Selaat arkistoa kohteelle nissan.

Porschen voitto on loistava asia Le Mansille

15.6.2015 Näkökulma

Porsche ajoi kaksoisvoittoon legendaarisessa Le Mansin 24 tunnin ajossa sunnuntaina. Porsche palasi yleiskilpailun voittajaksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1998, jolloin Laurent Aiello, Allan McNish ja Stephane Ortelli juhlivat voittoa.

Edelliset viisi vuotta Le Mansia hallinnut Audi ei pystynyt vastaamaan vauhdillisesti Porschelle. Kun Audi vielä kärsi teknisistä ongelmista, niin pöytä oli kuin katettu kilpailevalle saksalaismerkille.

Porschen voittajakolmikkoon kuuluivat Nico Hülkenberg, Earl Bamber ja Nick Tandy. Heistä kaksi ensimmäisenä mainittua osallistuivat legendaariseen kestävyyskisaan vasta ensimmäistä kertaa. Formula ykkösissä Force India-tallissa ajavalle Hülkenbergille kyseessä oli ensimmäinen kerta palkintokorokkeella sitten GP2-sarjan ja kauden 2009.

Porsche palasi vasta viime vuonna takaisin LMP1-luokkaan, joten heidän voittonsa toimii loistavana mainoksena muille halukkaille, että Le Mansiin voidaan tulla ja lyödä Audi, joka on näyttänyt viime vuodet voittamattomalta.

Porschen kaksoisvoiton LMP1-luokassa varmisti kolmikko Mark Webber, Brendon Hartley ja Timo Bernhard. Kolmanneksi sijoittui Audin kolmikko Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer.

Suurimmista pettymyksistä vastasivat Toyota ja Nissan. Vielä viime kaudella vahvasti Audia haastanut Toyota on vauhdillisesti pudonnut täysin kilpailijoidensa kyydistä, mikä johtaakin suuriin muutoksiin japanilaisvalmistajan LMP1-autossa tulevaisuudessa. Nissanin LMP1-auto oli vuorostaan täysi raakile, joten heidän täytyy saada paljon enemmän testi- ja kisakilometrejä alle ennen kuin he ovat varteenotettava voittajaehdokas.

Toni Vilanderin voittohaaveet kaatuivat aivan loppuhetkillä

Ferrarilla GTE Pro -luokassa kilpaillut Toni Vilander oli matkalla uransa kolmanteen luokkavoittoon Le Mansissa, kunnes vaihdelaatikkovika aiheutti ylimääräisen pysähdyksen vain kaksi tuntia ennen ruutulippua.

Vilanderin autokunta pääsi ongelmista huolimatta ruutulipulle kolmantena. Ferrarin suomalaiskuskin kanssa ajoivat Giancarlo Fisichella ja Gianmaria Bruni. GTE Pro -luokan voittoon ajoivat Chevroletin kolmikko Oliver Gavin, Tommy Milner ja Jordan Taylor.

Voitto lipesi siis ikävästi kilpailun ainoalta suomalaiselta lopussa, mutta palkintokorokkeelle pääsy ei ole olleenkaan huono saavutus vuorokauden ympäri kestäneessä kilpailussa.

LMP2-luokan voittoon Oreca Nissanilla ajoivat KCMG-tallin kolmikko Matthew Howson, Richard Bradley sekä Nicolas Lapierre. GTE Amateur -luokan voittoon Ferrarilla ajoivat SMP Racing-tallin kolmikko Viktor Shaitar, Aleksey Basov ja Andrea Bertolini. Erikoismaininta Porschen kolmikolle Marco Seefried, Patrick Long sekä Patrick Dempsey, joka lopetti näyttelemisen keskittyäkseen uraansa kilpa-autoilijana.

GTE Amateur -luokan sääntöihin kuuluu se, että yksi kolmesta kuljettajasta on oltava amatöörikuski.

Alla on linkki Le Mansin virallisiin tuloksiin.

2015 Le Mansin 24 tunnin ajon tulokset

Kuvat Le Mansista

Viimeisestä ruudusta Bathurstin voittoon

12.10.2014 Uutiset, V8 Supercars

Australian V8 Supercars-sarjan kruununjalokivi, Bathurstin 1000 kilometrin kilpailu, oli tänäkin vuonna aivan uskomaton tapahtuma, jossa riitti jännitettävää aina viimeiselle kierrokselle asti.

Fordilla ajava kuskipari Chaz Mostert ja Paul Morris nousivat voittoon 161 kierrosta kestäneen kilpailun viimeisellä kierroksella. Kaksikko starttasi kilpailuun koko joukon viimeisenä.

Tapahtumarikkaassa kilpailussa nähtiin mm. kymmenen turva-autotilannetta, kenguru radalla, punainen lippu vasta kolmatta kertaa tapahtuman historiassa sekä voittotaistelu kahden takariveistä lähteneiden autokuntien kesken.

Mostert teki loistavaa työtä avaustintillään, mutta se meni hukkaan, kun Morris ajoi kylmillä renkailla ulos ulosmenokierroksellaan Griffins Bendissä. Samaisessa mutkassa nähtiin läpi kilpailun lukuisia ulosajoja sekä kisa jouduttiin kertaalleen keskeyttämään, sillä radan pintaa jouduttiin siitä paikasta korjaamaan kesken kilpailun.

Dramaattiset viimeiset kierrokset

Kun kisa jatkui kunnostustöiden jälkeen, niin kaksikko oli pudotettu joukon hännille, mutta kuin ihmeen kaupalla, he nousivat lukuisten kolarien ansiosta vielä mukaan voittotaisteluun, kun turva-auto kaarsi varikolle 10 kierrosta ennen ruutulippua.

Kärjessä ajoi tässä vaiheessa Ford-tallikaveri Mark Winterbottom ennen Red Bull-kaksikkoa Jaime Whincup ja Craig Lowndes. Molemmat joutuivat säästelemään bensaa viimeisillä kierroksilla, jolloin Lowndes sai varikon läpiajorangaistuksen yhteentörmäyksestään Winterbottomin kanssa.

Whincup ei huomioinut tallin käskyjä säästää bensaa, mutta hän ei lopulta enää voinut säästellä, kun kisaa oli alle kierros ajamatta, sillä Mostert oli aivan johtajan kannassa kiinni. Nuori uusiseelantilainen nousi kärkeen Forrest’s Elbowssa ja ajoi epätodennäköiseen voittoon. Toiseksi ajoi kolhitulla Nissanillaan James Moffat, jonka parina ajanut Taz Douglas ajautui myös seinään Griffins Bendissä.

Kolmanneksi ajoi Holdenin Nick Percat yhdessä britti Oliver Gavinin kanssa. Mercedeksen veljeskaksikko Will ja Alex Davison olivat maalissa neljäntenä ennen ruutulipulle nilkuttanutta Whincupia. Winterbottom oli maalissa kuudes huolimatta törmäyksestä Lowndesin kanssa. Lowndes oli lopulta kymmenes.

Kovan pettymyksen koki Holdenilla ajanut Shane van Gisbergen, jonka auto ei suostunut käynnistymään viimeiseltä varikkostopilta. Van Gisbergen oli johtanut suurimman osan kilpailun jälkimmäisestä puoliskosta.

Van Gisbergenin pahimpana haastajana oli ollut Volvon Scott McLaughlin. Ruotsalaisen autonvalmistajan paluu Mount Panoramalle päättyi pettymykseen, kun McLaughlin osui seinään 119. kierroksella The Cutting-mutkassa.

Supercars-sarja jatkuu Surfers Paradisen katuradalla lokakuun lopulla.

Bathurst 1000 lopputulokset

Video