Selaat arkistoa kohteelle Parantuminen.

Vapaus

16.11.2017 Raamatusta

Jeesuksen tehtävä maan päällä oli vapauttaa synnin ja paholaisen orjat. Annammeko hänen tehdä sen vai yritämmekö omin neuvoin ja oman viisauden kautta päästä irti maailman asettamista kahleista ja synnistä, vaikka nöyrtymällä hänen edessään voisimme eheytyä ja kokea vapauden joka kuuluu laillisesti jokaiselle Jumalan lapselle?

Millaisista kahleista nyt puhutaan? Monen on vielä helppo hyväksyä, että Jeesus tuli puhdistamaan syntivelasta, mutta kun aletaan puhumaan siitä, että ahdistus, stressi ja masennuskin on kannettu ristille, sitä on jo vaikeampi niellä. Miksi? Emmekö näe, että Jumalan tahto on opettaa lapsilleen, mitä todellinen vapaus hänessä merkitsee? Kun Aadam ja Eeva olivat paratiisissa (ennnen lankeemusta), oliko siellä masennusta, stressiä, syntiä? Ei ollut. Voimme kyllä kohdata stressiä, masennusta ja houkutusta langeta syntiin, mutta Jumalan lapsina meidät on kutsuttu vapauteen niistäkin. Me voimme kokea vapauden, koska Jeesus on itse käynyt ihmisen tien ja tietää mitä kohtaamme joka päivä. Vapaus kuuluu meille.

Jos alamme uskoa paholaisen valheita siitä, ettei vapaus kuulu itsellemme, emme luota silloin Jumalan Sanan lupauksiin. Voimme kokea masennusta, mutta masennuksella ei ole valtaa yli Jeesuksen. Hän hallitsee aivan kaikkea. Kun Jeesus sanoo, että hän tuli vapauttamaan meidät, otammeko sen tosissamme myös omalle kohdallemme? Katsotaanpa Jeesuksen toiminnan alkua ja messiaanista ohjelmajulistustusta.

Luukas 4:1-4

Täynnä Pyhää Henkeä Jeesus palasi Jordanilta. Henki kuljetti häntä autiolla seudulla neljäkymmentä päivää, ja Paholainen kiusasi häntä. Hän ei syönyt mitään niinä päivinä, mutta niiden päätyttyä hänen tuli nälkä. Silloin Paholainen sanoi hänelle: ”Jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano tälle kivelle, että se muuttuu leiväksi.” Jeesus vastasi: ”On kirjoitettu: Ei ihminen elä ainoastaan leivästä.”

Jos tutkimme Raamattua rauhassa, tätä ”kohtausta” edelsi Jeesuksen kaste ja sen jälkeen tapahtui tää: ”…Pyhä Henki laskeutui hänen päälleen ruumiillisessa muodossa, kuin kyyhkynen. Ja taivaasta kuului ääni: ”Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt” (3:22). Meidän kannattaa huomata, että sielunvihollinen hyökkäsi heti Jeesuksen identiteettiä vastaan. Ilman, että Jeesuksella olisi ollut vahva identiteetti syvän suhteen ansiosta Isäänsä, hän olisi saattanut langeta paholaisen valheeseen, alkaen todistelemaan jumaluuttaan muuttamalla kiven leiväksi.

Miksi on niin tärkeää, että ennen julkisen toimintansa selkeää alkua Jeesuksen täytyi kohdata paholaisen hyökkäykset? Koska silloin hän voisi samaistua ihmisiin, joita hän tulisi palvelemaan. Hän ymmärtäisi mitä me kohtaamme elämässämme. Vaikka Jeesus ei kokenut masennusta, hän koki tilanteita, joissa moni masentuu. Siksi hän voi auttaa meitä! Yllä olevissa jakeissa Jeesus vastasi hyökkäyksiin Jumalan Sanalla. Siksi on niin tärkeää ymmärtää ja soveltaa sitä elämässä. Meidän omissa sanoissa ei ole voimaa, mutta Jumalan sanassa on voima, jonka edessä paholainenkin nöyrtyy myöntämään tappionsa.

Luukas 4:16-19

Jeesus tuli Nasaretiin, jossa hän oli kasvanut, ja meni sapatinpäivänä tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Avattuaan kirjakäärön hän löysi kohdan, johon oli kirjoitettu: ”Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille. Hän on lähettänyt minut julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran suosion vuotta.”

Ensimmäiseksi on todella tärkeää, että Jeesus sai kokea Pyhän Hengen täyteyden kastehetkessä. Sen jälkeen hän ymmärsi ja koki mitä me käymme läpi elämässä säännöllisen epäsäännöllisesti: koemme vastustusta, kiusauksia, voimme kokea ahdistusta, mutta niistäkin Jumala antaa voiman nousta. Jeesus lausuu Jesajan profetian täyttyneen hänessä. Hän on luvattu Messias, jonka tehtävä on julistaa ilosanoma. Huomaa, että Pyhän Hengen kasteen kautta hänet valmistettiin tähän palvelutehtävään, kärsiväksi Messiaaksi. Ja ainoastaan Pyhän Hengen voimassa Jeesus julistaa ilosanomaa, jota seuraa vapautuminen.

Vapaus koskettaa niitä jotka kokevat olevansa tarpeeksi nöyriä vastaanottamaan sen. Kaikki, jotka kokevat olevansa synnin, henkisen tai fyysisen sairauden orjuuttama, heille kuuluu nyt vapaus. Juutalaiset olivat odottaneet tätä Messiasta kauan. Mutta vain osa tunnisti hänet siksi, koska he kaipasivat poliittista Messiasta, joka vapauttaa Rooman vallan alta. Sen sijaan Jeesus oli tuomassa aivan uudenlaisen vapauden synnistä, joka esti yhteyden Jumalaan.

Luukas 4:38-40

Jeesus lähti synagogasta ja meni Simonin kotiin. Simonin anoppi oli kovassa kuumeessa, ja Jeesusta pyydettiin auttamaan häntä. Jeesus kumartui hänen ylleen ja nuhteli kuumetta, ja se lähti hänestä. Nainen nousi heti ja palveli heitä. Auringon laskiessa kaikki erilaisten tautien vaivaamat sairaat tuotiin Jeesuksen luo. Hän pani kätensä jokaisen päälle ja paransi heidät.

Tiedätkö mikä tässä on Luukkaan kuvauksessa on todella ihanaa? Jeesus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Hän tahtoo parantaa ja vapauttaa edelleenkin. Hän käyttää nyt jokaista Jumalan lasta välikappaleenaan tämän ajan keskellä parantamaan sairaita ja vapauttamaan vangittuja! Seurakunnan on aika nousta ja olla rohkea. Kun laskemme kätemme kärsivien ihmisten päälle, voimme nähdä, kuinka Jeesus parantaa ja vapauttaa edelleenkin. Huomaa, että jakeessa 40 Jeesus laski kätensä jokaisen päälle, hän ei tyytynyt siis siihen, että olisi julistanut yleisesti vapautta, kuin suuri hengellinen johtaja, vaan hän kohtasi jokaisen. Kosketuksessa on voimaa. Jeesuksella ei ollut kiire mihinkään, vaan hän osoitti vilpitöntä Isän rakkautta jokaiselle, joka apua tarvitsi! Mieti miten hyvältä näistä ihmisistä tuntui, kun Jeesus kohtasi heidät yksilöllisesti ja he saivat vapauden? Luulisi, että tuo tilanne syöpyi heidän verkkokalvoilleen ja sai heidät muistamaan, kuka rakastaa heitä todella.

Oli elämäntilanteesi mikä tahansa, rakas lukijani, ole turvallisella mielellä: Jumala rakastaa sinua. Hän tahtoo sinun parastasi, hän on sinun puolellasi, eikä sinua vastaan! Voit rohkeasti anoa, että saat kokea vapauden fyysisestä tai henkisestä kivusta tai sairaudesta, johon Jeesus on jokaisen lapsensa kutsunut tai voit pyytää jotakin ystävääsi rukoilemaan puolestasi. Kaikki on mahdollista Jumalalle. Hän tahtoo koskettaa sinua ja olla yhteydessä kanssasi. Ole siunattu Jeesuksen nimessä :D

Fariseukset, Jeesus ja sokea mies

13.3.2016 Raamatusta

Johanneksen evankeliumin luvussa yhdeksän kerrotaan timanttinen todistus sokeana syntyneestä miehestä. Siinä on paljon eri puolia, katsotaanpa sitä tarkemmin.

Johannes 9:1-9

Jatkaessaan matkaa Jeesus näki miehen, joka oli ollut sokea syntymästään saakka. Opetuslapset kysyivät: ”Rabbi, kuka teki syntiä, hänkö vai hänen vanhempansa, niin että hän syntyi sokeana?” Jeesus vastasi: ”Ei  hän tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan näin on tapahtunut, että Jumalan teot tulisivat hänessä julki. Niin kauan kuin on päivä, meidän tulee tehdä lähettäjäni tekoja. Tulee yö, jolloin kukaan ei voi tehdä työtä. Niin kauan kuin olen maailmassa, minä olen maailman valo.” Tämän sanottuaan Jeesus sylki maahan, teki syljestä tahnaa, siveli sitä miehen silmiin ja sanoi hänelle: ”Mene peseytymään Siloan altaalle” – nimi merkitsee: lähetetty. Niin hän meni, peseytyi ja palasi näkevänä.

Jesaja 61:1

Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä Herra on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille (köyhille). Hän on lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kahleiden kirpoamista…

Ilosanoman julistamiseen sisältyi sairaiden, särjettyjen, vangittujen vapauttaminen ja parantaminen. Koska Jeesus tiedosti tarkalleen oman kutsumuksensa, hän näki ihmisiä heidän hädässään, koki sääliä heitä kohtaan, jotka olivat avun tarpeessa. Hänen rakkautensa heijastui voimakkaalla tavalla kaikesta hänen toimistaan koko hänen palvelutyönsä ajan, siksi syntiset ja sairaat tulivat hänen luokseen. Tässä onkin meille, hänen seuraajilleen, todella tärkeä opetus: Meidänkin tulee nähdä ihmisten hätä, pyytää että Pyhä Henki avaa sisäiset, hengen silmämme, jotta emme kulkisi heidän ohitseen, joita Jumala rakastaa niin paljon. Opetuslapset tiedustelivat Jeesukselta miksi mies on sokea ja arvelivat synnin tekemisen olleen syy. Jostain syystä uskovilla on toisinaan luulo, että synnin tekemistä seuraa rangaistus jo tässä ajassa. Siinä mielessä se on totta, että jos emme kadu syntejämme, emmekä anna elämäämme Jeesukselle, joudumme itse vastaamaan teoistamme viimeisellä tuomiolla. Mutta on kamalaa, jos alamme sanomaan, että ”sinä sairastat, koska elät synnissä”. Jotkut vieläpä opettavat, että jopa uskovissa voi olla demoneita, jos eivät parane kun heidän puolestaan rukoillaan. Toiset vievät tämän vielä pidemmälle opettaessaan määrätietoisesti, että jos olet Jumalan lapsi, et voi sairastaa. Jeesus paransi kaikki sairaat. Jumalan tahto on edelleen parantaa kaikki sairaat, mutta emme osaa antaa selkeetä perustetta, miksi osa ei parane. Tämä sokea mies sai kokea Jumalan armon ja koki parantumisen Jumalan kunniaksi.

Johannes 9:13-16, 24-34

Mies, joka oli ennen ollut sokea, vietiin fariseusten luo. Se päivä, jolloin Jeesus teki tahnan ja avasi hänen silmänsä, oli sapatti. Myös fariseukset kyselivät mieheltä, miten hän oli saanut näkönsä. Hän vastasi heille: ”Hän pani tahnaa minun silmiini, minä peseydyin ja nyt minä näen.” Silloin muutamat fariseuksista sanoivat: ”Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia.” Toiset sanoivat: ”Kuinka voi syntinen ihminen tehdä tällaisia tunnustekoja?” He olivat keskenään eri mieltä.

Niin he kutsuivat toistamiseen miehen, joka oli ollut sokea, ja sanoivat hänelle: ”Anna kunnia Jumalalle. Me tiedämme, että se mies on syntinen.” Hän vastasi: ”Onko hän syntinen, sitä en tiedä, mutta sen tiedän, että minä, joka olin sokea, nyt näen.” He kysyivät häneltä: ”Mitä hän teki sinulle? Miten hän avasi sinun silmäsi?” Mies vastasi heille: ”Johan minä sen teille sanoin, mutta te ette kuunnelleet. Miksi te taas tahdotte sen kuulla? Tahdotteko tekin ruveta hänen opetuslapsikseen? Niin he herjasivat häntä ja sanoivat: ”Sinä olet hänen opetuslapsensa, mutta me olemme Mooseksen opetuslapsia. Me tiedämme, että Jumala on puhunut Moosekselle, mutta tästä miehestä emme tiedä, mistä hän on lähtöisin.” Mies vastasi heille: ”Sehän tässä on ihmeellistä, että te ette tiedä, mistä hän on lähtöisin. Ja kuitenkin hän on avannut minun silmäni! Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä, mutta sitä hän kuulee, joka kunnioittaa häntä ja tekee hänen tahtonsa. Ei ole ikinä kuultu, että joku olisi avannut sokeana syntyneen silmät. Ellei hän olisi Jumalasta, hän ei voisi tehdä mitään. He vastasivat hänelle: ”Sinä olet täysin synneissä syntynyt mies. Sinäkö opetat meitä!” Ja he ajoivat hänet ulos.

Kun tutkimme näitä jakeita, näemme selkeän farisealaisen ajattelu- ja toimintamallin. He olivat mielestään muiden ihmisten yläpuolella, koska tunsivat Jumalan sanan. Ainoastaan heillä oli täydellinen ymmärrys ja tieto, eivätkä he suvainneet muiden mielipiteitä. Tätä asennetta seurasi se, etteivät he tahtoneet oikeasti kuunnella, vaan pyrkivät syöttämään omat mielipiteensä toisille, koska heillä oli valtaa. Kun kävi niin, että tämä mies ilmaisi oman mielipiteensä hyvin perusteluin, he suuttuivat ja ajoivat hänet ulos. Fariseusten missio oli tässä tilanteessa se, että mies ”saadaan järkiinsä” ja hän myöntää Jeesuksen olevan syntinen, koska ei pidä sapattikäskyä. Mies hoksasi, mikä heidän tarkoituksensa oli, kertoi perusteet selkeästi, miksi hän uskoo Jeesuksen olevan Jumalasta. Ongelma fariseusten näkökulmasta oli se, että mies, joka oli ollut pitkään sokea, oli Jumalan todiste! He eivät voineet kiistää ilmeistä ihmettä millään tavalla. Osa fariseuksista jopa alkoi taipua uskomaan Jeesuksen jumaluuden puolelle, koska he olivat niin monta kertaa nähneet ja kuulleet hänen parantaneen sairaita. Raamattu ei kerro meille käytiinkö tässä välissä niin sanottu kurinpalautus keskustelu fariseusten välillä, jotta he esiintyisivät yksimielisinä, kun käsittelivät tätä juttua, minun veikkaukseni on, että tällainen käytiin. He päättivät pitää kiinni valta-asemastaan ja oikeaoppisuudestaan loppuun saakka, vaikka kansa näki jatkuvasti, ettei heidän opetuksessaan ollut mitään voimaa, toisin kuin Jeesuksen. He pelkäsivät olla läpinäkyviä ja suhtautuivat aina negatiivisesti, varauksellisesti ja kyynisesti Jeesukseen ja hänen tekemiinsä ihmeisiin.

 

Mitä tästä opimme? Kun katson peiliin, joudun myöntämään, että Herra on opettanut vuosien aikana sitä, että älä pidä kynsin hampain kiinni omasta mielipiteestäsi, vaan uskalla tunnustaa olleesi väärässä, silloinkin kun se tekee kipeää. Jumala arvostaa niitä, jotka aidosti tunnustavat syntinsä hänelle, tahtovat opetella toimimaan hänen tahtomallaan tavalla ja joskus myös nauramaan omille virheilleen. Syntiinlankeemuksen seurauksia on näkyvissä maailmassa jossa elämme tänäänkin. Se heijastuu esimerkiksi siinä, että aina löytyy joku muu syy tai henkilö, jota alamme syyttää tekemästämme virheestä. Meidän todella täytyy ymmärtää, että on paljon helpompaa elää, kun emme yritä olla täydellisiä ihmisiä ja peitellä virheitämme. Silloin alamme oppia, etteivät ihmiset ja Jumala sittenkään hylkää meitä, vaikka teemme virheitä. On paljon helpompi elää elämää, kun ei tarvitse enää yrittää olla täydellinen!

Mikä saa meidät tunnustamaan syntimme? Se, että koemme armon sen sijaan, että saisimme ansaitsemamme rangaistuksen. Siksi rakastan Jumalaa. Hän ei tullut maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma pelastuisi hänen kauttaan (Joh. 3:17). Jeesus tuli kertomaan hyvät uutiset, julistamaan ilosanoman meille syntisille. Jumala osoittaa siis meille rakkautensa konkreettisesti, kun vain tulemme hänen läsnäoloonsa, tunnustamme syntimme ja kadumme niitä. Hänen verensä puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä ja saamme iloita, kuinka uskollinen ja anteeksiantava Herra meillä on tänäänkin. Siksi päätä tänäänkin elää läpinäkyvää elämää, pyytää ja antaa anteeksi lähimmäisillesi ja rohkaista heitä. Sitä Herra tahtoisi meidän tekevän, välittävän hänen rakkauttaan kaikille ihmisille. Ole siunauttu Jeesuksen nimessä :) T. Jukka

6.Day: Taistellen läpi Kyyneleiden

27.11.2014 Yleinen

Klo 15:53

Sain nukuttua reilu kaksi tuntia…

uuvutin itseni eilen youtuben motivaatiovideoilla lähes kuuteen asti…

Oon ollut milloin väsynyt, burn outissa, laiska… mut tänään en pystynyt olemaan mitään noista kunnolla... oon levännyt ja nukkunut enemmän kun ihmiset haudassa…

Mä en saanu enää unta, joten mä vaan heräilin 8 maissa ja stalkkasin sekuntteja kun se lyö 9 ja sain viimein ja vihdoin unohdettua muiden mielipiteet taakseni ja soittamaan sossun tädeille.

Avunpyytäminen ja julkinen tieto siitä on kaikista vaikeinta.

Mutta tällä hetkellä olen ajanut pitkään jo itteni tähän pisteeseen ettei minulla ole enää kuin kaksi vaihtoehtoa… Taistella tai kuolla. Niin kuin viidakkolaissa.

Sain pohjustettua asiat ilman fyysistä toimintaa tänään.

En ole saanut itseäni ulos tästä asunnosta pitkään aikaan… Olin reilu viikko sitten lauantaina lähtenyt exälle yöksi maanantaihin asti. Ajanjuoksun huomaa saunailloista, joka pidetään aina kerran viikossa.

Tänään se taas on.

Ei auta kun passiivisesti odottaa ja toivoa parasta että tänne tulisi tänään kivoja, lahjakkaita ihmisiä.

Laiskuuttakaan ei voi syyttää täysin vaan rahattomuutta elää.

En ole tänää sortunut ottamaan yhteyttä exään… vielä.

On tehnyt mieli ja eilinen iltakin venyi… koska mietin ja punnitsin ja suunnittelin päässäni asioita, mitä mun kannattaisi tehdä hänen suhteensa… hyviä että huonoja mielikuvia…

Täytyy myöntää että paljon pahaa oloa on kertynyt ja alitajuntaan vaipunut asioita…

olen alkanut jo unohtamaan asioiden ja tilanteiden yksityiskohdat... ihan kuin tämä stressaava tilanne on suojellut minua unohtamalla muistoja…

Kuulin viimeksi hänen äänensä

klo 16.07

jolloin hän oli musavideokuvauksissa ja pääsi juuri ostamaan tupakkaa…

Yritin tavoitella häntä seuraavan kerran

klo 21.18.

Hän ei vastannut.

Se ei ollut yllätys.

Sillä hänen selittelyt oman musan teosta ja äidilleen menemisestä etc. ei ollut päätä eikä häntää ja hän kuulosti hermostuneelta…

Meidän välinen energia on tällä hetkellä huono.

Tällä hetkellä mun ympärillä oleva energia on kaikkea muuta kun puhdasta iloa…

taistelen kyllä ettei musta tulis pimeyden valtijaa.

Mä oon päättänyt taistella tieni takaisin voittoon, menestykseen, iloon ja parempaan paikkaan.

Annan ajankulua ja itseni parantua.

Annan itselleni anteeksi ja hänelle anteeksi.

Annan itselleni luvan surra, itkeä sen verran kun tarvitsee.

Haluan ottaa tämän kokemuksena, opetuksena parempaan parisuhteeseen ja parempaan minään.

Haluan opetella nyt itsenäistymään… antamatta liikaa arvoa ja painoa muiden mielipiteille ja hyväksynnälle.

Luovun ihmisten hallitsemisesta.

Antaudun kaikelle ja hyväksyn etten voi muuttaa kuin itseäni.

Hyväksyn myös tämän tilanteen ja mitä on tapahtunut.

En enää ylianalysoi sitä vaan kohdistan ajan ja energiani ettimällä asioita jne. elämästäni mistä voisin olla kiitollinen.

Tulen jatkossa kirjoittamaan irti ihmishuumesta -blogissa suositellut kaksi kirjettä.

1kirje uudelle minälle kun olen kuivilla exästä.

2kirje uudelle parisuhteelle.

Positiivisissa jutuissa focus siis.

VDesperado – tuleva VDicktatuurido