Selaat arkistoa kohteelle Red Bull.

Hamilton otti vahvan kiinnityksen mestaruuteen Suzukassa

8.10.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi lähdöstä ruutulipulle kärkipaikalla sunnuntaisessa Japanin GP:ssä. Hamiltonin neljäs voitto Suzukan radalla siivitti hallitsevan maailmanmestarin yhä lähemmäs mestaruutensa onnistunutta puolustamista.

Hamiltonin virheetön ajo johdatti britin jo kuudenteen voittoon viimeisestä seitsemästä osakilpailusta. Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottas sortui muutamaan ajovirheeseen, mutta onnistui varmistamaan kaksoisvoiton hopeanuolille. Bottaksen viimeaikainen vire on varmistamassa hänelle kolmatta sijaa kuljettajien pisteissä.

Verstappen ja Ferrarit tukkanuottasilla

Red Bullin Max Verstappen sortui ajovirheeseen avauskierroksen viimeisessä mutkassa, mutta nykypäivänä joko rata tai säännöt mahdollistavat oikaisun takaisin radalle ilman isoja seurauksia. Verstappen palasi radan ulkopuolelta suoraan päin Ferrarin Kimi Räikköstä, mistä nuorukainen selvisi vain viiden sekunnin rangaistuksella. Tuosta olisi pitänyt tullut varikon läpiajorangaistus, kun huomioidaan Räikkösen auton kärsimät vauriot sekä Verstappenin rangaistushistoria.

Verstappen osui kisassa myös toisenkin Ferrarin eli Sebastian Vettelin kanssa lusikkamutkassa. Tässä tilanteessa vuorostaan molemmat olivat syyllisiä, sillä Vettel hyökkäsi sisälinjalle aika myöhään ja Verstappen vuorostaan ei jättänyt riittävästi tilaa ohitusta varten.

Suurimman nousun teki Red Bullin Daniel Ricciardo, joka nousi 15:nnestä lähtöruudusta peräti neljänneksi. Verstappen sekä Ricciardo olivat ruutulipulla siis ennen Ferrareita, jotka olivat viides ja kuudes. Räikköselle toi viides sija oli maksimi auton vauriot huomioiden. Vettel taas menetti ison määrän pisteitä turhassa kolarissa Verstappenin kanssa. Saksalainen Ferrari-kuski on jo 67 pistettä Hamiltonia perässä, kun enää 100 pistettä on jaossa, joten häntä odottaa suorastaan mahdoton tehtävä.

Formula ykkösten maailmanmestaruus vuosimallia 2018 on ensimmäistä kertaa katkolla, kun sarja rantautuu Circuit of the Americasin radalle kahden viikon kuluttua Yhdysvaltain osakilpailua varten.

Lopputulokset

Kuljettajien pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Mercedes valloitti jälleen eturivin Suzukassa

6.10.2018 F1-ennakot

Mercedes-kuljettajat valloittivat eturivin lauantaina ajetuissa Japanin GP:n aika-ajoissa. Tällä kertaa Lewis Hamilton oli hopeanuolista paalulla ennen Valtteri Bottasta.

Ferrari teki hölmöilyllään viimeisestä osiosta helpon Mercedekselle, kun italialaistiimin molemmat kuljettajat lähtivät avausvetoihin muista poiketen välikelin renkailla. Sade yltyi session lopussa, joten molemmat Ferrarit saivat vain yhdet aikakierrokset, joissa sekä Kimi Räikkönen että Sebastian Vettel sortuivat ajovirheisiin. Räikkösen ja Mercedesten väliin ehti kiilata vain Red Bullin Max Verstappen, kun taas Vettelille kävi huonommin.

Vettelin ajovirhe pudotti hänet yhdeksänneksi, mutta Ferrari-kuljettaja pääsee lähtemään kisaan kuitenkin kahdeksantena Esteban Oconin lähtöruuturangaistuksen myötä. Todennäköisesti kärkikaksikon välinen piste-ero tulee kasvamaan sunnuntain kisan jälkeen jo yli 60 pisteeseen, mikä on Hamiltonin nykyvireeseen vertailtaessa aika mahdoton ero Vettelille enää kurottavaksi.

Mercedes-kuskit lähtevät muita kärkikuskeja kovemmilla renkailla kisaan, joten sekä Verstappenille että Räikköselle voi aueta lähdössä tilaisuus haastaa hopeanuolia. Jos Mercedekset pitävät lähdössä sijoituksensa, niin he todennäköisesti ajavat muilta maisemaan.

Hondalle vihdoinkin onnistuminen kotiradalla

Japanilainen moottorivalmistaja Honda antoi uusimman moottoripäivityksensä Toro Rossolle käyttöön juuri Japanin GP:n alla. Moottoripäivitys näyttää onnistuneen, sillä Brendon Hartley oli peräti kuudes ja Pierre Gasly seitsemäs. En usko, että Toro Rosso pystyy vielä kisavauhdissa haastamaan kärkikymmenikössä tasapäisesti muita vastaan, mutta aika-ajovauhdin parantuminen lupaa ensi kaudeksi hyvää Red Bullille.

Japanin GP:n lähtövalot sammuvat Suzukassa aamukahdeksalta Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton nousi tallimääräyksellä voittoon Sotshissa

1.10.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi eturivistä voittoon Sotshissa sunnuntaisessa Venäjän GP:ssä. Hamilton ja Mercedes-talli eivät kuitenkaan juhlineet kaksoisvoittoa railakkaasti, sillä paalumies Valtteri Bottas joutui luopumaan voitosta tallimääräyksellä.

Vaikka suomalaisia varmasti harmittaa Bottaksen sunnuntainen kohtalo, niin meidän täytyy ymmärtää, että nämä asiat vain kuuluvat moottoriurheiluun. Jos Mercedes ei hyödyntäisi tätä tilaisuutta, niin se voisi jopa maksaa Hamiltonille kuljettajien maailmanmestaruuden kauden päätteeksi. Nyt Bottaksen täytyy vaan saada tämä Sotshissa nähty vire myös muihin loppukauden kisoihin.

Ferrarin epätoivo kasvaa

Ferrari-talli oli ehkäpä koko viikonlopun suurin pettymys, sillä he eivät pystyneet oikeastaan missään vaiheessa haastamaan hopeanuolia. Maailmanmestaruudesta taistelevalle Sebastian Vettelille Sotshin viikonloppu oli musertava, sillä piste-ero Hamiltoniin kasvoi jo 50 pisteeseen, kun enää 125 pistettä on jaossa. Kimi Räikkönen säesti tallikaverinsa perässä ruutulipulle neljäntenä.

Vettelin ensi kauden tallikaveri Charles Leclerc jatkoi edellisessä kisassa alkanutta pisteputkeaan seitsemännellä sijallaan. Mielenkiintoista on nähdä, että onko nuoresta monacolaisesta haastamaan nelinkertaista maailmanmestaria ensi kaudella.

Synttärisankarilta kisan paras suoritus

Red Bullin Max Verstappen sekä Daniel Ricciardo lähtivät takajoukoista lähtöruuturangaistusten vuoksi. Varsinkin Verstappen ajoi suorastaan häikäisevän kisan, sillä hän olisi pystynyt ajamaan koko kisan yhdellä rengassarjalla, mitä säännöt eivät kuivalla kelillä anna myöden.

Synttärisankari Verstappen olisi pystynyt kisan lopussa haastamaan Ferrareita, mutta tiimi päätti säästää hollantilaisen voimanlähdettä tuleviin kisoihin. Verstappen oli ruutulipulla viides ennen tallikaveri Daniel Ricciardoa, jonka avausstinttiä hidasti rikkinäinen etusiipi.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna legendaarisella Suzukan radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton vankisti MM-johtoansa Singaporessa

17.9.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton tarttui tiukasti kiinni maailmanmestaruuteen, kun hän ajoi Singaporen GP:n voittoon sunnuntaina. Hamiltonin mestaruusmahdollisuuksille teki hyvää se, että Ferrarin Sebastian Vettelin jäi vasta kolmanneksi.

Hamilton kontrolloi oikeastaan kilpailua lähdöstä ruutulipulle saakka, sillä oikeastaan vain kertaalleen pääsi Red Bullin Max Verstappen lähelle brittiä. Verstappen on pystynyt varsinkin kesätauon jälkeen maksimoimaan hyvin lähtöpaikkansa, kun samalla tallikaveri Daniel Ricciardon vauhti on mystisesti kadonnut kokonaan.

Vettelille toisen sijan maksoi muita aiempi pysähdys, minkä seurauksena hän jäi Force Indian Sergio Perezin hidastamaksi. Ferrarille on sattunut näitä taktisia kömmähdyksiä aika tavalla tällä kaudella ja ne alkavat näin loppukaudesta näkyä pistetaulukossa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Ferrari tarvitsee suurta ihmettä, mikäli he aikovat taistella molemmista mestaruuksista.

Suomalaiset pidättelivät toisiaan

Mercedeksen Valtteri Bottas oli yllättävän vaisu tänäkin viikonloppuna. Bottaksen olisi pitänyt pystyä haastamaan kisan lopussa Vetteliä, jonka renkaat olivat huomattavasti suomalaisen renkaita kuluneemmat. Ferrarin Kimi Räikkösellä vuorostaan olisi ollut enemmän kyytiä, mutta Singaporen radan luonne ei tarjonnut Ferrari-kuskille ohitusmahdollisuuksia. Samalla Bottas nousi kolmantena sarjassa olevaa Räikköstä enää kolmen pisteen päähän.

McLarenin Fernando Alonso hyödynsi vapaan rengasvalinnan, kun hän ajoi upeasti seitsemänneksi. Alonso on viimeksi pystynyt vastaavaan huhtikuussa Bakussa. Ferrarille ensi kaudeksi siirtyvä Charles Leclerc vuorostaan päätti viiden kilpailun mittaisen pisteettömän putkensa, kun monacolainen oli ruutulipulla yhdeksäs.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua, kun vuorossa on Venäjän GP Sotshin moottoriradalta.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamiltonin megakierros siivitti paalulle Singaporessa

16.9.2018 F1-ennakot

Singaporen katurata ei ole viime vuosina sopinut Mercedeksen autolle, mutta Lewis Hamiltonin megakierros lauantain aika-ajoissa nosti hopeanuolen värit takaisin paalupaikalle. Hamiltonilla on loistava mahdollisuus vankistaa entisestään MM-johtoansa.

Ferrarit olivat olleet aina aika-ajoihin saakka kovimmassa vauhdissa, kunnes Hamilton löysi hirmuvauhdin aika-ajojen jälkimmäiselle puoliskolle. Hamiltonin kanssa maailmanmestaruudesta taisteleva Sebastian Vettel oli kolmas ja jäi peräti 0,6 sekunnin päähän paalusta.

MM-kärkikaksikon väliin kiilasi Max Verstappen, joka joutui taistelemaan läpi aika-ajon voimanlähteensä kanssa, joten Red Bull-kuski onnistui erinomaisesti varsinkin, kun verrataan tallikaveri Daniel Ricciardoon, joka jäi vasta kuudenneksi. Eturivistä lähtevä Verstappen pistää varmasti kaiken peliin lähdössä, joten häntä kannattaa sekä Hamiltonin että Vettelin pitää silmällä startissa.

Vaikea kisa edessä suomalaisilla

Mercedeksen Valtteri Bottas jäi neljänneksi. Eroa tallikaveriin kertyi peräti 0,7 sekuntia. Ferrarin Kimi Räikkönen oli viides, mutta hän hävisi tallikaverilleen vain reilun 0,1 sekuntia. Suomalaisille on luvassa vaikea kisa normaaliolosuhteissa, mutta mahdolliset sadekuurot voisivat muuttaa voimasuhteita suomalaisille suosiollisiksi. Uskon siihen, että tänään ainakin toinen suomalaisista seisoo kilpailun päätteeksi palkintokorokkeella.

Otetaan kiinni vielä Räikkösen uudesta Sauber-sopimuksesta. Räikkösen kaksivuotinen sopimus julkaistiin aiemmin tällä viikolla, joten se on saanut paljon palstatilaa lehdissä tällä viikolla. Näen sen positiivisena asiana, sillä ensinnäkin Sauberilla Räikkönen saa tasapuolisen mahdollisuuden tallikaverinsa kanssa, mitä hän ei ole saanut Ferrarilla. Näen, että tässä on samanlaisia piirteitä kuin Lotus-siirrossa, eipä silloinkaan kukaan olisi uskonut suomalaisen pystyvän ajamaan kovia suorituksia.

Singaporen GP:n lähtövalot sammuvat iltavalaistuksessa klo. 15.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton löi Räikkösen Monzan trillerissä

3.9.2018 F1-kisat

Ferrarit olivat ylivoimaisia voittajasuosikkeita kotiyleisönsä edessä, kun Maranellon punaiset valtasivat eturivin Italian GP:hen. Mercedeksen Lewis Hamilton oli kuitenkin toista mieltä, sillä hän hyödynsi haastaja Sebastian Vettelin avauskierroksen pyörähdyksen ennen kuin hallitseva maailmanmestari saalisti vielä Kimi Räikkösen matkalla jälleen yhteen osakilpailuvoittoon Monzan radalla.

Räikkönen teki jälleen kerran kaiken voitavansa eikä voittaminen ainakaan taistelutahdosta jäänyt kiinni, mistä osoituksena upea ohitus ulkokautta Hamiltonista heti turva-auton poistuttua. Mutta Ferrari sortui jälleen perisyntiinsä eli taktiikkavirheeseen. Räikkönen otettiin liian aikaisin renkaidenvaihtoon, vaikka tällä radalla näytti siltä, että niin sanottu undercut eli aikaisempi pysähdys ei vielä avauskierroksella onnistunut. Räikkösen olisi pitänyt pysähtyä vasta Hamiltonin jälkeen, jolloin todennäköisesti renkaat olisivat kestäneet ruutulipulle asti. Harmittaa valtavasti, jos suomalainen ajoi sunnuntaina viimeisen kisansa Monzassa Ferrari-kuskina.

Vettelin hermokontrolli petti jälleen kerran

Historia on Vettelin kannalta toistamassa pahasti itseään, kun Vettel sähläsi Monzassa kuten viime kaudella muun muassa Singaporessa. Vettelillä ei ole varaa tällä hetkellä virheisiin, sillä Ferrarilla on tällä hetkellä jopa nopeampi auto kuin Mercedeksellä. Jos Vettel olisi malttanut mielensä avauskierroksella, niin hän olisi sijoittunut kisassa toiseksi, jolloin piste-ero Hamiltoniin olisi vain 22 pistettä, kun nyt se on jo 30 pojoa.

Vettelin on pakko saada kavennettua piste-eroa jo Singaporessa, sillä Hamilton on koko tämän kauden ajanut huomattavasti saksalaista kypsemmin pisteille. Tällä kaudella Vettel on menettänyt omiin virheisiinsä runsaasti enemmän pisteitä kuin Hamilton.

Verstappen jälleen tuomariston hampaissa

Red Bullin Max Verstappen oli ajamassa näkymätöntä kilpailua kolmantena, kunnes Valtteri Bottas nousi hänen tuntumaansa myöhäisen pysähdyksen ja uusien renkaidensa ansiosta. Bottas siirtyi avausmutkassa radan ulkoreunaa, jonne Verstappen vaihtoi jarrutusalueella ja lähes kiilasi suomalaisen ulos radalta.

Verstappenille tuomittiin tilanteesta viiden sekunnin rangaistus, mikä on liian vähän noin suuresta rikkeestä. Nuorukaisen kitinä rangaistuksesta osoittaa sen, että häneltä puuttuu edelleen itsekriittisyyttä, jota pitäisi olla kuljettajalla, joka ajaa jo neljättä kauttaan kuninkuusluokassa.

Useat kuljettajavaihdokset eivät järkeviä

Useissa tiedotusvälineissä on odoteltu isoja siirtoja kuljettajamarkkinoilla jo kesken kauden. Itse en niihin enää tässä vaiheessa kautta usko, sillä niin moni keskikastin tiimi tarvitsee kipeästi MM-pisteitä, että uuden kuljettajan nostaminen autoon ilman testejä on suorastaan hullua. Lance Stroll todennäköisesti siirtyy vielä tämän kauden aikana miljardööri-isänsä omistamaan Force India-talliin, jolloin Williamsille jäisi toinen ajopaikka täytettäväksi.

Kun Haasin Romain Grosjean hylättiin kuudennelta sijalta sääntöjenvastaisen auton takia Monzassa, niin se avitti Belgian GP-viikonlopun alla uusille omistajille siirtyneen Force Indian pistepussia. Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs. ”Uusi” Force India on kerännyt nyt kahdessa kisassa yhteensä 32 pistettä, jolla he ovat seitsemäntenä merkkimestaruussarjassa. Jos he jatkavat vastaavanlaisella vireellä, niin Haasin 76 pistettä on vielä loppukauden aikana uhattuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton vankisti pistejohtoaan Hungaroringillä

30.7.2018 F1-kisat

Lewis Hamiltonille ei löytynyt haastajaa, kun Mercedes-kuski ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Unkarin GP:ssä. Hamilton vankisti uransa 67. voitollaan pistejohtonsa jo 24 pisteeseen.

Hamiltonin kuuluu kiittää voitostaan Mercedes-tallikaveri Valtteri Bottasta, joka pidätteli Ferrareita lähes kisan loppuun asti takanaan. Ensiksi Sebastian Vettel pääsi ulkokautta ohittamaan Bottaksen, joka ajautui mutkassa päin Ferraria. Samassa rytäkässä Kimi Räikkönen pääsi myös Bottaksen ohi, mutta tallimääräys piti suomalaisen Ferrari-tallikaverinsa takanaan kolmantena.

Näin kyseessä oli Räikköselle jo uran 99. palkintosija kuninkuusluokassa. Suomalainen nousi jo kahdeksatta kertaa sekä viidettä kisaa peräkkäin palkintokorokkeelle tällä kaudella. Edellisen kerran vuoden 2007 maailmanmestari on pystynyt vastaavaan juuri mestaruuskaudellaan.

Jos Räikkösellä on vaan haluja jatkaa uraansa vielä ensi kaudella, niin olisi Ferrarilta suorastaan tyhmää olla tekemättä jatkosopimusta kokeneen suomalaiskuskinsa kanssa.

Bottaksella itsetutkistelun paikka

Bottas ei ollut ainoastaan syypää Vettelin kanssa tapahtuneeseen kolariin, mutta myös hetkeä myöhemmin Red Bullin Daniel Ricciardon kanssa nähtyyn kolariin. Molemmissa tilanteissa Mercedes-kuski teki virhearvion, mutta tällä kertaa vain hän itse kärsi niistä.

Bottas putosi lopputuloksissa viidenneksi, joten Mercedeksen ja Ferrarin välinen taisto merkkimestaruudesta kaventui kymmeneen pisteeseen. Kisan jälkeen Mercedes-kuski syytti muita kolareista, mutta tällä kertaa suomalaisella on vakavan itsetutkiskelun paikka. Ehkäpä tässä kisassa näkyi ensimmäistä kertaa se turhautuminen, joka on vastoinkäymisten kautta kasvanut kolminkertaisen GP-voittajan sisälle.

Red Bull-tallille Unkarin kisa oli jälleen kaksijakoinen. Seitsemäntenä startannut Max Verstappen nousi lähdössä viidenneksi, mutta hän ei kauaa saanut nauttia kisasta, sillä hänen autonsa hyytyi radan varteen jo avausstintin aikana. Tämä kirvoitti varsinkin tallipäällikkö Christian Hornerilta jälleen kerran kovia syytöksiä moottorivalmistaja Renault’n suuntaan.

Epäonnistuneen aika-ajon jälkeen vasta 12:ntena startannut Ricciardo menetti sijoituksia startissa, mutta alkoi hiljalleen nousta kohti kärkiviisikkoa. Lopulta Bottaksen kokemat ongelmat nostivat australialaisen hienosti neljänneksi.

Toro Rosson Pierre Gasly piti kisassa yllättäen kuudennen sijansa. Gasly on jättänyt kauden aikana pahasti tallikaveri Brendon Hartleyn varjoonsa, joten ei olisi yllättää, mikäli Hartley saisi lähteä jo ennen kauden päätöstä Toro Rossolta.

McLarenin Fernando Alonso oli jälleen kahdeksas, kun McLaren-tallikaveri Stoffel Vandoorne joutui keskeyttämään Alonson perästä vaihdelaatikkovikaan. Vandoorne on viimeksi yltänyt pisteille Bakussa ja medialähteiden mukaan belgialaisen ajopaikka on jopa vaarassa ennen kesätauon jälkeen ajettavaa kotikisaansa.

F1-sarja jää nyt ansaitulle kesätauolle ja kausi jatkuu Belgian Spassa elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Merkkimestaruustilanne

Hamilton kiilasi paalulle sateisella Hungaroringillä

29.7.2018 F1-ennakot

Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen olivat miehittämässä suomalaista eturiviä, kunnes Lewis Hamilton nappasi paalun suomalaiskaksikon nenän edestä sateisissa Unkarin GP:n aika-ajoissa. MM-pistejohtajalle paalu oli uran 77:s.

Hamilton ja Bottas olivat läpi aika-ajojen ajallisesti todella lähellä toisiaan, kun taas Räikkönen oli huomattavasti paremmin sinut autonsa kanssa sadekelillä kuin Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettel. Lopulta Vettel sai taisteltua itsensä tallikaverinsa rinnalle toiseen lähtöriviin.

Ferrari hakee samanlaisia startteja kuin Unkarissa vuonna 2015, kun kolmantena ja viidentenä startanneet Maranellon punaiset olivat kaksoisjohdossa avausmutkien jälkeen. Viime kaudella Ferrari juhli juuri täällä Unkarissa viimeksi kaksoisvoittoa. Historia ei ole kuitenkaan ollut suosiollinen Hungaroringillä voittaneelle kuljettajalle, sillä kisan voittaja on viimeksi juhlinut kauden päätteeksi maailmanmestaruutta kaudella 2004.

Sainz ja Gasly yllättäjinä

Renault’n Carlos Sainz ja Toro Rosson Pierre Gasly olivat aika-ajojen suurimpia onnistujia, kun kyseinen kaksikko miehittää kolmatta lähtöriviä. He jättivät sadekelissä taakseen jopa Red Bullin Max Verstappenin, joka selitteli huonoa aika-ajoa, sillä että tämänvuotinen RB14-auto ei sovellu sadekelille yhtä hyvin kuin edeltäjänsä. Kyllä Red Bullin rengasvalinnatkin voidaan kyseenalaistaa, sillä varsinkin Daniel Ricciardon kohdalla voidaan sanoa ajoitusten epäonnistuneen.

Verstappen starttaa seitsemäntenä ja Ricciardo vasta 12:ntena, joten näiltä sijoilta voivat Red Bull-kuskit unohtaa kokonaan voittotaistelun. Red Bullilta odotettiin tänä viikonloppuna huomattavasti enemmän, joten tämänhetkistä suorituskykyä voidaan pitää pettymyksenä.

Myöhään perjantai-iltana Lontoossa selvitystilaan ajautuneelle Force India-tallille kuuluu myös radalla huonoja asioita. Kumpikaan Force India-tallin kuljettajista ei yltänyt edes aika-ajojen toiseen osioon eikä tulevaisuuskaan näytä hyvältä ilman uusia omistajia tai rahoitusta, jolla auton suorituskyky saataisiin parannettua.

Unkarin GP käynnistyy helteiseltä Hungaroringin radalta klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Verstappen voittoon värikkäässä Itävallan GP:ssä

3.7.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen villitsi paikan päälle saapuneita kannattajiaan, kun hän ajoi erittäin tapahtumarikkaan Itävallan GP:n voittoon sunnuntaina. ”Mad Maxille” voitto oli monivivahteisen kauden ensimmäinen.

Vielä ennen starttia näytti Red Bullin kotivoitto erittäin epätodennäköiseltä, sillä harjoituksissa he eivät pystyneet vastaamaan Mercedesten ja Ferrarien vauhtiin. Ja vielä kisan avauskierroksilla näytti vahvasti siltä, että edes palkintosija voi olla Red Bullille tiukassa. Sitten kaikki, mikä vain voi mennä Mercedeksen kannalta pieleen, tapahtui.

Paalumies Valtteri Bottas oli pudonnut alussa peräti neljänneksi, mutta pystyi takasuoralla imuapua hyödyntäen nostamaan itsensä väkisin toiseksi. Mutta tämä ilo oli lyhytaikaista, sillä kymmenisen kierrosta myöhemmin Bottas joutui pysähtymään radan varteen vaihdelaatikkovian vuoksi. Tästä minulle tuli vahvat muistikuvat mieleen vuosituhannen alusta, kun Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen kärsivät jatkuvasti McLaren-Mercedeksen teknisistä ongelmista.

Bottaksen keskeytys toi virtuaalisen turva-auton, jonka aikana suurin osa kuljettajista pysähtyi mukaan lukien molemmat Red Bullit ja Ferrarit. Mercedeksen Lewis Hamilton ei voinut enää tulla varikolle, sillä hän olisi pudonnut kauas kärjestä, joten hän joutui sinnittelemään radalla kuluneilla renkailla. Lopulta Mercedeksen oli pakko reagoida ja ottaa Hamilton sisään, mikä pudotti hallitsevan maailmanmestarin neljänneksi.

Räikkösen kiri ei aivan riittänyt voittoon

Molemmat Ferrari-kuljettajat olivat vaikeuksissa renkaidensa kanssa stinttien alussa. Kun Räikkönen sai renkaisiinsa pitoa, niin hän lähti jahtaamaan toisena ollutta Daniel Ricciardolla, jonka takarenkaat alkoivat pahasti rakkuloida. Lopulta Räikkönen nousi Ricciardon ohi toiseksi ja lähti jahtaamaan Verstappenia. Samalla myös Sebastian Vettel nousi Hamiltonin edelle kolmanneksi, kun Ricciardo joutui pysähtymään. Samoin teki Hamilton muutamaa kierrosta myöhemmin.

Hetkeä myöhemmin Ricciardo joutui pysähtymään radan varteen teknisen vian takia, jolloin Red Bullin varikkomuurilla huolestuttiin kärkimies Verstappenin autosta. Mercedeksen painajaismaisen kisan täydensi Hamilton keskeytys, kun hallitseva maailmanmestari joutui pysähtymään radan varteen bensapaineiden kadottua. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten Italian GP:n vuonna 1955, kun kaksi hopeanuolta on joutunut keskeyttämään teknisen vian vuoksi.

Räikkönen ja Vettel lähtivät siis jahtaamaan kärkeä, mutta Ferrarin varikkomuurilla otettiin ehkä liiankin varman päälle eikä kuljettajia päästetty ajamaan kovaa kuin vasta liian myöhään. Räikkönen myönsikin kisan jälkeen, että he varmistelivat liian paljon renkaitaan kisan lopussa. Verstappen ei kärsinyt samoista rengasongelmista kuin tallikaveri Ricciardo, sillä ”Mad Max” säästeli renkaitaan radan kahdessa viimeisessä mutkassa. Ricciardo ei pystynyt varmistelemaan niissä mutkissa, sillä hän taisteli muita vastaan läpi koko kisan.

Ferrari nousi tämän tuloksen myötä takaisin autonvalmistajien MM-kärkeen. Myös Vettel käänsi Hamiltonin 14 pisteen johtoaseman pisteellä edukseen. Räikkönen nousi MM-pisteissä kolmanneksi, kun vuorostaan Bottas putosi kuudenneksi. Suomalaiskuskit ovat nyt kolmen kärkitallin kuskeista ainoat, jotka eivät ole vielä pystyneet tällä kaudella voittamaan kilpailua. Toivottavasti toinen heistä voittaa Englannin Silverstonessa ensi viikonloppuna.

Amerikkalaistiimille iso pistepäivä

Yhdysvaltalainen Haas-talli oli yksi kisan suurimmista onnistujista. Romain Grosjean oli peräti neljäs ja tallikaveri Kevin Magnussen viides. Grosjeanille pisteet olivat vasta tämän kauden ensimmäiset. Talousvaikeuksista kärsivä Force India-talli sai myös tärkeitä pisteitä, kun Esteban Ocon oli kuudes ja Sergio Perez seitsemäs.

McLarenin Fernando Alonso teki uskomattoman nousun varikkosuoralta aina kahdeksanneksi asti. Sauberkin sai pitkästä aikaa molemmat autonsa pisteille, kun supertulokas Charles Leclerc oli yhdeksäs ja Marcus Ericsson kymmenes. Leclerc ajoi pisteille jo viidettä kertaa viimeisestä kuudesta kisasta. Viimeksi Sauberilla vastaavaan on yltänyt Kamui Kobayashi kaudella 2011.

F1-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna legendaarisella Silverstonen radalla Isossa-Britanniassa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien pistetilanne

Bottakselle kauden avauspaalu Itävallassa

1.7.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas löi tiukassa sadasosakamppailussa tallikaveri Lewis Hamiltonin taistelussa Itävallan GP:n paalupaikasta. Paalu oli Bottakselle vasta tämän kauden ensimmäinen.

Hamilton määräsi tahdin harjoituksissa sekä aika-ajojen avausosioissa, mutta Bottas nappasi kylmänviileästi paalupaikan viimeisessä osiossa hallitsevan maailmanmestarin nenän edestä. Suomalaiskuskilla on hyvät muistot tältä radalta, sillä hän ajoi Red Bull Ringillä viime kaudella paalulta voittoon. Jos hän ottaa hyvän lähdön sunnuntaina, niin en näe muista haastajista itse kisassa.

Vettelin rangaistus auttoi Räikköstä

Ferrarin Kimi Räikkönen onnistui ihan hyvin tällä kertaa aika-ajoissa. Räikkönen hävisi kaksi kymmenystä tallikaverilleen Sebastian Vettelille, joka ajaa suomalaista uudemmalla moottoripäivityksellä. Aika-ajojen jälkeen tuomaristo lätkäisi Vettelille kolmen lähtöruudun rangaistuksen kisaan, sillä saksalaisen katsottiin estelleen Carlos Sainzia aika-ajon toisessa osiossa. Näin Räikkönen nousee kolmanteen ruutuun ja saa rinnalleen Max Verstappenin. Viidentenä starttaa Romain Grosjean ennen Vetteliä.

Räikkösellä on aika samanlainen tilanne kuin viikko sitten eli korkeammalle nouseminen vaatii edessä lähteviltä virheiltä. Pääasia olisi pitää lähdössä ja avauskierroksilla ainakin Verstappen takana, sillä Red Bull-kuski hyökkää varmasti avausmutkaan kiihdytettäessä. Red Bullin Daniel Ricciardo oli pettynyt aika-ajoonsa, sillä hän koki antavansa vetoapua tallikaverilleen aika-ajoissa eikä hän saanut vastaavaa kohtelua takaisinpäin. Ricciardo starttaa seitsemäntenä iltapäivän kilpailuun.

Aika-ajojen onnistujiin kuului ehdottomasti Toro Rosson Pierre Gasly, joka ajoi 12:nneksi. Gaslyn tallikaveri Brendon Hartley oli vasta 19:s, joten uusiseelantilaisen on pikaisesti nostettava suoritustasoaan tallikaverinsa tasolle tai muuten vaikkapa Robert Kubica saattaa korvata hänet loppukauden ajaksi.

Charles Leclerc jatkoi vahvoja otteitaan, sillä hän oli 13:s. Vahvojen Ferrari-huhujen keskellä ajava Leclerc koki vaihdelaatikkorikon harjoituksissa, mikä tarkoittaa monacolaiselle putoamista 18:nteen ruutuun. Silti Sauber-tallikaveri Marcus Ericsson jäi taakse, sillä ruotsalainen jäi koko joukon hännille.

Sergio Perez kuului aika-ajojen pettymyksiin, sillä hän jäi 17:nneksi. Perez lähtee kuitenkin 16:nnelta sijalta nostamaan Force Indiaansa kohti pistesijoja itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat huippujännittävälle kisalle Red Bull Ringillä klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys