Selaat arkistoa kohteelle ricciardo.

Hamilton vankisti pistejohtoaan Hungaroringillä

30.7.2018 F1-kisat

Lewis Hamiltonille ei löytynyt haastajaa, kun Mercedes-kuski ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Unkarin GP:ssä. Hamilton vankisti uransa 67. voitollaan pistejohtonsa jo 24 pisteeseen.

Hamiltonin kuuluu kiittää voitostaan Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottasta, joka pidätteli Ferrareita lähes kisan loppuun asti takanaan. Ensiksi Sebastian Vettel pääsi ulkokautta ohittamaan Bottaksen, joka ajautui mutkassa päin Ferraria. Samassa rytäkässä Kimi Räikkönen pääsi myös Bottaksen ohi, mutta tallimääräys piti suomalaisen Ferrari-tallikaverinsa takanaan kolmantena.

Näin kyseessä oli Räikköselle jo uran 99. palkintosija kuninkuusluokassa. Suomalainen nousi jo kahdeksatta kertaa sekä viidettä kisaa peräkkäin palkintokorokkeelle tällä kaudella. Edellisen kerran vuoden 2007 maailmanmestari on pystynyt vastaavaan juuri mestaruuskaudellaan.

Jos Räikkösellä on vaan haluja jatkaa uraansa vielä ensi kaudella, niin olisi Ferrarilta suorastaan tyhmää olla tekemättä jatkosopimusta kokeneen suomalaiskuskinsa kanssa.

Bottaksella itsetutkistelun paikka

Bottas ei ollut ainoastaan syypää Vettelin kanssa tapahtuneeseen kolariin, mutta myös hetkeä myöhemmin Red Bullin Daniel Ricciardon kanssa nähtyyn kolariin. Molemmissa tilanteissa Mercedes-kuski teki virhearvion, mutta tällä kertaa vain hän itse kärsi niistä.

Bottas putosi lopputuloksissa viidenneksi, joten Mercedeksen ja Ferrarin välinen taisto merkkimestaruudesta kaventui kymmeneen pisteeseen. Kisan jälkeen Mercedes-kuski syytti muita kolareista, mutta tällä kertaa suomalaisella on vakavan itsetutkiskelun paikka. Ehkäpä tässä kisassa näkyi ensimmäistä kertaa se turhautuminen, joka on vastoinkäymisten kautta kasvanut kolminkertaisen GP-voittajan sisälle.

Red Bull-tallille Unkarin kisa oli jälleen kaksijakoinen. Seitsemäntenä startannut Max Verstappen nousi lähdössä viidenneksi, mutta hän ei kauaa saanut nauttia kisasta, sillä hänen autonsa hyytyi radan varteen jo avausstintin aikana. Tämä kirvoitti varsinkin tallipäällikkö Christian Hornerilta jälleen kerran kovia syytöksiä moottorivalmistaja Renault’n suuntaan.

Epäonnistuneen aika-ajon jälkeen vasta 12:ntena startannut Ricciardo menetti sijoituksia startissa, mutta alkoi hiljalleen nousta kohti kärkiviisikkoa. Lopulta Bottaksen kokemat ongelmat nostivat australialaisen hienosti neljänneksi.

Toro Rosson Pierre Gasly piti kisassa yllättäen kuudennen sijansa. Gasly on jättänyt kauden aikana pahasti tallikaveri Brendon Hartleyn varjoonsa, joten ei olisi yllättää, mikäli Hartley saisi lähteä jo ennen kauden päätöstä Toro Rossolta.

McLarenin Fernando Alonso oli jälleen kahdeksas, kun McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne joutui keskeyttämään Alonson perästä vaihdelaatikkovikaan. Vandoorne on viimeksi yltänyt pisteille Bakussa ja medialähteiden mukaan belgialaisen ajopaikka on jopa vaarassa ennen kesätauon jälkeen ajettavaa kotikisaansa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle ja kausi jatkuu Belgian Spassa elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton kiilasi paalulle sateisella Hungaroringillä

29.7.2018 F1-ennakot

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen olivat miehittämässä suomalaista eturiviä, kunnes Lewis Hamilton nappasi paalun suomalaiskaksikon nenän edestä sateisissa Unkarin GP:n aika-ajoissa. MM-pistejohtajalle paalu oli uran 77:s.

Hamilton ja Bottas olivat läpi aika-ajojen ajallisesti todella lähellä toisiaan, kun taas Räikkönen oli huomattavasti paremmin sinut autonsa kanssa sadekelillä kuin Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel. Lopulta Vettel sai taisteltua itsensä tallikaverinsa rinnalle toiseen lähtöriviin.

Ferrari hakee samanlaisia startteja kuin Unkarissa vuonna 2015, kun kolmantena ja viidentenä startanneet Maranellon punaiset olivat kaksoisjohdossa avausmutkien jälkeen. Viime kaudella Ferrari juhli juuri täällä Unkarissa viimeksi kaksoisvoittoa. Historia ei ole kuitenkaan ollut suosiollinen Hungaroringillä voittaneelle kuljettajalle, sillä kisan voittaja on viimeksi juhlinut kauden päätteeksi maailmanmestaruutta kaudella 2004.

Sainz ja Gasly yllättäjinä

Renault’n Carlos Sainz ja Toro Rosson Pierre Gasly olivat aika-ajojen suurimpia onnistujia, kun kyseinen kaksikko miehittää kolmatta lähtöriviä. He jättivät sadekelissä taakseen jopa Red Bullin Max Verstappenin, joka selitteli huonoa aika-ajoa, sillä että tämänvuotinen RB14-auto ei sovellu sadekelille yhtä hyvin kuin edeltäjänsä. Kyllä Red Bullin rengasvalinnatkin voidaan kyseenalaistaa, sillä varsinkin Daniel Ricciardon kohdalla voidaan sanoa ajoitusten epäonnistuneen.

Verstappen starttaa seitsemäntenä ja Ricciardo vasta 12:ntena, joten näiltä sijoilta voivat Red Bull-kuskit unohtaa kokonaan voittotaistelun. Red Bullilta odotettiin tänä viikonloppuna huomattavasti enemmän, joten tämänhetkistä suorituskykyä voidaan pitää pettymyksenä.

Myöhään perjantai-iltana Lontoossa selvitystilaan ajautuneelle Force India-tallille kuuluu myös radalla huonoja asioita. Kumpikaan Force India-tallin kuljettajista ei yltänyt edes aika-ajojen toiseen osioon eikä tulevaisuuskaan näytä hyvältä ilman uusia omistajia tai rahoitusta, jolla auton suorituskyky saataisiin parannettua.

Unkarin GP käynnistyy helteiseltä Hungaroringin radalta klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Bottakselle kauden avauspaalu Itävallassa

1.7.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas löi tiukassa sadasosakamppailussa tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Itävallan GP:n paalupaikasta. Paalu oli Bottakselle vasta tämän kauden ensimmäinen.

Hamilton määräsi tahdin harjoituksissa sekä aika-ajojen avausosioissa, mutta Bottas nappasi kylmänviileästi paalupaikan viimeisessä osiossa hallitsevan maailmanmestarin nenän edestä. Suomalaiskuskilla on hyvät muistot tältä radalta, sillä hän ajoi Red Bull Ringillä viime kaudella paalulta voittoon. Jos hän ottaa hyvän lähdön sunnuntaina, niin en näe muista haastajista itse kisassa.

Vettelin rangaistus auttoi Räikköstä

Ferrarin Kimi Räikkönen onnistui ihan hyvin tällä kertaa aika-ajoissa. Räikkönen hävisi kaksi kymmenystä tallikaverilleen Sebastian Vettelille, joka ajaa suomalaista uudemmalla moottoripäivityksellä. Aika-ajojen jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille kolmen lähtöruudun rangaistuksen kisaan, sillä saksalaisen katsottiin estelleen Carlos Sainzia aika-ajon toisessa osiossa. Näin Räikkönen nousee kolmanteen ruutuun ja saa rinnalleen Max Verstappenin. Viidentenä starttaa Romain Grosjean ennen Vetteliä.

Räikkösellä on aika samanlainen tilanne kuin viikko sitten eli korkeammalle nouseminen vaatii edessä lähteviltä virheiltä. Pääasia olisi pitää lähdössä ja avauskierroksilla ainakin Verstappen takana, sillä Red Bull-kuski hyökkää varmasti avausmutkaan kiihdytettäessä. Red Bullin Daniel Ricciardo oli pettynyt aika-ajoonsa, sillä hän koki antavansa vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa eikä hän saanut vastaavaa kohtelua takaisinpäin. Ricciardo starttaa seitsemäntenä iltapäivän kilpailuun.

Aika-ajojen onnistujiin kuului ehdottomasti Toro Rosson Pierre Gasly, joka ajoi 12:nneksi. Gaslyn tallikaveri Brendon Hartley oli vasta 19:s, joten uusiseelantilaisen on pikaisesti nostettava suoritustasoaan tallikaverinsa tasolle tai muuten vaikkapa Robert Kubica saattaa korvata hänet loppukauden ajaksi.

Charles Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän oli 13:s. Vahvojen Ferrari-huhujen keskellä ajava Leclerc koki vaihdelaatikkorikon harjoituksissa, mikä tarkoittaa monacolaiselle putoamista 18:nteen ruutuun. Silti Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson jäi taakse, sillä ruotsalainen jäi koko joukon hännille.

Sergio Perez kuului aika-ajojen pettymyksiin, sillä hän jäi 17:nneksi. Perez lähtee kuitenkin 16:nnelta sijalta nostamaan Force Indiaansa kohti pistesijoja itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat huippujännittävälle kisalle Red Bull Ringillä klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton voittoon Ranskassa, kilpakumppanit törmäilivät lähdössä

25.6.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon, kun F1-sarja palasi Ranskaan 10 vuoden tauon jälkeen. Hamiltonin urakkaa helpotti tuntuvasti se, että hänen tallikaverinsa Valtteri Bottas joutui kolariin Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa avausmutkassa. Hamilton on nyt voittanut 26 eri radalla, 23 maassa, mikä on samalla uusi ennätys kuninkuusluokassa.

Vettel sai ultrapehmeillä renkaillaan loistavan lähdön, mutta ei pystynyt hyödyntämään sitä, sillä Hamilton piti tiukasti sisälinjan ja Bottas vuorostaan ulkolinjan avausmutkaan kiihdytettäessä. Ferrari-kuski ei hiljentänyt riittävästi mutkassa, joten hän ajautui päin Bottasta. Molemmat kuskit joutuivat tulemaan varikolle korjaamaan vahinkojaan, joten he putosivat joukon hännille. Avausmutkissa nähtiin lukuisia osumia, joista hurjimpana ranskalaiskuskien Pierre Gaslyn ja Esteban Oconin yhteentörmäys, joka toi turva-auton radalle.

Avausmutkan kolarista ei voinut syyttää Bottasta, sillä hän jätti riittävästi tilaa Vettelille, joka siitä huolimatta ajautui päin suomalaista. Tuomaristo totesikin Ferrari-kuskin syylliseksi, mutta lätkäisi hänelle suorastaan naurettavan viiden sekunnin aikarangaistuksen. Kun vihdoinkin päästiin ajamaan, niin oli päivänselvää, että Mercedes-auto oli kärsinyt huomattavasti enemmän vahinkoa Ferrariin verrattuna. Jos Vettelille olisi annettu se 20 sekunnin rangaistus tai varikon läpiajorangaistus, niin hän olisi pudonnut viidenneltä sijalta Bottaksen taakse seitsemänneksi. F1-tuomaristo oli jälleen kujalla eikä tämä ollut edes kisan ainoa virhe heidän osaltaan.

Räikköseltä kauden paras suoritus

Kuudentena startannut Ferrarin Kimi Räikkönen oli yksi kuskeista, joka sai kärsiä tuomariston lukutaidottomuudesta. Räikkönen haastoi edestä startanneen Max Verstappenin tiukasti lähdössä, kunnes Bottas ja Vettel osuivat toisiinsa. Verstappen teki samalla hetkellä jarrutusvirheen, mutta ei kärsinyt siitä, sillä hän oikaisi koko mutkan eli hän hyötyi ajovirheestään. Samoin teki myös Haasin Kevin Magnussen, joka nousi Räikkösen takaa peräti viidenneksi. Räikkönen jäi seitsemänneksi, kun Charles Leclerc ohitti hänet sääntöjenmukaisesti rataviivojen sisäpuolella.

Uusintalähdön jälkeen Räikkönen pääsi nopeasti Leclercin, Magnussenin ja Carlos Sainzin ohi. Ferrari odotti sadetta, mutta kun se ei saapunut, niin Räikkönen pysähtyi ultrapehmeillä aivan viimeisten joukossa. Tästä alkoi raivoisa takaa-ajo superpehmeillä renkailla, jonka ensimmäiseksi uhriksi joutui oma tallikaveri. Mielestäni Vettel piti aivan turhaan suomalaista takanaan, sillä Räikkönen menetti kallista aikaa, vaikka hän oli yli kaksi sekuntia tallikaveriaan nopeampi. Lopulta Lance Stroll hidasti radan viimeisellä sektorilla Daniel Ricciardoa sen verran, että Räikkönen pääsi Mistralin suoralla helposti ohi Red Bull-kuskista.

Näin Räikköselle kolmas sija ja uran 95:s palkintosijoitus. Samalla kisat, joissa molemmat Ferrari-kuskit ovat ajaneet ruutulipulle, on tasan 3-3.  Suomalaiskuski on vaan kärsinyt epäonnesta ja muiden virheistä huomattavasti enemmän kuin tallikaverinsa. Toivottavasti tästä kääntyi kauden suuntaus ylöspäin.

Renault-talli sai kotikisassaan molemmat autonsa pisteille, kun Sainz oli kahdeksas ja Nico Hülkenberg yhdeksäs. Sainzin autosta katosivat moottoritehot viimeisillä kierroksilla, mutta Strollin ulosajon seurauksena nähtiin virtuaalinen turva-auto, joka pelasti espanjalaiselle neljä pistettä. Magnussenkin pääsi jälleen pisteille, sillä hän pystyi VSC:n ansiosta pitämään Bottaksen etäällä lopussa.

Supertulokas Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän ajoi jälleen pisteille. Monacolainen otti viimeisen pisteen Romain Grosjeanin nenän edestä eikä ranskalainen päässyt avaamaan pistetiliään vieläkään.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton johdatti hopeanuolet eturiviin Ranskassa

24.6.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan, kun lauantaina ajettiin ensimmäiset aika-ajot Paul Ricardin radalla 28 vuoteen. Hopeanuolten loistavaa päivää täydensi Valtteri Bottas toisella sijallaan. Ranskan GP on sunnuntaina vuorossa ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008.

Edes kostea keli ei hidastanut Mercedeksen menoa aika-ajoissa, kun Hamilton otti jo uransa 75. paalupaikan Le Castelletissa. Hopeanuolten miehittäessä eturivin, niin voidaan todeta, että heidän moottoripäivityksensä näyttää onnistuneelta. Harmittaa vain Bottaksen kannalta, että hän hävisi jälleen paalupaikan todella pienellä marginaalilla, sillä tallikaverin ohittaminen tulee olemaan kisassa erittäin vaikeata.

Toisesta rivistä starttaavat Ferrarin Sebastian Vettel ja Red Bullin Max Verstappen. Molemmat tulevat pistämään kaiken likoon heti startissa, sillä kuivalla kelillä ohittaminen tulee olemaan erittäin haastavaa. Viidentenä starttaava Daniel Ricciardo on jälleen valmiina hyödyntämään tallikaverinsa hölmöilyjä. Molemmat Red Bull-kuskit toivovat myös sadetta sunnuntain kilpailuun, mikä varmasti parantaisi heidän mahdollisuuksiaan ajaa voitosta sekä tarjoisi katsojille mielenkiintoisemman kilpailun.

Kimi Räikköselle aika-ajon viimeinen osio tuotti jälleen harmaita hiuksia. Ensimmäinen yritys meni pieleen ruuhkan takia, kun taas toisella yrityksellä Räikkönen teki ajovirheen. Tämän jälkeen Ferrarin varikkomuurilla ei ollut pienintäkään hajua, että mitä kuljettajan pitäisi tehdä seuraavaksi. Tällöin he pistivät suomalaisen aika epämukavaan tilanteeseen, jonka seurauksena hän jäi vasta kuudenneksi. Kisassa on nykypäivänä vaikeata nousta sijoituksia ilman muiden ongelmia.

Leclerc loisti jälleen kerran

Sauberin tulokaskuski Charles Leclerc kuului jälleen aika-ajojen yllättäjiin. Leclerc nosti Sauberin värit aika-ajon päätösosioon ensimmäistä kertaa lähes kolmeen vuoteen. Kun Haasin Romain Grosjean ajoi päätösosiossa seinään eikä tallikaveri Kevin Magnussen saanut kasaan aivan parasta, niin Leclerc ajoi jopa kahdeksanteen lähtöruutuun. Toivottavasti nuori monacolainen pitää varsinkin startissa pään kylmänä, sillä hänellä voi olla mahdollisuuksia ajaa kisassa kahdeksan joukkoon.

McLaren- ja Williams-tallit ovat puolestaan pudonneet häntäpäähän eikä valoa näy hirveästi tunnelin päässä. Tämä nykyinen Williams-talli on ihan täysi vitsi verrattaessa 1980-luvulta vielä 2000-luvun alkuvuosien tiimiin. McLarenilla vuorostaan on auktoriteettiongelma, sillä kukaan ei tiedä, että kumpi johtaa uppoavaa laivaa: Zak Brown vai Eric Boullier? Fernando Alonso on lähtökuopissa enkä usko Ricciardon tarttuvan edes brittitallin tarjoamaan suureen tilipussiin, sillä McLarenilla ei ajeta voitoista vielä vuosiin.

Ranskan GP käynnistyy sunnuntaina poikkeuksellisesti vasta klo 17.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Vettel peittosi Bottaksen niukasti Kanadan paalutaistossa

10.6.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel starttaa sunnuntai-iltana Suomen aikaan ajettavaan Kanadan GP:hen paalupaikalta. Vettel kävi kovan paalutaiston Mercedeksen Valtteri Bottaksen, joka lähtee eturivistä haastamaan saksalaista jo avausmutkassa.

Kisaan lähdetään mielenkiintoisista lähtöasetelmista, sillä Red Bull-kuljettajat lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla kuin Ferrari- ja Mercedes-kuljettajat. Max Verstappen lähtee kolmantena eikä hän tule ottamaan taka-askelia lähdössä. Verstappenin on päästävä lähdössä kärkeen, sillä muuten hänen rengasetunsa menee hukkaan muiden perässä ajaessa. Daniel Ricciardo ei saanut kaikkea irti, joten hän jäi kuudenneksi. Ricciardoa pitää tarkkailla kisan aikana, sillä hän voi tehdä näyttäviä ohituksia itse kisassa.

Mercedeksen Lewis Hamilton ei onnistunut neulansilmän jarrutuksessa oikeastaan kertaakaan, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille paalumahdollisuudet. Hamilton starttaa neljäntenä eikä kärkikolmikkoon ole helppoa nousta ilman muiden ongelmia.

Ferrarin Kimi Räikkönen teki ajovirheen viimeisellä yrityksellään, mikä maksoi suomalaiselle muutaman sijoituksen. Räikkönen starttaa viidentenä eikä avauskierroksella saa päästää Ricciardoa ohi, sillä ohittaminen ei ole helppoa Montrealin katuradalla.

Näkisin, että kilpailun voittotaistelu käydään pääasiassa Vettelin ja Bottaksen välillä, jolloin lähdöllä on erittäin suuri merkitys voiton kannalta. Verstappen voi nousta voittotaisteluun, mikäli hän pääsee kärkikaksikon edelle lähdössä, jolloin Red Bull-kuski pystyisi hyödyntämään rengasetunsa. Jos turva-auto nähdään kisan alkupuolella, niin se nostaisi Verstappenin ja Red Bullin voittomahdollisuuksia, sillä kahden stopin taktiikka on tässä tilanteessa nopeampi kuin yksi pysähdys.

Kanadan GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla.

Lähtöjärjestys

Ricciardo vaikeuksien kautta voittoon Monacossa

29.5.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Monacon GP:ssä. Ricciardon voitto ei tullut kuitenkaan helpolla, sillä hän kärsi läpi kisan moottoriongelmista, jotka Red Bull-kuski selvitti ainoastaan päättäväisyytensä avulla. Australialainen sai vihdoinkin kuitattua kaksivuotisen piinansa, kun hän tuolloin menetti varmalta näyttäneen voittonsa epäonniseen varikkopysähdykseen.

Monaco osoitti jälleen sen karun tosiasian, että ohittaminen on erittäin vaikeata nykyautoilla, vaikka olisi useamman sekunninkin edessä ajavaa nopeampi. Kun tähän lisätään Pirellin renkaat, joilla pystyy ajamaan aivan naurettavan määrän kierroksia, niin ei ole ihme, jos ohituksia ei tapahdu. Täytyy toivoa, että jo ensi kaudeksi yksinkertaistettu aerodynamiikka loisi enemmän ohituspaikkoja tai muuten Monacon rataa täytyy jollakin tavalla muuttaa.

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi ruutulipulle toisena ja kolmantena lähtenyt Mercedeksen Lewis Hamilton piti paikkansa. Kummallakaan ei ollut mahdollisuuksia parantaa sijoituksiaan johtuen radan luonteesta. Vettelille lohtua toi se, että hän sai kavennettua Hamiltonin MM-johdon 14 pisteeseen.

Suomalaiset ensimmäistä kertaa podiumin ulkopuolelle

Suomalaisia ei nähty ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeella, kun Ferrarin Kimi Räikkönen oli neljäs ja Mercedeksen Valtteri Bottas jäi viidenneksi. Räikkösen kohdalla voidaan harmitella sitä, että talli ei reagoinut riittävän aikaisin Hamiltonin pysähdykseen, joten se maksoi suomalaiselle mahdollisuuden taistella palkintosijasta. Bottas oli kärkiviisikosta liikkeellä kisan puolenvälin jälkeen parhaimmilla renkailla, mutta se taktiikka ei toiminut, sillä Monacossa on erittäin vaikea antaa todellista painetta edessä olevan niskaan. Näin suomalaisten katseet kääntyvät Kanadaan hyvinkin nopeasti.

Force Indian Esteban Ocon piti kuudennen sijansa ennen yhtä uransa parasta kisaa ajanutta Toro Rosson Pierre Gaslya. Tämän kaksikon perässä ruutulipun ylittivät Renault’n Nico Hülkenberg sekä takarivistä startannut Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-kuski pystyi muutamaan näyttävään ohitukseen kisan aikana, mutta se ei riittänyt tuon korkeammalle tällä kertaa. Verstappen varmasti miettii vielä pitkään, että minkälainen viikonloppu tästä olisi voinut hänelle tulla ilman lauantaiaamun ulosajoa. Viimeinen pistesija meni ”Hulkin” tallikaverille Carlos Sainzille.

Kotiyleisö sai pitkästä aikaa nähdä oman suojattinsa ruhtinaskunnan kaduilla GP-kisassa, mutta Charles Leclercin kisa päättyi rajuun törmäykseen Toro Rosson Brendon Hartleyn kanssa, kun monacolaisen autosta katosivat jarrut tunnelin jälkeisessä shikaanissa. Onneksi loukkaantumisilta säästyttiin tällä kertaa.

Williamsille kisa oli myös synkkä, sillä Lance Stroll rikkoi kahteen otteeseen etusiipensä ja Sergei Sirotkinin kisan pilasi 10 sekunnin varikkorangaistus, joka johtui Williams-mekaanikkojen sekoilusta lähtöruudukossa. Haas ei saanut kuin muiden epäonnella nostettua sijoitustaan kisassa, joten heille jäi paljon käyttämätöntä potentiaalia Montrealiin.

McLarenin Fernando Alonso ei päässyt ruutulipulle asti, joten hänen tililleen kirjattiin samalla ensimmäinen keskeytys sekä pisteetön osakilpailu tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Kanadan GP:llä, kun F1-autot saapuvat Montrealin kupeessa sijaitsevalle Gilles Villeneuve Circuitille.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 6/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ricciardo jälleen paalulle Monacossa

27.5.2018 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo oli selvästi muita nopeampi Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Ricciardolle paalu oli vasta uran toinen kuninkuusluokassa. Avauspaalunsa Red Bull-kuski saavutti myös ruhtinaskunnassa kaudella 2016.

Ricciardo oli ennakkosuosikki paalulle, sillä hän oli nopein jokaisella harjoitusjaksolla Monacossa. Australialaisen aika-ajosta helpomman teki se, että tallikaveri Max Verstappen ajoi seinään lauantaisten harjoitusten viimeisillä minuuteilla. Täten Verstappenin autoa ei saatu aika-ajoon mennessä korjattua, joten hän starttaa kisaan koko joukon perältä. Hollantilaisen on opittava kontrolloimaan paremmin hermojansa, sillä hänen virheensä ovat maksaneet tällä kaudella runsaasti pisteitä sekä hänelle että Red Bullille.

Verstappenin ulosajo avasi muille paikan eturiviin, jonka Ferrarin Sebastian Vettel otti nimiinsä. Vettel yrittää varmasti haastaa paalumies Ricciardon Saint Devoten avausmutkaan kiihdytettäessä. Toivottavasti siitä selvittäisiin kuitenkin ilman osumia. Toisesta rivistä starttaavat Mercedeksen Lewis Hamilton ja Ferrarin Kimi Räikkönen. Hamilton varmasti kyttää eturivin kuskien virheitä avauskierroksella.

Räikkönen on ihan hyvissä asetelmissa kisaa ajatellen. Ainoa huono asia on se, että hänen tallikaverinsa on edellä, joten jos Ferrarit ovat kisassa erittäin lähellä toisiaan, niin esimerkiksi turva-auton tullessa radalle, se voi maksaa takana olevalle sijoituksia varikkopysähdysten yhteydessä. Mercedeksen Valtteri Bottas ei saanut aivan parasta suorituskykyä irti autostaan, joten suomalainen jäi viidenneksi. Bottaksella on aika samanlainen tilanne kuin maanmiehellään, että kisataktiikan vaihtaminen voi olla vaikeata, jos hän on liian lähellä tallikaveriaan kisan aikana.

Force Indiat yllättivät aika-ajoissa

Odotin tästä viikonlopusta vaikeata Force Indialle, sillä ainakin alkukaudesta heidän autostaan puuttui paljon downforcea eikä Monacossa ole pitkiä suoria olleenkaan, jossa Mercedeksen voimanlähde pääsisi oikeuksiinsa. Aika-ajot olivat kuitenkin tiimille menestys, sillä Esteban Ocon oli peräti kuudes ja Sergio Perez yhdeksäs. ”Vaaleanpunaisille panttereille” voi olla tiedossa suuri pistepäivä, mikäli molemmat pystyvät hallitsemaan hermonsa 78 kierroksen mittaisen kisan ajan.

Toro Rossot olivat hyvässä vireessä harjoituksissa, mutta vain Pierre Gasly onnistui aika-ajoissa. Gasly oli kymmenes, kun tallikaveri Brendon Hartley epäonnistui ja starttaa Romain Grosjeanin rangaistuksen myötä vasta 15:ntenä.

Onnistujiin kuului myös kotiyleisönsä edessä ajava debytantti Charles Leclerc, joka oli 14:s. Kokenut tallikaveri Marcus Ericsson starttaa 16:ntena. Leclercistä tulee sunnuntaina ensimmäinen kotiyleisönsä edessä kuninkuusluokassa ajava kuski sitten Olivier Berettan ja kauden 1994.

Muuttavatko rengastaktiikat kisan kulkua?

Hyperpehmeiden renkaiden ei uskota kestävän edes 20 kierrosta tällä katuradalla, joten varsinkin top 10:n ulkopuolelta starttaavilla voi olla hyviä mahdollisuuksia sekoittaa kärkikymmenikköä, sillä suurin osa heistä tulee starttaamaan ultrapehmeillä renkailla.

Takarivistä starttaava, radan nopeimmalla autolla, Verstappen voi hyvinkin nousta pisteille vaihtoehtoisella taktiikalla, jos hollantilainen vain onnistuu pitämään hermonsa kurissa.

Monacoon on myös luvattu sadetta kisan ajaksi, joten kaikki strategiat voidaan heittää romukoppaan, jos sadetta tulee riittävästi ennen lähtövalojen sammumista.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne