Selaat arkistoa kohteelle Penske.

Turva-auto kuumensi tunteet Aucklandissa

16.9.2019 V8 Supercars

Uuden-Seelannin omat tähdet Shane van Gisbergen ja Scott McLaughlin ajoivat voittoihin, kun Australian Supercars-sarja matkasi Aucklandin Pukekohe Park Racewaylle. Suurimman huomion kuitenkin varasti sunnuntaina koettu turva-autotilanne, joka kuumensi tunteet pitkin varikkosuoraa.

Van Gisbergen otti lauantaina kauden toisen paalupaikkansa, minkä Red Bull Holdenin uusiseelantilaiskuski käänsi kauden kolmanneksi voitokseen. Red Bull-tallikaveri Jamie Whincup hyötyi turva-autosta, joka kutsuttiin radalle, kun Mark Winterbottomin Fordista loppui polttoaine ennen varikkosuoraa. Whincup oli yksi kuljettajista, joka pysähtyi turva-auton aikana, joten tiimi tankkasi hänen autoonsa suhteellisen verran enemmän polttoainetta kuin muihin jo pysähtyneisiin.

Whincup nousi kärkikymmenikön ulkopuolelta toiseksi, jolloin Red Bull-talli jäädytti tallimääräyksellä tilanteen. Kyseessä olisi ollut kauden ensimmäinen kaksoisvoitto Red Bullille, mutta Whincup pyöräytti kisan alussa Nick Percatin ympäri, mistä kilpailun tuomaristo lätkäisi 15 sekunnin aikasakon kilpailun jälkeen. Whincup putosi aikasakon myötä kuudenneksi, mikä nosti Cam Watersin toiseksi ja David Reynoldsin kolmanneksi.

Sunnuntaina oli Whincupin vuoro jatkaa Red Bullien vahvaa virettä, kun hän otti kauden ensimmäisen paalunsa. Tällä kertaa kisan alkupuolella Reynoldsin auto hyytyi radan varteen, mikä toi turva-auton radalle. Whincup oli yksi kuljettajista, jotka olivat jo pysähtyneet polttoaineen vuoksi, joten tuomaristo syyllistyi virheeseen, kun he laskivat turva-auton hänen eteensä. Whincup ohitti turva-auton, jolloin tuomaristo yritti paikata virhettänsä päästämällä muita autoja ohi saadakseen kärkiauton kiinni.

Pukekohen radassa on se ongelma, että ratakierros kestää vain 65 sekuntia, mutta varikkopysähdykseen voi kulua jopa 45 sekuntia johtuen pitkästä varikkosuorasta. Täten useat kuljettajat menettivät ilman omaa syytään kierroksen kärkikuskeille. Tickford Racingin Tim Edwards oli varsinkin raivoissaan, sillä kärsijöiden roolissa oli useita Ford-kuskeja.

Kovimman kritiikin antoi sarjan moninkertainen mestari Whincup kisan jälkeisessä haastattelussa, kun hän väitti tuomariston jäsenien nauttivan viinistä kisaviikonlopun aikana, minkä vuoksi tuomaristo ei pysty ajattelemaan asioita samalla tehokkuudella kuin tallit. Australian moottoriurheilun kattojärjestö vaatii Whincupilta selvitystä sanoihinsa, joten sanktioita voi olla luvassa.

Toivottavasti tapauksesta selvitään ilman kilpailukieltoa, sillä olisi erittäin harmillista, mikäli tämänkaltainen tapaus vaikuttaisi Whincupin viikonloppuun Bathurstissa. Tuomaristo lätkäisi kisan aikana Whincupille varikon läpiajorangaistuksen, sillä hän ohitti turva-auton keltaisten valojen aikana. Ruutulipulla Whincup oli 16:s.

Voittoennätys McLaughlinin nimiin

Sunnuntain lähdön voittoon ajoi lopulta McLaughlin, joka näin ollen on voittanut eniten kisoja yhden kauden aikana Supercars-sarjan historiassa. DJR Team Penske-kuskin kauden 17. voitto siirsi legendaarisen Craig Lowndesin ennätyksen historiankirjoihin. Toinen sunnuntain lähdössä oli van Gisbergen ennen Chaz Mostertia.

McLaughlin vankisti pistejohtoaan entisestään sunnuntain voitolla, sillä ero van Gisbergeniin on nyt jo 598 pistettä.

Kausi jatkuu lokakuun 13. päivänä, kun vuorossa on legendaarinen Bathurstin 1000 kilometrin kestävyyskisa, joka avaa kolmen kisaviikonlopun mittaisen Enduro-sarjan.

Onko Red Bullista Mustangin haastajaksi?

23.8.2019 V8 Supercars

Australian Supercars-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna Etelä-Australian Tailem Bendin kaupungissa, kun viime kaudella debytoinut The Bend Motorsport Park toimii toistamiseen kilpailupaikkana.

Viime kaudella Red Bull Holdenit hallitsivat viikonloppua, kun Jamie Whincup ja Shane van Gisbergen veivät molemmat paalut ja voitot nimiinsä. Whincup palasi edellisenä viikonloppuna Ipswichissä voittojen tielle lähes vuoden tauon jälkeen. Sarjan moninkertainen mestari on viimeksi joutunut odottamaan kauemmin kauden avausvoittoaan vuonna 2005.

Hallitseva mestari ja ylivoimainen pistejohtaja Scott McLaughlin janoaa varmasti ensimmäistä voittoaan Tailem Bendin radalla. On mielenkiintoista nähdä, että miten autojen suorituskyvyt tänä viikonloppuna vaihtuvat suhteessa viime vuoteen. McLaughlinin tallikaverin Fabian Coulthardin on pakko ryhtyä kuromaan tallikaverinsa lähes 400 pisteen johtoa, vaikka loppukauden endurokisoissa onkin yksittäisestä voitosta luvassa 300 pistettä. Harvoin suorituskyvyissä on kuitenkaan nähty kovinkaan isoja heilahduksia varsinkin tallikaverusten välillä.

Red Bull-kaksikon sekä McLaughlinin haastajaksi nostaisin Tickfordin Chaz Mostertin, joka on voittanut jo osakilpailun tällä kaudella ja ollut palkintokorokkeella kolmesti viimeisissä neljässä lähdössä. Mostert on tällä hetkellä isoin nimi kuljettajamarkkinoilla, sillä hänen huhutaan olevan lähellä shokkisiirto Fordilta Holdenin Walkinshaw Andretti Unitedin riveihin ensi kaudeksi.

Tällä kaudella poikkeuksellisesti endurokauden aloittava Bathurstin 1000 kilometrin osakilpailu sai lisäväriä, kun Indycar-tähdet Alexander Rossi ja James Hinchcliffe osallistuvat villillä kortilla tämänvuotiseen kisaan. Rossi on sarjan ensikertalainen, kun taas Hinchcliffeltä löytyy vyöltään Gold Coastin kisaviikonloppu vuodelta 2012. Avauslähdössä hän joutui keskeyttämään lähtökolarissa eikä Mika Salon voittamasta toisesta lähdöstä jäänyt myöskään kanadalaiselle hirveästi vyölleen ajokilometrejä.

Ensimmäinen lähtö käynnistyy lauantaina Tailem Bendissä klo 8.55 ja toinen lähtö sunnuntaina jo klo 7.10 Suomen aikaa. Molemmat lähdöt ovat katsottavissa Viasatin kanavilta ja Viaplay-palvelusta.

Pointit Indycar-avauksesta

11.3.2019 Näkökulma

Pohjois-Amerikan suosituin formulaluokka Indycar-sarja käynnistyi viime sunnuntaina St. Petersburgin katuradalla. Sarjassa nähdään tällä kaudella myös pohjoismaalaista väriä, kun Ruotsin Felix Rosenqvist ja Marcus Ericsson kisaavat sarjassa.

Ensimmäisenä asiana täytyy nostaa Josef Newgardenin vaihtoehtoinen taktiikka, joka nosti hänet avauskisan voittajaksi. Newgarden sai vaihtoehtoisella taktiikalla paremman ratasijoituksen, jonka hän hyödynsi aivan täydellisesti. Vuoden 2017 mestari aloitti vahvasti siis mestaruusjahtinsa.

Newgardenin talli Team Penske on aloittanut vahvasti kilpailukautensa, sillä yhdysvaltalaistiimi on voittanut osakilpailun nyt Indycar-sarjan lisäksi myös NASCARissa sekä Australian Supercars -sarjassa.

Vahva esiintulo tulokkailta

Peräti kolme viidestä tulokkaasta ajoi kärkikymmenikköön avauskisassa, kun Rosenqvist oli neljäs, Colton Herta kahdeksas ja Santino Ferrucci yhdeksäs. Varsinkin 27-vuotias Rosenqvist oli vakuuttava, sillä hän nousi ajamalla kilpailun alussa jopa hetkellisesti kärkipaikalle. Ruotsalaiskuskilla on paljon kokemusta eri moottoriurheiluluokista kuten Formula E:stä, DTM:stä, Blancpain GT-sarjasta, Le Mansista ja formula kolmosista.

Colton Herta on puolestaan entisen formulakuski Bryan Hertan poika. Herta juhli tammikuussa GTLM-luokkavoittoa Daytonan 24 tunnin ajoissa BMW:n ratissa. Ferrucci on toiminut viime vuosina F1-talli Haasin kehityskuljettajana, minkä lisäksi hän on kilpaillut muun muassa GP3- ja F2-sarjoissa.

Poikkeuksellisen rauhallinen avauskisa

Yleensä Indycar-sarja on käynnistynyt räväkästi St. Peten katuradalla, mutta tämä vuosi oli poikkeus tähän sääntöön. Vielä viime kaudella nähtiin turva-auto puolen tusinaa kertaa, kun sunnuntaina se nähtiin radalla vain muutaman kerran. Kuljettajien kunto joutui koetukselle vähäisten uusintalähtöjen sekä erittäin kuuman ilman ansiosta, joten oli suorastaan ihme, että tällä pomppuisella katuradalla ei enempää nähty turva-autoa. Myös ohitukset olivat harvassa St. Petessä.

Varmasti ohituksia nähdään huomattavasti enemmän, kun sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Austinin COTAssa.

St. Peten lopputulokset

Marcos Ambrose palaa V8 Supercars-sarjaan!

15.9.2014 Uutiset, V8 Supercars

Team Penske on vahvistanut osallistumisensa Australian V8 Supercars-sarjaan kaudella 2015. Tallin kuljettajana tulee ajamaan Marcos Ambrose, joka palaa Australiaan ja Supercars-sarjaan kilpailemaan 10 vuoden tauon jälkeen.

Kaksinkertainen V8 Supercars-mestari tulee ajamaan autolla numero #17. Team Penske tekee yhteistyötä sarjassa ajavan Dick Johnson Racingin kanssa. Ford toimii jatkossakin yhteistyössä DJR:n kanssa.

– Team Penske on valmiina osallistumaan V8 Supercars-sarjaan yhdessä Dick Johnson Racingin kanssa alkaen ensi kaudesta, kertoi legendaarinen tallin omistaja, Roger Penske.

– Kehitämme toimintaamme kilvanajon ja radalla menestymisen kautta, Penske lisäsi.

Ambrose odottaa innolla paluuta sarjaan.

– Tämä on mahtava tilaisuus palata takaisin rakkaaseen kotiin ja sarjaan, jossa olen saavuttanut paljon menestystä, sanoi Ambrose, joka saavutti kaksi Sprint Cup- ja viisi Nationwide-osakilpailuvoittoa NASCAR-sarjassa vuosien 2006-2014 aikana.

– On kunnia asia, että saan ajaa kahdelle moottoriurheilulegendalle, Roger Penskelle ja Dick Johnsonille.

V8 Supercars-sarjan vuoden arvostetuin tapahtuma, 1000 kilometrin kisa Bathurstissä, ajetaan lokakuun 12. päivä.