla voidaan sanoa ajoitusten epäonnistuneen.

Verstappen starttaa seitsemäntenä ja Ricciardo vasta 12:ntena, joten näiltä sijoilta voivat Red Bull-kuskit unohtaa kokonaan voittotaistelun. Red Bullilta odotettiin tänä viikonloppuna huomattavasti enemmän, joten tämänhetkistä suorituskykyä voidaan pitää pettymyksenä.

Myöhään perjantai-iltana Lontoossa selvitystilaan ajautuneelle Force India-tallille kuuluu myös radalla huonoja asioita. Kumpikaan Force India-tallin kuljettajista ei yltänyt edes aika-ajojen toiseen osioon eikä tulevaisuuskaan näytä hyvältä ilman uusia omistajia tai rahoitusta, jolla auton suorituskyky saataisiin parannettua.

Unkarin GP käynnistyy helteiseltä Hungaroringin radalta klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamiltonin voitto aloitti Mercedeksen juhlat

23.10.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaina ajetussa Yhdysvaltain GP:ssä. Mercedes varmisti jo Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Paalulta startannut Hamilton menetti lähdössä kärkipaikkansa, kun eturivistä lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi britin ohi. Vettel pystyi pitämään kiinni kärkipaikastaan ainoastaan 6. kierrokselle asti, jolloin Hamilton otti takasuoralla helposti kärkipaikan itselleen takaisin. Tämän jälkeen Hamilton ajoi muilta karkuun ja voittoon.

Hamiltonille voitto oli jo uran 62., kauden yhdeksäs sekä kuudes Yhdysvaltain GP:ssä, minkä avulla hänestä tulee kaikkien aikojen eniten voittaneeksi kuljettajaksi Yhdysvaltain maanperällä. Mercedes varmisti Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden eli saksalaisvalmistaja on vienyt kaikki merkkimestaruudet hybridiaikakaudella.

Hamiltonin vahvasta vireestä kertoo se, että viimeisestä kuudesta kisasta britti on napannut viisi voittoa ja yhden kakkossijan. Kun Vettel ajoi lopulta kisassa toiseksi, niin kaksikon ero kasvoi jo 66 pisteeseen. 75 pistettä on enää jaossa, joten Hamiltonille riittää viides sija Meksikosta mestaruuden varmistamiseen, vaikka Vettel voittaisi. Tilanne näyttää siis Vettelin kannalta erittäin vaikealta.

Verstappenin ja Räikkösen tilanne puhutti kisan jälkeen

Ferrarin Kimi Räikkönen taisteli yhdessä Vettelin, Mercedeksen Valtteri Bottaksen sekä Red Bullin Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin kanssa palkintosijoista. Ricciardo oli matkalla palkintokorokkeelle, kunnes hänen autostaan katosivat tehot kisan alkupuoliskolla.

17:nnestä lähtöruudusta matkaan lähtenyt Verstappen nousi muista poikkeavalla taktiikalla mukaan palkintotaisteluun, mikä pakotti myös Vettelin muuttamaan taktiikkaansa. Tämä jätti suomalaiset taistelemaan palkintosijasta, kun Vettel ja Verstappen hiljalleen lähestyivät uusilla renkailla suomalaiskaksikkoa. Räikkönen oli pitkään maanmiehensä perässä, mutta käytti oikeastaan ensimmäisen todellisen ohituspaikkansa hyödykseen.

Räikkönen ei kuitenkaan pystynyt ajamaan karkuun muilta, sillä hän joutui säästämään runsaasti bensaa kisan loppuvaiheilla. Vettel sekä Verstappen pääsivät molemmat ohi Bottaksesta, joka tuli tämän jälkeen vaihtamaan renkaat, jotta viimeisillä kierroksilla ei tapahtuisi rengasrikkoa. Räikkönen päästi Vettelin toiseksi tallimääräyksellä.

Verstappen sai Räikkösen kiinni viimeisellä kierroksella osittain Vettelin ansiosta. Tämän ansiosta Verstappen pääsi viimeisissä mutkissa ohi Räikkösestä, mutta hän ohitti suomalaisen kaikki pyörät valkoisten viivojen ulkopuolella, minkä tuomaristo totesi laittomaksi. Näin Verstappen putosi aikasakon myötä neljänneksi ja Räikkönen nousi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten heinäkuun lopulla ajetun Unkarin GP:n.

Verstappen ei ymmärtänyt rangaistustaan, vaikka se on selvästi säännöissä määritelty. Jos saat etua radan viivojen ulkopuolelta, niin siitä seuraa rangaistus. Verstappen kuitenkin esitti validin pointin siitä, että rataviivojen ylityksiä varsinkin aika-ajoissa pitäisi seurata tarkemmin. Ennen radat olivat siitä parempia, että niissä oli joko seinä, nurmikko tai hiekkaeste estämässä kuljettajia ajamasta radan ulkopuolella. Toivottavasti näihin rataviivoihin saataisiin tuomaristolta selkeä linja ennen ensi kautta.

Mielestäni siis Verstappenin rangaistus oli oikea tuomio, sillä simulaattorissakin saa rangaistuksen, jos ohittaa jonkun radan ulkopuolelta.

Sainzilta huikea debyytti

Renault-tallissa ensimmäistä viikonloppuaan ajanut Carlos Sainz ajoi upeasti seitsemänneksi. Sainz olisi voinut olla jopa kuudes, jos hän olisi saanut Esteban Oconin kiinni hieman aiemmin, sillä Force Indiassa on Mercedeksen moottorin myötä erittäin hyvä suoravauhti. Sainzin kisan kohokohtana oli upea ohitus Sergio Perezistä ulkokautta radan pitkässä oikealle kääntyvässä mutkassa. Vastaavanlaisia ohituksia tullaan varmasti näkemään myös tulevaisuudessa, sillä täksi kaudeksi lisääntynyt downforce auttaa paljon näissä ohituksissa.

Toivottavasti Nico Hülkenberg pystyy seuraavassa kisassa näyttämään paremmin osaamistaan, sillä Austinissa saksalaista vaivasivat tekniset ongelmat, joten Renault-kaksikon vertailu oli suorastaan mahdotonta.

Toro Rosson Daniil Kvjat palasi vahvasti parin kisan huilin jälkeen, kun venäläinen ajoi kymmenneksi ottaen vasta kolmatta kertaa pisteitä tällä kaudella. Toro Rossolla debytoi 27-vuotias Brendon Hartley, joka ajoi virheettömästi 13:nneksi. Hartley ei ollut ajanut ennen tätä viikonloppua lähes 5 vuoteen formula-autolla, joten mielestäni hän ajoi odotusten mukaisesti.

Mielenkiintoista on nähdä, että palaako Pierre Gasly ensi viikonloppuna takaisin vai saako Hartley vielä näyttöpaikan ensi kautta silmällä pitäen. Itse uskon, että Gasly ja Kvjat ajavat tallikavereina Meksikossa.

McLaren-Hondalla oli taas vaikea päivä, kun Fernando Alonso joutui keskeyttämään moottorivikaan seitsemänneltä sijalta ja Stoffel Vandoorne kärsi moottoriongelmista ennen kisan starttia.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Autodromo Hermanos Rodriquezin radalla, kun vuorossa on Meksikon GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1 2017 alkukausi osa 1

15.8.2017 Näkökulma

F1-sarja viettää tällä hetkellä ansaittua kesälomaa, joten on hyvä aika tarkastella kauden avauspuoliskoa. Avausosassa käydään läpi kärkikymmenikön jälkimmäisellä puoliskolla majailevat tallit.

10. Sauber F1 Team

25-vuotisjuhliaan viettävälle Sauber-tallille alkukausi on ollut jälleen kerran haastava. Sveitsiläistallin uudeksi kuljettajaksi pestattu Pascal Wehrlein joutui jättämään kauden kaksi ensimmäistä kilpailua väliin Race of Champions -kisassa saadun niskavamman vuoksi. Saksalaisen tilalle nostettu Antonio Giovinazzi ajoi hienosti Australian avauksessa 12:nneksi. Italialaiselle koitti kuitenkin karu arki seuraavana kisaviikonloppuna, kun Giovinazzi ajoi sekä aika-ajoissa että kisassa ulos – ja vieläpä lähes täsmälleen samassa paikassa!

Wehrlein palasi radoille Bahrainissa, jossa hän löi heti aika-ajoissa tallikaverinsa Marcus Ericssonin. 22-vuotias saksalainen löi ruotsalaisen tallikaverinsa myös kisassa, sillä Wehrlein oli ruutulipulla 11:s. Avauspisteet hän saavutti Espanjan GP:n kahdeksannella sijallaan, kun Wehrlein ajoi muista poiketen yhden pysähdyksen taktiikalla. Kyseessä oli saksalaisen ensimmäiset pisteet sitten Manorilla saavutetun 10. sijan edellisenä vuonna Itävallassa. Pistetili karttui vielä Azerbaidjanin GP:ssä, kun Wehrlein löi Ericssonin taistelussa viimeisestä pistesijasta.

Sauberin kannalta hyvä juttu on se, että heillä on jo enemmän pisteitä kuin viime kaudella (5 vs. 2). Huono juttu on se, että heillä on hitain auto tällä hetkellä, eikä autoon ole odotettavissa isoja päivityksiä enää tämän kauden aikana. Sauberin täytyy loppukauden aikana käyttää kaikki mahdolliset pistesaumansa hyödykseen, mikäli he aikovat parantaa viimevuotista sijoitustaan.

Lähitulevaisuus

Tällä hetkellä Sauberin lähitulevaisuus näyttäisi olevan turvattuna. Kun moottorisopimus Hondan kanssa raukesi, niin tallipäällikkö Monisha Kaltenborn jätti tiimin. Kaltenbornin tilalle palkattu Frederic Vasseur on pätevä korvaaja, sillä hän omistaa useita pienemmissä formulaluokissa kilpailevia talleja.

Sauber teki juuri ennen kesätaukoa jatkosopimuksen Ferrarin kanssa. Poikkeuksena on vaan se, että Ferrari toimittaa ensi kaudesta lähtien sen hetkiset voimanlähteensä myös Sauberille. Aiemmin Sauber on joutunut ajamaan Ferraria vuotta vanhemmilla moottoreilla.

Ferrari-diili aiheuttaa kuitenkin ongelman, sillä Sauberilla ei ole riittävästi tilaa mahdollisille kuljettajille. Ericsson ei ole näillä näkymin lähdössä ainakaan mihinkään, sillä osa Sauberin taloudellisista tukijoista kuuluvat myös ruotsalaiskuskin taustajoukkoihin. Toiselle kuskipaikalle ovat ehdolla Wehrlein, Giovinazzi ja Charles Leclerc. Wehrlein voisi löytää Mercedes-kytköksen avulla tallipaikan Williamsilta, jos Lance Stroll lähtisi Force Indialle.

Jos Ferrari painostaa ottamaan akatemiakuskeistaan joko Giovinazzin tai Leclercin, niin valitsisin ehdottomasti monacolaisen Leclercin. Vaikka Giovinazzi on kuskeista vanhempi, niin Leclerc on mielestäni kuljettajana varmempi. Giovinazzi oli viime vuonna GP2-sarjan toinen, mutta tuolloin sarjan kärkikuskit ajoivat huomattavasti epätasaisemmin kuin Leclerc tällä kaudella. LecLercin dominanssi tämänvuotisessa F2-sarjassa on muistuttanut Stoffel Vandoornea GP2-sarjassa kaudella 2015.

Luulen, että Wehrlein saa siis etsiä itselleen uuden ajopaikan ensi kaudeksi. Wehrleinin ajopaikan ottaa mielestäni Ferrari-lupaus Leclerc, sillä hän on nopeampi sekä kypsempi kuljettajana kuin Giovinazzi.

9. McLaren-Honda

Talvitesteistä asti oli jo nähtävissä, että McLaren-Honda ei vielä tälläkään kaudella taistele palkintosijoista. Kaudesta on vielä toinen puolisko ajamatta, mutta kausi on varmasti tuntunut jo pitkältä Fernando Alonsolle ja Stoffel Vandoornelle.

Vielä ei ole edes varmuutta, että toimittaako Honda McLarenille voimanlähteet myös ensi kaudella, mutta aika on jo vähissä, mikäli McLaren suunnittelisi moottorikumppanin vaihtamista. McLaren on kuitenkin osoittanut viimeistään tällä kaudella, että auton rungossa ei ole isoja heikkouksia. Jos he saisivat kilpailukykyisen moottorin, niin palkintosijat eivät olisi hirveän kaukana.

Alonsolle kauden kohokohta oli varmasti tuo Indianapolisin 500 mailin kisaan osallistuminen, mikä harmittavasti päättyi moottoririkkoon. Huhut ovat viemässä kaksinkertaista maailmanmestaria takaisin Indycar-sarjaan jo tämän kauden puolella. Alonson huippusuoritukset kuninkuusluokasta löytyvät Unkarin kuudennesta ja Azerbaidjanin yhdeksännestä sijasta.

GP2-mestari ja F1-tulokas Vandoornella on takanaan vaikea alkukausi. Kuten useat sisäpiiriläiset ovat kertoneet, niin tämä on yksi vaikeimmista kausista aloittaa F1-sarjassa. 25-vuotias belgialainen on parantanut varsinkin viimeisissä neljässä kisassa, sillä hän on niissä kaikissa ajanut 12 parhaimman joukossa ruutulipulle. Parhaimpana saavutuksenaan Unkarin 10. sija ja pistetilin avaus.

Lähitulevaisuus

Vandoornella on monivuotinen sopimus brittitallin kanssa, joten hän ajaa varmasti McLarenilla myös ensi kaudella. Kysymys kuuluukin, että mitä tekee Alonso? Mercedes olisi mielestäni hullu, jos se vaihtaisi loistavasti ajaneen Valtteri Bottaksen kuljettajaan, joka on viimeksi voittanut maailmanmestaruuden yli 10 vuotta sitten.

En usko kaksinkertaisen maailmanmestarin siirtyvän myöskään Indycar-sarjaan puhtaasti rahallisista syistä. Honda tarjoaa varmasti yli 30 miljoonaa euroa, mitä hän ei todellakaan saa Yhdysvaltain suurimmasta formulasarjasta. Uskon, että joko Alonso jatkaa McLarenilla tai sitten hän lopettaa uransa.

8. Renault Sport F1 Team

Ranskalaisjätti Renault osti kauden 2015 päätteeksi Lotus-tallin itselleen. Varsinkin viime vuosi oli siirtymävaihe ranskalaistallille. Tällä kaudella Nico Hülkenberg on väläytellyt viidellä pistesijallaan, joista parhaimpina Espanjan ja Britannian kuudennet sijat. Hülkenberg harmittelee varmasti Bakun katuradalla ajettua osakilpailua, sillä hän olisi voinut ottaa siellä uransa ensimmäisen voiton tai palkintosijan ilman omaa ajovirheestä seurannut ulosajoaan.

Jolyon Palmer jäi varsinkin alkukaudesta pahasti saksalaisen tallikaverinsa varjoon, mutta viimeisten kisojen aikana hän on hieman kuronut eroa kiinni. Silti Hülkenberg on edelleen ainoa Renault-kuljettajista, joka on saavuttanut MM-pisteitä.

Lähitulevaisuus

Renault voi ehkä haastaa Haasin taistelussa seitsemännestä sijasta, mutta se vaatii pisteitä molemmilta ranskalaistallin kuljettajilta. Hülkenberg ajaa varmasti myös ensi kaudella ranskalaistiimissä. Palmerin tulevaisuus on vuorostaan erittäin epävarma, sillä Renault on tuomassa rallionnettomuudessa vakavasti loukkaantunutta Robert Kubicaa takaisin kuninkuusluokkaan.

Kubica ajoi vakuuttavat testit Unkarissa tämänvuotisella autolla kaksi viikkoa sitten. Luulen, että puolalainen tarvitsee vielä muutaman testin lisää, jotta voidaan olla täysin varmoja puolalaisen suorituskyvystä. Uskon, että Palmer saa pitää paikkansa ainakin nämä kaksi viimeistä Euroopassa ajettavaa kisaa, joiden jälkeen tilannetta katsotaan uudemman kerran riippuen brittikuskin suorituskyvystä.

7. Haas F1 Team

Toista kauttaan kuninkuusluokassa ajava yhdysvaltalaistiimi Haas on onnistunut ällistyttävän hyvin haastamaan muita vakiintuneita talleja. Haas on jo nyt kerännyt viimevuotisen pistemääränsä, vaikka tällä kaudella he eivät ole vielä yltäneet viiden joukkoon. Yhdysvaltalaistiimi on kerännyt pisteitä seitsemästä kisasta, kun viime vuonna pisteitä tuli neljästä kisasta alkukaudella.

Romain Grosjean ja Kevin Magnussen ovat myös paljon tasaisempia pari kuin Grosjean-Esteban Gutierrez, sillä Grosjean on 13:s ja Magnussen 14:s pisteissä. Viime kaudella Gutierrez ei kerännyt pistettäkään. Haas on tietysti myös hyötynyt siitä työstä, mitä Ferrari on viimeisen vuoden aikana tehnyt moottoripuolella.

Lähitulevaisuus

Haas jatkaa samalla kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella, mikä on loistava asia yhdysvaltalaistiimille. Loppukausi näyttää, että riittävätkö Haasin resurssit kehittämään autoansa kauden loppuun asti, sillä viime kaudella he saavuttivat vain yhden pistesijan kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Luulen, että pisteitä voi tulla vielä useammasta kisasta loppukauden aikana. Veikkaisin jopa Grosjeanin yltävän kärkiviisikkoon jossain loppukauden kisassa.

Yhteistyö Ferrarin kanssa jatkuu myös ensi kaudella, joten he saavat nauttia siitä kovasta työstä, mitä Ferrari on onnistunut tekemään moottoripuolella myös tulevaisuudessa. Vaikka uusin moottoripäivitys on edelleen vain Ferrarilla, niin yhdysvaltalaistiimi on rakentanut hyvän rungon moottorin ympärille.

6. Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso aloitti kauden samalla kuljettajakaksikolla, jolla he päättivät viime kauden. Carlos Sainz on kerännyt pisteitä jokaisesta kisasta, jossa hän on ruutulipun nähnyt. Vuorostaan Daniil Kvjat aloitti kauden Australian yhdeksännellä sijalla, mutta pisteitä on kertynyt sen jälkeen vain Espanjasta. Kvjat lähti kesätauolle kuuden kilpailun pisteettömässä putkessa, mikä ei ole hyvä asia hänen tulevaisuutensa kannalta.

Kvjatin ja Sainzin välit tulehtuivat, kun Sainz ei suostunut antamaan vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa, sillä molemmat olivat sopineet auttavansa toisia vuorotellen kauden aikana. Kaiken huippuna oli Britannian GP, jossa Kvjat ajautui kaksinkamppailun seurauksena suoraan tallikaverinsa kylkeen, mikä päätti molempien kisat.

Lähitulevaisuus

En usko, että se on Toro Rosson etujen mukaista jatkaa kyseisellä kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella. Luulenpa, että Sainz voi hyvinkin olla Alonson korvaaja McLarenilla, mikäli Honda ei saa kaksinkertaista maailmanmestaria vakuuttuneeksi brittitallin suorituskyvystä.

Myös huhut Hondan mahdollisesta siirtymisestä Toro Rosson moottorikumppaniksi saattaisivat myös avata ovia uusille kuljettajille, jos tallin omistajatahoissa tapahtuisi samalla myös muutoksia. Tulevaisuus näyttää, että mitä tapahtuu moottoririntamalla.

Ensiksi Toro Rosson täytyy saada kuljettajat keinolla millä hyvänsä ajamaan järkevästi radalla, sillä kolareita tallikaverien välillä ei saisi tapahtua, mutta niitä on varsinkin tällä kaudella nähty yllättävän runsaasti viikonlopusta toiseen.

Jälkimmäinen osa tämän kauden alkupuoliskosta julkaistaan ensi viikon alussa.

Hamilton jälleen voittoisa Austinissa

24.10.2016 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi neljännen kerran voittoon Yhdysvaltain GP:ssä, joka ajettiin nyt viidennen kerran Teksasin Austinissa sijaitsevalla Circuit of the Americasin -radalla. Hamiltonille voitto oli jo uran viides Yhdysvaltain osakilpailuissa.

Paalumies Hamilton sai vihdoinkin hyvän lähdön kilpailuun, eikä menettänyt kärkipaikkaansa kuin vain varikkopysähdysten ajaksi. Voitto tuli hallitsevalle maailmanmestarille makoisaan paikkaan, sillä viimeksi Hamilton juhli osakilpailuvoittoa heinäkuussa Saksan Hockenheimissa.

Hamilton nousi voittonsa myötä vasta kolmanneksi F1-kuljettajaksi, joka on saavuttanut urallaan vähintään 50 GP-voittoa. Kolminkertaisen maailmanmestarin edellä ovat vain Alain Prost (51) ja Michael Schumacher (91).

Rosbergille suuri torjuntavoitto

Mercedeksen Nico Rosbergilla ei ollut yhtä helppo kisa kuin tallikaverillaan. Pehmeillä renkailla startannut Rosberg ei saanut yhtä hyvää lähtöä kuin tallikaveri Hamilton, sillä saksalaiskuski joutui taipumaan superpehmeillä startanneelle Daniel Ricciardolle.

Rosberg ajoi pitkään kolmantena, sillä häntä kovasti hiillostanut Red Bullin Max Verstappen kurvasi ilmoittamatta varikolle, kun itävaltalaistallin mekaanikot eivät olleet valmiina pysähdykseen. Hitaan stopin jälkeen Verstappenin auto pysähtyikin hetkeä myöhemmin radan varteen, mikä tarkoitti virtuaalista turva-autoa.

Verstappenin keskeytys oli Rosbergin pelastus, sillä hän ei ollut vielä pysähtynyt, kun taas Verstappenin tallikaveri Ricciardo oli jo pysähtynyt, joten Mercedes-kuski sai käytännössä viimeisen pysähdyksensä ilmaisiksi. Näin ollen Rosberg oli ruutulipulla toinen ja Ricciardo kolmas.

Rosbergin toinen sija tarkoitti sitä, että hänen MM-johtonsa kaventui 26 pisteeseen, kun vielä kolme osakilpailua on ajamatta. Saksalaiselle riittää edelleen toiset sijat maailmanmestaruuden varmistamiseen, vaikka tallikaveri Hamilton voittaisi kaikki loput osakilpailut.

Ferrari pilasi Räikkösen kisan varikolla

Viidennestä lähtöruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi hienosti neljänneksi avausmutkaan tultaessa. Räikkönen pystyi superpehmeillä renkaillaan haastamaan koko avausstintin ajan pykälää kovemmilla renkailla ajaneen Rosbergin.

Räikkönen oli ensimmäisiä autoja, joka siirtyi superpehmeistä pehmeisiin renkaisiin. Valitettavasti suomalaisen Ferrari ei sopinut laisinkaan pehmeille renkaille, sillä hän joutui Verstappenin ohittamaksi hetkeä myöhemmin. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti palasi hurjaksi, kun hän siirtyi hieman ennen kisan puoltaväliä takaisin superpehmeisiin.

Kun Räikkönen tuli tekemään kolmatta ja samalla viimeistä pysähdystään, niin Ferrarille sattui anteeksiantamaton virhe, sillä suomalainen päästettiin liikkeelle ennen kuin oikea takapyörä oli kunnolla kiinnitetty. Räikkönen ei voinut asialle mitään, sillä hänelle näytettiin vihreää valoa, vaikka takapyörä ei ollut vielä kunnolla kiinni. Tästä seurauksena harmillinen keskeytys, kun Ferrarilla oli loistava mahdollisuus ottaa Red Bullia kiinni tallipisteissä.

Näin neljännen sijan peri Ferrarin Sebastian Vettel, joka oli läpi viikonlopun hitaampi Ferrari-kuljettajista. Vettel on muutenkin ollut jollain tavalla vaisu kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Saapa nähdä, että jatkuuko sama meno myös kauden loppuun saakka.

Bottaksen kisa piloille avausmutkassa

Williamsin Valtteri Bottaksen kisa meni pieleen jo ennen kuin se ehti edes alkamaan. Bottas osui yhteen Force Indian Nico Hülkenbergin kanssa avausmutkassa, kun Force India-kuski joutui väistämään yllättäen oven sulkenutta Vetteliä.

Bottas kärsi rengasrikon, joka aiheutti myös mittavia vahinkoja pohjalevyyn, kun Williams-kuski mateli takaisin varikolle kolmella pyörällä. Tallin laskelmien mukaan Bottas menetti 0,3 – 0,5 sekuntia vauhtia per kierros. Bottas oli ruutulipulla 16:s.

McLaren-Hondan Fernando Alonso vastasi kisan näyttävimmistä ohituksista, kun hän väänsi itsensä väkisin sekä Williamsin Felipe Massan että Toro Rosson Carlos Sainzin ohitse. Alonso oli ruutulipulla peräti viides. Jenson Button vielä lisäsi McLaren-tallin pistetiliä yhdeksännellä sijallaan.

Force Indian Sergio Perez nousi kahdeksanneksi, kun hän joutui avauskierroksella juuri Sainzin pyöräyttämäksi. Massa otti siis seitsemännellä sijallaan vain kaksi pistettä enemmän kuin Force India, joka johtaa yhä kahdeksalla pisteellä taistelua autonvalmistajien neljännestä sijasta.

Romain Grosjean otti Haas-tallille sen kotikisassaan kymmenennen sijan eli yhden MM-pisteen.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla.

Yhdysvaltain GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 18/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton paalulle Kanadan kovatasoisissa aika-ajoissa

12.6.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton lähtee paalulta kaventamaan tallikaveri Nico Rosbergin pistejohtoa sunnuntaina Kanadan GP:ssä. Hamilton jahtaa jo viidettä voittoaan Montrealin katuradalla.

Gilles Villeneuven nimeä kantavalla katuradalla nähtiin tähän mennessä tämän kauden kovatasoisimmat aika-ajot, kun kärkikolmikko oli alle kahden kymmenyksen sisällä toisistaan. Hamilton ja Rosberg valloittivat hopeanuolille eturivin, mutta Ferrarin Sebastian Vettel ei jäänyt kauaksi taakse. Vettel oli jopa itse hieman pettynyt kolmanteen sijaan, sillä hän uskoi pystyvänsä paaluaikaan ennen aika-ajoja.

Sunnuntain kisaan on lupailtu sadekuuroja, jolloin etu olisi ensimmäisenä ajavan puolella, sillä hänen ei tarvitsisi ajaa toisten vesisuihkussa. Uskoisin, että Vettelillä on paremmat mahdollisuudet voittaa, jos kisa pysyy kuivana, sillä Ferrarin kisavauhti perjantain harjoituksissa oli vakuuttavaa kovemmilla renkailla.

Jos mitään yllättäviä keskinäisiä kolareita tai teknisiä vikoja ei nähdä, niin voittaja tulee tästä kolmikosta.

Tiukka taistelu myös kärkikolmikon takana

Ferrarin Kimi Räikkönen tuskaili jälleen rengaslämpöjen kanssa lauantain aika-ajoissa, joten tuloksena oli kuudes lähtöruutu. Edellä ehtivät harmittavasti molemmat Red Bull-kuskit. Räikköselle tuotti erityisesti harmaita hiuksia radan hiusneula eli 12. mutka, jossa Räikkönen on mystisesti pyörähtänyt kahdessa aiemmassa Kanadan GP:ssä. Ferrarin suomalaiskuski lähtee tavoittelemaan palkintokorokesijoitusta itse kisasta, mutta näillä näkymin se vaatii edessä olevilta epäonnistumisia.

Helppoa kisaa ei voi Räikköselle luvata, sillä kärkiviisikon sijoista taistelevat myös Red Bullin Daniel Ricciardo ja Max Verstappen sekä Williamsin Valtteri Bottas että Felipe Massa. Red Bull oli pieni kysymysmerkki vielä tänne tultaessa, sillä tämä ei ratana sovellu heille aivan yhtä hyvin kuin Barcelona tai Monaco, mutta moottoripäivitys on selvästi nostanut Red Bullin takaisin kärkitaistoon.

Seitsemännestä ruudusta starttaava Bottas saa rinnalleen tallikaveri Massan. Bottas lähtee tavoittelemaan kärkiviisikkoon sijoittumista, mikä ei ainakaan kuivalla kelillä ole mahdoton ajatus, mutta mahdollinen sade voi vesittää nämä haaveet. Williams on edelleen kärkipään autoista eniten se, joka kärsii märistä olosuhteista. Pahoin pelkään, että Bottas ei tuosta seitsemänneltä sijalta pääse ylöspäin ilman apuja.

Sotkeeko turva-auto kisan kulkua?

Monacossa loistavasti toiminut virtuaalinen turva-auto saatetaan nähdä myös Kanadan kisan aikana, mutta täällä on todennäköisempää nähdä myös perinteinen turva-auto, sillä nostureita ei ole yhtä useassa paikassa kuin Monacossa. Turva-auton saaminen radalle voi myös heittää oman strategisen mausteensa illan kilpailuun.

Yksi potentiaalinen ulosajopaikka on radan viimeisessä ulkokurvissa sijaitseva Mestarien muuri. Tähän muuriin täräytti aika-ajoissa, rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin poika, Carlos Sainz Jr. Olen yllättynyt, jos Toro Rosso-kuski jää ainoaksi ”uhriksi” tuossa mutkassa tämän viikonlopun aikana.

Lähtövalot sammuvat Montrealin katuradalla klo 21 Suomen aikaa.

Kanadan GP:n lähtöjärjestys

Daniel Ricciardo paalulle hirmuajalla Monacossa

29.5.2016 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo otti uransa ensimmäisen paalupaikan Monacossa lauantaina. Kyseessä oli Red Bullin ensimmäinen paalupaikka sitten vuoden 2013 Brasilian GP:n.

Aika-ajot näyttivät aluksi sujuvan Mercedeksen Lewis Hamiltonin komennossa, mutta liian korkea bensanpaine pysäytti hallitsevan maailmanmestarin varikon portille viimeisen osion alussa. Ricciardo löi heti aluksi tauluun hirmuajan, jota muut eivät pystyneet rikkomaan.

Mercedeksen Nico Rosberg oli toinen ennen tallikaveri Hamiltonia, joka sai lopulta kasaan ainoastaan yhden nopean kierroksen. Monacon GP:n voittotaistelu tullaan käymään todennäköisesti näiden kolmen kesken. Jos kisa käynnistyy kuivalla kelillä, niin Ricciardo starttaa muista poiketen superpehmeillä renkailla, minkä pitäisi tarjota hänelle enemmän pelivaraa kisataktiikan suhteen. Jos kisa taas käynnistyy sadekelillä, niin ei Red Bull ole huono auto sateellakaan. Mielenkiintoista on nähdä, että kuinka suurella riskillä Mercedes-kuskit lähestyvät avausmutkaa, kun muistetaan edellisen kisan tapahtumat. Rosberg jahtaa neljättä peräkkäistä voittoaan kotikulmillaan.

Sunnuntaina julkistettiin odotettu tieto, että Red Bull jatkaa moottorikumppanuuttaan Tag Heurin (Renault) kanssa kauden 2018 loppuun saakka. Itävaltalaistallin sisartalli Toro Rosso siirtyy myös käyttämään samoja voimanlähteitä. Tällä kaudella Toro Rosso käyttää Ferrarin moottoreita.

Red Bullin kannalta aika-ajo ei kuitenkaan ollut täydellinen, sillä Espanjan GP:n voittaja Max Verstappen ajoi ratavalliin uima-altaan kohdalla. Verstappen saa käyttöönsä uuden rungon kisaan, joten hän joutuu starttaamaan kisaan varikolta.

Räikköselle lähtöruuturangaistus kisaan

Ferrarin Kimi Räikkösen aika-ajo ei sujunut aivan täydellisesti, joten hän jäi vasta kuudenneksi. Räikkönen sai huonoja uutisia jo ennen aika-ajoa, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan uusi vaihdelaatikko, mikä tietää viiden lähtöruudun rangaistusta. Räikkönen starttaa näin ollen vasta 11:ntenä.

Monaco on huonoin rata saada lähtöruuturangaistus, sillä ohittaminen ruhtinaskunnan kapeilla kaduilla on äärimmäisen vaikeata. Jos kisa ajetaan kuivalla, niin Räikkönen taistelee viimeisistä pistesijoista. Sadekeli on oikeastaan ainut mahdollisuus nousta kärkiviisikkoon, mutta samalla siinä piilee myös riski siihen, että väärällä ratkaisulla voi pilata oman kisansa. Lähdöstä on suomalaisen kuitenkin selvittävä ilman ylimääräisiä kolhuja, jotta MM-pisteille olisi asiaa.

Tallikaveri Sebastian Vettel oli neljäs, mutta hänkään ei ollut tyytyväinen suoritukseensa. Todennäköisesti Vettel tarvitsee apuja kärkikolmikolta, jos hän mielii nousta palkintokorokkeelle kisassa.

Williamsilla odotusten mukainen viikonloppu

Williamsin tämänvuotinenkaan auto ei sovi parhaalla mahdollisella tavalla ruhtinaskunnan kaduille. Valtteri Bottas oli 11:s, mutta nousee maanmiehensä lähtöruuturangaistuksen myötä 10:nneksi. Felipe Massa taas jäi vasta 14:nneksi, joten hänen kannaltaan MM-pisteiden saavuttaminen näyttää vaikealta.

Bottas vuorostaan teki sen minkä pystyi eli päihitti tallikaverinsa aika-ajoissa. Kisasta ei tule helppo erityisesti sadekelillä, sillä Williamsin auto ei ole toiminut viime vuosina laisinkaan märissä olosuhteissa. Suomalaiskuskin suurimpana tavoitteena kisassa on ottaa ne uran ensimmäiset MM-pisteet Monacosta, sillä ne ovat edellisellä kolmella yrityksellä jääneet haaveeksi.

Aika-ajon suurimmista yllätyksistä vastasivat kolmannesta rivistä starttaavat Force Indian Nico Hülkenberg ja Toro Rosson Carlos Sainz. Molemmat kyttäävät kisassa mahdollisuutta ajaa uran paras kisa, ja nousta palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa F1-urallaan.

Kuka kirjoittaa nimensä voittajien joukkoon tänä vuonna, kun legendaarisen Monacon GP:n lähtövalot sammuvat klo 15 Suomen aikaa.

Aika-ajojen tulokset

Daniel Ricciardo jahtaa paalua Monacossa

28.5.2016 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo piti torstaina kovinta vauhtia Monacon GP:n vapaissa harjoituksissa. Ricciardo jahtaa ruhtinaskunnan kaduilla F1-uransa ensimmäistä paalupaikkaansa.

Kaksi tallia olivat ylitse muiden torstaisissa harjoituksissa. Kyseiset tallit ovat Red Bull ja Mercedes. Ricciardo oli siis 0,6 sekuntia nopeampi kuin Mercedeksen Lewis Hamilton. Red Bullin aussikuski päihitti myös Nico Rosbergin vajaalla 0,9 sekunnilla. Red Bull-tallikaveri Max Verstappen oli neljäs jääden tallikaveristaan noin sekunnin.

Näyttää harjoitusten perusteella siltä, että Ricciardo on vahvimmin haastamassa Mercedes-kuskit paalupaikasta. Voi hyvinkin olla, että Red Bullin aussikuskille ei parempaa mahdollisuutta paalupaikkaan tällä kaudella enää tulekaan kuin Monacossa. Verstappen lähtee varmasti haastamaan toista Mercedes-kuskia kolmannesta sijasta, mutta kaiken osuessa nappiin, niin voimme nähdä sunnuntaina jopa pitkästä aikaa molemmat Red Bullit eturivissä.

Harjoituksissa pidettiin jo niin kovaa vauhtia, että jos keli pysyy kuivana, niin aika-ajoissa tullaan tekemään kaikkien aikojen nopein paaluaika Monacossa.

Ferrarilla säädöt hakusessa

Ferrarin päivää kuvaa hyvin se, että harvoin ajovirheisiin sortuva Sebastian Vettel osui ratavalleihin kahdesti saman harjoituksen aikana. Sen verran vaikea oli Ferrari ajettavuudeltaan, että edes nelinkertaisella maailmanmestarilla ei ollut helppoa pitää autoa radalla. Vettel oli harjoitusten yhdeksäs, kun tallikaveri Kimi Räikkönen oli seitsemäs.

Toivottavasti Ferrarin vauhti paranee suhteessa muihin, kun radan pito kehittyy viikonlopun aikana. Näillä näkymin Ferrarilla on mahdollisuuksia vasta kolmanteen riviin, mutta jos heillä on säätöjen kanssa ongelmia, niin tiukkaa voi tehdä jopa Toro Rosso-kuskien Daniil Kvjat ja Carlos Sainzin kanssa.

Williamsin vaikeudet jatkuivat

Williamsin Felipe Massa ei helpottanut jo valmiiksi haastavaa viikonloppua, kun hän ajoi St. Devotessa ratavalliin avausharjoituksissa. Tallikaveri Valtteri Bottaksella oli myös pelottava tilanne tunnelissa, josta hän onneksi selvisi säikähdyksellä.

Bottas oli harjoitusten 14:s ja Massa 16:s, mikä ei lupaa hyvää viikonlopulle, sillä Williamsilla on edelleen suuria vaikeuksia renkaidensa kanssa. Aika-ajoissa nähdään, että tuottiko tämä erilainen lähestymistapa Monacon viikonloppuun toivottuja tuloksia. Pelkäänpä pahoin, että ainakin toinen Williamseista jää kärkikymmenikön ulkopuolelle, ellei jopa molemmat.

Virheet minimoitava Monacossa

Virheisiin ei ole varaa Monacon katuradalla, joten lauantain harjoituksessa ei ole varaa rikkoa autoansa, sillä muuten voi jäädä aika-ajot ajamatta, mikä tietäisi viimeistä lähtöruutua kilpailuun.

Perjantain harjoituksissa nähtiin myös lukuisia ulosajoja, joten aika-ajoista voi tulla erittäin rikkonaisia. Tämän takia on tärkeätä onnistua jokaisella aikakierroksellaan, sillä keltaiset tai jopa punaiset liput voivat pilata useamman kuljettajan hyvin alkaneen kierroksen.

Monacon GP:n aika-ajot käynnistyvät klo 15 Suomen aikaa.

Ensimmäisten harjoitusten tulokset (FP1)

Toisten harjoitusten tulokset (FP2)

Hamilton aloittaa takaa-ajonsa paalulta

15.5.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton nappasi paalupaikan Espanjan osakilpailuun. Hamilton jahtaa sunnuntaina kauden avausvoittoaan Barcelonan radalla.

Hamilton kävi kovan kamppailun yhdessä tallikaverinsa Nico Rosbergin kanssa paalupaikasta, missä hallitseva maailmanmestari vei pidemmän korren. Paalupaikka oli brittikuskille uran 52. ja Mercedekselle 58., joka nostaa saksalaismerkin kaikkien aikojen paalutilastoissa viidenneksi ohi Red Bullin.

Rosberg panostaa varmasti kaikkensa lähtöön, sillä kyseessä on yksi pisimmistä lähtökiihdytyksistä tällä kaudella. Hamiltonin heikkous tähän mennessä tällä kaudella on ollut huonoissa lähdöissä. Hallitseva maailmanmestari lähtee päättämään tallikaverinsa seitsemän kisan mittaista voittoputkea, sillä Hamilton juhli viimeksi osakilpailuvoittoa Yhdysvalloissa viime lokakuussa.

Kaikki odottivat Ferrarin olevan Mercedeksen kovimpia haastajia, mutta kovin haastaja olikin Red Bull. Daniel Ricciardo otti kolmannen lähtöruudun ennen Red Bullilla debytoinutta Max Verstappenia. 18-vuotias Verstappen voi olla todellinen jokerikortti, jos hän onnistuisi saamaan nappilähdön. Ricciardo taistelee uuden tallikaverinsa sekä Ferrareiden kanssa tuosta viimeisestä palkintosijasta.

Ferrari panosti kisasäätöihin

Italialaislehdet uutisoivat aika-ajojen jälkeen, että Ferrari olisi panostanut kisasäätöihin, sillä nykyiset säännöt kieltävät auton säätöjen muuttamisen aika-ajojen jälkeen. Ferrari-leirissä odotellaan viileämpää säätä sunnuntaille, joten auton suorituskyvyssä otettiin kompromissi kilpailua ajatellen.

Kimi Räikkönen otti viidennen lähtöruudun ennen tallikaveri Sebastian Vetteliä. Lähdössä olisi päästävä mielellään molemmista Red Bull -kuljettajista ohi, sillä ohituspaikat ovat kortilla Barcelonan radalla. Uskon, että ainakin toinen Ferrareista nähdään Espanjassa palkintokorokkeella.

Williamsin Valtteri Bottas teki maksimisuorituksen, joka riitti seitsemänteen sijaan. Bottaksen tallikaveri Felipe Massa lähtee vasta 18:ntena, sillä Williams-talli epäonnistui brasilialaisen aikakierroksen ajoituksessa. Todella uskomatonta, että näin kokeneelle tallille sattuu taktisia kömmähdyksiä viikonlopusta toiseen. Tälläiset virheet maksavat kallisarvoisia MM-pisteitä Williamsille.

Kärkikymmenikköön ylsivät myös kotiyleisön suosikit Carlos Sainz ja Fernando Alonso. Sainz löi tallikaverinsa Daniil Kvjatin, joka siirrettiin Verstappenin tieltä syrjään Red Bullilta. Sainz oli kahdeksas ja Kvjat 13:s. Kvjat haluaa varmasti näyttää Red Bullille, että hänen syrjäyttämisensä oli väärä päätös.

Alonso oli kymmenes ja McLaren-tallikaveri Jenson Button 12:s. Pystyykö McLaren-Honda tuomaan molemmat autonsa MM-pisteille toisessa kilpailussa peräkkäin?

Espanjan GP:n lähtövalot sammuvat klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Rosberg lähtee vahvoista asemista jatkamaan paaluputkeaan

14.5.2016 F1-ennakot

Mercedeksen Nico Rosberg oli nopein Espanjan GP:n harjoituksissa Barcelonassa perjantaina. Rosberg jahtaa lauantaina kolmatta peräkkäistä paalupaikkaa.

Rosberg jätti taakseen reilulla 0,2 sekunnilla Ferrarin Kimi Räikkösen. Kolmanneksi sijoittunut Lewis Hamilton jäi kärkiaikaa pitäneestä tallikaveristaan peräti 0,7 sekuntia. Ferrarin Sebastian Vettel oli neljänneksi nopein jääden jo yli sekunnin kärjestä.

Harjoitusaikoja ei kannata liiaksi tuijotella, sillä ilman teknisiä ongelmia, niin Mercedekset valloittavat eturivin sunnuntaiseen kisaan. Räikkönen saa yltää jälleen aika-ajoissa parhaimpaansa, jos hän mielii lyödä tallikaverinsa aika-ajoissa, sillä Vettel on usein löytänyt vielä muutaman kymmenyksen lisää vauhtia päätösosiossa.

Williamsille luvassa haastajia

Williams ei vakuuttanut tyypilliseen tapaan harjoituksissa, sillä Valtteri Bottas oli 11:s ja Felipe Massa vasta 16:s. Lauantaina nähdään varmasti huomattava parannus Williamsilta, mutta kuinka korkealle se tulee riittämään?

Toro Rosson Carlos Sainz oli peräti viidenneksi nopein, kun hänen uusi tallikaverinsa Daniil Kvjat hävisi yli sekunnin Sainzille. Kvjat oli vasta 15:s, joten aika-ajoissa nähdään, että kuinka lähelle tallikaveriaan hän pääsee.

Red Bullin Daniel Ricciardo oli heti 0,2 sekuntia uutta tallikaveriaan nopeampi. Ricciardo oli kuudes ja Max Verstappen kahdeksas. Uskoisin, että Red Bull ja erityisesti Ricciardo on Williamsin kovin haastaja, joten aika-ajot kertovat meille, että nähdäänkö yhtään Williamsia kolmessa ensimmäisessä rivissä.

Fernando Alonso kiidätti McLareninsa kotiyleisönsä edessä seitsemänneksi. Lauantaina nähdään, että riittääkö McLaren-Hondan vauhti oikeasti kärkikymmenikköön. Luulen, että he jäävät niukasti ulos viimeisestä osiosta.

Espanjan GP:n aika-ajot näytetään poikkeuksellisesti lauantaina myös MTV3-kanavalla. Lähetys alkaa klo 14.40 ja itse aika-ajot 15.00.

Ensimmäisten harjoitusten tulokset (FP1)

Toisten harjoitusten tulokset (FP2)

Mercedekset jälleen ennakkosuosikkeina kauden avaukseen

19.3.2016 Yleinen

Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg valtasivat odotetusti eturivin Australian GP:n uudistetuissa aika-ajoissa.

Hamiltonin 50. paalupaikka nosti hänet vasta kolmanneksi kuljettajaksi, joka on saavuttanut kyseisen merkkipaalun, edellä ovat vain Michael Schumacher (68) ja Ayrton Senna (65).

Mercedekselle on vaikeata löytää voittajaa huomisessa kisassa, mikäli teknisiä ongelmia ei ilmene, eikä niitä pitäisi, sillä saksalaistalli sai vyölleen talvitesteissä ylivoimaisesti eniten testikilometrejä.

Onko Ferrarista haastajaksi?

Viime kaudelta tuttuun tyyliin toisen rivin miehittivät Ferrarin Sebastian Vettel sekä Kimi Räikkönen. Rosbergin ja Vettelin välinen ero oli noin puoli sekuntia, kun taas Räikkönen jäi tallikaverinsa ajasta vajaat 0,4 sekuntia.

Mielenkiintoista on nähdä, että avaako tämä uusi rengassääntö Ferrarille mahdollisuuden lyödä Mercedestä. Toivottavasti Ferrari pystyisi poikkeavalla taktiikalla haastamaan Mercedestä, sillä ainakin viime kaudella Marannellon ori oli hellempi renkaille kuin Mercedes.

Jos kärkikolmikossa ei nähdä teknisiä vikoja, niin Räikkösen on lyötävä tallikaverinsa päästäkseen palkintokorokkeelle. Vettelin lyömisestä ei tule helppoa, mutta paremmalla lähtökiihdytyksellä, virheettömällä ajolla sekä salamannopeilla pysähdyksillä, niin kaikki on mahdollista.

Erikoismaininta aika-ajoista kuuluu Toro Rossolle, sillä viime kauden tulokaskaksikko onnistui aika-ajoissa erinomaisesti, kun Max Verstappen oli viides ja Carlos Sainz seitsemäs. Räikkösen täytyy lähdössä erityisesti tarkkailla Verstappenin liikkeitä.

Bottas hylkäysuhan alla

Williamsin Valtteri Bottas ei saanut haluamaansa tulosta lauantain aika-ajoista. Bottas kärsi pidon puutteesta, joten suomalainen jäi vasta yhdenneksitoista. Aika-ajon jälkeen Bottas on ollut hylkäysuhan alla, sillä Williams-talli ei ollut ehtinyt toimittamaan tarvittavia dokumentteja jousitukseen liittyen kansainväliselle autoliitolle. Tilanteeseen saadaan selvyys sunnuntaina paikallista aikaa.

Felipe Massa ajoi toisen Williamsin kuudenteen lähtöruutuun, joten Williamsissa on ihan riittävästi kyytiä pistesijoille. Bottas saa joka tapauksessa valita uudet renkaat starttiin, mitkä hän toivottavasti pystyy hyödyntämään. Odotan Williamsin suomalaiskuskin taistelevan kärkikuusikon sijoituksista.

Mielenkiintoista on nähdä, että mihin uusi yhdysvaltalaistalli Haas pystyy, sillä ilman uutta pudotusmenetelmää aika-ajoissa, niin Romain Grosjean olisi yltänyt vähintään toiseen aika-ajoon. Haas näyttää olevan ensimmäinen tulokastalli todella pitkään aikaan, jolla vauhti näyttäisi riittävän muuhunkin kuin jumbosijaan. Jos kisassa nähdään lähes yhtä paljon keskeyttäjiä kuin vuosi sitten, niin kärkikymmenikössä voi olla hyvinkin molemmat yhdysvaltalaistallin autot.

Vanha aika-ajoformaatti takaisin!

Australian GP:n aika-ajoissa otettiin käyttöön uusi aika-ajoformaatti, jossa puolentoista minuutin välein pudotetaan aina yksi kuljettaja kerrallaan session lopussa.

Aika-ajomuutoksen kuvailtiin tuovan lisäjännitystä aina viimeisille minuuteille saakka, kun todellisuudessa siinä kävi niin, että kuljettajat istuskelivat ne viimeiset minuutit varikolla säästämässä renkaita kisaa varten.

Onneksi näyttää vahvasti siltä, että vanhaan aika-ajoformaattiin palataan jo kahden viikon kuluttua ajettavassa Bahrainin osakilpailussa.

Lähtövalot sammuvat Australian Melbournessa sunnuntaina jo aamuseitsemältä Suomen aikaa.

Alustava lähtöjärjestys