Selaat arkistoa kohteelle newgarden.

Josef Newgardenista kaksinkertainen Indycar-mestari

25.9.2019 Uutiset

Team Pensken Josef Newgardenista tuli kaksinkertainen Indycar-mestari, kun hän uusi vuoden 2017 mestaruutensa myöhään sunnuntai-iltana Suomen aikaan Kalifornian Laguna Secan radalla. Newgardenille riitti lopulta kahdeksas sija mestaruutensa varmistamiseen kauden päätöskisassa.

Laguna Secan radalla ohittaminen osoittautui vaikeaksi kuten ennakkoon pelättiin, joten paalulta startannut Colton Herta ajoi voittoon menettäen johtopaikkansa ainoastaan varikkopysähdysten ajaksi. 19-vuotias toisen sukupolven kuski Herta sai kuitenkin kovaa painetta niskaansa Will Powerilta, mutta onnistui pitämään australialaisen ruutulipulle asti takanaan.

Kolmannesta sijasta käytiin kova taistelu Scott Dixonin ja Simon Pagenaudin välillä, missä Dixon vei tällä kertaa pidemmän korren. Pagenaudilla oli kova hinku Dixonin ohi, sillä ranskalainen olisi vielä voitolla taistellut tosissaan mestaruudesta. Viidenneksi ajoi Felix Rosenqvist, joka keräsi tulokaskuljettajista eniten pisteitä tällä kaudella. Mestaruustaistelussa mukana ollut Alexander Rossi onnistui kuudennella sijallaan pitämään Indycar-sarjan kolmannen sijan ennen Dixonia.

Indycar-kausi 2019 on nyt paketissa. Indycar-kausi käynnistyy jälleen kerran Floridan St. Petersburgin kaduilta maaliskuussa 2020.

Lopputulokset

Loppupisteet

Mestaruus katkolla Laguna Secassa

21.9.2019 Näkökulma

Pohjois-Amerikan suosituimman formulasarjan, Indycarin, mestaruudesta ajetaan tulevana viikonloppuna Yhdysvaltain länsirannikolla Kalifornian osavaltiossa sijaitsevalla legendaarisella Laguna Secan radalla. Neljällä kuljettajalla on vielä teoriassa mahdollisuus sarjan mestaruuteen.

Ensimmäinen Indycar-kisa on järjestetty Laguna Secassa jo vuonna 1983, joten radalla on pitkä historia Yhdysvaltain formulahistoriassa. Laguna Seca palaa Indycar-kalenteriin 15 vuoden tauon jälkeen, kun se ottaa samassa osavaltiossa ajetun Sonoman paikan päätöskilpailuna. Itse näistä aiemmista Laguna Secan kisoista muistan, kun Alex Zanardi ohitti viimeisellä kierroksella Bryan Hertan kuuluisassa korkkiruuvimutkassa voittaakseen vuoden 1996 kisan.

Team Pensken Josef Newgarden saapuu Laguna Secaan selvässä pistejohdossa. Andretti Autosportin Alexander Rossi on toisena 41 pistettä perässä, sarjan 2016-mestari Simon Pagenaud kolmantena 42 pistettä jäljessä sekä viisinkertainen ja samalla hallitseva mestari Scott Dixon neljäntenä 85 pisteen takamatkalla. Laguna Secassa on käytössä tuplapisteet eli voittajalle 100 pistettä, toiselle 80, kolmannelle 70, neljännelle 64 jne. Bonuspisteen saa paalusta sekä johdetusta kisakierroksesta ja kaksi bonuspistettä menee eniten kisakierroksia johtavalle kuskille.

Newgardenille riittää neljäs sija mestaruuteen, vaikka Rossi voittaisi itse kisan ja veisi nimiinsä kaikki bonuspisteet. Viideskin sija riittäisi pistejohtajalle mestaruuteen, jos Rossi tai Pagenaud eivät saalista yhtään bonuspistettä.

Ennakkoon kuljettajat odottavat Laguna Secan viikonlopusta vaikeata, sillä kapean ja nopeavauhtisen radan ei odoteta tarjoavan paljon ohituspaikkoja. Toisaalta tämänkaltainen vanhan liiton rata rankaisee ajovirheistä moninkertaisesti enemmän kuin modernit radat. Toivotaan, että aika-ajo ei vielä ratkaise mestaruutta, vaan ohittaminen onnistuu myös sunnuntain kisassa.

Aika-ajot käynnistyvät lauantaina klo 23.30 Suomen aikaa. Kauden päätöskisa on vuorossa sunnuntaina alkaen klo 21.30 Suomen aikaa. Sekä aika-ajot että kisa ovat katsottavissa Viaplay-suoratoistopalvelusta.

PÄIVITETTY: Lähtöjärjestys

Loppusuora häämöttää Indycar-sarjassa

26.8.2019 Uutiset

Pohjois-Amerikan Indycar-sarja jatkui peräkkäisinä viikonloppuina Poconon ja Gatewayn ovaaleilla. Molemmilla kisoilla oli suuri vaikutus syyskuussa ratkaistavaan Indycar-sarjan mestaruuteen.

Poconon 500 mailin kisa alkoi rajulla avauskierroksen joukkokolarilla, kun Takuma Sato siirtyi oikeasta reunasta yllättäen vasemmalle toiseen mutkaan tultaessa. Sato osui yhteen Ryan Hunter-Reayn kanssa, minkä seurauksena molemmat ajautuivat radan vasemmasta reunasta radan poikki yli, jolloin Alexander Rossi, James Hinchcliffe ja Felix Rosenqvist ajautuivat samaan läjään. Rosenqvist lensi rajusti päin verkkoaitaa, mutta hänet päästettiin myöhemmin samana päivänä ulos sairaalasta. Muut kolarissa mukana olleet pääsivät ratasairaalasta jo aiemmin pois.

Useat kuskit syyttivät aika rajustikin Satoa kolarin aiheuttamisesta, mutta tuomaristo totesi joukkokolarin kilpailutilanteeksi. Omasta mielestäni kolari oli oikeastaan nykyaikaisten autojen ongelma. Ennen kisaa varikolla pelättiin, että ohittaminen tulisi olemaan Poconossa haastavaa, joten kuskit pistivät kaikki paukkunsa lähtöön. Myös erittäin suuri sateen uhka saattoi entisestään lisätä kuljettajien aggressiivisuutta.

Lopulta ukkonen keskeyttikin kisan, kun kisasta oli noin kaksi kolmasosaa ajettu. Team Pensken Will Power julistettiin voittajaksi, joten Power on nyt voittanut kisan jokaisella kaudella sitten kauden 2007. Australialaiskuskin voiton avaimena oli pitkä bensapysähdys ennen ukkosrintaman saapumista rata-alueelle. Scott Dixon oli toinen ennen Indy 500-voittaja Simon Pagenaudia. Dixon ja Pagenaud kutistivat piste-eroaan viidenneksi sijoittuneeseen Josef Newgardeniin.

Saton uskomaton nousu voittoon

Gatewayn 1,25 mailin ovaali tarjosi huikean näytöksen iltavaloissa. Rata oli ajolinjan ulkopuolelta erittäin pölyinen ja liukas, jonka kisan alkupuolella sai Power todeta päättäessään kisansa ulosajoon. Eturivistä lähtenyt Sebastien Bourdais ajautui myös ajonlinjan ulkopuolelle ja rikkoi seinäkosketuksessa ripustuksensa.

Bourdaisin ulosajo muutti rajusti tuloslistaa, sillä kärkikuskit olivat pysähdyksensä aikana pudonneet kierroksen päähän myöhemmin pysähtyneistä, joten nämä kärjen ulkopuolella olleet kuljettajat saivat ilmaisen pysähdyksen. Näin kovasti kritisoitu ja pahimmillaan kierroksen kärkeä perässä ollut Sato nousi kärkipaikalle eikä enää suostunut luovuttamaan sitä muille, vaikka Ed Carpenter tuli japanilaisen takapuskurissa kiinni ruutulipulle. Satolle siis kauden toinen osakilpailuvoitto. Tony Kanaan oli myös yksi turva-auton aikana pysähtyneistä, joten sympaattinen brasilialainen ajoi ensimmäistä kertaa palkintokorokkeelle sitten kauden 2016 Teksasin ovaalikisan.

Pagenaud nousi viidenneksi, kun viimeisellä kierroksella sarjakärki Newgarden pyörähti taistelussa neljännestä sijasta tulokaskuski Santino Ferruccin kanssa. Newgarden oli ruutulipulla lopulta seitsemäs. Muille mestaruuskandidaateille Gateway ei ollut nousujohteinen, sillä Rossi jäi 13:nneksi ja Dixon teknisten ongelmien vuoksi vasta 20:s, joten kova kolaus molempien kuljettajien mestaruushaaveille.

Indycar-sarja siirtyy nyt Yhdysvaltain itäosista länsirannikolle, kun sarja jatkuu jo ensi viikonloppuna Oregonin osavaltiossa sijaitsevalla Portlandin moottoriradalla. Oregonista sarja siirtyy Kalifornian Laguna Secaan, jossa taistellaan kauden päätösviikonloppuna mestaruustaistelun kannalta tärkeistä tuplapisteistä.

Pointit Indycar-avauksesta

11.3.2019 Näkökulma

Pohjois-Amerikan suosituin formulaluokka Indycar-sarja käynnistyi viime sunnuntaina St. Petersburgin katuradalla. Sarjassa nähdään tällä kaudella myös pohjoismaalaista väriä, kun Ruotsin Felix Rosenqvist ja Marcus Ericsson kisaavat sarjassa.

Ensimmäisenä asiana täytyy nostaa Josef Newgardenin vaihtoehtoinen taktiikka, joka nosti hänet avauskisan voittajaksi. Newgarden sai vaihtoehtoisella taktiikalla paremman ratasijoituksen, jonka hän hyödynsi aivan täydellisesti. Vuoden 2017 mestari aloitti vahvasti siis mestaruusjahtinsa.

Newgardenin talli Team Penske on aloittanut vahvasti kilpailukautensa, sillä yhdysvaltalaistiimi on voittanut osakilpailun nyt Indycar-sarjan lisäksi myös NASCARissa sekä Australian Supercars -sarjassa.

Vahva esiintulo tulokkailta

Peräti kolme viidestä tulokkaasta ajoi kärkikymmenikköön avauskisassa, kun Rosenqvist oli neljäs, Colton Herta kahdeksas ja Santino Ferrucci yhdeksäs. Varsinkin 27-vuotias Rosenqvist oli vakuuttava, sillä hän nousi ajamalla kilpailun alussa jopa hetkellisesti kärkipaikalle. Ruotsalaiskuskilla on paljon kokemusta eri moottoriurheiluluokista kuten Formula E:stä, DTM:stä, Blancpain GT-sarjasta, Le Mansista ja formula kolmosista.

Colton Herta on puolestaan entisen formulakuski Bryan Hertan poika. Herta juhli tammikuussa GTLM-luokkavoittoa Daytonan 24 tunnin ajoissa BMW:n ratissa. Ferrucci on toiminut viime vuosina F1-talli Haasin kehityskuljettajana, minkä lisäksi hän on kilpaillut muun muassa GP3- ja F2-sarjoissa.

Poikkeuksellisen rauhallinen avauskisa

Yleensä Indycar-sarja on käynnistynyt räväkästi St. Peten katuradalla, mutta tämä vuosi oli poikkeus tähän sääntöön. Vielä viime kaudella nähtiin turva-auto puolen tusinaa kertaa, kun sunnuntaina se nähtiin radalla vain muutaman kerran. Kuljettajien kunto joutui koetukselle vähäisten uusintalähtöjen sekä erittäin kuuman ilman ansiosta, joten oli suorastaan ihme, että tällä pomppuisella katuradalla ei enempää nähty turva-autoa. Myös ohitukset olivat harvassa St. Petessä.

Varmasti ohituksia nähdään huomattavasti enemmän, kun sarja jatkuu kahden viikon kuluttua Austinin COTAssa.

St. Peten lopputulokset

Tulokaskuski sensaatiomaiseen voittoon legendaarisessa formulakisassa

30.5.2016 Uutiset

Yhdysvaltain Alexander Rossi juhli voittoa sunnuntaina ajetussa legendaarisessa Indy 500 -kilpailussa. Legendaarinen formulakilpailu järjestettiin tänä vuonna 100. kerran.

Rossi voitti kisan loistavan varikkotaktiikan ansiosta, jonka myötä hän onnistui ajamaan ruutulipulle asti ilman pysähdystä, kun pahimmat kilpakumppanit joutuivat pysähtymään vielä muutama kierros ennen loppua bensan takia.

Toiseksi sijoittui Kolumbian Carlos Munoz ennen Yhdysvaltain Josef Newgardenia. Rossi ajoi viime kaudella viisi F1-osakilpailua Manor Marussialla ennen siirtymistään täksi kaudeksi takaisin kotimaahansa, ja ajamaan ensimmäistä kauttaan Indycar-sarjassa.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tulokaskuski voitti sitten vuoden 2001 ja Helio Castronevesin. Puolustava Indy 500 -voittaja ja entinen F1-kuski Juan Pablo Montoya joutui keskeyttämään ulosajoon jo kilpailun alkupuolella.

Legendaarisessa kilpailussa ei tänäkään vuonna nähty yhtään suomalaista lähtöruudukossa.