Selaat arkistoa kohteelle räikkönen.

Vettel ylivoimaiseen voittoon Kanadassa

13.6.2018 F1-kisat

Ferrarin moottoripäivitys tuotti heti tulosta, kun Sebastian Vettel ajoi paalulta ylivoimaiseen voittoon sunnuntaisessa Kanadan GP:ssä. Vettelin ylivoimaa kuvastaa hyvin se, että hän ajoi paalulle ja johti kisaa aina lähdöstä maaliin saakka.

Vettelille voitto oli jo uran 50:s sekä samalla toinen Montrealin katuradalla. Ferrarin saksalaiskuski nousi voittonsa ansiosta myös MM-sarjan kärkeen ensimmäistä kertaa sitten Kiinan osakilpailun.

Mercedeksen Valtteri Bottas piti paikkansa lähdössä, vaikka Red Bullin Max Verstappen antoikin avausmutkissa kovasti painetta suomalaisen niskaan. Tämän jälkeen Bottas yritti pysyä Vettelin kannassa kiinni niin raivoisasti, että hänen autostaan melkein loppui bensa ennen ruutulippua, mutta suomalainen sai pidettyä toisen sijansa vain 0,1 sekunnin erolla.

Red Bull-talli avasi varikkopelin kärjen osalta, kun he ottivat Daniel Ricciardon varikolle ensimmäisenä. Edessä ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton pysähtyi kierrosta myöhemmin, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille samalla neljännen sijan. Samalla Hamilton menetti MM-johtonsa pisteen erolla Vetteliin.

Ferrarin Kimi Räikkösellä oli aika tekemätön paikka. Räikkönen menetti paikkansa Ricciardolle startissa, kun Red Bull-kuski pystyi jarruttamaan myöhempään pehmeämmillä renkailla. Ferrarin suomalaiskuskin vauhti oli ajoittain hyvää, mutta tämänvuotisilla säännöillä ohittaminen oli Kanadassakin erittäin vaikeata. Näin suomalaisen aika-ajovirhe kävi todella kalliiksi eikä toivottavasti vastaavaa nähdä juhannuksena Ranskassa.

Leclerc jälleen pisteille

Charles Leclerc nousi 13:nnesta lähtöruudusta jälleen pisteille. Leclerc taisteli Sauberilla pitkään viimeisestä pistesijasta McLarenin Fernando Alonson kanssa, kunnes McLaren-kuski joutui keskeyttämään varikolle. Edellisen kerran Sauber-kuski on ajanut pisteille vähintään kolmessa osakilpailussa kauden aikana vuonna 2015.

Renault-tallille Kanadan GP oli myös hyvä pistepäivä, kun Nico Hülkenberg oli seitsemäs ja Carlos Sainz kahdeksas. Ranskalaistiimi paransi samalla asemiaan neljännellä sijallaan merkkimestaruuspisteissä. Yhdeksänneksi ajoi Force Indian Esteban Ocon, kun tallikaveri Sergio Perez menetti useita sijoituksia osuessaan yhteen Sainzin kanssa uusintalähdössä.

F1-kausi jatkuu juhannuksena, kun F1-sarja palaa 10 vuoden tauon jälkeen Ranskan maaperälle. Ranskan GP:n isännäksi valittiin Paul Ricardin rata, jolla ei ole ajettu MM-osakilpailua sitten kauden 1990.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne

Autonvalmistajien MM-tlanne

Vettel peittosi Bottaksen niukasti Kanadan paalutaistossa

10.6.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel starttaa sunnuntai-iltana Suomen aikaan ajettavaan Kanadan GP:hen paalupaikalta. Vettel kävi kovan paalutaiston Mercedeksen Valtteri Bottaksen, joka lähtee eturivistä haastamaan saksalaista jo avausmutkassa.

Kisaan lähdetään mielenkiintoisista lähtöasetelmista, sillä Red Bull-kuljettajat lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla kuin Ferrari- ja Mercedes-kuljettajat. Max Verstappen lähtee kolmantena eikä hän tule ottamaan taka-askelia lähdössä. Verstappenin on päästävä lähdössä kärkeen, sillä muuten hänen rengasetunsa menee hukkaan muiden perässä ajaessa. Daniel Ricciardo ei saanut kaikkea irti, joten hän jäi kuudenneksi. Ricciardoa pitää tarkkailla kisan aikana, sillä hän voi tehdä näyttäviä ohituksia itse kisassa.

Mercedeksen Lewis Hamilton ei onnistunut neulansilmän jarrutuksessa oikeastaan kertaakaan, mikä maksoi hallitsevalle maailmanmestarille paalumahdollisuudet. Hamilton starttaa neljäntenä eikä kärkikolmikkoon ole helppoa nousta ilman muiden ongelmia.

Ferrarin Kimi Räikkönen teki ajovirheen viimeisellä yrityksellään, mikä maksoi suomalaiselle muutaman sijoituksen. Räikkönen starttaa viidentenä eikä avauskierroksella saa päästää Ricciardoa ohi, sillä ohittaminen ei ole helppoa Montrealin katuradalla.

Näkisin, että kilpailun voittotaistelu käydään pääasiassa Vettelin ja Bottaksen välillä, jolloin lähdöllä on erittäin suuri merkitys voiton kannalta. Verstappen voi nousta voittotaisteluun, mikäli hän pääsee kärkikaksikon edelle lähdössä, jolloin Red Bull-kuski pystyisi hyödyntämään rengasetunsa. Jos turva-auto nähdään kisan alkupuolella, niin se nostaisi Verstappenin ja Red Bullin voittomahdollisuuksia, sillä kahden stopin taktiikka on tässä tilanteessa nopeampi kuin yksi pysähdys.

Kanadan GP:n lähtövalot sammuvat iltayhdeksän jälkeen Suomen aikaa legendaarisen Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä katuradalla.

Lähtöjärjestys

Ricciardo vaikeuksien kautta voittoon Monacossa

29.5.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi paalulta voittoon sunnuntaisessa Monacon GP:ssä. Ricciardon voitto ei tullut kuitenkaan helpolla, sillä hän kärsi läpi kisan moottoriongelmista, jotka Red Bull-kuski selvitti ainoastaan päättäväisyytensä avulla. Australialainen sai vihdoinkin kuitattua kaksivuotisen piinansa, kun hän tuolloin menetti varmalta näyttäneen voittonsa epäonniseen varikkopysähdykseen.

Monaco osoitti jälleen sen karun tosiasian, että ohittaminen on erittäin vaikeata nykyautoilla, vaikka olisi useamman sekunninkin edessä ajavaa nopeampi. Kun tähän lisätään Pirellin renkaat, joilla pystyy ajamaan aivan naurettavan määrän kierroksia, niin ei ole ihme, jos ohituksia ei tapahdu. Täytyy toivoa, että jo ensi kaudeksi yksinkertaistettu aerodynamiikka loisi enemmän ohituspaikkoja tai muuten Monacon rataa täytyy jollakin tavalla muuttaa.

Eturivistä startannut Ferrarin Sebastian Vettel ajoi ruutulipulle toisena ja kolmantena lähtenyt Mercedeksen Lewis Hamilton piti paikkansa. Kummallakaan ei ollut mahdollisuuksia parantaa sijoituksiaan johtuen radan luonteesta. Vettelille lohtua toi se, että hän sai kavennettua Hamiltonin MM-johdon 14 pisteeseen.

Suomalaiset ensimmäistä kertaa podiumin ulkopuolelle

Suomalaisia ei nähty ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeella, kun Ferrarin Kimi Räikkönen oli neljäs ja Mercedeksen Valtteri Bottas jäi viidenneksi. Räikkösen kohdalla voidaan harmitella sitä, että talli ei reagoinut riittävän aikaisin Hamiltonin pysähdykseen, joten se maksoi suomalaiselle mahdollisuuden taistella palkintosijasta. Bottas oli kärkiviisikosta liikkeellä kisan puolenvälin jälkeen parhaimmilla renkailla, mutta se taktiikka ei toiminut, sillä Monacossa on erittäin vaikea antaa todellista painetta edessä olevan niskaan. Näin suomalaisten katseet kääntyvät Kanadaan hyvinkin nopeasti.

Force Indian Esteban Ocon piti kuudennen sijansa ennen yhtä uransa parasta kisaa ajanutta Toro Rosson Pierre Gaslya. Tämän kaksikon perässä ruutulipun ylittivät Renault’n Nico Hülkenberg sekä takarivistä startannut Red Bullin Max Verstappen. Red Bull-kuski pystyi muutamaan näyttävään ohitukseen kisan aikana, mutta se ei riittänyt tuon korkeammalle tällä kertaa. Verstappen varmasti miettii vielä pitkään, että minkälainen viikonloppu tästä olisi voinut hänelle tulla ilman lauantaiaamun ulosajoa. Viimeinen pistesija meni ”Hulkin” tallikaverille Carlos Sainzille.

Kotiyleisö sai pitkästä aikaa nähdä oman suojattinsa ruhtinaskunnan kaduilla GP-kisassa, mutta Charles Leclercin kisa päättyi rajuun törmäykseen Toro Rosson Brendon Hartleyn kanssa, kun monacolaisen autosta katosivat jarrut tunnelin jälkeisessä shikaanissa. Onneksi loukkaantumisilta säästyttiin tällä kertaa.

Williamsille kisa oli myös synkkä, sillä Lance Stroll rikkoi kahteen otteeseen etusiipensä ja Sergei Sirotkinin kisan pilasi 10 sekunnin varikkorangaistus, joka johtui Williams-mekaanikkojen sekoilusta lähtöruudukossa. Haas ei saanut kuin muiden epäonnella nostettua sijoitustaan kisassa, joten heille jäi paljon käyttämätöntä potentiaalia Montrealiin.

McLarenin Fernando Alonso ei päässyt ruutulipulle asti, joten hänen tililleen kirjattiin samalla ensimmäinen keskeytys sekä pisteetön osakilpailu tällä kaudella.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä ajettavalla Kanadan GP:llä, kun F1-autot saapuvat Montrealin kupeessa sijaitsevalle Gilles Villeneuve Circuitille.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 6/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Ricciardo jälleen paalulle Monacossa

27.5.2018 F1-ennakot

Red Bullin Daniel Ricciardo oli selvästi muita nopeampi Monacon GP:n aika-ajoissa lauantaina. Ricciardolle paalu oli vasta uran toinen kuninkuusluokassa. Avauspaalunsa Red Bull-kuski saavutti myös ruhtinaskunnassa kaudella 2016.

Ricciardo oli ennakkosuosikki paalulle, sillä hän oli nopein jokaisella harjoitusjaksolla Monacossa. Australialaisen aika-ajosta helpomman teki se, että tallikaveri Max Verstappen ajoi seinään lauantaisten harjoitusten viimeisillä minuuteilla. Täten Verstappenin autoa ei saatu aika-ajoon mennessä korjattua, joten hän starttaa kisaan koko joukon perältä. Hollantilaisen on opittava kontrolloimaan paremmin hermojansa, sillä hänen virheensä ovat maksaneet tällä kaudella runsaasti pisteitä sekä hänelle että Red Bullille.

Verstappenin ulosajo avasi muille paikan eturiviin, jonka Ferrarin Sebastian Vettel otti nimiinsä. Vettel yrittää varmasti haastaa paalumies Ricciardon Saint Devoten avausmutkaan kiihdytettäessä. Toivottavasti siitä selvittäisiin kuitenkin ilman osumia. Toisesta rivistä starttaavat Mercedeksen Lewis Hamilton ja Ferrarin Kimi Räikkönen. Hamilton varmasti kyttää eturivin kuskien virheitä avauskierroksella.

Räikkönen on ihan hyvissä asetelmissa kisaa ajatellen. Ainoa huono asia on se, että hänen tallikaverinsa on edellä, joten jos Ferrarit ovat kisassa erittäin lähellä toisiaan, niin esimerkiksi turva-auton tullessa radalle, se voi maksaa takana olevalle sijoituksia varikkopysähdysten yhteydessä. Mercedeksen Valtteri Bottas ei saanut aivan parasta suorituskykyä irti autostaan, joten suomalainen jäi viidenneksi. Bottaksella on aika samanlainen tilanne kuin maanmiehellään, että kisataktiikan vaihtaminen voi olla vaikeata, jos hän on liian lähellä tallikaveriaan kisan aikana.

Force Indiat yllättivät aika-ajoissa

Odotin tästä viikonlopusta vaikeata Force Indialle, sillä ainakin alkukaudesta heidän autostaan puuttui paljon downforcea eikä Monacossa ole pitkiä suoria olleenkaan, jossa Mercedeksen voimanlähde pääsisi oikeuksiinsa. Aika-ajot olivat kuitenkin tiimille menestys, sillä Esteban Ocon oli peräti kuudes ja Sergio Perez yhdeksäs. ”Vaaleanpunaisille panttereille” voi olla tiedossa suuri pistepäivä, mikäli molemmat pystyvät hallitsemaan hermonsa 78 kierroksen mittaisen kisan ajan.

Toro Rossot olivat hyvässä vireessä harjoituksissa, mutta vain Pierre Gasly onnistui aika-ajoissa. Gasly oli kymmenes, kun tallikaveri Brendon Hartley epäonnistui ja starttaa Romain Grosjeanin rangaistuksen myötä vasta 15:ntenä.

Onnistujiin kuului myös kotiyleisönsä edessä ajava debytantti Charles Leclerc, joka oli 14:s. Kokenut tallikaveri Marcus Ericsson starttaa 16:ntena. Leclercistä tulee sunnuntaina ensimmäinen kotiyleisönsä edessä kuninkuusluokassa ajava kuski sitten Olivier Berettan ja kauden 1994.

Muuttavatko rengastaktiikat kisan kulkua?

Hyperpehmeiden renkaiden ei uskota kestävän edes 20 kierrosta tällä katuradalla, joten varsinkin top 10:n ulkopuolelta starttaavilla voi olla hyviä mahdollisuuksia sekoittaa kärkikymmenikköä, sillä suurin osa heistä tulee starttaamaan ultrapehmeillä renkailla.

Takarivistä starttaava, radan nopeimmalla autolla, Verstappen voi hyvinkin nousta pisteille vaihtoehtoisella taktiikalla, jos hollantilainen vain onnistuu pitämään hermonsa kurissa.

Monacoon on myös luvattu sadetta kisan ajaksi, joten kaikki strategiat voidaan heittää romukoppaan, jos sadetta tulee riittävästi ennen lähtövalojen sammumista.

Legendaarinen Monacon GP käynnistyy klo 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Mercedekset kaksoisvoittoon Hamiltonin johdolla Barcelonassa

15.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalupaikalta voittoon sunnuntaisessa Espanjan osakilpailussa. Hopeanuolten kaksoisvoiton varmisti Valtteri Bottas toisella sijallaan.

Hamilton ajoi Barcelonan radalla suhteellisen helppoon voittoon, sillä hän menetti kärkipaikkansa vain varikkopysähdyksen ajaksi. Barcelonassa vallitsi koko viikonlopun poikkeuksellisen viileä sää, mikä tuntui sopivan parhaiten Mercedekselle. Katsotaan, josko seuraavissa kisoissa olisi hiukkasen lämpimämpää kuin Barcelonassa.

Bottas sai nyt niitä pisteitä takaisin, jotka hän menetti Bakussa rengasrikon takia. Huolestuttavaa suomalaisen kannalta on se, että piste-ero Hamiltoniin on kasvanut jo 37 pisteeseen Bottaksesta riippumattomista syistä. Seuraavat kilpailut tulevat olemaan erittäin ratkaisevia suomalaisen MM-taistelun kannalta, sillä Hamilton on viimeksi keskeyttänyt Malesiassa 2016, joten ilmaisia pisteitä ei viime aikoina ole hallitseva maailmanmestari tiputtanut haastajilleen. Varsinkin aika-ajoissa Bottaksen on pystyttävä kääntämään nuo pienet tappiot edukseen, jotta hän pääsisi kisoissa ajamaan puhtaassa ilmassa.

Ferrarin mestaruushaaveille kova kolaus

Ferrari ei voi olla tyytyväinen Barcelonan viikonloppuun, sillä he eivät saaneet kumpaakaan autoaan palkintokorokkeelle, vaikka heidän autonsa lähtivät toisesta rivistä. Sebastian Vettel nousi lähdössä toiseksi, mutta Ferrari vaihtoi lennossa saksalaisen kisastrategian kahteen pysähdykseen, kun muut selvisivät yhdellä. Ferrarilla laskeskeltiin, että Vettel ehtisi varikolta virtuaalisen turva-auton aikana vielä Max Verstappenin eteen, mutta hidas stoppi esti nämä aikeet. Verstappen pystyi lopussa lähes yhtä tuoreilla renkailla pitämään helposti Ferrari-kuskin takanaan.

Kimi Räikkösen viikonloppu kääntyi huonosta suorastaan katastrofiksi. Jo perjantain harjoituksissa koettu moottoririkko aiheuttaa suomalaiselle loppukaudeksi lähtöruuturangaistuksia, mutta tilanne synkkeni entisestään, kun kisassa täysin uusi voimanlähde petti suomalaisen jälleen kerran. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä ilmeisimmin Räikkönen joutuu ottamaan viimeisin sallitun voimanlähteen käyttöönsä jo Monacossa, kun muut kärkikuskit ajavat vielä ensimmäisellä.

Mikä oli positiivista oli se, että Räikkösen vauhti oli ihan hyvää ja hän olisi todennäköisesti lyönyt jälleen tallikaverinsa, sillä suomalainen olisi selviytynyt kisasta todennäköisesti vain yhdellä pysähdyksellä. Ferrarin suomalaiskuski on edelleen ainoa kuljettaja, joka on ruutulipulle ajaessaan noussut palkintokorokkeelle tällä kaudella. Tämä tilasto ei kuitenkaan hirveästi lämmitä, kun suomalainen on menettänyt yli 30 pistettä ilman omaa syytään.

Räikkösen keskeytys ja Vettelin putoaminen neljänneksi tarkoitti sitä, että Mercedes nousi 27 pisteen erolla autonvalmistajien MM-sarjan kärkeen. Ferrari lähtee kuitenkin Monacoon ennakkosuosikkina, sillä he ajoivat Vettelin johdolla siellä viime kaudella kaksoisvoittoon, kun taas Mercedes tuskaili siellä koko viikonlopun vetopidon kanssa.

Grosjean syyllinen avauskierroksen kolariin

Haasin Romain Grosjean sai hyvän lähdön, mutta hän pyörähti radan kolmannessa mutkassa, kun hän ajautui liian lähelle tallikaveri Kevin Magnussenia. Grosjeanin olisi pitänyt antaa autonsa liukua ulosajo-alueelle, mutta ranskalainen yritti kaasun avulla pyöräyttää autonsa takaisin radalle, mikä johti isoon kolariin, jossa Nico Hülkenberg ja Pierre Gasly osuivat häneen. Kaikki kuskit selvisivät onnettomuudesta säikähdyksellä, mutta huonolla tuurilla olisi voinut käydä pahemmin.

Tuomaristo antoi Grosjeanille vain kaksi rangaistuspistettä sekä lähtöruuturangaistuksen Monacoon. Olisin antanut viisi rangaistuspistettä ja poistanut lähtöruuturangaistuksen, sillä Grosjean on hölmöillyt tällä kaudella oikein urakalla, joten hän ansaitsisi tästä kunnon opetuksen. Nykyään tuomaristo tuntuu heittävän noita rangaistuspisteitä aika arvalla, joten niihin toivoisi pientä tasaisuutta.

Grosjeanin tallikaveri Magnussen oli yksi kisan onnistujista, sillä hän otti jälleen arvokkaita pisteitä ollen kuudes. Haasin tanskalaiskuski on ollut koko kauden selvästi kokeneempaa tallikaveriaan parempi, vaikka kyllä Magnusseniltakin muutama älyvapaa teko on nähty tällä kaudella.

Renault’n Carlos Sainz voitti espanjalaisten taistelun, kun hän oli seitsemäs ennen Fernando Alonsoa. Sainz on hiljalleen pystynyt vastaamaan tallikaveri Hülkenbergin haasteeseen, joten loppukaudesta tulee heidän välillä varmasti tasainen. McLarenilla ajava Alonso on joka kisasta pystynyt käytännössä ottamaan ne pisteet, joita heille on ollut tarjolla. Tämän myötä kaksinkertainen maailmanmestari on pisteissä keskikastin tiimeihin lukeutuvista kuskeista ensimmäisenä.

Sergio Perez toi talousvaikeuksissa painivalle Force Indialle kaksi pistettä ollen yhdeksäs. Force India joutuu Monacossakin luottamaan toisten epäonneen, jotta he voisivat poimia pisteitä kuten Barcelonassa. Uskon taas Kanadan GP:n näyttämön soveltuvan pitkien suoriensa ansiosta paremmin intialaistiimin autolle kuten Baku kaksi viikkoa sitten.

Supertulokas Charles Leclerc jatkoi myös vahvojen näyttöjen antamista, sillä monacolainen näki ruutulipun kymmenentenä. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2015, kun Sauber-kuski saavutti pisteitä peräkkäisissä kisoissa. Leclercin ajotyylin muutos on selvästi tuottanut tulosta, sillä hän on viime kisoissa jättänyt tallikaveri Marcus Ericssonin täysin varjoonsa. Ericssonin on pakko nostaa tasoansa, sillä muuten ruotsalainen saattaa ajaa viimeistä kauttaan kuninkuusluokassa.

Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua MM-sarjan legendaarisemmalla näyttämöllä, kun F1-sarja valloittaa Monacon ruhtinaskunnan kadut.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 5/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Hamilton takaisin paalukantaan Barcelonassa

13.5.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti paalupaikan Espanjan GP:n aika-ajoissa lauantaina. Hamiltonille paalu oli ensimmäinen sitten Australian kauden avausviikonlopun.

Mercedeksen loistavaa aika-ajoa täydensi Valtteri Bottas, joka hävisi paalun vain neljällä sadasosalla. Bottas on ollut koko viikonlopun todella hyvässä vauhdissa, joten suomalaisen täytyy vain lähdössä päästä ohi tallikaveristaan, jotta hän pystyy tyhjällä radalla hyödyntämään hyvää kisavauhtiansa.

MM-sarjaa aina edelliseen kisaan asti johtanut Ferrarin Sebastian Vettel starttaa iltapäivän kisaan kolmantena ennen tallikaveriaan Kimi Räikköstä. Vettel yrittää varmasti jopa pienellä riskillä päästä hopeanuolten väliin jo heti startissa, joten siinä voi aueta Räikkösen sauma nousta kisassa palkintokorokkeelle.

Red Bullit haastajina kisaan

Red Bullit miehittävät jälleen kolmannen lähtörivin Max Verstappenin johdolla. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyvätkö Verstappen ja tallikaveri Daniel Ricciardo haastamaan Ferraria tai Mercedestä itse kisassa. Kisapäivä valkeni Barcelonassa sateisissa merkeissä, joten rata tulee olemaan kisassa erittäin liukas, sillä öinen sade on huuhtonut radasta lähes kaiken rengaskumin pois.

Pystyisikö Red Bull-kuljettajat haastamaan voitosta tämän liukkaan radan ansiosta? Liukkaasta radasta johtuen kisassa tullaan varmasti näkemään paljon ulosajoja kuten perjantain avausharjoituksissa. Monissa kisoissa sekä viime että tällä kaudella on Red Bull yrittänyt vähän erilaisia taktiikoita, joten se voi avata heille tänään mahdollisuuden voittotaisteluun.

Yksi aika-ajojen yllättäjistä oli Sauberin Charles Leclerc, joka on selvästi pystynyt nostamaan tasoaan viime kisoissa. Viime kauden F2-mestari Leclerc on selvästi jättämässä Marcus Ericssonia varjoonsa, joten katsotaan pystyykö monacolainen yltämään tänään 14:nnestä ruudusta jälleen pisteille.

Force Indiat olivat vaikeuksissa Barcelonan radalla kuten vähän odotettiinkin. Esteban Ocon oli 13:s ja Sergio Perez 15:s. Viime kaudet tasaisesti keskikastin parhaimpana tallina operoinut Force India on ollut suurissa vaikeuksissa autonsa kanssa eikä nykyisestä kurjimuksesta ole ulospääsyä ilman taloudellista panostusta.

Edellisen kerran GP-voittoa juuri Barcelonassa Pastor Maldonadon johdolla vuonna 2012 juhlinut Williams-talli on pudonnut nyt koko joukon hännille. Williams maksaa tällä hetkellä hintaa kuskipolitiikastaan, sillä kahdella kokemattomalla kuskilla on vaikeata kehittää autoaan kauden aikana nykyisten sääntöjen aikakaudella. Perjantaina avausosion ajanut Robert Kubica pitäisi saada kipeästi toiseksi kisakuskiksi, mikäli Williams-talli haluaisi nousta ylös nykyisestä aallonpohjastaan.

Lähtöjärjestys

Hamilton dramaattisen kisan voittoon Bakun kaduilla

1.5.2018 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton juhli kauden avausvoittoaan sunnuntaisessa Azerbaidzhanin kilpailussa. Hamilton nousi kärkeen vain kolme kierrosta ennen ruutulippua, kun hiilikuidun palaset rikkoivat pitkään kilpailua johtaneen Valtteri Bottaksen oikean takarenkaan, mikä avasi hallitsevalle maailmanmestarille tien voittoon.

Hamilton oli oikeastaan kärkikuskeista ainoa, joka selvisi ehjänä Bakun ankarilta kaduilta, vaikka britti kertaalleen sortui lukkojarrutukseen ja joutui siirtymään pehmeisiin renkaisiin kanssakilpailijoita aiemmin. Tämä ei kuitenkaan maksanut hallitsevalle maailmanmestarille mitään, sillä hän nousi voittonsa myötä MM-sarjan kärkipaikalle ja katkaisi samalla Mercedes-tallin kolmen kisan mittaisen voitottoman jakson.

Toisena ruutulipulle ajaneen Kimi Räikkösen kisa oli huomattavasti värikkäämpi, sillä kuudennesta lähtöruudusta startannut suomalainen osui avauskierroksella yhteen Force Indian Esteban Oconin kanssa. Räikkönen pystyi jatkamaan matkaansa, vaikkakin hänen etusiipensä oli kärsinyt mittavia vaurioita. Oconin kisa päättyi jo radan kolmanteen mutkaan eikä ranskalainen peitellyt turhautumistaan kisan jälkeisissä kommenteissaan. Ensi kerralla Force India-kuskin kannattaa katsoa tilanne ensiksi uusintana, jonka jälkeen katsoa peiliin ja miettiä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin tässä tilanteessa.

Räikkönen pääsi varikolle, mutta tässä Ferrari-talli sortui taktiseen kömmähdykseen, sillä he lähettivät suomalaisen takaisin radalle pehmeillä renkailla. Kun kisa jälleen käynnistyi uudelleen, niin Räikkösellä oli suuria vaikeuksia pitää renkaitaan toimintalämpötiloissa. Oli suorastaan ajattelematonta Ferrarilta, että laitetaan viikonlopun kovimmat renkaat suomalaisen alle, sillä jokainen kuski on ollut vaikeuksissa rengaslämpöjen kanssa jopa ultrapehmeillä renkailla.

Red Bullien kolari muutti kisan luonteen

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen ei nouse kuudetta sijaa korkeammalle, kunnes Red Bull-tallikaverit osuivat toisiinsa 40. kierroksella. Max Verstappen oli jo lähes kisan pidätellyt nopeampaa tallikaveriaan, Daniel Ricciardoa, takanaan eikä nuorukainen ollut valmis laittamaan tallin etua omansa edelle. Kun Red Bull-kuskit olivat lähellä törmätä toisiinsa jo kisan alkupuolella, niin tallipäällikkö Christian Horner ei tehnyt mitään, vaikka kaikki näkivät kolarin häämöttävän jo näköpiirissä.

Verstappen vaihtoi useampaan otteeseen ajolinjaansa, jotta hän saisi sotkettua tallikaverinsa ilmavirtaa. Lopulta Verstappen kääntyi jarrutuksessa suoraan Ricciardon eteen, jolloin takana ajanut Ricciardo menetti autostaan kaiken downforcen ja kolari oli täten valmis. Mikä tässä tilanteessa on huolestuttavinta on se, että tuomaristo ei nähnyt tarvetta rangaista Verstappenia. Tuomaristo kuitenkin jakoi rangaistuksia vähemmistä rikkeistä häntäpään kuljettajille.

Tuomariston pitäisi olla objektiivinen, mitä se ei ole ollut pitkään aikaan. Tuomaristolla on aivan selvästi suosikkikuljettajia, joiden kaikki toilailut painetaan villaisella, kun taas toisille annetaan pienemmistäkin osumista sanktioita. Mielestäni Verstappenille olisi pitänyt tuomita vähintään 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan tai jopa harkita ehdollista kilpailukieltoa.

Vielä ennen uusintalähtöä nähtiin käsittämätön tilanne, kun Romain Grosjean ajoi seinään turva-auton ollessa vielä radalla. Grosjean on ollut kuin varjo entisestään tällä kaudella, joten ranskalaisen on pikaisesti parannettava suoritustasoaan tai muuten hän saa etsiä ensi kaudeksi töitä muualta.

Bottas epäonninen, Perez onnekas

Kisan viimeinen uusintastartti tapahtui vain neljä kierrosta ennen maalia. Bottas oli nyt kärjessä, sillä hän ei ollut vielä suorittanut ensimmäistä varikkostoppiaan ennen turva-auton saapumista. Bottas sai unelmalähdön, mutta silti kisan alkupuolta johtanut Ferrarin Sebastian Vettel yritti haastaa suomalaisen avausmutkassa, mutta hänelle itselleen tuhoisin seurauksin. Vettel käytännössä pilasi renkaansa lukkojarrutuksessa, jolloin Bottas, Hamilton ja Räikkönen menivät menojansa. Hetkeä myöhemmin myös Force Indian Sergio Perez nousi Vettelin ohi.

Bottaksella oli jo toinen käsi kiinni voittopokaalissa, kun suomalainen ajoi epäonnisesti hiilikuidun palasten yli, mitkä rikkoivat Mercedes-kuskin takarenkaan. Kun rengasrikko tapahtui radan avausmutkassa, niin Bottaksella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Hiilikuidun palaset olivat jääneet ajolinjalle, sillä Kevin Magnussen ja Pierre Gasly osuivat toisiinsa uusintalähdössä. Sunnuntainen kisa ei ollut siis todellakaan täysosuma niin kilpailun tuomaristolta kuin ratavirkailijoilta.

Bottaksen kokema rengasrikko toi mieleen vuoden 2005 Euroopan GP:n, jolloin Räikkösen eturipustus petti johtoasemasta kisan viimeisellä kierroksella. Bottasta tuntuu seuraavan samanlainen tuuri kuin hänen maanmiestään tuolla kyseisellä kaudella. Jos asiat olisivat menneet edes hieman toiseen suuntaan, niin Bottas olisi voinut voittaa jo kolme kisaa tällä kaudella. Vaikka Bottas olisi voittanut vain Bakussa, niin hän olisi siirtynyt ensimmäistä kertaa urallaan MM-johtoon. Nyt suomalaisen on saatava hyviä tuloksia, jotta hän pystyy vielä nousemaan takaisin MM-taistoon.

Toisen suomalaisen epäonni, oli toisen suomalaisen onni, sillä Räikkönen sai nyt takaisin niitä pisteitä, joita hän menetti ilman omaa syytään Bahrainissa. Jos Räikkönen pystyy samaan kasaan samanlaisia aika-ajoja kuin aiemmin tällä kaudella, niin 38-vuotias ikänestori voi olla vielä musta hevonen tämän kauden MM-taistossa.

Myös Perez kuului onnistujien joukkoon, sillä hän ajoi kolmanneksi ja palasi palkintokorokkeelle ensimmäistä kertaa sitten kauden 2016 Bakun radalla ajetun Euroopan GP:n. Force India nousi autonvalmistajien pisteissä yhdeksänneltä sijalta peräti kuudenneksi, mikä on iso asia talousvaikeuksissa rämpivälle tiimille.

Onnistujiin kuului myös Carlos Sainz, joka toi Renault-tallille tärkeän viidennen sijan. Samaa ei voi sanoa Sainzin tallikaverista, sillä Nico Hülkenberg sortui taas yliyrittämiseen ja joutui keskeyttämään ajovirheen seurauksena.

Suurin onnistuja oli Charles Leclerc, joka otti lyhyen F1-uransa ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan. Leclerc ajoi erittäin fiksun viikonlopun, sillä hän vältti ajovirheet toisin kuin kokeneempi tallikaveri Marcus Ericsson. Vaikka Sauber sai ison kasan pisteitä, niin sveitsiläistiimi silti putosi yhden sijan autonvalmistajien pisteissä. Toivottavasti Leclerc pystyy tästä jatkamaan hyviä otteitaan myös tulevaisuudessa.

Lance Stroll sai Williamsin pistetilin vihdoinkin avattua. Stroll oli ruutulipulla kahdeksantena. Kanadalainen ajoi fiksusti kuten vuosi sitten, jolloin hän oli peräti palkintokorokkeella. Sergei Sirotkin vuorostaan ahnehti liikaa avauskierroksella, mihin päättyikin venäläisen kilpailu. Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tallin testikuski Robert Kubica olisi saavuttanut tästä kisasta enemmän pisteitä kuin tiimin nykyiset kuljettajat.

McLaren-talli oli ainoa tiimi Ferrarin ohella, mikä sai molemmat autonsa pistesijoilla ruutulipulle, sillä Fernando Alonso oli seitsemäs ja Stoffel Vandoorne yhdeksäs.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 4/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel otti kolmannen peräkkäisen paalun Bakussa

29.4.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettel otti paalupaikan sunnuntaiseen Azerbaidzanin osakilpailuun. Vettel on paalulla kolmatta kertaa peräkkäin tällä kaudella sekä urallaan jo 53. kerran.

Maranellon punaiset näyttivät miehittävän eturivin jälleen kerran, kunnes Kimi Räikkönen sortui ajovirheeseen radan viimeisellä sektorilla. Räikkönen oli ennen virhettään ehtinyt ajamaan pohja-ajat kahdelle avaussektorille. Ferrarin suomalaiskuski starttaa kisaan kuudennesta lähtöruudusta.

Tämänpäiväisessä kisassa voi kuitenkin vielä tapahtua paljon asioita, sillä olosuhteet tulevat olemaan erittäin haastavat Bakun ahtaalla katuradalla. Bakun rata on ollut erittäin likainen koko viikonlopun eikä rata ole vielä sunnuntaiaamun oheisluokkiin mennessä merkittävästi puhdistunut. Myös jopa yli 60 km/h puhaltava tuuli voi aiheuttaa lukuisia ulosajoja sunnuntain kisassa, sillä kuljettajien on erittäin vaikeata löytää jarrutuspaikkoja puuskittaisen tuulen takia.

Hamiltonilla iskun paikka

Mercedeksen Lewis Hamilton pystyi lyömään aika-ajoissa tallikaveri Valtteri Bottaksen ensimmäistä kertaa sitten Australian GP:n. Hamiltonilla on loistava iskun paikka avausmutkassa, sillä hän starttaa sisäpuolelta avausmutkaan kiihdytettäessä. Hallitsevan maailmanmestarin olisi myös saatava pisteitä riistettyä Vetteliltä, jotta saksalainen ei karkaisi liian kauas MM-pisteissä.

Bottaksen täytyy lähdössä tarkkailla Red Bull-kaksikkoa Daniel Ricciardo-Max Verstappen, sillä he ovat varmasti aggressiivisia avauskierroksella, sillä Red Bullin suoravauhti tuskin riittää Mercedeksen ohittamiseen edes pitkällä pääsuoralla. Myös muista kärkikuskeista poiketen ultrapehmeillä starttaava Räikkönen voi olla uhka, jos kärkikuskit eivät saa rengaslämpöjä viileämmässä kelissä kovempiin renkaisiinsa.

Williamsit aika-ajojen yllättäjiä

Bakun katurata näyttäisi sopivan hyvin Mercedes-moottorisille autoille, sillä alkukaudesta suorituskykynsä kanssa tuskaillut Force India sai molemmat autonsa kärkikahdeksikkoon, kun Esteban Ocon oli seitsemäs ja Sergio Perez kahdeksas. Vielä enemmän korpivaelluksessa ollut Williams-talli sai myös molemmat autonsa hyville sijoille aika-ajoissa, sillä Lance Stroll starttaa kymmenentenä ja Sergei Sirotkin 11:ntenä. Nyt vaan molempien täytyy pitää hermonsa kisamatkalla ja ottaa kauden avauspisteet Bakusta.

Aika-ajojen yllättäjiin kuului myös superlupaus Charles Leclerc, joka ajoi selkeästi uransa parhaimpaan lähtöruutuunsa ollen 13:s. Jos Leclerc pysyy poissa ongelmista, niin monacolainen voi hyvinkin avata pistetilinsä jo Bakussa.

Vuorostaan McLarenille, Toro Rossolle ja Haasille tämä viikonloppu on ollut erittäin haastava. Hassua on se, että kaikki nämä kolme tiimiä käyttävät eri autonvalmistajien voimanlähteitä, joten todennäköisesti heidän tämän kauden autonsa eivät vain sovi Bakun kaltaiselle radalle. Jos nämä tiimit pysyttelevät erossa muiden ongelmista, niin heillä voi olla vielä asiaa jäännöspisteille itse kisassa.

Lähtövalot sammuvat Bakun katuradalla klo 15 jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Daniel Ricciardo nousi uskomattomaan voittoon Shanghaissa

16.4.2018 F1-kisat

Red Bullin Daniel Ricciardolla oli aihetta maireaan hymyyn, kun hän nousi kuudennesta lähtöruudusta tapahtumarikkaan Kiinan GP:n voittajaksi sunnuntaina. Vielä lauantaiaamuna tapahtuneen turbovian takia, Ricciardo oli lähellä joutua starttaamaan kisaan koko joukon hänniltä.

Red Bull-mekaanikot tekivät kuitenkin kovan työn harjoitusten ja aika-ajojen välissä, kun he korjasivat Ricciardon auton ajokuntoon vain muutama minuutti ennen aika-ajon avausosion loppua. Tämän jälkeen Ricciardo sai tehtyä juuri riittävän hyvän aika-ajokierroksen, jotta hän pääsi jatkamaan aika-ajoansa, josta tuloksena oli siis kuudes lähtöruutu.

Turva-auto muutti kisan luonteen

Red Bullin sisartallin Toro Rosson -kuljettajille sattui väärinkäsitys, kun Pierre Gasly ajautui 30. kierroksella takasuoran neulansilmässä päin tallikaveriaan, jonka olisi Gaslyn mukaan pitänyt päästää hänet edelleen juuri kyseisessä mutkassa. Täten sekä Gaslyn että Brendon Hartleyn autoista irronneiden hiilikuidun palasien takia jouduttiin kutsumaan turva-auto radalle.

Kärkikuskit olivat jo ohittaneet varikon portin, joten he eivät pystyneet välittömästi tulemaan renkaanvaihtoon. Red Bull käytti tämän tilaisuuden hyödykseen, kun se kutsui sekä Ricciardon että Max Verstappenin vaihtamaan alleen pehmeät renkaat.

Sitten alkoi huikea ohitusnäytös, jossa ensiksi Ricciardo ohitti Ferrarin Kimi Räikkösen. Verstappen sortui ajovirheeseen, kun hän yritti ohitusta Mercedeksen Lewis Hamiltonista. Täten Ricciardo nousi tallikaverinsa ohi jo neljänneksi. Hetkeä myöhemmin Ricciardo nousi ohi niin Hamiltonista kuin myös Ferrarin Sebastian Vettelistä.

Ricciardolla oli enää ohitettavana Mercedeksen Valtteri Bottas, josta hän syöksyi rinnalle ja ohi, kun Mercedeksen suomalaiskuski ei odottanut australialaisen iskevän jo kuudennessa mutkassa. Red Bullin valitsemat pehmeät renkaat olivat varsinkin jarrutuksissa ylivertaisia muihin keskikovilla renkailla ajaneisiin kärkikuskeihin verrattaessa.

Kiinan GP:n voitto oli Ricciardon uran kuudes ja hän on startannut voittamiinsa kisoihin aina kärkikolmikon ulkopuolelta. Myös australialaisen jokainen voitto on tapahtunut eri radalla.

Bottas ja Räikkönen podiumilla

Räikkönen sai eturivistä hyvän lähtökiihdytyksen, mutta hän joutui paalulta startanneen Vettelin kiilaamaksi. Näin suomalainen ajautui radan likaiselle puolelle, jolloin Bottaksen sekä Verstappenin oli helppoa ohittaa renkaidensa kanssa tuskailleen Ferrari-kuskin.

Bottas pysähtyi ottamaan keskikovat renkaat ennen Vetteliä, jolloin suomalainen pääsi varikkostoppien myötä ohi kisaa johtaneesta Ferrarista. Räikkönen jätettiin tässä vaiheessa radalle, jotta hän pystyisi hidastamaan kovaa vauhtia lähestynyttä Bottasta. Siihen ei Räikkönen vanhoilla renkailla pystynyt, sillä Bottas pääsi maanmiehensä ohi ulkokautta radan avausmutkissa tapahtuneessa ohituksessa, joka on varmasti yksi alkukauden upeimmista. Välittömästi tämän jälkeen Räikkönen päästi Vettelin edelleen, minkä jälkeen hän ajoi varikolle ainoaan renkaidenvaihtoonsa.

Kun turva-auto kutsuttiin radalle, niin Vettel sekä molemmat Mercedekset olivat jo pääsuoralla, joten he eivät pystyneet pysähtymään siltä kierrokselta. Ferrarin olisi pitänyt pyytää Räikkönen samanaikaisesti Red Bullien kanssa varikolle, mutta syystä tai toisesta maranellolaiset eivät nähneet asiaa samalla tavalla. Red Bullit olivat varsinkin vetopidossa aivan ylivertaisia pehmeillä renkaillaan muihin verrattuna.

Pitkään näytti siltä, että Räikkönen jäisi kuudenneksi, mutta sitten Verstappen hölmöili itsensä neulansilmän jarrutuksessa Vettelin kylkeen, minkä seurauksena molemmat pyörähtivät. Seuraavana paikalle saapunut Hamilton joutui väistämään kaksikkoa radan ulkopuolelle, jolloin Räikkönen pääsi koko porukan ohi ja nousi kolmanneksi. Verstappenille tuomittiin tilanteesta vain 10 sekunnin aikasakko, mikä on aivan naurettava tuomio. Tilanteesta olisi pitänyt antaa joko 25 sekunnin aikasakko tai varikon läpiajorangaistus, sillä tällöin hollantilainen olisi jäänyt kolarissa syyttömänä osapuolena olleen Vettelin taakse.

Lopussa Räikkönen pisti painetta oikean takarenkaan kuoriutumisesta kärsivälle Bottakselle, mutta muutoksia ei lopulta nähty. Molemmat Bottas että Räikkönen saivat hyvän pistesaaliin suhteessa tallikavereihinsa, mikä entisestään tasoittaa MM-sarjaa.

Renaultit sekä Alonso jälleen MM-pisteille

Nico Hülkenberg oli jälleen kuudes ennen seitsemänneksi sijoittunutta Fernando Alonsoa. Sekä Hülkenberg että Alonso ovat saalistaneet MM-pisteitä jokaisesta alkukauden kisasta. Alonso oli varsinkin tyytyväinen, sillä hän ohitti kisan lopussa vaurioituneella autolla ajaneen Vettelin. Myös Renault-moottorisen auton voittaminen nosti kaksinkertaisen maailmanmestarin optimismia tulevaisuutta ajatellen.

Hülkenbergin tallikaveri Carlos Sainz varmisti yhdeksännellä sijallaan sen, että Renault-talli otti molemmilla autoillaan pisteitä toista kertaa tänä vuonna. Viimeinen pistesija meni Haasin Kevin Magnussenille, joka on viimeaikaisilla suorituksillaan jättänyt täysin Romain Grosjeanin varjoonsa.

Kiinan GP oli ehdottomasti tämän kauden paras kilpailu tähän mennessä, joten on loogista, että kahden viikon päästä MM-sarja jatkuu viime kauden dramaattisimmalla kisanäyttämöllä, Azerbaidjanin Bakussa.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-tilanne 3/21 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne

Vettel löi jälleen niukasti Räikkösen paalutaistossa

14.4.2018 F1-ennakot

Ferrarin Sebastian Vettelin viimeinen yritys riitti niukasti lyömään tallikaveri Kimi Räikkösen taistelussa Kiinan GP:n paalupaikasta. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sitten kauden 2006, kun Ferrari on miehittänyt eturivin kahteen peräkkäiseen osakilpailuun.

Vettel oli erityisesti lauantaiaamun harjoituksessa selvästi muita nopeammassa vauhdissa, mutta Räikkönen oli ainoa kuljettaja, joka pystyi nostamaan tasoaan ja haastamaan saksalaisen paalusta. Valitettavasti suomalaisen kannalta Vettel oli jälleen niukasti nopeampi, joten kisan startti on oikeastaan Räikkösen ainoa iskun paikka. Jos Vettel tulee ulos avausmutkasta ensimmäisenä, niin ilman teknisiä ongelmia, Räikkönen ei saa tosissaan haastaa tallikaveriaan kilpailun voitosta. Kaikki on siis ladattava starttiin, sillä puhtaassa ilmassa ajaminen on tänä vuonna entistäkin tärkeämmässä asemassa voiton kannalta.

Mercedeksen vauhti pahasti hukassa

Tämä on oikeastaan ensimmäinen viikonloppu erittäin pitkään aikaan, kun Mercedes on ollut tosissaan pulassa Ferrarin huippuvauhdin kanssa. Mercedeksen Valtteri Bottas oli kolmas, mutta huolestuttavinta on se, että hän jäi Ferrari-kaksikosta yli puolen sekunnin päähän. Bottaksen tallikaveri Lewis Hamilton jäi viiden sadasosan päähän suomalaisesta. Hamilton on pystynyt edellisissä viidessä aika-ajossa voittamaan Bottaksen vain kertaalleen, mutta kisavauhdissa hallitseva maailmanmestari on ollut vielä niskan päällä.

Mercedeksen ei ainoastaan pidä katsoa eteenpäin, sillä Red Bullit hengittävät vahvasti hopeanuolten niskaan. Max Verstappen ja Daniel Ricciardo ottivat kolmannen lähtörivin haltuunsa, kun molemmat ovat valmiita haastamaan kärkiautoja myös itse kisassa. Red Bullin suurimpana huolenaiheena on luotettavuus, josta saatiin osoitus taas lauantaiaamuna, kun Ricciardon autosta petti turbo harjoituksissa.

Kärkikuusikon ulkopuolelta nopeimpana oli Renault’n Nico Hülkenberg, joka on valmiina kärkkymään kärkitallien virheitä. Renault-tallin autojen väliin ylsi Force Indian Sergio Perez, joten Mercedeksen voimanlähde näyttäisi siivittävän Force Indian parempaan kyytiin kuin edellisinä viikonloppuina. Hülkenbergin tallikaveri Carlos Sainz jäi yhdeksänneksi.

Haas-talli on menettänyt Kiinassa hieman suorituskykyään suhteessa muihin, kun Romain Grosjean oli kymmenes ja Kevin Magnussen 11:s. Luulen, että Ferrarin voimanlähde siivittää itse kisassa molemmat amerikkalaistiimin autot MM-pisteille. Esteban Ocon jäi Force Indiallaan 12:nneksi. Uskon, että myös Ocon nousee yhdessä tallikaverinsa Perezin kanssa taistelemaan viimeisistä pistesijoista sunnuntaina.

McLarenin aika-ajovauhti edelleen heikkoa

McLaren ei näytä edelleenkään saavaan renkaita toimimaan yhdellä aikakierroksella, sillä Fernando Alonso oli 13:s ja Stoffel Vandoorne 14:s. Molempien McLarenien kisavauhti on ollut hyvää, mutta alhainen suoravauhti voi tehdä Mercedes- ja Ferrari-moottoristen autojen ohittamisesta ja täten pistesijoille nousemisesta vaikeata.

Bahrainin yllättäjä Toro Rosso oli suurissa ongelmissa vauhtinsa kanssa Shanghain radalla. Brendon Hartley oli 15:s ja Pierre Gasly 17:s. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyvätkö Toro Rossot nousemaan kisassa tuloslistalla ylöspäin. Williams- ja Sauber-tallit miehittävät jälleen lähtöruudukon häntäpään, vaikka Sergei Sirotkin olikin 16:s. Sauberin tulokas Charles Leclerc löi vihdoinkin tallikaverinsa Marcus Ericssonin, mutta pystyykö monacolainen myös lyömään kokeneen tallikaverinsa myös kisassa.

Se nähdään, kun lähtövalot sammuvat Shanghaissa aamuyhdeksän jälkeen Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys