Selaat arkistoa kohteelle ricciardo.

Räikkösestä kaikkien aikojen suomalaisvoittaja Austinissa

22.10.2018 F1-kisat

Ferrarin Kimi Räikkönen nousi eturivistä suorastaan mestarillisella esityksellä Yhdysvaltain GP:n voittoon myöhään sunnuntai-iltana. Räikkönen päätti pitkän 112 kisan mittaisen voitottoman kautensa ja nousi 21 GP-voitollaan kaikkien aikojen suomalaisvoittajaksi kuninkuusluokassa.

Paalulta lähtenyt Lewis Hamilton ei mahtanut Räikköselle mitään lähtökiihdytyksessä, kun Ferrari-kuski kiilasi kärkeen ultrapehmeiden renkaidensa turvin. Tämän jälkeen suomalainen tykitti kovia kierroksia aina siihen asti, kun Red Bullin Daniel Ricciardo jäi radan varteen, mikä toi virtuaalisen turva-auton radalle.

Hamilton pysähtyi VSC:n aikana eikä pudonnut kuin vain kolmanneksi. Hallitseva maailmanmestari aloitti kovan kirin, mutta Räikkönen onnistui pitämään britin takanaan loppuun kuluneilla renkaillaan. Tämä taistelu oli lopulta kisan käännekohta, sillä MM-pistejohtaja vahingoitti renkaitaan siinä määrin, että hän joutui lopussa tekemään ylimääräisen stopin.

Näin Räikkönen nousi kärkipaikalle ennen 18:nnesta lähtöruudusta jo peräti toiseksi noussutta Max Verstappenia. Hamilton nousi kärkikaksikon kantaan kiinni eikä päässyt Verstappenin ohi kovasta yrityksestä huolimatta. Näin Räikkönen ajoi kontrolloidusti uransa 21. voittoon ja palasi korkeimmalle korokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2013 avauskisan.

Viidentenä startannut Ferrarin Sebastian Vettel osui yhteen Ricciardon kanssa ja putosi 15:nneksi. Vettel kuitenkin painosti lopussa Mercedeksen Valtteri Bottaksen virheeseen ja piti MM-haaveensa vielä elossa neljännellä sijallaan.

Hylkäyksiä kisan jälkeen

Force Indian Esteban Oconin ja Haasin Kevin Magnussenin suoritukset hylättiin kisan jälkeen. Force Indian ranskalaiskuski hylättiin sen takia, että tuomaristo totesi hänen ylittäneen avauskierroksella polttoaineen maksimivirtauksen, kun taas Haasin tanskalaiskuski hylättiin liiallisesta (0,1 kiloa) polttoaineen käytöstä. Ocon oli ruutulipulla alunperin kahdeksas ja Magnussen yhdeksäs.

Renault’n asema autonvalmistajien neljännellä sijalla vahvistui, kun Nico Hülkenberg oli kuudes ja Carlos Sainz seitsemäs. Viidentenä sarjassa oleva yhdysvaltalaistiimi Haas on maksanut hölmöilyllään kalliin hinnan tällä kaudella.

Hylkäykset nostivat Sergio Perezin kahdeksanneksi, Brendon Hartleyn yhdeksänneksi ja Marcus Ericssonin kymmenenneksi. Toro Rosson Hartleylle ensimmäiset pisteet sitten heinäkuisen Saksan GP:n.

F1-sirkus jatkuu jo tulevana viikonloppuna Meksikon GP:llä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton otti vahvan kiinnityksen mestaruuteen Suzukassa

8.10.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi lähdöstä ruutulipulle kärkipaikalla sunnuntaisessa Japanin GP:ssä. Hamiltonin neljäs voitto Suzukan radalla siivitti hallitsevan maailmanmestarin yhä lähemmäs mestaruutensa onnistunutta puolustamista.

Hamiltonin virheetön ajo johdatti britin jo kuudenteen voittoon viimeisestä seitsemästä osakilpailusta. Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas sortui muutamaan ajovirheeseen, mutta onnistui varmistamaan kaksoisvoiton hopeanuolille. Bottaksen viimeaikainen vire on varmistamassa hänelle kolmatta sijaa kuljettajien pisteissä.

Verstappen ja Ferrarit tukkanuottasilla

Red Bullin Max Verstappen sortui ajovirheeseen avauskierroksen viimeisessä mutkassa, mutta nykypäivänä joko rata tai säännöt mahdollistavat oikaisun takaisin radalle ilman isoja seurauksia. Verstappen palasi radan ulkopuolelta suoraan päin Ferrarin Kimi Räikköstä, mistä nuorukainen selvisi vain viiden sekunnin rangaistuksella. Tuosta olisi pitänyt tullut varikon läpiajorangaistus, kun huomioidaan Räikkösen auton kärsimät vauriot sekä Verstappenin rangaistushistoria.

Verstappen osui kisassa myös toisenkin Ferrarin eli Sebastian Vettelin kanssa lusikkamutkassa. Tässä tilanteessa vuorostaan molemmat olivat syyllisiä, sillä Vettel hyökkäsi sisälinjalle aika myöhään ja Verstappen vuorostaan ei jättänyt riittävästi tilaa ohitusta varten.

Suurimman nousun teki Red Bullin Daniel Ricciardo, joka nousi 15:nnestä lähtöruudusta peräti neljänneksi. Verstappen sekä Ricciardo olivat ruutulipulla siis ennen Ferrareita, jotka olivat viides ja kuudes. Räikköselle toi viides sija oli maksimi auton vauriot huomioiden. Vettel taas menetti ison määrän pisteitä turhassa kolarissa Verstappenin kanssa. Saksalainen Ferrari-kuski on jo 67 pistettä Hamiltonia perässä, kun enää 100 pistettä on jaossa, joten häntä odottaa suorastaan mahdoton tehtävä.

Formula ykkösten maailmanmestaruus vuosimallia 2018 on ensimmäistä kertaa katkolla, kun sarja rantautuu Circuit of the Americasin radalle kahden viikon kuluttua Yhdysvaltain osakilpailua varten.

Lopputulokset

Kuljettajien pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton vankisti pistejohtoaan Hungaroringillä

30.7.2018 F1-kisat

Lewis Hamiltonille ei löytynyt haastajaa, kun Mercedes-kuski ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Unkarin GP:ssä. Hamilton vankisti uransa 67. voitollaan pistejohtonsa jo 24 pisteeseen.

Hamiltonin kuuluu kiittää voitostaan Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottasta, joka pidätteli Ferrareita lähes kisan loppuun asti takanaan. Ensiksi Sebastian Vettel pääsi ulkokautta ohittamaan Bottaksen, joka ajautui mutkassa päin Ferraria. Samassa rytäkässä Kimi Räikkönen pääsi myös Bottaksen ohi, mutta tallimääräys piti suomalaisen Ferrari-tallikaverinsa takanaan kolmantena.

Näin kyseessä oli Räikköselle jo uran 99. palkintosija kuninkuusluokassa. Suomalainen nousi jo kahdeksatta kertaa sekä viidettä kisaa peräkkäin palkintokorokkeelle tällä kaudella. Edellisen kerran vuoden 2007 maailmanmestari on pystynyt vastaavaan juuri mestaruuskaudellaan.

Jos Räikkösellä on vaan haluja jatkaa uraansa vielä ensi kaudella, niin olisi Ferrarilta suorastaan tyhmää olla tekemättä jatkosopimusta kokeneen suomalaiskuskinsa kanssa.

Bottaksella itsetutkistelun paikka

Bottas ei ollut ainoastaan syypää Vettelin kanssa tapahtuneeseen kolariin, mutta myös hetkeä myöhemmin Red Bullin Daniel Ricciardon kanssa nähtyyn kolariin. Molemmissa tilanteissa Mercedes-kuski teki virhearvion, mutta tällä kertaa vain hän itse kärsi niistä.

Bottas putosi lopputuloksissa viidenneksi, joten Mercedeksen ja Ferrarin välinen taisto merkkimestaruudesta kaventui kymmeneen pisteeseen. Kisan jälkeen Mercedes-kuski syytti muita kolareista, mutta tällä kertaa suomalaisella on vakavan itsetutkiskelun paikka. Ehkäpä tässä kisassa näkyi ensimmäistä kertaa se turhautuminen, joka on vastoinkäymisten kautta kasvanut kolminkertaisen GP-voittajan sisälle.

Red Bull-tallille Unkarin kisa oli jälleen kaksijakoinen. Seitsemäntenä startannut Max Verstappen nousi lähdössä viidenneksi, mutta hän ei kauaa saanut nauttia kisasta, sillä hänen autonsa hyytyi radan varteen jo avausstintin aikana. Tämä kirvoitti varsinkin tallipäällikkö Christian Hornerilta jälleen kerran kovia syytöksiä moottorivalmistaja Renault’n suuntaan.

Epäonnistuneen aika-ajon jälkeen vasta 12:ntena startannut Ricciardo menetti sijoituksia startissa, mutta alkoi hiljalleen nousta kohti kärkiviisikkoa. Lopulta Bottaksen kokemat ongelmat nostivat australialaisen hienosti neljänneksi.

Toro Rosson Pierre Gasly piti kisassa yllättäen kuudennen sijansa. Gasly on jättänyt kauden aikana pahasti tallikaveri Brendon Hartleyn varjoonsa, joten ei olisi yllättää, mikäli Hartley saisi lähteä jo ennen kauden päätöstä Toro Rossolta.

McLarenin Fernando Alonso oli jälleen kahdeksas, kun McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne joutui keskeyttämään Alonson perästä vaihdelaatikkovikaan. Vandoorne on viimeksi yltänyt pisteille Bakussa ja medialähteiden mukaan belgialaisen ajopaikka on jopa vaarassa ennen kesätauon jälkeen ajettavaa kotikisaansa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle ja kausi jatkuu Belgian Spassa elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton kiilasi paalulle sateisella Hungaroringillä

29.7.2018 F1-ennakot

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen olivat miehittämässä suomalaista eturiviä, kunnes Lewis Hamilton nappasi paalun suomalaiskaksikon nenän edestä sateisissa Unkarin GP:n aika-ajoissa. MM-pistejohtajalle paalu oli uran 77:s.

Hamilton ja Bottas olivat läpi aika-ajojen ajallisesti todella lähellä toisiaan, kun taas Räikkönen oli huomattavasti paremmin sinut autonsa kanssa sadekelillä kuin Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel. Lopulta Vettel sai taisteltua itsensä tallikaverinsa rinnalle toiseen lähtöriviin.

Ferrari hakee samanlaisia startteja kuin Unkarissa vuonna 2015, kun kolmantena ja viidentenä startanneet Maranellon punaiset olivat kaksoisjohdossa avausmutkien jälkeen. Viime kaudella Ferrari juhli juuri täällä Unkarissa viimeksi kaksoisvoittoa. Historia ei ole kuitenkaan ollut suosiollinen Hungaroringillä voittaneelle kuljettajalle, sillä kisan voittaja on viimeksi juhlinut kauden päätteeksi maailmanmestaruutta kaudella 2004.

Sainz ja Gasly yllättäjinä

Renault’n Carlos Sainz ja Toro Rosson Pierre Gasly olivat aika-ajojen suurimpia onnistujia, kun kyseinen kaksikko miehittää kolmatta lähtöriviä. He jättivät sadekelissä taakseen jopa Red Bullin Max Verstappenin, joka selitteli huonoa aika-ajoa, sillä että tämänvuotinen RB14-auto ei sovellu sadekelille yhtä hyvin kuin edeltäjänsä. Kyllä Red Bullin rengasvalinnatkin voidaan kyseenalaistaa, sillä varsinkin Daniel Ricciardon kohdalla voidaan sanoa ajoitusten epäonnistuneen.

Verstappen starttaa seitsemäntenä ja Ricciardo vasta 12:ntena, joten näiltä sijoilta voivat Red Bull-kuskit unohtaa kokonaan voittotaistelun. Red Bullilta odotettiin tänä viikonloppuna huomattavasti enemmän, joten tämänhetkistä suorituskykyä voidaan pitää pettymyksenä.

Myöhään perjantai-iltana Lontoossa selvitystilaan ajautuneelle Force India-tallille kuuluu myös radalla huonoja asioita. Kumpikaan Force India-tallin kuljettajista ei yltänyt edes aika-ajojen toiseen osioon eikä tulevaisuuskaan näytä hyvältä ilman uusia omistajia tai rahoitusta, jolla auton suorituskyky saataisiin parannettua.

Unkarin GP käynnistyy helteiseltä Hungaroringin radalta klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottakselle kauden avauspaalu Itävallassa

1.7.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas löi tiukassa sadasosakamppailussa tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Itävallan GP:n paalupaikasta. Paalu oli Bottakselle vasta tämän kauden ensimmäinen.

Hamilton määräsi tahdin harjoituksissa sekä aika-ajojen avausosioissa, mutta Bottas nappasi kylmänviileästi paalupaikan viimeisessä osiossa hallitsevan maailmanmestarin nenän edestä. Suomalaiskuskilla on hyvät muistot tältä radalta, sillä hän ajoi Red Bull Ringillä viime kaudella paalulta voittoon. Jos hän ottaa hyvän lähdön sunnuntaina, niin en näe muista haastajista itse kisassa.

Vettelin rangaistus auttoi Räikköstä

Ferrarin Kimi Räikkönen onnistui ihan hyvin tällä kertaa aika-ajoissa. Räikkönen hävisi kaksi kymmenystä tallikaverilleen Sebastian Vettelille, joka ajaa suomalaista uudemmalla moottoripäivityksellä. Aika-ajojen jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille kolmen lähtöruudun rangaistuksen kisaan, sillä saksalaisen katsottiin estelleen Carlos Sainzia aika-ajon toisessa osiossa. Näin Räikkönen nousee kolmanteen ruutuun ja saa rinnalleen Max Verstappenin. Viidentenä starttaa Romain Grosjean ennen Vetteliä.

Räikkösellä on aika samanlainen tilanne kuin viikko sitten eli korkeammalle nouseminen vaatii edessä lähteviltä virheiltä. Pääasia olisi pitää lähdössä ja avauskierroksilla ainakin Verstappen takana, sillä Red Bull-kuski hyökkää varmasti avausmutkaan kiihdytettäessä. Red Bullin Daniel Ricciardo oli pettynyt aika-ajoonsa, sillä hän koki antavansa vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa eikä hän saanut vastaavaa kohtelua takaisinpäin. Ricciardo starttaa seitsemäntenä iltapäivän kilpailuun.

Aika-ajojen onnistujiin kuului ehdottomasti Toro Rosson Pierre Gasly, joka ajoi 12:nneksi. Gaslyn tallikaveri Brendon Hartley oli vasta 19:s, joten uusiseelantilaisen on pikaisesti nostettava suoritustasoaan tallikaverinsa tasolle tai muuten vaikkapa Robert Kubica saattaa korvata hänet loppukauden ajaksi.

Charles Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän oli 13:s. Vahvojen Ferrari-huhujen keskellä ajava Leclerc koki vaihdelaatikkorikon harjoituksissa, mikä tarkoittaa monacolaiselle putoamista 18:nteen ruutuun. Silti Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson jäi taakse, sillä ruotsalainen jäi koko joukon hännille.

Sergio Perez kuului aika-ajojen pettymyksiin, sillä hän jäi 17:nneksi. Perez lähtee kuitenkin 16:nnelta sijalta nostamaan Force Indiaansa kohti pistesijoja itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat huippujännittävälle kisalle Red Bull Ringillä klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton voittoon Ranskassa, kilpakumppanit törmäilivät lähdössä

25.6.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon, kun F1-sarja palasi Ranskaan 10 vuoden tauon jälkeen. Hamiltonin urakkaa helpotti tuntuvasti se, että hänen tallikaverinsa Valtteri Bottas joutui kolariin Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa avausmutkassa. Hamilton on nyt voittanut 26 eri radalla, 23 maassa, mikä on samalla uusi ennätys kuninkuusluokassa.

Vettel sai ultrapehmeillä renkaillaan loistavan lähdön, mutta ei pystynyt hyödyntämään sitä, sillä Hamilton piti tiukasti sisälinjan ja Bottas vuorostaan ulkolinjan avausmutkaan kiihdytettäessä. Ferrari-kuski ei hiljentänyt riittävästi mutkassa, joten hän ajautui päin Bottasta. Molemmat kuskit joutuivat tulemaan varikolle korjaamaan vahinkojaan, joten he putosivat joukon hännille. Avausmutkissa nähtiin lukuisia osumia, joista hurjimpana ranskalaiskuskien Pierre Gaslyn ja Esteban Oconin yhteentörmäys, joka toi turva-auton radalle.

Avausmutkan kolarista ei voinut syyttää Bottasta, sillä hän jätti riittävästi tilaa Vettelille, joka siitä huolimatta ajautui päin suomalaista. Tuomaristo totesikin Ferrari-kuskin syylliseksi, mutta lätkäisi hänelle suorastaan naurettavan viiden sekunnin aikarangaistuksen. Kun vihdoinkin päästiin ajamaan, niin oli päivänselvää, että Mercedes-auto oli kärsinyt huomattavasti enemmän vahinkoa Ferrariin verrattuna. Jos Vettelille olisi annettu se 20 sekunnin rangaistus tai varikon läpiajorangaistus, niin hän olisi pudonnut viidenneltä sijalta Bottaksen taakse seitsemänneksi. F1-tuomaristo oli jälleen kujalla eikä tämä ollut edes kisan ainoa virhe heidän osaltaan.

Räikköseltä kauden paras suoritus

Kuudentena startannut Ferrarin Kimi Räikkönen oli yksi kuskeista, joka sai kärsiä tuomariston lukutaidottomuudesta. Räikkönen haastoi edestä startanneen Max Verstappenin tiukasti lähdössä, kunnes Bottas ja Vettel osuivat toisiinsa. Verstappen teki samalla hetkellä jarrutusvirheen, mutta ei kärsinyt siitä, sillä hän oikaisi koko mutkan eli hän hyötyi ajovirheestään. Samoin teki myös Haasin Kevin Magnussen, joka nousi Räikkösen takaa peräti viidenneksi. Räikkönen jäi seitsemänneksi, kun Charles Leclerc ohitti hänet sääntöjenmukaisesti rataviivojen sisäpuolella.

Uusintalähdön jälkeen Räikkönen pääsi nopeasti Leclercin, Magnussenin ja Carlos Sainzin ohi. Ferrari odotti sadetta, mutta kun se ei saapunut, niin Räikkönen pysähtyi ultrapehmeillä aivan viimeisten joukossa. Tästä alkoi raivoisa takaa-ajo superpehmeillä renkailla, jonka ensimmäiseksi uhriksi joutui oma tallikaveri. Mielestäni Vettel piti aivan turhaan suomalaista takanaan, sillä Räikkönen menetti kallista aikaa, vaikka hän oli yli kaksi sekuntia tallikaveriaan nopeampi. Lopulta Lance Stroll hidasti radan viimeisellä sektorilla Daniel Ricciardoa sen verran, että Räikkönen pääsi Mistralin suoralla helposti ohi Red Bull-kuskista.

Näin Räikköselle kolmas sija ja uran 95:s palkintosijoitus. Samalla kisat, joissa molemmat Ferrari-kuskit ovat ajaneet ruutulipulle, on tasan 3-3.  Suomalaiskuski on vaan kärsinyt epäonnesta ja muiden virheistä huomattavasti enemmän kuin tallikaverinsa. Toivottavasti tästä kääntyi kauden suuntaus ylöspäin.

Renault-talli sai kotikisassaan molemmat autonsa pisteille, kun Sainz oli kahdeksas ja Nico Hülkenberg yhdeksäs. Sainzin autosta katosivat moottoritehot viimeisillä kierroksilla, mutta Strollin ulosajon seurauksena nähtiin virtuaalinen turva-auto, joka pelasti espanjalaiselle neljä pistettä. Magnussenkin pääsi jälleen pisteille, sillä hän pystyi VSC:n ansiosta pitämään Bottaksen etäällä lopussa.

Supertulokas Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän ajoi jälleen pisteille. Monacolainen otti viimeisen pisteen Romain Grosjeanin nenän edestä eikä ranskalainen päässyt avaamaan pistetiliään vieläkään.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton johdatti hopeanuolet eturiviin Ranskassa

24.6.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan, kun lauantaina ajettiin ensimmäiset aika-ajot Paul Ricardin radalla 28 vuoteen. Hopeanuolten loistavaa päivää täydensi Valtteri Bottas toisella sijallaan. Ranskan GP on sunnuntaina vuorossa ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008.

Edes kostea keli ei hidastanut Mercedeksen menoa aika-ajoissa, kun Hamilton otti jo uransa 75. paalupaikan Le Castelletissa. Hopeanuolten miehittäessä eturivin, niin voidaan todeta, että heidän moottoripäivityksensä näyttää onnistuneelta. Harmittaa vain Bottaksen kannalta, että hän hävisi jälleen paalupaikan todella pienellä marginaalilla, sillä tallikaverin ohittaminen tulee olemaan kisassa erittäin vaikeata.

Toisesta rivistä starttaavat Ferrarin Sebastian Vettel ja Red Bullin Max Verstappen. Molemmat tulevat pistämään kaiken likoon heti startissa, sillä kuivalla kelillä ohittaminen tulee olemaan erittäin haastavaa. Viidentenä starttaava Daniel Ricciardo on jälleen valmiina hyödyntämään tallikaverinsa hölmöilyjä. Molemmat Red Bull-kuskit toivovat myös sadetta sunnuntain kilpailuun, mikä varmasti parantaisi heidän mahdollisuuksiaan ajaa voitosta sekä tarjoisi katsojille mielenkiintoisemman kilpailun.

Kimi Räikköselle aika-ajon viimeinen osio tuotti jälleen harmaita hiuksia. Ensimmäinen yritys meni pieleen ruuhkan takia, kun taas toisella yrityksellä Räikkönen teki ajovirheen. Tämän jälkeen Ferrarin varikkomuurilla ei ollut pienintäkään hajua, että mitä kuljettajan pitäisi tehdä seuraavaksi. Tällöin he pistivät suomalaisen aika epämukavaan tilanteeseen, jonka seurauksena hän jäi vasta kuudenneksi. Kisassa on nykypäivänä vaikeata nousta sijoituksia ilman muiden ongelmia.

Leclerc loisti jälleen kerran

Sauberin tulokaskuski Charles Leclerc kuului jälleen aika-ajojen yllättäjiin. Leclerc nosti Sauberin värit aika-ajon päätösosioon ensimmäistä kertaa lähes kolmeen vuoteen. Kun Haasin Romain Grosjean ajoi päätösosiossa seinään eikä tallikaveri Kevin Magnussen saanut kasaan aivan parasta, niin Leclerc ajoi jopa kahdeksanteen lähtöruutuun. Toivottavasti nuori monacolainen pitää varsinkin startissa pään kylmänä, sillä hänellä voi olla mahdollisuuksia ajaa kisassa kahdeksan joukkoon.

McLaren- ja Williams-tallit ovat puolestaan pudonneet häntäpäähän eikä valoa näy hirveästi tunnelin päässä. Tämä nykyinen Williams-talli on ihan täysi vitsi verrattaessa 1980-luvulta vielä 2000-luvun alkuvuosien tiimiin. McLarenilla vuorostaan on auktoriteettiongelma, sillä kukaan ei tiedä, että kumpi johtaa uppoavaa laivaa: Zak Brown vai Eric Boullier? Fernando Alonso on lähtökuopissa enkä usko Ricciardon tarttuvan edes brittitallin tarjoamaan suureen tilipussiin, sillä McLarenilla ei ajeta voitoista vielä vuosiin.

Ranskan GP käynnistyy sunnuntaina poikkeuksellisesti vasta klo 17.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Vettel peittosi Bottaksen niukasti Kanadan paalutaistossa

10.6.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel starttaa sunnuntai-iltana Suomen aikaan ajettavaan Kanadan GP:hen paalupaikalta. Vettel kävi kovan paalutaiston Mercedeksen Valtteri Bottaksen, joka lähtee eturivistä haastamaan saksalaista jo avausmutkassa.

Kisaan lähdetään mielenkiintoisista lähtöasetelmista, sillä Red Bull-kuljettajat lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla kuin Ferrari- ja Mercedes-kuljettajat. Max Verstappen lähtee kolmantena eikä hän tule ottamaan taka-askelia lähdössä. Verstappenin on päästävä lähdössä kärkeen, sillä muuten hänen rengasetunsa menee hukkaan muiden perässä ajaessa. Daniel Ricciardo ei saanut kaikkea irti, joten hän jäi kuudenneksi. Ricciardoa pitää tarkkailla kisan aikana, sillä hän voi tehdä näyttäviä ohituksia itse kisassa.

Mercedeksen Lewis Hamilton ei onnistunut neulansilmän jarrutuksessa oikeastaan kertaakaan, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille paalumahdollisuudet. Hamilton starttaa neljäntenä eikä kärkikolmikkoon ole helppoa nousta ilman muiden ongelmia.

Ferrarin Kimi Räikkönen teki ajovirheen viimeisellä yrityksellään, mikä maksoi suomalaiselle muutaman sijoituksen. Räikkönen starttaa viidentenä eikä avauskierroksella saa päästää Ricciardoa ohi, sillä ohittaminen ei ole helppoa Montrealin katuradalla.

Näkisin, että kilpailun voittotaistelu käydään pääasiassa Vettelin ja Bottaksen välillä, jolloin lähdöllä on erittäin suuri merkitys voiton kannalta. Verstappen voi nousta voittotaisteluun, mikäli hän pääsee kärkikaksikon edelle lähdössä, jolloin Red Bull-kuski pystyisi hyödyntämään rengasetunsa. Jos turva-auto nähdään kisan alkupuolella, niin se nostaisi Verstappenin ja Red Bullin voittomahdollisuuksia, sillä kahden stopin taktiikka on tässä tilanteessa nopeampi kuin yksi pysähdys.

Kanadan GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla.

Lähtöjärjestys

Ricciardo vaikeuksien kautta voittoon Monacossa

29.5.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Monacon GP:ssä. Ricciardon voitto ei tullut kuitenkaan helpolla, sillä hän kärsi läpi kisan moottoriongelmista, jotka Red Bull-kuski selvitti ainoastaan päättäväisyytensä avulla. Australialainen sai vihdoinkin kuitattua kaksivuotisen piinansa, kun hän tuolloin menetti varmalta näyttäneen voittonsa epäonniseen varikkopysähdykseen.

Monaco osoitti jälleen sen karun tosiasian, että ohittaminen on erittäin vaikeata nykyautoilla, vaikka olisi useamman sekunninkin edessä ajavaa nopeampi. Kun tähän lisätään Pirellin renkaat, joilla pystyy ajamaan aivan naurettavan määrän kierroksia, niin ei ole ihme, jos ohituksia ei tapahdu. Täytyy toivoa, että jo ensi kaudeksi yksinkertaistettu aerodynamiikka loisi enemmän ohituspaikkoja tai muuten Monacon rataa täytyy jollakin tavalla muuttaa.

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi ruutulipulle toisena ja kolmantena lähtenyt Mercedeksen Lewis Hamilton piti paikkansa. Kummallakaan ei ollut mahdollisuuksia parantaa sijoituksiaan johtuen radan luonteesta. Vettelille lohtua toi se, että hän sai kavennettua Hamiltonin MM-johdon 14 pisteeseen.

Suomalaiset ensimmäistä kertaa podiumin ulkopuolelle

Suomalaisia ei nähty ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeella, kun Ferrarin Kimi Räikkönen oli neljäs ja Mercedeksen Valtteri Bottas jäi viidenneksi. Räikkösen kohdalla voidaan harmitella sitä, että talli ei reagoinut riittävän aikaisin Hamiltonin pysähdykseen, joten se maksoi suomalaiselle mahdollisuuden taistella palkintosijasta. Bottas oli kärkiviisikosta liikkeellä kisan puolenvälin jälkeen parhaimmilla renkailla, mutta se taktiikka ei toiminut, sillä Monacossa on erittäin vaikea antaa todellista painetta edessä olevan niskaan. Näin suomalaisten katseet kääntyvät Kanadaan hyvinkin nopeasti.

Force Indian Esteban Ocon piti kuudennen sijansa ennen yhtä uransa parasta kisaa ajanutta Toro Rosson Pierre Gaslya. Tämän kaksikon perässä ruutulipun ylittivät Renault’n Nico Hülkenberg sekä takarivistä startannut Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-kuski pystyi muutamaan näyttävään ohitukseen kisan aikana, mutta se ei riittänyt tuon korkeammalle tällä kertaa. Verstappen varmasti miettii vielä pitkään, että minkälainen viikonloppu tästä olisi voinut hänelle tulla ilman lauantaiaamun ulosajoa. Viimeinen pistesija meni ”Hulkin” tallikaverille Carlos Sainzille.

Kotiyleisö sai pitkästä aikaa nähdä oman suojattinsa ruhtinaskunnan kaduilla GP-kisassa, mutta Charles Leclercin kisa päättyi rajuun törmäykseen Toro Rosson Brendon Hartleyn kanssa, kun monacolaisen autosta katosivat jarrut tunnelin jälkeisessä shikaanissa. Onneksi loukkaantumisilta säästyttiin tällä kertaa.

Williamsille kisa oli myös synkkä, sillä Lance Stroll rikkoi kahteen otteeseen etusiipensä ja Sergei Sirotkinin kisan pilasi 10 sekunnin varikkorangaistus, joka johtui Williams-mekaanikkojen sekoilusta lähtöruudukossa. Haas ei saanut kuin muiden epäonnella nostettua sijoitustaan kisassa, joten heille jäi paljon käyttämätöntä potentiaalia Montrealiin.

McLarenin Fernando Alonso ei päässyt ruutulipulle asti, joten hänen tililleen kirjattiin samalla ensimmäinen keskeytys sekä pisteetön osakilpailu tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Kanadan GP:llä, kun F1-autot saapuvat Montrealin kupeessa sijaitsevalle Gilles Villeneuve Circuitille.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 6/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne