Selaat arkistoa kohteelle näkökulma.

Kommentti: Valtteri Bottas oli Mercedekseltä oikea valinta

20.1.2017 Näkökulma

Formula ykkösten kuskimarkkinoiden viimeiset palaset loksahtivat paikalleen alkuviikosta, kun reilun kuukauden kestänyt huhumylly saatiin vihdoinkin päätökseensä.

Ensiksi ilmoitettiin, että Pascal Werhlein on solminut sopimuksen Sauber-tallin kanssa. Tämän jälkeen Williams-talli ilmoitti, että Valtteri Bottas on vapautettu sopimuksestaan brittitallin kanssa, ja hänen paikkansa ottaa alunperin viime kauteen F1-uransa päättänyt Felipe Massa. Bottas vuorostaan siirtyy kolme edellistä kautta F1-sarjaa dominoineeseen Mercedes-talliin korvaten uransa maailmanmestaruuteen päättäneen Nico Rosbergin.

Mercedes teki mielestäni oikean valinnan kolmesta eri syystä. Ensinnäkin Bottas on ollut Williams-tallissa erittäin pistevarma ja virheetön kuljettaja. Toiseksi Bottas oli kokeneempi kuin muut vapailla markkinoilla olevat, mikä oli tärkeä asia, sillä mestaruudesta taistelevaan autoon ei voi asettaa kokematonta kuljettajaa, sillä kaikki nuoret kuljettajat eivät pysty käsittelemään näin suuria paineita. Kolmanneksi Bottas ei lähde politikoimaan tallikaverinsa kanssa, mikä oli myös tärkeä puoltava tekijä sopimuksessa, sillä Mercedes ei halua samanlaista tilannetta tallin sisälle kuin edellisinä kausina.

Mitä tulee sitten siihen, että pystyykö Bottas kukistamaan kolminkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin, niin se on mahdollista. Ensiksi täytyy katsoa, että kuinka hyvä auto on suhteessa muihin. Jos auto on ylivoimainen muihin verrattuna, niin varsinkin alkukaudesta on tärkeätä pysyä Hamiltonin kannassa kiinni. Kun Hamilton tekee virheen tai kokee teknisiä ongelmia, niin Bottaksen pitää olla heti hyödyntämässä ne.

Jos auto sen sallii, niin Bottas voi hyvinkin ajaa maailmanmestariksi tällä kaudella. Paras tapa lyödä Hamilton on olla lähtemättä mukaan hänen mediapeleihinsä, ja antaa tekojen radalla puhua puolestansa.

Kommentti: Le Mansin tulevaisuus näyttää valoisalta

18.6.2014 Näkökulma

Viime viikonloppuna ajettiin yksi vuoden suurimmista moottoriurheilutapahtumista, Le Mansin 24 tunnin kilpailu.

Vuorokauden mittainen kestävyyskisa ratkesi lopulta luotettavuuteen, eikä nopeuteen. Toyota #7 oli selvästi radan nopein auto, mutta sen matka päättyi yön pimeimpinä tunteina tekniseen vikaan. Sekä Audi että Toyota menettivät yhden auton voittokamppailusta, kun raju sadekuuro muutti silmänräpäyksessä Mulsanen pitkän suoran luistinradaksi.

Porsche #20 nousi kärkeen reilut neljä tuntia ennen loppua, kun jäljellä olevat Audit joutuivat pysähtymään varikolle turbojen vaihtoon. Porschen johto ei kuitenkaan kestänyt loppuun saakka, vaan Mark Webberin ohjastamasta autosta petti kone vain hetkeä myöhemmin.

Näin Audit ajoivat kaksoisvoittoon turbo-ongelmista huolimatta. Le Mansin 24 tunnin voittoon ajaneessa autokunnassa ajoivat Benoit Treluyer, Marcel Fässler ja Andre Lotterer. Toiseksi ajoivat heidän tallikaverinsa, Tom Kristensen, Lucas di Grassi ja Marc Gene. Kolmanneksi nousi lopulta Toyota, kuljettajinaan Anthony Davidson, Nicolas Lapierre ja Sebastien Buemi.

Le Mansin tulevaisuus näyttää valoisalta, sillä vauhdillisesti Toyota oli jopa nopeampi kuin Audi. Porschelle eka vuosi oli opettelua, joten heiltä voidaan ensi kaudella odottaa vahvempaa suorittamista. Nissan tulee ensi kaudeksi myös mukaan LMP1-sarjaan, joten heiltä ei vielä ensi kaudella voida odottaa vauhdillisesti voittokamppailua.

Vilander luokkavoittoon GTE Prossa

Ferrari, Aston Martin ja Corvette kävivät yön pimeimpinä tunteina kovaa vääntöä GTE Pro-luokan voitosta, kunnes tekniset ongelmat ratkaisivat voiton Ferrarille. Voittavaan autokuntaan kuuluivat Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella ja Toni Vilander. Luokkavoitto oli suomalaiselle uran toinen tässä legendaarisessa kestävyyskilpailussa.

LMP2-luokan voittoon ajoivat Jota Sportin Oliver Turvey, Simon Dolan ja Harry Tincknell. GTE Amateur-luokan voittoon ajoivat Aston Martinin Kristian Poulsen, David Heinemeier-Hansson ja Nicki Thiim.

Erityisesti GTE Pro-luokassa nähtiin erinomaista kilvanajoa lähestulkoon loppuun asti, joten on harmittavaa, että tämä yksi moottoriurheiluvuoden suurimmista tapahtumista ei saa juurikaan palstatilaa täällä Suomessa. Toivottavasti asiaan saadaan parannusta lähivuosien aikana.