Selaat arkistoa kohteelle pbp2015.

Differences between LEL and PBP – very short version

22.1.2017 Maantiepyöräily, Pitkänmatkanpyöräily, Yleinen

I have ridden half LEL (fail – rode with one leg) and the whole PBP. Shortly PBP is well organized and LEL less. LEL needs much more navigating skills and its ”self-sufficient” what ever it means. For a first timer PBP is better.

LEL: Check-in and the start is simple. No need to strain the brain. Left hand traffic is very difficult to handle when you are tired. Roundabouts are awful. Traffic is less lively. Food is on the house, but last time as running late all I got was a quite greasy stuff. Last time signs to Brampton check point were missing when I arrived there middle of the night (someone from staff said stolen?) and I got wrong address. This eventually got me to drop out even I had some time and energy left to ride futher Likely nothing similar will happen.

My opionion is less positive before start. But I am sure that this time I am pleasantly surprised after the trip.

Photo: Moffat – Summit Post – After Moffat by bus to Edinburgh. (LEL2013)

Taktiset kuviot tällä hetkellä

17.6.2015 Maantiepyöräily, Pitkänmatkanpyöräily

En ole vielä reittiin tarkemmin tutustunut. Leimauspaikat lienevät n. 100 km välein. Sen olen jo päättänyt, että sisällä nukkumista en väkisin aio yrittää. 600 km pitäisi mennä tienvarsitorkuilla ja sittä eteenpään uni kyllä tulee paikasta riippumatta vähän liiankin usein.

Syöminen huolettaa ehkä eniten. Onhan tässä kaikenlaista evästä ja ruokaa ajojen aikana syöty, joten kunhan jotain evästä saa, niin eiköhän siitäkin selvitä.

Mäkiä reitti pitää paljon sisällään. Mietinnässä on jopa 25.tä keveämpi takapakka. Voi olla  liian kevyt, mutta pitää asiaa miettiä. Mäet sinsä ei haittaa, jos ei tarvitse kenenkään mukana sinnitellä. Yksin ajaessa ne kyllä menee ajan kanssa.

Tärkeintä olisi olla suhteellisen virkeänä ja terveenä startissa toimivalla pyörällä.

Kesäkuun 200km

15.6.2015 Maantiepyöräily, Pitkänmatkanpyöräily

Lauantaina kävin pouolihuolimattomasti ilman sen suurempaa ennakointia kesäkuun 200km ajamassa. @korhosa oli ajamassa tonnia, joten myötätunnosta piti minunkin käydä tien päällä. Edellisestä pyörällä ajosta oli tasan kaksi viikkoa ja väli aika on maattu sohvalla.

Reittinä hieman harvinaisempi Vesanto-Istunmäki-Kotalahti. Ehkä olen kerran ko. reitin ajanut. Vesanto-Istunmäki pätkä on jo niin ”kaukana”, että se tuntuu hyvinkin vieraalta. Ajo sujui perinteisesti. Alussa tuntui 60km asti, että eihän tässä mitään. Sitten askel rupesi painamaan. 135km jälkeen alkoi sade ja sitä riitti loppuun asti. Aika lailla 10h.

imageSunnuntaina tuntui, että eipä tunnu missään, mutta nyt maanantaina jalat ovat ihan tukossa. Pitäisi varmaan joskus venytellä.

Seuraavia rientoja ei ole suunnitteilla, kuin heinäkuun alkuviikolla 420km Pielisen ympäri. Sitä en ole vuosiin ajanut, mutta nyt sille olisi kysyntää ja joku saattaisi jopa mukaan lähteä.

Hotelli ja muut järjestelyt

12.6.2015 Hotelli, matkustaminen

Hotelliasiassakin opin Lontoo-Edinburgh-Lontoo -fiaskon aikana paljon. Pitää olla ilmastointi! Lontoossa oli pari vuotta sitten helle ja yöllä ei voinut nukkua, kun lämpotila sisätiloissa huiteli reilusti yli 30 celsiuksen. Silloin olin ennen starttia valvonut kolme vuorokautta putkeen ja ajossa ennen keskeytystä tuli valvottua kaksi lisää. Sillä tavoin ei yli tonnin matkoja ajeta kunnialla loppuun.

Tällä kertaa siis hotelli, jossa ilmastointi ja suhteellisen lähellä lähtöpaikkaa. Hyvä ehdokas löytyi n. 10km päästä. Kallis, mutta yleiseen hintatasoon kohtuullinen. Otin sen. Ja koko ajaksi, kun epäilen kykyjäni suoriutua matkasta jne. Ainoa huono puoli on, että sinne ei taida junalla päästä kovin helpolla lentokentältä. Lähin juna-asema taitaa olla 5 km päässä. Viimeksi otin mennen tullen yksityistaksin. Sehän maksoi maltaita, mutta oli näppärä, mitä nyt kuski nukahti moottoritiellä rattiin, kun ajettiin paluumatkalle Gattwickiin.

Nyt taksi olisi vielä kalliimpi, mutta siihen taidan kallistua. Säästää hermoja ja vähäisiä energiavaroja, kun ei tarvitse laukkuja raahata.

minivan20198399

Pariisin matkan valmistelut

12.6.2015 Lentäminen, matkustaminen

Tämä on vasta toinen kerta, kun lähden lentokoneella pyörän kanssa reissuun. Edellinen kahden vuodentakainen on vielä tuoreessa muistissa. Lontoon reissun silloin varasin Finnairilta jo puolta vuotta ennen h-hetkeä. Puhelimessa varmistin Finnairilta, että pyörä tulee varmasti mukaan ja muutenkin homma on ok. Sovittiin, että neuvojatätin kanssa,  että jos muutoksia tulee, niin ne Finnair hoitaa ”viran” puolesta ilmaiseksi.

Ilmoitin kaverille varaamani lennon. Hän oli varannut saman, mutta hänelle oli samoin tein soitettu perään, että pyörä ei siinä lennolla kulje mukana vaan on varattava toinen. Minua oli pyydetty soittamaan ja muuttaman oma varaukseni.

Soitin seuraavana päivänä Finnairin myyntiin ja täti rupesi varausta muuttamaan. Homman tehtyään olin kiittämässä niin hän sanoi, että 150 €. Minä, että mitä? ”150” edelleen kuului puhelimesta. Minä sanoin, että eilen luvattiin asia hoitaa ilmaiseksi, jos tarvetta tulee. Sanoin, että kuuntelee eilisen puhelun tai kysyy joltakin asiasta. Puhelimesta alkoi kuulumaan pimpelipom. Kohta ääni vastasi, että 150. Minä siihen, että en suostu. Hän sanoi, että perutetaanko lippu viidellä eurolla. Pakkohan se oli suostua. No, peruutus tehtiin ja sitten hän kysyi, että laitetaanko sellainen matka, jossa pyöräkin kulkee mukana. Minä siihen, että  siitähän tässä on ollut koko ajan kyse.

Nyt asiakaspalveluhenkilö alkoi uutta matkaa väsäämään. Ja lopuksi hän sanoi, että valmis ja se on sitten lipun hinnan lisäksi 150€. Silloin minä pistin puhelimen kiinni.

Norwegianilla lensin, ilman hämminkiä ja varauksen tekemiseen meni viisi minuuttia.

Näillä kokemuksilla aloin tämän reissun varausta tekemään. Finnairilla aikataulut Kuopiosta Pariisiin ja takaisin sopi erittäin hyvin ja lisäksi Norwegian ei lennä lauantaisin Pariisista Helsinkiin. Siispä lippua varaamaan Finnairilta. Riskillä tein varauksen edestakaiseen matkaan. Pyörä pyydetään varamaan samaan aikaan, kun varataan liputkin.

Sellaista täppäähän ei Finnairin sivuilta löydy. Laitoin Finnairiin chatiin  kyselyn asiasta. Pyysivät pyörälaukun mittoja. No, niitähän en ulkoa muista. Etsin netistä ne mitat ja sitten soitin Finnairille. Odotusarvo oli palveluun tasan nolla, mutta tällä kertaa asia hoidettiin mallikaasti palvelun puolesta. Pyörän liittäminen matkaan -prosessihan on Finnairilta perseestä. Olin kyselyn laittanut myös Twitteriin. Sieltä kyseltiin, kuinka asia sujuu ja annettiin neuvoja. Puhelinneuvonta soitti useampaan kertaan perään ja varmisti, että laukku mahtuu joka koneeseen. Kerran aikataulua muutettiin ja sitten se muutettiin takaisin alkuperäiseen jne. Koko lippushow vei aikaa vajaa kolme tuntia. Finnair ja pyörät eivät sovi yhteen. Esim. Norwegianilla aikaa olisi mennyt noin viisi minuuttia. Suosi tässä sitten kotimaista.Evoc

Millä lihaksilla reissuun?

11.6.2015 Maantiepyöräily, Pitkänmatkanpyöräily

Harvoin hymyilyttää

Harvoin hymyilyttää

Kymmenisen vuotta olen pyöräilyä harrastanut. Pitkiä matkoja sellaiset kahdeksan vuotta. Alussa lisäys oli 100 km vuodessa pisimpään kerta-ajomatkaan. 400 km oli pitkään maksimimatka. 600 km tuntui utopialta, mutta sekin tuli ajettu kahteen mieheen joskus 2009-10 nurkilla.

200km olen ajanut kuukausittain yli neljän vuoden ajan alle 13,5 tunnin. Talvella itkun kanssa, mutta kuitenkin. Jokainen ajo on ollut enemmän tai vähemmän epätoivoisen tuskainen. Vuosittainen 300km alkukevään brevet on ehkä kaikkien ikävin matka. Se ei vain suju. Nykyään 400km ja 600km menevät ilman suurempia jälkimasennuksia, vaikka niilläkin matkan aikana keskeyttäminen on alituisesti mielessä.

Kaksi viikkoa sitten ajoin yksin 600km ja koska se oli myös karsinta PBP:hen päätin ilmoittautua, koska muuten sen ajon kärsimykset olisvat olleet turhia.

Kevään brevet-sarjan ja kuukausittaisen 200km ajon lisäksi en aja, kuin viikonloppuisin sellaisia 40-60km munkkikahviajoja. Lisäksi lähes joka viikko kerran viikossa tunnin äijä-pilates. Siinäpä ne ”harjoittelut” ovat. Tämäpä vähän harmittaa, kun sitten ajaessa tulee seinä aika äkkiä vastaan. Mutta enpä enempään kykene / viitsi.