Selaat arkistoa kohteelle ocon.

Esteban Ocon murskasi Verstappenin voittohaaveet Brasiliassa

12.11.2018 F1-kisat

Red Bullin Max Verstappen oli matkalla sensaatiomaiseen voittoon Brasilian GP:ssä, kunnes Force Indian Esteban Ocon suorastaan amatöörimäisellä virheellään taklasi Verstappenin pois kärkipaikalta. Näin voittajaksi nousi Mercedeksen Lewis Hamilton.

Oconin kisassa saama 10 sekunnin stop & go -rangaistus oli suorastaan naurettava, sillä Force India-kuski olisi pitänyt liputtaa kisasta ulos mustalla lipulla ja lätkäistä vielä päälle kilpailukieltoa. Kolarit johtoauton ja kierroksella ohitettavien kesken ovat muutenkin erittäin harvinaisia, sillä muistaakseni viimeksi vastaavaa tilanne nähtiin, kun Maxin isä Jos Verstappen ajoi päin Juan-Pablo Montoyaa juuri Brasiliassa vuonna 2001.

Mercedekselle viides tallimestaruus

Mercedes-talli pääsi juhlimaan Hamiltonin voiton myötä viidettä peräkkäistä autonvalmistajien maailmanmestaruutta. Hamiltonin ja Verstappenin seuraksi palkintokorokkeelle nousi Ferrarin Kimi Räikkönen, joka sivusi 12. palkintosijallaan henkilökohtaista yhden kauden ennätystä. Räikkönen kävi kisassa kovan taistelun Verstappenin sekä Ferrari-tallikaveri Sebastian Vettelin kanssa. Red Bullin Daniel Ricciardo näki vihdoinkin ruutulipun, kun hän nousi 11. ruudusta lopulta neljänneksi. Sensorivika jätti Vettelin Valtteri Bottaksen taakse kuudenneksi.

Sauberin Charles Leclerc jatkoi vahvoja suorituksiaan pitäen seitsemännen sijansa. Sauberilla on vielä teoriassa mahdollisuus nousta Force Indian ohi tallipisteissä, mutta se vaatii Marcus Ericssonilta pisteitä sekä Force India-kuskien hölmöilyjen jatkumista. Mielenkiintoista on nähdä, että pystyykö Sauber vastaaviin suorituksiin myös ensi kaudella. Räikkönen pääsee päätöskisan jälkeisissä testeissä ensimmäistä kertaa tämänvuotisen Sauberin ratin taakse, mikä on tärkeätä ensi kauden autonkehittämistä varten.

F1-kausi 2018 saadaan päätökseen kahden viikon kuluttua Abu Dhabissa.

 

Lopputulokset

 

Kuljettajien MM-pistetilanne

 

Merkkimestaruustilanne

Hamiltonin täydellinen ajoitus toi ennätyspaalun Spassa

26.8.2018 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton otti historiallisen viidennen paalupaikan Belgian GP:n aika-ajoissa Span radalla. Hamiltonin ajoitus oli täydellinen, sillä hän ajoi sateen sotkemassa viimeisessä osiossa ainoastaan viimeisen aikakierroksensa virheettömästi.

Hamilton saa rinnalleen Ferrarin Sebastian Vettel, joka jäi paalusta kuitenkin musertavat 0,7 sekuntia. Jos kisa ajetaan kuivalla kelillä, niin MM-sarjan kärkikaksikko ratkaisee keskenään Belgian GP:n voittajan. Spassa lähtö ei ole kaikki kaikessa, sillä pitkälle Kemmelin suoralle voi imuavun turvin nousta vielä johtajan ohi varsinkin avauskierroksella.

Konkurssin partaalta toiseen lähtöriviin

Force India oli ehdottomasti aika-ajojen sensaatio, sillä vielä keskiviikkona ei ollut varmaa, että he saisivat osallistua edes koko kisaviikonloppuun. Lawrence Strollin johtama omistajaryhmä osti Force India-tallin, mutta vasta kansainvälisen autoliitto FIA:n sekä kaikkien F1-tallien suostumuksella, heille annettiin oikeus osallistua tähän viikonloppuun. Tähän liittyi vielä ehtona se, että Force India luopuu edellisen omistajaryhmän aikana saavutetuista MM-pisteistä, joten heidän tiimipisteensä on nollattu ennen tätä viikonloppua. Kuljettajien MM-pisteisiin ei onneksi kajottu.

Esteban Ocon ja Sergio Perez hyödynsivät epävakaat olosuhteet aika-ajojen päätösosiossa, kun Ocon oli kolmas ja Perez neljäs. Kuivalla kelillä he eivät pysty pitämään palkintosijoitusta, joten he varmasti toivovat sateista kisaa, sillä se varmasti nostaisi heidän osakkeitaan.

Ferrari ja Red Bull sekoilivat

Vaikka Vettel ajoikin eturiviin, niin ei hänenkään viimeinen osionsa ollut täydellinen. Sade yllätti tallit ajoituksellaan, jolloin Ferrarin mekaanikot siirsivät liian nopeasti Vettelin autoa takaisin pilttuuseen, minkä seurauksena saksalaisen auton pohja raahautui pitkin asvalttia. Näyttää siltä, että Ferrari-kuski selvisi tilanteesta säikähdyksellä.

Samaa ei voi sanoa Ferrari-tallikaveri Kimi Räikkösestä, jolta loppui polttoaine viime minuuteilla virheellisen laskelman seurauksena. Räikkönen oli ollut koko viikonlopun kärkivauhdissa, joten Ferrarin laskuvirhe ei olisi voinut osua huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Suomalainen oli itse asiassa paaluajassa kiinni vielä ennen radan kuivumista session lopussa.

Räikkönen starttaa kisaan kolmannesta lähtörivistä, rinnaltaan entinen tallikaveri Romain Grosjean, joka oli viides. Ferrari-kuski jahtaa kisassa uransa 100. palkintosijoitusta, mutta voittoon asti ei ole mahdollisuutta ilman vesisadetta tai kärkikuskien kolarointia.

Myös Red Bull-tallissa päädyttiin virhelaskelmiin, sillä ainakin Max Verstappenilta loppui bensa aika-ajon lopussa. Verstappen oli seitsemäs ennen tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Varmasti myös Red Bull-kaksikko toivoo sateista kilpailua, sillä kuivalla he kärsivät Renault’n tehonpuutteesta.

Bottas matkaan takarivistä

Mercedeksen Valtteri Bottas joutuu moottoriosien vaihdon seurauksena lähtemään sunnuntain kisaan takarivistä. Bottaksen kannalta vaihtelevat olosuhteet voisivat olla parempi vaihtoehto kuin pelkkä kuiva tai täysi sadekeli, sillä silloin myös onnella on näppinsä pelissä. Todennäköisesti suomalaiskuskilla on hyvät mahdollisuudet nostaa hopeanuolensa kärkikuusikkoon.

Belgian GP:n lähtövalot sammuvat legendaarisella Span radalla klo. 16.10 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Paaluennätys Hamiltonin nimiin Monzassa

3.9.2017 F1-ennakot

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi paalulle sateen pitkittämässä Italian GP:n aika-ajoissa lauantaina. Paalu oli Hamiltonille uran 69., jolla hän nousee kaikkien aikojen ykköseksi paalutilastossa ohi Michael Schumacherin.

Hamilton on ollut tähän mennessä koko viikonlopun nopein kuski oli keli mitä tahansa, joten hänen voittamisensa tulee olemaan erittäin hankalaa itse kisassa. Jos Hamilton saa loistavan lähdön, niin hän ajaa helppoon voittoon. Ainoat uhat tulisivat tekniikan pettämisestä tai toisen kuljettajan ajovirheestä.

Mielenkiintoiset lähtöasetelmat

Suuri yllätys ei ollut se, että sateisissa aika-ajoissa Red Bull oli aivan kärkivauhdissa. Max Verstappen oli aika-ajojen toinen ennen tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Red Bull-kuskit eivät kuitenkaan saa pitää sijoituksiaan, sillä he ovat saaneet lähtöruuturangaistuksia voimanyksikön komponenttien vaihdosta. Useat kuljettajat ovat joutuneet myös ottamaan niskaansa lähtöruuturangaistuksia, joten Verstappen starttaa jo 14:ntenä ja Ricciardo 17:ntenä. Jos tämä kaksikko selviää avauskierroksesta ilman osumia, niin he taistelevat sijoituksista kärkikuusikossa.

Red Bullien pudottaminen lähtöruudukon häntäpäähän tarkoittaa sitä, että tulokaskuski Lance Stroll starttaa Hamiltonin rinnalta eturivistä. Williams-kuskista tulee historian nuorin eturiviin yltänyt kuljettaja, kun hän rikkoo nuoremman Verstappenin nimissä olleen ennätyksen. Williamsilla ei tiedetty, että mistä he löysivät tälläisen vauhdin sadekelille, sillä he ovat viime aikoina olleet suurissa ongelmissa pidon kanssa märällä radalla. Myös Esteban Ocon yllätti, sillä hän starttaa peräti kolmannesta lähtöruudusta. Force India-kuski pysyy toivottavasti erossa tallikaveri Sergio Perezistä tämän viikonlopun kisan aikana, sillä muuten voi räiskyä yli tallikaverusten välillä kuten muutaman kerran tällä kaudella.

En usko, että Stroll pystyy kärkikuskeja pitämään takanaan, sillä Williamsin vauhti on ollut viime aikoina aika heikkoa. Ocon voi pystyä kiusaamaan ainakin Ferrari-kuskeja, sillä Force India on lähempänä kärkeä kuin Williams.

Jatkuuko suomalaisten Monzan kirous?

Suomalainen ei ole koskaan juhlinut osakilpailuvoittoa formula ykkösissä Monzassa, eikä aika-ajojen perusteella näytä siltä, että tämä fakta muuttuisi vielä tänäänkään. Mercedeksen Valtteri Bottas starttaa neljäntenä ja Ferrarin Kimi Räikkönen viidentenä.

Bottas jäi viimeisessä osiossa yli 2 sekunnin päähän tallikaveristaan. Tällä kaudella ohittaminen radalla on äärimmäisen vaikeata, joten jos Hamilton ei törmää ongelmiin, niin Bottas voi tänään olla maksimissaan toinen. Vauhtia täytyy nastolalaisen löytää varsinkin aika-ajoissa, jos hän aikoo voittaa vielä tällä kaudella Hamiltonin sekä taistella maailmanmestaruudesta.

Ferrarille aika-ajot olivat heidän kotiradallaan aika synkät. Räikkösen kannalta positiivinen asia oli se, että hän löi tallikaveri Sebastian Vettelin aika-ajoissa. Jos Räikkönen mielii olla ruutulipulla ennen Vetteliä, niin hänen täytyy ottaa superstartti, jolla hän saisi ainakin Bottaksen tallikaverusten väliin. Räikkönen on mukana myös palkintotaistossa yhdessä tallikaverinsa ja maanmiehensä kanssa.

Räikkönen nosti aika-ajon jälkeen puheenaiheeksi kunnollisten sadekelirenkaiden puuttumisen, sillä olosuhteiden parantumista jouduttiin odottamaan tuntitolkulla, vaikka vettä ei hirveästi ollut radalla. Onneksi olosuhteet paranivat sen verran, että aika-ajot pystyttiin eilen ajamaan, sillä sen siirtäminen kisapäivälle olisi pilannut kaikkien oheisluokkien aikataulut. Toivottavasti päättäjät heräisivät ja toisivat takaisin monsuunirenkaat, sillä ei se ole niin kuskeille kuin katsojille mukavaa odotella tuntitolkulla sadetta.

McLarenilta pieniä heräämisen merkkejä

McLaren-Honda on tehnyt pienoisen hyppäyksen eteenpäin, kun Stoffel Vandoone ajoi aika-ajoissa kärkikymmenikköön, mutta hän sai lähtöruuturangaistuksen moottorinvaihdosta johtuen.

Honda on ottanut pieniä edistysaskelia voimayksikkönsä kanssa, vaikka edelleen on vielä paljon työmaata japanilaisvalmistajalla edessään. Fernando Alonso starttaa kisaan viimeisenä lähtöruuturangaistusten myötä, joten pystyisikö hän loistavalla lähdöllään kiusaamaan nopeimpiaan tämänpäiväisessä kisassa.

Italian GP käynnistyy legendaarisella Monzan radalla klo 15 Suomen aikaa.

Lähtöjärjestys

Hamilton puolitti voitollaan Vettelin pistejohdon

28.8.2017 F1-kisat

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi voittoon sunnuntaisessa Belgian GP:ssä. Hamilton puolitti samalla toiseksi sijoittuneen Ferrarin Sebastian Vettelin MM-johdon 14:stä pisteestä seitsemään.

Paalulta startannut Hamilton piti paikkansa, vaikka Vettel pääsikin Kemmelin suoralla haastamaan. Turva-auto kutsuttiin radalle kisan puolivälin jälkeen, kun Force Indian kuskit osuivat toisiinsa Eau Rougea edeltävällä suoralla.

Hamilton valitsi pehmeät renkaat, kun taas Vettel sai alleen ultrapehmeät. Vettel oli uusintalähdössä aivan Hamiltonin kanssa, mutta brittikuski oli valinnut vahingossa väärän moottorikartan uusintastarttiin, mikä auttoi hänet pitämään Ferrari-kuskin takanaan.

Näin Hamilton ajoi kauden viidenteen voittoonsa ennen Vetteliä. Näin Ferrari-kuskin pistejohto kaventui seitsemään pisteeseen.

Suomalaisilla vaikea kisapäivä

Ferrarin Kimi Räikkönen oli aika-ajoihin asti hyvässä vauhdissa, mutta jostain syystä suomalaisen vauhti hiipui kisaviikonlopun edetessä. Myös toinen suomalaiskuski Mercedeksen Valtteri Bottas oli jostain syystä yllättävän hidas koko viikonlopun.

Kun Red Bullin Max Verstappen joutui keskeyttämään jälleen kerran teknisen vian takia kisan alkupuolella, niin Räikköselle tuomittiin nykyisin erittäin harvinainen 10 sekunnin stop&go-rangaistus siitä, että hän ei hiljentänyt riittävästi tuplakeltaisten alueella. Räikkönen sanoi, että rangaistus oli turha, sillä Verstappenin auto oli jo kaiteen toisella puolella, eikä suomalainen uskonut, että hän olisi ollut ainoa, joka ajoi suoran läpi nostamatta. Mielestäni näissä tilanteissa pitäisi laittaa virtuaalinen turva-auto käytäntöön, sillä silloin kaikkien on noudatettava samaa aikaa, eikä silloin tule eteen tilannetta, että kuinka paljon täytyy sitten hidastaa, jotta ei rangaista.

Räikkönen putosi rangaistuksen myötä sekä Bottaksen että Red Bullin Daniel Ricciardo. Kun uusintalähdössä Ricciardo haastoi Bottaksen Kemmelin suoralla, niin Räikkönen lähti vielä kolmanneksi rinnakkain, jolloin jarrutuksessa Bottas ajautui leveäksi, jonka ansiosta Ricciardo ja Räikkönen menivät ohi.

Ohituksia ei enää nähty vaan Ricciardo oli kolmas ennen Räikköstä ja Bottasta. Viikonloppu oli myös iso kolaus Bottaksen mestaruushaaveille. Span viikonloppu ei ollut siis suomalaisittain mairitteleva, mutta onneksi ensi viikonloppuna ajatetaan jo uudestaan.

Perez syyllinen molempiin tilanteisiin

Muuten aika seesteisessä kisassa järjestivät Force Indian kuljettajat puheenaiheita. Sergio Perez ja Esteban Ocon osuivat jo avauskierroksella juuri ennen Eau Rougea toisiinsa, kun Perez blokkasi ensiksi Renaultin Nico Hülkenbergin, jonka jälkeen hän kiilasi tallikaverinsa seinään, mutta tästä tilanteesta kuin ihmeenkaupalla selvittiin ilman mitään vahinkoja.

Toisella kerralla ei oltu yhtä onnekkaita, kun Ocon sai hyvän ulostulon La Sourcesta, jolloin Perez kiilasi jälleen tallikaverinsa kohti seinää. Tällä kerralla Oconin etusiipi puhkaisi Perezin oikean takarenkaan, mutta molemmat selvisivät vahingoista huolimatta varikolle.

Perez oli syyllinen molempiin kolareihin, sillä et voi kiilata enää toista, kun takana oleva on jo rinnallasi. Jos Perez olisi vain pitänyt linjansa, niin hän olisi seuraavalla suoralla päässyt yrittämään ohitusta tallikaveristaan.

Tallin johdosta sanottiin, että jatkossa tallikaverukset eivät saa enää ajaa toisiaan vastaan, sillä he ovat osuneet toisiinsa jo useammassa kisassa tämän kesän aikana. On mielenkiintoista nähdä, että kuinka talli aikoo kontrolloida tätä tilannetta, sillä Perez ja Ocon ovat suunnilleen yhtä nopeita niin aika-ajoissa kuin kisassa, joten näitä vastaavia tilanteita tulee varmasti vielä loppukauden aikana. Olen varma, että jos talli käskee päästämään takana olevan tallikaverinsa ohitseen, niin edessä oleva ei tule suostumaan siihen kuten nähtiin Perezin tekevän näin kesäkuisessa Kanadan GP:ssä.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna Ferrarin kotiradalla, kun huippunopea Monza isännöi jälleen kerran Italian GP:tä.

Lopputulokset

Kuljettajien MM-pistetilanne 12/20 kisan jälkeen

Autonvalmistajien pistetilanne