Selaat arkistoa kohteelle oppimispelit.

Örkkejä, ötököitä ja dinoja: D- ja Ö-kirjaimet

21.5.2015 Yleinen

Aloitus

Salaisen maan tarinat lähenevät loppuaan ja asiat alkavat pikkuhiljaa selvitä. ”Öööö, sanoi tiemestari” ja ”Kun sydän tärisee” saduissa käsiteltiin mm. uusia ja pelottavia asioita. Lisäksi Kisu Pikkukuu löysi itselleen tehtävän – se halusi olla yksinäisen Samu-pojan kissa.

image

Luettuamme ko. tarinat muistelimme yhdessä tiemestarin hokemaa ”öööö” ja matkimme sitä. Ö-kirjaimen muotoa hahmottelimme ilmaan piirtämällä. D-kirjaimeen lapset johdateltiin dinosauruksilla, joita tutkittiin kirjasta. Lisäksi D-kirjaimella alkavia sanoja oli keksitty valmiiksi, tavutimme ja luimme ne yhdessä. Seuraavaksi vuorossa olivat pysäkkitehtävät.

image

1. Kädentaidot

Lapset saivat tehdä örkin paperilautasesta, johon hahmoteltiin Ö-kirjaimen pyöreä muoto ja Ö-pilkut leikattiin kartongista örkkien korviksi. Vaihtoehtona oli tehtä Ö-Örkki tai ötökkä paperille liiduilla piirtämällä. D-kirjain askarteluna oli mahdollisuus tehdä dino kartongista leikkaamalla. Ötököitä lapset tutkivat hyönteiskirjoista ja piirtelivät niitä pieneen tutkimuslomakkeeseen… Lapset saattoivat valita myös D-kirjaimeen liittyvän väritystehtävän – D niin kuin Delfiini!

imagetoukokuun puoliväli 042toukokuun puoliväli 041toukokuun puoliväli 046toukokuun puoliväli 052toukokuun puoliväli 051toukokuun puoliväli 037

2. Lukeminen

Tuttua Alias-peliä pelattiin D-sanoilla, jotka alussa yhdessä tavutettiin ja luettiin. Toisessa lukemistehtävässä logico-peleissä piti etsiä sanojen alku- ja loppukirjaimia.

imagetoukokuun puoliväli 040

3. Kirjoittaminen

D- ja Ö-kirjainten muotoa ja kirjoittamista harjoiteltiin ensin hiekkaan piirtämällä ja taululle liiduilla. Tämän jälkeen tehtiin tuttu monistetehtävä.

image imagetoukokuun puoliväli 038

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta tehtiin harjoiteltaviin kirjaimiin liittyviä tehtäviä. Tarjolla oli mm. tavutusta ja alkukirjainten tunnistamista. Lapset saivat valita kummaltakin aukeamalta kaksi mieluisaa tehtävää.

imagetoukokuun puoliväli 039

Hyvä ystävä: H- ja Y-kirjaimet

10.5.2015 Yleinen

Aloitus

imageimage

H- ja Y-kirjaimiin tutustuttiin Sateenkaaressa Hyvä Ystävä -teemalla. Salaisesen maan sadut toimivat alkusykäyksenä päivän toimintaan. ”Hirmuinen vahinko” -sadussa Hirviö ja Kisu Pikkukuu leikkivät yhdessä kirjaimilla. Tarinassa sivutaan myös ystävyyttä ja yksinäisyyttä. ”Yllätyssyli” kertomuksen pääsanoma on nimenomaan läheisyyden ja ystävyyden merkitys. Tämän jälkeen leikimme, lauloimme ja loruilimme ystävä-teemalla. Teimme ystäväpiirin, jossa nostimme kätemme ylös (Y-kirjaimen muoto). Kehonkirjaimia muodostimme yhdessä ystävän kanssa. Ystävän sydämestä löytyy -leikissä keräsimme taululle H-kirjaimella alkavia sanoja. Lisäksi lapset miettivät vastauksia kysymykseen, mikä hyvä ystävä tekee? Vastaukset kirjoitettiin lapuille, joita tarvittiin myöhemmin toimintapysäkeillä.

Ystävän hymy

”Ympärillä ystävät.

Yllätysten aika.

Yksin ei jää yksikään,

jos luottaa hymyn taikaan.”

liinalaulu

Yhteisen aloituksen jälkeen lähdimme pysäkkityöskentelyn pariin:

1. Kädentaidot

Lapset saivat valita joko pikku h-kirjainaskartelun eli hevosen tai Y-ystävän. Y-ystävistä tuli joko pari tai kokonainen piiri (rivi) ystäviä. Y- ja H-kirjaimet leikattiin kartongista ja viimeisteltiin joko liiduilla tai puuväreillä. Upeita töitä lapset saivat taas aikaan:

imageimagetoukokuun alku 001toukokuun alku 002toukokuun alku 004toukokuun alku 005

2. Kirjoittaminen

Kirjoittaminen-pysäkillä tutustuttiin ensin H- ja Y-kirjainten sekä aiemmin opittujenkin aakkosten muotoon. Kirjaimia muovailtiin muovailuvahasta ja rakenneltiin multilinkeistä. Tämän jälkeen kirjainmuotoja harjoiteltiin monistetehtävässä.

imageimageimageimage

3. Lukeminen ja saduttaminen

H-kirjaimesta lapset tekivät pienen ”kirjan”, jonka kanteen tuli suurikokoinen H-kirjain. Hyvän ystävän sydämeen kerättyjä H-sanoja ”luettiin” ja kirjoitettiin kirjan sisäsivuille. Lisäksi ”Mitä hyvä ystävä tekee?” -lappujen sanoja kirjoitettiin kirjasen seuraavalle sivulle. Laput oli ripoteltu ympäri huonetta ja lasten pitä läydä aina ”lukemassa” lappu.

Tarinanopilla lapset saivat yhdessä ystävän kanssa keksiä ja saduttaa oman kertomuksensa. Kertomus aloitettiin aina ”Olipa kerran…” ja sitten vaan mielikuvitusta peliin ja miettimään nopan osoittaman kuvan mukaista tarinaa.

imageimageimageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjan tehtävistä tehtiin taas H- ja Y-kirjaimeen liittyviä tehtäviä. Molemmilta aukeamilta lapset saivat valita kaksi tehtävää.

image

V niin kuin vampyyri, J niin kuin jänis

26.4.2015 Yleinen

Alkuun

Sateenkaarelaiset tutustuivat taas uusiin kirjaimiin. Aluksi luettiin ja kuunneltiin Salaisen maan saduista ”Jännittävä jälki” ja ”Voimaviitta” tarinat. Ensimmäisessä vietettiin Alman läksiäisiä ja jälkimmäisessä joku oli muuttanut pelottavan konelohikäärmeen reittiä. Keskusteltuamme hetken mm. jäähyväisistä ja rohkeudesta siirrtyimme J-kirjaimeen johdattelevaan ”Jännittävä metsä” -leikkiin, jossa sokkona tilaan tulleen piti löytää ”puista” J-äännettä toistava ”puu” eli lapsi. Muut lapset toistivat jotakin toista äännettä. Tämän jälkeen kuunneltiin ”Jänis ja kilpikonna” kansansatu, josta keräsimme taululle J-sanoja (lapset keksivät myös itse). V-kirjaimeen tutustuimme Mauri Kunnaksen ”Vampyyri vaarin tarinoita” -kirjan avulla. Huomasimme, että V-kirjainhan näyttää aivan Vampyyrin hampaalta! Seuraavaksi toimintapisteillä odottavien tehtävien pariin…

image

1. Kädentaidot

image

Vampyyrien innoittamina lapset saivat tehdä itsestään vampyyrin. Tämä tapahtui yksinkertaisesti siten, että lapset saivat tuunata oman mustavalkoisen valokuvansa liiduilla vampyyrin näköiseksi. Aika karmivia lapsia vai mitä:

imageimageimageimage

Toisena kädentaitotehtävänä oli suunnitella V- ja J-kirjaimista uusia käyttötarkoituksia. Kirjaimet leikattiin ja liimattiin paperille. Teokset viimeisteltiin liiduilla. Kirjaimistahan keksii vaikka mitä – niistähän saa vaikkapa joutsenen tai ongenkoukun!

imageimage

imageimage

2. ”Lukeminen”

Kuva- ja sanakorteilla lapset pääsivät pelaamaan muistipeliä. Näissä tehtävä oli siis yhdistää kuva ja sana. Toisena tehtävänä pelattiin J- ja V-kirjaimella alkavilla sanoilla Alias-peliä eli kaikille tuttua sananselitystä. Kolmantena lukemispelinä oli sanaristikko, josta piti etsiä tuttuja V- ja J-kirjaimella alkavia sanoja.

imageimageimage

3. Kirjoittaminen

Kirjoittaminen-pisteellä rakensimme tällä kertaa loogisista paloista V- ja J-kirjaimia. Molempia piti rakentaa vähintään yksi. Sitten tutun monistetehtävään, jossa V- ja J-kirjaimen muotoa harjoiteltiin lisää. Lisäksi lapset tekivät taululle kerätyistä J-sanoista pienen kirjan, johon sanat kirjoitettiin. Kirjan kanteen tehtiin iso J…

imageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Eskarikirjassa teimme seuraavilta J- ja V-kirjaimiin liittyviltä aukeamilta kaksi tehtävää kultakin. Tarjolla oli mm. riimiparien etsimistä, alku- ja lopputavujen harjoittelua sekä lisää kirjamien piirtämisharjoituksia.

image

Punahilkka ja kuningas: P- ja K-kirjaimet

17.4.2015 Yleinen

Aloitus

Jälleen Sateenkaaressa oli vuorossa uusiin kirjaimiin tutustumista. Tutustuminen aloitettiin tutusti kuuntelemalla Salaisen Maan kertomukset ”Possujuhlat” ja ”Kirppusirkus”. ”Possujuhlat” sadun aihe oli ajankohtainen, sillä siinä käsiteltiin maistamista ja pöytätapoja – olivathan Sateenkaarelaiset menossa ravintolaan syömään. ”Kirppusirkuksessa” pohdittiin paitsi kierrättämistä myös kehumisen ja kannustamisen merkitystä oppimisessa. Lyhyen keskustelun jälkeen jumppasimme ”Kuningas jumpaa” -laululeikin tahdissa ja kopisuttelimmme ”korkokengissä” K-kirjainta ja K-äännettä. Lisäksi lapset tekivät omalla kehollaan K-kirjaimia…

”Humppaa, pumppaa

kuningas jumpaa,

koivet kattoon, kaviot ristiin,

harja hassuun huiskeeseen,

turnajaisten tuiskeeseen.

Kuka jalkoja heiluttaa, kuka on kuningas, mikä on maa?”

image

P-kirjaimeen johdateltiin ”Pieni Punahilkka” -sadulla, joka esitettiin mininukketeatterina. Lopuksi etsimme vielä P- ja K-kirjaimia nimistä ja leikimme ”Punahilkan korista löytyy” (Laiva on lastattu) -leikkiä ja keräsimme P-sanoja koriin. Taululle kirjoitettiin ja ”luettiin” myös lasten keksimiä K-sanoja. Tästä lapset jatkoivat sujuvasti P- ja K-aiheisille toimintapisteille:

1. Kädentaidot

image

Tällä pisteellä työskenneltiin kirjainaskartelujen parissa. Lasten käsissä syntyivät niin K niin kuin kuninkaat (Adolf-ponit) kuin kirjaimet vaatteet päällä. K-kirjaimen muotoon itsensä jumpannut kuningas leikattiin kartongista ja liimattiin isolle paperille. Kuningas viimeisteltiin liiduilla, kultaisella kruunulla ja villalangasta leikatulla harjalla sekä hännällä. P- ja K-kirjainten vaatteet tehtiin kangaspaloista, jotka liimattiin paperille. Tässä muutamia valmuistuneita töitä:

image image image image image image image image image

2. Kirjoittaminen

P- ja K-kirjainten muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan piirtämällä kumpaakin kymmenen kappaletta. Tämän jälkeen lapset pääsivät monistehtävän pariin. Lisäksi kirjoittamista tuli harjoiteltua, kun lapset saivat kirjoittaa taululle kerättyjä P-sanoja paperille liidulla. Etusivulle hahmoteltiin iso P-kirjain ja sisäsivulle kirjoitettiin mallin mukaan P-kirjaimella alkavia sanoja.

image

3. ”Lukeminen”

”Lukemista” ja kertomista lapset pääsivät harjoittelemaan kuva-sanakorteilla, joissa oli P- ja K-kirjaimella alkavia sanoja. Ko. korteilla pelattiin kaikille tuttua Alias-peliä eli sananselitystä. Toisena tehtävänä oli tuttu myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Kolmentena lukemistehtävänä oli kirjainruudukko, josta piti etsiä P-kirjaimella alkavia sanoja. Tämä tehtävä oli tarkoitettu jo hyvin lukemaan oppineille (tekstitaso).

imageimage

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjassa oli vuorossa harjoiteltaviin kirjaimiin liittyviä tehtäviä, joissa piti miettiä mm. alku- ja lopputavuja. Tehtäviä oli kaksi aukeamaa, joilta lapset saivat valita yhteensä neljä mieluista tehtävää.

T niin kuin tikari, Ä niin kuin äiti

11.4.2015 Yleinen

Aloitus

Aluksi lapset kuuntelivat Salaisen maan kertomukset. Salaisessa maassa ihmeteltiin edelleen ”lohikäärmettä”, joka oli eläinten mielestä pelottava. ”Nyt on aika toimia” -tarinassa Kisu Pikkukuun johdolla pelko oli kuitenkin voitettava ja lähdettävä vielä tutkimaan ”lohikäärmettä”. Se päätettiin tehdä yöllä, joilloin tämä pelottava otus nukkuu… ” Ärhäkkä Kukko” -sadussa Simeon Kukkuluu lähtee rintaa röyhistellen tutkimaan ”lohikäärmettä”. Oikeasti Kukkoa kuitenkin pelottaa, mutta se ei halua näyttää sitä muille. Kukko toteaa otuksen olevan hengetön ja palaa Salaiseen maahan sankarina, joka nitisti ”lohikäärmeen”. Eläimet järjestävät juhlat, mutta ”lohikäärmepä” herää henkiin ja Kukko nolostuu. Kertomuksen lopussa Dedde keksi, että ”lohikäärme” onkin kone.

huhtikuun alkupuoli 007

T-kirjaimen pariin lapset johdateltiin merirosvojen kautta. Tykit ja pyssyt pitivät tussahtelevaa ääntä – samalla harjoiteltiin T-äännettä. T-kirjaimen muotoa verrattiin tikariin, joka myös on merirosvojen käytössä. Lisäksi lapset saivat keksiä lisää T-kirjaimella alkavia sanoja ”Laiva on lastattu” -pelin tapaan. Ä-kirjaimeen tutustuimme ”Änniinän ällistyttävä äiti” -tarinan avulla:

Änniinän äiti asettui haara-asentoon seisomaan, levitti kädet sivuilleen (ison Ä:n muoto) ja alkoi jonglöörata kahdella pallolla. Pallot vain vilisivät ilmassa ja ympärillä seisovat lapset katsoivat suu auki ”Ooh, on se Änniinän äiti vain ällistyttävä”. 
Änniinän äidin lopetettua esityksensä lapset kyselivät ihmeissään miten hän osasi tempun. Änniinän äiti kertoi aiemmin työskennelleensä sirkuksessa, mutta he olivat jättäneet sirkuksen koska Änniinä oli sen verran kömpelö, ettei hänestä olisi sirkustaiteilijaksi. 
Änniinän äiti kertoi Änniinän harjoitelleen pienempänä jonglööraamista paljon, mutta pallot putosivat aina hänen päähänsä. Jossain välissä Änniinä yritti pitää ämpäriä päässään, jotteivat pallot pudotessaan satuttaisi, mutta eihän siitä mitään tullut, koska silloin Änniinä ei nähnyt mitään. Lopulta Änniinän päähän pudonneiden pallojen aiheuttaman kaksi kuhmua eivät enää laskeneet ja siitä päivästä lähtien Änniinä on kiinnittänyt hiuksensa päälaelle kahdeksi sykeröksi.

”Ällistyttävän äidin” Ä-kirjainmuotoa omalla keholla kokeiltuaan lapset siirtyivät toimintapisteille, jotka olivat tällä kertaa seuraavat:

1. Kädentaidot

Lapset saivat ensin tehtäväkseen valmistaa merirosvojen timanttiaarteista (paljeteista) T-kirjainkortin.

image

Toisena tehtävänä oli ”Änniinän ädin” muotokuvan piirtäminen liiduilla. Aluksi paperille sommiteltiin Ä-kirjaimen muoto, johon sitten piti lisätä kasvot, vaatteet ja kädet. Eikä tietenkään saanut unohtaa tämän ällistyttävän äidin nutturoita ja kahta palloa, joilla hän jonglöörasi. Näistä palloista muodostui totta kai Ä-pisteet. Tosi hienoja ”Änniinän äitejä” saimmekin aikaan, vai mitä:

image image image image image image

2. ”Lukeminen”

Tällä pysäkillä lapset pelasivat Merirosvo-lautapeliä. Pelin tarkoituksena oli edetä pelilaudalla noppaa heittäen. Pelilaudalla oli kolmenlaisia askelmia, joiden mukaan piti ottaa oikeasta pakasta kuvakortti. Pöydällä oli myös sanakortteja oikeinpäin käännettynä. Lasten tehtänä oli yhdistää ja ”lukea” oikea kuva-sanapari. Oikein suoritetusta tehtävästä palkintona oli timantti. Pelin lopussa timantit laskettiin ja eniten timantteja haalinut pelaaja oli voittaja.

huhtikuun alkupuoli 001

Toisena lukemistehtävänä oli tavuhypyt. Tällä kertaa lapset hyppyvät ja sanoivat samalla mm. TÄ, SÄ, LÄ, MÄ ja RÄ -tavut. Lisäksi pelattiin kirjainmuistipeliä pareittain. Kirjainmuistipelissä piti aina tunnistaa kirjainpari ennenkuin sai sen omakseen. Eniten pareja saanut oli voittaja.

huhtikuun alkupuoli 004

3. Kirjoittaminen

T- ja Ä-kirjainten kirjoittamista harjoiteltiin ensin vedellä ja siveltimellä suureen kokoon liitutaululle. Sitten lapset pääsivät tuttujen monistetehtävien pariin… Tällä kertaa piti siis tehdä kaksi kirjainmonistehtävää. Hyvin lapset jaksoivat tehdä upeita kirjaimia.

huhtikuun alkupuoli 002

4. Eskarikirjan tehtävät

Kisu Pikkukuun eskarikirjasta oli vuorossa T- ja Ä-kirjaimeen liittyvät tehtävät. Lapset saivat valita kummaltakin aukeamalta kaksi mieluisaa tehtävää.

huhtikuun alkupuoli 006

M niin kuin maja

27.3.2015 Yleinen

Aloitus

Sateenkaarelaiset pääsivät tällä kertaa tutustumaan M-kirjaimeen. Aluksi muistelimme, mitä Salaisessa maassa oli aiemmin tapahtunut. Tämän jälkeen siirryimme Salaisen maan satuun ”Miettimismyssyjä”, jossa eläimet pohtivat ajattelun, miettimisen ja rauhallisuuden merkitystä ongelmien ratkaisemiseksi. Keskuteltuamme sadusta lapset johdateltiin M-kirjain pariin seuraavan lorun kautta:

”Nousi kaksi menninkäistä,
harjastukka suuri päistä.
Kuusen oksaan kukkumahan,
oksille sen nukkumahan.
Eipä olleet äänet heikot,
konsa kuorsasivat veikot.
Hätkähtivät pauhuun suureen,
kapsahtivat kuusen juureen.”
Lausuimme ja rytmittelimme lorua taputtaen sekä tömistäen samalla peruskomppia. Lorun mennikäinen asuu tietenkin majassa, johon keräsimme M-kirjaimella alkavia sanoja. Näitä lapset keksivät niin paljon, että maja tuli aivan täyteen… Sanat kerättiin liitutaululle ja luettiin yhdessä.
image
Seuraavaksi lapset suuntasivat M-aiheisille toimintapisteille:
1. Kädentaidot
Kädentaidot-pisteellä lapset saivat tehdä oman mennikäisen tai itse suunnittelemansa majan. Ensin M-kirjaimen muoto piirrettiin kartongille tai voimapaperille ja sen jälkeen se leikattiin tarkasti irti. Taustapaperille piirrettiin liiduilla tai tusseilla esim. puita, metsää tai taloja, minkä jälkeen M-kirjaimen muotoinen maja liimattiin ko. paperille. Tämän jälkeen lapset saivat jatkaa työskentelyä piirtämällä majan sisälle haluamiaan asioita ja tavaroita. Tällaisia upeita majoja lapset suunnittelivat ja toteuttivat:
image image image image image image
2. ”Lukeminen”
Tällä pisteellä jo lukemaan oppineille oli tarjolla M-arvoituksia, jotka heidän tuli alla olevien vihjeiden perusteella ratkaista ja kirjoittaa tai piirtää vastaus paperille. Tässä M-arvoitukset ja vastaukset:
Se on valkoinen.
Se on soikea.
Sen voi paistaa tai keittää.
(Muna)
 
Sillä on häntä.
Se on valkoinen.
Se nukkuu talviunta.
Se asuu laakson keskellä korkeassa sinisessä talossa.
(Muumi)
 
Se asuu vedessä.
Sillä on pyrstö, mutta se ei ole kala.
Erään sellaisen nimi on Ariel.
(Merenneito)
 
Se on tahmeaa.
Se on makeaa.
Sitä voi levittää keksin päälle.
(Marmeladi)
 
Se on lemmikkieläin.
Se on jyrsijä.
Se asuu häkissä.
Usein sillä on kaverina kani.
(Marsu)
 
Se on kova.
Jos sen löytää, saa toivoa.
Puuron lisäksi niitä voi olla myös glögissä.
(Manteli)
image
Toisena tehtävänä olivat tutut kuva-sana muistipeli, jossa piti yhdistää M-kirjaimella alkava pari sekä myrkkysieni-peli kirjaimin ja ääntein. Tällä kertaa tietenkin mukana myös uusi kirjain M.
maaliskuun lopussa 006image
Kolmantena harjoituksena oli tavujen hyppiminen. M-äänteeseen oli liitetty joko pitkä tai lyhyt vokaali tähän tapaan: Ma, maa, mi, mii jne. Lyhyen vokaalin kohdalla hypittiin yhdellä jalalla ja pitkän kahdella jalalla. Samalla yritettiin lukea kyseinen tavu.
3. Kirjoittaminen
Kirjoittamista ja M-kirjaimen muotoa harjoiteltiin ensin hiekkaan kymmenen kertaa suureen kokooon. Tämän jälkeen vuorossa oli tuttu monistetehtävä, jossa kirjainmuotoa treenattiin lisää. Lapset kirjoittivat lisäksi yhdessä aiemmin keksityt M-sanat paperille mallin mukaan.
maaliskuun lopussa 005maaliskuun lopussa 002
4. Eskarikirjan tehtävät
Kisu Pikkukuun eskarikirjassa M-kirjaimen kohdalla oli tarjolla mm. alkutavun löytämistä, alkuäänteen kuuntelemista ja M-kirjaimen piirtämisen harjoittelua. Lapset saivat valita aukeamalta kolme mieluisinta tehtävää, jotka tekivät.
maaliskuun lopussa 003

Luvut 9-10 ja kertausta

8.3.2015 Yleinen

Alkuleikkejä

Matetematiikan parissa jatkoimme jo lukujen ja lukumäärien 9 ja 10 parissa. Lisäksi kertailimme lukualuetta 0-10 erilaisten toiminnallisten tehtävien kautta. Alkuleikeissä tutustuttiin kymppi- eli sydänpareihin jumppaamalla. Opettaja näytti ensin eim. yhden haarahypyn ja lasten piti miettiä montako yhteen pitää lisätä, jotta saadaan kymmenen ja tehdä siis esim. yhdeksän kyykkyä. Näin käytiin läpi kaikki kympin summamuodot. Lisäksi tutustuimme kymppi ja ysi numeroiden piirtämiseen tekemällä kaverin selkään kymmenen ysiä ja kymmenen kymppiä. Harjoittelimme summamuotoja myös myrkkysieni-leikillä, jossa oli ysin ja kympin summamuotoja. Kerääjä näytti aina laskun muille ja mikäli muut leikkijät vastasivat oikein, sain sienestäjä sienen koriinsa… kunnes tietenkin tuli aluksi sovittu myrkkysieni, jolloin muut huusivat ”myrkkysieni”! Tästä jatkettiin pistetyöskentelyn parissa. Lukuja 9-10 ja ”kertaustunnin” parissa vietimme aikaa noin 2×60 minuuttia eli kahden päivän toiminta-ajan verran.

1. Lukutaulut

Jälleen rakenneltiin pareittain lukutauluja ysistä ja kympistä. Samalla tutustuttiin mm. dominoihin, kellonaikoihin, rahamääriin, numeroihin ja sormiin. Yhdessä piti löytää materiaalien joukosta joko ysiin tai kymppiin liittyvät asiat ja leikkailla sekä liimailla ne kartongille. Näin lapset pääsivät tutustumaan monipuolisesti ko. lukuun. Jälleen kerran etenkin euromäärien miettiminen oli lapsille haastavaa, mutta yhdessä löysimme rahakukkaroon oikeat rahamäärät.

helmikuun loppu 004

2. Kädentaidot ja kynätehtävät

Aluksi kymppiä ja ysiä harjoiteltiin lese- ja hiekkalautasille. Näin saatiin taas useita toistoja suureen kokoon. Tämän jälkeen päästiin monistetehtävän pariin, jossa harjoiteltiin ysiä ja nollaa. Toisessa monistetehtävässä apuna olivat dinot. Lasten piti miettiä kymppipareja ja ysin summamuotoja ja etsiä puuttuva luku. Lisäksi tehtiin eskarikirjasta tehtäviä liittyen ko. lukuihin.

helmikuun loppu 008 helmikuun loppu 019

3. Pelejä ja leikkejä

Sydänpari muistipeli

Tässä pelissä sydän- eli kymppiparit muodostivat aina etsittävät kortit. Mikäli pelaaja löysi parin, esim. 0 ja 10, niin sai jatkaa kääntämällä uudet kaksi korttia.

helmikuun loppu 007

Mäkkärimatikka

Mäkkärimatikassa tehtävänä oli pussittaa ranskiksia oikeisiin pusseihin. Eli ranskikset sisälsivät summamuotoa lukualueelta 1-9. Muutama haastavampi ranskis piti sisällään kympin summa- ja erotusmuotoja, esim. 1 + __  = 10.

helmikuun loppu 022

Kymppiparit noppapelinä

Tässä yksinkertaisessa pelissä heitettiin noppaa pareittain vuorotellen. Parin piti kertoa paljonko nopan silmälukuun oli lisättävä, jotta tuli kymmenen.

helmikuun loppu 021

Lumiukkopeli

Lumiukkopelissä piti heittää kahta noppaa ja laskea silmälukujen summa. Tämän jälkeen katsottiin taululta mikä lumiukon ”osa” piirrettiin paperille. Näistä syntyi hieman hassuja ukkoja, joilla saattoin olla useampi kaulaliina tai porkkananeä.

helmikuun loppu 016

Lumiukko – tarkkuusheitto

Tässä heittopelissä isolle paperille maalattua lumiukkoa yrittettiin pommittaa kolmella ”lumipallolla” (isoja massapalloja). Päästä sai kolme pistettä, keskivartalosta kaksi ja alavartalosta yhden pisteen. Tämän jälkeen heittäjän piti laskea pisteet yhteen ja merkata tulos tuloskaavakkeeseen.

helmikuun loppu 023

Lukusuorahyppyjä

1-10 lukusuoralla tehtiin erilaisia hyppyjä. Lapset hyppivät ja laskivat lukuja etuperin, takaperin, kahden välein parilliset ja parittomat.

helmikuun loppu 017

Helmipeli

Helmipelissä toinen pareista piirsi paperille erivärisiä helmiä yhdeksän tai kymmenen. Tämän jälkeen kerrottiin järjestys kaverille ja katsottiin tuliko helminauhoista samanlaiset.

Noppapeli

Noppapelissä heitettiin kahtanoppaa pareittain. Noppien silmäluvut laskettiin yhteen ja verrattiin parin vastaaviin. Suuremman luvun saanut sai timatin munakennoonsa. Ensimmäisenä munakennon täyteen saanut oli voittaja.

helmikuun loppu 006

Värisauvat

Värisauvoilla tehtiin kaikki kymppiparit. Kympin pitkä värisauva oli siis 0 + 10 tai 10 + 0 jne.

helmikuun loppu 005