Selaat arkistoa kohteelle reissu.

Kesä, aurinko, kuuma… Pitikö minun blogi päivittää?

19.7.2016 Yleinen

Kesäaika saa kummasti laiskistumaan tässä kirjoittamisessa. On ollut reissua, juhlia, uimakoulua… Reissukilometrejä on kertynyt muutamia satoja ja vielä tulee lisää ensi viikolla. Pakkaamista on riittänyt enemmän ja vähemmän. Kuvassa pikkunen päätti, että seuraavaan reissuun lähtee mukaan. Olin juuri purkamassa laukkua Tukholman reissun jälkeen. Siitä reissusta kirjoitin aiemmin blogissa

WP_20160613_12_02_59_Pro__highres

Ensin oli Tukholman reissua, juhannus meni appivanhempien mökillä, sitten kävin tyttöjen kanssa äidilläni viikon, nyt kävimme sukuloimassa koko perheen kera, tänään esikoinen suuntasi Muumimaailmaan ja Särkänniemeen isovanhempien kanssa ja ensi viikolla omalla perheellä kohti Vuokattia. Itselle tavaroiden pakkaaminen ei tuota tuskaa, mutta sitten onkin nuo kaksi muksua… Esikoinen 4v. ja kuopus 10 kuukautta. Tietysti tarvitaan vaatteet, yökkärit, ulkovaatteet ja unikaverit. Ja sitten loput…

-lelut, dvd-soitin, kirjat, piirustusvälineet taiteilijan alulle, uimalelut, uimalasit, uikkarit, hiekkaleluja, pallo

-vitamiinit, lääkkeet, laastarit, puhdistuvälineet, pesuaineet, hammasharjat ja -tahnat, harjat, takkusuihke, rasvat, aurinkorasva, hyttysmyrkky, kynsisakset, pesulaput, vaipat ja kuumemittari

-automatkalle selviytymissetti oksentelun, pissahädän ja nälän varalle: pusseja, paperia, potta, pesulappuja, pyyhe tai jokin alusta syliin, ettei auto/lapsi sotkeennu oksusta, vesipullo, mehua, pilttejä, maissinaksuja, lusikoita, leipää, banaania… unohtuiko jotain?

-sitten tietysti pienimmän erityisvarustelut: matkasänky, peitto, lakanat, harsot, kuolalaput, ruokalappu, varatutit, vaunut, uimavaipat ja pikapuurot

Ja sitten vielä mahdutetaan nämä kaikki autoon. Kuvassa porokin taitaa tutkailla mahtuisiko kyytiin ;)

Kolarissa 0616 045

Itselle riittää perustarpeistus lisättynä yhdellä erityistarpeella…

Erityistä huomiota kiinnitän nukkumiseen jo ennen reissua. Tällä hetkellä tilanne on se, että nukun yleensä yöt yksin (tai siis mieheni kanssa) ja melko hyvin aamu-neljään asti. Siinä vaiheessa kuopus herättää minut saadakseen aamumaidot ja otan tytön viereen. Maidot saatuaan nukahtaa kainaloon ja sitten uni onkin katkonaisempaa, kun välillä tulee kantapäästä tai nyrkistä tai tutti on hukassa tai muuta vastaavaa… Tiedättehän?

Itse ainakin olen vielä äärettömän huono nukkuja ja varsinkin vieraassa paikassa. Kotona en enää niin paljoa kärsi unettomuudesta kun esikoisen odotusaikana ostimme Askosta kehon mukaan muotuvat patjat. Lisäksi ostin muutama vuosi sitten itselleni joululahjaksi Tempurin Sonata-tyynyn. Päädyin Sonataan (kuun muotoinen), koska minulla oli tapana aina rutata tyynyn kulma leuan alle :) Nyt se on turhaa, koska tyyny on valmiiksi muotoiltu. Tempurini onkin kulkenut sen jälkeen siellä, missä minäkin ja jos yhden yön reissulle en ole sitä ottanut matkaan, huomaan sen heti ;)

Reissufiiliksissä ❤

13.5.2016 Yleinen

Vielä muutama viikko pitäis jaksaa odottaa, että vihdoin ja viimein pääsen kaupunkiin, johon olen halunnut monta vuotta. Viimeiset ehkä 5 vuotta olen aikonut, mutta en ole päässyt erinäisistä syistä. Täältä pohjoisesta ei niin vain lähdetä viikonloppureissulle ihan jo senkin takia, että kustannukset nousevat helposti pilviin parin päivän reissulle. Mutta nyt sitten mieheni oli järjestänyt yhdessä äitinsä kanssa minulle reissun synttäriyllätykseksi. Eli lähdemme kesäkuussa aikuisten viikonloppureissulle Tukholmaan ? Mieheni oli varannut lennot ja hotellin äitinsä kautta etten saisi talousvastaavana vihiä moisesta tuhlauksesta ;) Hotelli vaikuttaa lupaavalta. Keskustassa, moderni ja nuorekas Nordic Light Hotel.

Näin pienoisena kontrollifriikkinä olen tietysti yllätyksen saanut tietooni hyvissä ajoin koska katastrofi siitä muuten tulisi ;) En olisi nimittäin ehtinyt suunnitella reissuun ainakin miljoonaa paikkaa missä pitää ehtiä käydä. Ensimmäisenä tietysti perehdyin sisustuspuolen tarjontaan, jota Tukholmassa riittää…

Aivan ensimmäisenä etsin Granitin, johon olen Helsingin reissuilla rakastunut. No niitähän löytyi heti useampi. Granitista löytyy paljon kaikkea, varsinkin säilytykseen ja toimistoon. Harmaata, mustaa, puuta, tehdashenkistä jne. Kaikkea pientä kivaa ja vähän jotain isompaakin. Viime Helsingin-reissulta tarttui mukaan mm. musta kirjoitusalusta ja magneettiteippiä. Kirjoitusalusta sai tervehdyksen kaveriksi eteiseen. Tämä asetelma oli ensimmäinen versio, mutta…

024

…Kengille löytyi tähdellisempää käyttöä ja tuli tarve muokata hieman asetelmaa.

059

061

Seuraavana Tukholman kartalta metsästin Bruka Desingin liikkeet. Sekin on kotoisin ko. kaupungista, joten niitäkin löytyi kaksin kappalein. Brukan tuotteita voi löytää kyllä ihan Suomestakin esimerkiksi Askosta, mutta tottakai syntysijoilla täytyy käydä kun tilaisuus on :) Kotoa löytyy ainakin Brukan klassikko Sweets-kulho harmaana ja jouluisen punaisena. Joulun punainen on nyt odottelemassa seuraavia konvehteja tai muita jouluisia herkkuja.

068

Minulle uusia tuttavuuksia on useita; Illums Bolighus, Svensk Slöjd, Retro ect. ja Stockholms stadmission. Näistä kaksi viimeistä on second hand- kauppoja, joista voi tehdä löytöjä. Stadmissionista voi blogien perusteella löytyä kohtuuhinnalla suomalaista muotoilua kuten Wärtsilää. Retro ect. puolestaan vaikuttaa värikkään houkuttelevalta nettisivujensa perusteella. Ehkäpä jotain pientää kivaa siis sieltäkin löytyisi.

Illums Bolighus on skandityylinen sisustustavarakauppa, mistä löytyy kaikkea keittiötarvikkeista, lasten tarvikkeisiin ja desingiin. Svenks Slöjd puolestaan myy ruotsalaista perinteikästä tavaraa. Ehkäpä löydän ihanan Taalainmaan hevosen sieltä ;)

No tietysti haluan ottaa lyhyestä visiitistä kaiken ilon irti, joten jalat on kovilla. Tarkoitus on myös kiertää muutamia nähtävyyksiä kuten Tekniska Museet ja Kuninkaan linna.

Ruokapaikkojakin on katseltu valmiiksi ainakin suurpiirteisesti. Yksi ehdoton, mikä pitää saada, on lankkupihvi. Ruotsalainen herkkukeksintö; puulankulla paahdettua perunamuusia, naudanlihapihvi ja bearnaisekastiketta. :P Se löytyisi ainakin Engelen Steakhousesta. Myös lohi-versiona. Tähän ruokalajiin tutustuimme niinkin lähellä kuin Thaimaa. Siellä oli huikea ruotsalaisomisteinen ravintola, jossa tätä söimme ja vei kielen mennessään.

Paljon on suunnitelmia ja vähän aikaa, joten nähtäväksi jää kuinka paljon jää väliin. Kenties osa näistä jää pois, jos ja kun törmää vielä ihanempiin aarreaittoihin. Voi kunpa pääsisin jo… <3

Freedom

26.3.2015 Yleinen

turvottaako? TIETENKIN! Puuha Emmi...

turvottaako? TIETENKIN! Puuha Emmi…

Lähettiin sitten siskon kanssa maanantai aamuna reissuun. Päivän toimintasuunnitelma: oli että Montreux:in kautta mennään Yverdon-Les- Bains:in thermalbad kylpylään. Montreux on nätti kaupunki, käydään siellä kävelemässä ympäriinsä ja ehkä vähän shoppaillaan. Kävelyn jälkeen on ihana mennä rentoutuu Thermalbadiin! Ja nyt kerran ollaan liikenteessä niin varataan samalla juna liput Pariisiin. Sää on hiukka harmaa, mutta se ei haittaa. Mentiin hyvissä ajoin Nyoniin ostamaan lippuja, keskusteltiin hetki tämän lipunmyyjän kanssa ja hän sitten ilmottaa että lippu Pariisiin maksaa 400fr! Joo ois pitäny vissiin varata lippu hyvissä ajoin koska tammikuussa kun katoin niin hinta oli joku 40fr…. Tais jäädä Pariisi näkemättä. Harmitti kyllä, mutta onneksi sisko lupas että me mennään kokemaan se yhdessä sit ku oon palannu takaisin Suomeen.

Ostettiin sit kuitenkin ne liput Montreuxiin siitä lipunmyyjiltä. Sanoin että yksi puoleen hintaan ja yksi normaali. Mentiin junaan ja jossain puolessa välin matkaa alettiin tutkiskelemaan niitä lippuja. Mitä ihmettä kummatkin saman hintasia. VOI EI! Okei ei hätäännytä se on saattanut veloittaa multa täydenhinnan, toivottavasti näin päin kuin että siskolta ois alennettu hintaa. Nimittäin sit ollaan pulassa jos konnari sattuu tulemaan. Enää pari pysäkkiä jälellä eikä konnaria oo vielä näkynyt. Kippas kappas se nyt sit asteli meidän vaunuun. Sydän hakkaa tuhatta ja sataa, käsi täristen ojensimme hänelle lippumme. Fuck se kysyy sitä korttia eli siskolle oli annettu väärä lippu. Luojan lykky konnari puhui englantia ja saimme selitettyä hänelle tilanteen ja sisko joutui maksamaan vain 5fr lisää. Jos se ei ois puhunu englantia niin sieltä ois saattanu tulla mojovakin lasku maksettavaks. Mutta matka jatkuu…

imageimageimage

sataa sataa ropisee

näiden palmujen alla!

Jos et tietäs niin et tietäs että ollaan Sveitsissä.

smile!

smile! (koska meillä on niiin mukavaa..)

Taidetta...

Taidetta…

Montreux oli nätti kaupunki, ainut vaan että siellä sattu satamaan vettä… Mut tuli vähän shoppailtuu siinä ja hauskaa meillä oli. Sitten oli aika lähteä kylpylään. Juna asemalla katselimme aikatauluja, voi ei juuri nyt kun me olemme menossa sinne niin on joku 2-3 tunnin tauko ettei bussit asemalta mene sinne kylpylään… Ihan oikeesti ja normaalisti menee tunnin välein.. Tultiin sit siihen lopputulokseen että ei mennä sinne, koska oltas oltu siellä 5 aikaan ja meidän bussi-juna yhdistelmä lähtee 7 aikaan niin saattas tulla kiire. Eikä kiireessä ole mukava mennä kylpylään… Joo eli ei päästy kylpylään eikä päästy pariisiin. Eli kummatkin meni pieleen ne isoimmat jutut mitä olin edes suunnitellu koko reissulle. Onni onnettomuudessa että kävimme sunnuntaina edes siellä Chamonixsissa. Hyvillä mielin kuitenkin jatkettiin kotia kohta ja pysähyttiin vielä vähän nyonissa katselemassa maisemia. Joten ei turhta tai huono reissu ollenkaan.

Juna kulkee vaan, kulkee, on sillä suunta tuonne kotiin päin....

Juna kulkee vaan, kulkee, on sillä suunta tuonne kottiin päin….

Nyon

imageimage

Kuten videossa jo kerrotaan ettävaihdettiin kesken kaiken junaa. Lausannessa istuttiin junassa ihan rauhassa ja juna oli ollut pysähdyksissä melkein 10 minuuttia. Kaiken sähläyksen keskellä erehdyn katsomaan ikkunasta ja lukemaan viereisen junan päämäärän. NYON! Ei helvetti toi viereinen on meiän juna, se menee Nyoniin! Paniikissa kamat kasaan ihan sama vaikka jotain jää nyt kiireellä ulos ennenkö se lähtee. Päästiin ulos katsoin meidän junan päämäärää, siinäkin lukee Nyon! Apua, panikoin. Entten tentten, kumpaan me nyt mennään ravasin kahden junan väliä kuin päätön kana. Sisko katseli touhuani suuauki ja huusi Emmi ryhdistäydy kumpaan me nyt mennään!? No se juna lähti mistä hyppäsimme pois, joten juoksimme siihen toiseen junaan. Juuri kun istuidumme niin juna lähti liikenteeseen. Meni hiukka täpärälle. Kyllä meitä nauratti ja minua naurattaa edelleen tuo tilanne nyt kun muistelen. Juosta nyt kuin päätön kana vaikka ois ollu ihan sama kumpaan junaan sitä nousee. Onneks kaikki tavarat lähti kuitenkin mukaan. Joskus mä mietin että mulla on matkassa jotkut enkelit. Miten ihmiselle voi sattua niin paljon kun poistuu asunnosta? Ja aina kuitenkin selviän.

Päästiin kotiin ja hengähdettiin hetki kunnes porukat tuli kaupungilta kotiin. Luvassa oli juustofondueta, skumppaa ja juhlimista. Se että miksi juhlimme, selviää alla olevasta videopätkästä sitä ennen kuva materiaalia.

ryhmärämä

Pahin vihollisemme.

Olen taiteellinen

tytöt tahtoo pitää hauskaa

ja kohta nukkumaan, mutta ensin videopätkää meidän illasta.

Eli juhlittiin vapautta sekä Heidin läksiäisiä! Oli aivan mahtavan hauska ilta. Syötiin, juotiin, pelattiin, tanssittiin ja juteltiin.

Seuraavana aamuna heti skarpina. Muista lukea mitä tuleman pitää ;) Kiitos NAM! -Mie

Seuraavana aamuna heti skarpina. Muista lukea mitä tuleman pitää ;) Kiitos NAM!
-Mie HappySelfie

Reissussa

8.2.2015 Treeniblogi, Yleinen

Heippa!

Jäi eilen vähän tämä treenistä kertominen ku piti ehtiä bussiin. No mut se on äkkiä korjattu. Tekasin jumpan tossa ja kyl käsistä huomaa että jaksaa punnerruksia tehä paremmin. Muutamia uusia liikkeitä tuli kokeiltua mutta niissä on vielä harjoittelemista. Haasteen 5 pv suoritettu eli 40sekuntia lankussa. En ymmärrä mitä on tapahtunut mutta oli tuskaa! Voimat oli loppua jo 20sekunnin kohdalla. Tahdonvoimalla sitä sinniteltiin vielä se toiset 20sekuntia. Ihan nolottaa myöntää tämmönen mutta kai sitä on vaa lihakset väsyny.  Tänään onkin lepopäivä haasteesta ja  jumpasta.

Ajattelin et tänään lähtee

Kuten kerroin tuossa alussa että mulla oli eilen kiire bussiin. Ajattelin lähteä tyttöjen kanssa käymään drinksuilla Genevessä. Tapasin taas muutaman uuden ihanan ihmisen lisää ja vanhojakin tuttuja siellä näkyi. Vietimme iltaa viihtyisässä irkkubupissa jossa maisteltiin hiukka erilaisia oluita. Maistoin passionolutta, vadelmaolutta ja joku muu mikä maistu ihan vaniljalle mut ei ollu vanilja. Mahtava makuelämys ei noi oikeestaan maistunut oluelle ollenkaan vain jälkimaussa tulee oluen vivahteita. Kai nämä makuoluet on täällä niitä siidereitä. On suoranainen ihme jos löydät Sveitsissä bupista siideriä siis oikeaa joka maistuukin siideriltä eikä vedellä laimennetulta limpparilta. Päätimme kuitenkin kokeilla omenasiideriä. Kyllä kannatti se oli oikein hyvää, aika kirpeä mutta selvästi pystyit maistamaan omenan. Bonuksena oli että siideri tuli söpössä mummon mehupullossa. Suosittelen irkkubupia Genevessä aivan rautatieaseman vastapäätä ,Les Brasseus nimeltään.

Cheers, santè ja kippis

Sidukkaa ja mummon mehupullo

Meininki oli niin mahtava että unohin katsoa kelloa ja myöhästyin viimeisestä juna-bussi yhteydestä jolla oisin kotiin päässyt. Hienoa ja taas mennään! Pistin samantien elämän ihan ranttaliksi ja kävin mäkkärissä syömässä. Ei tosin kannattanut ku tuli pahaolo, mutta onneksi se meni nopeasti ohi. Mäkkäristä siirryimme Intia henkiseen pieneen bupiin jossa kokeiltiin vesipiippua. Hetkeksi pääsi siis vierailemaan intiaan ja tuli kokeiltua jotain uutta.

paikka meni kiinni ja seuraava juna-bussi yhteys kotiin menee 4 tunnin päästä. Hetken mietin että lähdenkö junalla Glandiin ja kävelen sieltä. 45min ylämäkeen, pimeässä, kylmässä ja korkokengät jalassa. Kiitos, mutta ei kiitos. Onneksi olin kavereiden kanssa ja yöpaikka löytyikin Genevestä.

Kippaskappas me myöhästyimme vikasta ratikasta joten kävely reissuhan siitä tuli, onneksi vain puolituntia. Pimeä ei haitannut kun kaverin kanssa käveli, mutta ilma oli kylmä kuin Siperiassa. Kolmen jälkeen sitä sit pääsi köllähtää sänkyyn ja 8 aikaan aamulla pirteänä ylös. Thank god mulla ei ollut krapulaa! Vihdoin ja viimein sitä pääsi kotiin ehjin nahoin.

Ennen nukkumaan menoa täytyi toiselle puhaltaa tyyny kun minä valtasin sängyn ja kaikki. Kiitos kun majoitit minut

kiitos kaikille ihanille mukanaolosta oli mahtava ilta! Minkäänlainen minun seuraava reissu on..

Romain and

Girls

Tänään aijon löhöillä, saunoa kynttilän valossa ja herkutella!