Selaat arkistoa kohteelle rossi.

Mestaruus katkolla Laguna Secassa

21.9.2019 Näkökulma

Pohjois-Amerikan suosituimman formulasarjan, Indycarin, mestaruudesta ajetaan tulevana viikonloppuna Yhdysvaltain länsirannikolla Kalifornian osavaltiossa sijaitsevalla legendaarisella Laguna Secan radalla. Neljällä kuljettajalla on vielä teoriassa mahdollisuus sarjan mestaruuteen.

Ensimmäinen Indycar-kisa on järjestetty Laguna Secassa jo vuonna 1983, joten radalla on pitkä historia Yhdysvaltain formulahistoriassa. Laguna Seca palaa Indycar-kalenteriin 15 vuoden tauon jälkeen, kun se ottaa samassa osavaltiossa ajetun Sonoman paikan päätöskilpailuna. Itse näistä aiemmista Laguna Secan kisoista muistan, kun Alex Zanardi ohitti viimeisellä kierroksella Bryan Hertan kuuluisassa korkkiruuvimutkassa voittaakseen vuoden 1996 kisan.

Team Pensken Josef Newgarden saapuu Laguna Secaan selvässä pistejohdossa. Andretti Autosportin Alexander Rossi on toisena 41 pistettä perässä, sarjan 2016-mestari Simon Pagenaud kolmantena 42 pistettä jäljessä sekä viisinkertainen ja samalla hallitseva mestari Scott Dixon neljäntenä 85 pisteen takamatkalla. Laguna Secassa on käytössä tuplapisteet eli voittajalle 100 pistettä, toiselle 80, kolmannelle 70, neljännelle 64 jne. Bonuspisteen saa paalusta sekä johdetusta kisakierroksesta ja kaksi bonuspistettä menee eniten kisakierroksia johtavalle kuskille.

Newgardenille riittää neljäs sija mestaruuteen, vaikka Rossi voittaisi itse kisan ja veisi nimiinsä kaikki bonuspisteet. Viideskin sija riittäisi pistejohtajalle mestaruuteen, jos Rossi tai Pagenaud eivät saalista yhtään bonuspistettä.

Ennakkoon kuljettajat odottavat Laguna Secan viikonlopusta vaikeata, sillä kapean ja nopeavauhtisen radan ei odoteta tarjoavan paljon ohituspaikkoja. Toisaalta tämänkaltainen vanhan liiton rata rankaisee ajovirheistä moninkertaisesti enemmän kuin modernit radat. Toivotaan, että aika-ajo ei vielä ratkaise mestaruutta, vaan ohittaminen onnistuu myös sunnuntain kisassa.

Aika-ajot käynnistyvät lauantaina klo 23.30 Suomen aikaa. Kauden päätöskisa on vuorossa sunnuntaina alkaen klo 21.30 Suomen aikaa. Sekä aika-ajot että kisa ovat katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelusta.

PÄIVITETTY: Lähtöjärjestys

Loppusuora häämöttää Indycar-sarjassa

26.8.2019 Uutiset

Pohjois-Amerikan Indycar-sarja jatkui peräkkäisinä viikonloppuina Poconon ja Gatewayn ovaaleilla. Molemmilla kisoilla oli suuri vaikutus syyskuussa ratkaistavaan Indycar-sarjan mestaruuteen.

Poconon 500 mailin kisa alkoi rajulla avauskierroksen joukkokolarilla, kun Takuma Sato siirtyi oikeasta reunasta yllättäen vasemmalle toiseen mutkaan tultaessa. Sato osui yhteen Ryan Hunter-Reayn kanssa, minkä seurauksena molemmat ajautuivat radan vasemmasta reunasta radan poikki yli, jolloin Alexander Rossi, James Hinchcliffe ja Felix Rosenqvist ajautuivat samaan läjään. Rosenqvist lensi rajusti päin verkkoaitaa, mutta hänet päästettiin myöhemmin samana päivänä ulos sairaalasta. Muut kolarissa mukana olleet pääsivät ratasairaalasta jo aiemmin pois.

Useat kuskit syyttivät aika rajustikin Satoa kolarin aiheuttamisesta, mutta tuomaristo totesi joukkokolarin kilpailutilanteeksi. Omasta mielestäni kolari oli oikeastaan nykyaikaisten autojen ongelma. Ennen kisaa varikolla pelättiin, että ohittaminen tulisi olemaan Poconossa haastavaa, joten kuskit pistivät kaikki paukkunsa lähtöön. Myös erittäin suuri sateen uhka saattoi entisestään lisätä kuljettajien aggressiivisuutta.

Lopulta ukkonen keskeyttikin kisan, kun kisasta oli noin kaksi kolmasosaa ajettu. Team Pensken Will Power julistettiin voittajaksi, joten Power on nyt voittanut kisan jokaisella kaudella sitten kauden 2007. Australialaiskuskin voiton avaimena oli pitkä bensapysähdys ennen ukkosrintaman saapumista rata-alueelle. Scott Dixon oli toinen ennen Indy 500-voittaja Simon Pagenaudia. Dixon ja Pagenaud kutistivat piste-eroaan viidenneksi sijoittuneeseen Josef Newgardeniin.

Saton uskomaton nousu voittoon

Gatewayn 1,25 mailin ovaali tarjosi huikean näytöksen iltavaloissa. Rata oli ajolinjan ulkopuolelta erittäin pölyinen ja liukas, jonka kisan alkupuolella sai Power todeta päättäessään kisansa ulosajoon. Eturivistä lähtenyt Sebastien Bourdais ajautui myös ajonlinjan ulkopuolelle ja rikkoi seinäkosketuksessa ripustuksensa.

Bourdaisin ulosajo muutti rajusti tuloslistaa, sillä kärkikuskit olivat pysähdyksensä aikana pudonneet kierroksen päähän myöhemmin pysähtyneistä, joten nämä kärjen ulkopuolella olleet kuljettajat saivat ilmaisen pysähdyksen. Näin kovasti kritisoitu ja pahimmillaan kierroksen kärkeä perässä ollut Sato nousi kärkipaikalle eikä enää suostunut luovuttamaan sitä muille, vaikka Ed Carpenter tuli japanilaisen takapuskurissa kiinni ruutulipulle. Satolle siis kauden toinen osakilpailuvoitto. Tony Kanaan oli myös yksi turva-auton aikana pysähtyneistä, joten sympaattinen brasilialainen ajoi ensimmäistä kertaa palkintokorokkeelle sitten kauden 2016 Teksasin ovaalikisan.

Pagenaud nousi viidenneksi, kun viimeisellä kierroksella sarjakärki Newgarden pyörähti taistelussa neljännestä sijasta tulokaskuski Santino Ferruccin kanssa. Newgarden oli ruutulipulla lopulta seitsemäs. Muille mestaruuskandidaateille Gateway ei ollut nousujohteinen, sillä Rossi jäi 13:nneksi ja Dixon teknisten ongelmien vuoksi vasta 20:s, joten kova kolaus molempien kuljettajien mestaruushaaveille.

Indycar-sarja siirtyy nyt Yhdysvaltain itäosista länsirannikolle, kun sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Oregonin osavaltiossa sijaitsevalla Portlandin moottoriradalla. Oregonista sarja siirtyy Kalifornian Laguna Secaan, jossa taistellaan kauden päätösviikonloppuna mestaruustaistelun kannalta tärkeistä tuplapisteistä.

Tulokaskuski sensaatiomaiseen voittoon legendaarisessa formulakisassa

30.5.2016 Uutiset

Yhdysvaltain Alexander Rossi juhli voittoa sunnuntaina ajetussa legendaarisessa Indy 500 -kilpailussa. Legendaarinen formulakilpailu järjestettiin tänä vuonna 100. kerran.

Rossi voitti kisan loistavan varikkotaktiikan ansiosta, jonka myötä hän onnistui ajamaan ruutulipulle asti ilman pysähdystä, kun pahimmat kilpakumppanit joutuivat pysähtymään vielä muutama kierros ennen loppua bensan takia.

Toiseksi sijoittui Kolumbian Carlos Munoz ennen Yhdysvaltain Josef Newgardenia. Rossi ajoi viime kaudella viisi F1-osakilpailua Manor Marussialla ennen siirtymistään täksi kaudeksi takaisin kotimaahansa, ja ajamaan ensimmäistä kauttaan Indycar-sarjassa.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tulokaskuski voitti sitten vuoden 2001 ja Helio Castronevesin. Puolustava Indy 500 -voittaja ja entinen F1-kuski Juan Pablo Montoya joutui keskeyttämään ulosajoon jo kilpailun alkupuolella.

Legendaarisessa kilpailussa ei tänäkään vuonna nähty yhtään suomalaista lähtöruudukossa.

F1:sten pikkutallilla jälleen yksi välikausi

13.12.2015 F1-koosteet

Tästä alkaa Formula ykkösten kooste kaudesta 2015. Ensimmäisenä on vuorossa omistusvaihdoksen talvitauon aikana kokenut pikkutalli, Manor Marussia.

Formula ykkösten häntäpään talli sai uuden omistajan ennen kauden alkua, kun liikemies Stephen Fitzpatrick osti tallin omistukseensa. Samalla Fitzpatrick nimitti Justin Kingin tallin uudeksi puheenjohtajaksi. Tallin oston myötä tallin nimi muuttui Manor Marussiaksi.

Jotain jatkuvuutta tallissa sentään koettiin, kun John Booth ja Graeme Lowdon jatkoivat tiimin pyörittämistä. Tallin kuljettajiksi pestattiin britti Will Stevens sekä Espanjan Roberto Merhi. Manor haki poikkeuslupaa ajaa kaudella 2015 edellisen kauden autolla, mutta Force India käytti vetoomusoikeutensa tätä ehdotusta vastaan. Näin Manor starttasi kauteen kauden 2015 sääntöihin päivitetyllä autolla.

Manor on myös ainoa talli, joka on kolmesta kaudella 2010 aloittaneesta tallista enää kisaamassa, kun HRT meni konkurssiin kauden 2012 päätteeksi ja Caterhamin suljettua ovensa edelliseen kauteen.

Stevens ei pystynyt teknisten ongelmien takia ajamaan kauden kahta ensimmäistä osakilpailua, mutta eipä se auto antanutkaan minkäänlaisia eväitä pistesijoille. Stevensin paras sijoitus tuli omasta kotikisastaan, kun hän oli Iso-Britannian kisassa 13:s.

Merhi oli alkukaudesta hitaampi kuin Stevens, mutta hän peittosi tallikaverinsa neljästi kuudessa ajamassaan loppukauden kisassa. Merhin paras sijoitus oli 12:s Iso-Britannian GP:stä.

Alexander Rossi korvasi Merhin viidessä loppukauden osakilpailussa. Merhi pääsi takaisin rattiin, kun Rossi suoritti GP2-sarjan velvollisuutensa loppuun. Yhdysvaltalainen ajoi Stevensiä ennen ruutulipulle kolmesti. Rossin paras sijoitus syntyi hänen kotikisassaan, kun hän oli Yhdysvaltain GP:ssä 12:s.

Manor ei saavuttanut tällä kaudella siis yhtään MM-pistettä ja jäi koko MM-sarjan viimeiseksi.

Sebastian Vettel jälleen ykkönen Singaporen illassa

21.9.2015 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel ajoi neljännen kerran urallaan voittoon Singaporen F1-osakilpailussa. Vettel nousi kaikkien aikojen voittotilastossa ohi Ayrton Sennan.

Vettel ajoi paalulta voittoon johtaen jokaisen kisakierroksen. Saksalaiskuski hallitsi hermonsa, vaikka hän kahdesti menettikin johtomarginaalinsa muihin turva-auton takia. Ensimmäisellä kerran turva-autoa tarvittiin, kun Williamsin Felipe Massa ja Force Indian Nico Hülkenberg osuivat toisiinsa. Toisella kerralla yli-innokas katsoja käveli radan reunaa, mikä toi turva-auton radalle. Tästä tilanteesta selvittiin onneksi pelkällä säikähdyksellä.

Vettelin lisäksi loistavan kisan ajoi hänen entinen tallikaverinsa Daniel Ricciardo. Australialaiskuski piti paikkansa lähdössä, eikä tehnyt virhettäkään kisan aikana. Ferrarin loistavaa päivää täydensi Kimi Räikkönen, joka oli ruutulipulla kolmas. Ferrarin suomalaiskuskille kyseessä oli vasta kauden toinen palkintosija, sillä edellinen tuli huhtikuussa Bahrainissa.

Räikkönen ei ollut eilisen tapaan tyytyväinen autonsa käyttäytymiseen, mutta uskoi ongelman ratkeavan ennen ensi viikonloppuna Suzukassa ajettavaa Japanin osakilpailua.

Maailmanmestaruustaistelu tiivistyi, kun MM-sarjan kärkimies Lewis Hamilton joutui keskeyttämään neljänneltä sijaltaan. Hamiltonin tallikaveri Nico Rosberg peri neljännen sijansa, mikä tarkoitti Hamiltonin pistejohdon kutistumista 41 pisteeseen. Vettel nousi kauden kolmannen voittonsa myötä vain kahdeksan pisteen päähän Rosbergista.

Bottas ylsi maksimisuoritukseen

Williamsin Valtteri Bottas hyödynsi muiden virheet, jolloin seitsemännestä lähtöruudusta startannut suomalainen oli ruutulipulla viides. Williamsin taistelu autonvalmistajien MM-sarjan toisesta sijasta entisestään vaikeutui, sillä Felipe Massa joutui keskeyttämään vaihdelaatikkovikaan. Ferrari on karannut Williamsilta jo yli 100 MM-pisteen päähän, kun kuusi osakilpailua on kautta jäljellä.

Bottas sai sunnuntaina maksimisuorituksen irti, eikä sen enempää voi kuskilta vaatiakaan. Toivottavasti Williams nousee seuraavissa kisoissa takaisin taistelemaan palkintosijoista.

Toro Rosson Max Verstappen oli yksi kisan suurimmista onnistujista, sillä hän jäi startissa paikalleen. Verstappen pääsi varikolta kisaan mukaan, mutta hän oli siinä vaiheessa kierroksen muita jäljessä.

Turva-auto kuitenkin nosti hollantilaisnuorukaisen takaisin MM-pistetaisteluun. Verstappen tuli lopulta Sergio Perezin perässä ruutulipulle kahdeksantena. Lopussa talli käski Verstappenia päästämään tallikaverinsa Carlos Sainzin ohi, mihin hollantilainen ei suostunut. Kisan jälkeen tallipäällikkö Franz Tost puolusteli tallikaverinsa päätöstä, sillä Sainzin olisi pitänyt pystyä tuoreemmilla renkaillaan ohittamaan tallikaverinsa ennen Perezin haastamista.

McLaren-Hondalle kisa alkoi lupaavasti, sillä molemmat autot olivat hetken aikaa jopa MM-pisteillä. Lopulta sekä Fernando Alonson että Jenson Button kilvanajot päättyivät keskeytykseen. McLaren-tallissa odotettiin Singaporesta samanlaista pistetehtailua kuin Monacosta ja Unkarista.

Alexander Rossi peittosi Manor Marussia-tallikaverinsa Will Stevensin F1-debyytissään, mikä on loistava saavutus 23-vuotiaalta kalifornialaiselta. Tämän enempää ei tällä hetkellä voi Manor-tallin kuljettajalta vaatia.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaariselta Suzukan radalta, kun vuorossa on Japanin osakilpailu.

Singaporen GP:n tulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 13/19 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Kimi Räikkösellä hyvä harjoituspäivä Singaporen iltavaloissa

19.9.2015 F1-ennakot

Ferrarin Kimi Räikkönen oli hyvässä iskussa perjantain harjoituspäivänä Singaporessa.

Räikkönen oli toiseksi nopein perjantai-iltana paikallista aikaa ajetuissa harjoituksissa. Ferrarin suomalaiskuski hävisi vain muutamia sekunnin sadasosia Daniil Kvjatille. Red Bullin loistavaa harjoituspäivää täydensi kolmanneksi ajanut Daniel Ricciardo, joka hävisi vain kymmenyksen tallikaverinsa pohja-ajasta.

Mercedekset eivät onnistuneet aivan parhaimmalla mahdollisella tavalla, sillä Lewis Hamilton oli neljäs ja Nico Rosberg vasta seitsemäs. Uskon, että Mercedekset ovat silti ennakkosuosikeita eturiviin lauantain aika-ajoissa.

Kysymys kuuluukin, että kuinka hyvin Red Bull-kaksikko sekä Ferrarin Sebastian Vettel että Räikkönen pystyvät haastamaan Mercedes-tallia. Ferrarin suomalaiskuskilla on kaksi tavoitetta aika-ajoihin: päihitä tallikaverisi sekä lyö ainakin muut kuin Mercedes-kuskit.

Red Bullin moottorivalmistaja Renault ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että se ei toimita moottoreita enää ensi vuonna laisinkaan asiakastalleille, joten Red Bull joutuu etsimään itselleen uuden moottorivalmistajan. Jos uutta moottorivalmistajaa (Ferrari) ei löydy, niin Red Bull lyö lappunsa luukulle jo tämän kauden päätteeksi. Se olisi erittäin kova takaisku, ei ainoastaan Formula ykkösille vaan myös Red Bullin nuorten kuljettajien ohjelmaan kuuluville tulevaisuuden lupauksille.

Minne yltää Williams?

Singaporen rata ei sovi parhaimmalla mahdollisella tavalla Williamsille, mutta talli ei odota kokevansa samanlaisia vaikeuksia kuin Monacossa tai edes Unkarissa. Felipe Massa oli 11:s ja Valtteri Bottas 17:s toisissa harjoituksissa.

Williams tekee aina omaa ohjelmaansa perjantaina, joten huominen harjoitus antaa enemmän osviittaa brittitallin iskukyvystä. Uskon, että molemmat Williamsit starttaavat kärkikahdeksikosta kilpailuun. Toivottavasti Bottas pystyisi päihittämään Massan heti aika-ajoista lähtien, sillä muuten voi olla vaikea viikonloppu luvassa.

Fernando Alonso toi pientä toivoa Mercedes-Hondalle, kun kaksinkertainen maailmanmestari ajoi seitsemänneksi nopeimman ajan. Tallikaveri Jenson Button oli 14:s, joten aika-ajoissa nähdään sitten, että ajoiko Alonso tallikaveriaan kevyemmällä autolla. Italialaistoimittaja Leo Turrini kertoi perjantaina blogissaan, että Alonso olisi lähdössä ensi kaudeksi Red Bullille, mutta se ei välttämättä ole viisas ratkaisu, sillä he eivät välttämättä edes aja kuninkuusluokassa ensi kaudella.

F1-sarja sai myös ensimmäisen yhdysvaltalaiskuljettajansa sitten kauden 2007, kun Alexander Rossi debytoi Manor Marussian ratissa tulevana viikonloppuna. Rossi ajaa loppukaudella viisi osakilpailua, sillä hän taistelee vielä teoreettisesti GP2-sarjan mestaruudesta. Venäjän ja Abu Dhabin F1-kisoihin Marussian rattiin palaa Roberto Merhi.

Rossille F1:n kirkkaat valot tulivat jo harjoituspäivänä tutuksi, kun kalifornialainen päätti harjoituspäivänsä seinään. Myös tallikaveri Will Stevens kosketti kevyesti reunavalleja toisessa harjoituksessa.

Singaporen GP:n aika-ajot käynnistyvät poikkeuksellisesti Suomen aikaa vasta klo. 16.

Ensimmäisten harjoitusten tulokset

Toisten harjoitusten tulokset