Selaat arkistoa kohteelle pelaaminen.

Pääsiäinen!

27.3.2016 Yleinen

Pääsiäisen aikaan kuuluu paljon lapsille sopivaa ja hieman jännittävääkin tekemistä virpomisineen, suklaamunineen ja noitineen. Päätimme eskareiden kanssa tutustua pääsiäisen perinteisiin ja samalla saatoimme oppiakin jotakin hyödyllistä. Matkasimme myös pääsiäiskertomuksen keinoin 2000 vuotta ajassa taaksepäin ja samoihin maisemiin ”Ylös Jerusalemiin” näytelmän mukana.

Lasten on ehkä hieman helpompi lähestyä pääsiäistä juuri tarinoiden ja niihin liittyvien, lapsille sopivien, perinteiden myötä kuin uskollisten kertomusten. Siksi toimimme pääsiäisen aikaan paljon leikkien, pelien ja ilmaisun kautta. Näin koimme ja pääsimme lähelle pääsiäisenkin yhdinsanomaa, toivoa ja iloa!

1. Virvon varvon palmusunnuntaina – V

Kohti palmusunnuntaita mentäessä lasten mieleen tulee tietenkin virpominen ja etenkin se palkka. Toki ennen palkkaa on valmistettava virpomavitsa ja opeteltava virpomaloruja… muutama noita-aiheinen loru pääsi mukaan, kun aloitimme V-kirjaimeen tutustumisen tutulla arvonta-leikillä jättinopan kanssa.

image

”Virvon varvon sinut täällä, kevätpajun oksanpäällä, kiedon valonsäteisiin, käärin tuulta purjeisiin. Tunteet suorin siloiseksi, mielen kampaan iloiseksi. Koko vuoden että jaksat – hymylläsi palkan maksat!”

”Nuhainen noita ja sen kissa, asuivat naapurissa. Se aivasti ja niisti, mutta aina kiisti tehneensä taikoja.”

”Olipa kerran pikkuinen noita-akka, ja noidalla sininen noitavakka. Oli vakassa punainen noitapilli ja pillissä noitasävel villi. Kun noita puhalsi pilliin kerran, satoi karamelleja tonnin verran. Kun noita puhalsi kertaa kaksi, kasvoi kissa taloa suuremmaksi. Kun noita pilliä kolmesti soitti, niin uni kaikki voitti. Ja noita pani pillinsä vakkaan, sillä uni tarttui myös noita-akkaan.”

”Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks, vanhasta nuoreks. Sulle vitsa, mulle palkka.”

”Virpoi varpoi tuoreeks terveeks. Lupaat sie munan kanastais, voilusikan lehmästäis, kaakun taikinastais, lupaat sie munan vai kanan?”

”Virpoi, varpoi vitsa uusi, kaunis niin kuin kukkiva kuusi. Elämän onnea toivotan sulle, parhaat lahjat annat sä mulle.”

Lorujen lausumisen jälkeen lähdimme etsimään virpomispalkkaa. Ensin meidän oli löydettävä myrkkymuna ”oikeiden” suklaamunien joukosta. Leikimme siis myrkkymuna-leikkiä V-kirjaimella alkavien tavujen avulla. Valitsimme ensin joukostamme munien kerääjän, joka meni hetkeksi luokan ulkopuolelle. Sillä välin muut valitsivat pahvilautasille piirrettyjen munien ja tavujen joukosta myrkkymunan. Munien kerääjän saadessa suklaamunan, muiden tuli lukea munassa oleva tavu. Myrkkymunan osuessa kohdalle huudettiin kovaa: ”Myrkkymuna!”

image

Lisää palkkoja oli luvassa Munien etsintä -leikissä, jossa tavuarvoituksia sisältäviä munia oli piilotettu ympäri luokkaa ja käytävää. Etsimme pareittain munan ja yritimme ratkaista arvoituksen, jonka ratkaisuna oli 2-4 tavuisia V-kirjaimella alkavia sanoja. Tämän jälkeen kirjoitimme vastaukset vastauslomakkeeseen.

image image

Nyt olimme löytäneet virpomispalkan, joten oli aika siirtyä pistetyöskentelyn pariin.

Kirjaimen piirtäminen

V-kirjaimen piirtämistä harjoittelimme tutusti I-padin Molla ABC -pelillä. Lisäksi teimme kirjaimia kolmeen eri kokoon voimapaperille ja liitutaululle. Lisäksi harjoittelimme sanojen kirjoittamista tabletilla Finger paint -ohjelmalla, johon kirjoittelimme malliin mukaan V-kirjaimella alkavia sanoja. Kirjoittamista jatkettiin vielä noppapelin parissa, jossa piti kirjoittaa aina nopan silmälukua vastaava sana.

Äänteet, tavut ja sanat

Noidan hattu -pelissä saimme nostaa noidan hatuista kirjainkortteja, joista piti muodostaa tavuja. Toisessa hatussa olivat konsonantit ja toisessa vokaalit – molemmista otettiin yksi kortti…

image

Munien lätkiminen -peliä pelattiin pareittain vastakkain. Molemmille pelaajille annettiin kärpäslätkä ja kirjainkortit. Opiskelijamme Leila toimi pelin ohjaajana tuomarina sanoen äänteen, jota vastaava kirjainta pelaajien oli mahdollisimman nopeasti lätkäistävä. Nopeammalle palkinnoksi tuli munakennoon muna. Voittaja oli se pelaaja, joka ensimmäisenä sai kennon täyteen.

image

Vihkotyöskentely

Lopuksi pääsimme vihkotyöskentelyn parin. Piirsimme vihkoihin V-kirjaimen suureen kokoon, harjoittelimme 20 hienointa V-kirjainta, keksimme 3 V-kirjaimella alkavaa sanaa (piirtäen tai kirjoittaen) ja saimme suunnitella oman virpomavitsan.

image image image image

2. Liikunnallinen malkamaanantai

Pääsiäis-teemaan sopivaa liikuntaa harrastimme mankamaanantaina. Liikuntaleikit ja pelit olivat joko muokattu pääsiäisaiheeseen soveltuvaksi tai sitten ne olivat peräisin eri leikkikirjoista pääsiäiseen valmiiksi mietittyjä. Käsikirjoina sopiviin liikuntaleikkeihin toimivat mm. Hippasilla -kirja ja open oman monisteet OKL:n ajoilta.

Munanryöstö

Aloitimme rohkeasti munanryöstö -leikillä, jossa kaksi joukkuetta kisaili siitä kumman pesässä olisi enemmän munia (tennis- ja sählypalloja) leikin lopuksi. Open merkistä lähdettiin liikkeelle ja ryöstää sai yhden munan kerrallaan.

image image

Pääsiäistulva

Tähän leikkiin tarvitsimme musiikkia ja jumppapatjoja lautoiksi. Musiikin soidessa liikuimme tipun, pääsiäispupun tai pääsiäismunan tapaan open komentojen mukaan. Musiikin tauotessa piti nopeasti juosta lautalle turvaan.

image

Taikahippa

Valitsimme leikkijöiden joukosta noidan, joka lähti kosketuksellaan muuttamaan muita leikissä mukana olevia eläimiksi. Noidan piti sanoa taikasana ja kertoa miksi eläimeksi leikkijä muuttuu. Tämän jälkeen yritimme matkia kyseistä eläintä liikkein ja äännellen. Pelastaa saattoi koskettamalla ”eläintä”, jolloin tämä pääsi takaisin hippaan mukaan tai muuttui noidan kätyriksi oman valintansa mukaan.

Noidan kattila

Noidan kattila -leikkiin tarvittiin yksi noita, jonka kosketuksesta joutui noidan kattilaan keskelle salia (esim. keskiympyrään). Siellä tämän oli odotettava pelastajaa, jonka kanssa oli vielä päästä sovitulle turva-alueelle ennen kuin pääsi takaisin leikkiin mukaan. Mikäli noita sai pelastajan ja pelastettavan kiinni matkalla turvaan, joutuivat molemmat kattilaan!

Munan kuljetus

Leikimme viestileikkiä tyhjillä yllätysmunan kuorilla. Meidät jaettiin 3-4 lapsen joukkueisiin ja jokainen joukkue sai yhden yllätysmunan kuoren. Tarkoituksena oli open kertomalla tai lasten keksimällä tavalla kuljettaa muna tietyn matkan ja tuoda se seuraavalle. Mikäli muna tippui maahan, se piti nostaa ja jatkaa kuljettamista paikasta, johon se oli pudonnut.

imageimage

Munan piilotus

Munan piilotus oli koodausleikki, jossa toimimme pareittain. Toinen pareista meni seinää vasten silmät suljettuina ja toinen piilotti yllätysmunan kuoren. Tämän jälkeen piilottajan oli koodattava parinsa kätkemänsä munan luokse robottimaisilla käskyillä, esim. ”Mene neljä askelta eteenpäin”, ”Käänny oikealle”.

Tipu, kukko ja kanat

Tässä leikissä valitsimme ensin yhden tipun ja yhden kukon. Muut leikkijät menivät käsi kädessä pareittain kanoiksi ympäri salia. Sitten kukko alkoi ottaa tipua kiinni. Tipu saattoi mennä kuitenkin turvaan jonkun kanaparin luo, jolloin se kana, jolle se käänsi selkänsä muuttui tipuksi. Jos kukko sai tipun kiinni, vaihtuivat roolit.

image

3. Suuri munan metsästys tikkutiistaina

Yhdessä ykkösten kanssa matkasimme koulun saliin suureen munan metsästykseen. Kyse oli suunnistuksen, bingon ja aarteenetsintä -leikin sekoituksesta, jonka tavoitteena oli saada selville koodinasana. Koodisanan avulla taas löysimme kadonneet suklaamunat.

image image

Leikki aloitettiin muodostamalla etsintäryhmät. Jokaiseen ryhmään tuli sekä ykkösluokkalaisia että eskareita. Ryhmät saivat ison bingoruudukon, jossa oli pääsiäiseen liittyviä kuvia, johon piti etsiä ympäri salia piilotetut oikeat sanat. Ruudukon toisella puolella taas oli numeroruudukko, johon kirjoitettiin jokaisen kuvakortin vierestä löytyvä kirjain.

image image

Salissa alkoikin hirmuinen tohina, kun ryhmät lähtivät yhdessä etsimään kirjainvihjeitä ja pääsiäiseen liittyviä sanoja… Hienosti kaikki onnistuivat etsinnöissään ja palkkioksi saimme suun makeaksi suklaamunista, NAM!

image

4. Kana kot kellokeskiviikkona – K

Kellokeskiviikkona kana sanoi kot ja lähti kertomaan kuninkaalle, että taivas on putoamassa. Tämä englantilainen satu johdatteli meidät sopivasti K-kirjaimen pariin. Sadussa Kana Kot eläinystävineen matkaa siis kuninkaan luo, kunnes viekas kettu johdattaa ilkeästi koko lintu joukon kotiluolassaan olevaan kuoppaan. Henkihän siinä meni kaikilta paitsi Kanalta, joka juoksi nopeasti takaisin kotiin ja kuningas ei saanut koskaan tietää, että taivas on putoamassa… sadun löydät mm. Hanhiemon satuaarre -kirjasta.

121px-Hanhiemon_satuaarre

K-kirjaimeen lähdimme tutustumaan Kanat ja kettu -leikillä, jossa valitsimme ensin ketun, joka lähti ottamaan lapsia kiinni. Mikäli kettu sai leikkijän kiinni, tämä muuttui kanaksi, joka liikkui kyykyssä kanamaisesti ja toisteli K-äännettä. Valitsimme myös kukon, joka saattoi kosketuksellaan muuttaa kanan taas lapseksi. Leikkijät liikkuivat eri tavoin, esim. kinkaten tai tasajalkaa hyppimällä.

Toisena K-kirjaimeen johdattelevaa leikkiä leikimme taskullisella jättinopalla. Nopan taskuihin oli laitettu K-kirjaimella alkavia tavuja. Heitimme noppaa vuorotellen ja jokainen yritti keksiä tavulla alkavan sanan. Kaikki sanat kerättiin taululle.

image

Seuraavaksi lähdimme pysäkkityöskentelyn kautta tutustumaan lisää K-kirjaimeen…

Kirjaimen piirtäminen

Molla ABC -peli oli edelleen ahkerassa käytössä, kun harjoittelimme K-kirjaimen muotoa. Lisäksi piirsimme K:ta suureen kokoon voimapaperille ja liitutaululle.

image

Äänteet, tavut ja sanat

Tällä kertaa tutustuimme K-kirjaimeen ja kertasimme aiemmin opittuja kirjaimia erilaisia pelejä pelaten. Muna-curlingissa pelattiin pareittain vastakkain. Matot merkkasivat maalialuita, joissa oli kirjaimia. Curlingia pelasimme tennispalloilla, jotka piti saada vieritettyä tarkasti jonkin kirjainmaton päälle. Mikäli tiesi kirjainta vastaavan äänteen tai yhden munan ja jos keksi kyseisellä kirjaimella alkavan sanan sai toisen pisteen.

image

Riko muna -pelissä oli yllätysmunan kuorien sisään piilotettu kirjaimia, joista muodostui K-kirjaimella alkava sana. Kun sai sanan selville, niin se tuli vielä kirjoittaa monisteeseen oikeaan kohtaan.

image

Ristinollaa pelattiin sanoilla, tavuilla tai äänteillä. Pelialustana toimi 3×3 ruudukko, jossa oli joko eri kirjaimia, K-kirjaimella alkavia tavuja tai K-kirjaimella alkavia sanoja. Pari valitsi tasolleen sopivan alustan ja mikäli tunnisti tai osasi lukea ruudussa olevan äänteen, tavun tai sanan sai laittaa pelikiekon sen päälle. Voittaja oli se pelaaja, joka sai suoran joko vaakaan, pystyyn tai vinottain.

image

4. Ylös Jerusalemiin kiirastorstaina

risti

Kiirastorstaina matkasimme ylös Jerusalemiin yhdessä koululaisten kanssa. Perinteinen pääsiäisvaellus oli tällä kertaa rakennettu perinteiseksi näytelmäksi koulumme saliin. Pienimmille katsojille pääsiäisen tapahtumissa riitti ihmeteltävää, mutta hienosti me eskarilaisetkin jatkoimme kuunnella ja katsella kertomusta. Alla oleva kuva on Lappeenranna ev. lut. seurakuntien sivuilta…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ylös Jerusalemiin on Lauritsalan seurakunnan näytelmä, jossa avataan 2000 vuoden takaisen pääsiäisviikon tapahtumia. Ääneen pääsevät tapahtumia todistaneet ja niihin vaikuttaneet ihmiset. Itse Jeesusta näytelmässä ei kuitenkaan näy, vaan Hänen tarinaansa tarkastellaan aikalaisten ja silminnäkijöiden näkökulmasta. Tästä pääset Lappeenrannan ev. lut. seurakuntien sivuille: http://www.lappeenrannanseurakunnat.fi

5. Pitkäperjantai, lankalauantai, 1. ja 2. pääsiäispäivä lomaa!

HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ!

Ruusunen, Tuhkimo, Lumikki – R, T, L

9.3.2016 Yleinen

Tutustuimme perinteisten satujen ja prinsessojen kautta uusiin kirjaimiin, nimittäin R-, T- ja L-kirjaimiin, prinsessojen mukaan. Satuihin yhdistelimme leikkejä, draamaa, tehtäviä ja pistetyöskentelyä. Kaikkia meitä lapsia ja aikuisia eivät välttämättä prinsessat kiinnosta, mutta yllättäen kaikki olivat innokkaita osallistumaan lähes koko teemajakson ajan. Sadut ja leikki vain veivät mennessään…

1.Ruusunen

satuaarre

Alkuun luimme Prinsessojen satuaarre -kirjasta Grimmin sadun prinsessa Ruusunen. Kuultuamme sadun kertaalleen open lukemana, kertasimme sen pääkohdat keskustelemalla. Tämän jälkeen työskentelimme pareittain prinsessa Ruusunen -tarinasta koostetun kuvasarjan parissa. Kerroimme vuorotellen toisillemme sadun vielä kerran kuvien avulla.

image

Jatkoimme aiheeseen syventymistä leikkimällä ja laulamalla tutun ”Prinsessa Ruusunen” laululeikin. Valitsimme Ruususen, noidan ja prinssin, muiden leikkijöiden asettuessa prinsessan ympärille piiriin muuriksi. Ehdimme leikkiä ja laulaa ”Prinsessa Ruususen” muutaman kerran.

”Prinsessa Ruusu linnassa, linnassa, linnassa.

On pahan noidan pauloissa…

Ja linnan muurit kohoaa…

Vuos’ sadan nukkuu Ruusunen…

Vaan prinssi uljas avun tuo…

Hän rientää kauniin Ruusun luo…

Heräjä Ruusu kaunoinen…

Nyt tanssikaamme laulellen…”

Laulun jälkeen otimme esiin haltijan tai noidan taikasauvan (eli oman sormen) ja teimme ensin ilmaan 10 isoa R-kirjainta mallin mukaan. Tämän jälkeen ”taikasauva” käytettiin myös pareittain – R-kirjaimia tehtiin kaverin selkään toiset kymmenen kappaletta.

Seuraavaksi oli aika siirtyä R-kirjain harjoitteluun pysäkkitehtävien parissa…

Kirjaimen piirtäminen

Harjoittelimme R-kirjaimen piirtämistä Ipadin avulla sekä Molla ABC -peliä pelaamalla että Finger -paint piirrosohjelmalla, jossa voi piirtää sormella helposti eri kokoisia kirjaimia ja pyyhkiä ne halutessaan myös  pois kätevästi. Lisäksi jokainen piirsi pienille leselautasille 20 R-kirjainta.

image image

Äänteet, tavut ja sanat

Äänne-kirjain vastaavuutta harjoittelimme marmorisilla prinsessa kirjaimilla. Peliä pelattiin pareittain, vastaavasti kuin myrkkysieni-peliä, jossa toinen valitsee myrkkysienen ja toinen tulee niitä keräämään tietämättä, mikä sieni on valittu myrkkysieneksi. Nyt vain sienien tilalla oli kirjaimia, joita keräämään tulleen pelaajan oli aina sanottava keräämänsä kirjainta vastaava äänne.

image

Kirjoittamista ja ”lukemista” harjoittelimme monistetehtävässä, jossa tuli ensin etsiä kaikki R-kirjaimella alkavat sanat ja tämän jälkeen kirjoittaa sekä piirtää kolme sanaa oman valintansa mukaan.

image

Vihkotyöskentely

Vihkoihin piirsimme ensin R-kirjaimen muodon suureen kokoon ja harjoittelimme vielä 10-15 kirjainta lisää hieman pienempänä. Seuraavalle sivulle piirsimme kuvan Ruususen tornihuoneesta, josta löytyi ainakin ruusuköynnös, rukki, rasia ja Ruusunen itse nukkumassa sata vuotista untaan lattialla.

image image

image image

2. Tuhkimo

Seuraavana prinsessana oli vuorossa Tuhkimo lasikenkineen ja kurpitsavaunuineen. Käytimme open johdolla käsikirjana Terhi Martinez-Abarcan ja Riikka Nurmen Loikaten leikkiin – rohkeasti rooliin! -kirjaa, josta löytyy paljon materiaalia 1-7-vuotiaiden draamakasvatukseen.

draama

Alkukoukkuna luimme Grimmin veljesten Tuhkimo -sadusta kohdan, jossa ilkeä äitipuoli ja sisarpuolet kiusaavat ja pilkkavat Lumikkia. Tähän liittyen pelasimme Pääsenkö piiriin -leikkiä, jonka kautta voi käsitellä kiusaamista syvemmin. Leikissä valitaan 2-3 leikkijää, jotka menevät muiden muodostaman piirin ulkopuolelle. Piirissä olevien lasten tehtävänä on estää ulkopuolella olevia pääsemästä piirin sisälle. Leikki vaikeutuu huomattavasti, jos jää yksin piirin ulkopuolelle…

image

Jatkoimme Tuhkimo -sadun parissa kuuntelemalla tarinaa eteenpäin, kuinka Tuhkimo saa kuulla Prinssin järjestämistä tanssiaisista ja kuinka hyvä haltija päättää auttaa Tuhkimoa pääsemään tanssiaisiin. Haltijan taikoihin liittyen teimme mekin kirjaintaikojamme hippaleikin muodossa. Valitsimme yhden joukostamme haltijaksi, jonka taikasauvan kosketuksesta muuttui T-kirjaimeksi ja alkoi toistaa T-äännettä. Pelastaa saattoi halaamalla. Kokeilimme erilaisia liikkumistapoja.

Tuhkimo -satu jatkui taas leikin jälkeen. Tarinassa Tuhkimon lasikenkä jäi linnan portaille ja prinssi lähti sitä sovittamaan. Äitipuoli lukitsi Tuhkimon tornihuoneeseen, kun Hovimarsalkka saapui sovittamaan kenkää Tuhkimon sisarpuolille. Niinpä mekin leikimme Avaimen piilotusta, jossa kuten Tuhkimossakin pienet hiiret lähtevät etsimään ”ilkeän” open piilottamaa avainta. Koko hiirijoukko eli me lapset menimme siis luokan ulkopuolelle hetkeksi, kun ope piilotti avaimen jonnekin luokkaan. Vihjeeksi saimme joko ”torni”, ”vaunut” tai ”lasikenkä”, sen mukaan mille korkeudelle avain oli piilotettu.

Jännitys kohosi sopivasti, kunnes hiiret sadussakin löysivät tornin avaimen ja Tuhkimo pääsi sovittamaan lasikenkäänsä. Mekin riisuimme sisätossumme ja -kenkämme piirin keskelle ja niiden järjestystä sekoitettiin meidän ollessa sokkoina. Sitten meidän piti tunnustelemalla löytää omat tossut. Lopuksi Tuhkimo sai prinssinsä ja keskustelimme vielä hetken siitä, miten Tuhkimoa tarinassa kohdeltiin ja oliko se mielestämme reilua.

image

Seuraavaksi siirryimme Tuhkimo -aihetta ja T-kirjainta käsittelevien tehtäväpysäkkien pariin.

Kirjaimen muoto

Tutusti aloitimme T-kirjaimeen muodon harjoittelun Molla ABC -pelillä, johon teimme Tutkimon kirjaimen eli T-kirjaimen lisäksi myös Ruususen kirjainta eli R-kirjaimen muotoa. Leseet oli tällä kertaa laitettu tarjottimelle, johon piirsimme sormella 20 upeaa T-kirjainta.

image image

Äänteet, tavut ja sanat

Käenmuna -pelissä harjoittelimme tuttuja kirjaimia ja niitä vastaavia äänteitä. Pareittain pelatussa pelissä toinen ajoi Tuhkimon kurpitsavaunut käenmunan eli jonkun kirjaimen päälle. Sillä välin toinen leikkijä sulki silmänsä. Sitten hänen piti päätellä, minkä kirjaimen päällä vaunut oikein olivat ja harjoitella kyseistä kirjainta vastaavaa äännettä 5 kertaa.

image

Kadonneet sanat -leikissä ympäri luokkaa oli levitetty Tuhkimo -satuun liittyviä sanoja, jotka lasten piti käydä etsimässä ja ”lukemassa”. Sanalaput olivat teksti seinään päin ja niitä ei saanut viedä pöydän ääreen, jossa sana tuli kirjoittaa monisteeseen. Näin pääsimme harjoittelemaan muistamista, lukemista ja kirjoittamista. Sanaa sai käydä katsomassa uudestaan niin monta kertaa kuin tarvitsi.

image image

Kuva-sanapelissä etsimme kuva-sanapareja. Tietenkin niiden aiheet olivat paljolti poimittu Tuhkimo -sadusta ja kaikki sanat alkoivat T-kirjaimella.

image

Logico-tehtävissä etsimme oikeita alkukirjaimia ja sanoja. Tehtäviä oli tarjolla kolmea eri vaikeustasoa, joista saimme valita itselle sopivimman.

image

3. Lumikki

Lumikki -teemaa lähestyimme, kuten Tuhkimoakin, leikkien, tarinan ja draaman keinoin. Grimmin veljesten Tuhkimo -sadusta luimme ensin alkua, jossa Luminkin äiti kuolee ja tämä saa uuden ilkeän äitipuolen ja kuningattaren, joka kysyy taikapeliltään: ”Kerro, kerro kuvastin, ken on maassa kaunehin?” Kerran kuulleessaan kuvastimelta, että Lumikki on kaunein, kuningatar suuttuu ja päättää tapattaa Lumikin. Metsästäjä ei kuitenkaan henno tappaa Lumikkia, vaan jättää tämän metsään. Niinpä mekin pimensimme luokan ja muutimme sen L-metsäksi. Valitsimme yhden Lumikiksi, joka meni hetkeksi luokan ulkopuolelle. Tällä välin päätimme yhden leikkijän, joka oli jokin muu puu kuin L-puu. Kun sokkona metsään saapunut Lumikki tuli takaisin luokkaan, puut toistivat L-äännettä ja yhtä muuta äännettä. Lumikin piti etsiä kyseinen puu, joka muutaman kerran leikittyämme johdatti meidät ja Lumikin kääpiöiden tuvalle.

Lumikki söi ja joi sekä kävi kääpiön sänkyyn nukkumaan ja lopulta kuningatar sai peilinsä kautta kuulla, että Lumikki onkin elossa. Me leikimme paripeiliä, jonka kautta eläydyimme kuningattaren tunteisiin. Leikissä toinen pareista teki eri tunteisiin liittyviä ilmeitä ja toinen yritti peilin tavoin matkia niitä. Kokeilimme ilmaista iloa, surua ja vihaa, jotka olivat sadussa kuningattarelle ominaisia tunteita.

image

Surua, voi itku ja parku ?

image

Vihaa! ?

Leikimme myös kuvanveistäjä-leikkiä, jossa toimitaan myös pareittain. Toinen pareista on savea ja toinen muovaa patsaan, joka kuvaa kuningattaren tunteita, kuten vihaa, kateutta ja kiukkua.

image

Lumikki -kertomus jatkui… Kääpiöt auttoivat koditonta Lumikkia, mutta ilkeä kuningatar myrkytti omenan ja lähti kääpiöiden mökille eukoksi pukeutuneena. Kuningatar sai Lumikin syömään myrkkyomenan ja tämä vaipui kuolleena maahan. Jännityksen kohottamiseksi päätimme leikkiä Myrkkysieni -leikkiä siten, että valitsimme lattialle piirin keskelle erilaisia esineitä omeniksi. Yksi leikkijä poistui oven ulkopuolelle siksi aikaa, kun muut valitsivat esineiden joukosta myrkkyomenan. Ulkopuolella ollut leikkijä tulee sen jälkeen osoittamalla keräämään ”omenoita”, jotka laitetaan sivuun niin kauan kuin tämä osuu myrkkyomenaksi valitun tavaran kohdalle.

image

Kuuntelimme Lumikin tarinan loppuun – kääpiöt valmistuivat lasiarkun, prinssi rakastui Lumikkiin ja arkunkantajan horjahdus sai omenan palan irtoamaan Lumikin kurkusta. Lumikki virkosi ja kohta vietettiin häitä. Lopuksi teimme vielä yhden harjoituksen – seinät, jossa kuningattaren seinällä oli myrkkyomena, Lumikin seinällä kampa ja Kääpiöiden seinällä työsaapas. Meidän piti liikkua open tarinasta tekemien kysymysten mukaan kohti jonkin henkilön seinää. Tässä esimerkkikysymyksiä:

  • Kuka oli tarinassa ilkeä toiselle?
  • Kuka oli ilkeä?
  • Kuka piti Lumikista?
  • Kuka tarinan henkilö haluaisit itse olla?

Keskustelimme vastauksista ja yritimme myös perustella mielipiteitämme… Seuraavan ”oppitunnin” käytimme erilaisiin leikkihin, jotka liittyivät toisaalta Lumikki -satuun ja toisaalta L-kirjaimeen.

Aloitimme Lumikki ja L-kirjain aiheiset leikit Lumikki-bingolla. Saimme pareittain bingoalustan, jossa oli Lumikki -satuun liittyviä kuvia. Tehtävänä oli etsiä luokkaan piilotetut sanakortit ja kirjoittaa niissä olevat sanat vastaavan kuvan kohdalle bingoruudukkoon. Bingo-peli onnistui hienosti kaikilta pareilta ilman lukutaitoakin – osasimme hyvin päätellä, mitä sanakorteissa oikein luki.

image image

Lumikin myrkkyomena-leikkiä jalostimme siten, että omenoina toimivat kertakäyttölautaset, joihin oli kirjoitettu L-kirjaimeen liittyviä tavuja. Kävimme yhdessä läpi tavut, minkä yksi leikkijöistä meni luokan ulkopuolelle. Valitsimme tavujen joukosta yhden myrkkyomenan. Omenalautaset käännettiin nurinpäin. Sitten hetki sitten ulkopuolelle mennyt leikkijä tuli keräämään omenatavuja. Muut leikkijät lukivat yhteen ääneen kerääjän kääntämiä lautasia, kunnes vastaan tuli myrkkyomenaksi valittu tavu – silloin huudettiin tietenkin ”myrkkyomena!”

image

L-kirjaimeen tutustumista jatkoimme Onko meistä sanaksi -leikillä. Leikkiä leikittiin monille tutun Vettä kengässä -pelin tapaan, mutta tavuilla. Puolet ryhmästä meni sanan lopputavu mukanaan luokan ulkopuolelle ja toinen puoli jäi luokkaan alkutavukortin kanssa. Sitten luokan ulkopuolelta piti tulla vuorotellen kysymään ”Onko meistä sanaksi?” joltakin luokassa olevalta. Tämän jälkeen verrattiin tavukortteja ja mikäli niistä muodostui sana pääsi ”taivaaseen”. Jos taas sanaa ei muodostunut oli ”Vettä kengässä” ja se leikkijä jolta kysyttiin ”Onko meistä sanaksi?” sai päättää liikkumistavan, jolla kysyjä poistui luokasta.

image image

Viimeisenä Lumikkiin ja L-kirjaimeen liittyvänä tehtävä oli vihkotyö. Ensin teimme vihkoihin ison L-kirjaimen muodon, sitten harjoittelimme 15-20 L-kirjainta hieman pienempään kokoon. Seuraavalle sivulle yritimme keksiä vähintään kolme L-kirjaimella sanaa, jotka piirrettiin ja jos osasi myös kirjoitetiin vihkoon. Lumikki aiheinen värityskuva löysi tiensä viimeiselle L-kirjainta käsittelevälle vihkon sivulle.

image image image

Prinsessojen seurassa edennyt jakso sujui mukavissa merkeissä. Tekemistä ja intoa riitti! Satujen, leikkien ja tehtävien myötä tutustuimme paitsi kirjaimiin myös perinteisiin ja tunnetuimpiin Grimmin satuihin toiminnallisesti. Nyt kohti uusia satu- ja kirjainseikkailuja!

Huurteinen seikkailu – H

25.1.2016 Yleinen

Paukkupakkasille ja talviselle säälle sopivasti lähdimme parin oppitunnin mittaiselle ”Huurteiselle seikkailulle”. Tarkoituksena oli tutustua H-kirjaimeen leikein, tarinoin ja tehtävin. Parin vuoden takaisesta elokuvasta monille tuttu satu toimi hyvin taustavoimana koko kokonaisuuden ajan.  Huurteiseen Frozen -maailmaan pääsimme mukaan kertomuken avulla. Ensin kuuntelimme Disneyn ”Huurteinen seikkailu” -kirjaa, joka kertoi meille Arendelin prinsessojen Elsan ja Annan tarinan. Kuuntelun jälkeen kertasimme yhdessä keskustellen Frozen-sadussa esiintyneet hahmot.

frozen

Johdatteluna aiheeseen katsoimme myös muutaman kohtauksen itse elokuvasta. Lauluilla on elokuvassa keskeinen rooli, joten päätimme keskittyä tähän puoleen. Tässä musiikkia elokuvasta Frozen:

Huurteinen seikkailumme jatkui yhdessä leikkien. Ensin pelasimme Huurteinen jäätelökone-leikkiä, jossa ryhmä jaettiin ensin kolmeen ryhmään, open toimiessa leikin johtajana ja hippana. Kaikkien ryhmien tehtävänä oli liikkua turvasta turvaan oikeaan aikaan. 1. ryhmän tuli liikkua kuultuaan H:lla alkavan sanan, 2. ryhmän, kun kuuli H:n sanan keskellä ja 3. ryhmä kuullessaan talveen liittyvän sanan. Mikäli hippa sai kiinni, pääsi tämän apuriksi ilman liikkumista. Kokeilimme erilaisia pieneen tilaan sopivia liikkumistapoja.

Toisena pelinä oli Huurteinen tavuviesti-leikki, jossa kolme joukkuetta etsivät ensin omat tavukorttinsa ja muodostivat sitten niistä Huurteinen seikkailu -kirjasta poimittuja sanoja. Lopuksi keksityt sanat kirjoitettiin paperille.

image

Kyseessä oli hieman teeman sopivaksi muokattu versio tästä leikistä:

H-kirjaimen muotoon tutustuimme tekemällä ”taikavoimiemme” avulla huurteisia kirjaimia ensin ilmaan, sitten omaan kämmeneen ja lopuksi kaverin selkään. Sitten olimme valmiita siirtymään Huurteisten H-kirjaimien valmistukseen. Kirjaimen muoto hahmoteltiin ensin valkoisella öljypastelliliidulla akvarellipaperille. Lisäksi halutessaan sai tehdä huurteisen lumihiutaleen. Tämän jälkeen paperi laveerattiin sinisellä vesivärillä, jotta H-kirjain ja lumihiutale saatiin esiin.

image

Maalauksen kuivuessa jatkoimme vihkotyöskentelyn parissa. Harjoittelimme lisää H-kirjaimen muotoa, värittelimme teemaan sopivan kuvan ja lopulta liimasimme Huurteisen H-kirjaimemme vihkon kansikuvaksi.

imageimage

image image

Huurteisen seikkailun jatko-osassa pääsimme seikkailupysäkkien tehtävien pariin. Työskentelimme pareittain ja ratkaisimme visaisimmatkin pulmat Elsan ja Anna johdattamina.

Pelasimme lautapeliä, jossa H-kirjaimella alkavat sanat piti tavuttaa taputtamalla ja laskea tavujen määrä. Mikäli tavutus onnistui pääsi etenemään tavujen lukumäärän verran eteenpäin. Ensin maalin päässyt oli voittaja.

image

Jäätynyt kortti -peli oli muokattu versio myrkkysieni-leikistä. Toinen leikkijöistä valitsi jäätyneen kortin ja toinen keräsi kortteja samalla sanojen kortissa olevaa kirjainta vastaavan äänteen. Huurteinen seikkailu aiheiset kirjainkortit johdattelivat kertaamaan tarinan henkilöitä ja aiemmin opittuja äänteitä.

image

Kuva-sanakortti -pelissä piti yhdistää H-kirjaimella alkava kuva ja sana. Lukutaitoiset harjoittelivat sujuvampaa lukemista, lukemaan opettelevat harjoittelivat päättelytaitoja ja kirjaimia.

image

Riimiparitehtävässä saimme etsiä Elsan ja Annan sanoille oikeat parit. Etevimmät ja lukutaitoiset saattoivat kilpailla nopeudessa, mutta aivan yhtä hyvin sai keskittyä sanahahmon hahmottamiseen ja samankaltaisuuksien etsimiseen.

image

Kirjainmuotoa harjoittelimme isolle Huurteisen valkoiselle paperille sinisellä liidulla 10 kertaa. Jokainen sai ympyröidä mielestään parhaan kirjaimen. Lisäksi harjoittelimme kirjainmuotoa tutusti Ipadin Molla ABC pelin avulla.

image

Huhuu, kuka siellä? – U

1.11.2015 Yleinen

1.Päivä: Huhuu-perheen talkoot, osa 1

U-kirjaimeen lähdimme tutustumaan katselemalla Ella ja Aleksi: Yllätyssynttärit piirrossarjasta 2. osan, jossa tavataan huuhkajia ja lauleskellaan Huhuu, kuka puhuu? -laulua.

image

Tästä jatkoimme sujuvasti Hannele Huovin Huhuu, kuka siellä? -kirjan pariin. Luimme kirjan noin puoleen väliin ja saimme kuulla Huhuu perheestä, jonka siloisen sileä muna alkoi pöyriä ja pomppia, väristä ja täristä, liikkua ja kiikkua – ponkaisten lopult ulos pesästä.

Huhuu - kuka siellä?, Tammenterho, Hannele Huovi, kuvittanut Kristiina Louhi, sarja-asu: Eevaliina Rusanen

U-kirjaimeen meidät johdatteli leikki, jossa eläydyimme hetkeksi pöllöiksi ja huuhkajiksi. Liitelimme pitkin ja poikin ääntelemällä samalla: Uuu,  Huhuu… Näin U-äänne tuli meille tutuksi. Keräsimme vielä taululle U-kirjaimella alkavia sanoja. Sitten jatkoimme pysäkkitehtävien parissa, Huhuu-perheen ”talkoissa” tehtiin U-kirjaimeen liittyviä tehtäviä.

Huhuun munat takaisin pesään

Hyppyruudukon kautta pääsimme hakemaan karanneet huhuun munat takaisin pesään. Samalla huomaamatta tuli harjoiteltua U-äännettä ja tavuja, joihin oli yhdistelty U ja aiemmin tutuksi tulleita äänteitä.

image

Huhuun U-kävely

Lattiaan teipattu U-kirjain käveltiin eri tavoin oikeaan suuntaan. Tehtävä suoritettiin pareittain – toinen sanoi tavan, jolla edettiin ja toinen käveli kirjainmuodon. Kävellä saattoi esim. kantapäillä, varpailla, kyykyssä tai vaikka huhuun askelilla.

image

Huhuu-perheen U-talkoot

Huhuu-perheen talkoissa ahkeroitiin U-kirjaimen piirtämisen parissa. Isolle voimapaperille piirreltiin ja kirjoiteltiin U-kirjaimella alkavia sanoja ja harjoiteltiin kirjaimen piirtämistä suureen kokoon. Taululle kirjainta piirrettiin veden ja siveltimen avulla.

image image

Vihkotyöskentely

Vihkoihin piirrettiin ensin isokokoinen U-kirjain liiduilla. Huhuu pöllö taiteiltiin seuraavalle sivulle liiduilla. Monistetehtävässä harjoiteltiin U-kirjaimen piirtämistä viivastolle ja kirjoiteltiin taululta 1-3 U-kirjaimella alkavaa sanaa.

image

imageimage image image image image

2. Päivä: Huhuu-perheen talkoot, osa 2

Toisena päivänä jatkoimme Huhuun munan seikkailun loppuun saakka. Ensin kertasimme kuvalukemisen avulla aiemmat tapahtumat ja lopulta saimme kuulla, kuinka huhuun poikanen kuoriutui. Tarinan jälkeen pääsimme vielä muutamien pysäkkitehtävien pariin Huhuu-perheen talkoiden toisessa osassa.

Etsitään karanneet Huhuun munat

Ympäri huonetta karanneet munat etsittiin yksitellen. Munien toiselle puolelle oli kirjoitettu aiemmin opittuja tavuja ja kirjaimia. Lapsen tuli käydä katsomassa löytämänsä munan takapuolelle ja tulla kirjoittamaan siellä ollut tavu tai kirjain paperille.

image

Kim-leikkiä huhuun munilla

Pareittain pelatussa pelissä Huhuun muniin oli kirjoitettu lapsille tuttuja tavuja tai kirjaimia. Toinen piilotti munan toisen suljettua silmänsä. Tämän jälkeen piti päätellä ja sanoa, mikä tavu tai kirjain oli kadonnut.

Huhuu, huuhkaja-taidetta

Lapset taiteilivat liiduilla upeat Huuhkajat, joilla oli U-kirjaimen muotoiset sulat rintamuksessa. Lopuksi työt laveerattiin sinisellä vesivärillä.

image image image image image image image image image

Molla ABC

Kirjaimien piirtämisen taitoa harjoiteltiin Ipadillä Molla ABC pelin avulla. Oikeat kirjoitussuunnat tulivat väkisinkin tutuksi, sillä peli ei hyväksy väärillä suunnilla piirrettyjä kirjaimia. Harjoittelun kohteena olivat paitsi juuri tutuksi tullut U, myös A ja I.

imageimage

Lukukäsite tutuksi

29.9.2015 Yleinen

Eskarilaiset ovat ahertaneet viime viikkoina matematiikan peruskäsitteiden parissa. Luvut, lukumäärät, lukusanat ja lukujonot ovat tulleet lapsille tutuiksi erilaisten pelien, leikkien ja toiminnallisten tehtävien kautta. Toistoja tuli aivan huomaamatta valtava määrä, sillä koko matematiikka projekti toteutettiin pistetyöskentelynä. Jokaisella pisteellä toimittiin aina viisi minuuttia, minkä jälkeen jatkettiin seuraavalle. Matematiikkapäivät pitivät sisällään aina seitsemän erilaista pysäkkiä. Pisteillä lapset tekivät hommia pareittain. Kokonaisuudessaan lukujen maailmassa viihdyimme n. 3 x 45 minuuttia.

1.Lukujonoja

Lukusuorahypyt

Tähän harjoitukseen tarvittiin lukusuora 1-10, joka oli koottu lattialle. Toinen pareista aina keksi, miten toinen hyppää suoraa (esim. yhdellä jalalla). Suoraa hypättiin samalla laskien eteen ja taaksepäin sekä parillisilla että parittomilla luvuilla.

image

Pese pöpöt pois

Käsien pesu on hyvä paikka harjoitella lukujonotaitoja. Pesun yhteydessä lasten piti luetella eli laskea lukuja joko ykkösestä kahteenkymppiin tai taaksepäin kympistä tai kahdestakympistä.

image

Hyppää kahteentoista

Tässä pelissä piti ensin heittää kahta noppaa, sitten laskea luvut yhteen ja lopuksi hypätä vastaus lukusuoralla. Lukusuora 1-12 oli teipattu lattiaan…

Hernepussin heitto

Pareittain toteutetussa harjoituksessa oli yksinkertaisena tavoitteena laskea heittojen määrä vuorotellen niin pitkälle kuin osasi, tai ainakin viiteenkymppiin saakka.

Myrkkysieni

Perinteinen myrkkysieni-leikki johdattaa luettelemaan lukuja. Tällä kertaa sieniä oli kymmenen ja poimitut sienet piti laskea ääneen.

image

2.Pelejä lukumäärillä

Halli Galli

Halli galli pelissä vaaditaan nopeaa havainnoitia ja toimintaa. Jokainen pelaaja kääntää kortin yhtä aikaa – kun korteissa on yhteensä viisi hedelmää näkyvissä, niin pitää soittaa kelloa nopeasti. Ensimmäisenä kelloa soittanut saa kaikki kortit itselleen. Voittaja on se, joka on viimeisenä pelissä mukana.

image

Numerolautaset

Tässä tehtävässä lasten piti asettaa helminauhat oikeiden numerolautasten päälle. Lopuksi ne piti vielä asettaa suuruusjärjestykseen pienimmästä aloittaen.

image

Lännen nopein

Tämä peli kehittää lukumäärien havainnointinopeutta. Pareittain pelattavaan versioon tarvitaan molemmille kymmenen helmen helminauha ja vastaavat numerokortit. Tavoitteena on saada helminauhan päähän numerokorttia vastaava määrä helmiä. Nopein voittaa.

image

Matikkakunkku

Ipad peli matikkakunkku harjoituttaa hyvin lukuja ja peruslaskutoimituksia. Eskarilaiset pelasivat lähinnä ykköstasolla, jossa tutustuttiin lukuihin eri tavoin.

Logicot

Logicoissa aloitimme esi- ja alkuopetuksen luvut ja lukumäärät tehtävistä, joista käytössä oli tasot 1-3.

image

Kummituspelit

Kummituspelin 1-versiossa piti ottaa kummitukselta nappeja nopanheiton silmäluvun verran. Tätä pelattiin pareittain ja kumman haamulta oli ensin viety kaikki napit, oli voittaja. Toisessa kummituspelissä oli autiotalo pelialustana. Alustalla oli lukuja, lukusanoja ja yhteenlaskuja, joiden oikea vastine löytyi kummituksista. Tehtävänä oli peittää oikealla kummituksella oikea vastaus.

imageimage

Lukumääräpurkit

Lasten tehtävänä oli laskea kuinka monta hernettä kussakin purkissa oli. Tämän jälkeen moniteeseen kirjoitettiin herneiden määrä sekä numeroina että lukumäärinä.

image

Lautapelejä

Näissä lautapeleissä harjoiteltiin numeron ja lukumäärän vastaavuutta. Erilaisia pelilautoja oli useita – näissä kilpailtiin siitä, kuka ensimmäisenä pääsisi maaliin.

image

3.Lukumäärien vertailua

”Mustikoiden” kerääminen

Tämän pelin tarkoituksena oli, että pelaajat heittivät noppaa yhtä aikaa, vertasivat tuloksiaan ja suuremman silmäluvun saanut sai poimia munakennoonsa mustikan. Paremman puutteessa mustikan virkaa toimittivat multilink-kuutiot. Ensin kennonsa täyteen saanut oli voittaja.

image

Peiton kutomiskisa

Värisauvoilla pelattiin peliä, jossa piti ”kutoa” mahdollisimman monta erilaista kympin mittaista peiton raitaa. Voittaja oli tietenkin se, joka kutoi enemmän erilaisia raitoja.

Lautaslaskuja

Tämä hieman haastavampi tehtävä konkretisoi helppoja yhteenlaskuja ja vaati hyviä vertailutaitoja. Lapuille oli kirjoitettu lasku, joka rakenneltiin lautasille hedelmillä ja vihanneksilla.

image

Sydänpeli – yksi enemmän

Pelilautana toimi sydän, jossa oli lukuja. Lapset heittivät noppaa, jonka silmälukuun piti lisätä yksi ja peittää pelilaudalta oikea luku. Pelin voittaja oli se, joka sai pelilaudan ensin täyteen.

image

Eka postaus

27.6.2014 Yleinen

Joo… Tosi luova otsikko ja muuta vastaavaa. Tää siis tosiaan on mun eka blogi tai ylipäänsä mikään postaus IKINÄ! Ei se ole sen ihmeellisempää, mutta jostain on aina pakko alottaa. Aattelin että voisin kertoa vähän itsestäni.

Olen siis 15-vuotias tyttö uudeltamaalta ja pelaan pelejä jonkin verran. Aika lailla mun pelit rajoittuu joihinkin pelikokeiluihin ja sitten niihin ”hyviin peleihin” joita oon pelannut jo pidempään… Uusia pelejä oon löytänyt isoveljen avulla eli veli on näyttänyt ne mulle ja ollaan yhdessä ruvettu pelaamaan. Oon muun muassa pelannut jonkun verran Runescapea ja nykyään pelaan eniten Minecraftia.

Oikeestaan en pelaa enkä koskaan ole pelannutkaan kovin paljon, mutta silti päätin aloittaa peliaiheisen blogin. Mietin itsekkin, että eikö kaltaiselleni lukutoukalle (luen hyvin paljon kirjoja) olis ollut sopivampi perustaa kirjablogi, mutta tietyt aiheet lukemisessa on samankaltaisia kuin kirjoissa. Joten päädyin nyt tälläseen.