Selaat arkistoa kohteelle ricciardo.

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Vettel peittosi Bottaksen niukasti Kanadan paalutaistossa

10.6.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel starttaa sunnuntai-iltana Suomen aikaan ajettavaan Kanadan GP:hen paalupaikalta. Vettel kävi kovan paalutaiston Mercedeksen Valtteri Bottaksen, joka lähtee eturivistä haastamaan saksalaista jo avausmutkassa.

Kisaan lähdetään mielenkiintoisista lähtöasetelmista, sillä Red Bull-kuljettajat lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla kuin Ferrari- ja Mercedes-kuljettajat. Max Verstappen lähtee kolmantena eikä hän tule ottamaan taka-askelia lähdössä. Verstappenin on päästävä lähdössä kärkeen, sillä muuten hänen rengasetunsa menee hukkaan muiden perässä ajaessa. Daniel Ricciardo ei saanut kaikkea irti, joten hän jäi kuudenneksi. Ricciardoa pitää tarkkailla kisan aikana, sillä hän voi tehdä näyttäviä ohituksia itse kisassa.

Mercedeksen Lewis Hamilton ei onnistunut neulansilmän jarrutuksessa oikeastaan kertaakaan, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille paalumahdollisuudet. Hamilton starttaa neljäntenä eikä kärkikolmikkoon ole helppoa nousta ilman muiden ongelmia.

Ferrarin Kimi Räikkönen teki ajovirheen viimeisellä yrityksellään, mikä maksoi suomalaiselle muutaman sijoituksen. Räikkönen starttaa viidentenä eikä avauskierroksella saa päästää Ricciardoa ohi, sillä ohittaminen ei ole helppoa Montrealin katuradalla.

Näkisin, että kilpailun voittotaistelu käydään pääasiassa Vettelin ja Bottaksen välillä, jolloin lähdöllä on erittäin suuri merkitys voiton kannalta. Verstappen voi nousta voittotaisteluun, mikäli hän pääsee kärkikaksikon edelle lähdössä, jolloin Red Bull-kuski pystyisi hyödyntämään rengasetunsa. Jos turva-auto nähdään kisan alkupuolella, niin se nostaisi Verstappenin ja Red Bullin voittomahdollisuuksia, sillä kahden stopin taktiikka on tässä tilanteessa nopeampi kuin yksi pysähdys.

Kanadan GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla.

Lähtöjärjestys

Ricciardo vaikeuksien kautta voittoon Monacossa

29.5.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Monacon GP:ssä. Ricciardon voitto ei tullut kuitenkaan helpolla, sillä hän kärsi läpi kisan moottoriongelmista, jotka Red Bull-kuski selvitti ainoastaan päättäväisyytensä avulla. Australialainen sai vihdoinkin kuitattua kaksivuotisen piinansa, kun hän tuolloin menetti varmalta näyttäneen voittonsa epäonniseen varikkopysähdykseen.

Monaco osoitti jälleen sen karun tosiasian, että ohittaminen on erittäin vaikeata nykyautoilla, vaikka olisi useamman sekunninkin edessä ajavaa nopeampi. Kun tähän lisätään Pirellin renkaat, joilla pystyy ajamaan aivan naurettavan määrän kierroksia, niin ei ole ihme, jos ohituksia ei tapahdu. Täytyy toivoa, että jo ensi kaudeksi yksinkertaistettu aerodynamiikka loisi enemmän ohituspaikkoja tai muuten Monacon rataa täytyy jollakin tavalla muuttaa.

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi ruutulipulle toisena ja kolmantena lähtenyt Mercedeksen Lewis Hamilton piti paikkansa. Kummallakaan ei ollut mahdollisuuksia parantaa sijoituksiaan johtuen radan luonteesta. Vettelille lohtua toi se, että hän sai kavennettua Hamiltonin MM-johdon 14 pisteeseen.

Suomalaiset ensimmäistä kertaa podiumin ulkopuolelle

Suomalaisia ei nähty ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeella, kun Ferrarin Kimi Räikkönen oli neljäs ja Mercedeksen Valtteri Bottas jäi viidenneksi. Räikkösen kohdalla voidaan harmitella sitä, että talli ei reagoinut riittävän aikaisin Hamiltonin pysähdykseen, joten se maksoi suomalaiselle mahdollisuuden taistella palkintosijasta. Bottas oli kärkiviisikosta liikkeellä kisan puolenvälin jälkeen parhaimmilla renkailla, mutta se taktiikka ei toiminut, sillä Monacossa on erittäin vaikea antaa todellista painetta edessä olevan niskaan. Näin suomalaisten katseet kääntyvät Kanadaan hyvinkin nopeasti.

Force Indian Esteban Ocon piti kuudennen sijansa ennen yhtä uransa parasta kisaa ajanutta Toro Rosson Pierre Gaslya. Tämän kaksikon perässä ruutulipun ylittivät Renault’n Nico Hülkenberg sekä takarivistä startannut Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-kuski pystyi muutamaan näyttävään ohitukseen kisan aikana, mutta se ei riittänyt tuon korkeammalle tällä kertaa. Verstappen varmasti miettii vielä pitkään, että minkälainen viikonloppu tästä olisi voinut hänelle tulla ilman lauantaiaamun ulosajoa. Viimeinen pistesija meni ”Hulkin” tallikaverille Carlos Sainzille.

Kotiyleisö sai pitkästä aikaa nähdä oman suojattinsa ruhtinaskunnan kaduilla GP-kisassa, mutta Charles Leclercin kisa päättyi rajuun törmäykseen Toro Rosson Brendon Hartleyn kanssa, kun monacolaisen autosta katosivat jarrut tunnelin jälkeisessä shikaanissa. Onneksi loukkaantumisilta säästyttiin tällä kertaa.

Williamsille kisa oli myös synkkä, sillä Lance Stroll rikkoi kahteen otteeseen etusiipensä ja Sergei Sirotkinin kisan pilasi 10 sekunnin varikkorangaistus, joka johtui Williams-mekaanikkojen sekoilusta lähtöruudukossa. Haas ei saanut kuin muiden epäonnella nostettua sijoitustaan kisassa, joten heille jäi paljon käyttämätöntä potentiaalia Montrealiin.

McLarenin Fernando Alonso ei päässyt ruutulipulle asti, joten hänen tililleen kirjattiin samalla ensimmäinen keskeytys sekä pisteetön osakilpailu tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Kanadan GP:llä, kun F1-autot saapuvat Montrealin kupeessa sijaitsevalle Gilles Villeneuve Circuitille.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 6/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ricciardo jälleen paalulle Monacossa

27.5.2018 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo oli selvästi muita nopeampi Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Ricciardolle paalu oli vasta uran toinen kuninkuusluokassa. Avauspaalunsa Red Bull-kuski saavutti myös ruhtinaskunnassa kaudella 2016.

Ricciardo oli ennakkosuosikki paalulle, sillä hän oli nopein jokaisella harjoitusjaksolla Monacossa. Australialaisen aika-ajosta helpomman teki se, että tallikaveri Max Verstappen ajoi seinään lauantaisten harjoitusten viimeisillä minuuteilla. Täten Verstappenin autoa ei saatu aika-ajoon mennessä korjattua, joten hän starttaa kisaan koko joukon perältä. Hollantilaisen on opittava kontrolloimaan paremmin hermojansa, sillä hänen virheensä ovat maksaneet tällä kaudella runsaasti pisteitä sekä hänelle että Red Bullille.

Verstappenin ulosajo avasi muille paikan eturiviin, jonka Ferrarin Sebastian Vettel otti nimiinsä. Vettel yrittää varmasti haastaa paalumies Ricciardon Saint Devoten avausmutkaan kiihdytettäessä. Toivottavasti siitä selvittäisiin kuitenkin ilman osumia. Toisesta rivistä starttaavat Mercedeksen Lewis Hamilton ja Ferrarin Kimi Räikkönen. Hamilton varmasti kyttää eturivin kuskien virheitä avauskierroksella.

Räikkönen on ihan hyvissä asetelmissa kisaa ajatellen. Ainoa huono asia on se, että hänen tallikaverinsa on edellä, joten jos Ferrarit ovat kisassa erittäin lähellä toisiaan, niin esimerkiksi turva-auton tullessa radalle, se voi maksaa takana olevalle sijoituksia varikkopysähdysten yhteydessä. Mercedeksen Valtteri Bottas ei saanut aivan parasta suorituskykyä irti autostaan, joten suomalainen jäi viidenneksi. Bottaksella on aika samanlainen tilanne kuin maanmiehellään, että kisataktiikan vaihtaminen voi olla vaikeata, jos hän on liian lähellä tallikaveriaan kisan aikana.

Force Indiat yllättivät aika-ajoissa

Odotin tästä viikonlopusta vaikeata Force Indialle, sillä ainakin alkukaudesta heidän autostaan puuttui paljon downforcea eikä Monacossa ole pitkiä suoria olleenkaan, jossa Mercedeksen voimanlähde pääsisi oikeuksiinsa. Aika-ajot olivat kuitenkin tiimille menestys, sillä Esteban Ocon oli peräti kuudes ja Sergio Perez yhdeksäs. ”Vaaleanpunaisille panttereille” voi olla tiedossa suuri pistepäivä, mikäli molemmat pystyvät hallitsemaan hermonsa 78 kierroksen mittaisen kisan ajan.

Toro Rossot olivat hyvässä vireessä harjoituksissa, mutta vain Pierre Gasly onnistui aika-ajoissa. Gasly oli kymmenes, kun tallikaveri Brendon Hartley epäonnistui ja starttaa Romain Grosjeanin rangaistuksen myötä vasta 15:ntenä.

Onnistujiin kuului myös kotiyleisönsä edessä ajava debytantti Charles Leclerc, joka oli 14:s. Kokenut tallikaveri Marcus Ericsson starttaa 16:ntena. Leclercistä tulee sunnuntaina ensimmäinen kotiyleisönsä edessä kuninkuusluokassa ajava kuski sitten Olivier Berettan ja kauden 1994.

Muuttavatko rengastaktiikat kisan kulkua?

Hyperpehmeiden renkaiden ei uskota kestävän edes 20 kierrosta tällä katuradalla, joten varsinkin top 10:n ulkopuolelta starttaavilla voi olla hyviä mahdollisuuksia sekoittaa kärkikymmenikköä, sillä suurin osa heistä tulee starttaamaan ultrapehmeillä renkailla.

Takarivistä starttaava, radan nopeimmalla autolla, Verstappen voi hyvinkin nousta pisteille vaihtoehtoisella taktiikalla, jos hollantilainen vain onnistuu pitämään hermonsa kurissa.

Monacoon on myös luvattu sadetta kisan ajaksi, joten kaikki strategiat voidaan heittää romukoppaan, jos sadetta tulee riittävästi ennen lähtövalojen sammumista.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel otti kolmannen peräkkäisen paalun Bakussa

29.4.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti paalupaikan sunnuntaiseen Azerbaidzanin osakilpailuun. Vettel on paalulla kolmatta kertaa peräkkäin tällä kaudella sekä urallaan jo 53. kerran.

Maranellon punaiset näyttivät miehittävän eturivin jälleen kerran, kunnes Kimi Räikkönen sortui ajovirheeseen radan viimeisellä sektorilla. Räikkönen oli ennen virhettään ehtinyt ajamaan pohja-ajat kahdelle avaussektorille. Ferrarin suomalaiskuski starttaa kisaan kuudennesta lähtöruudusta.

Tämänpäiväisessä kisassa voi kuitenkin vielä tapahtua paljon asioita, sillä olosuhteet tulevat olemaan erittäin haastavat Bakun ahtaalla katuradalla. Bakun rata on ollut erittäin likainen koko viikonlopun eikä rata ole vielä sunnuntaiaamun oheisluokkiin mennessä merkittävästi puhdistunut. Myös jopa yli 60 km/h puhaltava tuuli voi aiheuttaa lukuisia ulosajoja sunnuntain kisassa, sillä kuljettajien on erittäin vaikeata löytää jarrutuspaikkoja puuskittaisen tuulen takia.

Hamiltonilla iskun paikka

Mercedeksen Lewis Hamilton pystyi lyömään aika-ajoissa tallikaveri Valtteri Bottaksen ensimmäistä kertaa sitten Australian GP:n. Hamiltonilla on loistava iskun paikka avausmutkassa, sillä hän starttaa sisäpuolelta avausmutkaan kiihdytettäessä. Hallitsevan maailmanmestarin olisi myös saatava pisteitä riistettyä Vetteliltä, jotta saksalainen ei karkaisi liian kauas MM-pisteissä.

Bottaksen täytyy lähdössä tarkkailla Red Bull-kaksikkoa Daniel Ricciardo-Max Verstappen, sillä he ovat varmasti aggressiivisia avauskierroksella, sillä Red Bullin suoravauhti tuskin riittää Mercedeksen ohittamiseen edes pitkällä pääsuoralla. Myös muista kärkikuskeista poiketen ultrapehmeillä starttaava Räikkönen voi olla uhka, jos kärkikuskit eivät saa rengaslämpöjä viileämmässä kelissä kovempiin renkaisiinsa.

Williamsit aika-ajojen yllättäjiä

Bakun katurata näyttäisi sopivan hyvin Mercedes-moottorisille autoille, sillä alkukaudesta suorituskykynsä kanssa tuskaillut Force India sai molemmat autonsa kärkikahdeksikkoon, kun Esteban Ocon oli seitsemäs ja Sergio Perez kahdeksas. Vielä enemmän korpivaelluksessa ollut Williams-talli sai myös molemmat autonsa hyville sijoille aika-ajoissa, sillä Lance Stroll starttaa kymmenentenä ja Sergei Sirotkin 11:ntenä. Nyt vaan molempien täytyy pitää hermonsa kisamatkalla ja ottaa kauden avauspisteet Bakusta.

Aika-ajojen yllättäjiin kuului myös superlupaus Charles Leclerc, joka ajoi selkeästi uransa parhaimpaan lähtöruutuunsa ollen 13:s. Jos Leclerc pysyy poissa ongelmista, niin monacolainen voi hyvinkin avata pistetilinsä jo Bakussa.

Vuorostaan McLarenille, Toro Rossolle ja Haasille tämä viikonloppu on ollut erittäin haastava. Hassua on se, että kaikki nämä kolme tiimiä käyttävät eri autonvalmistajien voimanlähteitä, joten todennäköisesti heidän tämän kauden autonsa eivät vain sovi Bakun kaltaiselle radalle. Jos nämä tiimit pysyttelevät erossa muiden ongelmista, niin heillä voi olla vielä asiaa jäännöspisteille itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat Bakun katuradalla klo 15 jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Daniel Ricciardo nousi uskomattomaan voittoon Shanghaissa

16.4.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardolla oli aihetta maireaan hymyyn, kun hän nousi kuudennesta lähtöruudusta tapahtumarikkaan Kiinan GP:n voittajaksi sunnuntaina. Vielä lauantaiaamuna tapahtuneen turbovian takia, Ricciardo oli lähellä joutua starttaamaan kisaan koko joukon hänniltä.

Red Bull-mekaanikot tekivät kuitenkin kovan työn harjoitusten ja aika-ajojen välissä, kun he korjasivat Ricciardon auton ajokuntoon vain muutama minuutti ennen aika-ajon avausosion loppua. Tämän jälkeen Ricciardo sai tehtyä juuri riittävän hyvän aika-ajokierroksen, jotta hän pääsi jatkamaan aika-ajoansa, josta tuloksena oli siis kuudes lähtöruutu.

Turva-auto muutti kisan luonteen

Red Bullin sisartallin Toro Rosson -kuljettajille sattui väärinkäsitys, kun Pierre Gasly ajautui 30. kierroksella takasuoran neulansilmässä päin tallikaveriaan, jonka olisi Gaslyn mukaan pitänyt päästää hänet edelleen juuri kyseisessä mutkassa. Täten sekä Gaslyn että Brendon Hartleyn autoista irronneiden hiilikuidun palasien takia jouduttiin kutsumaan turva-auto radalle.

Kärkikuskit olivat jo ohittaneet varikon portin, joten he eivät pystyneet välittömästi tulemaan renkaanvaihtoon. Red Bull käytti tämän tilaisuuden hyödykseen, kun se kutsui sekä Ricciardon että Max Verstappenin vaihtamaan alleen pehmeät renkaat.

Sitten alkoi huikea ohitusnäytös, jossa ensiksi Ricciardo ohitti Ferrarin Kimi Räikkösen. Verstappen sortui ajovirheeseen, kun hän yritti ohitusta Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Täten Ricciardo nousi tallikaverinsa ohi jo neljänneksi. Hetkeä myöhemmin Ricciardo nousi ohi niin Hamiltonista kuin myös Ferrarin Sebastian Vettelistä.

Ricciardolla oli enää ohitettavana Mercedeksen Valtteri Bottas, josta hän syöksyi rinnalle ja ohi, kun Mercedeksen suomalaiskuski ei odottanut australialaisen iskevän jo kuudennessa mutkassa. Red Bullin valitsemat pehmeät renkaat olivat varsinkin jarrutuksissa ylivertaisia muihin keskikovilla renkailla ajaneisiin kärkikuskeihin verrattaessa.

Kiinan GP:n voitto oli Ricciardon uran kuudes ja hän on startannut voittamiinsa kisoihin aina kärkikolmikon ulkopuolelta. Myös australialaisen jokainen voitto on tapahtunut eri radalla.

Bottas ja Räikkönen podiumilla

Räikkönen sai eturivistä hyvän lähtökiihdytyksen, mutta hän joutui paalulta startanneen Vettelin kiilaamaksi. Näin suomalainen ajautui radan likaiselle puolelle, jolloin Bottaksen sekä Verstappenin oli helppoa ohittaa renkaidensa kanssa tuskailleen Ferrari-kuskin.

Bottas pysähtyi ottamaan keskikovat renkaat ennen Vetteliä, jolloin suomalainen pääsi varikkostoppien myötä ohi kisaa johtaneesta Ferrarista. Räikkönen jätettiin tässä vaiheessa radalle, jotta hän pystyisi hidastamaan kovaa vauhtia lähestynyttä Bottasta. Siihen ei Räikkönen vanhoilla renkailla pystynyt, sillä Bottas pääsi maanmiehensä ohi ulkokautta radan avausmutkissa tapahtuneessa ohituksessa, joka on varmasti yksi alkukauden upeimmista. Välittömästi tämän jälkeen Räikkönen päästi Vettelin edelleen, minkä jälkeen hän ajoi varikolle ainoaan renkaidenvaihtoonsa.

Kun turva-auto kutsuttiin radalle, niin Vettel sekä molemmat Mercedekset olivat jo pääsuoralla, joten he eivät pystyneet pysähtymään siltä kierrokselta. Ferrarin olisi pitänyt pyytää Räikkönen samanaikaisesti Red Bullien kanssa varikolle, mutta syystä tai toisesta maranellolaiset eivät nähneet asiaa samalla tavalla. Red Bullit olivat varsinkin vetopidossa aivan ylivertaisia pehmeillä renkaillaan muihin verrattuna.

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen jäisi kuudenneksi, mutta sitten Verstappen hölmöili itsensä neulansilmän jarrutuksessa Vettelin kylkeen, minkä seurauksena molemmat pyörähtivät. Seuraavana paikalle saapunut Hamilton joutui väistämään kaksikkoa radan ulkopuolelle, jolloin Räikkönen pääsi koko porukan ohi ja nousi kolmanneksi. Verstappenille tuomittiin tilanteesta vain 10 sekunnin aikasakko, mikä on aivan naurettava tuomio. Tilanteesta olisi pitänyt antaa joko 25 sekunnin aikasakko tai varikon läpiajorangaistus, sillä tällöin hollantilainen olisi jäänyt kolarissa syyttömänä osapuolena olleen Vettelin taakse.

Lopussa Räikkönen pisti painetta oikean takarenkaan kuoriutumisesta kärsivälle Bottakselle, mutta muutoksia ei lopulta nähty. Molemmat Bottas että Räikkönen saivat hyvän pistesaaliin suhteessa tallikavereihinsa, mikä entisestään tasoittaa MM-sarjaa.

Renaultit sekä Alonso jälleen MM-pisteille

Nico Hülkenberg oli jälleen kuudes ennen seitsemänneksi sijoittunutta Fernando Alonsoa. Sekä Hülkenberg että Alonso ovat saalistaneet MM-pisteitä jokaisesta alkukauden kisasta. Alonso oli varsinkin tyytyväinen, sillä hän ohitti kisan lopussa vaurioituneella autolla ajaneen Vettelin. Myös Renault-moottorisen auton voittaminen nosti kaksinkertaisen maailmanmestarin optimismia tulevaisuutta ajatellen.

Hülkenbergin tallikaveri Carlos Sainz varmisti yhdeksännellä sijallaan sen, että Renault-talli otti molemmilla autoillaan pisteitä toista kertaa tänä vuonna. Viimeinen pistesija meni Haasin Kevin Magnussenille, joka on viimeaikaisilla suorituksillaan jättänyt täysin Romain Grosjeanin varjoonsa.

Kiinan GP oli ehdottomasti tämän kauden paras kilpailu tähän mennessä, joten on loogista, että kahden viikon päästä MM-sarja jatkuu viime kauden dramaattisimmalla kisanäyttämöllä, Azerbaidjanin Bakussa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 3/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1-Kausiennakko 2018

18.3.2018 F1-ennakot

Formula ykkösten talvitestit ajettiin päätökseen viime viikon perjantaina Espanjan Barcelonan radalla. Testien avausviikkoa värittivät koleat olosuhteet sekä lumisade. Jälkimmäisellä viikolla sitten aurinko paistoi ja kuljettajat sekä tiimit saivat kerättyä arvokasta dataa ennen kauden alkua.

Seuraavassa käydään läpi, että kuinka talvitestit sujuivat jokaisen tiimin näkökulmasta katsottuna ja mistä lähtökohdista lähdetään Australian avausviikonloppuun.

MERCEDES

Mercedes oli jälleen vakuuttava talvitesteissä. Hallitseva maailmanmestaritalli ei oikeastaan keskittynyt nopeisiin kierroksiin, joten heidän nopeutensa yhdellä kierroksella jäi vielä mysteeriksi. Mercedes oli todella vakuuttava pitkissä vedoissa jo avausviikosta lähtien. Varsinkin hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton kehui W09-autoaan huomattavasti edeltäjään paremmaksi. Valtteri Bottas vuorostaan joutui toppuuttelemaan puheita siitä, että Mercedes olisi lähes sekunnin muita kärkitiimejä edellä. Mercedes oli myös ainoa tiimi, joka rikkoi 1000 kierroksen rajan talvitestien aikana.

Avauskisa: Mercedes näyttää vahvasti olevan jälleen se tiimi, jota tulee olemaan tosi vaikea lyödä tällä kaudella. Mitä suurella todennäköisyydellä, niin joko Hamilton tai Bottas juhlii voittoa Australiassa.

 

FERRARI

Ferrari on luultavasti pudonnut hieman Mercedeksen kyydistä, vaikka talvitestien tulosluettelo kertookin toista. Sebastian Vettel ajoi talvitestien nopeimman kierrosajan, mutta muuten SF71-H -nimeä kantava auto ei vakuuttanut talvitestien aikana. Näyttää jopa vahvasti siltä, että Ferrari ei enää edes ole Mercedeksen lähin haastaja. Talvitestien aikana hieman sairastellut Kimi Räikkönen pääsi kuitenkin viimeisenä testipäivänä ajamaan erittäin tärkeitä kierroksia uudella autollaan.

Avauskisa: Jos Ferrari ei tuo uusia osia Australiaan, niin näyttää vahvasti siltä, että he eivät pysty uusimaan viimevuotista Australian GP:n voittoansa. Pelkäänpä pahoin, että mikäli Ferrari ei yllä alkukaudesta Mercedeksen vauhtiin, niin italialaistiimissä alkaa kevätsiivous henkilökunnan osalta hyvinkin piakkoin.

 

RED BULL

Red Bullilla on takanaan huomattavasti paremmat talvitestit kuin 12 kuukautta sitten. Jopa Daniel Ricciardo sanoi, että he ovat nyt paremmissa asetelmissa kauden alla kuin vuosiin. Red Bull keskittyi talvitestien aikana enemmän luotettavuuden parantamiseen ja suoravauhdin optimointiin kuin nopeisiin kierrosaikoihin.

Avauskisa: Ricciardolla ja Max Verstappenilla pitäisi olla käsissään MM-haastajaksi yltävä RB14-auto. Kun muistetaan vielä, että kuinka huikea kehityskaari RB13-autolla oli viime kaudella, niin se lupaa hyvää Red Bullille tulevaisuutta ajatellen.

 

MCLAREN

McLarenilla on takanaan selvästi paremmat talvitestit kuin 12 kuukautta aiemmin. Viime syksynä tehty eropäätös Hondasta ja moottorisopimuksen solmiminen Renault’n kanssa ei ole kuitenkaan tapahtunut ilman kasvukipuja. McLarenin MCL33-auto hyytyi toistuvasti radan varteen talvitestien aikana. Fernando Alonso on varsinkin toistellut lehdistölle, että heidän kohtaamat ongelmat eivät ole perustavanlaatuisia vaan vain pieniä takaiskuja. Totuus kuitenkin selviää vasta Melbournessa

Avauskisa: McLarenin tavoitteena olisi olla parhaita kolmen kärkitallin ulkopuolelta. Jos McLaren saa selätettyä talvitesteissä koetut ongelmat, niin Alonso sekä Stoffel Vandoorne saatetaan molemmat nähdä kärkikuusikossa jo heti alkukaudesta.

 

RENAULT

Renault’n tehdastalli on yksi suurimmista onnistujista näissä talvitesteissä. Renault on ottanut selvän askeleen kohti keskikastin kärkipäätä. Tästä osoituksena viidenneksi nopein aika talvitesteissä, joissa keskityttiin enemmän aerodynaamisten osien testailuun sekä kilometrien keräämiseen.

Avauskisa: Nico Hülkenbergillä ja Carlos Sainzilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet taistella MM-pisteistä jo avauskisasta lähtien. Renault’n ainoana huolenaiheena on se, että kuinka isoksi ero kasvaa kolmeen kärkitalliin, sillä sitä voi olla mahdotonta kuroa kiinni alkukauden aikana.

 

HAAS

Amerikkalaistiimistä povataan yhdessä McLarenin ja Renault’n kanssa tämän kauden mustia hevosia. Haas-talli ei käyttänyt Mercedeksen ohella hyperpehmeitä renkaita, joten heidänkin todellinen vauhtinsa jäi vielä kysymysmerkiksi. Tallipäällikkö Guenther Steiner pisti huonon kierrosajan alhaisten lämpötilojen piikkiin. Haas sai kasaan kuitenkin vain toiseksi vähiten kierroksia.

Avauskisa: Romain Grosjean lähti kuudennesta lähtöruudusta viimevuotiseen avauskisaan, joten Grosjeanilla ja Kevin Magnussenilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet kärkikymmenikköön myös tälläkin kaudella.

 

FORCE INDIA

Sergio Perez totesi jo avausviikolla, että toivottavasti tällä autolla ei tarvitse ajaa Melbournessa, mikä summaa hyvin näitä talvitestejä Force Indian kannalta. Sekä Perez että Esteban Ocon valittelivat VJM12-auton raskautta, eivätkä he pystyneet nousemaan kahdeksatta sijaa korkeammalle tulosluettelossa.

Avauskisa: Force Indialla voi olla tällä kaudella vaikeata sijoittua neljän parhaan joukkoon valmistajien sarjassa, mihin he pystyivät kolmena edellisenä kautena. Australian rata ei vielä sovellu heidän autollensa kovinkaan hyvin, joten ilman uusien päivitysosien tuomaa parannusta suorituskykyyn, on vaikeata nähdä heidän yltävän Melbournen lähtöruudukossa kärkikymmenikköön.

 

TORO ROSSO

Hondan voimayksikön kestävyys oli yksi talvitestien positiivisemmista yllätyksistä, kun japanilaisvalmistaja aloitti uuden yhteistyön Toro Rosson kanssa. Toro Rosso pystyi ajamaan talvitestit suunnitellusti läpi lukuun ottamatta yhtä pientä ongelmaa voimanlähteen kanssa. Ajettavuus ja luotettavuus ovat asioita, joita Toro Rosso etsi talvitesteistä, sillä he ovat viime vuosina kamppailleet erityisesti luotettavuuden kanssa.

Avauskisa: Toro Rossolta ei vielä Australiassa kannata odottaa huipputuloksia, mutta niitä voi olla luvassa kauden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla, jos Honda pystyy ottamaan luotettavuudessa samanlaisia askeleita kuin viime kaudella suorituskykynsä kanssa.

 

WILLIAMS

Williamsin talvitestit menivät suoraan sanoen surkeasti. Suurimpana huolenaiheena oli se, että Williams-kuski oli talvitestien hitain jokaisena ajopäivänä. Sekä Lance Stroll että tulokas Sergei Sirotkin näyttivät kärsivän tasaisuuden puutteesta kierrosajoissaan, kun taas tallin testikuski Robert Kubica poisti epäilyt ajotaidoistaan viimeistään näiden talvitestien aikana.

Avauskisa: Toivottavasti Stroll sekä Sirotkin malttavat mielensä kauden avauspuoliskolla, sillä he tarvitsevat jokaisen ajokilometrin alleen, jotta he pystyisivät viemään tiimiä eteenpäin. Jos Sirotkin aiheuttaa alkukauden aikana paljon romua, niin en olisi yllättynyt, vaikka Kubica saisi ajopaikan kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

 

SAUBER

Sauber näyttäisi edelleen pitävän peräpäätä kuten myös viime kaudella. Marcus Ericsson sai uudeksi tallikaverikseen Charles Leclercin, jota pidetään tulevaisuuden superlahjakkuutena. Tallipäällikkö Frederic Vasseur paljasti, että sveitsiläistiimi on ottanut riskejä autonsa suunnittelussa kuroakseen takamatkaansa muihin.

Avauskisa: Sauberin mahdollisuudet pisteille lepäävät vahvasti superlahjakkaan Leclercin hartioilla, vaikka häneltä ei ihmetekoja kannatakaan vielä avauskisoissa odotella. Vaikka Sauberin tilanne ei näytä hyvältä, niin he ovat ehdottomasti paremmassa tilanteessa kuin viime kauden alussa, sillä nyt heillä on käytössään Ferrarin viimeisin kehitysversio voimanlähteestään.

F1-kausi 2018 käynnistyy ensi viikonloppuna Australian Melbournessa.

Bottas paalulta voittojahtiin Brasiliassa

12.11.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan, kun tallikaveri Lewis Hamilton ajoi seinään Brasilian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottakselle paalu sekä eturivi olivat ensimmäiset sitten paalulta voitetun heinäkuisen Itävallan GP:n.

Bottas kävi huikean taistelun paalusta Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa, missä suomalainen jäi tällä kertaa niukasti niskan päälle. Paalu oli Mercedeksen suomalaisässän uran kolmas. Näkisin, että voittotaistelu käydään vielä MM-hopeasta taistelevien eturivistä kisaan starttaavien miesten kesken.

Ferrarin Kimi Räikkönen otti kolmannen sijan ennen Red Bull-kaksikkoa Max Verstappen-Daniel Ricciardo. Räikkönen taistelee palkintosijasta yhdessä Verstappenin kanssa. Vielä harjoituksissa Räikkösen auto näytti todella hyvältä, joten toivottavasti se on kisapituudella parempi kuin aika-ajoissa.

Hamilton starttaa varikolta

Jo neljännen maailmanmestaruutensa Meksikon GP:ssä varmistaneelle Lewis Hamiltonille eivät aika-ajot olleet suotuisia. Hamilton ajoi seinään radan keskisektorilla aika-ajojen avausminuuteilla. Onneksi britti selvisi rytäkästä ilman vammoja.

Hamilton starttaa varikolta tämänpäiväiseen kisaan, sillä hänen Mercedes-autoonsa joudutaan vaihtamaan muun muassa uusi polttomoottori. Kun mestaruus ei ole enää pelissä, niin tänään nähdään varmasti vapautunut Hamilton, joka voi järjestää yhdessä Ricciardon kanssa ohitusnäytöksen. Ricciardo starttaa moottorirangaistuksen myötä 14:ntenä.

Saa nähdä, että millaiseen vauhtiin McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso yltää kisassa. Alonso starttaa kisaan peräti kuudennesta lähtöruudusta, joten jos Hondan moottorissa riittää kyytiä, niin hän ajaa pisteistä Interlagosissa.

Renault-kaksikolta nähdään varmasti myös hyvää taistelua sunnuntaina, sillä Nico Hülkenberg on nyt kahdesti lyönyt uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin. Teknisten ongelmien takia ei olla vielä nähty kisapituudessa näiden kuskien välistä taistelua, joten toivottavasti tänään on sen päivä.

Brasilian GP:n käynnistyy isänpäivänä klo 18 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Vettel nappasi paalun Verstappenin nenän edestä Meksikossa

29.10.2017 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen oli matkalla Meksikon GP:n aika-ajoissa F1-historian nuorimmaksi paalukuskiksi, kunnes Ferrarin Sebastian Vettel nappasi paalun nuorukaisen nenän edestä vain 86 tuhannesosan erolla. Vettel pitää ainakin vielä toistaiseksi hallussaan tätä kyseistä ennätystä.

Vettelille paalu oli jo uran 50. ja samalla kauden neljäs. Viimeksi Vettel lähti paalulta Singaporen iltakisaan, mikä päättyi törmäykseen Verstappenin kanssa. Toivottavasti tällä kertaa eturivissä ei rytise, sillä se ratkaisisi samalla maailmanmestaruuden Lewis Hamiltonille.

Kolmannesta ruudusta lähtevälle Hamiltonille riittää siis viiden joukkoon sijoittuminen mestaruuden varmistamiseksi. Hamiltonilla oli pito-ongelmia aika-ajoissa, joten hänelle ei ole välttämättä luvassa myöskään helppoa kisaa. Huonollakin kisalla britin pitäisi olla viiden joukossa, joten näen vain teknisten ongelmien siirtävän mestaruusratkaisun Brasiliaan.

Suomalaisilla vaikeuksia aika-ajoissa

Mercedeksen Valtteri Bottaksen aika-ajot sujuivat suunnitelmien mukaan siihen asti, kunnes Verstappen esteli suomalaista kolmannen osion ensimmäisellä aikakierroksella. Täten Bottas ei saanut kuin yhden yrityksen session lopussa, mikä kuitenkin riitti neljänneksi. Jos suomalainen olisi saanut kaksi aikakierrosta viimeisessä osiossa, niin hän olisi todennäköisesti lyönyt tallikaverinsa.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli ongelmia sensoreiden kanssa, joten Ferrarilla ei tiedetty rengaslämpötiloja ennen viimeisiä aikakierroksia. Räikkönen pystyi kuitenkin ajamaan viidenneksi, joten siitä on ihan kohtuulliset lähtöasetelmat iltapäivän kilpailuun.

Molemmat suomalaiset taistelevat Meksikossa palkintokorokkeelle pääsystä, joten kisassa nähdään hyvin todennäköisesti myös heidän keskinäistä taisteluaan. Toivottavasti tällä kertaa selvitään paremmin kuin vuoden 2015 kisassa, jolloin Bottas kilkkasi Räikkösen ulos kilpailusta.

Ricciardo hukassa säätöjensä kanssa

Red Bullin Daniel Ricciardo oli erittäin nopea perjantain harjoituksissa, mutta lauantaipäivä Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla oli erittäin vaikea. Aamun harjoituksien muutamasta kymmenestä ero kasvoi aika-ajoissa tallikaveriin peräti sekuntiin. Täten Ricciardo jäi vasta seitsemänneksi, kun Force Indian Esteban Ocon kiilasi Räikkösen ja australialaisen väliin.

Red Bullin sisartalli Toro Rossolla oli suuria ongelmia Meksikossa moottorien kestävyyden kanssa. Red Bull-talli käyttää samanlaisia Renault-moottoreita, joten Red Bullilla pelätään samanlaisten ongelmien toistuvan myös heidän myllyissään. Meksikon radalla on haastavat olosuhteet, sillä se sijaitsee yli 2000 metriä meren pinnasta, joten korkea ilmanala aiheuttaa kovan rasituksen sekä kuskeille että kalustolle.

Ricciardo kertoi, että he pohtivat jopa moottorinvaihtoa ja viimeisten joukossa lähtemistä, mutta ei osannut vielä lauantaina sanoa tätä varmaksi. Tällöin Ricciardolla olisi hieman enemmän osia käytettävissään kahdelle viimeiselle viikonlopulle.

Alonso yllätti avausosiossa

McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso oli peräti viidenneksi nopein avausosiossa. Alonso paukutti jopa nopeimman ajan keskisektorille. Tämä osoittaa sen, että McLarenin kori on edelleen yksi lähtöruudukon parhaimmista.

Alonso ja tallikaveri Stoffel Vandoorne lähtevät kuitenkin viimeisten joukosta, sillä molemmille on vaihdettu autoihinsa uusia osia. Alonso totesikin, että vaikka auto on nopea keskisektorilla, niin suorilla ohittaminen on mahdotonta, joten espanjalainen ei uskonut pisteisiin kisassa.

Renaul-tallissa käytiin nyt ensimmäistä kertaa tällä kaudella kova kamppailu aika-ajoissa, joissa Nico Hülkenberg löi uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin kolmella kymmenyksellä. Mielenkiintoista on nähdä, että kumpi on vahvempi kisassa, sillä Sainz on ollut sekä Toro Rossolla että avauskisassaan Renault-tallissa erittäin vahva.

Muista siirtää kellosi talviaikaan, sillä Meksikon GP käynnistyy iltayhdeksältä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys