Selaat arkistoa kohteelle renault.

Hamiltonin voitto aloitti Mercedeksen juhlat

23.10.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaina ajetussa Yhdysvaltain GP:ssä. Mercedes varmisti jo Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Paalulta startannut Hamilton menetti lähdössä kärkipaikkansa, kun eturivistä lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi britin ohi. Vettel pystyi pitämään kiinni kärkipaikastaan ainoastaan 6. kierrokselle asti, jolloin Hamilton otti takasuoralla helposti kärkipaikan itselleen takaisin. Tämän jälkeen Hamilton ajoi muilta karkuun ja voittoon.

Hamiltonille voitto oli jo uran 62., kauden yhdeksäs sekä kuudes Yhdysvaltain GP:ssä, minkä avulla hänestä tulee kaikkien aikojen eniten voittaneeksi kuljettajaksi Yhdysvaltain maanperällä. Mercedes varmisti Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden eli saksalaisvalmistaja on vienyt kaikki merkkimestaruudet hybridiaikakaudella.

Hamiltonin vahvasta vireestä kertoo se, että viimeisestä kuudesta kisasta britti on napannut viisi voittoa ja yhden kakkossijan. Kun Vettel ajoi lopulta kisassa toiseksi, niin kaksikon ero kasvoi jo 66 pisteeseen. 75 pistettä on enää jaossa, joten Hamiltonille riittää viides sija Meksikosta mestaruuden varmistamiseen, vaikka Vettel voittaisi. Tilanne näyttää siis Vettelin kannalta erittäin vaikealta.

Verstappenin ja Räikkösen tilanne puhutti kisan jälkeen

Ferrarin Kimi Räikkönen taisteli yhdessä Vettelin, Mercedeksen Valtteri Bottaksen sekä Red Bullin Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin kanssa palkintosijoista. Ricciardo oli matkalla palkintokorokkeelle, kunnes hänen autostaan katosivat tehot kisan alkupuoliskolla.

17:nnestä lähtöruudusta matkaan lähtenyt Verstappen nousi muista poikkeavalla taktiikalla mukaan palkintotaisteluun, mikä pakotti myös Vettelin muuttamaan taktiikkaansa. Tämä jätti suomalaiset taistelemaan palkintosijasta, kun Vettel ja Verstappen hiljalleen lähestyivät uusilla renkailla suomalaiskaksikkoa. Räikkönen oli pitkään maanmiehensä perässä, mutta käytti oikeastaan ensimmäisen todellisen ohituspaikkansa hyödykseen.

Räikkönen ei kuitenkaan pystynyt ajamaan karkuun muilta, sillä hän joutui säästämään runsaasti bensaa kisan loppuvaiheilla. Vettel sekä Verstappen pääsivät molemmat ohi Bottaksesta, joka tuli tämän jälkeen vaihtamaan renkaat, jotta viimeisillä kierroksilla ei tapahtuisi rengasrikkoa. Räikkönen päästi Vettelin toiseksi tallimääräyksellä.

Verstappen sai Räikkösen kiinni viimeisellä kierroksella osittain Vettelin ansiosta. Tämän ansiosta Verstappen pääsi viimeisissä mutkissa ohi Räikkösestä, mutta hän ohitti suomalaisen kaikki pyörät valkoisten viivojen ulkopuolella, minkä tuomaristo totesi laittomaksi. Näin Verstappen putosi aikasakon myötä neljänneksi ja Räikkönen nousi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten heinäkuun lopulla ajetun Unkarin GP:n.

Verstappen ei ymmärtänyt rangaistustaan, vaikka se on selvästi säännöissä määritelty. Jos saat etua radan viivojen ulkopuolelta, niin siitä seuraa rangaistus. Verstappen kuitenkin esitti validin pointin siitä, että rataviivojen ylityksiä varsinkin aika-ajoissa pitäisi seurata tarkemmin. Ennen radat olivat siitä parempia, että niissä oli joko seinä, nurmikko tai hiekkaeste estämässä kuljettajia ajamasta radan ulkopuolella. Toivottavasti näihin rataviivoihin saataisiin tuomaristolta selkeä linja ennen ensi kautta.

Mielestäni siis Verstappenin rangaistus oli oikea tuomio, sillä simulaattorissakin saa rangaistuksen, jos ohittaa jonkun radan ulkopuolelta.

Sainzilta huikea debyytti

Renault-tallissa ensimmäistä viikonloppuaan ajanut Carlos Sainz ajoi upeasti seitsemänneksi. Sainz olisi voinut olla jopa kuudes, jos hän olisi saanut Esteban Oconin kiinni hieman aiemmin, sillä Force Indiassa on Mercedeksen moottorin myötä erittäin hyvä suoravauhti. Sainzin kisan kohokohtana oli upea ohitus Sergio Perezistä ulkokautta radan pitkässä oikealle kääntyvässä mutkassa. Vastaavanlaisia ohituksia tullaan varmasti näkemään myös tulevaisuudessa, sillä täksi kaudeksi lisääntynyt downforce auttaa paljon näissä ohituksissa.

Toivottavasti Nico Hülkenberg pystyy seuraavassa kisassa näyttämään paremmin osaamistaan, sillä Austinissa saksalaista vaivasivat tekniset ongelmat, joten Renault-kaksikon vertailu oli suorastaan mahdotonta.

Toro Rosson Daniil Kvjat palasi vahvasti parin kisan huilin jälkeen, kun venäläinen ajoi kymmenneksi ottaen vasta kolmatta kertaa pisteitä tällä kaudella. Toro Rossolla debytoi 27-vuotias Brendon Hartley, joka ajoi virheettömästi 13:nneksi. Hartley ei ollut ajanut ennen tätä viikonloppua lähes 5 vuoteen formula-autolla, joten mielestäni hän ajoi odotusten mukaisesti.

Mielenkiintoista on nähdä, että palaako Pierre Gasly ensi viikonloppuna takaisin vai saako Hartley vielä näyttöpaikan ensi kautta silmällä pitäen. Itse uskon, että Gasly ja Kvjat ajavat tallikavereina Meksikossa.

McLaren-Hondalla oli taas vaikea päivä, kun Fernando Alonso joutui keskeyttämään moottorivikaan seitsemänneltä sijalta ja Stoffel Vandoorne kärsi moottoriongelmista ennen kisan starttia.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Autodromo Hermanos Rodriquezin radalla, kun vuorossa on Meksikon GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1 2017 alkukausi osa 1

15.8.2017 Näkökulma

F1-sarja viettää tällä hetkellä ansaittua kesälomaa, joten on hyvä aika tarkastella kauden avauspuoliskoa. Avausosassa käydään läpi kärkikymmenikön jälkimmäisellä puoliskolla majailevat tallit.

10. Sauber F1 Team

25-vuotisjuhliaan viettävälle Sauber-tallille alkukausi on ollut jälleen kerran haastava. Sveitsiläistallin uudeksi kuljettajaksi pestattu Pascal Wehrlein joutui jättämään kauden kaksi ensimmäistä kilpailua väliin Race of Champions -kisassa saadun niskavamman vuoksi. Saksalaisen tilalle nostettu Antonio Giovinazzi ajoi hienosti Australian avauksessa 12:nneksi. Italialaiselle koitti kuitenkin karu arki seuraavana kisaviikonloppuna, kun Giovinazzi ajoi sekä aika-ajoissa että kisassa ulos – ja vieläpä lähes täsmälleen samassa paikassa!

Wehrlein palasi radoille Bahrainissa, jossa hän löi heti aika-ajoissa tallikaverinsa Marcus Ericssonin. 22-vuotias saksalainen löi ruotsalaisen tallikaverinsa myös kisassa, sillä Wehrlein oli ruutulipulla 11:s. Avauspisteet hän saavutti Espanjan GP:n kahdeksannella sijallaan, kun Wehrlein ajoi muista poiketen yhden pysähdyksen taktiikalla. Kyseessä oli saksalaisen ensimmäiset pisteet sitten Manorilla saavutetun 10. sijan edellisenä vuonna Itävallassa. Pistetili karttui vielä Azerbaidjanin GP:ssä, kun Wehrlein löi Ericssonin taistelussa viimeisestä pistesijasta.

Sauberin kannalta hyvä juttu on se, että heillä on jo enemmän pisteitä kuin viime kaudella (5 vs. 2). Huono juttu on se, että heillä on hitain auto tällä hetkellä, eikä autoon ole odotettavissa isoja päivityksiä enää tämän kauden aikana. Sauberin täytyy loppukauden aikana käyttää kaikki mahdolliset pistesaumansa hyödykseen, mikäli he aikovat parantaa viimevuotista sijoitustaan.

Lähitulevaisuus

Tällä hetkellä Sauberin lähitulevaisuus näyttäisi olevan turvattuna. Kun moottorisopimus Hondan kanssa raukesi, niin tallipäällikkö Monisha Kaltenborn jätti tiimin. Kaltenbornin tilalle palkattu Frederic Vasseur on pätevä korvaaja, sillä hän omistaa useita pienemmissä formulaluokissa kilpailevia talleja.

Sauber teki juuri ennen kesätaukoa jatkosopimuksen Ferrarin kanssa. Poikkeuksena on vaan se, että Ferrari toimittaa ensi kaudesta lähtien sen hetkiset voimanlähteensä myös Sauberille. Aiemmin Sauber on joutunut ajamaan Ferraria vuotta vanhemmilla moottoreilla.

Ferrari-diili aiheuttaa kuitenkin ongelman, sillä Sauberilla ei ole riittävästi tilaa mahdollisille kuljettajille. Ericsson ei ole näillä näkymin lähdössä ainakaan mihinkään, sillä osa Sauberin taloudellisista tukijoista kuuluvat myös ruotsalaiskuskin taustajoukkoihin. Toiselle kuskipaikalle ovat ehdolla Wehrlein, Giovinazzi ja Charles Leclerc. Wehrlein voisi löytää Mercedes-kytköksen avulla tallipaikan Williamsilta, jos Lance Stroll lähtisi Force Indialle.

Jos Ferrari painostaa ottamaan akatemiakuskeistaan joko Giovinazzin tai Leclercin, niin valitsisin ehdottomasti monacolaisen Leclercin. Vaikka Giovinazzi on kuskeista vanhempi, niin Leclerc on mielestäni kuljettajana varmempi. Giovinazzi oli viime vuonna GP2-sarjan toinen, mutta tuolloin sarjan kärkikuskit ajoivat huomattavasti epätasaisemmin kuin Leclerc tällä kaudella. LecLercin dominanssi tämänvuotisessa F2-sarjassa on muistuttanut Stoffel Vandoornea GP2-sarjassa kaudella 2015.

Luulen, että Wehrlein saa siis etsiä itselleen uuden ajopaikan ensi kaudeksi. Wehrleinin ajopaikan ottaa mielestäni Ferrari-lupaus Leclerc, sillä hän on nopeampi sekä kypsempi kuljettajana kuin Giovinazzi.

9. McLaren-Honda

Talvitesteistä asti oli jo nähtävissä, että McLaren-Honda ei vielä tälläkään kaudella taistele palkintosijoista. Kaudesta on vielä toinen puolisko ajamatta, mutta kausi on varmasti tuntunut jo pitkältä Fernando Alonsolle ja Stoffel Vandoornelle.

Vielä ei ole edes varmuutta, että toimittaako Honda McLarenille voimanlähteet myös ensi kaudella, mutta aika on jo vähissä, mikäli McLaren suunnittelisi moottorikumppanin vaihtamista. McLaren on kuitenkin osoittanut viimeistään tällä kaudella, että auton rungossa ei ole isoja heikkouksia. Jos he saisivat kilpailukykyisen moottorin, niin palkintosijat eivät olisi hirveän kaukana.

Alonsolle kauden kohokohta oli varmasti tuo Indianapolisin 500 mailin kisaan osallistuminen, mikä harmittavasti päättyi moottoririkkoon. Huhut ovat viemässä kaksinkertaista maailmanmestaria takaisin Indycar-sarjaan jo tämän kauden puolella. Alonson huippusuoritukset kuninkuusluokasta löytyvät Unkarin kuudennesta ja Azerbaidjanin yhdeksännestä sijasta.

GP2-mestari ja F1-tulokas Vandoornella on takanaan vaikea alkukausi. Kuten useat sisäpiiriläiset ovat kertoneet, niin tämä on yksi vaikeimmista kausista aloittaa F1-sarjassa. 25-vuotias belgialainen on parantanut varsinkin viimeisissä neljässä kisassa, sillä hän on niissä kaikissa ajanut 12 parhaimman joukossa ruutulipulle. Parhaimpana saavutuksenaan Unkarin 10. sija ja pistetilin avaus.

Lähitulevaisuus

Vandoornella on monivuotinen sopimus brittitallin kanssa, joten hän ajaa varmasti McLarenilla myös ensi kaudella. Kysymys kuuluukin, että mitä tekee Alonso? Mercedes olisi mielestäni hullu, jos se vaihtaisi loistavasti ajaneen Valtteri Bottaksen kuljettajaan, joka on viimeksi voittanut maailmanmestaruuden yli 10 vuotta sitten.

En usko kaksinkertaisen maailmanmestarin siirtyvän myöskään Indycar-sarjaan puhtaasti rahallisista syistä. Honda tarjoaa varmasti yli 30 miljoonaa euroa, mitä hän ei todellakaan saa Yhdysvaltain suurimmasta formulasarjasta. Uskon, että joko Alonso jatkaa McLarenilla tai sitten hän lopettaa uransa.

8. Renault Sport F1 Team

Ranskalaisjätti Renault osti kauden 2015 päätteeksi Lotus-tallin itselleen. Varsinkin viime vuosi oli siirtymävaihe ranskalaistallille. Tällä kaudella Nico Hülkenberg on väläytellyt viidellä pistesijallaan, joista parhaimpina Espanjan ja Britannian kuudennet sijat. Hülkenberg harmittelee varmasti Bakun katuradalla ajettua osakilpailua, sillä hän olisi voinut ottaa siellä uransa ensimmäisen voiton tai palkintosijan ilman omaa ajovirheestä seurannut ulosajoaan.

Jolyon Palmer jäi varsinkin alkukaudesta pahasti saksalaisen tallikaverinsa varjoon, mutta viimeisten kisojen aikana hän on hieman kuronut eroa kiinni. Silti Hülkenberg on edelleen ainoa Renault-kuljettajista, joka on saavuttanut MM-pisteitä.

Lähitulevaisuus

Renault voi ehkä haastaa Haasin taistelussa seitsemännestä sijasta, mutta se vaatii pisteitä molemmilta ranskalaistallin kuljettajilta. Hülkenberg ajaa varmasti myös ensi kaudella ranskalaistiimissä. Palmerin tulevaisuus on vuorostaan erittäin epävarma, sillä Renault on tuomassa rallionnettomuudessa vakavasti loukkaantunutta Robert Kubicaa takaisin kuninkuusluokkaan.

Kubica ajoi vakuuttavat testit Unkarissa tämänvuotisella autolla kaksi viikkoa sitten. Luulen, että puolalainen tarvitsee vielä muutaman testin lisää, jotta voidaan olla täysin varmoja puolalaisen suorituskyvystä. Uskon, että Palmer saa pitää paikkansa ainakin nämä kaksi viimeistä Euroopassa ajettavaa kisaa, joiden jälkeen tilannetta katsotaan uudemman kerran riippuen brittikuskin suorituskyvystä.

7. Haas F1 Team

Toista kauttaan kuninkuusluokassa ajava yhdysvaltalaistiimi Haas on onnistunut ällistyttävän hyvin haastamaan muita vakiintuneita talleja. Haas on jo nyt kerännyt viimevuotisen pistemääränsä, vaikka tällä kaudella he eivät ole vielä yltäneet viiden joukkoon. Yhdysvaltalaistiimi on kerännyt pisteitä seitsemästä kisasta, kun viime vuonna pisteitä tuli neljästä kisasta alkukaudella.

Romain Grosjean ja Kevin Magnussen ovat myös paljon tasaisempia pari kuin Grosjean-Esteban Gutierrez, sillä Grosjean on 13:s ja Magnussen 14:s pisteissä. Viime kaudella Gutierrez ei kerännyt pistettäkään. Haas on tietysti myös hyötynyt siitä työstä, mitä Ferrari on viimeisen vuoden aikana tehnyt moottoripuolella.

Lähitulevaisuus

Haas jatkaa samalla kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella, mikä on loistava asia yhdysvaltalaistiimille. Loppukausi näyttää, että riittävätkö Haasin resurssit kehittämään autoansa kauden loppuun asti, sillä viime kaudella he saavuttivat vain yhden pistesijan kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Luulen, että pisteitä voi tulla vielä useammasta kisasta loppukauden aikana. Veikkaisin jopa Grosjeanin yltävän kärkiviisikkoon jossain loppukauden kisassa.

Yhteistyö Ferrarin kanssa jatkuu myös ensi kaudella, joten he saavat nauttia siitä kovasta työstä, mitä Ferrari on onnistunut tekemään moottoripuolella myös tulevaisuudessa. Vaikka uusin moottoripäivitys on edelleen vain Ferrarilla, niin yhdysvaltalaistiimi on rakentanut hyvän rungon moottorin ympärille.

6. Scuderia Toro Rosso

Toro Rosso aloitti kauden samalla kuljettajakaksikolla, jolla he päättivät viime kauden. Carlos Sainz on kerännyt pisteitä jokaisesta kisasta, jossa hän on ruutulipun nähnyt. Vuorostaan Daniil Kvjat aloitti kauden Australian yhdeksännellä sijalla, mutta pisteitä on kertynyt sen jälkeen vain Espanjasta. Kvjat lähti kesätauolle kuuden kilpailun pisteettömässä putkessa, mikä ei ole hyvä asia hänen tulevaisuutensa kannalta.

Kvjatin ja Sainzin välit tulehtuivat, kun Sainz ei suostunut antamaan vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa, sillä molemmat olivat sopineet auttavansa toisia vuorotellen kauden aikana. Kaiken huippuna oli Britannian GP, jossa Kvjat ajautui kaksinkamppailun seurauksena suoraan tallikaverinsa kylkeen, mikä päätti molempien kisat.

Lähitulevaisuus

En usko, että se on Toro Rosson etujen mukaista jatkaa kyseisellä kuljettajakaksikolla myös ensi kaudella. Luulenpa, että Sainz voi hyvinkin olla Alonson korvaaja McLarenilla, mikäli Honda ei saa kaksinkertaista maailmanmestaria vakuuttuneeksi brittitallin suorituskyvystä.

Myös huhut Hondan mahdollisesta siirtymisestä Toro Rosson moottorikumppaniksi saattaisivat myös avata ovia uusille kuljettajille, jos tallin omistajatahoissa tapahtuisi samalla myös muutoksia. Tulevaisuus näyttää, että mitä tapahtuu moottoririntamalla.

Ensiksi Toro Rosson täytyy saada kuljettajat keinolla millä hyvänsä ajamaan järkevästi radalla, sillä kolareita tallikaverien välillä ei saisi tapahtua, mutta niitä on varsinkin tällä kaudella nähty yllättävän runsaasti viikonlopusta toiseen.

Jälkimmäinen osa tämän kauden alkupuoliskosta julkaistaan ensi viikon alussa.

Hamilton johdatti Mercedekset kaksoisvoittoon Silverstonessa

17.7.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon Silverstonen radalla ajetussa Britannian GP:ssä sunnuntaina. Voitto oli britille viides kotiyleisönsä edessä, mikä nosti hänet Jim Clarkin ja Alain Prostin rinnalle viisinkertaisina Britannian GP:n voittajina.

Kyseessä oli Hamiltonille jo 57. voitto kuninkuusluokassa, kun taas kahden viikon kuluttua Unkarissa hän pääsee yrittämään nousua Michael Schumacherin rinnalle kaikkien aikojen paalutilastossa. Ja mikä tärkeintä britti kavensi voitollaan Sebastian Vettelin johdon MM-sarjassa vain yhteen pisteeseen.

Bottaksen upea nousu

Mercedeksen Valtteri Bottaksella oli kova urakka nousta lähtöruuturangaistuksen myötä palkintokorokkeelle, johon suomalainen kuitenkin ylsi mahtavan ajon ansiosta. Bottas lähti kisaan yhdeksäntenä, mutta nousi lähdössä jo seitsemänneksi. Siitä suomalainen hivuttautui hiljalleen ylöspäin, mistä kohokohtana oli kova taistelu MM-johtaja Vettelin kanssa.

Kun näytti siltä, että suomalaiset taistelevat keskenään vielä toisesta sijasta, niin yhtä tämän kauden vahvimmista kisoistaan ajanutta Ferrarin Kimi Räikköstä kohtasi epäonni vasemman eturenkaan kuoriutuessa. Onni onnettomuudessa oli se, että Räikkönen oli suhteellisen lähellä varikkoa, joten hän putosi ainoastaan kolmanneksi. Tallikaveri Vettelin rengasrikko kierrosta myöhemmin oli vieläkin näyttävämpi, mikä pudotti saksalaisen kolmannelta sijalta lopulta seitsemänneksi.

Molemmat suomalaiset saivat mielestäni kiitettävän arvosanan tästä kisasta. Varsinkin Bottas on ollut liekeissä Monacon jälkeen, sillä piste-ero Vetteliin ennen Monacoa oli 54, kun nyt yhden voiton ja neljän kakkossijan myötä ero on kutistunut 23 pisteeseen. Toivottavasti Räikkösen huono onni päättyi Silverstonessa, jotta suomalainen voi näyttää sunnuntain kisassa nähtyä vauhtiaan myös jatkossa. Jos ajosuorituksia katsotaan, niin molempien tallien pitäisi tarjota suomalaiskuskilleen jatkosopimuksia välittömästi!

Red Bullilla positiivinen kisapäivä

Red Bull sai vasta kolmatta kertaa tällä kaudella sekä ensimmäistä kertaa sitten Monacon molemmat autonsa ruutulipulle asti. Max Verstappen päätti kolmen kisan keskeytysputkensa ajamalla neljänneksi, mutta hän olisi voinut olla kolmas, jos hollantilainen ei olisi kärsinyt samasta rengasongelmasta Ferrarien kanssa.

Daniel Ricciardo lähti teknisen vian takia vasta 19. lähtöruudusta, mutta australialainen nosti Red Bullinsa upean nousun myötä lopputuloksissa viidenneksi. Ricciardo on pistetaulukossa yhä neljäntenä, mutta Räikkönen nousi nyt 19 pisteen päähän australialaisesta, minkä pitäisi kääntyä suomalaisen eduksi, mikäli autojen suorituskyvyt pysyvät nähdyn kaltaisina.

Nico Hülkenberg oli lähellä olla viides, mutta energiankeruujärjestelmässä ollut vika pudotti saksalaisen loppukisasta kuudenneksi, mutta tämäkin tulos oli 40-vuotisjuhlia viettäneelle Renaultille loistava suoritus. Kotiyleisönsä edessä ollut Jolyon Palmer joutui pysäyttämään Renaultinsa jo lämmittelykierrokselle. Palmerilta odotettiin näyttöjä, mutta niitä jäädään odottelemaan Hungaroringiltä.

Myös 40-vuotisjuhliaan viettäneelle Williamsille jäi jotain taskuun tästä viikonlopusta, kun Felipe Massa nosti kisassa itsensä kymmenenneksi. Selvästi tämän kauden parhaimman kisansa ajanut Stoffel Vandoorne jäi tylysti 11:nneksi. Vandoorne oli selvästi McLaren-tallikaveriaan Fernando Alonsoa nopeampi tänä viikonloppuna, joten toivottavasti belgialainen pystyy jatkamaan tästä kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

Tuntuu, että ei ole viikonloppua ilman tallikaverien törmäilyä tällä kaudella, kun avauskierroksella oli Toro Rossojen vuoro osua toisiinsa. Kolari menee täysin Daniil Kvjatin piikkiin, mikä ei tee hyvää jo entisestään tulehtuneille väleille venäläisen sekä tallikaveri Carlos Sainzin välillä. Sainzia huhuiltiin jo Renaultille, mutta siirto ei ehkä tapahdu vielä Unkariin mennessä, mutta kesäloman jälkeinen Spa saattaa olla jo lähempänä. Jotain on tapahduttava näiden tallikaverusten välillä: joko he sopivat tai toinen saa lähteä tallista.

Aiemmin tällä kaudella toisiinsa osuneet Force India-kuskit onnistuivat välttämään toisensa, kun Esteban Ocon jatkoi hyviä otteitaan kahdeksannella sijallaan. Tallikaveri Sergio Perez oli ruutulipulla vuorostaan yhdeksäs.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Unkarin Hungaroringillä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 10/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien MM-tilanne

Kommentti: Bottas teki väärän valinnan

4.11.2016 Näkökulma

Formula ykkösissä ajava Williams-talli ilmoitti torstaina solmineensa yksivuotisen jatkosopimuksen Valtteri Bottaksen kanssa. Bottas saa uudeksi tallikaverikseen 18-vuotiaan kanadalaisen Lance Strollin.

Aloitetaan ensiksi positiivisista asioista. Ensi kausi on jo viides kausi Bottakselle Williams-tallissa, joten tiimin toimintatavat ovat suomalaisen selkäytimessä. Tulevalla kaudella Bottaksesta tulee eniten GP-kisoja Williamsilla ajaneeksi kuljettajaksi. Toinen positiivinen seikka on se, että eri lähteistä saatujen tietojen mukaan Bottaksen jatkosopimus on yksivuotinen, joten hän on vapaa vaihtamaan tallia ensi kauden jälkeen.

Siirrytään jatkosopimuksen negatiivisiin puoliin. Ensiksi otetaan käsittelyyn tallin resurssit, sillä niillä ei kilpailla kärkitallien lisäksi myöskään Williamsin takana oleville Renault’lle tai McLaren-Hondalle. Vaikka säännöt ensi kaudeksi muuttuvatkin, niin mikään ei takaa Williamsille samanlaista nousua kuin viimeksi, jolloin sen nousu kärkitaistoon perustui enemmänkin Mercedeksen ylivoimaiseen moottoriin.

Williams on pudonnut koko ajan kauemmas kärjestä viimeisten kahden vuoden aikana, joten en näe tämän laskusuhdanteen loppuvan ihan lähitulevaisuudessa. Tässä piilee Bottaksen ongelma, sillä hän on jo ensi kaudella 28-vuotias, joten hänellä ei ole enää aikaa odotella, mikäli hän haluaa ajaa huipputalleissa tulevaisuudessa. Pahimmassa tapauksessa Bottaksen kannalta, niin tehdastiimeistä ei avaudu paikkoja vapaaksi myöskään ensi kauden jälkeen.

Mielestäni Bottaksella olisi ollut Renault’lla hyvä mahdollisuus rakentaa tallista omansa, sillä ranskalaistiimi on uudelleenrakennusvaiheessa ja he olisivat tarvinneet Bottaksen kaltaista kuljettajaa. Renault’in tämänkautisesta suorituskyvystä ei voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, sillä ranskalaistiimi pelasti tallin Lotuksen raunioilta vasta viime kauden lopussa, joten he eivät ole suuresti panostanut tämän kauden suorituskykyyn.

Ensi kaudella ei myöskään ole enää rajoituksia auton kehittämisessä, joten Renault pystyy vielä paljon moottoriaan kehittämään, kun taas Williams joutuu tyytymään siihen moottoriin, jonka Mercedes heille antaa käyttöön. Kun Renault saa vielä autoonsa enemmän downforcea, niin se on mutkissakin Williamsia nopeampi. En olisi yllättynyt, vaikka Renault ohittaisi ensi kaudella jo Williamsin suorituskyvyssä.

Myös Bottaksen uusi tallikaveri Stroll voi tuottaa suomalaiselle harmia, sillä Bottas on tilanteessa missä hänellä ei ole mitään muuta kuin hävittävää. Suomalaisen on päihitettävä nuori kanadalainen, sillä muuten Bottas voi lopettaa haaveilut kärkitalleihin pääsystä. Miljardööri-isä Lawrence on kustantanut pojalleen erittäin kattavan testiohjelman ennen kauden alkua, joten miksipä ei hän rahalla saisi pojalleen muun muassa uudet päivitysosat autoon ennen Bottasta. Ihmeelliset varikkotaktiikatkin, joita on nähty tälläkin kaudella, niin voivat osua Bottaksen kohdalle useammin myös ensi kaudella.

Ensi kaudella jälkeen sitten nähdään, että pääseekö Bottas sinne tehdastiimin vai jääkö hän pyörimään keskikastiin.

F1 – Väliarviointi 2016 – osa 1

25.8.2016 Näkökulma

F1-kaudessa on päästy jo yli puolen välin, joten on aika väliarvioinnille. Tänään ovat vuorossa autonvalmistajien MM-sarjassa sijoilla 6-11 olevat tallit kuljettajineen. Perjantaina on luvassa kärkiviisikko.

Sauber F1 Team

Marcus Ericsson #9

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6

Arvio: Vaikea alkukausi Marcus Ericssonille sekä Sauber-tiimille, sillä molempien tulevaisuudet ovat olleet vaakalaudalla. Sauber on saanut Unkarin GP:stä lähtien rahallista tukea Ericssonin taustajoukoilta, joten ruotsalaisen tulevaisuus taitaa olla turvattu ainakin toistaiseksi.

Ericsson on pystynyt lyömään Nasrin kisoissa, joten tämän takia arvosana on hieman tallikaveriaan parempi.

Loppukausi: Sauber saa päivityspaketin heti Belgian osakilpailuun, joten nämä toisen puoliskon avauskisat ovat niitä hyviä mahdollisuuksia avata pistetili. Piakkoin Sauberkin siirtää kaikki voimavaransa ensi vuoden autoon.

 

Felipe Nasr #12

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: Felipe Nasr oli viime kaudella selvästi tallikaveriaan nopeampi ja tasaisempi, mutta tälle kaudelle osat ovat vaihtuneet. Täten Nasrin tulevaisuus kuninkuusluokassa on vaakalaudalla, ellei toisella puoliskolla nähdä parempia tuloksia.

Loppukausi: Nasrin tiedetään jo neuvotelleen muun muassa Renaultin kanssa, joten hän tarvitsee loppukaudesta hyviä suorituksia radalla, mikäli hän mielii päästä Sauberilta muualle. Pitäisin Singaporea Nasrille parhaimpana mahdollisuutena avata pistetili, sillä kyseinen katurata on sopinut hyvin hänelle jo GP2:ssa.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Perinteikäs sveitsiläistiimi on ajautunut pahoihin talousongelmiin, vaikka pientä helpotusta he ovatkin ahdinkoonsa viime aikoina saaneet. Sauber-tallilla pitäisi olla tässä vaiheessa kautta edes muutama piste, joten kausi on mennyt tähän asti suorastaan surkeasti.

Loppukausi: Suuri vaara on siihen, että tämä on Sauberin toinen pisteetön kausi kolmen vuoden sisällä, mikä ei lupaa hyvää tallin tulevaisuudelle.

 

Manor Racing

Rio Haryanto #88

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 5

Arvio: Rio Haryantosta tuli Australian avauksessa ensimmäinen indonesialainen F1-kuljettaja. Haryanton taival kuninkuusluokassa taisin kuitenkin kestää vain sen 11 kisaa. Indonesialainen on vain muutamissa aika-ajoissa pystynyt lyömään tallikaverinsa.

Paljon ajovirheitä sekä hidas kisavauhti eivät ole haluttuja ominaisuuksia F1-kuljettajalta, joten ei jatkoon.

Loppukausi: Mercedeksen kuljettajaohjelmaan kuuluva sekä Renaultin varakuskina toimia Esteban Ocon korvaa Haryanton loppukauden aikana. Toivottavasti Ocon pystyy paremmin haastamaan tallikaveri Pascal Wehrleinin.

 

Pascal Wehrlein #94

Pistemäärä: 1 p

Arvosana: 8

Arvio: Pascal Wehrleinista tuli ensimmäinen kuljettaja sitten edesmenneen Jules Bianchin, joka on saavuttanut Manorilla pisteitä. Wehrlein oli kymmenes Itävallan GP:ssä. Saksalaiskuski päihitti tallikaverinsa jokaisessa 11 kisassa, joten loistavaa suorittamista myös sillä saralla.

Loppukausi: 21-vuotias Wehrlein on varmasti monien tallipäälliköiden papereissa, kun ensi kauden tallipaikkoja aletaan jakamaan. Kun Mercedeksellä ovat molemmat ajopaikat kiinni, niin Force India saattaisi olla yksi vaihtoehto. Näyttää siltä, että hän on valmis kantamaan saksalaisten kunniaa, kun Nico Rosberg ja Sebastian Vettel lopettavat jonain päivänä.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Sanoisin, että tämän vuoden auto on paras tallin lyhyen historian aikana. Vaikka Wehrlein saikin pisteen, niin tallin toinen kuski on ollut radan varressa suurimman osan alkukaudesta, mikä pudottaa kokonaisarvosanaa.

Loppukausi: Kaikki riippuu siitä, että onko pienellä tallilla varaa panostaa tähän kauteen ensi kauden kustannuksella? Todennäköisesti pisteitä ei enää loppukaudesta tule, vaan tiimi on siirtänyt kaikki voimavaransa ensi kauteen.

 

Haas F1 Team

Romain Grosjean #8

Pistemäärä: 28 p

Arvosana: 8-

Arvio: Romain Grosjean otti vastaan suuren haasteen, kun hän liittyi uuteen yhdysvaltalaiseen Haas-tiimiin. Riskinotti näyttää alkukauden perusteella kannattaneen, sillä tuskin kukaan osasi odottaa Grosjeanin saavuttavan neljästä avauskisasta kolmesti pisteitä. Parhaimpana saavutuksena sensaatiomainen viides sija Bahrainissa.

Vaikeitakin viikonloppuja on ollut Grosjeanilla ja yhdysvaltalaistiimillä, mutta lähtökohdat huomioonottaen, niin ranskalainen on ajanut hyvän alkukauden.

Loppukausi: Grosjean yllätti erittäin positiivisesti viime vuoden Belgian GP:ssä, joten pitäisin tätä jälkimmäisen puoliskon ”avausviikonloppua” suurimpana menestysmahdollisuutena ranskalaiskuljettajalle.

 

Esteban Gutierrez #21

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 7-

Arvio: Vaikea arvioida Esteban Gutierrezin alkukautta, sillä jokainen kerta, kun hän on ollut pistetaistossa mukana, niin auto on jättänyt meksikolaisen radan varteen. Muutenkin tekniset ongelmat ovat kasaantuneet pitkälti Gutierrezin autoon, joten hän ei ole päässyt ajamaan aina yhtä paljon kuin tallikaverinsa, mikä näkyy erityisesti uudessa tiimissä.

Gutierrez on ollut neljästi 11:s, joten lähellä hän on ollut pisteitä myös useammassa ruutulipulle ajetuissa kisoissa.

Loppukausi: Sanoisin, että Gutierrezilla on hyvät mahdollisuudet pisteille Singaporen iltakisassa, jos hän pysyy poissa ongelmista. Luulenpa, että muuten pisteet ovat aika kiven alla tulokastiimin kalustolla.

 

Tallin arvosana: 8-

Arvio: Haas on ensimmäinen täysin tyhjästä rakennettu F1-talli, joka on saavuttanut pisteitä debyyttikisastaan sitten Toyotan ja vuoden 2002. Haasin suorituksen arvoa nostaa se, että Toyota testasi kokonaisen vuoden ennen tuloaan GP-kisoihin, kun taas Haas ajoi huomattavasti vähemmän testikilometrejä, sillä testaaminen on nykyään rajoitettua.

28 pistettä on kuitenkin jo huomattavasti enemmän kuin Manor/Marussia tai Caterham saavuttivat yhteensä useamman F1-kauden aikana. Grosjean pystyi hyödyntämään hyvin mahdollisuutensa alkukaudesta. Ainoa huolenaihe on ollut lukuisat tekniset ongelmat sekä auton suorituskyvyn heitteleminen radalta toiselle.

Loppukausi: Pisteiden saavuttaminen tulee olemaan tästä eteenpäin työlästä, mutta jossain härdellikisassa esimerkiksi Singaporessa voi olla luvassa vielä hyvä pistepotti. Olen erittäin yllättynyt, jos Haasilla on yli 40 pistettä kasassa kauden päätteeksi.

 

Renault Sport F1 Team

Kevin Magnussen #20

Pistemäärä: 6 p

Arvosana: 6 ½

Arvio: McLarenilla toissa kaudella väläytellyt Kevin Magnussen palasi täksi kaudeksi Lotuksen raunioille rakennettuun Renaultin tehdastalliin. Alkukausi on ollut vaikea, mistä osoituksena vain yksi pistesija (7:s Venäjän GP:ssä).

Loppukausi: Renault on päivittämässä autoansa loppukaudeksi, joten ehkäpä Magnussenilla on toiveita kartuttaa pistetiliään loppukauden aikana.

 

Jolyon Palmer #30

Pistemäärä: 0 p

Arvosana: 6-

Arvio: F1-tulokas Jolyon Palmerilla on ollut erittäin haastava lähtö F1-uralleen. Toisen polven F1-kuljettaja kuten tallikaveri Magnussen, Palmer on jatkuvasti ollut tallikaveriaan hitaampi ja virheherkempi.

Loppukausi: Kun pistetili on vielä tässä vaiheessa kautta avaamatta, niin se ei helpota Palmerin neuvotteluasemia ensi kautta ajatellen. Täten Palmerin on kauden jälkimmäisellä puoliskolla pystyttävä lyömään tallikaverinsa, mikäli hän mielii olla mukana lähtöruudukossa myös ensi kaudella.

 

Tallin arvosana: 6

Arvio: Renault palasi siis täksi kaudeksi tehdastallina mukaan kuninkuusluokkaan, kun se osti talousvaikeuksissa uineen Lotus-tallin. Renaultin paluu on ollut vaikea, mutta tallissa uskotaan vahvasti siihen, että ranskalaisvalmistaja palaa voittotaisteluihin mukaan lähitulevaisuudessa.

Loppukausi: Renault saa kauden jälkimmäiselle puoliskolle päivityksiä, joten seuraavissa kisoissa nähdään, että ovatko he ottaneet askeleen lähemmäs keskikastia, mikä avaisi heille mahdollisuuden ajaa pisteistä loppukauden aikana useammin.

 

McLaren-Honda F1 Team

Fernando Alonso #14

Pistemäärä: 24 p

Arvosana: 7+

Arvio: Fernando Alonson toinen kausi McLaren-Hondalla alkoi ehkäpä hänen uransa rajuimmalla ulosajolla, kun hän osui yhteen Haas-tallin Esteban Gutierrezin kanssa Australian GP:ssä. Alonso oli sivussa seuraavasta Bahrainin GP:stä, mutta palasi ratin taakse Kiinassa.

Pistetili avautui Venäjän GP:n kuudennella sijalla. Alonso kasvatti pistetiliään vielä Monacon viidennellä sekä Unkarin GP:n seitsemännellä sijallaan. Kaksinkertainen maailmanmestari on saavuttanut tällä kaudella kolme pistesijaa, mikä on enemmän kuin viime kaudella yhteensä.

Alonso on suoriutunut alkukaudesta paremmin kuin viime kaudella.

Loppukausi: Alonso ei saavuttanut pistettäkään loppukauden radoista viime kaudella, joten McLarenilla pisteiden saavuttaminen voi olla vaikeata myös loppukaudesta. Singaporea pitäisin yhtenä todennäköisimmistä pistesijoituksista, sillä välttämällä ongelmat, niin pisteitä voi hyvinkin olla tarjolla.

 

Jenson Button #22

Pistemäärä: 17 p

Arvosana: 7

Arvio: Jenson Button on kerännyt tasaisesti koko alkukauden pisteitä, vaikka hänellä onkin ollut lähes aina epäonnea niissä kisoissa, joissa olisi isoja pisteitä ollut tarjolla. Viisi pistesijaa on kuitenkin jo enemmän kuin koko viime kaudella yhteensä.

Koska Button on ollut hitusen espanjalaista tallikaveriansa perässä, niin arvosanakin jää astetta heikommaksi.

Loppukausi: Button voi väläytellä osaamistaan, jos olosuhteet heittäytyvät vaikeaksi esimerkiksi Brasiliassa. Kuivalla kelillä McLaren on vielä terävintä kärkeä paljon jäljessä, joten pisteille pääseminen ei ole helppoa.

Varmaa on se, että Button ja tallikaveri Alonso käyvät loppuun asti taistoa keskinäisestä paremmuudesta. Aiheuttihan Button viime kaudella espanjalaiselle ensimmäisen pistetappion tallikaverillensa F1-uran aikana.

 

Stoffel Vandoorne #47

Erikoismaininnan saa hallitseva GP2-mestari Stoffel Vandoorne, joka teki F1-debyyttinsä Bahrainissa tuuratessaan Alonsoa. Nuori belgialainen ajoi kuin kokenut veteraani, eikä lyhyestä valmistautumisajasta huolimatta sortunut yhteenkään virheeseen viikonlopun aikana.

Palkintona oli McLaren-Hondan pistetilin avaaminen kymmenennellä sijallaan. Se on Vandoornelta erinomainen suoritus, sillä hän on erittäin lähellä ottaa ensi kaudeksi Jenson Buttonin paikan. Toivottavasti belgialainen saa kisakuskin paikan kuninkuusluokasta, sillä hän on potentiaalisesti yksi tulevaisuuden maailmanmestareista.

 

Tallin arvosana: 6 ½

Arvio: Vaikka McLaren-Honda on selvästi parantanut viime kaudesta, niin he eivät ole vielä lähelläkään siellä, missä tehdastallin budjetilla operoivan tiimin pitäisi olla. Hondan voimanlähde on edelleen janoisempi kuin muiden voimanlähteet, mikä näkyy erittäin suurena bensansäästelynä.

Loppukausi: Pitkät suorat olivat viime vuonna Hondalle myrkkyä ja ne ovat sitä myös tänäkin vuonna. Näitä pitkiä suoria on luvassa kosolti vielä loppukaudesta, joten tuon autonvalmistajien seitsemännen sijankin pitäminen on tiukassa.

 

Scuderia Toro Rosso

Daniil Kvjat #26

Pistemäärä: 23 p

Arvosana: 6

Arvio: Daniil Kvjat aloitti kauden Red Bullin tehdastallin kuljettajana, mutta hän menetti ajopaikkansa hieman kyseenalaisesti ennen Espanjan GP:tä. Kvjat aloitti kautensa teknisestä viasta johtuvalla keskeytyksellä Australiassa, Malesian seitsemännellä sijalla sekä ajamalla kolmanneksi Kiinassa.

Kausi kääntyi päälaelleen kotikisassa, kun Kvjat ajoi Venäjän GP:n avausmutkissa kahdesti Ferrarin Sebastian Vettelin perään. Tämä riitti Helmut Markolle, joka passitti nuoren venäläisen takaisin Toro Rossolle. Näin ollen Kvjat sai katsoa vierestä, kun Max Verstappen ajoi voittoon Red Bull-debyytissään.

Kvjat sai uudeksi tallikaverikseen Carlos Sainzin, jonka varjoon hän on jäänyt pahasti. Venäläiskuski on vain kahdesti saalistanut jäännöspisteen, kun tallikaveri Sainz on ollut pisteillä kuudesti. Näin ollen venäläiskuskin alkukausi ei ansaitse tämän parempaa arvosanaa.

Loppukausi: Kesätauko ei olisi voinut saapua aiemmin Kvjatille, jonka täytyy antaa kovia näyttöjä kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Onnistumisen olisi tultava heti Belgiassa, sillä muuten vanne kiristyy entisestään venäläisen pään ympärillä.

 

Carlos Sainz #55

Pistemäärä: 30 p

Arvosana: 7 ½

Arvio: Carlos Sainzin ja Max Verstappenin välinen tallikaverisuhde tulehtui, kun Verstappen ajoi tallikaverinsa perään Australiassa. Kun taustalla painoi vielä epävarmuus Verstappenin tulevaisuudesta, samalla Daniil Kvjat epäonnistui pahasti Sotshissa, niin Helmut Markolla oli helppo työ tehdä kuljettajavaihdos.

Sainz on tasaisesti ottanut pisteitä läpi alkukauden, joista parhaimpana esityksenä kotiyleisön edessä ajettu kuudes sija Espanjassa. Kun huomioidaan, että uusi tallikaveri Kvjat on ottanut vain kaksi pistettä Toro Rossolla, niin alkukausi on selvästi sujunut espanjalaiselta paremmin.

Loppukausi: Sainzilla on jo sopimus taskussa ensi kaudesta, joten hänen on helppo jatkaa rentoa suorittamista läpi loppukauden.

 

Tallin arvosana: 7

Arvio: Viime vuonna seitsemänneksi sijoittunut Toro Rosso voi hyvinkin parantaa pykälällä sijoitustaan lopputaulukossa. Alkukausi on ollut tasaista suorittamista ilman mitään suuria pistepotteja.

Loppukausi: Jos Toro Rosso aikoo kirkastaa viimevuotista sijoitustaan, niin molempien kuljettajien on alettava keräämään pisteitä jatkuvasti. Loppukauden radoista ei löydy heille selvästi ylitse muiden sopivaa rataa.

Väliarvioinnin jälkimmäinen osa julkaistaan perjantaina. F1-kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Belgian Span radalla!

Rosbergin voittoputki sai jatkoa Sotshissa

2.5.2016 F1-kisat

Mercedeksen Nico Rosberg ajoi leikitellen kauden neljänteen sekä samalla seitsemänteen peräkkäiseen osakilpailuvoittoon sunnuntaina Sotshissa.

Rosberg johti kilpailua aina lähdöstä ruutulipulle saakka, mutta hän oli lähellä joutua taistelemaan tallikaveri Lewis Hamiltonia vastaan, joka oli tehnyt upean nousun kymmenennestä lähtöruudusta jo toiseksi. Hamilton ei kuitenkaan voinut taistella voitosta, sillä hänen voimayksikössään oli ongelma vedenpaineiden kanssa.

Hallitsevalle maailmanmestarille kyseessä oli kuitenkin torjuntavoitto, kun otetaan huomioon nämä vaikeat lähtökohdat. Hamilton lähtee kahden viikon päästä ajettavaan Espanjan osakilpailuun kaventamaan tallikaverinsa jo 43 pisteen suuruista MM-johtoa.

Suomalaiset tekivät sen mihin pystyivät

Kolmannesta ruudusta startannut Ferrarin Kimi Räikkönen nousi lähdössä toiseksi ohi maanmiehensä Valtteri Bottaksen. Räikkönen kuitenkin joutui uusintalähdössä taipumaan Williams-kuskille vain muutama kierros myöhemmin.

Räikkönen kuitenkin pääsi varikkopysähdysten aikana ohi Bottaksesta, sillä Williams joutui puolustautumaan Hamiltonia vastaan aikaisemmalla varikkopysähdyksellä, jolloin Räikkönen oli käytetyillä superpehmeillä nopeampi kuin Bottas tuoreilla pehmeillä. Räikkönen oli maalissa kolmas ennen Williams-kaksikkoa Bottas ja Felipe Massa.

Räikkösen tallikaveri Sebastian Vettel joutui Daniil Kvjatin päälleajamaksi radan avausmutkissa, mikä päätti saksalaisen kisan lyhyeen. Kvjat hölmöili samalla Red Bull-tallikaverinsa Daniel Ricciardon kisan pilalle, sillä australialainen joutui myös osalliseksi tähän kolariin. Täten Red Bull jäi ilman pisteitä viikonloppuna, jolloin he olisivat voineet taistella jopa palkintosijoista.

Räikkönen on ensimmäistä kertaa MM-pisteissä kolmen parhaan joukossa sitten kauden 2013, joten toivottavasti viimeaikaiset otteet jatkuvat myös tulevaisuudessa.

Useille talleille isoja pisteitä

McLaren-Honda sai ensimmäistä kertaa molemmat autonsa MM-pisteille sitten viime kauden Unkarin osakilpailun. Fernando Alonso oli kuudennella sijallaan paras ei-kolmen kärkitallin kuljettaja ja Jenson Button avasi pistetilinsä kymmenennellä sijallaan.

Kevin Magnussen palautti Renaultin tehdastiimin pistekantaan ensimmäistä kertaa sitten kauden 2010 Abu Dhabin GP:n. Renault palasi täksi kaudeksi tehdastalliksi kuninkuusluokkaan.

Romain Grosjean on saalistanut jo kolmessa MM-osakilpailussa neljästä MM-pisteitä uuden Haas-tallin riveissä. Grosjean oli kahdeksas, vaikka yhdysvaltaistiimi oli Kiinan tapaan tänäkin viikonloppuna suurissa ongelmissa autonsa tasapainon kanssa.

Force Indian Sergio Perez avasi MM-pistetilinsä yhdeksännellä sijallaan. Perez kärsi rengasrikon avauskierroksella, mutta nousi mukaan pistetaistoon turva-auton ansiosta.

MM-sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Espanjan Barcelonassa.

Venäjän GP:n lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Mercedekset väkevässä iskussa kohti aika-ajoja

2.4.2016 F1-ennakot

Mercedes löi muille jälleen kerran luun kurkkuun Bahrainin GP:n vapaissa harjoituksissa perjantaina. Iltahämärässä ajetun toisen harjoituksen yllättäjä oli peräti kolmanneksi nopeinta vauhtia pitänyt McLaren-Hondan Jenson Button.

Mercedeksen Nico Rosberg piti kovinta vauhtia perjantain harjoituksissa ennen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia. Jos mitään yllättävää ei tapahdu, niin Mercedes-kaksikko ratkaisee lauantaina paalupaikan kohtalon. On mielenkiintoista nähdä, että pystyykö hallitseva maailmanmestari Hamilton vastaamaan tallikaverinsa rajuun alkukauteen.

Perjantain yllätyksestä vastasi Button, joka oli iltapäivän kolmanneksi nopein. Button joutuu tänä viikonloppuna olemaan vastuunkantajana, sillä tallikaveri Fernando Alonso kärsii ilmarinnasta ja murtuneesta kylkiluusta, jotka hän sai rajussa kolarissa Esteban Gutierrezin kanssa kaksi viikkoa sitten Australiassa.

Alonson korvaaja on Stoffel Vandoorne, joka on McLarenin varakuljettaja sekä hallitseva GP2-mestari. Vandoorne tulee tekemään GP-debyyttinsä sunnuntaina, mutta belgialainen suoriutui avauspäivästään ihan mallikkaasti, sillä hän oli 11:s ja hävisi 0,7 sekuntia huomattavasti kokeneemmalle tallikaverilleen. Aika-ajoissa nähdään, että olisiko McLarenista jopa Bahrainin yllättäjäksi?

Ferrarin vauhti piilossa

Ferrari ei vielä näyttänyt kaikki korttejaan harjoituksissa, sillä sekä Kimi Räikkönen että Sebastian Vettel eivät kumpikaan saaneet alleen puhdasta kierrosta superpehmeillä renkailla. Räikkösen kierroksen pilasi edessä ollut ruuhka, kun taas Vettel pilasi oman kierroksensa ajettuaan reilusti leveäksi radan viimeisessä kaarteessa. Saksalaiskuskin harjoitukset päättyivät lopulta radan varteen, sillä hänen autonsa vasen rengas oli irrallaan.

Räikkönen oli harjoitusten viides ennen Vetteliä. Odotan, että Ferrarit valloittavat toisen rivin Bahrainin GP:n aika-ajoissa.

Williamsilla oli myös aika näkymättömät harjoitukset, kun Valtteri Bottas oli kahdeksas ja Felipe Massa kymmenes. Uskon, että Williams ei kaikkia korttejaan vielä näyttänyt, mutta virheisiin ei ole varaa, jos talli haluaa nähdä molemmat autot kärkikymmenikössä, sillä kuten Australiassa nähtiin, niin keskikasti on tänä vuonna aiempaa huomattavasti tasaisempi.

Renaultin Kevin Magnussen ei pysähtynyt punnitukseen harjoitusten aikana, joten hän joutuu lähtemään sunnuntain kilpailuun varikonportilta.

Aika-ajofarssille jatkoa Bahrainissa?

Alkuperäisestä poiketen, niin Bahrainissa ei palatakaan viimevuotiseen aika-ajoformaattiin, sillä F1-talleilla on erimielisyyksiä aika-ajoformaatista. Osa tiimeistä haluaisi palata kokonaan viimevuotiseen aika-ajoformaattiin, kun taas toiset vaihtaisivat vain viimeisen osion viimevuotiseen formaattiin.

Jotain tälle nykyiselle aika-ajoformaatille on tehtävä, sillä lauantaina saadaan katsoa jokaisessa osiossa viimeisiä minuutteja ilman yhtäkään autoa radalla. Tallit eivät lähde uhraamaan kisataktiikkaansa aika-ajojen kustannuksella, joten tähän älyttömän tyhmään aika-ajoon pitää tehdä välittömästi muutoksia.

Bahrainissa ajetaan vielä tunnin mittaiset vapaat harjoitukset alkaen klo. 15. ennen klo. 18. käynnistyviä aika-ajoja.

1. vapaiden harjoitusten, tulokset

2. vapaiden harjoitusten, tulokset

Hyppy tuntemattomaan Australian GP:n aika-ajoissa

18.3.2016 F1-ennakot

Uudistettu aika-ajo sekä epävakaat sääolot aiheuttavat F1-talleille päänvaivaa, kun Melbournessa ratkotaan lähtöruutuja lauantaina.

Sää haittasi kauden avauspäivää perjantaina Melbournessa, minkä vuoksi kaikki tallit lähtevät hieman pimennossa lauantaiseen aika-ajoon.

Mercedeksen Lewis Hamilton oli päivän molempien osioiden nopein, kun taas tallikaveri Nico Rosberg vastasi perjantain näyttävimmästä ulosajosta, jossa hän tuhosi yhden tallinsa uusista etusiivistä.

Ferrarin Kimi Räikkönen oli iltapäivällä kolmanneksi nopein, mutta näistä ajoista ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä. Räikkönen oli kuitenkin tyytyväinen uuden autonsa käyttäytymiseen sateella, mikä on positiivinen asia. Tallikaveri Sebastian Vettel oli kahdeksanneksi nopein.

Williams- ja Renault-tallit olivat ainoat, jotka eivät ajaneet kierrosaikaa iltapäivän osiossa. Williams oli päättänyt jäädä odottelemaan radan kuivumista, jota ei sitten koskaan tapahtunutkaan. Mielestäni Williamsin olisi pitänyt ajaa hitusen enemmän, sillä kukaan ei vielä tiedä, että kärsiikö uusi auto samanlaisista ongelmista sateella kuin pari edellisen vuoden autoa. Uskon, että edes pienellä testaamisella he olisivat saaneet jotain vastauksia näihin kysymyksiin.

Mitä odotetaan aika-ajoilta?

Kaaosta, jos aika-ajot ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa, sillä tämä uusi puolentoista minuutin pudotussääntö antaa niissä olosuhteissa sattumalle liian suuren merkityksen. Katsotaan nyt kuitenkin ne aika-ajot ennen kuin tehdään lopulliset johtopäätökset.

Jos on kuivaa, niin on vaikeata nähdä jonkun lyövän Mercedes-kuljettajia. Heidän jälkeensä uskoisin lähtöruudukosta löytyvän Ferrareita ja Williamsia. Red Bullilla toivotaan sadetta, sillä auto on aina ollut erinomaisen aerodynamiikkansa ansiosta nopea auto sadekelillä.

Mielenkiintoista on myös nähdä, että miten uusi yhdysvaltalaistalli Haas pärjää, onko häntäpäässä majaillut Manor noussut pois jumbosijalta, minkälaisen stepin on viime kaudella rämpinyt McLaren-Honda pystynyt tekemään ja näkyykö talousvaikeuksissa olevan Sauberin tukala tilanne myös suorituskyvyssä.

Australian GP:n aika-ajot käynnistyvät aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Vapaat harjoitukset 1, tulokset

Vapaat harjoitukset 2, tulokset

Valtteri Bottas testipäivän nopein Barcelonassa

2.3.2016 Uutiset

Williamsin Valtteri Bottas piti kovinta vauhtia talvitesteissä keskiviikkona Espanjan Barcelonassa.

Bottas ajoi kärkiaikansa superpehmeillä renkailla jääden vain kolmen sadasosan päähän eilisestä ajastaan, jonka hän ajoi ultrapehmeillä renkailla. Suomalaisen osalta talvitestit olivat tässä, sillä tallikaveri Felipe Massa ottaa testivastuun kahdeksi viimeiseksi päiväksi.

Aamupäivällä ajanut Lewis Hamilton oli päivän toiseksi nopein. Nico Rosberg otti Mercedeksen testivastuun iltapäiväksi, jolloin hän keskittyi kisasimulaation ajamiseen.

Renaultin Kevin Magnussen ei pystynyt parantamaan aamuista aikaansa, joten hän jäi tuloslistan kolmanneksi. Toro Rosson Carlos Sainz oli keskiviikon ahkerin, sillä hän sai kasaan peräti 166 kierrosta.

Uuden Haas-tallin ongelmat jatkuivat, kun Esteban Gutierrez sai päivän aikana kasaan vain yhden installaatiokierroksen, jonka jälkeen turbossa ilmennyt vika piti amerikkalaistallin värit varikolla koko loppupäivän ajan.

Myös Sauber kärsi teknisistä ongelmista, kun Marcus Ericsson ei saanut vasta eilen ratadebyyttinsä tehneellä autolla kasaan vain 55 kierrosta.

Kimi Räikkönen ajaa viimeisen testipäivänsä torstaina. Talvitestit päättyvät perjantaina.

Keskiviikon tulokset

Räikkönen avaustestien päätöspäivän nopein

25.2.2016 Uutiset

Ferrarin Kimi Räikkönen oli talvitestien avausviikon päätöspäivän nopein Barcelonassa, vaikka hän menetti torstainakin ajoaikaa teknisten ongelmien takia.

Räikkönen menetti ajoaikaa kolmisen tuntia, sillä hänen autoonsa jouduttiin vaihtamaan uusi jäähdytin iltapäiväksi. Ferrarin suomalaiskuski jätti Red Bullin Daniil Kvjatin lähes sekunnin päähän. Molemmat kuljettajat käyttivät ainoina ultrapehmeää rengasta.

Force Indian testikuski Alfonso Celis oli vakuuttavasti kolmanneksi nopein superpehmeillä renkailla. Kaikki loput kellottivat nopeimman aikansa joko pehmeillä tai keskikovilla renkailla.

Renault sai nauttia hyvästä luotettavuudesta sen jälkeen, kun ranskalaistiimi oli ollut ongelmissa alkuviikon aikana. Kevin Magnussen sai kasaan peräti 153 kierrosta ja otti tuloslistan neljännen sijan ennen Toro Rosson Max Verstappenia sekä Felipe Nasria, joka testaili vielä Sauberin viimevuotisella autolla.

Mercedes jatkoi ilman ongelmia, joten he pystyivät ajattamaan sekä Lewis Hamiltonia että Nico Rosbergia myös torstaina. Mercdes-kaksikko keräsikin päivän aikana yhteensä lähes 200 kierrosta.

Rio Haryantolla oli lupaava aamu Manorin puikoissa, mutta F1-tulokas päätti ensimmäisen testiviikkonsa seinään neljännessä mutkassa alkuiltapäivästä. Haryanton taakse jäi tuloslistalla ainoastaan McLaren-Hondan Fernando Alonso, joka sai torstaina kasaan vain kolme kierrosta teknisten ongelmien takia.

Talvitestit jatkuvat ensi viikon tiistaista lähtien myös Barcelonan radalla.

Torstain tulokset