Selaat arkistoa kohteelle Red Bull.

Mercedekset kaksoisvoittoon Hamiltonin johdolla Barcelonassa

15.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalta voittoon sunnuntaisessa Espanjan osakilpailussa. Hopeanuolten kaksoisvoiton varmisti Valtteri Bottas toisella sijallaan.

Hamilton ajoi Barcelonan radalla suhteellisen helppoon voittoon, sillä hän menetti kärkipaikkansa vain varikkopysähdyksen ajaksi. Barcelonassa vallitsi koko viikonlopun poikkeuksellisen viileä sää, mikä tuntui sopivan parhaiten Mercedekselle. Katsotaan, josko seuraavissa kisoissa olisi hiukkasen lämpimämpää kuin Barcelonassa.

Bottas sai nyt niitä pisteitä takaisin, jotka hän menetti Bakussa rengasrikon takia. Huolestuttavaa suomalaisen kannalta on se, että piste-ero Hamiltoniin on kasvanut jo 37 pisteeseen Bottaksesta riippumattomista syistä. Seuraavat kilpailut tulevat olemaan erittäin ratkaisevia suomalaisen MM-taistelun kannalta, sillä Hamilton on viimeksi keskeyttänyt Malesiassa 2016, joten ilmaisia pisteitä ei viime aikoina ole hallitseva maailmanmestari tiputtanut haastajilleen. Varsinkin aika-ajoissa Bottaksen on pystyttävä kääntämään nuo pienet tappiot edukseen, jotta hän pääsisi kisoissa ajamaan puhtaassa ilmassa.

Ferrarin mestaruushaaveille kova kolaus

Ferrari ei voi olla tyytyväinen Barcelonan viikonloppuun, sillä he eivät saaneet kumpaakaan autoaan palkintokorokkeelle, vaikka heidän autonsa lähtivät toisesta rivistä. Sebastian Vettel nousi lähdössä toiseksi, mutta Ferrari vaihtoi lennossa saksalaisen kisastrategian kahteen pysähdykseen, kun muut selvisivät yhdellä. Ferrarilla laskeskeltiin, että Vettel ehtisi varikolta virtuaalisen turva-auton aikana vielä Max Verstappenin eteen, mutta hidas stoppi esti nämä aikeet. Verstappen pystyi lopussa lähes yhtä tuoreilla renkailla pitämään helposti Ferrari-kuskin takanaan.

Kimi Räikkösen viikonloppu kääntyi huonosta suorastaan katastrofiksi. Jo perjantain harjoituksissa koettu moottoririkko aiheuttaa suomalaiselle loppukaudeksi lähtöruuturangaistuksia, mutta tilanne synkkeni entisestään, kun kisassa täysin uusi voimanlähde petti suomalaisen jälleen kerran. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä ilmeisimmin Räikkönen joutuu ottamaan viimeisin sallitun voimanlähteen käyttöönsä jo Monacossa, kun muut kärkikuskit ajavat vielä ensimmäisellä.

Mikä oli positiivista oli se, että Räikkösen vauhti oli ihan hyvää ja hän olisi todennäköisesti lyönyt jälleen tallikaverinsa, sillä suomalainen olisi selviytynyt kisasta todennäköisesti vain yhdellä pysähdyksellä. Ferrarin suomalaiskuski on edelleen ainoa kuljettaja, joka on ruutulipulle ajaessaan noussut palkintokorokkeelle tällä kaudella. Tämä tilasto ei kuitenkaan hirveästi lämmitä, kun suomalainen on menettänyt yli 30 pistettä ilman omaa syytään.

Räikkösen keskeytys ja Vettelin putoaminen neljänneksi tarkoitti sitä, että Mercedes nousi 27 pisteen erolla autonvalmistajien MM-sarjan kärkeen. Ferrari lähtee kuitenkin Monacoon ennakkosuosikkina, sillä he ajoivat Vettelin johdolla siellä viime kaudella kaksoisvoittoon, kun taas Mercedes tuskaili siellä koko viikonlopun vetopidon kanssa.

Grosjean syyllinen avauskierroksen kolariin

Haasin Romain Grosjean sai hyvän lähdön, mutta hän pyörähti radan kolmannessa mutkassa, kun hän ajautui liian lähelle tallikaveri Kevin Magnussenia. Grosjeanin olisi pitänyt antaa autonsa liukua ulosajo-alueelle, mutta ranskalainen yritti kaasun avulla pyöräyttää autonsa takaisin radalle, mikä johti isoon kolariin, jossa Nico Hülkenberg ja Pierre Gasly osuivat häneen. Kaikki kuskit selvisivät onnettomuudesta säikähdyksellä, mutta huonolla tuurilla olisi voinut käydä pahemmin.

Tuomaristo antoi Grosjeanille vain kaksi rangaistuspistettä sekä lähtöruuturangaistuksen Monacoon. Olisin antanut viisi rangaistuspistettä ja poistanut lähtöruuturangaistuksen, sillä Grosjean on hölmöillyt tällä kaudella oikein urakalla, joten hän ansaitsisi tästä kunnon opetuksen. Nykyään tuomaristo tuntuu heittävän noita rangaistuspisteitä aika arvalla, joten niihin toivoisi pientä tasaisuutta.

Grosjeanin tallikaveri Magnussen oli yksi kisan onnistujista, sillä hän otti jälleen arvokkaita pisteitä ollen kuudes. Haasin tanskalaiskuski on ollut koko kauden selvästi kokeneempaa tallikaveriaan parempi, vaikka kyllä Magnusseniltakin muutama älyvapaa teko on nähty tällä kaudella.

Renault’n Carlos Sainz voitti espanjalaisten taistelun, kun hän oli seitsemäs ennen Fernando Alonsoa. Sainz on hiljalleen pystynyt vastaamaan tallikaveri Hülkenbergin haasteeseen, joten loppukaudesta tulee heidän välillä varmasti tasainen. McLarenilla ajava Alonso on joka kisasta pystynyt käytännössä ottamaan ne pisteet, joita heille on ollut tarjolla. Tämän myötä kaksinkertainen maailmanmestari on pisteissä keskikastin tiimeihin lukeutuvista kuskeista ensimmäisenä.

Sergio Perez toi talousvaikeuksissa painivalle Force Indialle kaksi pistettä ollen yhdeksäs. Force India joutuu Monacossakin luottamaan toisten epäonneen, jotta he voisivat poimia pisteitä kuten Barcelonassa. Uskon taas Kanadan GP:n näyttämön soveltuvan pitkien suoriensa ansiosta paremmin intialaistiimin autolle kuten Baku kaksi viikkoa sitten.

Supertulokas Charles Leclerc jatkoi myös vahvojen näyttöjen antamista, sillä monacolainen näki ruutulipun kymmenentenä. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2015, kun Sauber-kuski saavutti pisteitä peräkkäisissä kisoissa. Leclercin ajotyylin muutos on selvästi tuottanut tulosta, sillä hän on viime kisoissa jättänyt tallikaveri Marcus Ericssonin täysin varjoonsa. Ericssonin on pakko nostaa tasoansa, sillä muuten ruotsalainen saattaa ajaa viimeistä kauttaan kuninkuusluokassa.

Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua MM-sarjan legendaarisemmalla näyttämöllä, kun F1-sarja valloittaa Monacon ruhtinaskunnan kadut.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 5/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel otti kolmannen peräkkäisen paalun Bakussa

29.4.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti paalupaikan sunnuntaiseen Azerbaidzanin osakilpailuun. Vettel on paalulla kolmatta kertaa peräkkäin tällä kaudella sekä urallaan jo 53. kerran.

Maranellon punaiset näyttivät miehittävän eturivin jälleen kerran, kunnes Kimi Räikkönen sortui ajovirheeseen radan viimeisellä sektorilla. Räikkönen oli ennen virhettään ehtinyt ajamaan pohja-ajat kahdelle avaussektorille. Ferrarin suomalaiskuski starttaa kisaan kuudennesta lähtöruudusta.

Tämänpäiväisessä kisassa voi kuitenkin vielä tapahtua paljon asioita, sillä olosuhteet tulevat olemaan erittäin haastavat Bakun ahtaalla katuradalla. Bakun rata on ollut erittäin likainen koko viikonlopun eikä rata ole vielä sunnuntaiaamun oheisluokkiin mennessä merkittävästi puhdistunut. Myös jopa yli 60 km/h puhaltava tuuli voi aiheuttaa lukuisia ulosajoja sunnuntain kisassa, sillä kuljettajien on erittäin vaikeata löytää jarrutuspaikkoja puuskittaisen tuulen takia.

Hamiltonilla iskun paikka

Mercedeksen Lewis Hamilton pystyi lyömään aika-ajoissa tallikaveri Valtteri Bottaksen ensimmäistä kertaa sitten Australian GP:n. Hamiltonilla on loistava iskun paikka avausmutkassa, sillä hän starttaa sisäpuolelta avausmutkaan kiihdytettäessä. Hallitsevan maailmanmestarin olisi myös saatava pisteitä riistettyä Vetteliltä, jotta saksalainen ei karkaisi liian kauas MM-pisteissä.

Bottaksen täytyy lähdössä tarkkailla Red Bull-kaksikkoa Daniel Ricciardo-Max Verstappen, sillä he ovat varmasti aggressiivisia avauskierroksella, sillä Red Bullin suoravauhti tuskin riittää Mercedeksen ohittamiseen edes pitkällä pääsuoralla. Myös muista kärkikuskeista poiketen ultrapehmeillä starttaava Räikkönen voi olla uhka, jos kärkikuskit eivät saa rengaslämpöjä viileämmässä kelissä kovempiin renkaisiinsa.

Williamsit aika-ajojen yllättäjiä

Bakun katurata näyttäisi sopivan hyvin Mercedes-moottorisille autoille, sillä alkukaudesta suorituskykynsä kanssa tuskaillut Force India sai molemmat autonsa kärkikahdeksikkoon, kun Esteban Ocon oli seitsemäs ja Sergio Perez kahdeksas. Vielä enemmän korpivaelluksessa ollut Williams-talli sai myös molemmat autonsa hyville sijoille aika-ajoissa, sillä Lance Stroll starttaa kymmenentenä ja Sergei Sirotkin 11:ntenä. Nyt vaan molempien täytyy pitää hermonsa kisamatkalla ja ottaa kauden avauspisteet Bakusta.

Aika-ajojen yllättäjiin kuului myös superlupaus Charles Leclerc, joka ajoi selkeästi uransa parhaimpaan lähtöruutuunsa ollen 13:s. Jos Leclerc pysyy poissa ongelmista, niin monacolainen voi hyvinkin avata pistetilinsä jo Bakussa.

Vuorostaan McLarenille, Toro Rossolle ja Haasille tämä viikonloppu on ollut erittäin haastava. Hassua on se, että kaikki nämä kolme tiimiä käyttävät eri autonvalmistajien voimanlähteitä, joten todennäköisesti heidän tämän kauden autonsa eivät vain sovi Bakun kaltaiselle radalle. Jos nämä tiimit pysyttelevät erossa muiden ongelmista, niin heillä voi olla vielä asiaa jäännöspisteille itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat Bakun katuradalla klo 15 jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Daniel Ricciardo nousi uskomattomaan voittoon Shanghaissa

16.4.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardolla oli aihetta maireaan hymyyn, kun hän nousi kuudennesta lähtöruudusta tapahtumarikkaan Kiinan GP:n voittajaksi sunnuntaina. Vielä lauantaiaamuna tapahtuneen turbovian takia, Ricciardo oli lähellä joutua starttaamaan kisaan koko joukon hänniltä.

Red Bull-mekaanikot tekivät kuitenkin kovan työn harjoitusten ja aika-ajojen välissä, kun he korjasivat Ricciardon auton ajokuntoon vain muutama minuutti ennen aika-ajon avausosion loppua. Tämän jälkeen Ricciardo sai tehtyä juuri riittävän hyvän aika-ajokierroksen, jotta hän pääsi jatkamaan aika-ajoansa, josta tuloksena oli siis kuudes lähtöruutu.

Turva-auto muutti kisan luonteen

Red Bullin sisartallin Toro Rosson -kuljettajille sattui väärinkäsitys, kun Pierre Gasly ajautui 30. kierroksella takasuoran neulansilmässä päin tallikaveriaan, jonka olisi Gaslyn mukaan pitänyt päästää hänet edelleen juuri kyseisessä mutkassa. Täten sekä Gaslyn että Brendon Hartleyn autoista irronneiden hiilikuidun palasien takia jouduttiin kutsumaan turva-auto radalle.

Kärkikuskit olivat jo ohittaneet varikon portin, joten he eivät pystyneet välittömästi tulemaan renkaanvaihtoon. Red Bull käytti tämän tilaisuuden hyödykseen, kun se kutsui sekä Ricciardon että Max Verstappenin vaihtamaan alleen pehmeät renkaat.

Sitten alkoi huikea ohitusnäytös, jossa ensiksi Ricciardo ohitti Ferrarin Kimi Räikkösen. Verstappen sortui ajovirheeseen, kun hän yritti ohitusta Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Täten Ricciardo nousi tallikaverinsa ohi jo neljänneksi. Hetkeä myöhemmin Ricciardo nousi ohi niin Hamiltonista kuin myös Ferrarin Sebastian Vettelistä.

Ricciardolla oli enää ohitettavana Mercedeksen Valtteri Bottas, josta hän syöksyi rinnalle ja ohi, kun Mercedeksen suomalaiskuski ei odottanut australialaisen iskevän jo kuudennessa mutkassa. Red Bullin valitsemat pehmeät renkaat olivat varsinkin jarrutuksissa ylivertaisia muihin keskikovilla renkailla ajaneisiin kärkikuskeihin verrattaessa.

Kiinan GP:n voitto oli Ricciardon uran kuudes ja hän on startannut voittamiinsa kisoihin aina kärkikolmikon ulkopuolelta. Myös australialaisen jokainen voitto on tapahtunut eri radalla.

Bottas ja Räikkönen podiumilla

Räikkönen sai eturivistä hyvän lähtökiihdytyksen, mutta hän joutui paalulta startanneen Vettelin kiilaamaksi. Näin suomalainen ajautui radan likaiselle puolelle, jolloin Bottaksen sekä Verstappenin oli helppoa ohittaa renkaidensa kanssa tuskailleen Ferrari-kuskin.

Bottas pysähtyi ottamaan keskikovat renkaat ennen Vetteliä, jolloin suomalainen pääsi varikkostoppien myötä ohi kisaa johtaneesta Ferrarista. Räikkönen jätettiin tässä vaiheessa radalle, jotta hän pystyisi hidastamaan kovaa vauhtia lähestynyttä Bottasta. Siihen ei Räikkönen vanhoilla renkailla pystynyt, sillä Bottas pääsi maanmiehensä ohi ulkokautta radan avausmutkissa tapahtuneessa ohituksessa, joka on varmasti yksi alkukauden upeimmista. Välittömästi tämän jälkeen Räikkönen päästi Vettelin edelleen, minkä jälkeen hän ajoi varikolle ainoaan renkaidenvaihtoonsa.

Kun turva-auto kutsuttiin radalle, niin Vettel sekä molemmat Mercedekset olivat jo pääsuoralla, joten he eivät pystyneet pysähtymään siltä kierrokselta. Ferrarin olisi pitänyt pyytää Räikkönen samanaikaisesti Red Bullien kanssa varikolle, mutta syystä tai toisesta maranellolaiset eivät nähneet asiaa samalla tavalla. Red Bullit olivat varsinkin vetopidossa aivan ylivertaisia pehmeillä renkaillaan muihin verrattuna.

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen jäisi kuudenneksi, mutta sitten Verstappen hölmöili itsensä neulansilmän jarrutuksessa Vettelin kylkeen, minkä seurauksena molemmat pyörähtivät. Seuraavana paikalle saapunut Hamilton joutui väistämään kaksikkoa radan ulkopuolelle, jolloin Räikkönen pääsi koko porukan ohi ja nousi kolmanneksi. Verstappenille tuomittiin tilanteesta vain 10 sekunnin aikasakko, mikä on aivan naurettava tuomio. Tilanteesta olisi pitänyt antaa joko 25 sekunnin aikasakko tai varikon läpiajorangaistus, sillä tällöin hollantilainen olisi jäänyt kolarissa syyttömänä osapuolena olleen Vettelin taakse.

Lopussa Räikkönen pisti painetta oikean takarenkaan kuoriutumisesta kärsivälle Bottakselle, mutta muutoksia ei lopulta nähty. Molemmat Bottas että Räikkönen saivat hyvän pistesaaliin suhteessa tallikavereihinsa, mikä entisestään tasoittaa MM-sarjaa.

Renaultit sekä Alonso jälleen MM-pisteille

Nico Hülkenberg oli jälleen kuudes ennen seitsemänneksi sijoittunutta Fernando Alonsoa. Sekä Hülkenberg että Alonso ovat saalistaneet MM-pisteitä jokaisesta alkukauden kisasta. Alonso oli varsinkin tyytyväinen, sillä hän ohitti kisan lopussa vaurioituneella autolla ajaneen Vettelin. Myös Renault-moottorisen auton voittaminen nosti kaksinkertaisen maailmanmestarin optimismia tulevaisuutta ajatellen.

Hülkenbergin tallikaveri Carlos Sainz varmisti yhdeksännellä sijallaan sen, että Renault-talli otti molemmilla autoillaan pisteitä toista kertaa tänä vuonna. Viimeinen pistesija meni Haasin Kevin Magnussenille, joka on viimeaikaisilla suorituksillaan jättänyt täysin Romain Grosjeanin varjoonsa.

Kiinan GP oli ehdottomasti tämän kauden paras kilpailu tähän mennessä, joten on loogista, että kahden viikon päästä MM-sarja jatkuu viime kauden dramaattisimmalla kisanäyttämöllä, Azerbaidjanin Bakussa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 3/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel paalulta voittoon Bahrainissa

10.4.2018 F1-kisat

Ferrarin Sebastian Vettel uusi viimevuotisen voittonsa, kun hän ajoi voittoon Bahrainin GP:ssä sunnuntaina. Paalulta voittoon ajaneelle Vettelille voitto oli hänen F1-uransa 49:s.

Vettel hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin, vaikka Mercedeksen Valtteri Bottas antoikin lopussa kovemmilla renkailla painetta nelinkertaisen maailmanmestarin niskaan. Lopulta Ferrarin veto pitää saksalainen pehmeillä renkailla riitti niukasti pitämään keskikovilla renkailla riehuneen Bottaksen takanaan.

Ferrarin päivää ei voi Vettelin voitosta huolimatta pitää onnistuneena, sillä Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään renkaanvaihdon yhteydessä tapahtuneen lähtövalovirheen seurauksena. Räikköselle paloi vihreä valo, vaikka Ferrarin mekaanikot eivät olleet ehtineet vielä vaihtamaan suomalaisen vasenta takarengasta. Täten Ferrarin mekaanikko jäi pahasti suomalaisen auton yliajamaksi, mutta selvisi pahannäköisestä tilanteesta ilman hengenvaarallisia vammoja.

Vaikka Räikkönen jäikin ilman MM-pisteitä Bahrainissa, niin hän voi lähteä positiivisin mielin kohti viikon päästä ajettavaa Kiinan osakilpailua. Näyttää vahvasti siltä, että tämänvuotinen Ferrari sopii hyvin suomalaisen ajotyylille, joten toivottavasti Shanghaissa palattaisiin jälleen palkinnoille.

Viimeinen palkintokorokesijoitus meni loistavasti ajaneelle Mercedeksen Lewis Hamiltonille, joka nousi kahdeksannelta sijalta kolmanneksi. Hamilton osui kisan toisella kierroksella yhteen 15:ntenä startanneen Max Verstappenin kanssa, mikä aiheutti Verstappenille rengasrikon ja hetkeä myöhemmin keskeytyksen. Hamilton selvisi rytäkästä ilman vaurioita ja suoritti kisan näyttävimmän ohituksen, kun hän ohitti ensiksi suoran alussa Fernando Alonso, minkä jälkeen vielä pääsuoran päässä Esteban Oconin sekä Nico Hülkenbergin.

Hamiltonin kannalta huolestuttavaa on tietysti se, että ero Vetteliin on kasvanut jo 17 pisteeseen. Historiakin on vahvasti Ferrari-kuskin puolella, sillä jokainen kuljettaja, joka on vuodesta 1983 lähtien voittanut kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua, on juhlinut myös kauden päätteeksi maailmanmestaruutta. Onneksi kautta on vielä 19 osakilpailua jäljellä, joten tuo piste-ero tulee vielä muuttumaan suuntaan tai toiseen vielä useasti.

Red Bullit hyytyi, Toro Rossot lensi

Red Bullille viikonloppu oli sysimusta, sillä Verstappenin rengasrikon lisäksi Daniel Ricciardon menopeli hyytyi samalla kierroksella. Täten itävaltalaistiimin molemmat kuljettajat joutuivat keskeyttämään ensimmäistä kertaa sitten sateisen Korean GP:n kaudella 2010.

Hondan tehdastallina toimivalle Toro Rossolle Bahrainin GP oli jättimenestys, sillä viidennestä ruudusta startannut Pierre Gasly oli ruutulipulla peräti neljäs, joka on seitsemän GP:tä ajaneen nuoren ranskalaisen kirkkaasti paras sijoitus kuninkuusluokassa. Toro Rossolle kyseessä oli heidän F1-historian toiseksi paras sijoitus, johon viimeksi pystyi Carlos Sainz viime vuoden Singaporen GP:ssä. Brendon Hartley osui yhteen Sergio Perezin kanssa avauskierroksella, mistä seuranneen aikarangaistuksen myötä uusiseelantilainen oli vasta 17:s.

Kevin Magnussen sai kerättyä Haasille kauden avauspisteet Melbournen katastrofin jälkeen. Magnussen oli ruutulipulla viides, kun tallikaveri Romain Grosjean oli ihan pihalla koko viikonlopun ja jäi 13:nneksi.

Hülkenberg toi Renault-tallille tärkeitä pisteitä, kun hän ajoi ruutulipulle kuudentena. Hülkenberg on nyt neljän kisan mittaisessa pisteputkessa, johon hän on viimeksi yltänyt Force Indialla kesällä 2016. Tallikaveri Sainz jäi tällä kertaa niukasti pistesijojen ulkopuolelle ollen 11:s.

McLaren-talli sai jälleen pisteitä molempien kuskien voimin, kun Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne kahdeksas. Mielenkiintoista on se, että edellisen kerran McLaren-talli on saavuttanut pisteitä molemmilla autoilla kahdessa perättäisessä kisassa kesällä 2014, kun tiimi käytti vielä Mercedeksen voimanlähdettä.

Ericsson vihdoinkin pisteille

Marcus Ericsson päätti 50 kisan mittaisen kuivankautensa, kun ruotsalainen ajoi yhdeksänneksi ja MM-pisteille Bahrainissa. Ericsson oli edellisen kerran MM-pisteillä vuoden 2015 Italian GP:ssä Sauberin ratissa. Tallikaveri Charles Leclerc hakee vielä vauhtiaan Sauber-autolla ja oli ruutulipulla 12:s. Uskon vielä vahvasti, että jostakin kisasta Leclercin vielä pisteitä kauden aikana nappaa.

Ocon toi myös Force Indian talousmurheisiin pientä lohtua olemalla kymmenes ja avaamalla intialaistiimin pistetilin. Perez osui yhteen avauskierroksella Hartleyn kanssa, mikä pilasi meksikolaisen kisan. Force India-kuski oli vielä lämmittelykierroksella ohittanut Hartleyn eikä ollut antanut sijoitustaan takaisin, joten tuomaristo lätkäisi Perezille aikasakon, jonka myötä hän putosi 16:nneksi.

Williams-talli on pahassa jamassa, sillä auto ei ole selvästikään aiempien vuosien veroinen eikä kumpikaan kuskikaksikosta Lance StrollSergei Sirotkin ole vakuuttanut, joten perinteikkäässä brittitallissa on kovan mietinnän paikka. Jos olisin Williamsin tallipäällikkö, niin harkitsin vakavasti testikuski Robert Kubicalle näyttöpaikan antamista, sillä hän oli tätä Williamsin kuskikaksikkoa nopeampi Barcelonan talvitesteissä. Kun Sauber otti pisteitä Bahrainista, niin Williams tarvitsisi kipeästi pisteitä, joita en usko tämän nykyisen kuskikaksikon saavuttavan lähitulevaisuudessa.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Kiinan Shanghaissa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 2/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

F1-Kausiennakko 2018

18.3.2018 F1-ennakot

Formula ykkösten talvitestit ajettiin päätökseen viime viikon perjantaina Espanjan Barcelonan radalla. Testien avausviikkoa värittivät koleat olosuhteet sekä lumisade. Jälkimmäisellä viikolla sitten aurinko paistoi ja kuljettajat sekä tiimit saivat kerättyä arvokasta dataa ennen kauden alkua.

Seuraavassa käydään läpi, että kuinka talvitestit sujuivat jokaisen tiimin näkökulmasta katsottuna ja mistä lähtökohdista lähdetään Australian avausviikonloppuun.

MERCEDES

Mercedes oli jälleen vakuuttava talvitesteissä. Hallitseva maailmanmestaritalli ei oikeastaan keskittynyt nopeisiin kierroksiin, joten heidän nopeutensa yhdellä kierroksella jäi vielä mysteeriksi. Mercedes oli todella vakuuttava pitkissä vedoissa jo avausviikosta lähtien. Varsinkin hallitseva maailmanmestari Lewis Hamilton kehui W09-autoaan huomattavasti edeltäjään paremmaksi. Valtteri Bottas vuorostaan joutui toppuuttelemaan puheita siitä, että Mercedes olisi lähes sekunnin muita kärkitiimejä edellä. Mercedes oli myös ainoa tiimi, joka rikkoi 1000 kierroksen rajan talvitestien aikana.

Avauskisa: Mercedes näyttää vahvasti olevan jälleen se tiimi, jota tulee olemaan tosi vaikea lyödä tällä kaudella. Mitä suurella todennäköisyydellä, niin joko Hamilton tai Bottas juhlii voittoa Australiassa.

 

FERRARI

Ferrari on luultavasti pudonnut hieman Mercedeksen kyydistä, vaikka talvitestien tulosluettelo kertookin toista. Sebastian Vettel ajoi talvitestien nopeimman kierrosajan, mutta muuten SF71-H -nimeä kantava auto ei vakuuttanut talvitestien aikana. Näyttää jopa vahvasti siltä, että Ferrari ei enää edes ole Mercedeksen lähin haastaja. Talvitestien aikana hieman sairastellut Kimi Räikkönen pääsi kuitenkin viimeisenä testipäivänä ajamaan erittäin tärkeitä kierroksia uudella autollaan.

Avauskisa: Jos Ferrari ei tuo uusia osia Australiaan, niin näyttää vahvasti siltä, että he eivät pysty uusimaan viimevuotista Australian GP:n voittoansa. Pelkäänpä pahoin, että mikäli Ferrari ei yllä alkukaudesta Mercedeksen vauhtiin, niin italialaistiimissä alkaa kevätsiivous henkilökunnan osalta hyvinkin piakkoin.

 

RED BULL

Red Bullilla on takanaan huomattavasti paremmat talvitestit kuin 12 kuukautta sitten. Jopa Daniel Ricciardo sanoi, että he ovat nyt paremmissa asetelmissa kauden alla kuin vuosiin. Red Bull keskittyi talvitestien aikana enemmän luotettavuuden parantamiseen ja suoravauhdin optimointiin kuin nopeisiin kierrosaikoihin.

Avauskisa: Ricciardolla ja Max Verstappenilla pitäisi olla käsissään MM-haastajaksi yltävä RB14-auto. Kun muistetaan vielä, että kuinka huikea kehityskaari RB13-autolla oli viime kaudella, niin se lupaa hyvää Red Bullille tulevaisuutta ajatellen.

 

MCLAREN

McLarenilla on takanaan selvästi paremmat talvitestit kuin 12 kuukautta aiemmin. Viime syksynä tehty eropäätös Hondasta ja moottorisopimuksen solmiminen Renault’n kanssa ei ole kuitenkaan tapahtunut ilman kasvukipuja. McLarenin MCL33-auto hyytyi toistuvasti radan varteen talvitestien aikana. Fernando Alonso on varsinkin toistellut lehdistölle, että heidän kohtaamat ongelmat eivät ole perustavanlaatuisia vaan vain pieniä takaiskuja. Totuus kuitenkin selviää vasta Melbournessa

Avauskisa: McLarenin tavoitteena olisi olla parhaita kolmen kärkitallin ulkopuolelta. Jos McLaren saa selätettyä talvitesteissä koetut ongelmat, niin Alonso sekä Stoffel Vandoorne saatetaan molemmat nähdä kärkikuusikossa jo heti alkukaudesta.

 

RENAULT

Renault’n tehdastalli on yksi suurimmista onnistujista näissä talvitesteissä. Renault on ottanut selvän askeleen kohti keskikastin kärkipäätä. Tästä osoituksena viidenneksi nopein aika talvitesteissä, joissa keskityttiin enemmän aerodynaamisten osien testailuun sekä kilometrien keräämiseen.

Avauskisa: Nico Hülkenbergillä ja Carlos Sainzilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet taistella MM-pisteistä jo avauskisasta lähtien. Renault’n ainoana huolenaiheena on se, että kuinka isoksi ero kasvaa kolmeen kärkitalliin, sillä sitä voi olla mahdotonta kuroa kiinni alkukauden aikana.

 

HAAS

Amerikkalaistiimistä povataan yhdessä McLarenin ja Renault’n kanssa tämän kauden mustia hevosia. Haas-talli ei käyttänyt Mercedeksen ohella hyperpehmeitä renkaita, joten heidänkin todellinen vauhtinsa jäi vielä kysymysmerkiksi. Tallipäällikkö Guenther Steiner pisti huonon kierrosajan alhaisten lämpötilojen piikkiin. Haas sai kasaan kuitenkin vain toiseksi vähiten kierroksia.

Avauskisa: Romain Grosjean lähti kuudennesta lähtöruudusta viimevuotiseen avauskisaan, joten Grosjeanilla ja Kevin Magnussenilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet kärkikymmenikköön myös tälläkin kaudella.

 

FORCE INDIA

Sergio Perez totesi jo avausviikolla, että toivottavasti tällä autolla ei tarvitse ajaa Melbournessa, mikä summaa hyvin näitä talvitestejä Force Indian kannalta. Sekä Perez että Esteban Ocon valittelivat VJM12-auton raskautta, eivätkä he pystyneet nousemaan kahdeksatta sijaa korkeammalle tulosluettelossa.

Avauskisa: Force Indialla voi olla tällä kaudella vaikeata sijoittua neljän parhaan joukkoon valmistajien sarjassa, mihin he pystyivät kolmena edellisenä kautena. Australian rata ei vielä sovellu heidän autollensa kovinkaan hyvin, joten ilman uusien päivitysosien tuomaa parannusta suorituskykyyn, on vaikeata nähdä heidän yltävän Melbournen lähtöruudukossa kärkikymmenikköön.

 

TORO ROSSO

Hondan voimayksikön kestävyys oli yksi talvitestien positiivisemmista yllätyksistä, kun japanilaisvalmistaja aloitti uuden yhteistyön Toro Rosson kanssa. Toro Rosso pystyi ajamaan talvitestit suunnitellusti läpi lukuun ottamatta yhtä pientä ongelmaa voimanlähteen kanssa. Ajettavuus ja luotettavuus ovat asioita, joita Toro Rosso etsi talvitesteistä, sillä he ovat viime vuosina kamppailleet erityisesti luotettavuuden kanssa.

Avauskisa: Toro Rossolta ei vielä Australiassa kannata odottaa huipputuloksia, mutta niitä voi olla luvassa kauden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla, jos Honda pystyy ottamaan luotettavuudessa samanlaisia askeleita kuin viime kaudella suorituskykynsä kanssa.

 

WILLIAMS

Williamsin talvitestit menivät suoraan sanoen surkeasti. Suurimpana huolenaiheena oli se, että Williams-kuski oli talvitestien hitain jokaisena ajopäivänä. Sekä Lance Stroll että tulokas Sergei Sirotkin näyttivät kärsivän tasaisuuden puutteesta kierrosajoissaan, kun taas tallin testikuski Robert Kubica poisti epäilyt ajotaidoistaan viimeistään näiden talvitestien aikana.

Avauskisa: Toivottavasti Stroll sekä Sirotkin malttavat mielensä kauden avauspuoliskolla, sillä he tarvitsevat jokaisen ajokilometrin alleen, jotta he pystyisivät viemään tiimiä eteenpäin. Jos Sirotkin aiheuttaa alkukauden aikana paljon romua, niin en olisi yllättynyt, vaikka Kubica saisi ajopaikan kauden jälkimmäisellä puoliskolla.

 

SAUBER

Sauber näyttäisi edelleen pitävän peräpäätä kuten myös viime kaudella. Marcus Ericsson sai uudeksi tallikaverikseen Charles Leclercin, jota pidetään tulevaisuuden superlahjakkuutena. Tallipäällikkö Frederic Vasseur paljasti, että sveitsiläistiimi on ottanut riskejä autonsa suunnittelussa kuroakseen takamatkaansa muihin.

Avauskisa: Sauberin mahdollisuudet pisteille lepäävät vahvasti superlahjakkaan Leclercin hartioilla, vaikka häneltä ei ihmetekoja kannatakaan vielä avauskisoissa odotella. Vaikka Sauberin tilanne ei näytä hyvältä, niin he ovat ehdottomasti paremmassa tilanteessa kuin viime kauden alussa, sillä nyt heillä on käytössään Ferrarin viimeisin kehitysversio voimanlähteestään.

F1-kausi 2018 käynnistyy ensi viikonloppuna Australian Melbournessa.

Bottas paalulta voittojahtiin Brasiliassa

12.11.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Valtteri Bottas otti paalupaikan, kun tallikaveri Lewis Hamilton ajoi seinään Brasilian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Bottakselle paalu sekä eturivi olivat ensimmäiset sitten paalulta voitetun heinäkuisen Itävallan GP:n.

Bottas kävi huikean taistelun paalusta Ferrarin Sebastian Vettelin kanssa, missä suomalainen jäi tällä kertaa niukasti niskan päälle. Paalu oli Mercedeksen suomalaisässän uran kolmas. Näkisin, että voittotaistelu käydään vielä MM-hopeasta taistelevien eturivistä kisaan starttaavien miesten kesken.

Ferrarin Kimi Räikkönen otti kolmannen sijan ennen Red Bull-kaksikkoa Max Verstappen-Daniel Ricciardo. Räikkönen taistelee palkintosijasta yhdessä Verstappenin kanssa. Vielä harjoituksissa Räikkösen auto näytti todella hyvältä, joten toivottavasti se on kisapituudella parempi kuin aika-ajoissa.

Hamilton starttaa varikolta

Jo neljännen maailmanmestaruutensa Meksikon GP:ssä varmistaneelle Lewis Hamiltonille eivät aika-ajot olleet suotuisia. Hamilton ajoi seinään radan keskisektorilla aika-ajojen avausminuuteilla. Onneksi britti selvisi rytäkästä ilman vammoja.

Hamilton starttaa varikolta tämänpäiväiseen kisaan, sillä hänen Mercedes-autoonsa joudutaan vaihtamaan muun muassa uusi polttomoottori. Kun mestaruus ei ole enää pelissä, niin tänään nähdään varmasti vapautunut Hamilton, joka voi järjestää yhdessä Ricciardon kanssa ohitusnäytöksen. Ricciardo starttaa moottorirangaistuksen myötä 14:ntenä.

Saa nähdä, että millaiseen vauhtiin McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso yltää kisassa. Alonso starttaa kisaan peräti kuudennesta lähtöruudusta, joten jos Hondan moottorissa riittää kyytiä, niin hän ajaa pisteistä Interlagosissa.

Renault-kaksikolta nähdään varmasti myös hyvää taistelua sunnuntaina, sillä Nico Hülkenberg on nyt kahdesti lyönyt uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin. Teknisten ongelmien takia ei olla vielä nähty kisapituudessa näiden kuskien välistä taistelua, joten toivottavasti tänään on sen päivä.

Brasilian GP:n käynnistyy isänpäivänä klo 18 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Verstappen voittoon, Hamilton mestariksi Meksikossa

30.10.2017 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen ajoi eturivistä ylivoimaiseen voittoon Meksikon GP:ssä sunnuntaina. Kun Ferrarin Sebastian Vettel jäi vasta neljänneksi, niin Mercedeksen Lewis Hamilton varmisti maailmanmestaruuden jo Meksikossa.

Verstappen haastoi röyhkeästi ulkokautta paalulta lähteneen Vettelin avausmutkassa, jossa Ferrari-kuski rikkoi hieman etusiipeään Red Bullin perään. Kun Hamilton nousi Vettelin rinnalle, niin saksalainen osui britin takarenkaaseen. Tämä aiheutti MM-johtajalle rengasrikon, joka pudotti hänet viimeiseksi. Rikkoutunut siipi häiritsi Vettelin ajoa sen verran paljon, että hän joutui myös pysähtymään renkaanvaihtoon.

Toisesta rivistä lähtenyt Mercedeksen Valtteri Bottas nousi mestaruuskaksikon törmäilyjen ansiosta toiseksi. Bottas ei kuitenkaan pystynyt haastamaan Verstappenia, joka ajoi helppoon voittoon. Mercedeksen suomalaiskuski nousi toisen sijansa myötä palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten syyskuisen Singaporen GP:n.

Verstappen voitti jo kolmatta kertaa seuraavan kilpailun sen jälkeen, kun Red Bull-kuskiohjelmaan kuulunut Daniil Kvjat oli siirretty sivuun tehtävistään.

Vettelin upea nousu ei aivan riittänyt

Vettel teki paremman nousun kuin Hamilton takajoukoista. Hamilton keskittyi enemmän Vettelin syyttelyyn kuin ajamiseen. Ferrari-kuski teki upean nousun aina neljänneksi asti, kunnes edessä ollut tallikaveri Kimi Räikkönen oli jo karannut liian kauas saksalaiselta. Näin ollen Räikkönen ajoi toisena viikonloppuna peräkkäin kolmanneksi. Samalla se oli suomalaiselle jo peräti 90. palkintosija F1-uralla.

Hamilton tuli ruutulipulle yhdeksäntenä ja varmisti samalla jo uransa neljännen maailmanmestaruuden. Viimeksi Hamilton on jäänyt kierroksella kärjestä vuoden 2013 Espanjan GP:ssä. Vuorostaan edellisen kerran, kun maailmanmestari on jäänyt mestaruuden ratkaisseessa kisassa yli kierroksen kärjestä tapahtui James Huntin toimesta Japanin Fujissa 24.10.1976 eli lähes päivälleen 41 vuotta sitten.

Loppukaudesta jännitetään, että kuinka käy taistelussa MM-hopeasta, sillä Vettelin etumatka Bottakseen kaventui 15 pisteeseen. Kun Daniel Ricciardo joutui teknisten ongelmien takia keskeyttämään jo kisan alussa, niin Red Bull-kuski johtaa enää 14 pisteellä Räikköstä taistelussa neljännestä sijasta.

Ocon ja Stroll vahvoja tallikavereihinsa verrattuna

Force Indian Esteban Ocon jatkoi vahvoja otteitaan, kun hän ajoi viidenneksi. Ocon on vahvasti saavuttanut tallikaveriaan Sergio Pereziä MM-pisteissä, sillä ero on kaventunut enää yhdeksään pisteeseen tallikaverusten välillä. Perez ajoi kotikisassaan seitsemänneksi.

Williamsin Lance Stroll ajoi muutaman kisan hiljaiselon jälkeen loistavasti kuudenneksi. Samaa ei voi sanoa tallikaveri Felipe Massasta, joka on ollut aika vaisu kauden jälkimmäisellä puolella. Massa jäi Meksikossa vasta 11:nneksi.

Haasin Romain Grosjean sekä Kevin Magnussen jäivät aika-ajojen avausosioon lauantaina, mutta Magnussen ajoi erittäin hyvän kisan sunnuntaina. Magnussen näki ruutulipun kahdeksantena, kun tallikaveri Grosjean jäi vasta 15:nneksi.

Myös Fernando Alonso teki upean nousun 18. lähtöruudusta MM-pisteille. Alonso toi McLaren-Hondansa ruutulipulle kymmenentenä. Tallikaveri Stoffel Vandoorne nousi takarivistä 12:nneksi. Ollaanko McLaren-tallissa huolestuneita siitä, että heidän ensikautinen moottorivalmistaja Renault koki peräti neljä moottoririkkoa sunnuntaina.

MM-sarja jatkuu kahden viikon päästä Brasilian Interlagosin radalla.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pisteet 18/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel nappasi paalun Verstappenin nenän edestä Meksikossa

29.10.2017 F1-ennakot

Red Bullin Max Verstappen oli matkalla Meksikon GP:n aika-ajoissa F1-historian nuorimmaksi paalukuskiksi, kunnes Ferrarin Sebastian Vettel nappasi paalun nuorukaisen nenän edestä vain 86 tuhannesosan erolla. Vettel pitää ainakin vielä toistaiseksi hallussaan tätä kyseistä ennätystä.

Vettelille paalu oli jo uran 50. ja samalla kauden neljäs. Viimeksi Vettel lähti paalulta Singaporen iltakisaan, mikä päättyi törmäykseen Verstappenin kanssa. Toivottavasti tällä kertaa eturivissä ei rytise, sillä se ratkaisisi samalla maailmanmestaruuden Lewis Hamiltonille.

Kolmannesta ruudusta lähtevälle Hamiltonille riittää siis viiden joukkoon sijoittuminen mestaruuden varmistamiseksi. Hamiltonilla oli pito-ongelmia aika-ajoissa, joten hänelle ei ole välttämättä luvassa myöskään helppoa kisaa. Huonollakin kisalla britin pitäisi olla viiden joukossa, joten näen vain teknisten ongelmien siirtävän mestaruusratkaisun Brasiliaan.

Suomalaisilla vaikeuksia aika-ajoissa

Mercedeksen Valtteri Bottaksen aika-ajot sujuivat suunnitelmien mukaan siihen asti, kunnes Verstappen esteli suomalaista kolmannen osion ensimmäisellä aikakierroksella. Täten Bottas ei saanut kuin yhden yrityksen session lopussa, mikä kuitenkin riitti neljänneksi. Jos suomalainen olisi saanut kaksi aikakierrosta viimeisessä osiossa, niin hän olisi todennäköisesti lyönyt tallikaverinsa.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli ongelmia sensoreiden kanssa, joten Ferrarilla ei tiedetty rengaslämpötiloja ennen viimeisiä aikakierroksia. Räikkönen pystyi kuitenkin ajamaan viidenneksi, joten siitä on ihan kohtuulliset lähtöasetelmat iltapäivän kilpailuun.

Molemmat suomalaiset taistelevat Meksikossa palkintokorokkeelle pääsystä, joten kisassa nähdään hyvin todennäköisesti myös heidän keskinäistä taisteluaan. Toivottavasti tällä kertaa selvitään paremmin kuin vuoden 2015 kisassa, jolloin Bottas kilkkasi Räikkösen ulos kilpailusta.

Ricciardo hukassa säätöjensä kanssa

Red Bullin Daniel Ricciardo oli erittäin nopea perjantain harjoituksissa, mutta lauantaipäivä Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla oli erittäin vaikea. Aamun harjoituksien muutamasta kymmenestä ero kasvoi aika-ajoissa tallikaveriin peräti sekuntiin. Täten Ricciardo jäi vasta seitsemänneksi, kun Force Indian Esteban Ocon kiilasi Räikkösen ja australialaisen väliin.

Red Bullin sisartalli Toro Rossolla oli suuria ongelmia Meksikossa moottorien kestävyyden kanssa. Red Bull-talli käyttää samanlaisia Renault-moottoreita, joten Red Bullilla pelätään samanlaisten ongelmien toistuvan myös heidän myllyissään. Meksikon radalla on haastavat olosuhteet, sillä se sijaitsee yli 2000 metriä meren pinnasta, joten korkea ilmanala aiheuttaa kovan rasituksen sekä kuskeille että kalustolle.

Ricciardo kertoi, että he pohtivat jopa moottorinvaihtoa ja viimeisten joukossa lähtemistä, mutta ei osannut vielä lauantaina sanoa tätä varmaksi. Tällöin Ricciardolla olisi hieman enemmän osia käytettävissään kahdelle viimeiselle viikonlopulle.

Alonso yllätti avausosiossa

McLaren-Hondalla ajava Fernando Alonso oli peräti viidenneksi nopein avausosiossa. Alonso paukutti jopa nopeimman ajan keskisektorille. Tämä osoittaa sen, että McLarenin kori on edelleen yksi lähtöruudukon parhaimmista.

Alonso ja tallikaveri Stoffel Vandoorne lähtevät kuitenkin viimeisten joukosta, sillä molemmille on vaihdettu autoihinsa uusia osia. Alonso totesikin, että vaikka auto on nopea keskisektorilla, niin suorilla ohittaminen on mahdotonta, joten espanjalainen ei uskonut pisteisiin kisassa.

Renaul-tallissa käytiin nyt ensimmäistä kertaa tällä kaudella kova kamppailu aika-ajoissa, joissa Nico Hülkenberg löi uuden tallikaverinsa Carlos Sainzin kolmella kymmenyksellä. Mielenkiintoista on nähdä, että kumpi on vahvempi kisassa, sillä Sainz on ollut sekä Toro Rossolla että avauskisassaan Renault-tallissa erittäin vahva.

Muista siirtää kellosi talviaikaan, sillä Meksikon GP käynnistyy iltayhdeksältä Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamiltonin voitto aloitti Mercedeksen juhlat

23.10.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon sunnuntaina ajetussa Yhdysvaltain GP:ssä. Mercedes varmisti jo Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden.

Paalulta startannut Hamilton menetti lähdössä kärkipaikkansa, kun eturivistä lähtenyt Ferrarin Sebastian Vettel nousi britin ohi. Vettel pystyi pitämään kiinni kärkipaikastaan ainoastaan 6. kierrokselle asti, jolloin Hamilton otti takasuoralla helposti kärkipaikan itselleen takaisin. Tämän jälkeen Hamilton ajoi muilta karkuun ja voittoon.

Hamiltonille voitto oli jo uran 62., kauden yhdeksäs sekä kuudes Yhdysvaltain GP:ssä, minkä avulla hänestä tulee kaikkien aikojen eniten voittaneeksi kuljettajaksi Yhdysvaltain maanperällä. Mercedes varmisti Austinissa neljännen peräkkäisen autonvalmistajien maailmanmestaruuden eli saksalaisvalmistaja on vienyt kaikki merkkimestaruudet hybridiaikakaudella.

Hamiltonin vahvasta vireestä kertoo se, että viimeisestä kuudesta kisasta britti on napannut viisi voittoa ja yhden kakkossijan. Kun Vettel ajoi lopulta kisassa toiseksi, niin kaksikon ero kasvoi jo 66 pisteeseen. 75 pistettä on enää jaossa, joten Hamiltonille riittää viides sija Meksikosta mestaruuden varmistamiseen, vaikka Vettel voittaisi. Tilanne näyttää siis Vettelin kannalta erittäin vaikealta.

Verstappenin ja Räikkösen tilanne puhutti kisan jälkeen

Ferrarin Kimi Räikkönen taisteli yhdessä Vettelin, Mercedeksen Valtteri Bottaksen sekä Red Bullin Daniel Ricciardon ja Max Verstappenin kanssa palkintosijoista. Ricciardo oli matkalla palkintokorokkeelle, kunnes hänen autostaan katosivat tehot kisan alkupuoliskolla.

17:nnestä lähtöruudusta matkaan lähtenyt Verstappen nousi muista poikkeavalla taktiikalla mukaan palkintotaisteluun, mikä pakotti myös Vettelin muuttamaan taktiikkaansa. Tämä jätti suomalaiset taistelemaan palkintosijasta, kun Vettel ja Verstappen hiljalleen lähestyivät uusilla renkailla suomalaiskaksikkoa. Räikkönen oli pitkään maanmiehensä perässä, mutta käytti oikeastaan ensimmäisen todellisen ohituspaikkansa hyödykseen.

Räikkönen ei kuitenkaan pystynyt ajamaan karkuun muilta, sillä hän joutui säästämään runsaasti bensaa kisan loppuvaiheilla. Vettel sekä Verstappen pääsivät molemmat ohi Bottaksesta, joka tuli tämän jälkeen vaihtamaan renkaat, jotta viimeisillä kierroksilla ei tapahtuisi rengasrikkoa. Räikkönen päästi Vettelin toiseksi tallimääräyksellä.

Verstappen sai Räikkösen kiinni viimeisellä kierroksella osittain Vettelin ansiosta. Tämän ansiosta Verstappen pääsi viimeisissä mutkissa ohi Räikkösestä, mutta hän ohitti suomalaisen kaikki pyörät valkoisten viivojen ulkopuolella, minkä tuomaristo totesi laittomaksi. Näin Verstappen putosi aikasakon myötä neljänneksi ja Räikkönen nousi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten heinäkuun lopulla ajetun Unkarin GP:n.

Verstappen ei ymmärtänyt rangaistustaan, vaikka se on selvästi säännöissä määritelty. Jos saat etua radan viivojen ulkopuolelta, niin siitä seuraa rangaistus. Verstappen kuitenkin esitti validin pointin siitä, että rataviivojen ylityksiä varsinkin aika-ajoissa pitäisi seurata tarkemmin. Ennen radat olivat siitä parempia, että niissä oli joko seinä, nurmikko tai hiekkaeste estämässä kuljettajia ajamasta radan ulkopuolella. Toivottavasti näihin rataviivoihin saataisiin tuomaristolta selkeä linja ennen ensi kautta.

Mielestäni siis Verstappenin rangaistus oli oikea tuomio, sillä simulaattorissakin saa rangaistuksen, jos ohittaa jonkun radan ulkopuolelta.

Sainzilta huikea debyytti

Renault-tallissa ensimmäistä viikonloppuaan ajanut Carlos Sainz ajoi upeasti seitsemänneksi. Sainz olisi voinut olla jopa kuudes, jos hän olisi saanut Esteban Oconin kiinni hieman aiemmin, sillä Force Indiassa on Mercedeksen moottorin myötä erittäin hyvä suoravauhti. Sainzin kisan kohokohtana oli upea ohitus Sergio Perezistä ulkokautta radan pitkässä oikealle kääntyvässä mutkassa. Vastaavanlaisia ohituksia tullaan varmasti näkemään myös tulevaisuudessa, sillä täksi kaudeksi lisääntynyt downforce auttaa paljon näissä ohituksissa.

Toivottavasti Nico Hülkenberg pystyy seuraavassa kisassa näyttämään paremmin osaamistaan, sillä Austinissa saksalaista vaivasivat tekniset ongelmat, joten Renault-kaksikon vertailu oli suorastaan mahdotonta.

Toro Rosson Daniil Kvjat palasi vahvasti parin kisan huilin jälkeen, kun venäläinen ajoi kymmenneksi ottaen vasta kolmatta kertaa pisteitä tällä kaudella. Toro Rossolla debytoi 27-vuotias Brendon Hartley, joka ajoi virheettömästi 13:nneksi. Hartley ei ollut ajanut ennen tätä viikonloppua lähes 5 vuoteen formula-autolla, joten mielestäni hän ajoi odotusten mukaisesti.

Mielenkiintoista on nähdä, että palaako Pierre Gasly ensi viikonloppuna takaisin vai saako Hartley vielä näyttöpaikan ensi kautta silmällä pitäen. Itse uskon, että Gasly ja Kvjat ajavat tallikavereina Meksikossa.

McLaren-Hondalla oli taas vaikea päivä, kun Fernando Alonso joutui keskeyttämään moottorivikaan seitsemänneltä sijalta ja Stoffel Vandoorne kärsi moottoriongelmista ennen kisan starttia.

F1-kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Autodromo Hermanos Rodriquezin radalla, kun vuorossa on Meksikon GP.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 17/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne