Selaat arkistoa kohteelle säännöllisyys.

Ruokailurytmi..

5.3.2015 Yleinen

SYÖMINEN, ah mikä ihana nautinto, sitä LISÄÄ!

”Mä en käsitä, mistä se voi johtua, kun olen näin lihava, vaikka syön yleensä vain kerran päivässä”

Sanat tulivat kovasti ylipainoisen sukulaiseni suusta. Siinä vaiheessa jouduin miettimään, kuinka asian ilmaisisin, ettei hyvin napakka rouvashenkilö loukkaantuisi..
Vastaukseni oli kuitenkin lyhyt ja ytimekäs ”No juuri siitä”.
Nainen katsoi minua ihmetellen ja pyysi perusteita. Selitin hänelle aineenvaihdunnasta ja sokerien heittelyistä ja toki kehoitin kuitenkin ottamaan huomioon jokusen muunkin mahdollisuuden, mm. kilpirauhasen vajaatoiminnan.
Satun myös tietämään, että kyseisen ihmisen viikonloput koostuvat kaljasta ja elokuvista. Arjet töistä ja todellakin kerran päivässä isosta ruoka-annoksesta.

”Mieluummin kuolen muutaman vuoden aikaisemmin syömällä läskisoossia, kuin elän pidempään pupun ruualla”

Näin tuumasi eräs toinen sukulaiseni, jonka jääkaapista löysin käristemakkarapaketin, lihapiirakoita, olutta, mehua, juustoa ja meetwurstia, enkä pystynyt olemaan mainitsematta asiasta. Sanoin, että omapahan on asiasi, mutta kylläpä tietää, mistä saa syyttää tulevia sydän- ja verisuonisairauksiasi ja mahdollista diabetesta. Pyh ja pah, niitä riittää ku syö pari kertaa päivässä ja asiasta ei enää keskusteltu. Valitettavasti tällä sukulaisellani (vain 50+) on tällä hetkellä käytössä sydänlääkkeet, verenpainelääkkeet ja diabeteslääkkeet pillerimuodossa. Onpa lanssikin vienyt jo pari kertaa sydämen vuoksi. Kuitenkin niin vakavista asioista on kyse, että olisi ollut kohtuutonta sanoa ”mitä mä sanoin”. Hieman muutoksia kuitenkin havaittavissa pikkuhiljaa ruokavalioissa ja liikkumisessa. Koskaan ei ole myöhäistä yrittää saada lisävuosia itselleen. Kuitenkin kun sairauksia jo on, liikunnan kanssa tulee aloitella hyvin varovasti.

Kansansairauksia voi tulla kenelle vain, mutta moniin niistä pystymme itse paljon vaikuttamaan. Tällä hetkellä kuitenkin suurin tappajamme on sydän- ja verisuonitaudit, joten ne kannattaisi ottaa tosissaan. Se pistää miettimään.. Varsinkin ”sairaasta suvusta” olevien kannattaa tosissaan panostaa sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrään. Siitä omakin innostus aikoinaan terveellisyyteen lähti. Pienillä muutoksilla isoja asioita.

Ensimmäinen asia, mistä jokaisen tulisi aloittaa, on opetella syömään. Lähes poikkeuksetta voi sanoa, että täytyy opetella syömään useammin, että elimistö voi paremmin. Tämä ahmiminen ja paljon syöminen pari kertaa päivässä liittyy hyvin paljon ensimmäisen blogikirjoitukseni alkuinnostukseen ja ahdistukseen. Aamulla aloitetaan laihdutus ja illalla jo ahmitaan. Täten ruokailukertojakin voi päivälle tulla vain pari. Nyt kuitenkin unohdetaan se laihdutus ja ensimmäisenä tulisi keskittyä syömään usein.

Itselläni toimii viisi ruokailua päivässä. Ne kannattaa aikatauluttaa niin, että kellonaika muistuttaa, koska tulisi syödä, jos nälkä ei ole. Syödä nimittäin täytyy, vaikka nälkä ei olisikaan. Omaan aikatauluuni sopii n.klo 9.00, 12.00, 15.00, 18.00 ja 21.00. Puolen tunnin/tunnin heittoja voi olla menojen ym. vuoksi, mutta pääsääntöisesti yritän pitää kiinni mahdollisimman hyvin siitä, että ruokailujen välit  ovat 3-4h. Tällöin jää mieliteot pois ja maltti kasvaa, kun tietää, että kohta saa taas syödä. Tätä kannattaa jokaisen kokeilla, syödä viisi kertaa päivässä pienempi annos(laita vaikka puhelin muistuttamaan) ja huomata, kuinka se saa aineenvaihdunnan toimimaan ja vaikuttaa jopa mielialaan, koska hyvin usealla ihmisellä sokerien heitot tai nälkä tekee jopa kiukkuiseksi.

Vettä olisi hyvä juoda runsaasti. Juon vettä vetenä n.2l päivässä ja enemmänkin, jos olen kunnolla urheillut. Lisäksi kahvia ja teetä. Minulla on käytössä puolen litran juomapullo, josta on helppo seurata, että se tulisi neljästi juotua päivässä. Kannattaa muistaa, että liika vedenjuontikaan ei ole hyväksi. Terve ihminen kestää sitä määrällisesti paljonkin, mutta jos taustalla on jokin vesihormonin eritystä lisäävä sairaus tai henkilö käyttää jotain tiettyä lääkitystä, kuten monet masennuslääkkeet, niin liiallinen vedenjuonti voi olla jopa hengenvaarallista.

Nyt siis voi alkaa jo suunnittelemaan ruokailu-aikatauluja, millainen sopisi omaan elämänrytmiin ja nauttimaan vettä 2l päivässä, jonka voi aloittaa heti!
Siitä se lähtee!

P.s Mielenkiinnon vuoksi kannattaa käydä mittauttamassa veriarvojaan ja käydä kehonkoostumusmittauksessa ennen kuin päättää aloittaa terveellisemmät elämäntavat.  Saa sitten vertailla tuloksia myöhemmin..