Selaat arkistoa kohteelle risti.

Uskollisuudesta

21.8.2016 Raamatusta

Yhtenä aamuna tällainen aihe nousi sydämelleni, kun koin tarvetta kysyä Herralta, että mitä on kunnioitus? Miten se ilmenee? Hän vastasi: Katso Jeesukseen, miten hän toimi.

Johannes 5:19-23

Jeesus sanoi juutalaisille: “Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi tehdä mitään omasta aloitteestaan vaan ainoastaan sen, mitä näkee Isän tekevän. Mitä tahansa Isä tekee, sitä tekee samoin myös Poika. Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaiken, mitä itse tekee. Isä näyttää hänelle vielä suurempiakin tekoja, niin että te ihmettelette. Niin kuin Isä herättää kuolleet ja antaa elämän, niin myös Poika antaa elämän niille, joille hän tahtoo. Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niin kuin he kunnioittavat Isää. Se, joka ei kunnioita Poikaa, ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.”

Tämä jaejakso liittyy edelliseen, jossa Jeesus paransi kolmekymmentä kahdeksan vuotta sairastaneen miehen sapattina. Jos Jeesus ei olisi valinnut kuuliaisuutta Isää kohtaan, eikä olisi tullut Jerusalemiin parantamaan sairasta miestä, juutalaiset eivät olisi vihanneet ja päättäneet tappaa häntä. Mutta se ei ollut hänelle vaihtoehto. Hän oli päättänyt olla täysin uskollinen Isälleen kaikessa. Hän ei ollut ihmisten tai juutalaisten hengellisten johtajien talutusnuorassa. Uskallan väittää, ettei Raamatusta löydy jaetta, jossa Jeesus olisi pyytänyt anteeksi juutalaisilta, kun hän paransi sairaita sapattina, koska hän oli täysin varma asemastaan Isän edessä, tietoinen kutsumuksensa hinnasta ja tahtoi tehdä täsmälleen, niin kuin Isä tahtoi. Emme edes ymmärrä, miten suuri loukkaus fariseuksille oli, että Jeesus teki itsestään Jumalan vertaisen (jae 18) kutsumalla Jumalaa Isäkseen. Ajattele, mitä nämä jakeet kertoivat juutalaisille, kun Jeesus puhui koko sen ajan, että Isä ja Poika ovat yhtä!

Voimme nähdä jaejaksossa, kuinka läheinen suhde Jeesuksella oli Isään. Hänellä ei olisi voinut olla sellaista, jos hän olisi päättänyt lipsua joistakin asioista, jonka Isä hänelle oli ilmoittanut. Se olisi pilannut koko Jumalan suunnitelman. Koko Jeesuksen palvelutyö perustui siis siihen, että hän oli jatkuvasti yhteydessä Isäänsä: hän vietti aikaa rukouksessa, kun opetuslapset vielä nukkuivat ja sai tietää, mitä Isä tahtoi hänen tekevän. Se ei varmasti ollut aina helppoa, mutta hän tiesi, että ainostaan hänen uskollisuutensa kautta, hän voisi täyttää Isän tahdon täydellisesti. Mikään muu ei riittänyt, koska ihmiset eivät voineet koskaan sovittaa omia syntejään ja pääsemään oikeaan asemaan Jumalan edessä.

Toisaalta, apostolit, jotka hän valitsi, näkivät koko ajan hänen toimintatapansa, joka osoitti selkeän suunnan heille, jotta Jumalan valtakunta voisi kasvaa myös sen jälkeen, kun Jeesus siirtyisi taivaaseen ja Pyhä Henki tulisi auttamaan jokaista Jumalan lasta. Varmasti apostolit opettivat alkuseurakunnalle, kuinka tärkeää oli täysi antautuminen Jumalalle ja kuuliaisuus kaikessa, mistä Herra puhuu seurakunnalleen. He olivat niitä, jotka imivät kaiken, mitä Jeesus opetti ja teki ja päättivät toimia samoin, jotta myös Jumalan seurakunta eri paikkakunnilla silloista maailmaa sitoutuisi ja juurtuisi Kristukseen ja hänen esimerkkiinsä.

Luukas 22:41-42

Hän vetäytyi heistä noin kiven heiton päähän, laskeutui polvilleen ja rukoili: “Isä, jos sinä tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni vaan sinun.”

Jeesus ymmärsi, että hänet tehdään synniksi, meidän syntisten tähden ja hän menettäisi yhteytensä Isään koska hänessä ei ole syntiä ja hän vihaa sitä. Jos edes jollakin tavalla yritämme ymmärtää, mitä Jeesus joutui kokemaan jokaisen ihmisen tähden, se oli jotain todella järisyttävää. Poika, joka rakasti Isää, joka kunnioitti ja totteli aina Isänsä tahtoa, tiesi ja hyväksyi sen, että hänen suhteensa Isään katkeaisi joksikin aikaa, jokaisen ihmisen tähden.

Kerron vajavaisen esimerkin: Olet ollut naimisissa vaikka kolmekymmentä vuotta ja ihan yllättäen puolisosi kuolee. Miten käsittelet sen? Se, jota olet syvästi rakastanut, on poissa pysyvästi. Miten selviät siitä? Jotain samankaltaista Jeesus joutui kokemaan, koska rakasti sinua, minua ja koko maailmaa niin paljon! Hän, joka oli aina tarkalleen tehnyt Isänsä tahdon ja ollut jatkuvasti yhteydessä häneen, menettäisi yhteytensä joksikin aikaa. Sen täytyi tuntua todella pahalta. Mutta, koska hän ei ollut itsekäs, vaan nöyrä, hän päätti olla kuuliainen silloinkin, kun se tuntui ylivoimaisen tuskalliselta. Voit kiittää sydämesi pohjasta Jeesusta, että hän teki sen sinun tähtesi, ja sinä saat iloita yhteydestäsi Isään, ainoastaan hänen ansiostaan. Osaammeko arvostaa sitä tarpeeksi?

Jeesus kunnioitti syvästi Isää ja koska Isä rakastaa jokaista luotuaan, joita hän pitää täysin samanarvoisina ja rakkautensa kohteina, Jeesus rakasti ja kunnioitti ihmisiä. Hän vietti aikaa heidän kanssaan, kuunteli ja välitti parantumista kaikille, jotka sitä kaipasivat. Tämän rakkauden täyteisen palvelutyönsä tähden hän erosi dramaattisesti fariseuksista. Hän oli tullut orjaksi, jotta hän tavoittaisi synnin orjat ja vapauttaisi heidät pysyvään ja todelliseen vapauteen. Hänen rakkautensa oli ehdotonta, ansaitsematonta ja uhrautuvaa. Siksi Jeesus vetää tänäänkin ihmisiä pelastukseen sisälle ja tunnetaan koko maailmassa erityisestä kutsumuksestaan, armostaan ja viisaudestaan. Hän päätti palvella niitä, jotka eivät edes ymmärtäneet, että hän on myös Jumalan Poika, joka on tänään kuuliaisuutensa tähden Auktoriteetti, kuningasten Kuningas!

Miten meidän henkilökohtainen suhde Jeesukseen? Onko hän meille nimi Raamatussa, vai Herra ja ystävä? Jeesus ilmaisee itsensä niille, jotka ovat hänen ystäviään. Ystävä tunnetaan. Vietämmekö aikaa Jeesuksen kanssa ja olemmeko halukkaita tuntemaan hänet syvällisellä tavalla? Silloin meistä kasvaa hyviä ystäviä jotka tahtovat tehdä hänen tahtonsa emmekä vain anele, että ”tehdään niinkuin minä tahdon”. Nöyrtyminen kuuluu diiliin siis oleellisesti.

Jeesus ei ollut ylpeä vaan nöyrä, siksi syntiset rakastivat olla hänen lähellään. Hän ei ollut kova ja teeskentelijä, kuten fariseukset. Hän asetti itsensä vaaralle alttiiksi päästäessään ihmiset lähelle itseään, lopulta monet hylkäsivät hänet, suuret kansanjoukot eivät tahtoneet hyväksyä hänen kärsivän Messiaan tehtävänsä eikä hänen auktoriteettiaan, koska odottivat suurta poliittista Messiasta, joka vapauttaisi heidät Rooman vallan alta.

Lopuksi kysyn sekä itseltäni että sinulta rakas lukijani, että kun katsomme Jeesuksen palvelutyön vaikutuksia sen jälkeiseen aikaan, tahdommeko hyväksyä, että ilman hänen täydellistä antautumistaan Jumalan tahtoon, uskollisuuttaan vaikeinakin päivinä, joita oli todella monta, hän ei olisi onnistunut tehtävässään? Mitä jos me tänään antautuisimme ja sydämestämme rukoilisimme, että “Isä, opeta minua olemaan nöyrä, kuten Jeesus oli. Opeta minua luottamaan sinuun kaikkina elämäni päivinä, silloinkin, kun en ymmärrä tahtoasi. Auta minua tänään olemaan uskollinen sinulle, joka olet elämäni Herra.” Ole siunattu Jeesuksen nimessä :)

Moikka omablogi.fi:n tyypit!

31.8.2015 art, harrastukset, piirtäminen, taide, uusiblogi, Yleinen

Ensimmäinen kuvani tänne! :3

Rakas rannekoruni. Piirros on oikean rannekoruni kokoinen joten aikaa siihen meni vain 30min-1h. Perus lyijykynätyö.

My first picture in here! :3

My dear bracelet. It’s same size than my real bracelet, so it took from 30 minutes to 1 hour to draw this. Basic pencil work.

IMG_20150821_220623