Selaat arkistoa kohteelle perimä.

HyväPaha perimä.

11.3.2015 Yleinen

JES! Edes jostain voidaan syyttää jotain muutakin kuin itseä!

Perimä.

Se, miksi en jaksa luonnostaan juosta nopeasti ja miksi minulla on mahassa ylimääräistä, on mun vanhempien syytä! Täähän pelasti päivän! Kyllä mä muuten juoksisin ja laihtuisin, mutta minkäs teet… Perimä, perimä, perimäääää!!  :-p

Jotkut ihmiset ovat jo luonnostaan sopivampia kestävyyslajeihin kuin toiset, jotkut voimalajeihin ja joillekin nyt vaan sopii monipuolisesti eri lajit.. Itsehän kuuluu tietysti siihen ryhmään, mille ei sovi mikään, mutta jos nyt unohdetaan kuitenkin se edellisen blogikirjoitukseni katkeruus ja mietitään, mitä se kunto oikeastaan edes on?  Hyvässä kunnossa nimittäin tarvitaan sekä kestävyyttä, voimaa, että taidollisiakin ominaisuuksia, ne kaikki täydentävät toisiaan. Joten eikö se olisi riittävää, jos hallittais kaikkia osa-alueita edes vähän, kuin vain yhtä hyvin ja muita ei ollenkaan? Vaikka olisi erittäin voimakas, ei välttämättä jaksa juosta kilometriä enempää ja taas maratonin juoksija ei välttämättä saa tehtyä ainuttakaan punnerrusta. Hieman kärjistetyt esimerkit, mutta tavoitteeksi kannattaa ottaa ensin kokonaisvaltainen hyvä kunto, kuin että keskittyä vain yhteen osa-alueeseen. Myöhemmin joku laji voikin olla ylitse muiden. Hyvä peruskunto on kuitenkin kaiken perusta.

Kävin tänään työterveystarkastuksessa, jossa kysyttiin kysymys:
”Onko suvussasi kuinka sairauksia, lähinnä siis kansansairauksia tarkoitan?”

Olin hetken hiljaa miettien, että alanko luettelemaan, mutta vastasin että juu, kaikki mahdolliset saat sinne merkitä mitä vaan on. Terveydenhoitaja kuitenkin vielä luetteli joitain, kuten; diabetes, sydänsairauksia, verenpainesairauksia, syöpää…?  Joo joo! Kaikkia! Ja ihan niinkin lähellä, että vanhemmilla ja isovanhemmilla.. Tästä päästiinkin painooni ja elintapoihini, jotka kuitenkin saivat runsaasti kiitosta. Paremmin en kuulemma voisi tällä hetkellä elää näiden sairauksien elintapasuosituksiin nähden. :-)
Se oli ehkä tähänastisen elämäni parhain motivaation annos, minkä sain. Se tyytyväisyyden tunne, kun th kehui ja oli ylpeä siitä, kuinka tärkeänä terveysliikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja pidän, stressaamatta niistä kuitenkaan. Elän siis juuri niin, mikä tavoitteeni on ollutkin, eli terveellisesti!

Nimittäin se omenavartalo. Ei muuten mikään leikin asia. Perimän huono puoli. Tässä kohtaa ei voi huudahtaa Jes! vaan tuumata, että tämän kanssa nyt vaan on elettävä ja se tulee elämäntavoissa ottaa huomioon. Vyötärölihavuus on vaarallisinta lihavuutta. Normaalipainon ylärajoillakin voi olla ihan tervettä ihmisen olla, kun ne kilot jakaantuvat ympäri kehoa. Silloin ei kiloilla ole välttämättä mitään terveydellisiä vaikutuksia. Mutta mitäs sitten, kun suuri osa liikarasvasta kertyy vatsaontelon sisään suolten ja sisäelinten väliin ja maksan sisälle? Ei kuulosta oikein kivalta?
Vyötärölihavuuteen liittyvät juurikin nämä edellämainitut sairaudet ja meidän suku on kyllä hyvä esimerkki siitä, että vyötärölihavuutta ja täten sen aiheuttamia sairauksia on.

Vyötärölihavuutta voi olla normaalipainoisellakin ihmisellä. Se mikä on hyvä asia, on että vyötärölihavuuteen auttaa liikunta. Tottakai myös ruokailutavat ja juurikin se laihdutus, mutta liikunta voi vähentää rasvaa sisäelinten ympärillä, vaikka paino ei tippuisikaan. Tämä on yhdenlainen taiteenlajinsa tämä kamppailu elämää suurempia asioita, kuten vakavia sairauksia vastaan.

Mutta se mikä on varma, että vaikka sairauksia jossain vaiheessa elämää ilmestyisikin, niin en kuitenkaan halua harmitella silloin sitä, että en olisi terveyteni eteen mitään ymmärtänyt tehdä! Aina voi edes yrittää…